Enhetsmotorer blir verklighet

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev:e]
Det enda lyckade historiskt du nämner är Cosworth och de gjorde det med Fords pengar, så du talar egentligen emot dig själv här.
Vänta nu, det var ju precis det jag sade, Cosworth var det lyckade exemplet. Att pengarna kommer från Ford ä ju irrelevant i sammanhanget - det fanns massor av stall som gärna körde med en Ford i skuffen.

Trots att F1 är så populärt så står inga nya biltillverkare i kö för att vara med. Frågan är varför. Det finns inte ens någon som vill köpa Toro Rosso. F1 har de biltillverkare de har och de blir inte fler, möjligen färre. Vad värre är, de konkurrerar ut de sista oberoende stallen utan att det kommer att tillkomma nya stall.
Fast du vet om du tänker efter att det där inte är sant.
Det var ingen som ville köpa Prost eller Arrows heller och ändå är man fler i fältet idag.
Sen tycker jag du ska fundera ut hur du får det att gå ihop att det är okej för Ford att satsa i F1 men inte för andra F1-stall.
Det är flera stall som kör med Ferrarimotorer, Toyotamotorer och samarbetet mellan Force India och Mercedes McLaren är heller ingen hemlighet.
Osv.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev: Det enda enhetliga i 5papp är väl priset?
Vill ni ha F1 med samma enhetsideal?
Vem har pratat om 5papp?
Du säger inget men skäller jävligt lätt och mycket. Står det Saida i pannan på mig eller?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:
Jari skrev:e]
Det enda lyckade historiskt du nämner är Cosworth och de gjorde det med Fords pengar, så du talar egentligen emot dig själv här.
Vänta nu, det var ju precis det jag sade, Cosworth var det lyckade exemplet. Att pengarna kommer från Ford ä ju irrelevant i sammanhanget - det fanns massor av stall som gärna körde med en Ford i skuffen.

Trots att F1 är så populärt så står inga nya biltillverkare i kö för att vara med. Frågan är varför. Det finns inte ens någon som vill köpa Toro Rosso. F1 har de biltillverkare de har och de blir inte fler, möjligen färre. Vad värre är, de konkurrerar ut de sista oberoende stallen utan att det kommer att tillkomma nya stall.
Fast du vet om du tänker efter att det där inte är sant.
Det var ingen som ville köpa Prost eller Arrows heller och ändå är man fler i fältet idag.
Sen tycker jag du ska fundera ut hur du får det att gå ihop att det är okej för Ford att satsa i F1 men inte för andra F1-stall.
Det är flera stall som kör med Ferrarimotorer, Toyotamotorer och samarbetet mellan Force India och Mercedes McLaren är heller ingen hemlighet.
Osv.
Jag har inget problem med vad tillverkaren av enhetsmotorerna heter. Det är fullständigt ointressant för min del. Nej, det var ingen som ville köpa Prost på den tiden de gick under eftersom instegskostnaderna ännu inte var avskräckande höga. Stewart lyckades starta stall från scratch, med bistånd från Ford, och BAR med stöd från Honda. Arrows lades ned, mycket riktigt, men även det kan ses som ett stöd för min syn. Arrows var ett litet stall som blev för litet och gick under.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Står det något om var Ferrari skulle gå istället? Toyota vill ju gå till Le Mans och sportbilar. Kanske är något för Ferrari också? Sportbilsprototyper är väl den mest fria serien just nu eller?
OBS, med fri menar jag inte att det saknas regler utan att den är fri från enhetsdetaljer. Jag hade kunna acceptera att ett striktare motorreglemente men som ändå var fritt att tillverka, men inte den här skiten.

Jo, om ni inte förstod det så kommer jag följa Ferrari vart än de väljer att gå... F1 är inget utan Ferrari.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Nu när Ferrari hotar med att hoppa av undrar jag om inte allt detta är iscensatt av Max och Bernie för att biltillverkarna SKA starta en egen serie. Då kan Bernie och Max börja om på ny kula. Biltillverkarna kommer ingenstans om inte FIA sanktionerar deras serie och de kommersiella rättigheterna kan än en gång säljas till Bernie. CVC lämnas i sticket, liksom Viasat Sport.
Oj, den var tung!
Använd mer tobak i pipan nästa varv.
Max och Bernie har inget av värde om biltillverkarna lämnar F1. Fia behövs inte för att sanktionera det nya F1. FIAs inkonsekvens blir snarare dess fall och då är det bättre att göra som MotoGP eller många andra serier, köra med opartiska och oköpta organisationer med sporten i främsta rummet och inte vilken kostym man går i.
Det finns en ännu större förlorare och det är de tyska bankerna som äger de kommersiella rättigheterna till F1.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Fast du vet om du tänker efter att det där inte är sant.
Det var ingen som ville köpa Prost eller Arrows heller och ändå är man fler i fältet idag.
Det är precis det man inte är. Det är två bilar färre idag än när både Prost och Arrows packade ihop och gick hem.
Prosts plats togs över av Toyota och Arrows lämnade två tomma startrutor efter sig när de lade ner.
Sen tycker jag du ska fundera ut hur du får det att gå ihop att det är okej för Ford att satsa i F1 men inte för andra F1-stall.
Det är flera stall som kör med Ferrarimotorer, Toyotamotorer och samarbetet mellan Force India och Mercedes McLaren är heller ingen hemlighet.
Osv.
Ford/Cosworth, VW, Honda o s v får gärna leverera motorer men jag vill inte ha dem som stallägare.
Enhetsmotorerna är inget självändamål, det kan däremot vara ett nödvändigt ont.
Senast redigerad av Razor den mån okt 27, 2008 21:19, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Silverkatten skrev:Står det något om var Ferrari skulle gå istället? Toyota vill ju gå till Le Mans och sportbilar. Kanske är något för Ferrari också? Sportbilsprototyper är väl den mest fria serien just nu eller?
OBS, med fri menar jag inte att det saknas regler utan att den är fri från enhetsdetaljer. Jag hade kunna acceptera att ett striktare motorreglemente men som ändå var fritt att tillverka, men inte den här skiten.

Jo, om ni inte förstod det så kommer jag följa Ferrari vart än de väljer att gå... F1 är inget utan Ferrari.
IndyCar.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:Varför skulle de inte komma nånstans om inte FIA sanktionerar deras serie?
FIA kontrollerar alla banor genom medlemmarna i sitt förbund. Jämför med Sverige, om du vill arrangera en biltävling behövs det tillstånd från SBF (det finns undantag, som just 5papp, men då befinner vi oss på en annan nivå).
Det där är nog inget oöverstigligt hinder. Några av förbunden hotade väl till och med att hoppa av redan efter Max Mosleys s/m-orgie, och i nordamerika skiter de väl totalt i FIA.
Det finns massor av ställen som skiter i FIA. T.ex kan nämnas alla de som FIA kört i baken genom åren. Sydafrika, Argentina, Portugal osv. Tror till och med att det inte är särskilt svårt att bli oberoende av FIA på ban eller distriktnivå.
Resten av världen är inte lika socialistiskt organiserat som Sverige, tärnan.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:
Razor skrev:
Jari skrev: Det enda enhetliga i 5papp är väl priset?
Vill ni ha F1 med samma enhetsideal?
Vem har pratat om 5papp?
Du säger inget men skäller jävligt lätt och mycket. Står det Saida i pannan på mig eller?
Jag skäller inte på dig för det där. Serien i sig är väl helt irrelevant?
Poängen var att jag är upptagen med annan racing vilket gör att jag har alldeles för ont om tid för att häcka på Järfälla, ÖsWe eller Tuvängen vare sig det är för att se på när andra kör eller för att köra själv.
Tyvärr, måste jag säga, för det är intressant och kul med gokart också.
Senast redigerad av Razor den mån okt 27, 2008 21:23, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Frågan till dig är varför du tror intresset är så mycket lägre för GP2 jämfört med F1? Det har du väl kanske en åsikt om?
Jag har ingen aning om hur mycket lägre intresse det är för GP2 jämfört med F1 så jag har inget att tro något om men i stort så är det ju naturligt att det är lägre intresse för lägre serier. Det är likadant inom fotboll, ishockey, bandy, o s v...
Allsvenskan i hockey har flera matcher med fler tittare än elitserien.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev: FIA kontrollerar alla banor genom medlemmarna i sitt förbund. Jämför med Sverige, om du vill arrangera en biltävling behövs det tillstånd från SBF (det finns undantag, som just 5papp, men då befinner vi oss på en annan nivå).
Det där är nog inget oöverstigligt hinder. Några av förbunden hotade väl till och med att hoppa av redan efter Max Mosleys s/m-orgie, och i nordamerika skiter de väl totalt i FIA.
Det finns massor av ställen som skiter i FIA. T.ex kan nämnas alla de som FIA kört i baken genom åren. Sydafrika, Argentina, Portugal osv. Tror till och med att det inte är särskilt svårt att bli oberoende av FIA på ban eller distriktnivå.
Resten av världen är inte lika socialistiskt organiserat som Sverige, tärnan.
Frågan är om det räcker med en pipa jazztobak för att tro att en ny F1-serie skulle kunna överleva genom att köra i Ulan Bator och andra exotiska platser.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:
Razor skrev: Vem har pratat om 5papp?
Du säger inget men skäller jävligt lätt och mycket. Står det Saida i pannan på mig eller?
Jag skäller inte på dig för det där. Serien i sig är väl helt irrelevant?
Poängen var att jag är upptagen med annan racing vilket gör att jag har alldeles för ont om tid för att häcka på Järfälla, ÖsWe eller Tuvängen vare sig det är för att se på när andra kör eller för att köra själv.
Tyvärr, måste jag säga, för det är intressant och kul med gokart också.
Man kan hugga till med en "oneliner" så det låter som skäll och så länge du inte säger mer är det inte så lätt att veta.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev:
Pepparkvarnen skrev:Det där är nog inget oöverstigligt hinder. Några av förbunden hotade väl till och med att hoppa av redan efter Max Mosleys s/m-orgie, och i nordamerika skiter de väl totalt i FIA.
Det finns massor av ställen som skiter i FIA. T.ex kan nämnas alla de som FIA kört i baken genom åren. Sydafrika, Argentina, Portugal osv. Tror till och med att det inte är särskilt svårt att bli oberoende av FIA på ban eller distriktnivå.
Resten av världen är inte lika socialistiskt organiserat som Sverige, tärnan.
Frågan är om det räcker med en pipa jazztobak för att tro att en ny F1-serie skulle kunna överleva genom att köra i Ulan Bator och andra exotiska platser.
Det funkar ju alldeles utmärkt där nu?
Singapore, Malaysia, Shanghai, Dubai, Istanbul osv är väl inte de klassiska banorna vi minns från förr, eller?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Det funkar ju alldeles utmärkt där nu?
Singapore, Malaysia, Shanghai, Dubai, Istanbul osv är väl inte de klassiska banorna vi minns från förr, eller?
De banorna är FIA-sanktionerade så självklart går det bra.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Det finns massor av ställen som skiter i FIA. T.ex kan nämnas alla de som FIA kört i baken genom åren. Sydafrika, Argentina, Portugal osv.
Det måste vara därför som både Sydafrika och Portugal försöker få F1-lopp?
I Portugal har man t o m byggt en helt ny bana.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Ja, bland annat McLaren ska testa där.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Razor skrev:
Jari skrev:Det finns massor av ställen som skiter i FIA. T.ex kan nämnas alla de som FIA kört i baken genom åren. Sydafrika, Argentina, Portugal osv.
Det måste vara därför som både Sydafrika och Portugal försöker få F1-lopp?
I Portugal har man t o m byggt en helt ny bana.
Det finns ju stora pengar i att arrangera F1-lopp så det är helt logiskt att de vill ha F1.

Vill därimot inte FIA köra F1 där så välkommnar de säkert biltilverkarnas utbrytarserie istället.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Pepparkvarnen skrev:Det finns ju stora pengar i att arrangera F1-lopp så det är helt logiskt att de vill ha F1.

Vill därimot inte FIA köra F1 där så välkommnar de säkert biltilverkarnas utbrytarserie istället.
Det gör de säkert.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

De banor som skulle kunna komma ifråga skulle få vädliga problem med sina övriga verksamheter om de ställde sig utanför FIA. Alla inblandade i en tävling som inte är sanktionerad av FIA skulle förlora sina FIA-licenser. Det innebär att inte en enda FIA-sanktionerad tävling kan köras på den banan. Jag tror inte att det finns en enda bana som kan överleva enbart på F1.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Razor skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Frågan till dig är varför du tror intresset är så mycket lägre för GP2 jämfört med F1? Det har du väl kanske en åsikt om?
Jag har ingen aning om hur mycket lägre intresse det är för GP2 jämfört med F1 så jag har inget att tro något om men i stort så är det ju naturligt att det är lägre intresse för lägre serier. Det är likadant inom fotboll, ishockey, bandy, o s v...
Jovisst, men tror du det i fotboll, ishockey, bandy o s v beror på spelets kvalitet eller på vilken utrustning de inblandade använder?
Gissa om GP2s populäritet kan man göra genom att kolla hur många som skriver om GP2 här på forumet...
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:De banor som skulle kunna komma ifråga skulle få vädliga problem med sina övriga verksamheter om de ställde sig utanför FIA. Alla inblandade i en tävling som inte är sanktionerad av FIA skulle förlora sina FIA-licenser. Det innebär att inte en enda FIA-sanktionerad tävling kan köras på den banan. Jag tror inte att det finns en enda bana som kan överleva enbart på F1.
Är man enig så är det bara att skita i FIA och bilda sin egen organisation! FIA´s existens legitimeras av medlemmarna. Har man inga medlemmar så faller FIA och därmed dess existensberättigande.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:De banor som skulle kunna komma ifråga skulle få vädliga problem med sina övriga verksamheter om de ställde sig utanför FIA. Alla inblandade i en tävling som inte är sanktionerad av FIA skulle förlora sina FIA-licenser. Det innebär att inte en enda FIA-sanktionerad tävling kan köras på den banan. Jag tror inte att det finns en enda bana som kan överleva enbart på F1.
Är man enig så är det bara att skita i FIA och bilda sin egen organisation! FIA´s existens legitimeras av medlemmarna. Har man inga medlemmar så faller FIA och därmed dess existensberättigande.
Varför skulle FIA:s medlemmar lämna FIA?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:De banor som skulle kunna komma ifråga skulle få vädliga problem med sina övriga verksamheter om de ställde sig utanför FIA. Alla inblandade i en tävling som inte är sanktionerad av FIA skulle förlora sina FIA-licenser. Det innebär att inte en enda FIA-sanktionerad tävling kan köras på den banan. Jag tror inte att det finns en enda bana som kan överleva enbart på F1.
Är man enig så är det bara att skita i FIA och bilda sin egen organisation! FIA´s existens legitimeras av medlemmarna. Har man inga medlemmar så faller FIA och därmed dess existensberättigande.
Varför skulle FIA:s medlemmar lämna FIA?
Vet inte. Men om det finns ett missnöje med FIA så är det väl bara att lämna FIA.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:
Gösta skrev: Är man enig så är det bara att skita i FIA och bilda sin egen organisation! FIA´s existens legitimeras av medlemmarna. Har man inga medlemmar så faller FIA och därmed dess existensberättigande.
Varför skulle FIA:s medlemmar lämna FIA?
Vet inte. Men om det finns ett missnöje med FIA så är det väl bara att lämna FIA.
Biltillverkarna är inte medlemmar av FIA. Däremot kan man ju tänka sig att ett antal bilsportförbund skulle kunna lämna, men då ska man ju ha klart för sig att F1 inte är allt och de nationella förbunden har sina individuella medlemmar att ta hänsyn till (Rally-Kalle, Dragracing-Nisse, osv).
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Fredrik i Trollhättan skrev:Jovisst, men tror du det i fotboll, ishockey, bandy o s v beror på spelets kvalitet eller på vilken utrustning de inblandade använder?
Gissa om GP2s populäritet kan man göra genom att kolla hur många som skriver om GP2 här på forumet...
Vart vill du komma?

Inläggsfrekvensen här på Forza är en ganska dålig värdemätare på hur stort intresset för GP2 eller någon annan serie är.
Det skrivs t ex inte så mycket om DTM heller men serien drar fulla hus och har i en del fall större publik än vad F1 har på samma banor.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Jag vill se FIA ta ett så korkat beslut som enhetsmotorer mot Toyotas och Ferraris vilja. :D

Då begår de harakiri, så korkade är inte ens FIA. 8)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Jo, FIA har ju de senaste åren varit just så korkade. Hur många beslut har de inte lyckats ta som man fått ta tillbaka igen. Flera ändringar av ett kval som fungerade bra. Skåror i däcken. mm.
Blir vi bara av med Max så kanske det funkar.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Enligt Automotor sport tidningen så har wv långt gående planer att gå med F1. :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:De banor som skulle kunna komma ifråga skulle få vädliga problem med sina övriga verksamheter om de ställde sig utanför FIA. Alla inblandade i en tävling som inte är sanktionerad av FIA skulle förlora sina FIA-licenser. Det innebär att inte en enda FIA-sanktionerad tävling kan köras på den banan. Jag tror inte att det finns en enda bana som kan överleva enbart på F1.
FIA har F1 och ett gäng supportserier. Om en annan organisation har F1 är FIAs avtal värt ungefär som Tork, Dubbel Krepp och Serlas papper att torka sig i.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:
JTarnstrom skrev: Varför skulle FIA:s medlemmar lämna FIA?
Vet inte. Men om det finns ett missnöje med FIA så är det väl bara att lämna FIA.
Biltillverkarna är inte medlemmar av FIA. Däremot kan man ju tänka sig att ett antal bilsportförbund skulle kunna lämna, men då ska man ju ha klart för sig att F1 inte är allt och de nationella förbunden har sina individuella medlemmar att ta hänsyn till (Rally-Kalle, Dragracing-Nisse, osv).
Dragracing har väl NHRA, Speedway något annat. Det är väl nästan bara WRC och F1 som går under FIA, samt ett antal kartingserier och inte ens alla av dem.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

olag skrev:Enligt Automotor sport tidningen så har wv långt gående planer att gå med F1. :up:
Jaha, då är biltillverkarna i majoritet och för en gångs skull lite stabila stall som drivs.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

Enhetsmotorer kommer att bli spiken i kistan för "kungaklassen av motorsport"
När biltillverkarna, speciellt Ferrari lämnar F1 startar dom en allternativ serie tillsammans med McLaren och Renault. Oljepengar tillkommer och när dom också får tillgång till Monaco så har huxflux F1 blivit GP1.

Vad den nya "kungaklassen av motorsport" kommer att heta får framtiden utvisa.

Att någon ens tror att enhetsmotorer är F1:s räddning begriper jag inte, men vi får väl vänta till "månadsskiftet" för att få svar på det.
(förspråkaren har väl det som slogan)
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

form-ola1 skrev:Enhetsmotorer kommer att bli spiken i kistan för "kungaklassen av motorsport"
När biltillverkarna, speciellt Ferrari lämnar F1 startar dom en allternativ serie tillsammans med McLaren och Renault. Oljepengar tillkommer och när dom också får tillgång till Monaco så har huxflux F1 blivit GP1.

Vad den nya "kungaklassen av motorsport" kommer att heta får framtiden utvisa.

Att någon ens tror att enhetsmotorer är F1:s räddning begriper jag inte, men vi får väl vänta till "månadsskiftet" för att få svar på det.
(förspråkaren har väl det som slogan)
Har McLaren uttalat sig positiva till en alternativ serie? Är det inte bara Mercedes som är intresserade av det?
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

menthol skrev:
form-ola1 skrev:Enhetsmotorer kommer att bli spiken i kistan för "kungaklassen av motorsport"
När biltillverkarna, speciellt Ferrari lämnar F1 startar dom en allternativ serie tillsammans med McLaren och Renault. Oljepengar tillkommer och när dom också får tillgång till Monaco så har huxflux F1 blivit GP1.

Vad den nya "kungaklassen av motorsport" kommer att heta får framtiden utvisa.

Att någon ens tror att enhetsmotorer är F1:s räddning begriper jag inte, men vi får väl vänta till "månadsskiftet" för att få svar på det.
(förspråkaren har väl det som slogan)
Har McLaren uttalat sig positiva till en alternativ serie? Är det inte bara Mercedes som är intresserade av det?
Vet ej, det var mer en tanke från min sida. :-?
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

olag skrev:Enligt Automotor sport tidningen så har wv långt gående planer att gå med F1. :up:
Dom har fel och tärnan har rätt. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

"Stuck, who was a Grand Prix driver in the 1970s, says that VW is constantly looking at Formula 1, but says it is "not realistic" to consider anything happening in the course of the next three years, because of "uncertainties in the regulations" and the current policy of freezing engines."

Kanske den här texten som körs ett varv till-
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Dragracing har väl NHRA, Speedway något annat. Det är väl nästan bara WRC och F1 som går under FIA, samt ett antal kartingserier och inte ens alla av dem.
Tror inte att du förstod. De nationella förbunden har att ta hänsyn till sina medlemmar. Det är de som har valt ledningen till sina nationella förbund som i sin tur är medlemmar i FIA. Dessa individuella medlemmar har behov av sitt medlemskap för att just deras form av racing ska kunna utövas och att deras intressen tillgodoses. I det perspektivet är det faktiskt för väldigt få medlemmar som F1 är viktigt. För Runkarbo MK i Värmland handlar det om att medlemmarna ska få arrangera och köra sitt eget lokala rally. De skiter fullständigt i F1 och är knappast beredda att att låta sitt förbund ränna iväg och ställa till det för dem.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:De banor som skulle kunna komma ifråga skulle få vädliga problem med sina övriga verksamheter om de ställde sig utanför FIA. Alla inblandade i en tävling som inte är sanktionerad av FIA skulle förlora sina FIA-licenser. Det innebär att inte en enda FIA-sanktionerad tävling kan köras på den banan. Jag tror inte att det finns en enda bana som kan överleva enbart på F1.
FIA har F1 och ett gäng supportserier. Om en annan organisation har F1 är FIAs avtal värt ungefär som Tork, Dubbel Krepp och Serlas papper att torka sig i.
Det finns inte en enda deltagare som kommer att ha kvar sin FIA-licens om de har något att göra med ett osanktionerat F1-lopp - banor, förare, funktionärer etc. Mister banan sin licens så kommer det inte att köras några andra lopp där under året heller. En ny serie med biltillverkarna måste ha FIA:s sanktion för att dra igång och det kommer de säkert att få, men serien kommer aldrig att få kallas F1 eller få VM-status.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Vad ska deltagarna med FIA-godkännande till när det är nån annan som har F1 och bollen. I samma läge som FIA tappar F1 tappar de också världsherraväldet. Hur ska jag säga det tydligare?
Alla världens länder är dessutom inte samma socialistiska hierarki som vi i Sverige utan har flera organisationer sida vid sida som opererar på sina egna villkor.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Tror, om det blir en utbrytarserie med biltillverkare, att FIA blir den stora förloraren. Du snackar om namnet F1 och om WM status, att detta ligger i FIA's händer, vilket jag tror är fel.

De stora skaror som följer F1 och som betalar biljetter och allt annat som hör till kommer nog lämna Bernie och Max i sticket samtidigt som biltillverkarna.

Anledningen är att det just är biltillverkarnas namn och märke som bidrar till det stora intresset hos gemeneman. Folk vill se kampen mellan BMW, Ferrari och Mercedes för att nämna några.

Det är publiken, sponsorerna och tv-bolagen som bestämmer i slutändan och inte FIA.

Tror helt enkelt inte att en enhetsserie under F1 flagg kan konkurera med en serie med biltillverkare där individualteten får råda.

Den stora massan som betalar för kalaset på olika sätt gör det för att de kan relatera till bilarna och märkena - att nu gå tillbaka till småstall med anonyma identiteter tror jag blir omöjligt, utan att tappa sin status. :-?

Kanske blir F1.1 - eller F1 the new G - :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Razor skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Jovisst, men tror du det i fotboll, ishockey, bandy o s v beror på spelets kvalitet eller på vilken utrustning de inblandade använder?
Gissa om GP2s populäritet kan man göra genom att kolla hur många som skriver om GP2 här på forumet...
Vart vill du komma?

Inläggsfrekvensen här på Forza är en ganska dålig värdemätare på hur stort intresset för GP2 eller någon annan serie är.
Det skrivs t ex inte så mycket om DTM heller men serien drar fulla hus och har i en del fall större publik än vad F1 har på samma banor.
Jag vill komma till att intresset för motorsportserier går ner kraftigt när tekniken tonas ner, t.ex. genom enhetsklasser. Parallellen till bollsporter är inte jättetydlig. Jag jämför inte GP2 med divistion 5 i fotboll utan med tyska, Italienska, spanska ligan.

Jag tycker inläggsfrekvensen är ett ganska bra tecken på att den svenske F1-entisuasten inte bryr sig om GP2.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Fredrik i Trollhättan skrev:Jag vill komma till att intresset för motorsportserier går ner kraftigt när tekniken tonas ner, t.ex. genom enhetsklasser.
Jag tycker inläggsfrekvensen är ett ganska bra tecken på att den svenske F1-entisuasten inte bryr sig om GP2.
Jaha, så nu är det svenska fans det handlar om? Jag trodde att det var intresset globalt som vi diskuterade?
DTM är ett exempel på där vi knappt skriver någonting trots att vi har en svensk som är dubbel DTM-mästare och som slutade i topp-tre i årets mästerskap och där tävlingarna drar mer folk än F1.

Jag tror mer att det handlar om paketeringen av produkten, där har F1 och DTM lyckats ganska bra. Det är ju mycket svårare att mäta intresset för GP2 eftersom det körs tillsammans med F1.
WSbR, F3 o s v har jag t ex inga publikuppgifter för.

Sedan förstår jag inte fokuseringen på att bjäbba om enhetsserier hela tiden, jag har inte förespråkat att F1 ska bli en enhetsserie och kommer aldrig att göra det.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Vad ska deltagarna med FIA-godkännande till när det är nån annan som har F1 och bollen. I samma läge som FIA tappar F1 tappar de också världsherraväldet. Hur ska jag säga det tydligare?
Alla världens länder är dessutom inte samma socialistiska hierarki som vi i Sverige utan har flera organisationer sida vid sida som opererar på sina egna villkor.
Tror du att biltillverkarna är intresserade av att starta en organisation som ska ersätta FIA? Tror du att nya nationella förbund kommer att starta samtidigt i alla länder bara för att fem biltillverkare bestämmer sig för att köra eget? Jag tror att du underskattar svårigheterna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Petrol skrev:Tror, om det blir en utbrytarserie med biltillverkare, att FIA blir den stora förloraren. Du snackar om namnet F1 och om WM status, att detta ligger i FIA's händer, vilket jag tror är fel.
Så här ligger det till, om jag inte har fel. Varumärkena F1, Formula 1 osv ägs av FOM (eller ett underbolag). De har dock inte rätt att utnyttja dessa varumärken i sammanhang som inte är sanktionerade av FIA, då bryter de det kommersiella avtalet mellan FIA och FOM. Förresten, jag är ganska säker på att det är så här det faktiskt ligger till.

Bernie har genom något bolag registrerat varumärket GP1, vilket kan vara intressant att veta.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Gevalia
Inlägg: 142
Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21

Inlägg av Gevalia »

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 0223.shtml

Jag förstår dem.
Vi kommer aldrig se en Ferrari med någon annan motor än just en Ferrarimotor.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Gevalia skrev:http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 0223.shtml

Jag förstår dem.
Vi kommer aldrig se en Ferrari med någon annan motor än just en Ferrarimotor.
En Ferrari utan en Ferrarimotor är inte en Ferrari.

Jag vill inte se ett Ferrarichassi susa fram på en bana med en motor från "Tarnstrom engeneering" :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
Gevalia skrev:http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 0223.shtml

Jag förstår dem.
Vi kommer aldrig se en Ferrari med någon annan motor än just en Ferrarimotor.
En Ferrari utan en Ferrarimotor är inte en Ferrari.

Jag vill inte se ett Ferrarichassi susa fram på en bana med en motor från "Tarnstrom engeneering" :D
Att döma av Ferraris uttalande lär du aldrig behöva uppleva det. Å andra sidan kanske du inte heller får se en F1:a från Ferrari mer.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:
Gevalia skrev:http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 0223.shtml

Jag förstår dem.
Vi kommer aldrig se en Ferrari med någon annan motor än just en Ferrarimotor.
En Ferrari utan en Ferrarimotor är inte en Ferrari.

Jag vill inte se ett Ferrarichassi susa fram på en bana med en motor från "Tarnstrom engeneering" :D
Att döma av Ferraris uttalande lär du aldrig behöva uppleva det. Å andra sidan kanske du inte heller får se en F1:a från Ferrari mer.
Hellre ingen F1 från Ferrari än ett missfoster med Ferrarichassi och en bastardmotor.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:
Gösta skrev: En Ferrari utan en Ferrarimotor är inte en Ferrari.

Jag vill inte se ett Ferrarichassi susa fram på en bana med en motor från "Tarnstrom engeneering" :D
Att döma av Ferraris uttalande lär du aldrig behöva uppleva det. Å andra sidan kanske du inte heller får se en F1:a från Ferrari mer.
Hellre ingen F1 från Ferrari än ett missfoster med Ferrarichassi och en bastardmotor.
Vad är det för fel på bastarder? Är det självkänslan som spökar igen?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Razor skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Jag vill komma till att intresset för motorsportserier går ner kraftigt när tekniken tonas ner, t.ex. genom enhetsklasser.
Jag tycker inläggsfrekvensen är ett ganska bra tecken på att den svenske F1-entisuasten inte bryr sig om GP2.
Jaha, så nu är det svenska fans det handlar om? Jag trodde att det var intresset globalt som vi diskuterade?
DTM är ett exempel på där vi knappt skriver någonting trots att vi har en svensk som är dubbel DTM-mästare och som slutade i topp-tre i årets mästerskap och där tävlingarna drar mer folk än F1.

Jag tror mer att det handlar om paketeringen av produkten, där har F1 och DTM lyckats ganska bra. Det är ju mycket svårare att mäta intresset för GP2 eftersom det körs tillsammans med F1.
WSbR, F3 o s v har jag t ex inga publikuppgifter för.

Sedan förstår jag inte fokuseringen på att bjäbba om enhetsserier hela tiden, jag har inte förespråkat att F1 ska bli en enhetsserie och kommer aldrig att göra det.
Hela den här tråden är ju ett bjäbbande om enhetsmotorer. Det var så Tärnström startade diskussionen.

Nu är ju F1 framför allt en TV-sport. DTM har kanske mycket folk på plats men har man samma TV-publik? Att intresset är svalt i sverige trots Ekströms framgångar.
Jag tycker DTM är ett lysande exempel på hur mycket större F1 är. Och då tänker jag framför allt på TV-publiken.