Förarranking 2008
-
- Moderator
Förarranking 2008
Förarranking
Namn/Betyg/Potential/Kommentar
Hamilton 4 5 Enorm talang som har mer att ge. Fortfarande för hetsig i vissa situationer. Tror inte att titeln är bra för hans utveckling - han måste bli mer ödmjuk för att utvecklas vidare.
Kovalainen 2 3 Kova räcker inte till. Spelade smällen i Barcelona in?
Massa 5 4 Gjorde mesta möjliga av sina förutsättningar och visade att han inte kan räknas bort. Har bättre förutsättningar inför nästa år då hans status i stallet inte behöver ifrågasättas.
Räikkönen 2 4 Aldrig har en regerande världsmästare blivit så frånåkt av sin stallkompis
Kubica 3 5 En framtidsman som inte höll inte hela säsongen ut. Litet frågetecken för den friktion han verkade skapa inom teamet mot slutet av säsongen.
Heidfeld 2 4 Om Heidfeld hade kvalat bättre hade han slutat före Kubica i tabellen, så bra var han i loppen.
Alonso 5 5 Den ende föraren av yppersta världsklass.
Piquet 2 3 Spottade upp sig i en miljö som är mycket svår att överleva i som andreförare.
Vettel 4 5 Blommade ut under andra halvan av säsongen. Kan bara gå uppåt.
Bourdais 2 3 Tog sig på slutet, men kanske var det för sent.
Trulli 4 4 Gjorde en mycket bra säsong men känslan är att han ännu inte har fått ur max ur sig själv över en hel säsong.
Glock 4 4 Inte många trodde på Glock, förutom jag ☺. Klev fram ordentligt och visade sitt värde.
Rosberg 2 4 Osynlig för många gånger. För bra för att få stryk av Nakajima en enda gång.
Nakajima 4 1 Bra säsong med tanke på talangen – eller frånvaron av den.
David Coulthard 1 1 Körde ett år för länge. Har någon varit inblandad i fler incidenter på en säsong?
Mark Webber 4 3 Harvade på och tog de poäng som gick att ta.
Barrichello 3 1 Dags att lägga av! Visade framfötterena några få gånger när han var inspirerad. I övrigt var säsongen ett enda kasande med framvagnen.
Button 2 4 Honda håller på att ta död på denne talang. Men så går det när man messar med Frank.
Fisichella 1 2 Började säsongen lovande men i vanlig ordning orkade inte Fisichella hålla liv i sig själv.
Sutil 3 2 Hyggliga insatser men det är svårt att se en stigande utvecklingskurva. En potentiell harvare.
Namn/Betyg/Potential/Kommentar
Hamilton 4 5 Enorm talang som har mer att ge. Fortfarande för hetsig i vissa situationer. Tror inte att titeln är bra för hans utveckling - han måste bli mer ödmjuk för att utvecklas vidare.
Kovalainen 2 3 Kova räcker inte till. Spelade smällen i Barcelona in?
Massa 5 4 Gjorde mesta möjliga av sina förutsättningar och visade att han inte kan räknas bort. Har bättre förutsättningar inför nästa år då hans status i stallet inte behöver ifrågasättas.
Räikkönen 2 4 Aldrig har en regerande världsmästare blivit så frånåkt av sin stallkompis
Kubica 3 5 En framtidsman som inte höll inte hela säsongen ut. Litet frågetecken för den friktion han verkade skapa inom teamet mot slutet av säsongen.
Heidfeld 2 4 Om Heidfeld hade kvalat bättre hade han slutat före Kubica i tabellen, så bra var han i loppen.
Alonso 5 5 Den ende föraren av yppersta världsklass.
Piquet 2 3 Spottade upp sig i en miljö som är mycket svår att överleva i som andreförare.
Vettel 4 5 Blommade ut under andra halvan av säsongen. Kan bara gå uppåt.
Bourdais 2 3 Tog sig på slutet, men kanske var det för sent.
Trulli 4 4 Gjorde en mycket bra säsong men känslan är att han ännu inte har fått ur max ur sig själv över en hel säsong.
Glock 4 4 Inte många trodde på Glock, förutom jag ☺. Klev fram ordentligt och visade sitt värde.
Rosberg 2 4 Osynlig för många gånger. För bra för att få stryk av Nakajima en enda gång.
Nakajima 4 1 Bra säsong med tanke på talangen – eller frånvaron av den.
David Coulthard 1 1 Körde ett år för länge. Har någon varit inblandad i fler incidenter på en säsong?
Mark Webber 4 3 Harvade på och tog de poäng som gick att ta.
Barrichello 3 1 Dags att lägga av! Visade framfötterena några få gånger när han var inspirerad. I övrigt var säsongen ett enda kasande med framvagnen.
Button 2 4 Honda håller på att ta död på denne talang. Men så går det när man messar med Frank.
Fisichella 1 2 Började säsongen lovande men i vanlig ordning orkade inte Fisichella hålla liv i sig själv.
Sutil 3 2 Hyggliga insatser men det är svårt att se en stigande utvecklingskurva. En potentiell harvare.
Senast redigerad av JTarnstrom den mån nov 03, 2008 01:05, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
- Moderator
Självklart, du kan ju det här.Lemon skrev: Annars har jag inget att invända mot din lista.
-
-
- Moderator
En fyra i betyg när man har en etta i potential är BETYDLIGT lägre än en fyra när man har en femma i potential. Jag angav inte bara betyg, utan även potential för att kunna ge perspektiv på insatsen. Annars kan man ju lika gärna läsa tabellen rakt upp och ned.Kuopio skrev:Nakajima får samma betyg som världsmästaren?
-
Instämmer i att Alonso är den ende föraren av världsklass. Han gjorde en del misstag i början på säsongen, troligen i frustration över att bilen inte levererade det han ville ha av den. Men Alonso visar sin oerhörda styrka i att utveckla en bil i den riktning han vill ha den. De avslutande 3-4 loppen har ju varit rent av magnifika från hans sida.
Jag sätter Hamilton och Massa på delad andraplats. De har gjort misstag båda två även om Massa tappat fler poäng än Hamilton pga problem utanför hans kontroll (motorras och depåschabbel). Massas lilla svaghet är fortfarande regnloppen även om han blivit betydligt bättre även där (ja, jag vet att han var bedrövlig på Silverstone). Hamilton vann trots allt VM så det är svårt att hävda att han är sämre än Massa. De är ungefär lika bra just nu, även om Hamilton bör ha mer utvecklingspotential.
Robert Kubica är väl den förare som gjort minst misstag och tagit bäst vara på det material han haft till sitt förfogande. Ändock får man sätta frågetecken för hans formsvacka i slutet på säsongen. Dessutom är det ibland lättare att imponera i lite sämre material, eftersom alla "vet" att BMW'n inte riktigt räcker till. Frågan är om Kubica kan leverera även i absolut toppmaterial?
Sebastian Vettel har egentligen imponerat ännu mer. Segern på Monza i en Toro Rosso borde egentligen vara omöjlig men Vettel har ju visat även i andra tävlingar att han kan göra skillnaden. Om han fortsätter att utvecklas i samma riktning kan han bli lika bra som Alonso.
Räikkönen och Kovalainen är besvikelser, speciellt när man ser hur de har presterat i förhållande till sina stallkamrater. Kovalainen är fortfarande lite oerfaren men även om han kan vara riktigt snabb emellanåt är han en dålig racer som lätt halkar bakåt som han gjorde idag, trots att bilen är kapabel för mer. Räikkönen verkar väldigt känslig för hur bilens beteende ändras under en stint. Det verkar vara i ett ganska smalt "fönster" som han kan prestera maximalt och det är för dåligt av en regerande världsmästare.
Timo Glock är en annan nykomling som imponerat, trots att man gärna hade velat se honom avsluta säsongens sista lopp en placering bättre... Heidfeld och Trulli är de två "veteraner" som fortfarande gör bäst skäl för sina platser i Formel 1.
1. ALONSO
=2. MASSA
=2. HAMILTON
4. KUBICA
5. VETTEL
6. RÄIKKÖNEN
7. KOVALAINEN
8. GLOCK
9. HEIDFELD
10. TRULLI
Jag sätter Hamilton och Massa på delad andraplats. De har gjort misstag båda två även om Massa tappat fler poäng än Hamilton pga problem utanför hans kontroll (motorras och depåschabbel). Massas lilla svaghet är fortfarande regnloppen även om han blivit betydligt bättre även där (ja, jag vet att han var bedrövlig på Silverstone). Hamilton vann trots allt VM så det är svårt att hävda att han är sämre än Massa. De är ungefär lika bra just nu, även om Hamilton bör ha mer utvecklingspotential.
Robert Kubica är väl den förare som gjort minst misstag och tagit bäst vara på det material han haft till sitt förfogande. Ändock får man sätta frågetecken för hans formsvacka i slutet på säsongen. Dessutom är det ibland lättare att imponera i lite sämre material, eftersom alla "vet" att BMW'n inte riktigt räcker till. Frågan är om Kubica kan leverera även i absolut toppmaterial?
Sebastian Vettel har egentligen imponerat ännu mer. Segern på Monza i en Toro Rosso borde egentligen vara omöjlig men Vettel har ju visat även i andra tävlingar att han kan göra skillnaden. Om han fortsätter att utvecklas i samma riktning kan han bli lika bra som Alonso.
Räikkönen och Kovalainen är besvikelser, speciellt när man ser hur de har presterat i förhållande till sina stallkamrater. Kovalainen är fortfarande lite oerfaren men även om han kan vara riktigt snabb emellanåt är han en dålig racer som lätt halkar bakåt som han gjorde idag, trots att bilen är kapabel för mer. Räikkönen verkar väldigt känslig för hur bilens beteende ändras under en stint. Det verkar vara i ett ganska smalt "fönster" som han kan prestera maximalt och det är för dåligt av en regerande världsmästare.
Timo Glock är en annan nykomling som imponerat, trots att man gärna hade velat se honom avsluta säsongens sista lopp en placering bättre... Heidfeld och Trulli är de två "veteraner" som fortfarande gör bäst skäl för sina platser i Formel 1.
1. ALONSO
=2. MASSA
=2. HAMILTON
4. KUBICA
5. VETTEL
6. RÄIKKÖNEN
7. KOVALAINEN
8. GLOCK
9. HEIDFELD
10. TRULLI
-
-
-
jag kan hålla med om stora delar av din lista, men inte ditt betyg/ din kommentar på Kimi... även om det inte alltid går som det bör för honom så är han en av de bästa inom Formel 1 idag. Massa gillar jag inte av flera skäl, bl.a. för att när han blir pressad så tar han alltid till fula knep och han är kort sagt dålig på regnkörning.
Hamilton måste lära sig ödmjukhet i sin körning, där är Kimi ett stort föredöme att lära sig efter just för att det är hans största styrka. jag skulle vilja se Kimi och Hamilton som stallkamrater, där snackar vi omaka par
Hamilton måste lära sig ödmjukhet i sin körning, där är Kimi ett stort föredöme att lära sig efter just för att det är hans största styrka. jag skulle vilja se Kimi och Hamilton som stallkamrater, där snackar vi omaka par
-
-
-
- Varnad
-
- Moderator
Om du inte kan bemöda dig om att kommentera listan istället för mig, kan du väl knipa. Jag gör inga listor för att hamna på din topplista.Jari skrev:Det där var ett lågvattenmärke från din sida Tärskrom. Jag trodde nog mycket mer om dig...
-
- Moderator
Tycker att Kimi har visat att han inte har potential för mer än det han redan har visat och det är bra, men det är inte av den klass som Alonso, Schumacher, Senna eller Prost har presterat. Därför blir inte potentialbetyget mer än fyra. I förhållande till sin potential har ju Kimi varit nästan usel i år och ser man det i förhållande till hur bra bil han har haft så är frågan om han någonsin har kört sämre. Jag ger honom fem i betyg för den avslutande halvan av fjolårsäsongen och den nivån är han långt ifrån i år.Fontler skrev:jag kan hålla med om stora delar av din lista, men inte ditt betyg/ din kommentar på Kimi... även om det inte alltid går som det bör för honom så är han en av de bästa inom Formel 1 idag. Massa gillar jag inte av flera skäl, bl.a. för att när han blir pressad så tar han alltid till fula knep och han är kort sagt dålig på regnkörning.
Vad gäller ödmjukhet... Jag uppskattar att Kimi är en förhållandevis renhårig förare bakom ratten, däremot tycker jag att han har en hel del att lära vid sidan av bilen, men det har ingenting med min betygsättning att göra.
Att Massa klarar besvärliga underlag bevisade han idag. Om han kunde vara lika stabil över en hel säsong som han var den här helgen skulle han vara oslagbar - men dit når han aldrig.
-
- Varnad
Jag kniper hela tiden, det är så jag fått mitt tajta rövhål.JTarnstrom skrev:Om du inte kan bemöda dig om att kommentera listan istället för mig, kan du väl knipa. Jag gör inga listor för att hamna på din topplista.Jari skrev:Det där var ett lågvattenmärke från din sida Tärskrom. Jag trodde nog mycket mer om dig...
Jodå, jag ska nog kommentera både en och två gånger när jag nyktrat till och som tips för framtiden. Se upp med vad du ber, för det kan hända att du får det.
Hade jag följt F1 lika länge som du och kommit fram till en sån lista hade jag dragit ner på medicineringen eller sett till att vara nykter när jag skrev den.
Därmed inte sagt att du inte har rätt till dina åsikter.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
Modererar mig själv här och tar det via PM istället.Jari skrev:Jag kniper hela tiden, det är så jag fått mitt tajta rövhål.JTarnstrom skrev:Om du inte kan bemöda dig om att kommentera listan istället för mig, kan du väl knipa. Jag gör inga listor för att hamna på din topplista.Jari skrev:Det där var ett lågvattenmärke från din sida Tärskrom. Jag trodde nog mycket mer om dig...
Jodå, jag ska nog kommentera både en och två gånger när jag nyktrat till och som tips för framtiden. Se upp med vad du ber, för det kan hända att du får det.
Hade jag följt F1 lika länge som du och kommit fram till en sån lista hade jag dragit ner på medicineringen eller sett till att vara nykter när jag skrev den.
Därmed inte sagt att du inte har rätt till dina åsikter.
Senast redigerad av JTarnstrom den mån nov 03, 2008 08:37, redigerad totalt 1 gång.
-
- Moderator
Tittar man enbart på den andra halvan av säsongen så ligger Piquet på en sjunde-, åttondeplats. Dessutom var det väl osedvanligt svårt att vara rookie i år utan TC och Renaulten var synnerligen svårkörd i början. Sett mot den bakgrunden tycker jag att han jobbade upp sig rätt bra.Lemon skrev:När spottade Piquet jr upp sig? Annars har jag inget att invända mot din lista.
Jag tycker väl att Renault borde kunna ge plats åt en bättre förare vid sidan av Alonso men det verkar nästan som om de vill ha det som i år, ungefär. Alonso behöver ingen stark andreförare i stallet, det kanske till och med är lugnast så om man ser till fjolåret.
-
- Utvisad
Lite OT, men det är ju bra för sexlivet, både för killar och tjejer.Jari skrev:Jag kniper hela tiden, det är så jag fått mitt tajta rövhål.
Tror säkert killarna uppskattar dina övningar.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
Du är bara bitter för att du aldrig får kliva på...EnzoF1 skrev:Lite OT, men det är ju bra för sexlivet, både för killar och tjejer.Jari skrev:Jag kniper hela tiden, det är så jag fått mitt tajta rövhål.
Tror säkert killarna uppskattar dina övningar.
Tillbaks till listan "aftonbladet-style":
1. Hamilton är en gudabegåvad talang helt i klass med eller bättre än Alonso vilket bevisats i samma bil, trots fördel Alonso i början som regerande mästare. Hamilton tog över och skickade Alfons tillbaks där han hör hemma. Heikkis situation haltar därför kraftigt, då han inte kunde göra en Hamilton på Hamilton. Heikki hade dessutom mer utpräglat en supportroll från början dessutom vilket passar Heikkis utvecklingssteg utmärkt. (Wax on Wax Off)
2. Kovalainen: Hela england vaknade upp efter förra året och väntade på den nye brittiske världsmästaren och en britt som Ron Dennis är inte dummare än att han väljer en teamkompis med stor potential som dessutom kan spela teamspelet i ett steg i utvecklingen och supportrollen har han skött alldeles utmärkt. Han skulle bara hålla sig bakom Hamilton i år och förhoppningsvis hjälpa till i WCC. Ett helt gäng otur med både bilen och kompromisser i taktik som slog tillbaks låg dem i fatet och McLaren vann, men förlorande ändå tack vare detta. I 17 av 18 racve kvalade Heikki med i snitt 3 varvs soppa mer i tankarna i Q3 och resultaten i ljuset av det är egentligen väldigt bra, men det syns inte i listorna. På SIlverstone fick han välja själv och resultatet är välkänt. Trir han blir nästa års kvalkung om de släpper honom mer fri nu.
3. Massa har utvecklats massor i år med större självförtroende men är fortfarande hemskt dålig när skiten börjar träffa fläkten. Det blir tokroliga körningar för honom i regn och spinnar och allsköns klanterier mellan de bättre prestationerna. Kommer aldrig bli världsmästare med Kimi i stallet.
4. Kimi ledde i början av säsongen men fick tillbaka sin släng av pissbula. Han försökte kanske komma igen, men bilen passade inte honom och den riktiga motivationen infann sig aldrig. Sen var det för sent och som support till Massa... Tja, inte lysande, men hur blir man egentligen lysande i en supportroll?
5. Kubica är den förare som tillsammans med Vettel och Glock imponerat mest i år och BMW måste verkligen börja hitta rätt med utvecklingsstegen över hela året för att kunna matcha de stora.
6. Nick, blekare och blekare år för år och nu i klass med gamle Ralf. Dags att kasta handskarna?
7 Alonso har tur som en tokig och passar riktigt bra i Renault som nu verkar ha hittat en ny "massadämpare" eller flexande golv eller vad det nu är som gör att de ser bättre ut igen. I ett stall som renault och helt utan konkurrens från sin stallkamrat glänser han verkligen klart. Bra för honom. Han passar där. Hans jobb är att plocka upp ströpoängen ifrån de som tappar dem på vägen bland de stora.
8. Piquet är som Ralf, man kan inte vinna enbart på rätt efternamn.
9. Vettel, solklar kommande stjärna. Mer tydligt än i Webbers fall för några år sen.
10. Bourdais, nä han skulle npg stannat på andra sidan.
11. Trulli var inte lika drulli som han varit och gör sitt jobb i Toyotas desperata försök att se bra eller åtminstone lite bättre ut än de gör med tanke på vad de plöjer ner i sporten. Att fortsätta med taktiken att kvala in högt med lite soppa för att synas på listorna är lätt genomskådat men det kanske räcker i japanska styrelserum?
12. Håller med tärnan fullständigt.
13. Rosberg ska nog ta på sig rollen som sin fars son och börja köra F1. Sanslös begåvning som ger sin stallkamrat hett om öronen, men efternamnet ligger i fatet och det är lite risk att han blir en ny Webber om han inte börjar köra under finsk flagg.
14. Bye bye Coulthard eller som någon sa igår kväll, vi har saknat honom sen 2001.
15. Webber: Kräftgång har fått ett ansikte. Hur tappar man sugen sådär när man ännu inte vunnit allt som går?
16. Barrichello. Lite som i fallet Coulthard. Hans roll togs över av Massa och snart minns ingen vem den store bölaren var...
17. Buttons roll togs över av Hamilton som förvaltar den bättre om än med riktiga skitstövelmetoder och helt utan moraliska betänkligheter (som att gå med i GPDA) och är nu en heltids "also ran" som glöms bort i GB nu när the great ? är kungen på täppan.
18. Fisico behövs för att hålla tätt bakåt och ge Gösta hopp om att kunna vara lika snabb som EN F1-förare.
19. Sutil har kvalitéer som kommer fram i t.ex regn och svåra förhållanden. Får se om det räcker till topp tio på riktigt nån gång.
-
- Moderator
Kan tänka mig att det ligger en del i Jaris förklaring av Kovalainens resultat, men det kan också vara så att McLaren såg att Kova inte var tillräckligt snabb för att nå resultat om man inte satte honom på alternativa strategier. Han har nästa säsong på sig att visa att han går för mer än han visade i år. Jag har svårt att se Kovalainens storhet. Han visade lite förra året med sin körning på Fuji men det återstår en hel del att visa.
-
- Varnad
Utveckling till storhet kan ta flera år. Minns gärna Häkkinen. Jag tror inte Kovalainen behöver lika många år på sig och kanske ska man också ta lite lärdom av Kimis utvecklingskurva som jag anser kanske var lite för snabb. Den steg honom åt huvudet och det kan vara svårt att hitta tillbaks. Jag tror han kan göra det till nästa år, men han måste begripa det själv också. I fallet Hamilton har ju Ron och hans "band of merry brothers" gött upp honom från gokarttiden, så de vet hur långt kommen han är.
-
- Utvisad
Men Massa har ju varit bland de bästa i regn i år, förutom loppet på Silverstone. Han har ju varit bättre än Kimi i de resterande.Jari skrev: 3. Massa har utvecklats massor i år med större självförtroende men är fortfarande hemskt dålig när skiten börjar träffa fläkten. Det blir tokroliga körningar för honom i regn och spinnar och allsköns klanterier mellan de bättre prestationerna. Kommer aldrig bli världsmästare med Kimi i stallet.
Han slog ju Kimi så det sjöng om det i år så varför skulle han inte kunna bli världsmästare. Kimi har med stor sannolikhet högst ett år kvar i Ferrari och har inte utvecklats ett dugg de senaste åren medan Massa tar stormkliv.
Förra året var Massa jämnbra med Kimi, i år har det varit klasskillnader, och det finns inget som tyder på att det ska bli annorlunda nästa år. Kimi hänger helt enkelt inte med.
Visst, sedan kan ju Massas motor paja i vartannat lopp och han blir påkörd i resterande, men fartmässigt är det som sagt klasskillnad.
Sedan får Kimi vara hur mycket finne som helst.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Min personliga ranking!
Hamilton: Han vann ju och vinner man så är man den som samlat mest poäng. Han är ruskigt snabb när allt stämmer men ingen stjärna i trafik.
Tror att det blir proppen ur för honom nu när han klarat av att vinna mästerskapet. Men klarar han att utveckla en bil?
Det är mitt frågetecken
Kovalainen: Grym besvikelse för mig. Jag kan köpa lite vad Jari säger att han är hjälpryttare MEN det försvarar inte hans skrala poänskörd. Frågan är om han verkligen har "killer instinkt"? Han verkar vara ganska så nöjd.
Massa: Också sylvass när allt stämmer för honom. Haft lite oflyt med DNF i ungern men annars så tycker jag att han är lite ojämn. Man känner inte att att man kan "lita" på honom. Nästa säsong blir nog en nyckelsäsong för honom.
Kimi: Jag håller Kimi som näst bäst efter Alonso i årets fält. Tyvärr så verkade han drabbas av det som händer i alla idroter med regerande mästare. Han var mätt helt enkelt. Visst hade han problem och säkert sådanna problem som vi inte vet något om men han verkade inte jobba jättehårt på att lösa dem. Frågan är om han är mätt nästa säsong eller om han vill ta revansch?
Alonso. Helt klart och överlägsen av dagens förare. Jag tycker att han verkar jobba stenhårt och jag gillar att han är så fruktansvärt explosiv när han får lägen.
Tror han är med och fajtas nästa år.
Piquet JR: Snyggt efternamn men restan var väl inte så bra. Lite Lill Lövis enligt mig. Katastrofal i kvalen men hyfsad i loppen. Verkade inte behärska bilen när den var svårkörd
Kubica: Jämn och bra. Finns alltid där och skrammlar ihop poäng. Det som bekymrade mig var att han grät ut i pressen om att bilen och stallet inte utvecklades. Personligen så tror jag inte att han är någon blivande storförare. Men jag brukar ju ha fel.
Heidi: Verkar ha samma problem som Kimi i kvalen. Annars stabil. Det som jag uppmärksammat med med honom är att han alltid verkar vara inblandad i fajter med Alonso. Tycker det skulle vara trevligare med expempelvis Vettel i BMW:n.
Trulli: Vad ska man säga om honom. Jag är rätt trött på karln.Han kvalar bra men verkar tappa tempo i loppen. Borde börja köra speedway eller något liknande. Verkar också som om han har problem med självförtroendet.
Glock: Det han gjorde i sista kurvan i sista loppet var oförlåtligt.
Han har ju studsat till något lopp då och då men förtjänar han platsen egentligen? Och är det inte dags för Toyota att börja leverera?
Webber: Han verkar stangerat totalt. Kan kvala bra ibland men verkar virra till det och bli stressad ibland. Hur kommer han reagera om Vettel är snabbare än honom nästa år?
DC: Det är över nu
Vettel: Ruskigt spännande här verkar det inte finnas några bromsar. Skulle vilja sett honom i BMW istället för hos Red Bull. Frågan är om det kommer gå om inte billen är bra.
Bourdais: Lite av en besvilkelse men svår att värdera då man jag inte kan bedömaom Vettel är ett underbarn eller inte.
Giancarlo: var han med i år?
Sutil: Var han med i år?
Hamilton: Han vann ju och vinner man så är man den som samlat mest poäng. Han är ruskigt snabb när allt stämmer men ingen stjärna i trafik.
Tror att det blir proppen ur för honom nu när han klarat av att vinna mästerskapet. Men klarar han att utveckla en bil?
Det är mitt frågetecken
Kovalainen: Grym besvikelse för mig. Jag kan köpa lite vad Jari säger att han är hjälpryttare MEN det försvarar inte hans skrala poänskörd. Frågan är om han verkligen har "killer instinkt"? Han verkar vara ganska så nöjd.
Massa: Också sylvass när allt stämmer för honom. Haft lite oflyt med DNF i ungern men annars så tycker jag att han är lite ojämn. Man känner inte att att man kan "lita" på honom. Nästa säsong blir nog en nyckelsäsong för honom.
Kimi: Jag håller Kimi som näst bäst efter Alonso i årets fält. Tyvärr så verkade han drabbas av det som händer i alla idroter med regerande mästare. Han var mätt helt enkelt. Visst hade han problem och säkert sådanna problem som vi inte vet något om men han verkade inte jobba jättehårt på att lösa dem. Frågan är om han är mätt nästa säsong eller om han vill ta revansch?
Alonso. Helt klart och överlägsen av dagens förare. Jag tycker att han verkar jobba stenhårt och jag gillar att han är så fruktansvärt explosiv när han får lägen.
Piquet JR: Snyggt efternamn men restan var väl inte så bra. Lite Lill Lövis enligt mig. Katastrofal i kvalen men hyfsad i loppen. Verkade inte behärska bilen när den var svårkörd
Kubica: Jämn och bra. Finns alltid där och skrammlar ihop poäng. Det som bekymrade mig var att han grät ut i pressen om att bilen och stallet inte utvecklades. Personligen så tror jag inte att han är någon blivande storförare. Men jag brukar ju ha fel.
Heidi: Verkar ha samma problem som Kimi i kvalen. Annars stabil. Det som jag uppmärksammat med med honom är att han alltid verkar vara inblandad i fajter med Alonso. Tycker det skulle vara trevligare med expempelvis Vettel i BMW:n.
Trulli: Vad ska man säga om honom. Jag är rätt trött på karln.Han kvalar bra men verkar tappa tempo i loppen. Borde börja köra speedway eller något liknande. Verkar också som om han har problem med självförtroendet.
Han har ju studsat till något lopp då och då men förtjänar han platsen egentligen? Och är det inte dags för Toyota att börja leverera?
Webber: Han verkar stangerat totalt. Kan kvala bra ibland men verkar virra till det och bli stressad ibland. Hur kommer han reagera om Vettel är snabbare än honom nästa år?
Vettel: Ruskigt spännande här verkar det inte finnas några bromsar. Skulle vilja sett honom i BMW istället för hos Red Bull. Frågan är om det kommer gå om inte billen är bra.
Bourdais: Lite av en besvilkelse men svår att värdera då man jag inte kan bedömaom Vettel är ett underbarn eller inte.
Lite äldre, lite långsammare
-
Var inte Rosberg med?Jacob skrev:Min personliga ranking!
Det är mitt frågetecken
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
Mitt internet hoppar in och ut.
Rosberg: Honom trodde jag på för 2 år sedan men nu ser det i mina ögon ut som att han är en i mängden. En Piquet JR som verkar prioritera att ha snygga solglasögon före att köra bil
Naka: Återigen en japan som är med för att han kan generara billiga moterer
Rosberg: Honom trodde jag på för 2 år sedan men nu ser det i mina ögon ut som att han är en i mängden. En Piquet JR som verkar prioritera att ha snygga solglasögon före att köra bil
Naka: Återigen en japan som är med för att han kan generara billiga moterer
Lite äldre, lite långsammare
-
-