Idag trettio år sedan...

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Talbo

Idag trettio år sedan...

Inlägg av Talbo »

Förlåt, felskrivning av mig. Givetvis skall det vara trettio år sedan den tragiska olyckan.

RIP
Ronny P
Senast redigerad av Talbo den ons sep 10, 2008 08:12, redigerad totalt 1 gång.
Infinity and Beyond
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nej, men i morgon är det 30 år sedan.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag har raceaffischen i original... Den är svart. Nästan som om den förebådade vad som skulle hända. Jag har aldrig förmått mig att sätta upp den.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor

Re: Idag trettio år sedan...

Inlägg av Razor »

Talbo skrev:Förlåt, felskrivning av mig. Givetvis skall det vara trettio år sedan den tragiska olyckan.

RIP
Ronny P
Ja, inte blev det bättre nu... men skit samma.

Svensk motorsport dog i princip den där dagen och jag minns hur dämpad stämningen var i skolan på måndagen när beskedet kom om att Ronnie hade gått bort.
Användarens profilbild
Talbo

Re: Idag trettio år sedan...

Inlägg av Talbo »

Razor skrev:
Talbo skrev:Förlåt, felskrivning av mig. Givetvis skall det vara trettio år sedan den tragiska olyckan.

RIP
Ronny P
Ja, inte blev det bättre nu... men skit samma.

Svensk motorsport dog i princip den där dagen och jag minns hur dämpad stämningen var i skolan på måndagen när beskedet kom om att Ronnie hade gått bort.
Nu blev jag konfys, vad var det som var fel nu ?
Infinity and Beyond
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är 30 år sedan idag sedan den tragiska olyckan på Monza och i morgon är det 30 år sedan Ronnie kom till de saligas räserbana.
Användarens profilbild
do296

Inlägg av do296 »

Användarens profilbild
Talbo

Inlägg av Talbo »

Här finns lite mer att läsa i dagens GP (göteborgsposten)

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=444135
Infinity and Beyond
Användarens profilbild
Averell

Inlägg av Averell »

Mitt första minne i livet är denna händelse. Tre dagar innan min fyraårsdag så åker vi i bilen och hör om olyckan på radion för att när vi en stund senare kommer fram få se de hemska bilderna på TV.

Han var min första hjälte inom sporten....
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
Dannepannen

30 år i dag!

Inlägg av Dannepannen »

I dag är det 30 år sedan vår störste svensk f1 förare avled!...
Det är med stor sorg jag skriver detta!
Jag minns så väl den morgonen, jag var 10 år gammal och radion stog på hemma. där berättade dom att Ronnie var död!! :cry:. jag grät flodvågor... han var ju min absolut stora idol eftersom jag tävlade i gokart på denna tid.

Ronie var stor, Han var och är än i dag ruskigt respekterad som en av dom bästa! Både här i svergie och utomlands.

F1.COM har eb stor artikel om honnom i dag ich ett jättegalleri med bilder.
Jag tänkte citera inledningsfrasen:
"thuursday marks the 30th anniversary of the death of Ronnie Peterson. An archetypal racer, ‘Super Swede’ Peterson claimed ten victories during his Formula One career and, despite never being crowned champion, is still widely regarded as one of the greatest talents the sport has ever produced."

Även f1 live,com har en artikel... karln var stor, han var ett geni oå att köra bil!!

Sen skall man även berömma dom andra förarna, kolla james Hunt... vilken kille vilket mod vilken insats han bara lämnade sin bil i eldhavet och fick ut ronnie... hur många av dagens multinilijon tjänande småkillar haddde vågat göra en sådan sak!!!

Synd att ine forza motorsport har ngn artickel, nu både expressen ocg aftonblader har j hafft stora aR
Hakkinen är bässt
KGB

Inlägg av KGB »

P3 Dokumentär gjorde en dokumentär om Ronnie som finns för nedladdning här:

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 050108.mp3
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag håller med Dannepannen!
Den hade haft sin plats här eftersom t.ex Ken Tyrrell fått en krönika om sig och någon till...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Vila i Frid Superswede Peterson.

Stora bitar av min barndom väcks när jag ser bilderna ifrån slutet av youtubefilmen (9:56 minuter ifrån SpeedFever). Hur ledsen jag blev över beskedet dagen efter olyckan.
Vi hade fysik. Jag gick i sjuan. Någon hade hört på morgonnyheterna.
Känslan av att man förstår att det är sant, man vill bara inte tro det.

Detta sena sjuttiotal med dess estetik. Frisyrerna.
Good Year-kepsen. Polar-loggan på Ronnies hjälm.
(Hur otänkbart vore det inte med en husvagnstillverkare ifrån Dorotea i F1-sammanhang idag. Världen var så...liten känns det som. Småskaligare och snällare.) Sedan ser man det lilla onda pillret Ernie (med kompani! ser ut som internationella terrorister eller bankrånare) och inser att det sannolikt inte ligger till riktigt så.

Säkerheten har blivit bättre.

Föraren som slänger sig över räcket. Vem är det tro? Ser rätt harigt ut även om man förstår hans skräck.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

bilpojke#1 skrev:Vila i Frid Superswede Peterson.

Stora bitar av min barndom väcks när jag ser bilderna ifrån slutet av youtubefilmen (9:56 minuter ifrån SpeedFever). Hur ledsen jag blev över beskedet dagen efter olyckan.
Vi hade fysik. Jag gick i sjuan. Någon hade hört på morgonnyheterna.
Känslan av att man förstår att det är sant, man vill bara inte tro det.

Detta sena sjuttiotal med dess estetik. Frisyrerna.
Good Year-kepsen. Polar-loggan på Ronnies hjälm.
(Hur otänkbart vore det inte med en husvagnstillverkare ifrån Dorotea i F1-sammanhang idag. Världen var så...liten känns det som. Småskaligare och snällare.) Sedan ser man det lilla onda pillret Ernie (med kompani! ser ut som internationella terrorister eller bankrånare) och inser att det sannolikt inte ligger till riktigt så.

Säkerheten har blivit bättre.

Föraren som slänger sig över räcket. Vem är det tro? Ser rätt harigt ut även om man förstår hans skräck.
Hans Stuck säger dom på en av filmerna.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Tack. Rainmeister Stuck alltså.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
do296

Inlägg av do296 »

KGB skrev:P3 Dokumentär gjorde en dokumentär om Ronnie som finns för nedladdning här:

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 050108.mp3
Tackar o bockar......... :wor:
KGB

Inlägg av KGB »

Vasssego 8)
Användarens profilbild
Kuopio

Re: 30 år i dag!

Inlägg av Kuopio »

Dannepannen skrev:Sen skall man även berömma dom andra förarna, kolla james Hunt... vilken kille vilket mod vilken insats han bara lämnade sin bil i eldhavet och fick ut ronnie... hur många av dagens multinilijon tjänande småkillar haddde vågat göra en sådan sak!!!

Dagens multimiljontjänande småkillar behöver inte ingripa då säkerheten har förändrats nåt enormt dom senaste 30åren.
Nuförtiden så brinner inte bilarna upp då bränsletankarna har gjorts så att dom klarar påfrestningar.
Säkerligen skulle årets förare ställa upp för varandra om det behövdes ala 70-tal.
Men nu på 2000-talet när nån har kraschat svårt så är det bättre att vänta någon minut tills professionella sjukvårdare och läkare kommer till platsen än att förare med 0 kunskap inom sjukvård börjar rycka och slita i föraren...
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Även på Official Formula 1 siten uppmärksammas Ronnie http://www.formula1.com/news/features/2008/9/8354.html

Thursday marks the 30th anniversary of the death of Ronnie Peterson. An archetypal racer, ‘Super Swede’ Peterson claimed ten victories during his Formula One career and, despite never being crowned champion, is still widely regarded as one of the greatest talents the sport has ever produced.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Dom sänder Ronny programmet på radio nu.P3
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Ett fint reportage idag på SVT om Gunnar Nilsson.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1283221
I.Kilmister
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Tackar för den!
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Själv har jag en minnesbild av löpsedeln med Ronnie på en bår med dramatisk text ovanför. DÖD tror jag det stod. Jag var 8år...
Användarens profilbild
Flamman

Inlägg av Flamman »

Idag är det 30 år sen Gunnar Nilsson gick bort i cancer.

Med både Ronnie och Gunnar borta dog nästan F1-intresset totalt i Sverige. För min del var F1 "dött" ända fram till 1991, då Eurosport blev aktuellt i och med kabelTV och jag återupptäckte F1.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jag sökte på Racing underground efter Belgiens GP-77 då Gunnar Nilsson vann och Ronnie kom trea. Det fanns ingen torrent där. Vet någon om den finns att få tag på annat håll?
I.Kilmister
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Christoffer skrev:Jag sökte på Racing underground efter Belgiens GP-77 då Gunnar Nilsson vann och Ronnie kom trea. Det fanns ingen torrent där. Vet någon om den finns att få tag på annat håll?
Jag hittar det inte heller, brukar kika lite då och då.
Men jag startade en tråd om Gunnar för ett tag sen.

viewtopic.php?t=5455&sid=1dafdd853bceb5 ... 82d3532ee3
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Flamman

Inlägg av Flamman »

Christoffer skrev:Jag sökte på Racing underground efter Belgiens GP-77 då Gunnar Nilsson vann och Ronnie kom trea. Det fanns ingen torrent där. Vet någon om den finns att få tag på annat håll?
Det finns lite klipp från racet på de säsongssammanfattningar som har kommit ut, ex.vis Brunswick och Motors TV från 1977. Dessutom lite grann på dokumentären "Challenge for the 1977 Championship" som handlar om JPS Lotus säsong 1977.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Flamman skrev:
Det finns lite klipp från racet på de säsongssammanfattningar som har kommit ut, ex.vis Brunswick och Motors TV från 1977. Dessutom lite grann på dokumentären "Challenge for the 1977 Championship" som handlar om JPS Lotus säsong 1977.
Brunswick? är det ett sånt här Brunswick du menar?
Bild
Gösta

Inlägg av Gösta »

Brunswick!!

Bild
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Flamman

Inlägg av Flamman »

Om de även producerar motorfilmer, så! :wink:
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Flamman skrev:Om de även producerar motorfilmer, så! :wink:
Gör dom det, så är dom bra Biljardbord och köer, Bowling banner enligt Gösta.
Och Motor filmer enligt dig :up:
Produktivt företag.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Flamman skrev:
Ligger det någon torrent ute så att man kan ladda ner det?
I.Kilmister
Användarens profilbild
Flamman

Inlägg av Flamman »

Christoffer skrev:
Flamman skrev:
Ligger det någon torrent ute så att man kan ladda ner det?
Sök på "1977"