Det är inte det minsta fel på bastarder. Men självrespekten hos Ferrari tillåter inte att man kör med någon annans motor. Då kör man hellre inte alls.JTarnstrom skrev:Vad är det för fel på bastarder? Är det självkänslan som spökar igen?Gösta skrev:Hellre ingen F1 från Ferrari än ett missfoster med Ferrarichassi och en bastardmotor.JTarnstrom skrev: Att döma av Ferraris uttalande lär du aldrig behöva uppleva det. Å andra sidan kanske du inte heller får se en F1:a från Ferrari mer.
Enhetsmotorer blir verklighet
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
DTM är en Tysk serie som körs mestadels i Tyskland (något enstaka race körs väl utrikes). Säkert jättekul om man gillar den typen av racing. Ekström är en brilliant förare vilket han visat upprepade ggr, genom att vinna DTM samt jippot "race of champions". Det bästa moder svea klämt fram på många år! Men om man stannar folk på gatan och ber dem nämna 3 F1 förare respektive 3 DTM förare så tror jag inte många kan nämna 3 DTM förare trotts att vi har en dubbel DTM mästare i Ekström. Sen tycker jag som kanske lite mer insatt i racing än medelsvensson att DTM är urbota tråkigt. Man har med hjälp av regler lyckats att ta bort all racingglädje. Men det är min personliga åsikt. Samma sak med stcc, har sett en handfull lopp live, alla lika trista och tråkiga. Då är det inte så konstigt att stcc inte attraherar publik i någon större utsträckning. Jag tror att det tyvär självdör om några år.Fredrik i Trollhättan skrev:Hela den här tråden är ju ett bjäbbande om enhetsmotorer. Det var så Tärnström startade diskussionen.Razor skrev:Jaha, så nu är det svenska fans det handlar om? Jag trodde att det var intresset globalt som vi diskuterade?Fredrik i Trollhättan skrev:Jag vill komma till att intresset för motorsportserier går ner kraftigt när tekniken tonas ner, t.ex. genom enhetsklasser.
Jag tycker inläggsfrekvensen är ett ganska bra tecken på att den svenske F1-entisuasten inte bryr sig om GP2.
DTM är ett exempel på där vi knappt skriver någonting trots att vi har en svensk som är dubbel DTM-mästare och som slutade i topp-tre i årets mästerskap och där tävlingarna drar mer folk än F1.
Jag tror mer att det handlar om paketeringen av produkten, där har F1 och DTM lyckats ganska bra. Det är ju mycket svårare att mäta intresset för GP2 eftersom det körs tillsammans med F1.
WSbR, F3 o s v har jag t ex inga publikuppgifter för.
Sedan förstår jag inte fokuseringen på att bjäbba om enhetsserier hela tiden, jag har inte förespråkat att F1 ska bli en enhetsserie och kommer aldrig att göra det.
Nu är ju F1 framför allt en TV-sport. DTM har kanske mycket folk på plats men har man samma TV-publik? Att intresset är svalt i sverige trots Ekströms framgångar.
Jag tycker DTM är ett lysande exempel på hur mycket större F1 är. Och då tänker jag framför allt på TV-publiken.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Avståndet är inte så stort dem emellan.Razor skrev:Enhetsmotorer, ja... inte enhetsserier.Fredrik i Trollhättan skrev: Hela den här tråden är ju ett bjäbbande om enhetsmotorer. Det var så Tärnström startade diskussionen.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Större än vad du tror, speciellt som det här förslaget är utformat att ge lite utrymme kvar åt kreativiteten, om än i mindre omfattning mot hur det är idag.Gösta skrev:Avståndet är inte så stort dem emellan.
Har du ens läst och försökt sätta dig in i hur förslaget ser ut?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Nej det har jag inte gjort. Men jag är motståndare till förslagets andemening, dvs att man skall "tvinga" stallen att spara kostnader som en slags omyndigförklaring av deras egna ekonomer samt söka förhindra att stall slås ut av ekonomiska skäl. Detta vill man göra genom att införa någon slags kollektiv upphandling av en grundmotor som alla skall använda (ev med vissa egna mindre modifieringar).Razor skrev:
Har du ens läst och försökt sätta dig in i hur förslaget ser ut?
Jag vill att man som nu har en regel som säger att det skall vara en aspirationsmotor på 2,4 liter, punkt slut. (med vissa restriktioner gällande elektronik och annat tekniskt jag inte är så jätteinsatt i). Sen är det upp till stallen att bygga / köpa sin motor var de finner det lämpligast , egen lösning på kylning, egen lösning på smörjning, osv. Jag vill att det skall sitta en Ferrarimotor i en Ferrari, en Toyotamotor i Toyota osv.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
AV elva race kördes fem utanför Tyskland och DTM kördes i sex länder, Tyskland, Holland, Spanien, Italien, Frankrike och Storbritannien så även om det är ett tyskt mästerskap så är serien i allra högsta grad internationell.Gösta skrev:DTM är en Tysk serie som körs mestadels i Tyskland (något enstaka race körs väl utrikes).
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Finner det som ointressant eftersom jag inte tror det kommer att bli verklighet, i alla fall inte med Ferrari som deltagare. Då är F1 dött (för min del) när Ferrari drar sig ur. Jag vet att du inte är förvånad, det skall du inte heller vara.Razor skrev:Varför är jag inte förvånad?Gösta skrev:Nej det har jag inte gjort.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Du behöver nog inte oroa dig för det. Om förslaget blir verklighet kommer det med största sannolikhet att sitta ett Ferrari-emblem på alla enhetsmotorer.Gösta skrev:Finner det som ointressant eftersom jag inte tror det kommer att bli verklighet, i alla fall inte med Ferrari som deltagare. Då är F1 dött (för min del) när Ferrari drar sig ur.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Förslagets andemening är väl att utveckling ska löna sig mindre. Med enhetsprylar blir det billigare att sätta ihop ett team och kvala in tre sekunder efter tätbilarna. (Men för att nå längst fram på gridden kostar det en miljard till...)Gösta skrev:Men jag är motståndare till förslagets andemening, dvs att man skall "tvinga" stallen att spara kostnader som en slags omyndigförklaring av deras egna ekonomer samt söka förhindra att stall slås ut av ekonomiska skäl. Detta vill man göra genom att införa någon slags kollektiv upphandling av en grundmotor som alla skall använda (ev med vissa egna mindre modifieringar).
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Är det inte det som är "problemet" idag? Att team som inite har pengar blir tvungna att köra tre sekunder långsammare och de som har en miljard (Ferrari, Mclaren, BMW) kör längst fram.Cuscino skrev:Förslagets andemening är väl att utveckling ska löna sig mindre. Med enhetsprylar blir det billigare att sätta ihop ett team och kvala in tre sekunder efter tätbilarna. (Men för att nå längst fram på gridden kostar det en miljard till...)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det finns inga stall som är tre sekunder ifrån idag. Tror faktiskt aldrig att det varit så jämnt mellan så många team som det är idag, samtidigt som det skiljer typ 2s mellan bästa och sämsta bil på gridden.Fredrik i Trollhättan skrev:Är det inte det som är "problemet" idag? Att team som inite har pengar blir tvungna att köra tre sekunder långsammare och de som har en miljard (Ferrari, Mclaren, BMW) kör längst fram.Cuscino skrev:Förslagets andemening är väl att utveckling ska löna sig mindre. Med enhetsprylar blir det billigare att sätta ihop ett team och kvala in tre sekunder efter tätbilarna. (Men för att nå längst fram på gridden kostar det en miljard till...)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jo, till förbannelse både nationellt och internationellt och ingen bryr sig ändå. Plantskolor till F1 är ambitionen, men om F1 inte finns snart för att 90% av kapitalet och prestigen lämnat byggnaden så kan de stå där och slicka sig om fingrarna med sina "billiga" enhetsmotorer.Gevalia skrev:Visst är det förträffligt när stora stall med pengar backar ut ur F1 till förmån för mindre stall med mindre budget?
Vänta nu.....
Finns inte det redan serier för mindre stall?
Tro mig, jag hade rätt om euron, och det mesta andra fram till nu och jag har rätt om detta också.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Är det inte det som är "problemet" idag? Att team som inite har pengar blir tvungna att köra två sekunder långsammare och de som har en miljard (Ferrari, Mclaren, BMW) kör längst fram.Jari skrev:Det finns inga stall som är tre sekunder ifrån idag. Tror faktiskt aldrig att det varit så jämnt mellan så många team som det är idag, samtidigt som det skiljer typ 2s mellan bästa och sämsta bil på gridden.Fredrik i Trollhättan skrev:Är det inte det som är "problemet" idag? Att team som inite har pengar blir tvungna att köra tre sekunder långsammare och de som har en miljard (Ferrari, Mclaren, BMW) kör längst fram.Cuscino skrev:Förslagets andemening är väl att utveckling ska löna sig mindre. Med enhetsprylar blir det billigare att sätta ihop ett team och kvala in tre sekunder efter tätbilarna. (Men för att nå längst fram på gridden kostar det en miljard till...)
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: lör feb 26, 2005 13:22
Jag trodde att FIA och FOTA var överens?
Tuesday, October 21st 2008. A plan to make dramatic cost-cuts was agreed between the FIA and the Formula One Teams' Association (FOTA) in a landmark meeting in Geneva, it was announced in a joint statement on Tuesday. It is believed that a broad agreement was reached between FIA president Max Mosley and FOTA chiefs Luca di Montezemolo and John Howett to introduce drastic cost reductions from next year.
The joint statement read: "Today's meeting in Geneva has produced significant cost savings for 2009 and 2010. "FOTA are working urgently on further proposals for 2010 and thereafter."
- Engine life will be increased from two to three races from 2009
- Manufacturers must be prepared to make 25 engine units available, at a cost of 10 million Euros, to customer teams
- There will be a further meeting between FOTA members in Brazil to determine testing kilometre limits for 2009, and an agreement in principal on the introduction of a standard Kinetic Energy Recovery System (KERS) unit for 2010 or 2011. KERS is believed to remain open for teams to use next season.
- The sport's governing body and FOTA will meet again after the Brazilian Grand Prix to discuss measures to reduce costs related to chassis development and the continuation of the use of customer chassis in the future.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Du har antagligen helt rätt ang varumärkena F1, Formula 1 osv, men det är inte riktigt det jag poängterar i mitt inlägg som du "som vanligt" plockar ut en liten bit och svarar på eller kommenterar. Om F1 blir ett lådbilsrace så försvinner pengarna, statusen och prestigen och då kan FIA sitta där ihop med resten av världen och titta på när Biltillverkarna gör upp om F1.1JTarnstrom skrev:Så här ligger det till, om jag inte har fel. Varumärkena F1, Formula 1 osv ägs av FOM (eller ett underbolag). De har dock inte rätt att utnyttja dessa varumärken i sammanhang som inte är sanktionerade av FIA, då bryter de det kommersiella avtalet mellan FIA och FOM. Förresten, jag är ganska säker på att det är så här det faktiskt ligger till.Petrol skrev:Tror, om det blir en utbrytarserie med biltillverkare, att FIA blir den stora förloraren. Du snackar om namnet F1 och om WM status, att detta ligger i FIA's händer, vilket jag tror är fel.
Bernie har genom något bolag registrerat varumärket GP1, vilket kan vara intressant att veta.
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
De långsammaste teamen har aldrig varit så nära som de är idag så jag ser inte problemet.Fredrik i Trollhättan skrev:Är det inte det som är "problemet" idag? Att team som inite har pengar blir tvungna att köra två sekunder långsammare och de som har en miljard (Ferrari, Mclaren, BMW) kör längst fram.Jari skrev:Det finns inga stall som är tre sekunder ifrån idag. Tror faktiskt aldrig att det varit så jämnt mellan så många team som det är idag, samtidigt som det skiljer typ 2s mellan bästa och sämsta bil på gridden.Fredrik i Trollhättan skrev: Är det inte det som är "problemet" idag? Att team som inite har pengar blir tvungna att köra tre sekunder långsammare och de som har en miljard (Ferrari, Mclaren, BMW) kör längst fram.
Vem vill att alla bilarna ska vara lika snabba?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För att svara på din poäng: jag tror inte att det är så enkelt för biltillverkarna att starta en egen serie. Kolla in svaren jag gav Jari så får du veta varför. FIA har väldigt stor makt som de kan fortsätta utöva även om biltillverkarna startar eget.Petrol skrev:
Du har antagligen helt rätt ang varumärkena F1, Formula 1 osv, men det är inte riktigt det jag poängterar i mitt inlägg som du "som vanligt" plockar ut en liten bit och svarar på eller kommenterar. Om F1 blir ett lådbilsrace så försvinner pengarna, statusen och prestigen och då kan FIA sitta där ihop med resten av världen och titta på när Biltillverkarna gör upp om F1.1
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Jag är inte så noga med det. Det var Cuscino här ovan som la ut ett cirkelargument, d.v.s. att enhetsmotorer skulle göra det billigare för de små stallen men att de fortfarande skulle vara efter de rika. Jag poängterade att det faktiskt redan är åt det hållet och det är det vissa ser som ett problem att motverka med enhetsmotorer.Jari skrev:De långsammaste teamen har aldrig varit så nära som de är idag så jag ser inte problemet.Fredrik i Trollhättan skrev:Är det inte det som är "problemet" idag? Att team som inite har pengar blir tvungna att köra två sekunder långsammare och de som har en miljard (Ferrari, Mclaren, BMW) kör längst fram.Jari skrev:Det finns inga stall som är tre sekunder ifrån idag. Tror faktiskt aldrig att det varit så jämnt mellan så många team som det är idag, samtidigt som det skiljer typ 2s mellan bästa och sämsta bil på gridden.
Vem vill att alla bilarna ska vara lika snabba?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Haug.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 2417.shtml
Scheckter.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 2925.shtml
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 2417.shtml
Scheckter.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 2925.shtml
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
De långsammaste teamen har aldrig varit så nära som de är idag så jag ser inte problemet.
Vem vill att alla bilarna ska vara lika snabba?
Jag håller också med att det är ovanligt att de långsamma team hänger med mycket bra numera, titta bara på Toro Rosso
Formel 1 mår inte bra av lika snabba, det blir som en gokart tävlingen.
Alla tätt inpå varann i ett enda lång slinga !
Vem vill att alla bilarna ska vara lika snabba?
Jag håller också med att det är ovanligt att de långsamma team hänger med mycket bra numera, titta bara på Toro Rosso
Formel 1 mår inte bra av lika snabba, det blir som en gokart tävlingen.
Alla tätt inpå varann i ett enda lång slinga !
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42
För mig skulle stora delar av själen med F1 försvinna.
Motorer har genom åren från olika tillverkare varit en stor del med stort fokus.
Även om ett chassi, sulor osv har stor betydelse så har alltid motorerna varit i fokus, och så ska det vara.
Det med att motorer håller 3 helger osv, att man gått ifrån kvalmotorer mm för att sänka kostnaderna är tilltag som inte påverkar på det sättet...
Och även i sk enhetsserier spelar budgeten roll för varvtiderna...
Motorer har genom åren från olika tillverkare varit en stor del med stort fokus.
Även om ett chassi, sulor osv har stor betydelse så har alltid motorerna varit i fokus, och så ska det vara.
Det med att motorer håller 3 helger osv, att man gått ifrån kvalmotorer mm för att sänka kostnaderna är tilltag som inte påverkar på det sättet...
Och även i sk enhetsserier spelar budgeten roll för varvtiderna...
Sit Rubens sit!
- Good boy
- Good boy
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fast så var det inte på 70-talet. Det anses heller inte avgörande för deltagande i kontruktörs-VM om man bygger sin egen motor eller inte. Dessutom så bygger hälften av fälten inte sina egna motorer i dagsläget. Ser man till reglementet har inte motorerna samma status som chassina.Jippe skrev:För mig skulle stora delar av själen med F1 försvinna.
Motorer har genom åren från olika tillverkare varit en stor del med stort fokus.
Även om ett chassi, sulor osv har stor betydelse så har alltid motorerna varit i fokus, och så ska det vara.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag kan för lite om det där med enhetsmotorer hit eller dit. Det sitter till och med styrboxar i Ferrari tillverkade av McLaren (de tillverkar väl sådana åt hela startfältet?) men det skulle vara förödande för många människors synsätt på F1 om det satt en bastardmotor i tex en Ferrari, BMW eller vad det nu kan vara för biltillverkarstall. (Nej, williams är inte en bilbyggare enligt mitt synsätt, lika lite som force india eller red bull är det).
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag skiter väl i vad alla andra tycker. Av de där 92 procenten kan jag garantera att knappt en promille vet vem Hector Rebaque var.Jari skrev:På Viasatsport har detta undersökts nu och 92% är emot enhetsmotorer, så simma vidare motströms Tärnström...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Inte ett dugg. Jag förstår att debatten finns men enkäter av det slaget betyder inte ett enda smack. Det är som i kvällspressen, vi ska rösta om än det ena, än det andra, som om svaret på en fråga kan avgöras av en majoritet. Dessutom, hur frågorna är ställda och vad de innebär brukar lämna utrymme för en hel del att önska vad gäller vilka slutsatser som kan dras av enkäten. Men så är det i fördumningens tidevarv, där stolpskott som Palin snart är bara en hjärtattack från presidentposten - kunskap gäller inte längre.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vid 60-40 eller 70-30 kanske man kunnat ta en sån hållning men att dra in kvällstidningar, där vilka idioter som helst är med och röstar har inget att tillföra en sån här diskussion. Du kan inte diskvalificera 90+ % av Viasats tittare, då det med stor sannolikhet bara är F1-intresserade som varit inne och röstat. Självklart är inte alla lika insatta i problematiken som du och jag, men ändå. 92% är ren och skär kross!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Omröstningarna på Viasatsport.se är löjliga. Om en Ferrariförare finns med bland svarsalternativen har alltid den högst procent, oavsett fråga.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag vet inte ens hur frågan var ställd. Om frågan var om folk vill ha standardmotorer i F1 så hade till och med jag kunnat svara nej, men frågan ska ställas mot bakgrund av om det kan vara en lösning på de problem F1 står inför eller ej. Nuförtiden har ju folk svårigheter att tänka mer än ett led i taget så det skulle inte ha förvånat mig om Viasats läsare hade svarat nej på frågan även om konsekvensen hade varit att sporten hade gått under... Med all respekt, en sådan enkät säger absolut ingenting om enhetsmotorernas vara eller icke vara som lösning på de aktuella problemen. Enkätens betydelse är ytterst begränsad men det betyder inte att jag sågar läsarna som har deltagit i den - en viktig distinktion.Jari skrev:Vid 60-40 eller 70-30 kanske man kunnat ta en sån hållning men att dra in kvällstidningar, där vilka idioter som helst är med och röstar har inget att tillföra en sån här diskussion. Du kan inte diskvalificera 90+ % av Viasats tittare, då det med stor sannolikhet bara är F1-intresserade som varit inne och röstat. Självklart är inte alla lika insatta i problematiken som du och jag, men ändå. 92% är ren och skär kross!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är väl inget konstigt. I den bästa av världar skulle inte jag heller vilja se enhetsmotorer, men mot bakgrund av dagens problematik så ser jag det som en framkomlig väg. Det är det som är problemet med enkäter av den typen, det är bara att önska på utan att fundera över konsekvenserna.Jari skrev:Okej, jag kanske är lite finsk eller allmänt korkad, men jag tror att fler vill ha klargjort vad du menar när du skulle rösta emot enhetsmotorer, men ser dem som enda lösningen på ett problem som bara du ser.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 17
- Blev medlem: sön maj 04, 2008 09:59
Tycker du snackar mot dig själv mer å mer.JTarnstrom skrev:Det är väl inget konstigt. I den bästa av världar skulle inte jag heller vilja se enhetsmotorer, men mot bakgrund av dagens problematik så ser jag det som en framkomlig väg. Det är det som är problemet med enkäter av den typen, det är bara att önska på utan att fundera över konsekvenserna.Jari skrev:Okej, jag kanske är lite finsk eller allmänt korkad, men jag tror att fler vill ha klargjort vad du menar när du skulle rösta emot enhetsmotorer, men ser dem som enda lösningen på ett problem som bara du ser.
Mikka
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att du har svårt med läsförståelsen. Det är helt okej. För att ta en liknelse som kanske går hem bättre: Om du får frågan om du skulle vilja ha alla pengar i världen skulle du förmodligen svara ja, men om frågan var ställd så att du bara kunde få alla pengar i världen på bekostnad av att hela världens ekonomi kollapsar (och dina pengar skulle blir värdelösa) skulle kanske svaret bli ett annat.Mikka skrev:Tycker du snackar mot dig själv mer å mer.JTarnstrom skrev:Det är väl inget konstigt. I den bästa av världar skulle inte jag heller vilja se enhetsmotorer, men mot bakgrund av dagens problematik så ser jag det som en framkomlig väg. Det är det som är problemet med enkäter av den typen, det är bara att önska på utan att fundera över konsekvenserna.Jari skrev:Okej, jag kanske är lite finsk eller allmänt korkad, men jag tror att fler vill ha klargjort vad du menar när du skulle rösta emot enhetsmotorer, men ser dem som enda lösningen på ett problem som bara du ser.
Mikka
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 17
- Blev medlem: sön maj 04, 2008 09:59
Ok så alla har fel men du har rätt:)?JTarnstrom skrev:Jag kan inte dra någon annan slutsats än att du har svårt med läsförståelsen. Det är helt okej. För att ta en liknelse som kanske går hem bättre: Om du får frågan om du skulle vilja ha alla pengar i världen skulle du förmodligen svara ja, men om frågan var ställd så att du bara kunde få alla pengar i världen på bekostnad av att hela världens ekonomi kollapsar (och dina pengar skulle blir värdelösa) skulle kanske svaret bli ett annat.Mikka skrev:Tycker du snackar mot dig själv mer å mer.JTarnstrom skrev: Det är väl inget konstigt. I den bästa av världar skulle inte jag heller vilja se enhetsmotorer, men mot bakgrund av dagens problematik så ser jag det som en framkomlig väg. Det är det som är problemet med enkäter av den typen, det är bara att önska på utan att fundera över konsekvenserna.
Mikka
Enkelt sätt att leva
Mikka
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Dagens problematik, är det det faktum att dagens fält är jämnare och har det bättre ställt ekonomiskt än nånsin tidigare?JTarnstrom skrev:Det är väl inget konstigt. I den bästa av världar skulle inte jag heller vilja se enhetsmotorer, men mot bakgrund av dagens problematik så ser jag det som en framkomlig väg. Det är det som är problemet med enkäter av den typen, det är bara att önska på utan att fundera över konsekvenserna.Jari skrev:Okej, jag kanske är lite finsk eller allmänt korkad, men jag tror att fler vill ha klargjort vad du menar när du skulle rösta emot enhetsmotorer, men ser dem som enda lösningen på ett problem som bara du ser.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej, det skulle det inte. Då skulle jag fördela dem rättvist och lämna sossarna helt utan.JTarnstrom skrev:Jag kan inte dra någon annan slutsats än att du har svårt med läsförståelsen. Det är helt okej. För att ta en liknelse som kanske går hem bättre: Om du får frågan om du skulle vilja ha alla pengar i världen skulle du förmodligen svara ja, men om frågan var ställd så att du bara kunde få alla pengar i världen på bekostnad av att hela världens ekonomi kollapsar (och dina pengar skulle blir värdelösa) skulle kanske svaret bli ett annat.Mikka skrev:Tycker du snackar mot dig själv mer å mer.JTarnstrom skrev: Det är väl inget konstigt. I den bästa av världar skulle inte jag heller vilja se enhetsmotorer, men mot bakgrund av dagens problematik så ser jag det som en framkomlig väg. Det är det som är problemet med enkäter av den typen, det är bara att önska på utan att fundera över konsekvenserna.
Mikka
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Poletten trillade inte ned? Min kritik mot enkätens resultat har ingenting att göra med om jag har rätt eller fel att göra.Mikka skrev:Ok så alla har fel men du har rätt:)?JTarnstrom skrev:Jag kan inte dra någon annan slutsats än att du har svårt med läsförståelsen. Det är helt okej. För att ta en liknelse som kanske går hem bättre: Om du får frågan om du skulle vilja ha alla pengar i världen skulle du förmodligen svara ja, men om frågan var ställd så att du bara kunde få alla pengar i världen på bekostnad av att hela världens ekonomi kollapsar (och dina pengar skulle blir värdelösa) skulle kanske svaret bli ett annat.Mikka skrev: Tycker du snackar mot dig själv mer å mer.
Mikka
Enkelt sätt att leva
Mikka
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det stämmer inte, med undantag för att gapet i tid räknat är mindre än på många år mellan deltagarna.Jari skrev:Dagens problematik, är det det faktum att dagens fält är jämnare och har det bättre ställt ekonomiskt än nånsin tidigare?JTarnstrom skrev:Det är väl inget konstigt. I den bästa av världar skulle inte jag heller vilja se enhetsmotorer, men mot bakgrund av dagens problematik så ser jag det som en framkomlig väg. Det är det som är problemet med enkäter av den typen, det är bara att önska på utan att fundera över konsekvenserna.Jari skrev:Okej, jag kanske är lite finsk eller allmänt korkad, men jag tror att fler vill ha klargjort vad du menar när du skulle rösta emot enhetsmotorer, men ser dem som enda lösningen på ett problem som bara du ser.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666