Enhetsmotorer blir verklighet
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Hur många sponsorer tror du Williams har som inte ser sponsringen som en del av marknadsföringen? Att man "finslipar sina kvalitetsprocesser" är även det en del av marknadsföringen.
Precis som du skriver så har Toyota större uthållighet än Williams finansiärer. Man vänder sig helt enkelt till fel sponsorer. Man kanske skulle erbjuda sina tjänster till större företag?
Varför ska vi ha privatstall i F1 också. Det finns tillräckligt med klasser för stall med lite mindre plånböcker. Kanske dags för Williams att gå ner till GP2...
Precis som du skriver så har Toyota större uthållighet än Williams finansiärer. Man vänder sig helt enkelt till fel sponsorer. Man kanske skulle erbjuda sina tjänster till större företag?
Varför ska vi ha privatstall i F1 också. Det finns tillräckligt med klasser för stall med lite mindre plånböcker. Kanske dags för Williams att gå ner till GP2...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Varför tipsar du inte Williams om att de vänder sig till fel sponsorer? Toyota kan göra en helt annan värdering av sin satsning och gud veet hur många olika konton i företaget som kan belastas och hur många avdelningar som faktiskt kan hävda ROI? Dessutom finns det ju kostnader som kan delas med den övriga verksamheten, exempelvis vindtunnlar.Fredrik i Trollhättan skrev:Hur många sponsorer tror du Williams har som inte ser sponsringen som en del av marknadsföringen? Att man "finslipar sina kvalitetsprocesser" är även det en del av marknadsföringen.
Precis som du skriver så har Toyota större uthållighet än Williams finansiärer. Man vänder sig helt enkelt till fel sponsorer. Man kanske skulle erbjuda sina tjänster till större företag?
Varför ska vi ha privatstall i F1 också. Det finns tillräckligt med klasser för stall med lite mindre plånböcker. Kanske dags för Williams att gå ner till GP2...
Ser man ingen skillnad på förutsättningarna mellan stallen så måste man vara blind.
Antalet deltagare är nu så få i förhållande till resurserna, det vill säga motorer, att belastningen ökar på biltillverkarna att upprätthålla seriens existens. Frågan är om de är beredda att ta det ansvaret. Vad händer när Williams drar sig ur? Eller om Mallya, som tydligen har svårt att dega upp mer fast det behövs, lägger ned. Kommer fabriksstallen att ställa upp på att driva ytterligare bilar för att få fullt startfält? Vad händer om en av bilfabrikanterna bstämmer sig för att dra sig ur? Plötsligt är inte serien lika attraktiv längre och då kanske de andra följer efter.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Den enda som har något vettigt att säga i den här tråden är JTarnstrom. Synd bara att ingen inser att han har rätt.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Att det är för dyrt är väl alla stall överrens om.JTarnstrom skrev:Varför tipsar du inte Williams om att de vänder sig till fel sponsorer? Toyota kan göra en helt annan värdering av sin satsning och gud veet hur många olika konton i företaget som kan belastas och hur många avdelningar som faktiskt kan hävda ROI? Dessutom finns det ju kostnader som kan delas med den övriga verksamheten, exempelvis vindtunnlar.Fredrik i Trollhättan skrev:Hur många sponsorer tror du Williams har som inte ser sponsringen som en del av marknadsföringen? Att man "finslipar sina kvalitetsprocesser" är även det en del av marknadsföringen.
Precis som du skriver så har Toyota större uthållighet än Williams finansiärer. Man vänder sig helt enkelt till fel sponsorer. Man kanske skulle erbjuda sina tjänster till större företag?
Varför ska vi ha privatstall i F1 också. Det finns tillräckligt med klasser för stall med lite mindre plånböcker. Kanske dags för Williams att gå ner till GP2...
Ser man ingen skillnad på förutsättningarna mellan stallen så måste man vara blind.
Antalet deltagare är nu så få i förhållande till resurserna, det vill säga motorer, att belastningen ökar på biltillverkarna att upprätthålla seriens existens. Frågan är om de är beredda att ta det ansvaret. Vad händer när Williams drar sig ur? Eller om Mallya, som tydligen har svårt att dega upp mer fast det behövs, lägger ned. Kommer fabriksstallen att ställa upp på att driva ytterligare bilar för att få fullt startfält? Vad händer om en av bilfabrikanterna bstämmer sig för att dra sig ur? Plötsligt är inte serien lika attraktiv längre och då kanske de andra följer efter.
Alla arbetar ju nu med att hitta besparingar.
Hur man skall sänka kostnaderna är man ännu inte övverens om men det kommer att ske. Det är ju en fördel om man hittar besparingar som gör att ingen drar sig ur.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Det är klart att det är skillnad på förutsättningarna. Men det är ju inte det vi diskuterar. Du förespråkar privatstall eftersom dom har racing som kärnverksamhet. Jag hävdar att alla stallen har racing som kärnverksamhet. Det är finansiärerna som inte har det. Du hävdar också att sporten är mer uthållig med privatstall. Jag hävdar motsatsen, att biltillverkarna längre betalar utan resultat.JTarnstrom skrev:Ser man ingen skillnad på förutsättningarna mellan stallen så måste man vara blind.
Jag tycker du romantiserar privatstall utan vettiga argument.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Tanken med enhetsdelar/enhetschassin är nog att dessa ska användas i en övergångsperiod tills biltillverkarna har försvunnit från sporten. Den enda anledningen till att biltillverkarna finns i F1 för är för att marknadsföra deras varumärke och i slutändan få fler bilar sålda.
Jag ser verkligen fram mot den dagen F1 är rent från dessa styggelser, oavsett till vilket pris det ska ske.
För övrigt fick jag mitt tidigare påstående om tobaksbolagen och lågkonjunktur bekräftat från ekonominyheterna här om dagen. PM och McDonald's var tydligen de enda som verkade kunna klara av krisen och generera lite vinst under det tredje kvartalet i år. Mitt tips är att flytta cirkusen ut ur EU, registrera alla stall i något skatteparadis och kör loppen där tobaksreklam är tillåtet så borde många av de finansiella problemen vara ur världen.
Jag ser verkligen fram mot den dagen F1 är rent från dessa styggelser, oavsett till vilket pris det ska ske.
För övrigt fick jag mitt tidigare påstående om tobaksbolagen och lågkonjunktur bekräftat från ekonominyheterna här om dagen. PM och McDonald's var tydligen de enda som verkade kunna klara av krisen och generera lite vinst under det tredje kvartalet i år. Mitt tips är att flytta cirkusen ut ur EU, registrera alla stall i något skatteparadis och kör loppen där tobaksreklam är tillåtet så borde många av de finansiella problemen vara ur världen.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Därför att jag tror att det är den bästa utvecklingen för F1. Enhetsklasser finns det 13 på dussinet och jag tycker att alla är lika ointressanta. Jag är inte nostalgisk i detta avseende, Tiden har sprungit ifrån Frank och Patrick, dax för herrarna att sätta sig på läktaren och njuta av föreställningen. Inför man enhetsmotorer tex, vad har Ferrari, Renault, Toyota, BMW och Honda i F1 att göra. Klart som fan de drar sig ur.Razor skrev:Varför det?Gösta skrev:Och jag ser fram emot att fler som har bilbyggande som kärnverksamhet blir aktiva i F1.
Vi har redan GP2, behöver vi och vill vi ha GP1???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tis dec 06, 2005 00:05
- Ort: Riverhouse,Skåne
Nejtack!!, Inte jag iallafall... kan man lika gärna titta på tyngdlyftning... (lika vikt, men olika tävlande....)Gösta skrev:Därför att jag tror att det är den bästa utvecklingen för F1. Enhetsklasser finns det 13 på dussinet och jag tycker att alla är lika ointressanta. Jag är inte nostalgisk i detta avseende, Tiden har sprungit ifrån Frank och Patrick, dax för herrarna att sätta sig på läktaren och njuta av föreställningen. Inför man enhetsmotorer tex, vad har Ferrari, Renault, Toyota, BMW och Honda i F1 att göra. Klart som fan de drar sig ur.Razor skrev:Varför det?Gösta skrev:Och jag ser fram emot att fler som har bilbyggande som kärnverksamhet blir aktiva i F1.
Vi har redan GP2, behöver vi och vill vi ha GP1???
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Enhetsmotorer eller enhetsserie är inte det enda alternativet till biltillverkarna, här gör du en tankevurpa.Gösta skrev:Därför att jag tror att det är den bästa utvecklingen för F1. Enhetsklasser finns det 13 på dussinet och jag tycker att alla är lika ointressanta. Jag är inte nostalgisk i detta avseende, Tiden har sprungit ifrån Frank och Patrick, dax för herrarna att sätta sig på läktaren och njuta av föreställningen. Inför man enhetsmotorer tex, vad har Ferrari, Renault, Toyota, BMW och Honda i F1 att göra. Klart som fan de drar sig ur.
Vi har redan GP2, behöver vi och vill vi ha GP1???
Jag vill inte heller att F1 ska bli en enhetsserie, jag vill att F1 ska bestå av stall som tävlar för tävlandets skull och att det är tävlandet som är deras verksamhet.
Biltillverkarna försvinner från F1 den dag de inte längre anser sig kunna räkna hem marknadsföringsvinster på att tävla i F1.
Att biltillverkarna inte skulle ha egna stall innebär inte att det blir enhetsmotorer eller att F1 blir en enhetsserie.
Jag ser gärna en mångfald av privata stall som kör med olika motorer som de köper in, ungefär som det var för bara några år sedan och som några stall gör idag, samt att det finns möjlighet att köpa ett färdigt chassie om man inte orkar dra utvecklingskostnaderna för en egen konstruktion. Det kunde vara bra för ev. nya stall som vill ta sig in i F1.
Dessutom... om du är uppriktig så beror ju ditt ointresse för GP2, F3 och andra enhetsserier inte på att de är enhetsserier, eller hur?
Du är ointresserad av GP2 för att det inte heter F1. Du var väl knappast intresserad av vare sig F3000, IndyCar eller CART på den tiden som de inte var enhetsserier?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Det gäller ju alla sponsorer som idag bidrar till ett F1 stall, den dag man inte kan räkna hem marknadsföringsvinster slutar man sponsra. Och den dagen tror jag kommer fortare om man försöker begränsa kostnaderna med hjälp av t.ex. enhetsmotorer om då biltillverkarna drar sig ur.Razor skrev:Biltillverkarna försvinner från F1 den dag de inte längre anser sig kunna räkna hem marknadsföringsvinster på att tävla i F1.
Att biltillverkarna inte skulle ha egna stall innebär inte att det blir enhetsmotorer eller att F1 blir en enhetsserie.
Jag ser gärna en mångfald av privata stall som kör med olika motorer som de köper in, ungefär som det var för bara några år sedan och som några stall gör idag, samt att det finns möjlighet att köpa ett färdigt chassie om man inte orkar dra utvecklingskostnaderna för en egen konstruktion. Det kunde vara bra för ev. nya stall som vill ta sig in i F1.
Dessutom... om du är uppriktig så beror ju ditt ointresse för GP2, F3 och andra enhetsserier inte på att de är enhetsserier, eller hur?
Du är ointresserad av GP2 för att det inte heter F1. Du var väl knappast intresserad av vare sig F3000, IndyCar eller CART på den tiden som de inte var enhetsserier?
Om man med hjälp av kostnadsbesparingar försöker styra över till fler privatstall tror jag intresset kommer gå ner.
Mitt ointresse för GP2 beror på "könslösa" stall med fokus på förarna. Det är inte så jag ser F1.
De amerikanska serierna IRL och Cart har varit ointressanta eftersom jag anser ovalbaneracing med 48 säkerhetsbilperioder och 14 olika ledare under lopp känns konstruerat för att skapa "kul" stadiumsport.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Det har du rätt i, man vill ju inte ha kul när man går på racing.Fredrik i Trollhättan skrev:Det gäller ju alla sponsorer som idag bidrar till ett F1 stall, den dag man inte kan räkna hem marknadsföringsvinster slutar man sponsra. Och den dagen tror jag kommer fortare om man försöker begränsa kostnaderna med hjälp av t.ex. enhetsmotorer om då biltillverkarna drar sig ur.Razor skrev:Biltillverkarna försvinner från F1 den dag de inte längre anser sig kunna räkna hem marknadsföringsvinster på att tävla i F1.
Att biltillverkarna inte skulle ha egna stall innebär inte att det blir enhetsmotorer eller att F1 blir en enhetsserie.
Jag ser gärna en mångfald av privata stall som kör med olika motorer som de köper in, ungefär som det var för bara några år sedan och som några stall gör idag, samt att det finns möjlighet att köpa ett färdigt chassie om man inte orkar dra utvecklingskostnaderna för en egen konstruktion. Det kunde vara bra för ev. nya stall som vill ta sig in i F1.
Dessutom... om du är uppriktig så beror ju ditt ointresse för GP2, F3 och andra enhetsserier inte på att de är enhetsserier, eller hur?
Du är ointresserad av GP2 för att det inte heter F1. Du var väl knappast intresserad av vare sig F3000, IndyCar eller CART på den tiden som de inte var enhetsserier?
Om man med hjälp av kostnadsbesparingar försöker styra över till fler privatstall tror jag intresset kommer gå ner.
Mitt ointresse för GP2 beror på "könslösa" stall med fokus på förarna. Det är inte så jag ser F1.
De amerikanska serierna IRL och Cart har varit ointressanta eftersom jag anser ovalbaneracing med 48 säkerhetsbilperioder och 14 olika ledare under lopp känns konstruerat för att skapa "kul" stadiumsport.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Vad är det då som max föreslår och varför hotar då tex toyota att hoppa av???? Vari består min "tankevurpa????Razor skrev: Enhetsmotorer eller enhetsserie är inte det enda alternativet till biltillverkarna, här gör du en tankevurpa.
Att jag inte gillar amerikansk racing beror på många skäl! Jag gillar inte ovalbanor, inte metanol som bränsle, inte täckta bilar, osv. Gp whatever är i mina ögon budgetlingonserier och ointressanta. Jag gillar F1 för att det ständigt utvecklas och förbättras, friheten till kreativa lösningar mm.
Jag är för så stor frihet som det bara går att ha, inga budgetrestriktioner. Jag tror att stallen själva är de som bäst kan bestämma vad saker och ting får kosta. Det behövs inga förmyndare som skall tala om vad de får och inte får spendrera. Jävla planekonomifasoner. Har de inte råd så får de väl självdö. Vill inte ge någon konstgjord andning och att stall skall överleva för överlevandets skull.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Det har du rätt i, man vill ju inte ha kul när man går på racing.[/quote]Pepparkvarnen skrev:[quote="Fredrik i Trollhättan]
Det gäller ju alla sponsorer som idag bidrar till ett F1 stall, den dag man inte kan räkna hem marknadsföringsvinster slutar man sponsra. Och den dagen tror jag kommer fortare om man försöker begränsa kostnaderna med hjälp av t.ex. enhetsmotorer om då biltillverkarna drar sig ur.
Om man med hjälp av kostnadsbesparingar försöker styra över till fler privatstall tror jag intresset kommer gå ner.
Mitt ointresse för GP2 beror på "könslösa" stall med fokus på förarna. Det är inte så jag ser F1.
De amerikanska serierna IRL och Cart har varit ointressanta eftersom jag anser ovalbaneracing med 48 säkerhetsbilperioder och 14 olika ledare under lopp känns konstruerat för att skapa "kul" stadiumsport.
Klart man vill ha kul. Mina citattecken runt kul betyder att jag inte delar uppfattningen att många olika ledare och "täta race" är detsamma som kul racing. Jag tycker inte det är så viktigt.
Jag tittade hängivet på F1 de åren när Schumacher ledde från start till mål och jag tyckte fortfarande det var kul att se på.
Sen vet jag att det finns många som tycker annorlunda och för dessa finns det som tur är klasser att glo på t.ex. Indy och Nascar. Dessa serier tycker jag absolut man inte ska ändra på.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Håller med dig Gösta.Gösta skrev:Vad är det då som max föreslår och varför hotar då tex toyota att hoppa av???? Vari består min "tankevurpa????Razor skrev: Enhetsmotorer eller enhetsserie är inte det enda alternativet till biltillverkarna, här gör du en tankevurpa.
Att jag inte gillar amerikansk racing beror på många skäl! Jag gillar inte ovalbanor, inte metanol som bränsle, inte täckta bilar, osv. Gp whatever är i mina ögon budgetlingonserier och ointressanta. Jag gillar F1 för att det ständigt utvecklas och förbättras, friheten till kreativa lösningar mm.
Jag är för så stor frihet som det bara går att ha, inga budgetrestriktioner. Jag tror att stallen själva är de som bäst kan bestämma vad saker och ting får kosta. Det behövs inga förmyndare som skall tala om vad de får och inte får spendrera. Jävla planekonomifasoner. Har de inte råd så får de väl självdö. Vill inte ge någon konstgjord andning och att stall skall överleva för överlevandets skull.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Tankevurpan du gör är att du likställer alternativet till biltillverkarna med enhetsmotorer eller att göra F1 till en enhetsserie. Så är inte fallet, det finns fler alternativ till biltillverkarna.Gösta skrev:Vad är det då som max föreslår och varför hotar då tex toyota att hoppa av???? Vari består min "tankevurpa????Razor skrev: Enhetsmotorer eller enhetsserie är inte det enda alternativet till biltillverkarna, här gör du en tankevurpa.
Det Max försöker åstadkomma är att få ner kostnaderna för F1 och där en av de föreslagna åtgärderna är en variant av enhetsmotorer som inte är lika rigid i sin utformning som t ex i GP2 eller andra enhetsserier.
Så jävla fritt är det ju inte i F1, det är en myt. Du vet ju själv att man förbjuder nya konstruktioner både hit och dit och jag kan ta gift på att du inte skulle märka någon skillnad om F1 vore en enhetsserie i mars 2009 och det inte hade sagts något om det innan.Att jag inte gillar amerikansk racing beror på många skäl! Jag gillar inte ovalbanor, inte metanol som bränsle, inte täckta bilar, osv. Gp whatever är i mina ögon budgetlingonserier och ointressanta. Jag gillar F1 för att det ständigt utvecklas och förbättras, friheten till kreativa lösningar mm.
Jag är för så stor frihet som det bara går att ha, inga budgetrestriktioner. Jag tror att stallen själva är de som bäst kan bestämma vad saker och ting får kosta. Det behövs inga förmyndare som skall tala om vad de får och inte får spendrera. Jävla planekonomifasoner. Har de inte råd så får de väl självdö. Vill inte ge någon konstgjord andning och att stall skall överleva för överlevandets skull.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det är mycket möjligt att jag inte märkt något om jag inte vetat något om det, men blotta tanken på att någon annan bygger Ferraris motor är motbjudande, eller Toyotas eller vilken annan team som helst för den delen. Lika lite som du hade märkt om någon malt ner huggorm i dina chicken mcnuggets (om du nu äter sådana), blotta tanken är motbjudande, oavsett om man märker det eller inte.Razor skrev: Så jävla fritt är det ju inte i F1, det är en myt. Du vet ju själv att man förbjuder nya konstruktioner både hit och dit och jag kan ta gift på att du inte skulle märka någon skillnad om F1 vore en enhetsserie i mars 2009 och det inte hade sagts något om det innan.
Vill stallen dra ner på sina kostnader så är det bara att göra det, jag förstår inte problemet?? Det har alltid kostat att ligga på topp oavsett vad man sysslar med. Hade inte Ron varit det svin han är hade han haft åtskilliga millioner mer till sitt förfogande denna säsong. Vill Force India ha mera deg att spendera så är det bara att hitta någon som är bredd att pynta för det!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det finns ju ingen som är villig att göra det. Därav samarbetet med McLaren - Force India backar från principen att bygga egna chassin eftersom det är för dyrt.Gösta skrev: Vill Force India ha mera deg att spendera så är det bara att hitta någon som är bredd att pynta för det!!!
Jag vet att det är i det närmaste poänglöst att argumentera med dig, Gösta, eftersom du vägrar att se på problemen som Formel 1 står inför utifrån ett helhetsperspektiv. Du ser inga problem med att stall faller ifrån då kostnaderna har drivits upp, fine... Om inget görs kommer i slutänden Formel 1 att bli ett enhetsmästerskap vare sig du vill eller inte. Frågan är bara hur många bilar det kommer att vara, 20-22 eller bara 2 (Ferrari), men det är kanske det som är själva tävlingen för dig - vem orkar hålla ut längst.
Senast redigerad av JTarnstrom den lör okt 25, 2008 19:05, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Ja, så kan man ju tycka men problemet är att när några få stall har stora resurser och levererar resultat så får de andra stallen svårt att prestera och därmed attrahera sponsorer, vilket i sin tur gör att de får svårare att hänga med de mer penningstinna stallen och därmed ännu svårare att attrahera sponsorer etc, etc...Gösta skrev:Vill stallen dra ner på sina kostnader så är det bara att göra det, jag förstår inte problemet?? Det har alltid kostat att ligga på topp oavsett vad man sysslar med. Hade inte Ron varit det svin han är hade han haft åtskilliga millioner mer till sitt förfogande denna säsong. Vill Force India ha mera deg att spendera så är det bara att hitta någon som är bredd att pynta för det!!!
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Du är sanslös med ditt planekonomiska synsätt. Sovjet finns inte mer, acceptera det. Du har Castro kvar samt Mungabe. Till och med kineserna har övergett diktatorekonomin. F1 har funnits i 50 plus år och kommer att finnas i 50 till. Kommer man med de regler du tycker man bör införas så är det "game over" inom 5 år. Det kommer komma nya stall, de icke livsdugliga kommer att falla bort och det utan att man gör ett GP2 div 1 av det. Att ta bort det individuella utvecklandet av teknologi är att ta bort det viktigaste benet som F1 står på. Det andra benet är finansieringen av sponsorer. Vore jag marknadschef på Shell, Mobil oil, Vodafone mm så skulle jag inte investera en enda krona i en motorserie som det finns 13 på dussinet.JTarnstrom skrev:Det finns ju ingen som är villig att göra det. Därav samarbetet med McLaren - Force India backar från principen att bygga egna chassin eftersom det är för dyrt.Gösta skrev: Vill Force India ha mera deg att spendera så är det bara att hitta någon som är bredd att pynta för det!!!
Jag vet att det är i det närmaste poänglöst att argumentera med dig, Gösta, eftersom du vägrar att se på problemen som Formel 1 står inför utifrån ett helhetsperspektiv. Du ser inga problem med att stall faller ifrån då kostnaderna har drivits upp, fine... Om inget görs kommer i slutänden Formel 1 att bli ett enhetsmästerskap vare sig du vill eller inte. Frågan är bara hur många bilar det kommer att vara, 20-22 eller bara 2 (Ferrari), men det är kanske det som är själva tävlingen för dig - vem orkar hålla ut längst.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Helt rätt att vi vill ha stall som tillverkar bilar och inte läskeblask eller datorer. Därför anser jag att det är biltillverkare av olika storlekar och inrikningar som ska ägna sig åt F1.
Reglerna, de som alltid funnits i Formel 1, ska vara anpassade så att F1-bilarna kan användas som exprimentplattformar för framtida lösningar. Alltså F1 och vanlig biltillverkning ska hänga ihop, det kommer att gynna F1 och det kommer att göra att biltillverkarnas intresse för racing och F1 ökar. KERS är ett bra exempel på något som kan komma att användas i vardagsbilar om 10-20 år.
Reglerna, de som alltid funnits i Formel 1, ska vara anpassade så att F1-bilarna kan användas som exprimentplattformar för framtida lösningar. Alltså F1 och vanlig biltillverkning ska hänga ihop, det kommer att gynna F1 och det kommer att göra att biltillverkarnas intresse för racing och F1 ökar. KERS är ett bra exempel på något som kan komma att användas i vardagsbilar om 10-20 år.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Rätt. Då dör dom och nya kommer till. Inget konstigt alls.Razor skrev:Ja, så kan man ju tycka men problemet är att när några få stall har stora resurser och levererar resultat så får de andra stallen svårt att prestera och därmed attrahera sponsorer, vilket i sin tur gör att de får svårare att hänga med de mer penningstinna stallen och därmed ännu svårare att attrahera sponsorer etc, etc...Gösta skrev:Vill stallen dra ner på sina kostnader så är det bara att göra det, jag förstår inte problemet?? Det har alltid kostat att ligga på topp oavsett vad man sysslar med. Hade inte Ron varit det svin han är hade han haft åtskilliga millioner mer till sitt förfogande denna säsong. Vill Force India ha mera deg att spendera så är det bara att hitta någon som är bredd att pynta för det!!!
Hur många stall finns nu? Hur många fanns för 10 år sedan? 20 år sedan? 30 år sedan?
Du har bättre koll på det där än vad jag har, fundera och dela gärna med dig av den info här. Jag är inte övertygad om att det är dramatiskt många färre än för 30, 40 eller 50 år sedan. Låt inte Tärnan med sitt planekonomiska dravvel skrämma upp dig.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Silverkatten skrev:Helt rätt att vi vill ha stall som tillverkar bilar och inte läskeblask eller datorer. Därför anser jag att det är biltillverkare av olika storlekar och inrikningar som ska ägna sig åt F1.
Reglerna, de som alltid funnits i Formel 1, ska vara anpassade så att F1-bilarna kan användas som exprimentplattformar för framtida lösningar. Alltså F1 och vanlig biltillverkning ska hänga ihop, det kommer att gynna F1 och det kommer att göra att biltillverkarnas intresse för racing och F1 ökar. KERS är ett bra exempel på något som kan komma att användas i vardagsbilar om 10-20 år.
Du har förstått vad det handlar om.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Med undantag för 2005 tror jag inte att det har varit så få deltagande stall sedan 1972 som det är idag. Räknar man antalet bilar i startfältet så hör det till undantagen med mindre än 20 deltagare, detta räknat sedan 1950*. Det såg lite visset ut i slutet på 60-talet men då kom ju "enhetsmotorn" Cosworth och räddade situationen. Den stora skillnaden gentemot förr är att instegskostnaden var betydligt lägre än idag. Statistiskt sett tror jag du får svårt att hävda att situationen idag är bättre än någonsin.Gösta skrev:
Du har bättre koll på det där än vad jag har, fundera och dela gärna med dig av den info här. Jag är inte övertygad om att det är dramatiskt många färre än för 30, 40 eller 50 år sedan. Låt inte Tärnan med sitt planekonomiska dravvel skrämma upp dig.
*Vissa tävlingar på 50- och 60-talet lockade ibland inte mer än 14-15 tävlande, men å andra sidan fanns inte samma kommersiella krav på F1-cirkusen. Andra tävlingar lockade dock betydligt större startfält och räknat i antal anmälda deltagare tror jag att snittet höll sig över dagens snitt. Att F1 av idag bara har tio stall, varav bara sju bygger sin egen bil och fem sin egen motor, är ett svaghetstecken för ett mästerskap som borde vara betydligt starkare med tanke på sin kommersiella potential.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur många biltillverkare står i kö för att vara med? Var är de någonstans? Varför har de inte lagt rabarber på de två platser som står lediga? De gånger Audi, Vokswagen och Porsche har tillfrågats har de skyllt på för höga kostnader.Silverkatten skrev:Helt rätt att vi vill ha stall som tillverkar bilar och inte läskeblask eller datorer. Därför anser jag att det är biltillverkare av olika storlekar och inrikningar som ska ägna sig åt F1.
Reglerna, de som alltid funnits i Formel 1, ska vara anpassade så att F1-bilarna kan användas som exprimentplattformar för framtida lösningar. Alltså F1 och vanlig biltillverkning ska hänga ihop, det kommer att gynna F1 och det kommer att göra att biltillverkarnas intresse för racing och F1 ökar. KERS är ett bra exempel på något som kan komma att användas i vardagsbilar om 10-20 år.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Tärnström kan inte skrämma upp mig, hur mycket han än försöker.Gösta skrev: Rätt. Då dör dom och nya kommer till. Inget konstigt alls.
Hur många stall finns nu? Hur många fanns för 10 år sedan? 20 år sedan? 30 år sedan?
Du har bättre koll på det där än vad jag har, fundera och dela gärna med dig av den info här. Jag är inte övertygad om att det är dramatiskt många färre än för 30, 40 eller 50 år sedan. Låt inte Tärnan med sitt planekonomiska dravvel skrämma upp dig.
Jag tror inte på sportens död vare sig av den ena eller den andra orsaken, däremot så är jag på ganska goda grunder lite oroad över utvecklingen av F1 och hur det kommer se ut i framtiden.
Det är egentligen mer korrekt att räkna antalet bilar på startgridden eftersom det tidvis har förekommit både enbilsstall och stall med fler än två bilar i F1
Förr varierade dessutom antalet deltagande bilar under pågående säsong så jämförelser med 50-, 60- och 70-talet är inte helt rättvisande.
En orsak till att det färre stall i dag är reglerna som sätter en övre gräns vid tolv stall och 24 bilar men trots att vi i dag bara har tio aktiva F1-stall lyckas man inte fylla de tomma platser som finns så din tes om att det tillkommer nya när gamla försvinner håller inte riktigt.
En av grunderna till min oro är biltillverkarnas närvaro, det är bara att se hur det har gått med andra serier där biltillverkarna har härjat runt; WRC och DTM. WRC är i det närmaste dödsdömt och DTM är tråkigare än någonsin med bara två tillverkare kvar och jag vill inte att F1 ska gå samma öde till mötes.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det verkar också som att Toyota har börjat yra om en satsning på Le Mans oavsett enhetsmotorer eller ej, och de har också sagt att de inte har råd med båda. Toyota kan vara på väg att ledsna på F1, vilket kanske inte är så underligt med tanke på de usla resultaten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
KERS är ett riktigt dåligt exempel eftersom F1 i det fallet ligger c:a 40 år efter bilindustrin.Silverkatten skrev: Alltså F1 och vanlig biltillverkning ska hänga ihop, det kommer att gynna F1 och det kommer att göra att biltillverkarnas intresse för racing och F1 ökar. KERS är ett bra exempel på något som kan komma att användas i vardagsbilar om 10-20 år.
Den första prototypen av en personbil med KERS visades 1967 och Toyota Prius har använt tekniken sedan 1997.
Uppenbarligen inte.Gösta skrev:Du har förstått vad det handlar om.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, som Razor påpekar är det svårt att göra jämförelser med tidigare perioder i Formel 1. Förutsättningarna har varit helt annorlunda och sporten var helt enkelt inte lika sårbar som idag. Dock kan man med säkerhet konstatera att det fanns en helt annan dynamik för 20, 30 år sedan. Omsättningen på stall var betydligt högre, föll ett bort kunde två nya tillkomma från en säsong till en annan. Idag är det närmast helt omöjligt med en startsträcka som är mindre än en säsong (se Toyota som väl använde två säsonger, en för att få alla anläggningar på plats och en för att utveckla bilen innan de kom till start). Super Aguri lyckades på mycket kort tid att komma till start men det var med en halvfärdig bil som de inte hade byggt själva.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
KERS ser inte jag som en teknik som passar F1. Den ökar inte prestandan utan är en eftergift till miljöhysterin. Kan inte F1 få vara befriad från sånt här trams. Om någon behöver ha KERS så är det de som besöker racet med bil...
Jag accepterar när reglementet gör bilarna långsammare om det görs p.g.a. att inte banorna kan hantera snabbare bilar av säkerhetsskäl.
Jag accepterar när reglementet gör bilarna långsammare om det görs p.g.a. att inte banorna kan hantera snabbare bilar av säkerhetsskäl.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Jag har svårt att se det positiva med denna "dynamik". För att inte tala om hur svårt det vore att få sponsorer att satsa långsiktigt i ett stall. F1 var mer glada "amatörer" för. Det är en svunnen tid i F1 och det finns klasser för dessa även i dag.JTarnstrom skrev:Dock kan man med säkerhet konstatera att det fanns en helt annan dynamik för 20, 30 år sedan. Omsättningen på stall var betydligt högre, föll ett bort kunde två nya tillkomma från en säsong till en annan.
Man körde ju t.o.m. F1 med Superseven...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Porsche/Audi/VW tycker att det är för dyrt. Nissan ryktades vara på gång för ett par år sedan men tanken var då att de skulle ha tagit över Renault. Hyundai har det varit snack om, då i samarbete med Samsung, men efter Samsumgs senaste kvartalsrapprot är det nog bara att glömma. I övrigt finns det inte så många fler biltillverkare att välja på. Ford kan vi glömma. Biltillverkarna kommer aldrig att kunna fylla hela griden (om de inte ställer upp med mer än två bilar per stall).
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Aldrig förr har förarna tjänat så mycket som i dag, aldrig förr har så många följt F1 på tv som idag, aldrig förr har stallen spenderat så mycket pengar som idag. Det går lysande för f1. Med sådana som dig vid f1 rodret så hade det gått käpp rätt åt skogen och vi hade fått ett f1 light som få ville se på. Ibland skall man vara tacksam att du inte har så mycket att säga till om.JTarnstrom skrev:Med undantag för 2005 tror jag inte att det har varit så få deltagande stall sedan 1972 som det är idag. Räknar man antalet bilar i startfältet så hör det till undantagen med mindre än 20 deltagare, detta räknat sedan 1950*. Det såg lite visset ut i slutet på 60-talet men då kom ju "enhetsmotorn" Cosworth och räddade situationen. Den stora skillnaden gentemot förr är att instegskostnaden var betydligt lägre än idag. Statistiskt sett tror jag du får svårt att hävda att situationen idag är bättre än någonsin.Gösta skrev:
Du har bättre koll på det där än vad jag har, fundera och dela gärna med dig av den info här. Jag är inte övertygad om att det är dramatiskt många färre än för 30, 40 eller 50 år sedan. Låt inte Tärnan med sitt planekonomiska dravvel skrämma upp dig.
*Vissa tävlingar på 50- och 60-talet lockade ibland inte mer än 14-15 tävlande, men å andra sidan fanns inte samma kommersiella krav på F1-cirkusen. Andra tävlingar lockade dock betydligt större startfält och räknat i antal anmälda deltagare tror jag att snittet höll sig över dagens snitt. Att F1 av idag bara har tio stall, varav bara sju bygger sin egen bil och fem sin egen motor, är ett svaghetstecken för ett mästerskap som borde vara betydligt starkare med tanke på sin kommersiella potential.
Länge leve f1, död åt tärnans planekonomi.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag har inte påstått att vi ska eftersträva situationen från 70-talet. Bara att en större dynamik vore önskvärd. Idag är det alldeles för trögrörligt för att det ska vara bra.Fredrik i Trollhättan skrev:Jag har svårt att se det positiva med denna "dynamik". För att inte tala om hur svårt det vore att få sponsorer att satsa långsiktigt i ett stall. F1 var mer glada "amatörer" för. Det är en svunnen tid i F1 och det finns klasser för dessa även i dag.JTarnstrom skrev:Dock kan man med säkerhet konstatera att det fanns en helt annan dynamik för 20, 30 år sedan. Omsättningen på stall var betydligt högre, föll ett bort kunde två nya tillkomma från en säsong till en annan.
Man körde ju t.o.m. F1 med Superseven...
Mig veterligen har ingen Lotus Super Seven körts i Formel 1, men du får gärna visa på motsatsen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Nåja. Loppet ingick inte i F1 cirkusen men ändå.JTarnstrom skrev:Mig veterligen har ingen Lotus Super Seven körts i Formel 1, men du får gärna visa på motsatsen.
En sjua kvalade in till The Natal GP 22 dec 1962 i sydafrika.
Vi superseven-intresserade tar ofta upp detta när bilarna tittas ner på..
http://www.lotus7register.co.uk/springbk.htm
En bild från bedriften:
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kul! Inte ovanligt att det blandades och gavs i F1-tävlingar utanför VM, men jag tänkte nog inte så långt utanför ramarna.Fredrik i Trollhättan skrev:Nåja. Loppet ingick inte i F1 cirkusen men ändå.JTarnstrom skrev:Mig veterligen har ingen Lotus Super Seven körts i Formel 1, men du får gärna visa på motsatsen.
En sjua kvalade in till The Natal GP 22 dec 1962 i sydafrika.
Vi superseven-intresserade tar ofta upp detta när bilarna tittas ner på..
http://www.lotus7register.co.uk/springbk.htm
En bild från bedriften:
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är nog en Lotus Seven.Gösta skrev:Har noterat det. Men hette den Lotus super 7?Fredrik i Trollhättan skrev:Titta noga på bilden i min post så ser du urfadervarianten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nå, vilka biltillverkare skulle kunna tänkas tillkomma? Jag har kollat igenom 40 företagsgrupper och inte kunnat hitta speciellt många fler märken än de jag listade tidigare. Det går inte att komma ifrån att de mest realistiska alternativen finns inom VAG och Porsche. Jag tror inte att det är sannolikt att VAG ger sig in i F1. Man har angivit kostnadsskäl och med tanke på att både Mercedes och BMW redan är representerade tror jag risken är stor att det kommer att kosta - det är en sak att bli sexa i VM om man är Toyota, en annan om man är tysk biltillverkare och får stryk av både Mercedes och BMW. För mycket prestige och prestige kostar pengar och vem fan vill se formel-DTM? Porsche tycker att det är för dyrt.
Jaguar, om den nya indiska ägaren vill. Men det blir på bekostnad av ett annat stall i så fall. De klarar inte att bygga upp rubbet från noll.
Mitsubishi, Subaru och Citroén, då? Inga rykten i svang och de har sin nisch inom rally och off road. Resurerna finns, kanske främst inom Mitsubishi-gruppen. Högoddsare allihopa. Mazda, då? Ingen racingkultur inom företaget. Verkar inte vara deras grej. Någon enstaka sportvagnssatsning i Le Mans och på hemmaplan, och det räcker nog.
Renault vill nog inte att Nissan konkurrerar med dem själva, så där blir det nog inget heller.
Peugeot är fullt upptagna med sportvagnssatsningen som alldeles säkert kommer att pågå i några år till.
Fiatgruppen vill nog inte plocka fram en konkurrent till egna märket Ferrari.
Sedan finns det inte så mycket mer att välja på. Eller vad säger ni som vill se fler biltillverkare inom F1?
Jaguar, om den nya indiska ägaren vill. Men det blir på bekostnad av ett annat stall i så fall. De klarar inte att bygga upp rubbet från noll.
Mitsubishi, Subaru och Citroén, då? Inga rykten i svang och de har sin nisch inom rally och off road. Resurerna finns, kanske främst inom Mitsubishi-gruppen. Högoddsare allihopa. Mazda, då? Ingen racingkultur inom företaget. Verkar inte vara deras grej. Någon enstaka sportvagnssatsning i Le Mans och på hemmaplan, och det räcker nog.
Renault vill nog inte att Nissan konkurrerar med dem själva, så där blir det nog inget heller.
Peugeot är fullt upptagna med sportvagnssatsningen som alldeles säkert kommer att pågå i några år till.
Fiatgruppen vill nog inte plocka fram en konkurrent till egna märket Ferrari.
Sedan finns det inte så mycket mer att välja på. Eller vad säger ni som vill se fler biltillverkare inom F1?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Håller med om att VAG gruppen knappast kommer att satsa sin prestige med tanke på hur bra det går för BMW och Mercedes - även om det är just dessa märken man kaxat upp sig mot de senaste åren på bilmarknaden.
Om det är något märke jag håller litet högre än de andra så måste det bli Nissan - Massor av racingkultur och gillar att kriga med sina Japanska kollegor i racing. En satsning ihop med ett annat större företag a'la Toyota/Panasonic känns inte helt uteslutet. Nissan/Nintendo kanske
När satsningen utanför Moskva blir klar, 2010, så är det ju inte omöjligt att någon Oligark kliver in med en påse pengar..
He he he - Saab ska ju göra en racing-satsning, det blir säkert F1 om något år eller så..
Om det är något märke jag håller litet högre än de andra så måste det bli Nissan - Massor av racingkultur och gillar att kriga med sina Japanska kollegor i racing. En satsning ihop med ett annat större företag a'la Toyota/Panasonic känns inte helt uteslutet. Nissan/Nintendo kanske
När satsningen utanför Moskva blir klar, 2010, så är det ju inte omöjligt att någon Oligark kliver in med en påse pengar..
He he he - Saab ska ju göra en racing-satsning, det blir säkert F1 om något år eller så..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Det skulle jag gilla. Sponsrade av ett kaffeföretag från värmland med vackert lila bilar.Petrol skrev: He he he - Saab ska ju göra en racing-satsning, det blir säkert F1 om något år eller så..
Men allvarligt talat så borde väl Saab med GM:s rcingerfarenhet och div kunskap om aerodynamik från flyget inte vara en helt dum satsning. Sponsring från Sony-Eriksson för att konkurera med Panasonic.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det kommer ju aldrig att ske eftersom Renault äger 44% av Nissan.Petrol skrev:Om det är något märke jag håller litet högre än de andra så måste det bli Nissan - Massor av racingkultur och gillar att kriga med sina Japanska kollegor i racing. En satsning ihop med ett annat större företag a'la Toyota/Panasonic känns inte helt uteslutet. Nissan/Nintendo kanske
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!