SVT och rally
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag är så trött på herrar Svanlund, Ejeborg och framför allt Per Eklund .. än en gång en töntig rapportering av Svenska Rallyt.
Per Eklund gnäller konstant över Peugeot's stallorder.. utan att bemöda sig om att konstatera att det kanske inte finns behov för några stallorder när deras förare ligger 1:a resp. 2:a med en minuts lucka emellan sig och minuter ner till trean. Att be dom ta det lucgnt och inte göra några misstag är ju inga stallorder.
Ejeborg häver ur sig att Eriksson tappade tid i slutet av andra dagen för att han blev störd av Gardemeisters avåkning... hur gick den avåkningen till och hur kunde Eriksson bli störd av att nån kör av utan att spärra vägen för honom ?? Det går Ejeborg aldrig in på.
Per Eklund sitter mest och berättar hur väl han känner de olika förarna. Vem bryr sig ? Eklund är en misslyckad före detta wannabe.
Armin Schwarz gör en lätt avåkning, understyr ut i en kurva - Eklund klassar detta som ett katastrofalt misstag ... men Rådströms alla amatörmässiga avåkningar under rallyt är inga katastrofala misstag enligt samme Eklund??? Jag tycker Schwarz avåkning var relativt oskyldig men Rådströms alla dikeshärjningar var rent pinsamma.
Sen samtliga tre kommentatorers konstanta fokusering enbart på svenska framgångar (som ju är helt frånvarande i rally numera).. varför kan inte de som Tromark och Waldegård i Eurosport kommentera rallyt istället för att försöka hitta några svenska ljuspunkter.
Nu har jag avreagerat mig på SVT's fortsatta ointresse för motorsport. Skönt att de inte ska visa CART i år då de ändå inte har kunskaper om det.
Per Eklund gnäller konstant över Peugeot's stallorder.. utan att bemöda sig om att konstatera att det kanske inte finns behov för några stallorder när deras förare ligger 1:a resp. 2:a med en minuts lucka emellan sig och minuter ner till trean. Att be dom ta det lucgnt och inte göra några misstag är ju inga stallorder.
Ejeborg häver ur sig att Eriksson tappade tid i slutet av andra dagen för att han blev störd av Gardemeisters avåkning... hur gick den avåkningen till och hur kunde Eriksson bli störd av att nån kör av utan att spärra vägen för honom ?? Det går Ejeborg aldrig in på.
Per Eklund sitter mest och berättar hur väl han känner de olika förarna. Vem bryr sig ? Eklund är en misslyckad före detta wannabe.
Armin Schwarz gör en lätt avåkning, understyr ut i en kurva - Eklund klassar detta som ett katastrofalt misstag ... men Rådströms alla amatörmässiga avåkningar under rallyt är inga katastrofala misstag enligt samme Eklund??? Jag tycker Schwarz avåkning var relativt oskyldig men Rådströms alla dikeshärjningar var rent pinsamma.
Sen samtliga tre kommentatorers konstanta fokusering enbart på svenska framgångar (som ju är helt frånvarande i rally numera).. varför kan inte de som Tromark och Waldegård i Eurosport kommentera rallyt istället för att försöka hitta några svenska ljuspunkter.
Nu har jag avreagerat mig på SVT's fortsatta ointresse för motorsport. Skönt att de inte ska visa CART i år då de ändå inte har kunskaper om det.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
LS1:
Så länge McRae låg tämligen nära de båda Pegottförarna så var det ganska nära mellan dem, t.o.m. med omväxlande ledning, men när det plötsligt blev 2 minuter ned till 3an i och med McRaes däcksproblem så växte avståndet mellan 1:an och 2:an plötsligt. Inga stallorder - yeah, right... Visst är det tråkigt med alla stallorder i Rally, men det är dels något som alla sysslar med och dels är det ganska förståeligt eftersom det är så lätt att köra av och inte få några poäng alls - se Rådström. Sedan brukar det ju inte vara så mycket stallorder innan första SS heller. Lite mer konstigt att Ford kan ge stallorder till en privatförare som inte direkt tillhör stallet. Undrar vad bookmakers tycker om sånt? Lite som uppgjorda matcher i boxning eller fotboll, vilket snarare brukar betecknas som bedrägeri och bestraffas.
När det gäller Eklund så är han väl inte direkt någon loser som aldrig vunnit något...
Men Waldegård är en bättre kommentator, som man dessutom förstår vad han säger.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-02-04 12:59 ]</font>
Så länge McRae låg tämligen nära de båda Pegottförarna så var det ganska nära mellan dem, t.o.m. med omväxlande ledning, men när det plötsligt blev 2 minuter ned till 3an i och med McRaes däcksproblem så växte avståndet mellan 1:an och 2:an plötsligt. Inga stallorder - yeah, right... Visst är det tråkigt med alla stallorder i Rally, men det är dels något som alla sysslar med och dels är det ganska förståeligt eftersom det är så lätt att köra av och inte få några poäng alls - se Rådström. Sedan brukar det ju inte vara så mycket stallorder innan första SS heller. Lite mer konstigt att Ford kan ge stallorder till en privatförare som inte direkt tillhör stallet. Undrar vad bookmakers tycker om sånt? Lite som uppgjorda matcher i boxning eller fotboll, vilket snarare brukar betecknas som bedrägeri och bestraffas.
När det gäller Eklund så är han väl inte direkt någon loser som aldrig vunnit något...
Men Waldegård är en bättre kommentator, som man dessutom förstår vad han säger.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-02-04 12:59 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Äsch du har fel och jag har rättOn 2002-02-04 12:56, AndersF1 wrote:
LS1:
Så länge McRae låg tämligen nära de båda Pegottförarna så var det ganska nära mellan dem, t.o.m. med omväxlande ledning, men när det plötsligt blev 2 minuter ned till 3an i och med McRaes däcksproblem så växte avståndet mellan 1:an och 2:an plötsligt. Inga stallorder - yeah, right... Visst är det tråkigt med alla stallorder i Rally, men det är dels något som alla sysslar med och dels är det ganska förståeligt eftersom det är så lätt att köra av och inte få några poäng alls - se Rådström. Sedan brukar det ju inte vara så mycket stallorder innan första SS heller.
Ford erbjuder honom bara lite nya delar och en styrning i Cypern eller om det blir Finland .. klart killen accepterar. Jag tycker inte att är mer konstigt än när Ferrari ber Rubens släppa Schumi förbi sig i Österrike 2001 ... stallorder är helt enkelt något som tillhör motorsport, på gott eller ont.Lite mer konstigt att Ford kan ge stallorder till en privatförare som inte direkt tillhör stallet. Undrar vad bookmakers tycker om sånt? Lite som uppgjorda matcher i boxning eller fotboll, vilket snarare brukar betecknas som bedrägeri och bestraffas.
Visst har Eklund vunnit men han är ju så jätteförälskad i sig själv. Ingen ödmjukhet och han älskar sina egna uttalanden - och myten om sig själv vad den nu ärNär det gäller Eklund så är han väl inte direkt någon loser som aldrig vunnit något...
Men Waldegård är en bättre kommentator, som man dessutom förstår vad han säger.
Jämför med Waldegård - världsmästare men ödmjuk och kunnig. Trist bara att han kanske lite för ofta rabblar tider som en ARthur Ringart men det vänjer han sig väl av med.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Klart du har fel, LS - per definition!
Problemet med Fords "teamorder" var ju att det inte var samma team, utan snarare att betraktas som muta, liksom om en bättre boxare ger sig mot en rikare och mer känd för pengar. Sånt brukar inte vara poppis i andra sporter. Var det inte bandyn, kanske Boltic, som hade problem med att några la sig för pengar?
Problemet med Fords "teamorder" var ju att det inte var samma team, utan snarare att betraktas som muta, liksom om en bättre boxare ger sig mot en rikare och mer känd för pengar. Sånt brukar inte vara poppis i andra sporter. Var det inte bandyn, kanske Boltic, som hade problem med att några la sig för pengar?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Sen till det allt egentligen handlade om .. Fords stallorder.
Jag har inga problem med vad de gjorde eftersom den där privatåkaren ändå inte hade nåt med VM att göra. Han fick visa vad han kunde, Ford bad honom att dra på sig några transportsträckor så det inte skulle råda något tvivel om hans prestation. Nu får han dessutom chansen att köra lite fler tävlingar och med lite bättre ekonomiskt stöd.
Visst hade det varit att föredra att inga sådana order existerar överhuvudtaget i motorsport men det gör det. Jag är för
men emot Ferraris taktik
Jag har inga problem med vad de gjorde eftersom den där privatåkaren ändå inte hade nåt med VM att göra. Han fick visa vad han kunde, Ford bad honom att dra på sig några transportsträckor så det inte skulle råda något tvivel om hans prestation. Nu får han dessutom chansen att köra lite fler tävlingar och med lite bättre ekonomiskt stöd.
Visst hade det varit att föredra att inga sådana order existerar överhuvudtaget i motorsport men det gör det. Jag är för
men emot Ferraris taktik
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Inget ont om dialekter överhuvudtaget ).
Lite konstigt är det att man/ni accepterar stallorder i rally men skyr dem som pesten när Ferrari använder sig av samma taktik i F1? Stallorder i rally är ju inte heller direkt diskreta, utan allt som oftast tämligen uppenbara.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Razor den 2002-02-04 18:29 ]</font>
Lite konstigt är det att man/ni accepterar stallorder i rally men skyr dem som pesten när Ferrari använder sig av samma taktik i F1? Stallorder i rally är ju inte heller direkt diskreta, utan allt som oftast tämligen uppenbara.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Razor den 2002-02-04 18:29 ]</font>
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Det sorgliga med den här typen av stallorder är att bilsporten tappar trovärdigheten. Nu har den väl aldrig varit så stor bland de som varit insatta. Alla med lite kunskap har kunnat se konstigheter som skett ute på banor och rally-vägar.
De flesta kan också acceptera när det händer i avgörande lägen och den som ligger sämst till lite "snyggt" släpper av lite för att inte riskera något i slutet på en tävling eller säsong.
Men när något så uppenbart sker som i Svenska så har det passerat gränsen. Nu har nog inte poängen någon betydelse i slutändan på säsongen men den kan bli avgörande. Och då måste jag ställa frågan. Var går gränsen?
Är det okey att öppna plånboken och köpa ut alla som är snabbare? De flesta har ett pris även om det är högt?
Däcktillverkaren som förser flera stall med däck vill kanske gynna det ena stallet "chafförn" på ett eller annat sett.
Det finns oanade möjligheter för de som vill vinna till vilket pris som helst.
De flesta kan också acceptera när det händer i avgörande lägen och den som ligger sämst till lite "snyggt" släpper av lite för att inte riskera något i slutet på en tävling eller säsong.
Men när något så uppenbart sker som i Svenska så har det passerat gränsen. Nu har nog inte poängen någon betydelse i slutändan på säsongen men den kan bli avgörande. Och då måste jag ställa frågan. Var går gränsen?
Är det okey att öppna plånboken och köpa ut alla som är snabbare? De flesta har ett pris även om det är högt?
Däcktillverkaren som förser flera stall med däck vill kanske gynna det ena stallet "chafförn" på ett eller annat sett.
Det finns oanade möjligheter för de som vill vinna till vilket pris som helst.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Tittar man på hur det gått till SS8 Hade de sträckplaceringarna.
Marcus 3 första och 5 andra platser på stäckorna.
Harri 2 första, 1 andra, 2 tredje, 2 femte, 1 sjätte.
I det läget hade väl Marcus visat att han var snabbare och det ända som kunde hänt var att Harri jagat så mycket att minst en av Peugotterna åkt av eftersom de inte hade något hot bakifrån så är väl det vettiga att slå av på ett snyggt sett vilket de gjorde. Ska jag själv tippa så hade Harri inte kunnat åka in det hela i en fair kamp.
Marcus 3 första och 5 andra platser på stäckorna.
Harri 2 första, 1 andra, 2 tredje, 2 femte, 1 sjätte.
I det läget hade väl Marcus visat att han var snabbare och det ända som kunde hänt var att Harri jagat så mycket att minst en av Peugotterna åkt av eftersom de inte hade något hot bakifrån så är väl det vettiga att slå av på ett snyggt sett vilket de gjorde. Ska jag själv tippa så hade Harri inte kunnat åka in det hela i en fair kamp.
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Håller med om att det inte är juste som Ford gjorde i Svenska, men Peugeots handlande kan jag acceptera. De var snabbare och precis som Nisse skriver hade nog Harri aldrig kunnat köra ikapp Marcus som trots att han var överlägsen påstod att han hade kunnat köra snabbare om det behövts.
Stallorder är nog något som kommer att förekomma i alla sporter där det är fråga om så pass mycket pengar som det rör sig om här. Men jag anser att McLarens officiella attityd (för att dra ytterligare en parallell till F1) att inte ha stallorder förrän det är matematiskt omöjligt för den andre att ta mästerskapet är verkligen att föredra och då skall det definitivt inte komma i början av säsongen utan under de sista loppen.
/KGB
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Inte trovärdigt med stallorder (teamorder, taktik ) ?
Så ni menar att ingen har någonsin sagt till Foppa att passa någon annan spelare?
Eller sagt åt Schwartz att blockera motståndarna så att Henke kommer fram?
Vilken sport har inte stallorder?
Vad får de andra kuskarna (Veio & co) från Stig H:s stall höra innan de skall köra i samma lopp som honom? Kör ditt eget lopp?
Tror inte det...
Så ni menar att ingen har någonsin sagt till Foppa att passa någon annan spelare?
Eller sagt åt Schwartz att blockera motståndarna så att Henke kommer fram?
Vilken sport har inte stallorder?
Vad får de andra kuskarna (Veio & co) från Stig H:s stall höra innan de skall köra i samma lopp som honom? Kör ditt eget lopp?
Tror inte det...
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Nu är det väl så att i lagsporter typ fotboll blir väl laget mästare och spelarna vinner väl inte inviduellt. Så passningarna är för lagets bästa och är i högsta grad tillåtna.
Inom travet har jag aldrig hört någon som officiellt gått ut och sagt att han hjälpt en "stallkamrat". Däremot fanns det något som hette "popstall" tidigare där flera tränare hade gått ihop och hade ett stall tillsammans. För att ta bort risken för "taktikkörningar" förbjöds den lösningen. Om en tränare har flera hästar med i samma lopp finns ett regelverk för vilken han skall välja själv.
Och sker konstigheter i ett lopp så sätts det under "luppen" och granskas. Om oegentligheter misstänks så blir det avstängnigar.
Däremot tycks det vara acceptabelt inom motorsport att fabricera resultatlistor i efterhand. Motiveringarna är att det är mycket pengar inblandat, alla gör så, han skall inte köra hela serien så han behöver inga poäng, osv.
FIA ändrade regelverket till i år för att minska risken för den här typen av pinsamheter genom att tillåta 3st. föranmälda fabriksbilar varav de två bästa i mål räknas. Att till och med stallchefen Malcom Wilson går ut och säger att de köpt platsen av finnen verkar ingen bry sig om.
Ta fotboll där brukar det ageras rätt starkt när det framkommer uppgifter om oegentligheter med spelare och lag som lagt sig. Ta italienska ligan och målvakten Groebbelar eller vad han nu hette som exempel.
Inom travet har jag aldrig hört någon som officiellt gått ut och sagt att han hjälpt en "stallkamrat". Däremot fanns det något som hette "popstall" tidigare där flera tränare hade gått ihop och hade ett stall tillsammans. För att ta bort risken för "taktikkörningar" förbjöds den lösningen. Om en tränare har flera hästar med i samma lopp finns ett regelverk för vilken han skall välja själv.
Och sker konstigheter i ett lopp så sätts det under "luppen" och granskas. Om oegentligheter misstänks så blir det avstängnigar.
Däremot tycks det vara acceptabelt inom motorsport att fabricera resultatlistor i efterhand. Motiveringarna är att det är mycket pengar inblandat, alla gör så, han skall inte köra hela serien så han behöver inga poäng, osv.
FIA ändrade regelverket till i år för att minska risken för den här typen av pinsamheter genom att tillåta 3st. föranmälda fabriksbilar varav de två bästa i mål räknas. Att till och med stallchefen Malcom Wilson går ut och säger att de köpt platsen av finnen verkar ingen bry sig om.
Ta fotboll där brukar det ageras rätt starkt när det framkommer uppgifter om oegentligheter med spelare och lag som lagt sig. Ta italienska ligan och målvakten Groebbelar eller vad han nu hette som exempel.
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Jo men nu var det ju inte snack om att lägga sig, utan mer om att hjälpa en lagkamrat.On 2002-02-10 15:46, Nisse wrote:
Nu är det väl så att i lagsporter typ fotboll blir väl laget mästare och spelarna vinner väl inte inviduellt. Så passningarna är för lagets bästa och är i högsta grad tillåtna.
Ta fotboll där brukar det ageras rätt starkt när det framkommer uppgifter om oegentligheter med spelare och lag som lagt sig. Ta italienska ligan och målvakten Groebbelar eller vad han nu hette som exempel.
Hårklyverier, jag vet.
Jag tycker väl inte heller om stallorder, men det förekommer i de flesta sporter.
Ett mindre snyggt skött exempel var i ett ökenrally förra året.
Jutta Kl&%¤#" (eller vad hon nu heter) ledde, och tvåans lagkamrat låg hela tiden framför henne och luskörde.
Jutta kom tvåa och snigelns teamkamrat vann.
Inte kul
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Äsch jag säger ... kör. Låt oss göra upp det redan innan start så vi kan koncentrera oss på njutningen i att se en förare lägga upp loppet rätt med taktik och depåstrategi och mjuk och fin körning. Så slipper vi se en massa hemska omkörningar och hårda satsningar i bilarnaOn 2002-02-11 11:02, Jari wrote:
När "gentlemen, start your engines" myntades var det ingen som direkt efter det sa; -"och bilarna tre, fem och åtta ser till att stallkamraterna kommer före i mål."
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Ett annat mindre rolig exempel på teamorder:
Funny Car mästaren sedan många år känner konkurrenternas flås i nacken, helt plötsligt så är han inte lika överlägsen som förut.
Vad göra???
Jo måla om reservbilarna och anställ ett par chaufförer.
Låt sedan de teamen få reda på allt du lärt dig under 20 år.
Se till att de slår ut konkurrenterna,
Och sedan när de möter chefen själv, så:
Ojdå,lite dålig reaktionstid, och minsann gick inte bilen ett par tiondelar sämre den här repan också?
Vi får nog sparka kopplingskillen
Funny Car mästaren sedan många år känner konkurrenternas flås i nacken, helt plötsligt så är han inte lika överlägsen som förut.
Vad göra???
Jo måla om reservbilarna och anställ ett par chaufförer.
Låt sedan de teamen få reda på allt du lärt dig under 20 år.
Se till att de slår ut konkurrenterna,
Och sedan när de möter chefen själv, så:
Ojdå,lite dålig reaktionstid, och minsann gick inte bilen ett par tiondelar sämre den här repan också?
Vi får nog sparka kopplingskillen
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!