Enhetsmotorer blir verklighet
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En sak är klar, de stora biltillverkare som vill ge sig in i F1 kommer aldrig att räcka till för att fylla startfältet. Det är svårt att tänka sig en som kommer att ge sig in i F1, än svårare att tänka sig att startfältet skulle bestå av tio biltillverkare. Då finns det en större potential i oberoende stall som Prodrive, Courage, Penske, Carlin och mindre sportbilstillverkare. I mindre formelbilsserier finns ett antal team som eventuellt skulle kunna växla upp. DAMS, Prema etc.
Dallara ska inte glömmas bort i sammanhanget. Med finansiering har de resurser att bygga bil redan idag. De hade ett F1-projekt på gång för ett par år sedan. Flis skulle komma just från en rysk oligark men jag vet inte varför planerna gick i stöpet.
Dallara ska inte glömmas bort i sammanhanget. Med finansiering har de resurser att bygga bil redan idag. De hade ett F1-projekt på gång för ett par år sedan. Flis skulle komma just från en rysk oligark men jag vet inte varför planerna gick i stöpet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
De kanske inte tycker att F1 ger valuta för pengarna helt enkelt. Och jag tror att det beror på att kopplingen till deras vanliga bilar är så svag. Det är helt enkelt bättre för Porsche och deras märken Audi, Volkswagen mm att visa upp sig i klasser med karross som tex DTM eller Porsche-Cup.JTarnstrom skrev: Hur många biltillverkare står i kö för att vara med? Var är de någonstans? Varför har de inte lagt rabarber på de två platser som står lediga? De gånger Audi, Vokswagen och Porsche har tillfrågats har de skyllt på för höga kostnader.
Receptet för att få Porsche-svären att gå med är inte enhetsmotorer utan tvärtom öka märket inflytande på bilen.
Hur många bilföretag är det som inte är med i F1 egentligen, förutom Porsche? Ford, Hyndai, Kia och Tata eller?
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
JTarnstrom skrev:En sak är klar, de stora biltillverkare som vill ge sig in i F1 kommer aldrig att räcka till för att fylla startfältet. .
Vad är att fylla startfältet? 10, 100 eller 1000 bilar????
Finns det någon regel om det så ändrar man den så "vipps" är startfältet fullt. Vill man ha bort några så inför man någon regel som man vet de inte kan uppfylla och så är det bekymret löst. Du är så vidrigt lutheransk, det hämmar din kreativitet.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Porsche har haft chansen att vara med i F1 ganska länge, trots möjligheten att bygga en egen motor. Tror inte att de är intresserade, bland annat av de skäl som du anger samt att det kostar för mycket.Silverkatten skrev:
De kanske inte tycker att F1 ger valuta för pengarna helt enkelt. Och jag tror att det beror på att kopplingen till deras vanliga bilar är så svag. Det är helt enkelt bättre för Porsche och deras märken Audi, Volkswagen mm att visa upp sig i klasser med karross som tex DTM eller Porsche-Cup.
Receptet för att få Porsche-svären att gå med är inte enhetsmotorer utan tvärtom öka märket inflytande på bilen.
Hur många bilföretag är det som inte är med i F1 egentligen, förutom Porsche? Ford, Hyndai, Kia och Tata eller?
Förstår inte din sista fråga. Svaret är att det finns massor av bilmärken men inget som är realistiskt att tänka sig ställa upp i F1.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Porsche bara längtar efter att slänga in en motor i sin bil som de köpt från någon budgetmotortillverkare, det är precis så dem arbetar.Silverkatten skrev:
Receptet för att få Porsche-svären att gå med är inte enhetsmotorer .....
Vinner dem så kan de slå sig för bröstet och säga "våra inköpare är jätteduktiga, de köpte den bästa motorn, låt dem köpa en åt dig med"
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, Porsche blir nog definitivt inte MER intresserade av F1 om de tvingas köra med en köpemotor, men varför ska en biltillverkare värnas som inte har visat något större intresse tidigare för att delta?Gösta skrev:Porsche bara längtar efter att slänga in en motor i sin bil som de köpt från någon budgetmotortillverkare, det är precis så dem arbetar.Silverkatten skrev:
Receptet för att få Porsche-svären att gå med är inte enhetsmotorer .....
Vinner dem så kan de slå sig för bröstet och säga "våra inköpare är jätteduktiga, de köpte den bästa motorn, låt dem köpa en åt dig med"
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jodå, från sent 50-tal och en bit in på 60-talet var de med som fabriksstall. Du har väl inte börjat tvivla på att jag kan min F1-historia? De byggde också motorer åt McLaren och Footwork ett tag men de var brandade av TAG.Gösta skrev:Vad jag minns så har Porsche visst varit involverade i F1????
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, räknar du Volkswagen som budgetmotortillverkare? I så fall har de arbetat precis på det sättet.Gösta skrev:
Porsche bara längtar efter att slänga in en motor i sin bil som de köpt från någon budgetmotortillverkare, det är precis så dem arbetar.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Ja, jag räknar VW som både budgetbil och budgetmotortillverkare. Dock inte Porsche, och det var Porsche vi talade om. Även om de har ett inbördes ägandeförhållande så är de olika juridiska personer.EnzoF1 skrev:Tja, räknar du Volkswagen som budgetmotortillverkare? I så fall har de arbetat precis på det sättet.Gösta skrev:
Porsche bara längtar efter att slänga in en motor i sin bil som de köpt från någon budgetmotortillverkare, det är precis så dem arbetar.
Jodå, jag är medveten om att Porsche haft både VW och Audi motorer i sina modeller. Men de satt knappast i någon 911 eller någon av de andra "premiummodellerna".
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jaså, vad var då Porsche 912?Gösta skrev:Ja, jag räknar VW som både budgetbil och budgetmotortillverkare. Dock inte Porsche, och det var Porsche vi talade om. Även om de har ett inbördes ägandeförhållande så är de olika juridiska personer.EnzoF1 skrev:Tja, räknar du Volkswagen som budgetmotortillverkare? I så fall har de arbetat precis på det sättet.Gösta skrev:
Porsche bara längtar efter att slänga in en motor i sin bil som de köpt från någon budgetmotortillverkare, det är precis så dem arbetar.
Jodå, jag är medveten om att Porsche haft både VW och Audi motorer i sina modeller. Men de satt knappast i någon 911 eller någon av de andra "premiummodellerna".
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Till den bilen så tar de sannolikt en motor från familjen, Audi skulle jag förmoda. Någon som kan till ett billigt pris leverera en diesel med bra dieselprestanda. Då är ligger Audi nära till hands. Cayenne är lite "gossen ruda" i porsches sortiment. Liksom 924 var. Den hittar sin målgrupp. Någon som vill ha en suv det står porsche på. Det finns även MC motorer det står Porsche på och som byggs av amerikanska kvalitetsmctillverkare.EnzoF1 skrev:Tror du Porsche kör en egen diesel i kommande Cayenne eller hämtas den från en budgetmotortillverkare tror du?
Vad är det du egentligen vill ha sagt?
Men jag tror inte Porsche ger sig in i F1 utan att själv tillverka de motorer de skall försvara sitt varumärke med.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Varför är de inte i F1 idag då, de får ju tillverka sina motorer själva idag?Gösta skrev:Men jag tror inte Porsche ger sig in i F1 utan att själv tillverka de motorer de skall försvara sitt varumärke med.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag menar bara att ditt argument att Porsche inte tar motorer från andra tillverkare i sina bilar inte stämmer.Gösta skrev:Till den bilen så tar de sannolikt en motor från familjen, Audi skulle jag förmoda. Någon som kan till ett billigt pris leverera en diesel med bra dieselprestanda. Då är ligger Audi nära till hands. Cayenne är lite "gossen ruda" i porsches sortiment. Liksom 924 var. Den hittar sin målgrupp. Någon som vill ha en suv det står porsche på. Det finns även MC motorer det står Porsche på och som byggs av amerikanska kvalitetsmctillverkare.EnzoF1 skrev:Tror du Porsche kör en egen diesel i kommande Cayenne eller hämtas den från en budgetmotortillverkare tror du?
Vad är det du egentligen vill ha sagt?
Men jag tror inte Porsche ger sig in i F1 utan att själv tillverka de motorer de skall försvara sitt varumärke med.
De hämtar dieseln från VW förresten, så nu vet du det.
Och man levererade alltså en 911 förr i tiden med en fyrcylindrig VW-motor som dessförinnan använder i 356.
Vem vet, just enhetsmotorgrejen kanske är det som får Porsche att ge sig in i F1, de tycker ju att det är för dyrt idag.
Skulle Cayenne vara gossen ruda? Det stämmer ju knappast. Snarare är väl Cayman och Boxster som är 924-motsvarigheten. Tanken var ju dessutom att 924/944 och 968 skulle ersätta 911, men eftersom en stor del av Porsches kunder var bakåtsträvare så fick de ge sig.
Står det verkligen Porsche på revoutionmotorn? Jag trodde den bara utvecklats av Porsche och sedan byggs av HD. Men det är något jag inte har så bra koll på, och vem vet, det kanske finns nåt motorrelaterat du verkligen kan.
Senast redigerad av EnzoF1 den sön okt 26, 2008 13:50, redigerad totalt 1 gång.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
För att man beräknar att man formodligen skulle misslyckas i det korta perspektivet.Razor skrev:Varför är de inte i F1 idag då, de får ju tillverka sina motorer själva idag?Gösta skrev:Men jag tror inte Porsche ger sig in i F1 utan att själv tillverka de motorer de skall försvara sitt varumärke med.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Ring och fråga dom!Razor skrev:Varför är de inte i F1 idag då, de får ju tillverka sina motorer själva idag?Gösta skrev:Men jag tror inte Porsche ger sig in i F1 utan att själv tillverka de motorer de skall försvara sitt varumärke med.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Dessutom skulle de få tillverka sina motorer med det aktuella enhetsmotorförslaget.Gösta skrev:Ring och fråga dom!Razor skrev:Varför är de inte i F1 idag då, de får ju tillverka sina motorer själva idag?Gösta skrev:Men jag tror inte Porsche ger sig in i F1 utan att själv tillverka de motorer de skall försvara sitt varumärke med.
Alltså är det nån annan anledning som håller dem tillbaka.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enligt Gösta har ju F1 aldrig mått bättre än idag. Då måste man ju fråga sig hur ledningarna för de olika biltillverkarna tänker när de inte kliver på. De måste ju vara enormt inkompetenta.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Hade du läst vad jag skrivit i stället för att orera en massa dynga i sedvanlig Enzoordning hade du vetat! Det är massor med annat du inte har så bra koll på. Du kastar ofta dynga på Jari men är omedveten om att det mesta blåser tillbaka in i ditt eget tryne.EnzoF1 skrev:Jag menar bara att ditt argument att Porsche inte tar motorer från andra tillverkare i sina bilar inte stämmer.Gösta skrev:Till den bilen så tar de sannolikt en motor från familjen, Audi skulle jag förmoda. Någon som kan till ett billigt pris leverera en diesel med bra dieselprestanda. Då är ligger Audi nära till hands. Cayenne är lite "gossen ruda" i porsches sortiment. Liksom 924 var. Den hittar sin målgrupp. Någon som vill ha en suv det står porsche på. Det finns även MC motorer det står Porsche på och som byggs av amerikanska kvalitetsmctillverkare.EnzoF1 skrev:Tror du Porsche kör en egen diesel i kommande Cayenne eller hämtas den från en budgetmotortillverkare tror du?
Vad är det du egentligen vill ha sagt?
Men jag tror inte Porsche ger sig in i F1 utan att själv tillverka de motorer de skall försvara sitt varumärke med.
De hämtar dieseln från VW förresten, så nu vet du det.
Och man levererade alltså en 911 förr i tiden med en fyrcylindrig VW-motor som dessförinnan använder i 356.
Vem vet, just enhetsmotorgrejen kanske är det som får Porsche att ge sig in i F1, de tycker ju att det är för dyrt idag.
Skulle Cayenne vara gossen ruda? Det stämmer ju knappast. Snarare är väl Cayman och Boxster som är 924-motsvarigheten. Tanken var ju dessutom att 924/944 och 968 skulle ersätta 911, men eftersom en stor del av Porsches kunder var bakåtsträvare så fick de ge sig.
Står det verkligen Porsche på revoutionmotorn? Jag trodde den bara utvecklats av Porsche och sedan byggs av HD. Men det är något jag inte har så bra koll på, och vem vet, det kanske finns nåt motorrelaterat du verkligen kan.
Nu är det dax att laga mat.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jaha, vad hade jag fel i då?Gösta skrev:Hade du läst vad jag skrivit i stället för att orera en massa dynga i sedvanlig Enzoordning hade du vetat! Det är massor med annat du inte har så bra koll på. Du kastar ofta dynga på Jari men är omedveten om att det mesta blåser tillbaka in i ditt eget tryne.EnzoF1 skrev:Jag menar bara att ditt argument att Porsche inte tar motorer från andra tillverkare i sina bilar inte stämmer.Gösta skrev: Till den bilen så tar de sannolikt en motor från familjen, Audi skulle jag förmoda. Någon som kan till ett billigt pris leverera en diesel med bra dieselprestanda. Då är ligger Audi nära till hands. Cayenne är lite "gossen ruda" i porsches sortiment. Liksom 924 var. Den hittar sin målgrupp. Någon som vill ha en suv det står porsche på. Det finns även MC motorer det står Porsche på och som byggs av amerikanska kvalitetsmctillverkare.
Vad är det du egentligen vill ha sagt?
Men jag tror inte Porsche ger sig in i F1 utan att själv tillverka de motorer de skall försvara sitt varumärke med.
De hämtar dieseln från VW förresten, så nu vet du det.
Och man levererade alltså en 911 förr i tiden med en fyrcylindrig VW-motor som dessförinnan använder i 356.
Vem vet, just enhetsmotorgrejen kanske är det som får Porsche att ge sig in i F1, de tycker ju att det är för dyrt idag.
Skulle Cayenne vara gossen ruda? Det stämmer ju knappast. Snarare är väl Cayman och Boxster som är 924-motsvarigheten. Tanken var ju dessutom att 924/944 och 968 skulle ersätta 911, men eftersom en stor del av Porsches kunder var bakåtsträvare så fick de ge sig.
Står det verkligen Porsche på revoutionmotorn? Jag trodde den bara utvecklats av Porsche och sedan byggs av HD. Men det är något jag inte har så bra koll på, och vem vet, det kanske finns nåt motorrelaterat du verkligen kan.
Nu är det dax att laga mat.
Du kommer med bergsäkra påståenden, som jag eller någon annan motbevisar, och sedan bjäbbar du som en grinig tax. Du är med andra ord en riktig snippa.
Det finns massor jag inte har så bra koll på, men då uttalar jag mig inte bergsäkert. Du och Jari däremot... ni utger er att vara experter på allt, och sedan havererar det direkt.
Glöm inte att komma förbi med en portion till mig sedan. Jag börjar bli hungrig.
Ibland kan man tro att du och Jari är samma person, men eftersom skribenten Jari faktiskt uttrycker sig bättre så är det väl inte så.
Senast redigerad av EnzoF1 den sön okt 26, 2008 14:04, redigerad totalt 1 gång.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Exakt. F1 mår utmärkt. De som är i F1 mår också utmärkt (Toyota, Honda, mfl) Förarna har aldrig drabbats så lite av dödsfall som de senaste ca 14 åren, aldrig tjänat så mycket, aldrig haft så stor mediebevakning, det har aldrig förr tillkommit så många nya banor i så många olika länder.JTarnstrom skrev:Enligt Gösta har ju F1 aldrig mått bättre än idag. Då måste man ju fråga sig hur ledningarna för de olika biltillverkarna tänker när de inte kliver på. De måste ju vara enormt inkompetenta.
Biltillverkarnas ledning är relativt inkompetenta. Men inte inkopetenta nog att kliva på nu. När F1 ändrar reglerna för nya aktörer så kommer de att kliva på. Ändrar man till köpemotorer eller vad det kallas för så lämnar kapitalet F1 utan dröjsmål. Av den anledningen kommer det inte att införas.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Kan du utveckla det där?Gösta skrev:Biltillverkarnas ledning är relativt inkompetenta. Men inte inkopetenta nog att kliva på nu. När F1 ändrar reglerna för nya aktörer så kommer de att kliva på.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hade inte FIA reglerat F1 hade bilarna gått dubbelt så snabbt och varit helt och hållet fjärrstyrda vid det här laget.Silverkatten skrev:Det var väl inte så svårt att förstå.
Varför kliva på nu när inte FIA lyckas ha samma regler i mer än en sässong i rad.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Men ändå anfördes förändringar av reglerna som argument för att Porsche skulle ge sig in i F1?Silverkatten skrev:Det var väl inte så svårt att förstå.
Varför kliva på nu när inte FIA lyckas ha samma regler i mer än en sässong i rad.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Så är det inte, det är en klar minoritet av biltillverkarna som finns representerade i F1 eller tror du att det finns färre än tolv biltillverkare i världen?Silverkatten skrev:Vad jag menar är att de flesta biltillverkarna redan har representation i F1. Förutom Ford, Hyndai, Kia, Porsche... och några till.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Har för mig att man måste deponera några kronor för att få starta ett F1 stall, reglerna ändras oftare än Enzo byter kalsonger, mm. Seriösa investerare / deltagare vill ha en stabilare regelbok så att de vet vad som gäller nästa år. Det är förmycket hattande och för många osäkerhetsfaktorer för att någon seriös aktör skall finna det attraktivt att gå in nu. Max avgår sannolikt vid nästa ordinarie årsmöte och då tror jag det lugnar ner sig lite. Troligtvis går någon tillverkare från Porschegruppen in och någon Japansk och eventuellt amerikansk tillverkare in. Men inte om de vidhåller tramset med snikmotorallternativet. (vilket jag tror bara är en hjärnvurpa hos Max)Razor skrev:Kan du utveckla det där?Gösta skrev:Biltillverkarnas ledning är relativt inkompetenta. Men inte inkopetenta nog att kliva på nu. När F1 ändrar reglerna för nya aktörer så kommer de att kliva på.
Det är vad jag tror.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Gösta, jag trodde inte att du missbrukade narkotika men nu är jag inte så säker längre, I vilket rus fick du för dig att en amerikansk tillverkare skulle gå in i F1? Sagorna jag berättar för mina småttingar är ju mer trovärdiga än att en amerikansk tillverkare skulle gå in i F1. Exakt vilken tillverkare hade du tänkt dig? Ford? GM? Jag blir alltmet övertygad om att det finns en parallell verklighet till den vi lever i och jag förstår nu att Gösta rapporterar från den.Gösta skrev:Har för mig att man måste deponera några kronor för att få starta ett F1 stall, reglerna ändras oftare än Enzo byter kalsonger, mm. Seriösa investerare / deltagare vill ha en stabilare regelbok så att de vet vad som gäller nästa år. Det är förmycket hattande och för många osäkerhetsfaktorer för att någon seriös aktör skall finna det attraktivt att gå in nu. Max avgår sannolikt vid nästa ordinarie årsmöte och då tror jag det lugnar ner sig lite. Troligtvis går någon tillverkare från Porschegruppen in och någon Japansk och eventuellt amerikansk tillverkare in. Men inte om de vidhåller tramset med snikmotorallternativet. (vilket jag tror bara är en hjärnvurpa hos Max)Razor skrev:Kan du utveckla det där?Gösta skrev:Biltillverkarnas ledning är relativt inkompetenta. Men inte inkopetenta nog att kliva på nu. När F1 ändrar reglerna för nya aktörer så kommer de att kliva på.
Det är vad jag tror.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jag håller med om ganska mycket i det du skrev om stabila regler o s v.Gösta skrev:Har för mig att man måste deponera några kronor för att få starta ett F1 stall, reglerna ändras oftare än Enzo byter kalsonger, mm. Seriösa investerare / deltagare vill ha en stabilare regelbok så att de vet vad som gäller nästa år. Det är förmycket hattande och för många osäkerhetsfaktorer för att någon seriös aktör skall finna det attraktivt att gå in nu. Max avgår sannolikt vid nästa ordinarie årsmöte och då tror jag det lugnar ner sig lite. Troligtvis går någon tillverkare från Porschegruppen in och någon Japansk och eventuellt amerikansk tillverkare in. Men inte om de vidhåller tramset med snikmotorallternativet. (vilket jag tror bara är en hjärnvurpa hos Max)
Det är vad jag tror.
Det som jag inte håller med om är att jag inte tror att Porsche ger sig in i F1. Deras racingprofil ligger på Carrera Cup, FIA GT, Le Mans 24h och liknande, F1 känns ganska avlägset för deras del. VAG-gruppen har visserligen varit inne och petat i formelbilsracing förr som t ex Formula Audi Palmer och Formel 3 (VW ör en av två motorleverantörer till F3 Euroseries).
Jag tror heller inte att det är någon fördel om det kommer in någon ny biltillverkare eller någon annan med en huvudverksamhet som ligger utanför racingen.
Jag ser mycket hellre att det kommer in nya stall från lägre serier t ex DAMS, Fortec, Carlin och liknande (det behöver ju inte vara precis de jag nämnde).
Jag tror heller inte att enhetsmotorförslaget är någon hjärnvurpa från Max håll även om jag helst såg att det inte behövde gå så långt med budgetbegränsningar, enhetsmtorer i sig är inget som jag sträva efter men det kan vara ett nödvändigt ont.
Helst av allt så vill jag få in fler motortillverkare som kan sälja motorer till oberoende stall p s s som Cosworth en gång gjorde.
Några fler japanska eller amerikanska biltillverkare tror jag inte att vi kommer få se i F1.
Senast redigerad av Razor den sön okt 26, 2008 19:35, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
GM kanske?JTarnstrom skrev: Gösta, jag trodde inte att du missbrukade narkotika men nu är jag inte så säker längre, I vilket rus fick du för dig att en amerikansk tillverkare skulle gå in i F1?
http://www.realtid.se/ArticlePages/2008 ... 59.dbp.asp
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag kan mycket väl tänka mig att Skoda eller Seat gör en F1 satsning för att profilera varumärkena? Seat är visserligen redan aktiva i annan typ av racing, men varför inte ta ett steg längre? Peugeot har varit med i F1 tidigare, kanske gör de en satsning? Varför inte en kinasponsrad satsning från någon tillverkare där? Hyondai (eller hur det nu stavas) är en större tillverkare med större resurser än många av oss tror! Det finns som sagt några potentiella aktörer. Skulle det kännas helt fel om tex Dodge gick in? Jag skulle inte bli så förvånad! Nissan eller Mazda, varför inte göra Honda och Toyota sällskap??? Jag tror biltillverkarna eftersträvar stabilitet i regelverket för att vilja ta steget in i F1. Men detta är bara spekulationer som inte är mer orealistiska än Tärnans applicering av Marx teorier på F1.Razor skrev:Jag håller med om ganska mycket i det du skrev om stabila regler o s v.Gösta skrev:Har för mig att man måste deponera några kronor för att få starta ett F1 stall, reglerna ändras oftare än Enzo byter kalsonger, mm. Seriösa investerare / deltagare vill ha en stabilare regelbok så att de vet vad som gäller nästa år. Det är förmycket hattande och för många osäkerhetsfaktorer för att någon seriös aktör skall finna det attraktivt att gå in nu. Max avgår sannolikt vid nästa ordinarie årsmöte och då tror jag det lugnar ner sig lite. Troligtvis går någon tillverkare från Porschegruppen in och någon Japansk och eventuellt amerikansk tillverkare in. Men inte om de vidhåller tramset med snikmotorallternativet. (vilket jag tror bara är en hjärnvurpa hos Max)
Det är vad jag tror.
Det som jag inte håller med om är att jag inte tror att Porsche ger sig in i F1. Deras racingprofil ligger på Carrera Cup, FIA GT, Le Mans 24h och liknande, F1 känns ganska avlägset för deras del. VAG-gruppen har visserligen varit inne och petat i formelbilsracing förr som t ex Formula Audi Palmer och Formel 3 (VW ör en av två motorleverantörer till F3 Euroseries).
Jag tror heller inte att det är någon fördel om det kommer in någon ny biltillverkare eller någon annan med en huvudverksamhet som ligger utanför racingen.
Jag ser mycket hellre att det kommer in nya stall från lägre serier t ex DAMS, Fortec, Carlin och liknande (det behöver ju inte vara precis de jag nämnde).
Jag tror heller inte att enhetsmotorförslaget är någon hjärnvurpa från Max håll även om jag helst såg att det inte behövde gå så långt med budgetbegränsningar, enhetsmtorer i sig är inget som jag sträva efter men det kan vara ett nödvändigt ont.
Helst av allt så vill jag få in fler motortillverkare som kan sälja motorer till oberoende stall p s s som Cosworth en gång gjorde.
Några fler japanska eller amerikanska biltillverkare tror jag inte att vi kommer få se i F1.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Dodge... Chrysler ligger ungefär lika bra till som GM så någon F1-satsning därifrån är ju helt osannolik. Möjligen om gubbarna gör det på fritiden i så fall.
Senast redigerad av JTarnstrom den sön okt 26, 2008 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Kanske, kanske inte. Men blotta tanken på "enhetsvansinnet" känns motbjudande. Jag tror Tärnan målar fan på väggen. Jag vill också ha fler stall i F1, fler däcksleverantörer (gärna 3-5 st) mm, men absolut inte någon enhetlighet gällande chassie och motorer, låt stallen själva utforma sina motorer och chassin utifrån givna ramar. Är det för dyrt så utforma ett reglemente som gör det billigare, men ta för fan inte bort upfinnarglädjen och utvecklingsmöjligheterna. Utan dem så blir inte F1 vad det är meningen det skall vara.Razor skrev:Oavsett vilka biltillverkare (Mahindra, Beijing, Buick eller vad de nu kan heta) som kan tänkas starta/ta över F1-stall så tror jag inte att det är det bästa för sporten.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Jag tycker att:
- Det borde delta några fler stall, men inte för många
- Det spelar ingen roll om stall ägs av biltillverkare eller inte.
- Man bör sänka kostnaderna.
- Motorn är en stor enskild kotnad för stallen, det är ett område man skall arbeta med
- Stallen skall kunna ha egen tillverkning av motorer.
-FIA skall upphandla en enhetsmotor som stall skall kunna använda om dom önskar.
- Vissa motor- komponenter och konstruktioner skall vara enhetliga för att få ner kostnaderna.
-Ramarna för konstruktionsbegränsningar skall vara enhetliga med enhetsmotorn.
- Växellådan kan vara en enhetslåda
- F1 skall även i fortsättningen vara en äckligt dyr motorsport få förunnat att delta i.
Man kanske inte skall diskutera poäng här men skall man ha fler stall måste fler än dom 8 första få poäng.
- Det borde delta några fler stall, men inte för många
- Det spelar ingen roll om stall ägs av biltillverkare eller inte.
- Man bör sänka kostnaderna.
- Motorn är en stor enskild kotnad för stallen, det är ett område man skall arbeta med
- Stallen skall kunna ha egen tillverkning av motorer.
-FIA skall upphandla en enhetsmotor som stall skall kunna använda om dom önskar.
- Vissa motor- komponenter och konstruktioner skall vara enhetliga för att få ner kostnaderna.
-Ramarna för konstruktionsbegränsningar skall vara enhetliga med enhetsmotorn.
- Växellådan kan vara en enhetslåda
- F1 skall även i fortsättningen vara en äckligt dyr motorsport få förunnat att delta i.
Man kanske inte skall diskutera poäng här men skall man ha fler stall måste fler än dom 8 första få poäng.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Med biltillverkare menar jag ägarna alltså Porsche äger tex Audi, Volkwagen och Buggatti tex. Samma med Ford och GM som äger väldigt många fler märken.Razor skrev:Så är det inte, det är en klar minoritet av biltillverkarna som finns representerade i F1 eller tror du att det finns färre än tolv biltillverkare i världen?Silverkatten skrev:Vad jag menar är att de flesta biltillverkarna redan har representation i F1. Förutom Ford, Hyndai, Kia, Porsche... och några till.
Jag gissar att det är kanske 5-6 stora tillverkare som är utanför. Sen finns det naturligtvis små tillverkare som Königsegge osv men de räknas ju knappast.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jag syftade också på huvudägarna, inte enskilda bilmärken och det är fortfarande en klar majoritet som står utanför F1.Silverkatten skrev:Med biltillverkare menar jag ägarna alltså Porsche äger tex Audi, Volkwagen och Buggatti tex. Samma med Ford och GM som äger väldigt många fler märken.
Jag gissar att det är kanske 5-6 stora tillverkare som är utanför. Sen finns det naturligtvis små tillverkare som Königsegge osv men de räknas ju knappast.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Silverkatten skrev:
Jag gissar att det är kanske 5-6 stora tillverkare som är utanför. Sen finns det naturligtvis små tillverkare som Königsegge osv men de räknas ju knappast.
En dröm (med Svenska ögon) vore om tex Koenigsegg tilsammans med några stora och finansiellt starka sponsorer gav sig in i F1! Varför inte ett nordiskt stall med Koenigsegg, Statoil, Nokia och Stora-Enso (ja jag vet, låter väldigt illa med tanke på en forummedlems namn). Oerhört långsökt, men mirakel har inträffat förr.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Medan Gösta fortsätter att dagdrömma om stall som aldrig kommer att köra F1 går FIA vidare med enhetsmotorerna. Meddelandet från mötet mellan FOTA och FIA ska alltså inte tolkas som om enhetsmotorerna var lagda på hyllan. Intresset är tydligen stort för att lägga bud på tillverkning av motorer. Ska bli kul att se vilka som lägger bud. Om det är någon av medlemmarna i FOTA lär enigheten falla ihop som ett korthus. Nåväl, som undertecknad har förutspått så kan vi nog snart säga ajöss till Toyota.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Blir det enhetsmotorer så lär även Renault, Honda, Ferrari, samt BMW lämna in.JTarnstrom skrev:Medan Gösta fortsätter att dagdrömma om stall som aldrig kommer att köra F1 går FIA vidare med enhetsmotorerna. Meddelandet från mötet mellan FOTA och FIA ska alltså inte tolkas som om enhetsmotorerna var lagda på hyllan. Intresset är tydligen stort för att lägga bud på tillverkning av motorer. Ska bli kul att se vilka som lägger bud. Om det är någon av medlemmarna i FOTA lär enigheten falla ihop som ett korthus. Nåväl, som undertecknad har förutspått så kan vi nog snart säga ajöss till Toyota.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nejdå, inte Ferrari. De ska ju tillverka motorerna.Gösta skrev:Blir det enhetsmotorer så lär även Renault, Honda, Ferrari, samt BMW lämna in.JTarnstrom skrev:Medan Gösta fortsätter att dagdrömma om stall som aldrig kommer att köra F1 går FIA vidare med enhetsmotorerna. Meddelandet från mötet mellan FOTA och FIA ska alltså inte tolkas som om enhetsmotorerna var lagda på hyllan. Intresset är tydligen stort för att lägga bud på tillverkning av motorer. Ska bli kul att se vilka som lägger bud. Om det är någon av medlemmarna i FOTA lär enigheten falla ihop som ett korthus. Nåväl, som undertecknad har förutspått så kan vi nog snart säga ajöss till Toyota.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Ja, och förhoppningsvis kommer stall som BCN, DAMS, Carlin och ART i deras ställe och F1 blir återigen en serie för racingentusiaster.Gösta skrev:Blir det enhetsmotorer så lär även Renault, Honda, Ferrari, samt BMW lämna in.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Du är lite nostalgiker, och vill tillbax till tiden då det var rena racingstall, fair enough.Razor skrev:Ja, och förhoppningsvis kommer stall som BCN, DAMS, Carlin och ART i deras ställe och F1 blir återigen en serie för racingentusiaster.Gösta skrev:Blir det enhetsmotorer så lär även Renault, Honda, Ferrari, samt BMW lämna in.
Jag hoppas å andra sidan att vi slipper williams, mclaren osv, så att vi får in bilbyggare som sysslar med racing.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu hänger jag inte med längre, är inte Williams bilbyggare?Gösta skrev:Du är lite nostalgiker, och vill tillbax till tiden då det var rena racingstall, fair enough.Razor skrev:Ja, och förhoppningsvis kommer stall som BCN, DAMS, Carlin och ART i deras ställe och F1 blir återigen en serie för racingentusiaster.Gösta skrev:Blir det enhetsmotorer så lär även Renault, Honda, Ferrari, samt BMW lämna in.
Jag hoppas å andra sidan att vi slipper williams, mclaren osv, så att vi får in bilbyggare som sysslar med racing.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Men vänta nu, den serien finns ju redan!Razor skrev:Ja, och förhoppningsvis kommer stall som BCN, DAMS, Carlin och ART i deras ställe och F1 blir återigen en serie för racingentusiaster.Gösta skrev:Blir det enhetsmotorer så lär även Renault, Honda, Ferrari, samt BMW lämna in.
Stort intresse när de inte kör i närheten av F1. Publiken på 500 trädgårdstomtar i seglarställ imponerar verkligen.
Undrar vad tittarsiffrorna är på tv, om det är fler än de närmast sörjande som bryr sig.
Det finns en bra sak till med den serien. Bilarna är nästan helt reklamfria så man ser färgen ordentligt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte