NASCAR har inte enhetsmotorer, och de får slänga in en ny motor varje helg.JTarnstrom skrev:Även om enhetsmotorer skulle införas ligger F1 långt ifrån exempelvis Nascar när det gäller regleringar och jag tror inte att det finns en amerikan som skulle kalla ascar för socialistiskt.
Enhetsmotorer blir verklighet
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag påstod inte heller att man har enhetsmotorer i Nascar, poängen var att reglementet är långt mindre fritt än i F1.Pepparkvarnen skrev:NASCAR har inte enhetsmotorer, och de får slänga in en ny motor varje helg.JTarnstrom skrev:Även om enhetsmotorer skulle införas ligger F1 långt ifrån exempelvis Nascar när det gäller regleringar och jag tror inte att det finns en amerikan som skulle kalla ascar för socialistiskt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Fattar inte varför du vill begränsa F1 ytterliggare???
Släpp det fritt, låt kreativiteten flöda!
Det räcker med att begränsa vikt, bredd, höjd samt slagvolym på motorn. Vill de ha en 1 cyl 2,4 litersmotor eller en 16 cyl skall vara upp till stallen själva. 2,4 liters aspirationsmotor, det räcker så med begränsningar!!
Jag förstår uppriktigt sagt inte hur du resonerar.
Släpp det fritt, låt kreativiteten flöda!
Det räcker med att begränsa vikt, bredd, höjd samt slagvolym på motorn. Vill de ha en 1 cyl 2,4 litersmotor eller en 16 cyl skall vara upp till stallen själva. 2,4 liters aspirationsmotor, det räcker så med begränsningar!!
Jag förstår uppriktigt sagt inte hur du resonerar.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om reglementet skulle släppas så fritt som du vill, vilka blir konsekvenserna sett till antalet deltagare?Gösta skrev:Fattar inte varför du vill begränsa F1 ytterliggare???
Släpp det fritt, låt kreativiteten flöda!
Det räcker med att begränsa vikt, bredd, höjd samt slagvolym på motorn. Vill de ha en 1 cyl 2,4 litersmotor eller en 16 cyl skall vara upp till stallen själva. 2,4 liters aspirationsmotor, det räcker så med begränsningar!!
Jag förstår uppriktigt sagt inte hur du resonerar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag börjar snart hålla med Gösta. Man håller på att reglera ihjäl F1. Men samtidigt är det en balansgång mellan tekniska framsteg och tävling/underhållning. Hade man inte begränsat elektoniken till exempel hade vi knappast sett F1 som det är idag.JTarnstrom skrev:Om reglementet skulle släppas så fritt som du vill, vilka blir konsekvenserna sett till antalet deltagare?Gösta skrev:Fattar inte varför du vill begränsa F1 ytterliggare???
Släpp det fritt, låt kreativiteten flöda!
Det räcker med att begränsa vikt, bredd, höjd samt slagvolym på motorn. Vill de ha en 1 cyl 2,4 litersmotor eller en 16 cyl skall vara upp till stallen själva. 2,4 liters aspirationsmotor, det räcker så med begränsningar!!
Jag förstår uppriktigt sagt inte hur du resonerar.
Har inget emot kundchassin och kund-motorer men har mycket svårt att förlika mig med tanken på enhetsmotorer...
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
1999 dog FIA GT-mästerskapet när Porsche inte längre orkade hänga med Mercedes. Samtliga konkurrenter drog sig ur. Ett exempel på två biltillverkare som tog död på en serie.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Själv ser jag gärna att kundchassin endast är en övergångslösning och jag har mer problem med det än med enhetsmotorer.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Porsche skulle jag vilja se i F1. Men jag tror inte man vågar utmana Ferrari. Prestigeförlusten skulle bli gigantisk om man gorde en Toyota, pumpade in pengar utan resultat. Bland inblandade biltillverkare är det ju bara Ferrari som enbart säljer bilar i Porsches segment.
För att maskera denna rädsla säger man att man inte vill.
För att maskera denna rädsla säger man att man inte vill.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej. Jag vill se stall som har racing som kärnverksamhet. Red Bulls kärnverksamhet är att sälja äckeldricka. Idag finns bara ett stall som har racing som kärnverksamhet - Williams, och de är på väg att gå omkull.Geer skrev:Är läsktillverkare bättre teamägare en bilfabrikanter ?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Porsche har ju varit med i F1 både som stall och motorleverantör. Man tog två konstruktörstitlar under 80-talet. Porsche har vid flera tillfällen angivit höga kostnader som anledning till att man har lagt ned diverse satsningar och de förefaller vara försiktiga att engagera sig i kostsamma projekt. Nu verkar de ha hittat rätt form att marknadsföra sig inom motorsporten i Carrera Cup. De slipper dessutom ta några större kostnader, om ens några. Min gissning är att deras motorsportavdelning går plus. Tror inte att Porsche behöver F1 och deras intresse är nog rätt svalt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Det tror du. Jag tror inte man vågar....JTarnstrom skrev:Porsche har ju varit med i F1 både som stall och motorleverantör. Man tog två konstruktörstitlar under 80-talet. Porsche har vid flera tillfällen angivit höga kostnader som anledning till att man har lagt ned diverse satsningar och de förefaller vara försiktiga att engagera sig i kostsamma projekt. Nu verkar de ha hittat rätt form att marknadsföra sig inom motorsporten i Carrera Cup. De slipper dessutom ta några större kostnader, om ens några. Min gissning är att deras motorsportavdelning går plus. Tror inte att Porsche behöver F1 och deras intresse är nog rätt svalt.
Man har för mycket att förlora på ett magplask.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vilket även bevisar att det förmodligen inte går att livnära sig på racing (på den nivån) och ha det som kärnverksamhet utan att man behöver att kulorna rullar in från andra håll.JTarnstrom skrev:Nej. Jag vill se stall som har racing som kärnverksamhet. Red Bulls kärnverksamhet är att sälja äckeldricka. Idag finns bara ett stall som har racing som kärnverksamhet - Williams, och de är på väg att gå omkull.Geer skrev:Är läsktillverkare bättre teamägare en bilfabrikanter ?
Att Porsche inte ger sig in i F1 är ju helt rätt med det arvet har dom allt att förlora och att göra det i dessa tider vore katastrofalt. Nä bättre att vänta tills läget har vänt och man har sålt lite fler folkvagnar och att då gå in med VW i F1.
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag antar att Piech hade haft samma åsikt om kostnadsläget oavsett Mosleys eskapader:
They have an explanation for that, with Wolkswagen chairman Ferdinand Piech declaring that Wolkswagen and Porsche are not interested in running F1 races because of the high costs and also because of the shame that head of the FIA, Max Mosley, brought onto the sport due to his sex scandal and his refusal to step down afterwards. “300 million euros a year – that is just burning money. And after the affair with Max Mosley and the women it would not be very savoury to get involved [in Formula One] now,” said Wolfgang Porsche on the matter.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Alla stall är fristående bolag som har racing som kärnverksamhet. Det är ägarna till stallen som har annan kärnverksamhet.JTarnstrom skrev:Nej. Jag vill se stall som har racing som kärnverksamhet. Red Bulls kärnverksamhet är att sälja äckeldricka. Idag finns bara ett stall som har racing som kärnverksamhet - Williams, och de är på väg att gå omkull.Geer skrev:Är läsktillverkare bättre teamägare en bilfabrikanter ?
Ägarna (bil, läsktillverkarna) borde inte ha ett direkt inflytande över hur sporten bedrivs. Stallen skall självklart ha ett visst inflytande (därmed har även ägarna ett visst indirekt inflytanse).
Tror inte det går att sänka kostnaderna så mycket, och fortfarande ha ett intressant F1, så att det dyker upp massa stall som inte har finansiellt starka ägare som har annan kärnverksamhet. Den tiden är föbi. Dags att gå vidare.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, att det inte går att överleva med racing som kärnverksamhet på sikt håller ju alla med om, biltillverkare, FIA och Bernie, och det är ju det som oroar dem alla - och alla nämner de de höga kostnaderna som orsak. De skulle knappast vara oroliga om de visste att nya tillverkare var på väg in, eller hur?Cheever skrev:Vilket även bevisar att det förmodligen inte går att livnära sig på racing (på den nivån) och ha det som kärnverksamhet utan att man behöver att kulorna rullar in från andra håll.JTarnstrom skrev:Nej. Jag vill se stall som har racing som kärnverksamhet. Red Bulls kärnverksamhet är att sälja äckeldricka. Idag finns bara ett stall som har racing som kärnverksamhet - Williams, och de är på väg att gå omkull.Geer skrev:Är läsktillverkare bättre teamägare en bilfabrikanter ?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Förklara för mig varför det promt måste vara flera tillverkare på väg in? Om halva fältet var på väg bort från F1, då kan jag förstå oron men jaja, dom kanske vill säkerställa framtiden med x antal aktörer som pumpar in pengar till dom? Det har och kommer aldrig att fungera.
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Varför flera tillverkare? Har du följt med i tråden, eller har du hört vad i stort sett samtliga aktörer har att säga? Görs ingenting riskerar F1 att förlora deltagare. Jag förstod uppriktigt sagt inte sista delen av ditt inlägg. Vilka är "dom" som vill säkerställa framtiden, och vad kommer aldrig att fungera?Cheever skrev:Förklara för mig varför det promt måste vara flera tillverkare på väg in? Om halva fältet var på väg bort från F1, då kan jag förstå oron men jaja, dom kanske vill säkerställa framtiden med x antal aktörer som pumpar in pengar till dom? Det har och kommer aldrig att fungera.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Va fan, du kan väl inte jämföra F1 med gt, stcc, bqap, wrd, mxc och allt vad korpserierna heter. På dessa tävlingar finns det fler deltagare än vad det finns åskådare. De är och förblir gärsgårdsserier med marginellt intresse, och vem sörjer deras bortgång mer än deltagarna? Ingen skulle jag tro. Det poppar bara upp en ny serie som lever max 5-10 år och självdör sen kvävda av alla regler. Visste inte ens att det fanns något som hette fia gt????JTarnstrom skrev:1999 dog FIA GT-mästerskapet när Porsche inte längre orkade hänga med Mercedes. Samtliga konkurrenter drog sig ur. Ett exempel på två biltillverkare som tog död på en serie.
Hur länge har dtm funnits? 10 år? 20 år? Om 10 år vet ingen längre vad det är eller vad det var!!! Serien under F1 byter namn oftare än du byter kalsonger. Vad heter den nu? F2, F3000, GP2? Jag har inte en aning och bryr mig inte. När jag är på ett F1 GP och dessa bilar kör så gör jag samma sak som 75% av den övriga publiken. Går och kissar eller passar på att äta min matsäck. Självklart lämnar jag läktaren för att kunna njuta av maten i lite stillhet.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Och inte så lite heller...Nisse skrev:Vi är bara lite oense.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sant jag var lite otydlig. Jag tror att just "Görs ingenting riskerar F1 att förlora deltagare" är överdriven.JTarnstrom skrev:Varför flera tillverkare? Har du följt med i tråden, eller har du hört vad i stort sett samtliga aktörer har att säga? Görs ingenting riskerar F1 att förlora deltagare. Jag förstod uppriktigt sagt inte sista delen av ditt inlägg. Vilka är "dom" som vill säkerställa framtiden, och vad kommer aldrig att fungera?Cheever skrev:Förklara för mig varför det promt måste vara flera tillverkare på väg in? Om halva fältet var på väg bort från F1, då kan jag förstå oron men jaja, dom kanske vill säkerställa framtiden med x antal aktörer som pumpar in pengar till dom? Det har och kommer aldrig att fungera.
"Dom" som vill säkerställa framtiden i F1 är "dom" som har allt att vinna på kapitalstarka aktörer i F1 med BE och FIA i spetsen.
Vad jag menade med att det inte kommer att fungera är att man försöker staka ut framtiden och förutspå vad just dessa "starka deltagare" kommer att göra.
Hela poängen är att jag personligen tror att man just som jag sa tidigare håller på att reglera sönder F1 istället för att främja utvecklingen av den.
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tack, Chevan för klargörandet!
De nu föreslagna reglerna kan få långtgående konsekvenser som ingen egentligen kan förutse. Kanske kommer de att leda till ett nettotapp av deltagare under den närmaste tiden, kanske kommer nya stall att ge sig in i leken. Egentligen borde F1 ha reglerats hårdare runt 1997 för att förhindra den situation som sporten befinner sig i nu. Då hade det snarare varit fråga om ett bevarande av läget som var då, idag innebär ett genomförande av hårdare regleringar betydligt mer dramatiska konsekvenser.
De nu föreslagna reglerna kan få långtgående konsekvenser som ingen egentligen kan förutse. Kanske kommer de att leda till ett nettotapp av deltagare under den närmaste tiden, kanske kommer nya stall att ge sig in i leken. Egentligen borde F1 ha reglerats hårdare runt 1997 för att förhindra den situation som sporten befinner sig i nu. Då hade det snarare varit fråga om ett bevarande av läget som var då, idag innebär ett genomförande av hårdare regleringar betydligt mer dramatiska konsekvenser.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Tärnström vill tillbaka till 70 talet då stallägarna var halv/helskumma beg. bilhandlare. Sponsorerna som betalade kalaset bestod av, cigarettillverkare, sprittillverkare, bordeller/porrklubbar etc. Räckte inte pengarna smugglade man lite knark eller rånade något tåg. Depån hade stampat jordgolv eller grus. Chaufförerna som körde ihjäl sig var lätta att hitta ersättare till. Antalet "stall" som var med är det inte lätt att hålla räkningen på, men många var de.JTarnstrom skrev:Och inte så lite heller...Nisse skrev:Vi är bara lite oense.
Själv har jag en annan syn. Är absolut inte förespråkare av biltillverkare som stallägare men lever med det idag. Tycker att Bernie och Max har en stor del i det jag inte gillar. Kan tänka mig både kundmotorer och kundchassin men så lite enhet som möjligt. För mig utgör motorn en stor del av F1 och där vill jag inte ha enhetsmotorer, däremot har jag inget problem med regleringar av den då F1 handlar om att utnyttja reglerna till fullo. Däremot finns det en hel del själslösa delar som mycket väl skulle kunna vara enhetsdelar.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nisse, nu kampanjar du som fradgande republikansk presidentkandidat. Hälften av det du skrev var ju rena tramset eftersom du tillskriver mig en syn som inte är min. Den andra halvan förtjänar mer respekt och din åsikt om enhetsmotorer är naturligtvis representativ för många fans. En förändring av F1 kommer att kosta på kort sikt.Nisse skrev:Tärnström vill tillbaka till 70 talet då stallägarna var halv/helskumma beg. bilhandlare. Sponsorerna som betalade kalaset bestod av, cigarettillverkare, sprittillverkare, bordeller/porrklubbar etc. Räckte inte pengarna smugglade man lite knark eller rånade något tåg. Depån hade stampat jordgolv eller grus. Chaufförerna som körde ihjäl sig var lätta att hitta ersättare till. Antalet "stall" som var med är det inte lätt att hålla räkningen på, men många var de.JTarnstrom skrev:Och inte så lite heller...Nisse skrev:Vi är bara lite oense.
Själv har jag en annan syn. Är absolut inte förespråkare av biltillverkare som stallägare men lever med det idag. Tycker att Bernie och Max har en stor del i det jag inte gillar. Kan tänka mig både kundmotorer och kundchassin men så lite enhet som möjligt. För mig utgör motorn en stor del av F1 och där vill jag inte ha enhetsmotorer, däremot har jag inget problem med regleringar av den då F1 handlar om att utnyttja reglerna till fullo. Däremot finns det en hel del själslösa delar som mycket väl skulle kunna vara enhetsdelar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
För att återgå till enhetsmotorn.
(kan ingen moderator hålla tråden i styr )
Vet någon mer om förslaget ? Det kan bli bra men det beror på hur man utformar reglementet.
- Är det en hel motor förseglad och klar som stallen skall anväda?
- Är det vissa komponenter som skall vara lika?
- Är det konstruktionen som skall vara lika men man får bygga den själv?
(kan ingen moderator hålla tråden i styr )
Vet någon mer om förslaget ? Det kan bli bra men det beror på hur man utformar reglementet.
- Är det en hel motor förseglad och klar som stallen skall anväda?
- Är det vissa komponenter som skall vara lika?
- Är det konstruktionen som skall vara lika men man får bygga den själv?
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
Det ska vara en amerikansk V8 i aluminium, stor cylindervolym, tvåventilersteknik, inga stressfläktar eller andra slags överladdare, max 7000 rpm. underbara toner...
En hel drös med vridmoment redan från botten..
fyrväxlad låda med växelspak... osynkad, för att spara vikt..
Då kan vi börja snacka om "bilåka"
De är lätta att konvertera till metanoldrift åxxå... å billigt och enhetligt..
En hel drös med vridmoment redan från botten..
fyrväxlad låda med växelspak... osynkad, för att spara vikt..
Då kan vi börja snacka om "bilåka"
De är lätta att konvertera till metanoldrift åxxå... å billigt och enhetligt..
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag ska skåla med Gösta i sörjan när enhetsmotorerna är verklighet.Petrol skrev:Stöd F1 - drick äckeldricka Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Dey finns en motsvarighet till socialisten och det är en diehard redneck = ascartittare.JTarnstrom skrev:Även om enhetsmotorer skulle införas ligger F1 långt ifrån exempelvis Nascar när det gäller regleringar och jag tror inte att det finns en amerikan som skulle kalla ascar för socialistiskt.Gösta skrev:5 årsplaner, planekonomi, kolchoser i F1 i stället för stall, kollektivt ägande av stallen, en f1säkerhetspolis i stället för domare (f1asi), förstapris en traktor, deportering till gulag av förare som vågar säga emot, osv. Din F1 dröm verkar bra. Upp till kamp mot bilfabrikanterna, häng kapitalisterna!JTarnstrom skrev:För många verkar utveckling vara något positivt, eller åtminstone något oundvikligt, där resultatet enbart kan bli ett. Utveckling kan styras och situationen som den ser ut idag hade kunnat se annorlunda ut om andra beslut hade fattats i ett tidigare läge. På samma sätt finns det vägval att göra idag men många verkar anse att minsta inblandning av yttre krafter är att ställa sig ivägen för utvecklingen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Som vanligt när Max/Bernie är i farten så är det ett luddigt utspel som ingen egentligen vet vad det betyder.Geer skrev:För att återgå till enhetsmotorn.
(kan ingen moderator hålla tråden i styr )
Vet någon mer om förslaget ? Det kan bli bra men det beror på hur man utformar reglementet.
- Är det en hel motor förseglad och klar som stallen skall anväda?
- Är det vissa komponenter som skall vara lika?
- Är det konstruktionen som skall vara lika men man får bygga den själv?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
De kanske borde skaffa sig extraknäck?JTarnstrom skrev:Nej. Jag vill se stall som har racing som kärnverksamhet. Red Bulls kärnverksamhet är att sälja äckeldricka. Idag finns bara ett stall som har racing som kärnverksamhet - Williams, och de är på väg att gå omkull.Geer skrev:Är läsktillverkare bättre teamägare en bilfabrikanter ?
Det får jag göra när det jobb jag har inte betalar tillräckligt. Att sen komma in andra vägen spelar väl ingen roll?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Jag sa inte att det skulle vara smart, bara intressant.Cheever skrev:Att Porsche inte ger sig in i F1 är ju helt rätt med det arvet har dom allt att förlora och att göra det i dessa tider vore katastrofalt.
Det är ju ett sätt att inte hänga ut sig fullständigt...Cheever skrev:Nä bättre att vänta tills läget har vänt och man har sålt lite fler folkvagnar och att då gå in med VW i F1.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag vet precis vad du sa, det står lite längre upp, det hindrar inte att jag tycker som jag görFredrik i Trollhättan skrev: Jag sa inte att det skulle vara smart, bara intressant.
?Fredrik i Trollhättan skrev:
Det är ju ett sätt att inte hänga ut sig fullständigt...
Att gå in med VW istället vore väl ett sätt att inte äventyra Porschemärkets racing-arv eller? Nu förstår jag inte vad du menar.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jul 01, 2008 13:19
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jul 01, 2008 13:19
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
ING rapporterar stora förluster och holländska staten måste pumpa in stålar. ING:s aktie har sjunkit med 73 procent. Även biltillverkarna kan drabbas av finanskrisen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Alla drabbas av finanskrisen. Bankerna är först ut. Sen kommer producenter av konsumentprodukter med sällanvaror t.ex. bilar först och dagligvaruhandel t.ex. mat lite senare. Lite senare drabbas kommuner och landsting p.g.a. sämre skatteintäkter. Lågkonjukturen släpper när befolkningen vågar börja handla igen.
Men det har ju inte så mycket med enhetsmotorer att göra.
Men det har ju inte så mycket med enhetsmotorer att göra.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bra, du verkar förstå. Det var en del andra i tråden som hade svårt att se sambanden...Fredrik i Trollhättan skrev:Alla drabbas av finanskrisen. Bankerna är först ut. Sen kommer producenter av konsumentprodukter med sällanvaror t.ex. bilar först och dagligvaruhandel t.ex. mat lite senare. Lite senare drabbas kommuner och landsting p.g.a. sämre skatteintäkter. Lågkonjukturen släpper när befolkningen vågar börja handla igen.
Enhetsmotorer ska garantera att Formel 1 inte är helt beroende av biltillverkarna ifall någon av dem skulle försvinna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nu har du sagt i tio år att de ska försvinna och ingenting händer.JTarnstrom skrev:Bra, du verkar förstå. Det var en del andra i tråden som hade svårt att se sambanden...Fredrik i Trollhättan skrev:Alla drabbas av finanskrisen. Bankerna är först ut. Sen kommer producenter av konsumentprodukter med sällanvaror t.ex. bilar först och dagligvaruhandel t.ex. mat lite senare. Lite senare drabbas kommuner och landsting p.g.a. sämre skatteintäkter. Lågkonjukturen släpper när befolkningen vågar börja handla igen.
Enhetsmotorer ska garantera att Formel 1 inte är helt beroende av biltillverkarna ifall någon av dem skulle försvinna.
Vi som inte begriper samband kanske ändå kan komma med ett inlägg, eftersom vi nu snackade om biltillverkare.
Minns du inte hur det gick för BMW och Toyhojta under krisen i början av 90-talet?
Tror nog att många andra intressenter/sponsorer kan vara betydligt osäkrare kort när det blåser lite.
Observera att biltillverkare som Fårrdh backade för länge sen med Jaguarsatsningen.
Tänk också på vad mer de köpt upp så förstår du hur man hushållat med sina budgetar.
Jag vill säga att det ur ekonomisk synvinkel kan vara skillnad på tillverkare och tillverkare.
Om mersa t.ex säljer mycket taxi i hela världen så kommer de sälja såna även under krisen för taxiåkandet minskar inte så mycket. (Bara vissa företag som snålar in)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Att dricka svindyr äckeldricka är också något som folk kan dra ner på under en sämre konjunktur..
Det finns ju sätt att göra billigare motorer på, öka slagvolymen till 3liter och smacka på en turbo så håller motorerna betydligt längre än dagens svårt pinade skrikhalsar..
Det finns ju sätt att göra billigare motorer på, öka slagvolymen till 3liter och smacka på en turbo så håller motorerna betydligt längre än dagens svårt pinade skrikhalsar..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
NEEEEEEEJJJJJJ!!!!!!!
No turboshit, just real power.
Tror du missat något på vägen. När de gjorde turbomotorer på 70-80talet gjordes de bland annat på 315:s motorblock, dvs 1,5-litersmotorn och de krämade ut upp till 12-1300 Hk ur den. Hur mycket skulle de dra ur en dubbelt så stor motor med modern ventilteknik? Ujjujjuj!
Ingen skulle kunna köra monstren, speciellt inte utan TC.
No turboshit, just real power.
Tror du missat något på vägen. När de gjorde turbomotorer på 70-80talet gjordes de bland annat på 315:s motorblock, dvs 1,5-litersmotorn och de krämade ut upp till 12-1300 Hk ur den. Hur mycket skulle de dra ur en dubbelt så stor motor med modern ventilteknik? Ujjujjuj!
Ingen skulle kunna köra monstren, speciellt inte utan TC.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
När jag besökte Ferrari-museet för två år sedan hade man Schumachers alla världsmästarmotorer uppställda på rad. Mäktig syn och jävlarimig konst.Gösta skrev:Den där motorn Pepparkvarnen satte in en bild på, den var hightech 1958.
Unigefär så här ser en F1 motor från 20´de århundradet ut.
Hade jag varit rik hade jag haft en F1 motor som heminredning. Jag hade förhandlat till mig rätten hemma genom att ge med på något annat....