Enhetsmotorer blir verklighet

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nisse skrev:
JTarnstrom skrev:
Nisse skrev:Mario Theisen gick ut i intervju med att det BMW önskade, var att dels låsa motorerna ett antal år. Samt en vettig tidsplan för ett nytt motorreglemente med ny teknik. Det FIA kunde göra för att hålla ner kostnaderna ytterligare var att kräva längre hållbarhet på motorerna t.ex 5-6 lopp var inga problem.

I dag finns 6 biltillverkare på gridden med möjlighet att fixa kundmotorer så motorerna är inte problemet. Utan problemet är att resten av "bilen" måste tillverkas av stallet. Fortfarande är det ingen som kommit med en bra förklaring på varför Prodrive inte dök upp var det motorn eller något annat som var hållhaken.
Plötsligt var ju kundchassin inte tillåtna längre. Prodrive hade inte resurser att växla upp för att bygga en helt egen bil. Att det är så dyrt att ett team som Prodrive inte ens är viliga att bygga ett eget chassi, säger ju snarare att kostnadssänkningar är nödvändiga. Motorerna är bara ett första steg. Det behövs mer.
Har lite svårt för ditt resonemang där du bygger upp en egen verklighet. Prodrive såg en möjlighet att driva ett F1 stall genom att köpa in/ leasa eller vad de kokat ihop för lösning av materialet. Motorerna är inget problem utan chassit var problemet eftersom de inte byggt det själv. Vad tycker du då man skall göra, jo förbjud motorerna. :roll:

F1 idag är en soppa utan like, med Max, Bernie och stallen. Max och Bernie försöker styra skeppet genom klassikern härska genom att söndra. Vad resultatet blir återstår väl att se.
Enhetsmotorerna kommer med största sannolikhet att bli betydligt billigare än dagens motorer, så jag ser ingen motsättning i mitt resonemang. Problemet för Prodrive var att man inte var villiga att bygga sitt eget chassi och då hjälper ju inga motorer i världen om reglementet inte tillåter kundchassin. Om det nu blir ändring på det kommer ju knappast det nya motorreglementet göra det svårare för Prodrive att starta stall.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

JTarnstrom skrev:
Nisse skrev:
JTarnstrom skrev: Plötsligt var ju kundchassin inte tillåtna längre. Prodrive hade inte resurser att växla upp för att bygga en helt egen bil. Att det är så dyrt att ett team som Prodrive inte ens är viliga att bygga ett eget chassi, säger ju snarare att kostnadssänkningar är nödvändiga. Motorerna är bara ett första steg. Det behövs mer.
Har lite svårt för ditt resonemang där du bygger upp en egen verklighet. Prodrive såg en möjlighet att driva ett F1 stall genom att köpa in/ leasa eller vad de kokat ihop för lösning av materialet. Motorerna är inget problem utan chassit var problemet eftersom de inte byggt det själv. Vad tycker du då man skall göra, jo förbjud motorerna. :roll:

F1 idag är en soppa utan like, med Max, Bernie och stallen. Max och Bernie försöker styra skeppet genom klassikern härska genom att söndra. Vad resultatet blir återstår väl att se.
Enhetsmotorerna kommer med största sannolikhet att bli betydligt billigare än dagens motorer, så jag ser ingen motsättning i mitt resonemang. Problemet för Prodrive var att man inte var villiga att bygga sitt eget chassi och då hjälper ju inga motorer i världen om reglementet inte tillåter kundchassin. Om det nu blir ändring på det kommer ju knappast det nya motorreglementet göra det svårare för Prodrive att starta stall.
Men inte lättare heller och det var väl dit vi ville komma?
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Nisse, stallen själva vill ju dra ned på kostnaderna. Vad ska vi dra för slutsatser av det?.
Stallen är ju de enda som helt på egen hand kan åtgärda problemet i så fall.
Samma argument hade kunnat tillämpas på finanskrisen.
Icke. På finansmarknaden handlar det om fiktiva saker. Jämförelser med F1 är krystat men vi kan ju försöka:
I mars träffas alla stallen och diskuterar och visar sina ritningar på sina bilar. Man bedömer sedan varandras förmåga att vinna VM. Därefter ritar var och en om sin bil och redovisar resultatet för dom andra en gång i veckan hela sommaren. Man kör inte en meter tävling. Förväntningarna på vem som ska vinna VM kommer naturligtvis variera men majoriteten tror att alla kommer vinna på samma poäng. Iallafall kommer ingen komma sist. I oktober är det dags att faktiskt köra en tävling. Alla bilarna bryter. Ingen kommer i mål och F1 kraschar...
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Ett koncept med bara fem tillverkare tilltalar inte mig det minsta. För mig är privatstall betydligt mer Formel 1 än vad stora biltillverkare är. Jag vill se team som har racing som kärnverksamhet, det har inte biltillverkarna. F1 har blivit för mycket business, för lite racing.
Du vill se GP2:or som kör lite fortare....

På tal om pengar förresten. Stackars Mclaren fick ju böta hiskeliga 100 miljoner förra året som straff för spionskandalen. Att man sedan blev av med alla sina poäng måste ju slagit ekonomiskt med tanke på Bernies pengar som delas ut beroende på konstruktörspoäng. Den totala smällen för Mclaren måste ju varit betydande. Det märks inte på prestandan i år....
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Ett koncept med bara fem tillverkare tilltalar inte mig det minsta. För mig är privatstall betydligt mer Formel 1 än vad stora biltillverkare är. Jag vill se team som har racing som kärnverksamhet, det har inte biltillverkarna. F1 har blivit för mycket business, för lite racing.
Du vill se GP2:or som kör lite fortare....

På tal om pengar förresten. Stackars Mclaren fick ju böta hiskeliga 100 miljoner förra året som straff för spionskandalen. Att man sedan blev av med alla sina poäng måste ju slagit ekonomiskt med tanke på Bernies pengar som delas ut beroende på konstruktörspoäng. Den totala smällen för Mclaren måste ju varit betydande. Det märks inte på prestandan i år....
Fast det betyder ju inte att de lagt ned mindre pengar i år.

Dessutom var det 100 miljoner inkl tevepengarna. Dvs. 100 M totalt.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Var det inte 100 miljoner inklusive dom förlorade pengarna för konstruktörspoängen?
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Nevertheless. 100 miljoner mindre i år då. Utan att det märks. Dom är ju up there med Ferrari i alla fall. Kan man spendera 100 miljoner mindre nästa år också? Är inte 100 miljoner ungefär vad de bakersta teamen har i budget?
Att det inte finns en sedelautomat att stoppa pengar i för att få en vinnarbil kan många skriva under på. Toyota och Ford t.ex.
Det är vad man gör med pengarna som naturligtvis betyder mest.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Om man skall vara lite konspiratoriskt lagd. Max ville ha en ny motorregel när nuvarande går ut. Det har spekulerats om liten cylindervolym med överladdning och kanske någon form av bränslebegränsning ihop med kers.
De flesta biltillverkarna ser fram emot en sån lösning om de får lite framförhållning. Dessutom knackar nya tillverkare på dörren om reglementet inte är altför låst i utformning. Tekniskt håller sig F1 kvar som spetsteknologi samtidigt som utvecklingen kan komma miljö och vanliga bilar till godo.

Kan det vara så att sportbilstillverkaren Ferrari inte ser någon framtid för 5-cylindriga turboladdade 1200cc och sprang till Max och grät en skvätt. :idea:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:Nevertheless. 100 miljoner mindre i år då. Utan att det märks. Dom är ju up there med Ferrari i alla fall. Kan man spendera 100 miljoner mindre nästa år också? Är inte 100 miljoner ungefär vad de bakersta teamen har i budget?
Att det inte finns en sedelautomat att stoppa pengar i för att få en vinnarbil kan många skriva under på. Toyota och Ford t.ex.
Det är vad man gör med pengarna som naturligtvis betyder mest.
Men hur vet du att de spenderat 100 M mindre i år?

Känns som ett litet felslut från ditt håll här. ;)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nisse skrev:
JTarnstrom skrev:
Nisse skrev: Har lite svårt för ditt resonemang där du bygger upp en egen verklighet. Prodrive såg en möjlighet att driva ett F1 stall genom att köpa in/ leasa eller vad de kokat ihop för lösning av materialet. Motorerna är inget problem utan chassit var problemet eftersom de inte byggt det själv. Vad tycker du då man skall göra, jo förbjud motorerna. :roll:

F1 idag är en soppa utan like, med Max, Bernie och stallen. Max och Bernie försöker styra skeppet genom klassikern härska genom att söndra. Vad resultatet blir återstår väl att se.
Enhetsmotorerna kommer med största sannolikhet att bli betydligt billigare än dagens motorer, så jag ser ingen motsättning i mitt resonemang. Problemet för Prodrive var att man inte var villiga att bygga sitt eget chassi och då hjälper ju inga motorer i världen om reglementet inte tillåter kundchassin. Om det nu blir ändring på det kommer ju knappast det nya motorreglementet göra det svårare för Prodrive att starta stall.
Men inte lättare heller och det var väl dit vi ville komma?
Det är ju klart att det blir lättare om motorerna blir billigare.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Stallen är ju de enda som helt på egen hand kan åtgärda problemet i så fall.
Samma argument hade kunnat tillämpas på finanskrisen.
Icke. På finansmarknaden handlar det om fiktiva saker. Jämförelser med F1 är krystat men vi kan ju försöka:
I mars träffas alla stallen och diskuterar och visar sina ritningar på sina bilar. Man bedömer sedan varandras förmåga att vinna VM. Därefter ritar var och en om sin bil och redovisar resultatet för dom andra en gång i veckan hela sommaren. Man kör inte en meter tävling. Förväntningarna på vem som ska vinna VM kommer naturligtvis variera men majoriteten tror att alla kommer vinna på samma poäng. Iallafall kommer ingen komma sist. I oktober är det dags att faktiskt köra en tävling. Alla bilarna bryter. Ingen kommer i mål och F1 kraschar...
Liknelsen med finanskrisen handlar för mig om att man stoppar huvudet i sanden och kör vidare trots att allt pekar på att det kommer att gå åt helvete. Liknelsen handlar också om att det inte går att låta en marknad reglera sig själv eftersom kortsiktiga mål alltid vinner före långsiktiga. Fram till den punkt där ekonomin kollapsar är det alltid rätt att kliva in med mer stålar. Sport och finansmarknad handlar om att tillgodose de egna behoven, inte marknadens i stort.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

EnzoF1 skrev: Men hur vet du att de spenderat 100 M mindre i år?

Känns som ett litet felslut från ditt håll här. ;)
Man har spenderat 100 miljoner mindre på teamets verksamhet än vad man haft i inkomster om man säger så då. Mclaren har haft intäkter på 100 miljoner som man uppenbarligen inte behövt för verksamheten. Inte i år iallafall...
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev: Samma argument hade kunnat tillämpas på finanskrisen.
Icke. På finansmarknaden handlar det om fiktiva saker. Jämförelser med F1 är krystat men vi kan ju försöka:
I mars träffas alla stallen och diskuterar och visar sina ritningar på sina bilar. Man bedömer sedan varandras förmåga att vinna VM. Därefter ritar var och en om sin bil och redovisar resultatet för dom andra en gång i veckan hela sommaren. Man kör inte en meter tävling. Förväntningarna på vem som ska vinna VM kommer naturligtvis variera men majoriteten tror att alla kommer vinna på samma poäng. Iallafall kommer ingen komma sist. I oktober är det dags att faktiskt köra en tävling. Alla bilarna bryter. Ingen kommer i mål och F1 kraschar...
Liknelsen med finanskrisen handlar för mig om att man stoppar huvudet i sanden och kör vidare trots att allt pekar på att det kommer att gå åt helvete. Liknelsen handlar också om att det inte går att låta en marknad reglera sig själv eftersom kortsiktiga mål alltid vinner före långsiktiga. Fram till den punkt där ekonomin kollapsar är det alltid rätt att kliva in med mer stålar. Sport och finansmarknad handlar om att tillgodose de egna behoven, inte marknadens i stort.
Skillnaden är också att riskerna är lite mindre. Folks vardag påverkas inte (nåja min kanske. och din) om F1 går i konkurs. Hur som helst spekulerar man inte i pengar när man driver F1-stall. Man förbrukar pengar enligt en budget.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev: Samma argument hade kunnat tillämpas på finanskrisen.
Icke. På finansmarknaden handlar det om fiktiva saker. Jämförelser med F1 är krystat men vi kan ju försöka:
I mars träffas alla stallen och diskuterar och visar sina ritningar på sina bilar. Man bedömer sedan varandras förmåga att vinna VM. Därefter ritar var och en om sin bil och redovisar resultatet för dom andra en gång i veckan hela sommaren. Man kör inte en meter tävling. Förväntningarna på vem som ska vinna VM kommer naturligtvis variera men majoriteten tror att alla kommer vinna på samma poäng. Iallafall kommer ingen komma sist. I oktober är det dags att faktiskt köra en tävling. Alla bilarna bryter. Ingen kommer i mål och F1 kraschar...
Liknelsen med finanskrisen handlar för mig om att man stoppar huvudet i sanden och kör vidare trots att allt pekar på att det kommer att gå åt helvete. Liknelsen handlar också om att det inte går att låta en marknad reglera sig själv eftersom kortsiktiga mål alltid vinner före långsiktiga. Fram till den punkt där ekonomin kollapsar är det alltid rätt att kliva in med mer stålar. Sport och finansmarknad handlar om att tillgodose de egna behoven, inte marknadens i stort.
Men det finns pengar och finasiärer om det behövs. Att Bankerna som nu sponsrar stallen inte kan fortsätta är inget F1 problem, det är bara för teamen att attrahera de som har pengar - det är ju inte så att någon nu har tagit alla pengar och flugit till månen med dem!!

Om F1 skall göras om till GP 2 on drugs som bernie, Max och du vill så försvinner F1 snart. Den som äger namnet kan använda det men om det inte är en produkt som konsumenter vill ha så är det ajöss!!

Skulle inte förvåna mig om stall som BMW snart ger upp och satsar på DTM istället - vilket skulle vara kul.

Nä Tärnström, jag vill inte se trimmade GP2 bilar under F1 flagg - jag vill se F1 bilar fortsätta vara F1 bilar eller inget. :(
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Grejen är ju att stallen kommer att spendera precis så mycket pengar som de drar in, oavsett vad motorn kostar. Får man inte satsa på motorutveckling så blir det vingar, hjulupphängning mm som utvecklas i stället. Så för att F1 ska bli billigare krävs att inkomsterna minskar. Och för det krävs minskat intresse från de som pröjsar. Kanske uppnår man det om man lyckas få biltillverkarna att lämna in i och med detta!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev: Hur som helst spekulerar man inte i pengar när man driver F1-stall. Man förbrukar pengar enligt en budget.
Problemet är att man har dragit på sig en kostnadskostym som är alldeles för stor. För det enskilda stallet behöver det inte betyda att de inte klarar den kostymen men för sporten som helhet blir det ett problem eftersom instegskostnaden hela tiden ökar. Trots att det enskilda stallet har god ekonomi kommer det att drabbas när konkurrenten går omkull.

För Williams handlar det om spekulation - spekulation i att intäktssidan kommer att öka, annars kommer stallet att gå omkull.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev: Samma argument hade kunnat tillämpas på finanskrisen.
Icke. På finansmarknaden handlar det om fiktiva saker. Jämförelser med F1 är krystat men vi kan ju försöka:
I mars träffas alla stallen och diskuterar och visar sina ritningar på sina bilar. Man bedömer sedan varandras förmåga att vinna VM. Därefter ritar var och en om sin bil och redovisar resultatet för dom andra en gång i veckan hela sommaren. Man kör inte en meter tävling. Förväntningarna på vem som ska vinna VM kommer naturligtvis variera men majoriteten tror att alla kommer vinna på samma poäng. Iallafall kommer ingen komma sist. I oktober är det dags att faktiskt köra en tävling. Alla bilarna bryter. Ingen kommer i mål och F1 kraschar...
Liknelsen med finanskrisen handlar för mig om att man stoppar huvudet i sanden och kör vidare trots att allt pekar på att det kommer att gå åt helvete. Liknelsen handlar också om att det inte går att låta en marknad reglera sig själv eftersom kortsiktiga mål alltid vinner före långsiktiga. Fram till den punkt där ekonomin kollapsar är det alltid rätt att kliva in med mer stålar. Sport och finansmarknad handlar om att tillgodose de egna behoven, inte marknadens i stort.
Vad är det som pekar på att det går åt helvete mer än att du är mer negativ än vanligt. Såg inte så många snurrebåtar i hamnen i Monaco i år heller. En hyffsat bra spännande säsong med fler vinnare både bland chafförerna och stallen än på länge. Stallen verkar ha råd att fylla både soppa och olja för hela racedistansen. Även däcken har de tydligen råd att byta. För att inte tala om motorerna som håller som aldrig förr.
Visst ja, SurFrank gnäller som vanligt hade han välkomnat Dave så hade jag väl sympatiserat lite med honom. Max och Bernie kommer med sina vanliga uttalanden som det krävs tolkar för att begripa vad de egentligen är ute efter. Lewis håller som vanligt på att tappa bort en given WDC-titel, begriper inte hur han lyckas egentligen. EnzoF1 gnäller som vanligt på Kimi.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Hur som helst spekulerar man inte i pengar när man driver F1-stall. Man förbrukar pengar enligt en budget.
Problemet är att man har dragit på sig en kostnadskostym som är alldeles för stor. För det enskilda stallet behöver det inte betyda att de inte klarar den kostymen men för sporten som helhet blir det ett problem eftersom instegskostnaden hela tiden ökar. Trots att det enskilda stallet har god ekonomi kommer det att drabbas när konkurrenten går omkull.

För Williams handlar det om spekulation - spekulation i att intäktssidan kommer att öka, annars kommer stallet att gå omkull.
Och om dom nu gör det, har inget minne av att Frank har stått :roll: på barrikaderna och beklagat när andra stall försvunnit från banan. Så jag kommer inte fälla några tårar för honom.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Petrol skrev:
Men det finns pengar och finasiärer om det behövs. Att Bankerna som nu sponsrar stallen inte kan fortsätta är inget F1 problem, det är bara för teamen att attrahera de som har pengar - det är ju inte så att någon nu har tagit alla pengar och flugit till månen med dem!!

Om F1 skall göras om till GP 2 on drugs som bernie, Max och du vill så försvinner F1 snart. Den som äger namnet kan använda det men om det inte är en produkt som konsumenter vill ha så är det ajöss!!

Skulle inte förvåna mig om stall som BMW snart ger upp och satsar på DTM istället - vilket skulle vara kul.

Nä Tärnström, jag vill inte se trimmade GP2 bilar under F1 flagg - jag vill se F1 bilar fortsätta vara F1 bilar eller inget. :(
Vad är din plan för att säkerställa att F1 har ett fullt startfält? Hur vet du att finanskrisen inte är ett F1-problem? För bilfabrikanterna är det inget problem, så länge deras bilförsäljning inte viker (vilket redan är ett resultat av finanskrisen och det riskerar att drabba F1). Lågkonjunktur innebär alltid större problem att hitta sponsorer. Du måste leva i en drömvärld om du inte inser det.

Scenario: Renault hoppar av. Williams är konkursfärdiga och kan inte forsätta utan hjälp. F1 står inför ett startfält på 16 bilar. 16 bilar accepteras inte av tv-bolagen som säger upp avtalen med Bernie. Utan tv-avtal drar sig stallens sponsorer ur...

Har du något annat än en åsikt att komma med, det vill säga en lösning på problemen som F1 står inför, eller anser du att F1 inte har några problem? Förklara i så fall varför stallen själva sitter och försöker ta fram kostnadsbesparingar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:
Av ovan nämnda team är det bara ett som har lagt ned. De övriga har bytt ägare. Skillnaden mot idag är köpare inte står på kö och framförallt ser det närmast utsiktslöst ut att vi får se ett helt nytt stall kliva in. .
Har potentiella investerare inte berättat sina planer för DIG?? Fy vad dem är elaka. Toyota ringde väl upp dig och frågade om råd innan sin F1 satsning! Har ingen ringt dig och berättat något på något år nu, du kanske är utfrusen från informationsflödet Tärnan? Dom kanske tror du är ryssk spion, en kvarleva från stalintiden. Skärp dig, var inte så jävla NEGGO (inget rasistiskt utan syftar på din sinnesstämning och framtidshopp)
Du tillför ingenting, Gösta. Fakta: Super Aguri fick lägga ned, Williams ligger risigt till, Toro Rosso har varit till salu i snart ett år och det finns två lediga platser att tillgå utöver dessa - och inte ett enda rykte om någon ny aktör på väg in.

Du framstår lika intelligent som John McCain som mitt i brinnande finanskris påstår att ekonomin är i grunden god samtidigt som Lehman konkar och världen håller andan. Du har uppvisat en fullständig oförståelse för själva problematiken och du kan inte ens ta till dig frågeställningen. Märkligt, eftersom jag vet att du annars är en klok man.
Jag måste nbe att få ha en motsatt åsikt. Han tillför framtidshopp och tillförsikt till skillnad mot dig. Lyssnar man på dig ett tag kan man börja tycka att man ska ta hela branschen bakom ladan och hjälpa kraken (F1) ur sitt lidande och sätta p för det en gång för alla.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev: Jag måste nbe att få ha en motsatt åsikt. Han tillför framtidshopp och tillförsikt till skillnad mot dig. Lyssnar man på dig ett tag kan man börja tycka att man ska ta hela branschen bakom ladan och hjälpa kraken (F1) ur sitt lidande och sätta p för det en gång för alla.
Glada tillrop låter som en fantastiskt bra plan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev: Jag måste nbe att få ha en motsatt åsikt. Han tillför framtidshopp och tillförsikt till skillnad mot dig. Lyssnar man på dig ett tag kan man börja tycka att man ska ta hela branschen bakom ladan och hjälpa kraken (F1) ur sitt lidande och sätta p för det en gång för alla.
Glada tillrop låter som en fantastiskt bra plan.
Du får naturligtvis ropa vad du vill, men när det går bättre än någonsin för F1 ekar det lite konstigt bara.
Att du sen inte begriper att enhetsmotorer är att jämställa med ett nackskott för sporten F1 är ett helt annat kapitel. Du ojjar dig över att det snart är färre stall, trots att ingen sagt att de ska sluta. I samma veva kan du gärna känga till dem som faktiskt ser till att sporten lever, det vill säga dem stora, BMW, Mercedes, Ferrari, Renault och Toyota och i stort sett önska att de aldrig kommit in för att de reprenseterar de mörka krafterna eller något annat hokus pokus som jag inte ens fattat utan något till ditt försvar för dessa åsikter.
Jo, jag har frågat både direkt och indirekt.
Svaret är dock alltid detsamma, det går åt helvete med allting...
Jag tror du skulle må bra av en schysst avsugning på ett oväntat ställe.
Senast redigerad av Jari den lör okt 18, 2008 19:38, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

JTarnstrom skrev:
Petrol skrev:
Men det finns pengar och finasiärer om det behövs. Att Bankerna som nu sponsrar stallen inte kan fortsätta är inget F1 problem, det är bara för teamen att attrahera de som har pengar - det är ju inte så att någon nu har tagit alla pengar och flugit till månen med dem!!

Om F1 skall göras om till GP 2 on drugs som bernie, Max och du vill så försvinner F1 snart. Den som äger namnet kan använda det men om det inte är en produkt som konsumenter vill ha så är det ajöss!!

Skulle inte förvåna mig om stall som BMW snart ger upp och satsar på DTM istället - vilket skulle vara kul.

Nä Tärnström, jag vill inte se trimmade GP2 bilar under F1 flagg - jag vill se F1 bilar fortsätta vara F1 bilar eller inget. :(
Vad är din plan för att säkerställa att F1 har ett fullt startfält? Hur vet du att finanskrisen inte är ett F1-problem? För bilfabrikanterna är det inget problem, så länge deras bilförsäljning inte viker (vilket redan är ett resultat av finanskrisen och det riskerar att drabba F1). Lågkonjunktur innebär alltid större problem att hitta sponsorer. Du måste leva i en drömvärld om du inte inser det.

Scenario: Renault hoppar av. Williams är konkursfärdiga och kan inte forsätta utan hjälp. F1 står inför ett startfält på 16 bilar. 16 bilar accepteras inte av tv-bolagen som säger upp avtalen med Bernie. Utan tv-avtal drar sig stallens sponsorer ur...

Har du något annat än en åsikt att komma med, det vill säga en lösning på problemen som F1 står inför, eller anser du att F1 inte har några problem? Förklara i så fall varför stallen själva sitter och försöker ta fram kostnadsbesparingar.
Ha ha ha - tja i min drömvärld knoppas blommorna och inte vissnar som i din1 :wink:

Ärligt - om du läser min text utan skygglappar för båda ögonen så ser du svaren, men låt mig förtydliga en sak så att även du förstår.

1, Hitta/attrahera sponsoren som har pengar - så där ja!! :D

Att Williams inte överlever utan någon stöddig sposor är inget nytt - gäller nästan alla team faktist.

Varför skulle Renault hoppa av? Börjar ju gå bra igen om du inte sett det!

Tycker att Bernie och Max borde satsa krutet på att göra sporten mer attraktiv och inte tvärtom - stadsrace funkar inte och det inser de inte - nötterna.

Nä det är dags för vissa gamla stötar att gå i pension och låta unga visionärer ta över och ta tillbaka sporten till arenorna där den hör hemma. Rätt medicin är just att öka intresset kring sporten ännu mera och utnyttja det på rätt sätt - spännande race på riktiga banor t ex.

Sanningen är den att om inte F1 kan fortsätta vara F1 så är det inte F1 :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Petrol skrev:
1, Hitta/attrahera sponsoren som har pengar - så där ja!! :D
Ett fullständigt revolutionerande tips! Alltså, det här måste vi bara uppmärksamma Williams på, innan det är för sent.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Välkommen till verkligheten - inga pengar inget stall.. Inte så svårt va. :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev: Att du sen inte begriper att enhetsmotorer är att jämställa med ett nackskott för sporten F1 är ett helt annat kapitel. Du ojjar dig över att det snart är färre stall, trots att ingen sagt att de ska sluta. I samma veva kan du gärna känga till dem som faktiskt ser till att sporten lever, det vill säga dem stora, BMW, Mercedes, Ferrari, Renault och Toyota och i stort sett önska att de aldrig kommit in för att de reprenseterar de mörka krafterna eller något annat hokus pokus som jag inte ens fattat utan något till ditt försvar för dessa åsikter.
Jo, jag har frågat både direkt och indirekt.
Svaret är dock alltid detsamma, det går åt helvete med allting...
Jag tror du skulle må bra av en schysst avsugning på ett oväntat ställe.
Helt riktigt. De stora biltillverkarna skulle aldrig ha fått komma in i F1 som annat än motorleverantörer. De representerar också det onda och varför har jag angett i andra inlägg. Förstår du inte argumentationen så kan jag inte hjälpa dig mer med det.

Du får gärna avstå oförskämdheter. Jag har har ingen lust att moderera i trådar som jag själv deltar i så om du vill visa någon som helst respekt ska du avstå från kommentarer som den sista.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:
Petrol skrev:
1, Hitta/attrahera sponsoren som har pengar - så där ja!! :D
Ett fullständigt revolutionerande tips! Alltså, det här måste vi bara uppmärksamma Williams på, innan det är för sent.
Gör det. Kanske har man ratat någon som inte duger för det "anrika" Williams...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Petrol skrev:Välkommen till verkligheten - inga pengar inget stall.. Inte så svårt va. :D
För din del spelar det uppenbarligen ingen roll om F1 får reglera sig själv men för Bernie, som har en produkt att sälja så är det inte bra om produktspecen förändras. Du tänker uppenbarligen inte heller från ett helhetsperspektiv utan det är hela tiden det enskilda stallets problem om de går under. Så kan inte FIA tänka och så kan inte Bernie tänka. Inte ens stallen kan uppenbarligen tänka så eftersom de själva är oroade för kostnadsutvecklingen. Din syn delas inte av vare sig deltagare, FIA eller Bernie - som sagt, välkommen till verkligheten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

F1 har genomgått en så kallad strukturomvandling under de senaste åren:

1997
7 motortillverkare som inte deltog som konstruktörer

2005
2 motortillverkare som inte deltog som konstruktörer

2008
0


1997
8 stall som hade racing som kärnverksamhet (9 om man ska räkna Lolas dödfödda projekt)

2005
3 stall som hade racing som kärnverksamhet

2008
1 stall som har racing som kärnverksamhet

Att utmåla biltillverkarna som räddare är ett mycket märkligt resonemang. De har trissat upp sina budgetar till nivåer som inga stall som har racing som kärnverksamhet har kunnat matcha. När de dessutom är de enda som kan leverera motorer till småttingarna så har ju situationen blivit helt omöjlig.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Kan du göra samma uppställning men med fokus på tobakspengar vs. biltillverkares deltagande? Man borde tydligt se att biltillverkarna fyllt hålet efter tobaken. Dessutom utgår du från att det är en fördel för sporten om teamen har racing som huvudsaklig sysselsättning. Varför?
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Att FIA är där man är beror på att gammelsmufen inte fattar bättre - ta ett djupt andetag och luta dig tillbaka - Ja ta en klunk V.S.O.P. :cool2:

Titta på vilka som betalar och på vilka som tjänar miljarder på F1. Jag vet ärligt talat inte vad en F1-motor kostar "en Ferrari t ex" men jag vet vad Kimi tjänar om året.

Om man nu vill spara pengar så är det knappast så smart att göra det på det som är sporten - bilarna. Visst kan man trimma GP2 bilar och kalla dem för F1 - men om kunderna inte köper det så står man där med byxorna nere.

Personligen tror jag knappast att F1 räddas av enhetsmotorer av två skäl, bilarna själ och egenart som attraherar sponsorer och att det skulle bli såååå mycket billigare för teamen.

Det är jäkligt mycket saker runt omkring som kostar pengar, Jippon och Förstaklass hotell osv som Gammgubbarna inte vill avstå ifrån..

Nä - som jag sagt tidigare - gör F1 mer attraktivt och inte mindre - för då blir nog din Ragnarrök verklighet inom några år - en verklighet jag inte vill dela. :saucy:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:Kan du göra samma uppställning men med fokus på tobakspengar vs. biltillverkares deltagande? Man borde tydligt se att biltillverkarna fyllt hålet efter tobaken. Dessutom utgår du från att det är en fördel för sporten om teamen har racing som huvudsaklig sysselsättning. Varför?
Hellre team med racing som kärnverksamhet därför att de har större anledning att värna sporten än andra team, sådana som använder F1 som marknadsföringsplattform, alltså. Biltillverkarna skiter i slutänden i sporten och ser bara till sina egna behov. Biltillverkare har lagt av förut i F1 och de kommer att göra det igen. Frågan är bara när. Återigen är problemet att de har trissat upp kostnaderna så att det närmast är omöjligt för andra stall att ta vid.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:[Hellre team med racing som kärnverksamhet därför att de har större anledning att värna sporten än andra team, sådana som använder F1 som marknadsföringsplattform, alltså.
Privatstall utan sponsorer då uppenbarligen....
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Thiessen vet uppenbarligen inte vad han talar om:

Theissen was also adamant that F1 would not be immune to the financial turmoil around the world, and would soon start feelings its effects.

"It will affect Formula One, probably not this weekend but in the coming weeks. This is something that we have to deal with like any other economy or any other business in the world. What we see right now is a changing picture day by day worldwide so it is clear that no one can escape with this."
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Inte heller Adam Parr hos Williams:
Williams chief executive Adam Parr has warned one of the bigger Formula One teams run by a major road-car manufacturer could quit the sport due to the global financial meltdown.
Parr said it wasn't just the small independent teams -- like Force India and Red Bull -- who could be hit by the current uncertainty that has seen stockmarkets crash.
"There is a serious possibility that one or two teams may pull out and they could be manufacturer teams," he told the BBC.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Även om Nick Fry representerar en biltillverkare har han en helhetssyn:
"What we have got to do is make sure that other teams which aren't making money and do have sponsorships that are hugely affected by the latest financial crisis do come through it."
Men han vet ju inte heller vad han talar om.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Kommer de att dra sig ur om inte enhetsmotorer införs?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Mike Gascoyne ger credit till den som håller på att förstöra sporten:
As an engineer, I love Formula One and the challenge it represents. I always seek to make a better car, but the cost is unrealistic in the current economic climate. Consequently, half of me hates the idea of capping budgets and half of me thinks it is the correct way forward. It is imperative that F1 cars remain the fastest and most technically sophisticated in the world, but we have to be realistic. Fundamentally, Max Mosley's economy drive is absolutely right.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Här ger Gascoyne ett räkneexempel:
Our engine bill is presently about 19 million per annum: if we were restricted to two engines per season that could be trimmed to about 400,000 and you have to ask, "Would the public notice any difference?" I don't think so.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:Kommer de att dra sig ur om inte enhetsmotorer införs?
Williams? Det hänger ju på ekonomin men om du tar Gascoynes räkneexempel så skulle enhetsmotorer till 2010 utgöra en avsevärd kostnadssänkning och Williams behöver varje krona för att inte gå under. Som jag bedömer det av de analyser som smarta hjärnor har gjort på Atlas forum så ser det sannolikt ut att Williams även tar sig igenom nästa säsong om ingenting oförutsett inträffar (vilket ju kan ske i form av uteblivna inbetalningar från sponsorer).
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Slutligen Gascoyne igen:
The following probably reflects the fact I'm an aerodynamicist, but our aero development costs about 20 per cent of what we spend on engines. I think we should stamp out the really expensive stuff and allow teams to develop performance differentiators that are both interesting and relatively cheap. The big teams spend 10 or 20 times as much as a privateer has available and that simply isn't workable. I know manufacturers don't want to change – spend to win has always been their motto – but that doesn't help the sport.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Alla de du citerar har missbedömt huruvida jag kommer titta på när dom kör runt med sina enhetsmotorer. Det där vet inte de där gubbarna. Om förstöra sporten är det samma som göra den mindre intressant...
Williamsrepresentanter har kanske konkurs att välja på...

Mike Gascoyne vill ha "most technically sophisticated in the world".
Funkar ju inte riktigt om jag har grejor i min privatbil som är förbjudna i F1. Dessutom när t.ex. BMW och Ferrari tillverkar gatbilar som är mer (nästan) avancerade än F1-bilarna.
Senast redigerad av Fredrik i Trollhättan den lör okt 18, 2008 20:44, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Här ger Gascoyne ett räkneexempel:
Our engine bill is presently about 19 million per annum: if we were restricted to two engines per season that could be trimmed to about 400,000 and you have to ask, "Would the public notice any difference?" I don't think so.
Där pratar han väl ändå inte om enhetsmotorer....
Två motorer per säsong låter bättre. Då gäller det att ha gjort hemläxan på sin motor...
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:Kommer de att dra sig ur om inte enhetsmotorer införs?
Williams? Det hänger ju på ekonomin men om du tar Gascoynes räkneexempel så skulle enhetsmotorer till 2010 utgöra en avsevärd kostnadssänkning och Williams behöver varje krona för att inte gå under. Som jag bedömer det av de analyser som smarta hjärnor har gjort på Atlas forum så ser det sannolikt ut att Williams även tar sig igenom nästa säsong om ingenting oförutsett inträffar (vilket ju kan ske i form av uteblivna inbetalningar från sponsorer).
Nu står det ju inget om enhetsmotorer i Gascoynes räkneexempel.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Så fort det står motor skall det läsas som enhetsmotor :D
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Det blir alltså billigare med färre motorer. Ingen dålig uträkning.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Geer skrev:Det blir alltså billigare med färre motorer. Ingen dålig uträkning.
Det är enklare att göra en motor som håller längre än en motor som håller kortare tid med mer effekt. :D Trodde jag alla visste :up: Svårast är Kimis motorer :oops:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Här ger Gascoyne ett räkneexempel:
Our engine bill is presently about 19 million per annum: if we were restricted to two engines per season that could be trimmed to about 400,000 and you have to ask, "Would the public notice any difference?" I don't think so.
Där pratar han väl ändå inte om enhetsmotorer....
Två motorer per säsong låter bättre. Då gäller det att ha gjort hemläxan på sin motor...
Det är faktiskt sant, han pratar inte om enhetsmotorer utan om budgetnedskärningar, men det illustrerar de enorma kostnader som dagens motorreglemente innebär. Han säger ju också att det är dags att "stamp out" de dyra grejerna från sporten så enhetsmotorer är nog ingenting som FI har något emot.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:Alla de du citerar har missbedömt huruvida jag kommer titta på när dom kör runt med sina enhetsmotorer. Det där vet inte de där gubbarna. Om förstöra sporten är det samma som göra den mindre intressant...
Williamsrepresentanter har kanske konkurs att välja på...

Mike Gascoyne vill ha "most technically sophisticated in the world".
Funkar ju inte riktigt om jag har grejor i min privatbil som är förbjudna i F1. Dessutom när t.ex. BMW och Ferrari tillverkar gatbilar som är mer (nästan) avancerade än F1-bilarna.
Om du vill att F1 till och med ska ligga i framkant så behövs det ju inte ens förare i bilarna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Men varför inte införa endast två motorer per säsong och skippa enhetsmotorn? - tror att den idén skadar mer än gör nytta i det långa loppet.

Men det är klart för dig som vill bli av med biltillverkarna inom sporten så låter det väl mumma. Slippa Ferrari, BMW, Toyota, Renault och Honda på gridden och framför allt slippa ljudet ifrån deras motorer.. :wink:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)