Enhetsmotorer blir verklighet

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Petrol skrev:Men varför inte införa endast två motorer per säsong och skippa enhetsmotorn? - tror att den idén skadar mer än gör nytta i det långa loppet.

Men det är klart för dig som vill bli av med biltillverkarna inom sporten så låter det väl mumma. Slippa Ferrari, BMW, Toyota, Renault och Honda på gridden och framför allt slippa ljudet ifrån deras motorer.. :wink:
Ett reglemente som föreskriver två motorer per säsong utan frysning av utvecklingen kommer knappast att leda till några större besparingar. Varje motor kommer bara att bli fasen så mycket dyrare. Då kan man göra som idag, man fryser utvekclingen av motorerna men då får man samma problem som man har idag - att se till att prestandan är i det närmaste identisk (vilket den inte är då kryphål utnyttjas).

Ja, jag vill bli av med biltillverkarnas maktposition inom F1. De kan få vara med, men de ska inte diktera villkoren för sportens utveckling.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

JTarnstrom skrev:
Petrol skrev:Men varför inte införa endast två motorer per säsong och skippa enhetsmotorn? - tror att den idén skadar mer än gör nytta i det långa loppet.

Men det är klart för dig som vill bli av med biltillverkarna inom sporten så låter det väl mumma. Slippa Ferrari, BMW, Toyota, Renault och Honda på gridden och framför allt slippa ljudet ifrån deras motorer.. :wink:
Ett reglemente som föreskriver två motorer per säsong utan frysning av utvecklingen kommer knappast att leda till några större besparingar. Varje motor kommer bara att bli fasen så mycket dyrare. Då kan man göra som idag, man fryser utvekclingen av motorerna men då får man samma problem som man har idag - att se till att prestandan är i det närmaste identisk (vilket den inte är då kryphål utnyttjas).

Ja, jag vill bli av med biltillverkarnas maktposition inom F1. De kan få vara med, men de ska inte diktera villkoren för sportens utveckling.
Verkligheten är att de enda bilsportgrenar som attraherar publik är de som flera biltillverkare är inblandade i. Så du får ensamt på läktaren.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Om du vill att F1 till och med ska ligga i framkant så behövs det ju inte ens förare i bilarna.
Fredrik i Trollhättan skrev:Jag blir bara arg när man försöker marginalisera tekniken inom motorsport. Tvärt om, tona ner förarens betydelse...lotta runt förarna!!
:wink:
Max två motorer per säsong har jag inget mot alls. Motorer som håller för 19000 rpm i en halv säsong är också high-tech...
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Den motorsport jag tycker är rolig att följa har bil eller MC tillverkare som äger teamen och har inflytande på sporten. Tycker inte det är sämre racing för det. Tvärt om. Det är dessutom serier med höga tittarsiffror.

Vilka serier, där inte tillverkare av MC eller Bilfabrikanter har inflytande, tycker Tärnström är riktiga höjdarserier och förebilder för tex F1 ?
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Hur mycket har stallens budget minskat sedan dom införde "en motor 2 lopp"?
FIA = Ferrari International Assistance
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

olag skrev:Hur mycket har stallens budget minskat sedan dom införde "en motor 2 lopp"?
Inget! Men det kan ha gjort att tex. Williams finns kvar på banan.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nisse skrev:
Verkligheten är att de enda bilsportgrenar som attraherar publik är de som flera biltillverkare är inblandade i. Så du får ensamt på läktaren.
Det är väl snarare så att det blir ensamt på banan. Se DTM och WRC. När biltillverkarna skaffar sig en alltför dominerande ställning så har det inte så sällan lett till sviktande startfält.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Geer skrev:Den motorsport jag tycker är rolig att följa har bil eller MC tillverkare som äger teamen och har inflytande på sporten. Tycker inte det är sämre racing för det. Tvärt om. Det är dessutom serier med höga tittarsiffror.

Vilka serier, där inte tillverkare av MC eller Bilfabrikanter har inflytande, tycker Tärnström är riktiga höjdarserier och förebilder för tex F1 ?
Tycker att F1 var som bäst när sporten dominerades av stall som hade racing som kärnverksamhet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

olag skrev:Hur mycket har stallens budget minskat sedan dom införde "en motor 2 lopp"?
Det intressanta är kostnaden och den gode Thiesen tyckte att motorerna skulle kunna hålla 5-6 lopp vilket ytterligare skulle minska kostnaderna. Finns ingen egentlig prislapp vad de stora drakarna lägger på sina motorer.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Nisse skrev:
olag skrev:Hur mycket har stallens budget minskat sedan dom införde "en motor 2 lopp"?
Det intressanta är kostnaden och den gode Thiesen tyckte att motorerna skulle kunna hålla 5-6 lopp vilket ytterligare skulle minska kostnaderna. Finns ingen egentlig prislapp vad de stora drakarna lägger på sina motorer.
Om dom bestämmer att man får bara använda sig av 2 motorer och 2 chassi om året. Så kommer dom bara att använda pengarna på andra saker istället.

Torro Rosso är ett bra exempel på hur F1 kan bli billigare. Dom har liten budget och har köpt delar av andra team. Då dras kostnaderna ner och stallen som utvecklar kan sälja och stall som bara vill köpa köper..

Alla lär tjäna på det, Men det är förbjudet förbjudet tyvärr
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tar dock inte för uteslutet att FOTA kommer att ta fram ett förslag som får FIA att backa på enhetsmotorerna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

JTarnstrom skrev:
Nisse skrev:
Verkligheten är att de enda bilsportgrenar som attraherar publik är de som flera biltillverkare är inblandade i. Så du får ensamt på läktaren.
Det är väl snarare så att det blir ensamt på banan. Se DTM och WRC. När biltillverkarna skaffar sig en alltför dominerande ställning så har det inte så sällan lett till sviktande startfält.
WRC är ett FIA projekt som just nu genomlider de sista dödsryckningarna utan framtid. :(

DTM är ett annat projekt som trots allt lever ganska bra. Audi och Benz pucklar på varandra på banan så det står härliga till. Var rätt nära att Haug och Ullrich tog till nävarna i depån förra året. Men i veckorna tar de en fika och reder ut problemen. Ryktas då och då om nya deltagare dessutom drar de hyffsat med publik.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

DTM har ju inte svarat för någon festligare underhållning i år. Avståndet mellan have and have nots är för stort. En annan serie som blev för dyr för sitt eget bästa.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:
Geer skrev:Den motorsport jag tycker är rolig att följa har bil eller MC tillverkare som äger teamen och har inflytande på sporten. Tycker inte det är sämre racing för det. Tvärt om. Det är dessutom serier med höga tittarsiffror.

Vilka serier, där inte tillverkare av MC eller Bilfabrikanter har inflytande, tycker Tärnström är riktiga höjdarserier och förebilder för tex F1 ?
Tycker att F1 var som bäst när sporten dominerades av stall som hade racing som kärnverksamhet.
Men det är inte säkert att det blir så idag. Tiderna har förändrats.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

JTarnstrom skrev:DTM har ju inte svarat för någon festligare underhållning i år. Avståndet mellan have and have nots är för stort. En annan serie som blev för dyr för sitt eget bästa.
Smaken är delad själv tycker jag att det varit rätt underhållande race även om jag inte sett alla.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Ja mötet efter Kina kan bli kul att följa. Bernie och Max tror att de sitter på makten, vilket givetvis är helt fel.

Teamen sitter på makten och om inte Max och Äckelstone hoppar så har de snart inget F1 att bestämma över.

Demokrati är bra och tar man inte hänsyn till vad publiken vill ha så krisar det till sig.. :moon:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Tycker att F1 var som bäst när sporten dominerades av stall som hade racing som kärnverksamhet.

....med tobaksreklam. Svunna tider...
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:Jag tar dock inte för uteslutet att FOTA kommer att ta fram ett förslag som får FIA att backa på enhetsmotorerna.
Det är nog inte omöjligt att man hittar ett koncept där motorerna är mer enhetliga en idag fast teamen fortfarande har möjlighet till egen tillverkning av vissa delar och konstruktioner i motorn. Alla inser nog att kostnaderna måste neråt.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Är inte motorerna ganska enhetliga som det är?
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Besvären som Williams har beror ju knappast på fel i F1-reglmentet utan på den finansiellakrisen som bland annat har fått en av deras storsponsorer på fall.
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Jag har länge varit mot det här med enhetsmotorer och enhetschassin/möjligheten att köpa chassin. Naturligtvis vill jag se en fri motorutveckling och att varje stall bygger sina egna chassin och tecknar sina egna motorkontrakt. Tyvärr drar de reglerna väldigt gärna in biltillverkare med obegränsat med resurser vilket gör att små privatteam med racing som sin kärnverksamhet inte längre kan konkurrera på samma sätt, något som är väldigt trist, då privatteam hör hemma i F1.

Biltillverkare hör däremot inte hemma som stall inom F1, de kan få bygga motorer till stallen men de ska inte driva stall. De tar död på F1, förr eller senare kommer de tröttna och då står man där med ett startfält på tio bilar. På senare tid har jag ändå insett att enhetsdelar kan vara en bra sak och en möjlighet att driva undan alla fabriksstall som det senaste decenniet har förpestat F1. Jag skulle verkligen inte gråta om BMW blev Sauber och Renault blev Benetton igen, även om det skulle fordra vissa uppoffringar med motorer, chassin och dylikt.

Som Tärnström skriver kommer F1 troligtvis att gå under om man inte börjar spara pengar inom stallen.

Angående tobaksreklamen var det väl en perfekt lösning för alla parter när det begav sig. Tobaksbolagen fick sina varumärken exponerade över hela världen, trots ev. reklamförbud i olika länder, kontrakten gav massor med pengar åt stallen, oavsett konjunkturläge(folk röker i vilket fall). Alla banksponsorer som idag dominerar inom F1 är ju av förklarliga skäl mycket konjunkturkänsliga. Tobaksreklam inom F1 tillhör nog dock det förflutna(tyvärr), om inte alla loppen flyttas till länder där sådan sponsring fortfarande är tillåtet d.v.s.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

JTarnstrom skrev:Här ger Gascoyne ett räkneexempel:
Our engine bill is presently about 19 million per annum: if we were restricted to two engines per season that could be trimmed to about 400,000
Då får han 18.6 miljoner till att satsa på aerodynamik. Räcker till ett skapligt stort gäng CFD-ingenjörer - men på vilket sätt sänker det kostnaderna?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

menthol skrev:Jag har länge varit mot det här med enhetsmotorer och enhetschassin/möjligheten att köpa chassin. Naturligtvis vill jag se en fri motorutveckling och att varje stall bygger sina egna chassin och tecknar sina egna motorkontrakt. Tyvärr drar de reglerna väldigt gärna in biltillverkare med obegränsat med resurser vilket gör att små privatteam med racing som sin kärnverksamhet inte längre kan konkurrera på samma sätt, något som är väldigt trist, då privatteam hör hemma i F1.

Biltillverkare hör däremot inte hemma som stall inom F1, de kan få bygga motorer till stallen men de ska inte driva stall. De tar död på F1, förr eller senare kommer de tröttna och då står man där med ett startfält på tio bilar. På senare tid har jag ändå insett att enhetsdelar kan vara en bra sak och en möjlighet att driva undan alla fabriksstall som det senaste decenniet har förpestat F1. Jag skulle verkligen inte gråta om BMW blev Sauber och Renault blev Benetton igen, även om det skulle fordra vissa uppoffringar med motorer, chassin och dylikt.

Som Tärnström skriver kommer F1 troligtvis att gå under om man inte börjar spara pengar inom stallen.

Angående tobaksreklamen var det väl en perfekt lösning för alla parter när det begav sig. Tobaksbolagen fick sina varumärken exponerade över hela världen, trots ev. reklamförbud i olika länder, kontrakten gav massor med pengar åt stallen, oavsett konjunkturläge(folk röker i vilket fall). Alla banksponsorer som idag dominerar inom F1 är ju av förklarliga skäl mycket konjunkturkänsliga. Tobaksreklam inom F1 tillhör nog dock det förflutna(tyvärr), om inte alla loppen flyttas till länder där sådan sponsring fortfarande är tillåtet d.v.s.
Håller helt med. Jag skulle vilja tillägga att jag var emot kundchassin när idén introducerades och jag skulle helst se ett mästerskap där varje deltagare var en unik konstruktör. Anledningen till att kundchassin, som ju i sig ansågs vara en styggelse som gick stick i stäv mot grundtanken med Formel 1. blev verklighet var ju att de mindre teamen inte längre hade resurser att utveckla egna bilar. Jag tvingades dock acceptera kundchassin eftersom F1 annars hade riskerat att kollapsa. Toro Rosso hade inte existerat idag om inte kundchassin hade tillåtits och då hade vi varit nere på 18 bilar redan idag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Så kan Lola och Simtek komma in och göra upp om VM-titeln sen...
Man kan använda citat i olika sammanhang och få det att låta som vad som helst, men så enkla är vi nog inte här. Prova på nå't annat fprum.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

Enhetsmotorer är en spik i kistan, inte kanske för F1, men för "kungaklassen av motorsport" F1.
Skulle sen även enhetschassin införas så kan det vara färdigt ( förlorar dom även Monaco så är det godnatt).

F1 "kungaklassen av motorsport" ska vara ledande i utvecklingen av både chassin och motorer, annars hamnar dom i den djungel av motorklasser som alltid befunnit sig under F1.

Kostnaderna måste kanske beskäras men inte kreativiteten hos dom som tävlar inom "kungaklassen av all motorsport".

Det går att sätta kostnadstak inom teamen, både vad det gäller förarlöner, underhållspersonal och tillverkning (gjorde inte NHL något sådant)

F1 klarar en eller annan spik i kistan men, enligt mej, sabbas sporten och därmed mitt intresse.
Kimi - the king of Spa. http://premium.f1-live.com/f1/photos-hi ... oa_347.jpg
Ladda ner ringsignalen, M.S. sista träning i den röda bilen.
http://www.zedge.net/ringtones/441669/f ... &search=f1
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Kundchassin och enhetsmotorer känns inte som rätt väg när det gäller F1.
Intresset och publiktillströmmningen har väl aldrig varit större än nu, och jag tror att det är biltillverkarnas förtjänst.

Inbitna går i gång på ord som Arrows, Jordan och Benneton, medan den stora massan bara skakar förvånat på huvudena. De går snarare igång på namn de känner igen och kan identifiera sig med.

Jag gissar att om man väljer att driva bort biltillverkarna genom att göra de identitetslösa, så tappar den stora massan intresset vilket i sin tur betyder mindre exponering och sponsring.

Det är ett knivigt läge och visst vore det ju bra om kostnaderna kunde hållas tillbaka, men det kan/får inte ske på bekostnad av F1's identitet.
Som jag sagt tidigare - att trimma upp Gp2 bilar en smula är ingen bra idé eftresom biltillverkarna med största sannolikhet kommer att dra sig ur och F1 blir en marginalsport och en klass i mängden.

Bernie & Max har två saker att välja mellan - ta ett eller ett par steg tillbaka och minska sporten, eller satsa framåt och försöka öka intresset ännu mer och framför allt locka till sig kapitalstarka stallägare och sponsorer.

Det finns pengar inom hemelektronik och tv-spel branschen för att ta ett par exempel, frågan är bara om Max & Bernie är beredda att hasa mer byxorna och vända kepsen bakåfram, eller ännu bättre - lämna över till yngre förmågor som har framtiden framför sig och inte bakom sig. 8)
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag har lite svårt att förstå varför biltillverkarna skulle vara så viktiga för sportens identitet när det inte är många år sedan som det var stallen som hade racing som kärnverksamhet som dominerade - det rådde inget tvivel om att F1 var kungaklassen inom motorsporten.

Jari raljerar och yrar om Simtek när det finns ett antal andra stall att nämna: Williams, Jordan, Sauber, Benetton, Stewart, och för att nämna några av de mindre teamen, Arrows, Tyrell och Minardi.

Då, när bilfabrikerna började ta över, så var det många som beklagade sig när privatisterna försvann, men det tycks vara glömt nu.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Ska jag vara helt ärlig så saknar jag inte team som t.ex. Minardi eller Jordan. Jag ser ut hur dessa gjorde sporten mer spännande.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Vad jag menar är att bilmärken är något som gemeneman kan identifiera sig med och det i sin tur genererar ett större intresse vilket i sin tur genererar mer pengar till sporten.

Viktiga för sportens identitet? Jo det är väl klart att om F1 görs om till en enhetsserie med minskad variation så förlorar sporten en del av identiteten - eller?

Många tillverkare/stall som krigar är vad sporten behöver, och till det behövs det pengar och pengar får man genom ökat intresse och mångfald med stora skaror av anhängare.

Sporten har blivit dyrare för att bl a fler har sponsrat med mer pengar för att sporten har blivit intressantare för större skaror. Man satsar med produktplaceringar där det finns intresse hos mycket folk.
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Jag har lite svårt att förstå varför biltillverkarna skulle vara så viktiga för sportens identitet när det inte är många år sedan som det var stallen som hade racing som kärnverksamhet som dominerade - det rådde inget tvivel om att F1 var kungaklassen inom motorsporten.

Jari raljerar och yrar om Simtek när det finns ett antal andra stall att nämna: Williams, Jordan, Sauber, Benetton, Stewart, och för att nämna några av de mindre teamen, Arrows, Tyrell och Minardi.

Då, när bilfabrikerna började ta över, så var det många som beklagade sig när privatisterna försvann, men det tycks vara glömt nu.
Jamen vill du inte förstå fast jag bara är en av många som försöker tala om för dig att deras problem inte var biltillverkarna utan det faktum att Cigtillverkarna inte ville sponsra deras "hemsnickerier" är det största enskilda skälet till att de fick ekonomiska problem vid sidan av uteblivna resultat.
Hade Jordan velat hade han kunnat köära sitt stall idag också, men han vill inte satsa med egna pengar. Flera andra av de där stallen har ju köpts upp och körs av andra.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Petrol skrev:Vad jag menar är att bilmärken är något som gemeneman kan identifiera sig med och det i sin tur genererar ett större intresse vilket i sin tur genererar mer pengar till sporten.

Viktiga för sportens identitet? Jo det är väl klart att om F1 görs om till en enhetsserie med minskad variation så förlorar sporten en del av identiteten - eller?

Många tillverkare/stall som krigar är vad sporten behöver, och till det behövs det pengar och pengar får man genom ökat intresse och mångfald med stora skaror av anhängare.

Sporten har blivit dyrare för att bl a fler har sponsrat med mer pengar för att sporten har blivit intressantare för större skaror. Man satsar med produktplaceringar där det finns intresse hos mycket folk.
Att biltillverkarna har bidragit till enfald snarare än till mångfald är min fasta övertygelse. Dessutom, läste nyligen en undersökning som visade att bilen som statussymbol och identifikationsobjekt håller på att tappa sin betydelse. Kan det vara enfalden, att dagens personbilar saknar personlighet (vilket i sin tur är en reflektion av alla företagsuppköp med delade plattformar som följd)? För gemene man tror jag att biltillverkarna väldigt lite i form av identifikationsobjekt. Själv vill jag slippa alla associationer till de trista personbilar som tillverkas av Toyota och Honda (men ack så bra transportmedel) när jag tittar på F1.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Nä nu är det mycket retorik som kan liknas vid Ohlys.
Det har alltid varit dem som satsar lite mer än andra.
Enfald får du nog utveckla.
Har bilar nånsin haft mer personlighet eller varit fler och mer skiftande?
Osv... Du får underbygga lite av såna där tjocka argument om du vill att jag och säkerligen mpnga fler ska ta dig på allvar.
Någon skall ju tillverka motorn och när det gäller bilar kan det ju vara praktiskt med en biltillverkares motor.
Det är tydligt olika karaktärer de där motorerna, de låter ganska olika trots snävt reglemente och då behöves den utvecklingspotentialen för kommande teknikutvecklingar.
Vänta bara, i stället för enhetsmotorer kommer de ebjuda motortillverkarna alternativet att utveckla en "miljömotor" som går på annat än bensin.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Men? Lever du kvar på 80talet i ett nostalgiskt rus? Enfald - vad menar du med det? Att det finns fler motortillverkare idag?

Seriöst? :o Bilar utan identitet, menar du att det är fler som känner för Jordan, Arrows osv - än Honda och Toyota?

Ähh jag orkar inte........
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Sen är det väl också så att (nu gissar jag) kanske 80% av F1's värde sitter i händerna på bilfabrikanterna, men precis som Ohly säger. Rättvisa framför allt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Petrol skrev:Men? Lever du kvar på 80talet i ett nostalgiskt rus? Enfald - vad menar du med det? Att det finns fler motortillverkare idag?

Seriöst? :o Bilar utan identitet, menar du att det är fler som känner för Jordan, Arrows osv - än Honda och Toyota?

Ähh jag orkar inte........
Missade du statistiken? Ja, det fanns fler motorleverantörer 1997 än vad det finns idag. Och hur man än räknar så fanns det fler motorleverantörer 1985. Jag börjar förstå svaren - du kan inte din historia.

1975 var endast fyra motortillverkare representerade. Å andra sidan var det ingen som klagade - 18 stall körde med Cosworth.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

JTarnstrom skrev:
Petrol skrev:Men? Lever du kvar på 80talet i ett nostalgiskt rus? Enfald - vad menar du med det? Att det finns fler motortillverkare idag?

Seriöst? :o Bilar utan identitet, menar du att det är fler som känner för Jordan, Arrows osv - än Honda och Toyota?

Ähh jag orkar inte........
Missade du statistiken? Ja, det fanns fler motorleverantörer 1997 än vad det finns idag. Och hur man än räknar så fanns det fler motorleverantörer 1985. Jag börjar förstå svaren - du kan inte din historia.

1975 var endast fyra motortillverkare representerade. Å andra sidan var det ingen som klagade - 18 stall körde med Cosworth.
Ha ha ha - jo jag börjar också förstår svaren - du läser inte frågorna och kommentarerna eller så tolkar du in allt som Faan läser bibeln. :wink:

Du kan vända och vrida på statistiken hur du vill så det passar dig , du kan välja ut det du vill svara på och strunta i helheten - jag bryr mig inte längre.. :zz:

Jag vill att sporten ska sträva framåt medan du uppenbarligen vill tillbaka till - ja det vet nog bara du!! Någonstans där alla som ville kunde få vara med.. F1 har förändrats och kommer att fortsätta göra det, hoppas bara att det blir ett steg framåt och inte ett tillbaka - för sportens skull.
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Petrol skrev:
JTarnstrom skrev:
Petrol skrev:Men? Lever du kvar på 80talet i ett nostalgiskt rus? Enfald - vad menar du med det? Att det finns fler motortillverkare idag?

Seriöst? :o Bilar utan identitet, menar du att det är fler som känner för Jordan, Arrows osv - än Honda och Toyota?

Ähh jag orkar inte........
Missade du statistiken? Ja, det fanns fler motorleverantörer 1997 än vad det finns idag. Och hur man än räknar så fanns det fler motorleverantörer 1985. Jag börjar förstå svaren - du kan inte din historia.

1975 var endast fyra motortillverkare representerade. Å andra sidan var det ingen som klagade - 18 stall körde med Cosworth.
Ha ha ha - jo jag börjar också förstår svaren - du läser inte frågorna och kommentarerna eller så tolkar du in allt som Faan läser bibeln. :wink:

Du kan vända och vrida på statistiken hur du vill så det passar dig , du kan välja ut det du vill svara på och strunta i helheten - jag bryr mig inte längre.. :zz:
Har inget med statistik att göra - hur man än räknar var mångfalden större i alla avseenden 1985 och vad du än tycker så anser stall, FIA och FOM att sporten är hotad. Hur man kan anse att dagens situation innebär en mångfald när Williams, Red Bull, Toro Rosso, Force India får stå med mössan i hand hos sina konkurrenter för att ens ha en motor att köra med, är en gåta för mig.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Att sporten är hotad är vi väl överrens om - det är hur det ska lösas som vi inte delar uppfattning - vad är din idé om en lösning egentligen?
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Petrol skrev:Att sporten är hotad är vi väl överrens om - det är hur det ska lösas som vi inte delar uppfattning - vad är din idé om en lösning egentligen?
Jag har tyvärr inget nytt att tillföra diskussionen. Enhetsmotorer är ett utmärkt sätt att komma åt problematiken som jag definierar den. Biltillverkarna kan fortfarande vara med men den fördel de har av att vara just biltillverkare reduceras. Nya stall kommer att kunna köpa motorer billigare än tidigare och det utan att riskera en prestandanackdel. Standardkomponenter kommer också att göra det billigare för de mindre stallen. Vad ingen av ovanstående åtgärder medför är en garanti för att biltillverkarna inte öser in pengarna någon annanstans. Hur budgeten ska kunna regleras är en komplex fråga. Vad biltillverkarna sätter för prislapp internt går ju inte att kontrollera.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

En annan sak som jag inte har tagit upp är att det är biltillverkarnas krav på exponering på nya marknader som driver på den utveckling vi har sett de senaste åren där kalendern har flyttat allt längre österut. F1 måste bli bättre på att vårda sin egen historia. Det går snabbt att göra förändringar, men det är oerhört svårt att backa tillbaka när de väl är gjorda och en stark förankring i den egna historien är nödvändig för att sportens indentitet inte ska gå förlorad.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

JTarnstrom skrev:En annan sak som jag inte har tagit upp är att det är biltillverkarnas krav på exponering på nya marknader som driver på den utveckling vi har sett de senaste åren där kalendern har flyttat allt längre österut. F1 måste bli bättre på att vårda sin egen historia. Det går snabbt att göra förändringar, men det är oerhört svårt att backa tillbaka när de väl är gjorda och en stark förankring i den egna historien är nödvändig för att sportens indentitet inte ska gå förlorad.
Håller helt med om att F1 i första hand är en Europeeisk angelägenhet och att det inte är kul att fler och fler lopp hamnar någon annanstans.

Kikar man på var loppen har hamnat så är det ju inte direkt i några fattiga länder, gissar att vare sig Mercedes, BMW eller Ferrari har några problem att hitta sina kunder utan F1 på plats. Det är andra krafter som styr mer och det är ju Bernie & Max som gillar det här mest av alla..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:En annan sak som jag inte har tagit upp är att det är biltillverkarnas krav på exponering på nya marknader som driver på den utveckling vi har sett de senaste åren där kalendern har flyttat allt längre österut.
Det tror jag inte på. USA är säkert viktigare en Bahrain och kunde biltillverkarna styra skull USA och Kanadas GP vara kvar. Det finns annat som lockar Bernie en att vara biltillverkare till lags. Tex. TV inkomster och sponsorintäkter i allmänhet.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Geer skrev:
JTarnstrom skrev:En annan sak som jag inte har tagit upp är att det är biltillverkarnas krav på exponering på nya marknader som driver på den utveckling vi har sett de senaste åren där kalendern har flyttat allt längre österut.
Det tror jag inte på. USA är säkert viktigare en Bahrain och kunde biltillverkarna styra skull USA och Kanadas GP vara kvar. Det finns annat som lockar Bernie en att vara biltillverkare till lags. Tex. TV inkomster och sponsorintäkter i allmänhet.
Problemet är inte att USA är en ointressant marknad för de europiska biltillverkarna, det är att USA, av samma anledning som deras bilindustri går på knäna (det vill säga ren etnocentrisk dumhet), inte är intresserade av F1.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:
Geer skrev:
JTarnstrom skrev:En annan sak som jag inte har tagit upp är att det är biltillverkarnas krav på exponering på nya marknader som driver på den utveckling vi har sett de senaste åren där kalendern har flyttat allt längre österut.
Det tror jag inte på. USA är säkert viktigare en Bahrain och kunde biltillverkarna styra skull USA och Kanadas GP vara kvar. Det finns annat som lockar Bernie en att vara biltillverkare till lags. Tex. TV inkomster och sponsorintäkter i allmänhet.
Problemet är inte att USA är en ointressant marknad för de europiska biltillverkarna, det är att USA, av samma anledning som deras bilindustri går på knäna (det vill säga ren etnocentrisk dumhet), inte är intresserade av F1.
Då var det alltså bara en ren gissning att det är biltillverkarnas fel att man byggt banor i öster.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:En annan sak som jag inte har tagit upp är att det är biltillverkarnas krav på exponering på nya marknader som driver på den utveckling vi har sett de senaste åren där kalendern har flyttat allt längre österut. F1 måste bli bättre på att vårda sin egen historia. Det går snabbt att göra förändringar, men det är oerhört svårt att backa tillbaka när de väl är gjorda och en stark förankring i den egna historien är nödvändig för att sportens indentitet inte ska gå förlorad.
Ja, och där har vi det främsta skälet till att INTE börja med enhetsmotorer eller annat trams. Väl talat Tärnström.
Jag gissar att de vill att F1-bilarna ska bygga etanolmotorer om några år och de har detta med enhetsmotorer att välja på annars.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

En annan faktor är ju att det höga kostnadsläget också har medfört att Bernie måste få in mer stålar från arrangörerna vilket i sin tur innebär att det inte går att arrangera ett lopp med mindre än statsstöd.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jacob
Inlägg: 814
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Leksand

Inlägg av Jacob »

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna fråga men jag dreglar när jag tänker på följande

Brabham BMW
Williams Honda
Lotus Renault
Benetton Ford
McLaren TAG Porsche

Tycker även att det känns läckert att tänka tillbaka på när man kunde känna lukten av olja genom tv:n eller som Åke Strandberg sade på mekarkvällen på Ronnie Museet "vi var 2 st makandiker på varje bil nu är dom minst 110 personer på varje lopp och varje gång undrar jag vad alla har där att göra".

Men men jag kan även se att utvecklingen går och måste gå framåt sen vad utveckling är det är inte jag rätt man att svara på.

Var det inte någon som sade att räfflade däck var döden för F1?
Själv minns jag att jag nästan grinade inför säsongen 1995 när dom sänkte bakvingarna på bilarna, jag tyckte det var så jävla fult att jag nästan ville sluta titta. Jag tror jag kommer fortsätta följa sporten även om det blir enhetsmotorer. F1 för mig är en myt
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

För många verkar utveckling vara något positivt, eller åtminstone något oundvikligt, där resultatet enbart kan bli ett. Utveckling kan styras och situationen som den ser ut idag hade kunnat se annorlunda ut om andra beslut hade fattats i ett tidigare läge. På samma sätt finns det vägval att göra idag men många verkar anse att minsta inblandning av yttre krafter är att ställa sig ivägen för utvecklingen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:För många verkar utveckling vara något positivt, eller åtminstone något oundvikligt, där resultatet enbart kan bli ett. Utveckling kan styras och situationen som den ser ut idag hade kunnat se annorlunda ut om andra beslut hade fattats i ett tidigare läge. På samma sätt finns det vägval att göra idag men många verkar anse att minsta inblandning av yttre krafter är att ställa sig ivägen för utvecklingen.
5 årsplaner, planekonomi, kolchoser i F1 i stället för stall, kollektivt ägande av stallen, en f1säkerhetspolis i stället för domare (f1asi), förstapris en traktor, deportering till gulag av förare som vågar säga emot, osv. Din F1 dröm verkar bra. Upp till kamp mot bilfabrikanterna, häng kapitalisterna!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:För många verkar utveckling vara något positivt, eller åtminstone något oundvikligt, där resultatet enbart kan bli ett. Utveckling kan styras och situationen som den ser ut idag hade kunnat se annorlunda ut om andra beslut hade fattats i ett tidigare läge. På samma sätt finns det vägval att göra idag men många verkar anse att minsta inblandning av yttre krafter är att ställa sig ivägen för utvecklingen.
5 årsplaner, planekonomi, kolchoser i F1 i stället för stall, kollektivt ägande av stallen, en f1säkerhetspolis i stället för domare (f1asi), förstapris en traktor, deportering till gulag av förare som vågar säga emot, osv. Din F1 dröm verkar bra. Upp till kamp mot bilfabrikanterna, häng kapitalisterna!
Även om enhetsmotorer skulle införas ligger F1 långt ifrån exempelvis Nascar när det gäller regleringar och jag tror inte att det finns en amerikan som skulle kalla ascar för socialistiskt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666