Enhetsmotorer blir verklighet

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Enhetsmotorer blir verklighet

Inlägg av JTarnstrom »

Då så, nu blir det enhetsmotorer. Kommer biltillverkarna att lämna sporten? Vem kommer att ta hem upphandlingen? Kommer enhetsmotorer att sänka kostnaderna? Kommer Gösta fortsätta att följa F1? Frågorna är många, svaren får ni stå för i den här tråden!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Kubica08

Inlägg av Kubica08 »

Jag är mycket besviken på FIA:S beslut, det finns andra sätt att sänka kostnaderna, t.ex. att en motor måste hålla 6 race, standard bromsar, etc

Jag tror att biltillverkare som toyota, honda och bmw kan komma att lämna F1. Jag hoppas att jag har fel
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Frågan om är vad det kommer att betyda?
Är det hela motorn så kommer bara den motortillverkaren finnas kvar men stallen kommer att ändra karaktär. McLaren,Williams,Red Bull,Toro Rosso och Force India kommer att fortsätta. BMW backar och Sauber återuppstår. Honda blir Tyrell igen,Renault bli benetton och Toyota försvinner. Ferrari som nu gör enhetsmotorer till A1GP kommer att få ordern och kommer nu kunna vinna allt.
Är det mer en grunddel typ motorblocket och enhetsväxellåda samt elktronik. Då tror jag nog att det kan fortsätta ändå.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Just nu känns det inte som att jag kommer att följa F1 i nån större utsträckning i framtiden.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Christoffer skrev:Frågan om är vad det kommer att betyda?
Är det hela motorn så kommer bara den motortillverkaren finnas kvar men stallen kommer att ändra karaktär. McLaren,Williams,Red Bull,Toro Rosso och Force India kommer att fortsätta. BMW backar och Sauber återuppstår. Honda blir Tyrell igen,Renault bli benetton och Toyota försvinner. Ferrari som nu gör enhetsmotorer till A1GP kommer att få ordern och kommer nu kunna vinna allt.
Är det mer en grunddel typ motorblocket och enhetsväxellåda samt elktronik. Då tror jag nog att det kan fortsätta ändå.
Stallen ska kunna tillverka motorn själva enligt specifikation från den tillverkare som gör enhetsmotorerna.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:Just nu känns det inte som att jag kommer att följa F1 i nån större utsträckning i framtiden.
Det förstår jag, du har ju en annan enhetsserie som du kollar på.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Pang, pang, pang.

Det var sista spiken i kistan. Nejdå, jag är inte pessimistisk om F1:s framtid.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Helt otroligt..Bankerna som sponsrar sporten kommer att kanske att försvinna pga pengakrisen...Nu vill FIA att biltillverkarna ska oxå försvinna...Vem kommer då att pumpa in pengar i sporten..

Nu är F1 på väg ner i graven...För sanolikheten att Team Honda Toyota Mercedes Renult Ferrari BMW kommer att finnas kvar med en motor som är gjord av en fd konkurent..
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:Stallen ska kunna tillverka motorn själva enligt specifikation från den tillverkare som gör enhetsmotorerna.
Så begreppet enhetsmotorer innebär inte att samtliga stall använder identiska motorer? Innebörden är snarare att samtliga motorer ska ha en identisk konstruktion (men att typ komponenterna kan vara olika)?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Problemet är vad som händer på kort sikt, om biltillverkarna försvinner snabbare än vad nya stall hinner tillkomma. Att det slutar pumpas in pengar i sporten på sådant som ingen överhuvudtaget lägger märke till (stallen vill ju helst dölja sina framsteg) är bara bra.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:Stallen ska kunna tillverka motorn själva enligt specifikation från den tillverkare som gör enhetsmotorerna.
Så begreppet enhetsmotorer innebär inte att samtliga stall använder identiska motorer? Innebörden är snarare att samtliga motorer ska ha en identisk konstruktion (men att typ komponenterna kan vara olika)?
Som jag förstår det måste komponenterna vara av samma specifikation, det vill säga, vem som tillverkar dem är oväsentligt. Det kommer inte att finnas några tekniska- eller prestandafördelar med att tillverka motorn själv. Att stallen får möjlighet att tillverka motorerna själva är ju bara en fråga om image. De behöver inte sätta sitt varumärke på en motor som är tillverkad av någon annan.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Idiotiskt att man ska kunna bygga en egen motor av standarddelar. Tycker det är lika bra att motorerna levereras av en tillverkare! Det kostar bara en massa extra om fler ska bygga samma motor och så måste man kontrollera dem!

Jag har alltid varit emot enhetliga motorer i Formel 1, för jag har ansett att motorn är en viktig själ i sporten. Men de senaste årens motorfrysning har bevisat att motorer inte spelar så stor roll. Därför har jag ändrat mig och är för enhetsmotorer. Lika bra att gå hela vägen ut!
Bild
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Så j***a dumt att jag orkar inte ens samla mina tankar till att kommentera det vettigt...

Dags att Mosley och Ecclestone lämnar över till några andra.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Att vinna konstruktörsVM blir ju lite devalverat...
Tror också att biltillverkarna drar sig ur och det blir GP2 med lite större bilar d.v.s. ointressant.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:
ANFRAN skrev:
Som jag förstår det måste komponenterna vara av samma specifikation, det vill säga, vem som tillverkar dem är oväsentligt. Det kommer inte att finnas några tekniska- eller prestandafördelar med att tillverka motorn själv. Att stallen får möjlighet att tillverka motorerna själva är ju bara en fråga om image. De behöver inte sätta sitt varumärke på en motor som är tillverkad av någon annan.
Okej. Jag försöker förstå vad Max Mosley menar, men som vanligt ställer det till problem.
Autosport/Mosley skrev:Where competitors choose to build all or part of their standardized engine, the appointed provider will assist the FIA in ensuring all engines and parts have been built in accordance with the appropriate design and conforms to a performance output in a prescribed range.
Det fetstilta får mig att tro att det möjligen kanske kan komma att finnas utrymme för vissa eventuella prestandafördelar. Men förmodligen blir de väl troligen ganska små. Kanske.
Fredrik i Trollhättan

Varför ska man utveckla en ny motor speciellt? Varför inte bara säga att den som vinner konstruktörsVM 2009 har en liten extra vinst att se fram imot de tre närmaste åren...
Man kan rejsa om kontraktet.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:
ANFRAN skrev: Så begreppet enhetsmotorer innebär inte att samtliga stall använder identiska motorer? Innebörden är snarare att samtliga motorer ska ha en identisk konstruktion (men att typ komponenterna kan vara olika)?
Okej. Jag försöker förstå vad Max Mosley menar, men som vanligt ställer det till problem.
Autosport/Mosley skrev:Where competitors choose to build all or part of their standardized engine, the appointed provider will assist the FIA in ensuring all engines and parts have been built in accordance with the appropriate design and conforms to a performance output in a prescribed range.
Det fetstilta får mig att tro att det möjligen kanske kan komma att finnas utrymme för vissa eventuella prestandafördelar. Men förmodligen blir de väl troligen ganska små. Kanske.
Jag tror att det handlar om väldigt snäva ramar, någon hästkraft hit eller dit som inte spelar någon roll på banan. Det är nog snarare så att skrivningen syftar på att man inte ska kunna hävda att man har följt ritningen om man har gjort en stor prestandavinst.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:Just nu känns det inte som att jag kommer att följa F1 i nån större utsträckning i framtiden.
Jag har igentligen inget imot att det finns enhetsserier, jag vill bara inte att F1 ska bli en sån serie.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:
Jag har igentligen inget imot att det finns enhetsserier, jag vill bara inte att F1 ska bli en sån serie.

Frågan är bara om det finns något sätt att låta F1 vara oreglerat utan att kostnaderna skenar iväg. F1 har målat in sig i ett hörn och det är de ökade kostnaderna som har gjort sporten sårbar. Williams blöder och snart är sporten helt beroende av biltillverkarna och det rcäker med att en av dem drar sig ur för att allt ska kollapsa. Dessutom tror jag att biltillverkarna har blivit för starka, det är det som motiverar Bernie att ställa sig bakom förändringarna. Faktum är att mästerskapet nu inte är långt ifrån den vision som biltillverkarna hade om att starta en egen serie för några år sedan. I FOTA har de skapat en ny plattform som utmanar Max och Bernie och nu är de tvungna att återta makten över sporten. Jag tror inte att Bernie och Max har tagit det här steget utan att veta hur framtiden kommer att se ut. F2 och GP2 är förmodligen en del av en större plan som dessa herrar har utarbetat. Det kommer att förändra sporten fundamentalt.

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Max blev tagen med byxorna nere :moon: Klart som tusan att han vill bli ihågkommen för något annat. :smash:
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev: Det förstår jag, du har ju en annan enhetsserie som du kollar på.

Frågan är bara om det finns något sätt att låta F1 vara oreglerat utan att kostnaderna skenar iväg. F1 har målat in sig i ett hörn och det är de ökade kostnaderna som har gjort sporten sårbar. Williams blöder och snart är sporten helt beroende av biltillverkarna och det rcäker med att en av dem drar sig ur för att allt ska kollapsa. Dessutom tror jag att biltillverkarna har blivit för starka, det är det som motiverar Bernie att ställa sig bakom förändringarna. Faktum är att mästerskapet nu inte är långt ifrån den vision som biltillverkarna hade om att starta en egen serie för några år sedan. I FOTA har de skapat en ny plattform som utmanar Max och Bernie och nu är de tvungna att återta makten över sporten. Jag tror inte att Bernie och Max har tagit det här steget utan att veta hur framtiden kommer att se ut. F2 och GP2 är förmodligen en del av en större plan som dessa herrar har utarbetat. Det kommer att förändra sporten fundamentalt.
Sporten blöder av en enda anledning och det är att Max och Bernie är inkompetenta.
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Att F1 kostar en slant är ingen hemlighet, men att spara pengar på sportens kärna (Bilarna) känns ganska så osmart. Fundamenten i sporten är bilarna och banorna, försämrar man där så folk tappar intresset så har man ju både skjutit sig själv i foten och sparkat sig i röven - samtidigt. :lol:

Nä - Pastis var är du när du behövs - in i telefonkiosken och byt om igen - världen behöver dig.. :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Skandal! Att den där Piskande dåren får fortsätta att styra tillsamman med sin gaggiga kompis :down: :down: :down:

F1 med enhetsmotorer suger som tusan. Alla biltillverkare kommer att dra sig ur och vi sitter där med Williams, Force India och Red Bull. Jag tycker verkligen att Ferrari, Mercedes, BMW, Renault, Honda och Toyota startar en ny serie där vikten ligger på teknisk utveckling... och inte piskning.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Varifrån kommer alla domedagsprofeter?
Tärnström, du har dåligt inflytande på många av skribenterna här.
Låt mig ge en snabb "recap"
Fem team har mer i budget i år än vad de första 25 åren kostade för hela sporten.
Jag tror aldrig sporten omsatt så mycket som idag.
I de allra flesta finansiella världar är det ett ganska gott tecken, men av någon outgrundlig anledning verkar det inte vara det bland vissa skribenter här.
Varför?
Likt kommunisterna bjäbbar ni om hur orättvist det är för stallen som har det sämre ställt och att några av dem snart kommer gå i graven.
Visst kommer det vara så, precis som det varit för något hundratal stall innan dem och i deras ställe kommer nya, med mer eller mindre framgång.
Så länge sporten är en mångmiljardbransch finns det ingen risk att den inte kommer hitta vägar för att locka än fler tittare och glada betalande i allsköns kanaler och merchandise.
För er som följt sporten tillräckligt länge framstår det mer och mer klart att Bernie nu ska spela in ett nytt drag av någon sort och hotar med något riktigt hemskt och sen ger ett lite mindre hemskt alternativ som då naturligtvis alla tackar ja till
Låt oss se vad han är ute efter egentligen innan vi målar fan på väggen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag har ju förespråkat enhetsmotorer redan innan det började snackas om att det skulle kunna bli verklighet, så för min del är det en positiv utveckling. Däremot ger jag inte mycket för din okritiskt positiva syn, Jari. Att lämna Formel 1 oreglerat leder bara till samma resultat som på finansmarknaden - det alla sade var omöjligt blir plötsligt verklighet, men till skillnad från finansmarknaden kommer inga skattepengar att rädda Formel 1. Därför är det oerhört viktigt att kostnaderna begränsas så fort som möjligt. Den som inte ser det sårbara läge som F1 befinner sig i nu måste ha ett annat sätt att se på ekonomi än vad jag har. Kostnaden för att ta sig in i F1 är så stor att när en aktör faller ifrån så går instegskostnaden inte längre att räkna hem för en eventuell deltagare. Hade det varit så att F1 hade varit så förbannat lukrativt så hade de två platser som faktiskt finns att tillgå i startfältet för den som är intresserad, varit belagda för länge sedan.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du har som vanligt fel på samtliga punkter, i och för sig en bedrift bara det.
Det finns ingenting bra med enhetsmotorer. Det finns ingen prestige för varken privata motortrimmnare eller biltillverkare att fila på en serietillverkad skitmotor.
När det gäller F1s finanser så är väl den stora skillanden mot finansmarknaden att F1 inte drivs runt av killar vars jobb en halvtränad (kan trycka på knappar) apa kan göra lika bra.
F1 kan inte vara något man kan räkna hem någonting på, speciellt ionte på kort sikt. F1 ska vara passion för sporten och något man kan satsa några futtiga spänn av sina surt förvärvade pengar, alternativt ha det som ett fönster mot en global och oerhört påpassad marknad. En säsong i F1 kostar fortfarande mindre än till exempel en global lansering av t.ex XC90. Något alla biltillverkare gör flera gånger av året och en F1-säsong minns man längre än t.ex lanseringen av 9-3x eller vad fan den hette.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

När såg du en privat motortrimmare i F1 senast? Det må vara att det inte finns några knapptryckande idioter i F1 men likväl är sporten beroende av sådana. Dessvärre är det just på det viset att en knapptryckare kan fälla F1 idag. Sticker en tillverkare rasar hela skiten. Återigen, om det nu vore ett sådant klipp att vara med i F1 för en biltillverkare, var är de någonstans? Det finns plats för två till. Fyra till om man räknar med att Toro Rosso är till salu och Williams säkert kan köpas ut för en spottstyver, men jag ser dem inte. Gör du?

Skulle kostnaderna drivas upp ytterligare är Force India nästa offer. Tror du på allvar att det finns fem biltillverkare som är beredda att kliva in i F1 inom de närmsta fem åren? Med nuvarande reglemente kommer det inte att tillkomma en enda deltagare och det beror på att instegskostnaden har blivit alldeles för hög.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Ni babblar om ett förslag. Självfallet kommer tillverkarna bygga sina egna motorer. Och allt jävla tjat om kostnadsbegränsningar. JAG SPYR SNART.

Låt stallen shoppa för och spendera vad de anser sig ha råd med.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:Ni babblar om ett förslag. Självfallet kommer tillverkarna bygga sina egna motorer. Och allt jävla tjat om kostnadsbegränsningar. JAG SPYR SNART.

Jag ställer min fråga igen, den du inte svarade på i en annan tråd:

Gösta, låt säga att du äger produkten Formel 1. Du gör stålar på att sälja den. Om nu komponenter i denna produkt börjar bete sig så att produkten förändras, kanske till och med hotar att omdefiniera produkten så till den milda grad att den inte finns längre - du skulle inte se det som ett problem att du inte längre har något att leverera till kunden?

Mr Signore

Inlägg av Mr Signore »

Trist utveckling, jag minns ju fortfarand Ronnies tappra försök i F1 och vill ju tro att det är den andan som fortfarande råder inom F1... Om allt handlar om pengar eller regeltolkningar så blir det inte samma sak, kanske det kommer något nytt efter detta som kan fånga racingsjälen istället för detta "reglerade" mästerskap? Jag vill vara possitiv men det känns svårt..!
Lycka är att inte vara bitter!
Användarens profilbild
Flamman

Inlägg av Flamman »

Skitsnack! Stallen spenderar precis så mycket som sponsorerna betalar. Och sponsorerna betalar så länge de anser sig göra förtjänst på exponeringen. Och om de kan göra förtjänst på de miljonbelopp som de betalar för att sätta loggan på en F1-bil, så betyder det att deras produkter säljs med rejäl vinstmarginal.
Denna vinstmarginal betalar vi konsumenter glatt så länge vi har råd att köpa deras produkter. Nu när det plötsligt inte längre är strålande tider så kommer vi konsumenter att dra in på dessa onödigt dyra produkter vilket minskar utrymmet för sponsorerna att betala för nöjet att sätta klistermärken på F1-bilar eller fotbollströjor.
Alltså blir det mindre pengar för stallen att leka med, och allra minst får de team som inte ligger i toppen vilket gör att deras konkurrenskraft på banan minskar och vi får väldigt förutsägbara tävlingar som följd.
När nu FIA vill reglera motorerna så är det för att bibehålla en viss jämlikhet för teamen, och förhoppningsvis kunna bibehålla spänningen på banan och därmed även intresset för sporten.
Ni kommer väl ihåg hur intresset sjönk när Schumi och Ferrari radade upp mästerskapen för några år sen? Då var ju frågan vem som skulle bli tvåa, och hur kul var det?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

1.
Senast redigerad av platt den fre okt 17, 2008 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jari skrev:Varifrån kommer alla domedagsprofeter?
Tärnström, du har dåligt inflytande på många av skribenterna här.
Låt mig ge en snabb "recap"
Fem team har mer i budget i år än vad de första 25 åren kostade för hela sporten.
Jag tror aldrig sporten omsatt så mycket som idag.
I de allra flesta finansiella världar är det ett ganska gott tecken, men av någon outgrundlig anledning verkar det inte vara det bland vissa skribenter här.
Varför?
Likt kommunisterna bjäbbar ni om hur orättvist det är för stallen som har det sämre ställt och att några av dem snart kommer gå i graven.
Visst kommer det vara så, precis som det varit för något hundratal stall innan dem och i deras ställe kommer nya, med mer eller mindre framgång.
Så länge sporten är en mångmiljardbransch finns det ingen risk att den inte kommer hitta vägar för att locka än fler tittare och glada betalande i allsköns kanaler och merchandise.
För er som följt sporten tillräckligt länge framstår det mer och mer klart att Bernie nu ska spela in ett nytt drag av någon sort och hotar med något riktigt hemskt och sen ger ett lite mindre hemskt alternativ som då naturligtvis alla tackar ja till
Låt oss se vad han är ute efter egentligen innan vi målar fan på väggen.
Efter att läsa Tärnans kommentarer så håller jag på Jaris kommentarer Tyvärr :D
dannew

Inlägg av dannew »

Jag förstår inte det här, jag tycker att de har hittat på en del kul grejer på sistone som KERS, där biltillverkarna tar fram coola grejer i F1 som kommer kunna användas på produktionsbilar i framtiden och därmed ökar biltillverkarnas intresse i F1.

Men att använda enhetsmotorer kan väl inte innebära annat än att man skrämmer iväg dem? Hoppas det inte blir allvar av det här.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Flamman skrev:Skitsnack! Stallen spenderar precis så mycket som sponsorerna betalar. Och sponsorerna betalar så länge de anser sig göra förtjänst på exponeringen. Och om de kan göra förtjänst på de miljonbelopp som de betalar för att sätta loggan på en F1-bil, så betyder det att deras produkter säljs med rejäl vinstmarginal.
Denna vinstmarginal betalar vi konsumenter glatt så länge vi har råd att köpa deras produkter. Nu när det plötsligt inte längre är strålande tider så kommer vi konsumenter att dra in på dessa onödigt dyra produkter vilket minskar utrymmet för sponsorerna att betala för nöjet att sätta klistermärken på F1-bilar eller fotbollströjor.
Alltså blir det mindre pengar för stallen att leka med, och allra minst får de team som inte ligger i toppen vilket gör att deras konkurrenskraft på banan minskar och vi får väldigt förutsägbara tävlingar som följd.
När nu FIA vill reglera motorerna så är det för att bibehålla en viss jämlikhet för teamen, och förhoppningsvis kunna bibehålla spänningen på banan och därmed även intresset för sporten.
Ni kommer väl ihåg hur intresset sjönk när Schumi och Ferrari radade upp mästerskapen för några år sen? Då var ju frågan vem som skulle bli tvåa, och hur kul var det?
Det är inte riktigt med sanningen överensstämmande det du säger. Stallen går inte runt på enbart sponsorer. För biltillverkarna är F1 en del av marknadsföringsbudgeten och säkert finns det också skattemässiga fördelar i att ställa resurser till sportavdelningens förfogande. Mot detta kan inte stall av den gamla typen, som hade racing som sin kärnverksamhet, konkurrera. Williams är ett utmärkt exempel på det.
De nya förslag om standardkomponenter som FIA nu kommer med behöver inte nödvändigtvis minska kostnaderna för stallen överlag men de borde åtminstone underlätta för mindre stall att vara konkurrenskraftiga - och framför allt överleva.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kanske läge att påpeka att många av aktörerna inom Formel 1 själva anser att något måste göras åt de skenande kostnaderna. Om folk i branschen är så förbannat kloka som en del av er anser så borde det ju tyda på att det ligger något i saken.

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Dom tog fram en bil med 6 hjul, dom tog fram en bil med en stor jävla fläkt i baken, det är kolt men i dag är det inte kolt.Kolt är det om dom kommer med en el driven bil eller något annat nytt som är energi snålt för vår an jord eller?
Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:Ni babblar om ett förslag. Självfallet kommer tillverkarna bygga sina egna motorer. Och allt jävla tjat om kostnadsbegränsningar. JAG SPYR SNART.

Gösta, låt säga att du äger produkten Formel 1. Du gör stålar på att sälja den. Om nu komponenter i denna produkt börjar bete sig så att produkten förändras, kanske till och med hotar att omdefiniera produkten så till den milda grad att den inte finns längre - du skulle inte se det som ett problem att du inte längre har något att leverera till kunden?
Varför skulle jag inte ha något att leverera till kunden????

Så som du tänker, så tänkte många flygplanstillverkare på 50 talet. De som ville fortsätta leverera propellerplan finns inte längre, de som anpassade sig och levererade moderna jetplan fick leva vidare. Gamla ADDO ville fortsätta leverera mekaniska räknemaskiner, men de som anpassade sig lever vidare, så icke ADDO. Utvecklingen är nödvändig för att vi skall kunna ha en kungaklass i motorsport. Cart och indycar finns redan, varför skulle F1 vilja bli en europeisk version av dem????

Jävla nostalgiromantiker. (ja, detta är ett personangrepp)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:

Varför skulle jag inte ha något att leverera till kunden????

Så som du tänker, så tänkte många flygplanstillverkare på 50 talet. De som ville fortsätta leverera propellerplan finns inte längre, de som anpassade sig och levererade moderna jetplan fick leva vidare. Gamla ADDO ville fortsätta leverera mekaniska räknemaskiner, men de som anpassade sig lever vidare, så icke ADDO. Utvecklingen är nödvändig för att vi skall kunna ha en kungaklass i motorsport. Cart och indycar finns redan, varför skulle F1 vilja bli en europeisk version av dem????

Jävla nostalgiromantiker. (ja, detta är ett personangrepp)
Din jämförelse med flygbranschen håller inte och det vet du. Återigen undviker du att svara på frågan.

Fredrik i Trollhättan

Gör man F1 till en enhetserie försvinner vitsen och man kan lika gärna lägga ner alltihop. Tänk vilka pengar man då skulle spara...

B.t.w. om man inte har råd med F1 och livet är så hemskt, varför fortsätter man?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
B.t.w. om man inte har råd med F1 och livet är så hemskt, varför fortsätter man?
Det är ju det som alltfler aktörer har börjat ifrågasätta. Skulle du tycka att det vore bra om stallen bestämde sig för att lägga ned verksamheten på grund av att det kostar för mycket?

Fredrik i Trollhättan

Hellre det än en enhetsserie eftersom denna i så fall skulle lägga sig som en våt filt över möjligheterna att starta en ny serie...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jag vet inte?! Men det verkar som som att tiden har runnit i från F1, tiden är slut och en ny era är på intågande och vi (stofiler) får gå i graven . Tråkigt men kanske sant.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

JTarnstrom skrev:
Det är ju det som alltfler aktörer har börjat ifrågasätta. Skulle du tycka att det vore bra om stallen bestämde sig för att lägga ned verksamheten på grund av att det kostar för mycket?
Bästa sättet att förstöra sin produkt måste ju vara att göra enhetsserie av F1? Så din fråga är felställd.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Anledningen till att det ser ut som det gör beror på att man aldrig stävjade biltillverkarnas medverkan från början. I slutet på 90-talet började utbudet på motorer att sina samtidigt som de stora biltillverkarna alltmer stärkte sitt grepp om sporten. Man skulle kunna säga att det har skett en maktkoncentration där resurserna har samlats hos en minskande skara aktörer. Detta faktum tillsammans med den vansinnigt höga instegskostnaden gör att F1 har nått vägs ände om ingenting görs.

På 70- och 80-talet var F1 betydligt mer dynamiskt. Stall föll ifrån och nya tillkom. Idag är inte detta längre möjligt. Trenden de senaste åren är att stall faller ifrån utan att några nya tillkommer. Att detta inte fungerar i längden bör man kunna räkna ut utan större problem. Minskar startfältet ytterligare så tappar F1 i trovärdighet och det kan också vara så att de kommersiella avtalen inte medger hur få bilar som helst på startlinjen.

Enhetsmotorer åstadkommer följande:
1. Underlättar för nya stall att starta upp. Det behövs inga investeringar i motorutveckling och tillverkning.
2. Minskar kostnaderna för samtliga (att en del kommer att lägga pengarna någon annanstans om budgetrestriktioner inte införs).
3. Prestanda kan kontrolleras efter behov utan att det kostar stora pengar för stallen att ställa om tillverkningen.

Lägg därtill att flera standardkomponenter kommer att införas.

Det innebär att:
1. Underlättar för nya stall att starta upp.
2. Kundchassin kommer förmodligen att komma tillbaka.
3. Minskade kostnader (under förutsättning att budgetrestriktioner införs)

Den här utvecklingen är nödvändig för att Bernie ska ha en vara att sälja (det är det här som inte Gösta förstår) och FIA öht ska ha ett mästerskap värt namnet i framtiden. Den som påstår något annat är lika blind för verkligheten som Dubya var inför finanskrisen - the fundamentals of our economy is strong. Den fundamentala strukturen inom F1 har varit på väg mot konkurs under ett antal år. Dessvärre har inte biltillverkarna förmått se till sportens intressen, bara sina egna, och därför måste andra krafter kliva in och göra något.

Till de som klagar över att Max och Bernie förstör sporten... Läs på! F1 har den ledning som den förtjänar. Vare sig Max eller Bernie är några korgossar men de är det bästa som den hästhandlarsport som F1 var kunde vaska fram ur sina led. Makten emanerar ur folket som det brukar heta.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Silverkatten skrev:
JTarnstrom skrev:
Bästa sättet att förstöra sin produkt måste ju vara att göra enhetsserie av F1? Så din fråga är felställd.
En serie med sex deltagare är inte heller någon bra produkt.

Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

JTarnstrom skrev: På 70- och 80-talet var F1 betydligt mer dynamiskt. Stall föll ifrån och nya tillkom. Idag är inte detta längre möjligt. Trenden de senaste åren är att stall faller ifrån utan att några nya tillkommer. Att detta inte fungerar i längden bör man kunna räkna ut utan större problem. Minskar startfältet ytterligare så tappar F1 i trovärdighet och det kan också vara så att de kommersiella avtalen inte medger hur få bilar som helst på startlinjen.
Vem är det som styrt F1 sedan dess? Jo, Bernie så allt detta du klagar på är hans fel, i så fall.
Det som skulle rädda F1 är om dessa två "herrar" Piskis och Bernie låste in sig på ålderdomshemmet och lät nya resurser ta över.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Silverkatten skrev:
JTarnstrom skrev: På 70- och 80-talet var F1 betydligt mer dynamiskt. Stall föll ifrån och nya tillkom. Idag är inte detta längre möjligt. Trenden de senaste åren är att stall faller ifrån utan att några nya tillkommer. Att detta inte fungerar i längden bör man kunna räkna ut utan större problem. Minskar startfältet ytterligare så tappar F1 i trovärdighet och det kan också vara så att de kommersiella avtalen inte medger hur få bilar som helst på startlinjen.
Vem är det som styrt F1 sedan dess? Jo, Bernie så allt detta du klagar på är hans fel, i så fall.
Det som skulle rädda F1 är om dessa två "herrar" Piskis och Bernie låste in sig på ålderdomshemmet och lät nya resurser ta över.
Det enda som hade räddat F1 från den situation som man befinner sig i nu är om man hade reglerat sporten hårdare i ett tidigare skede - och det hade du nog inte gillat, har jag en känsla av.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:Det enda som hade räddat F1 från den situation som man befinner sig i nu är om man hade reglerat sporten hårdare i ett tidigare skede - och det hade du nog inte gillat, har jag en känsla av.
Men F1 befinner sig inte in nån speciell situation. Stallen mår hur bra som helst, det är bara Williams som har problem, och det beror inte på nån kris utan det beror på att de misskött stallet de senaste åren.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:Det enda som hade räddat F1 från den situation som man befinner sig i nu är om man hade reglerat sporten hårdare i ett tidigare skede - och det hade du nog inte gillat, har jag en känsla av.
Men F1 befinner sig inte in nån speciell situation. Stallen mår hur bra som helst, det är bara Williams som har problem, och det beror inte på nån kris utan det beror på att de misskött stallet de senaste åren.
Du förmår liksom Gösta inte att se problemet ur sportens perspektiv. Oavsett om stallen mår bra eller inte (och glöm inte att stallen själva har tagit initiativ till att skära i kostnaderna. Jag förstår det som att man på en del håll börjar känna motstånd när det gäller att agumentera för en ökad budget internt) så är deras medverkan beroende av beslut på annan nivå inom deras egna organisationer, åtminstone om vi talar biltillverkarna. Att Williams har problem är inte "bara". Det är två bilar som riskerar försvinna från fältet och det kommer avsevärt att försämra produkten. Frågan är också hur det är möjligt att ett stall knappt överlever ekonomiskt om nu F1 är så förbannat lukrativt som en del påstår.

Pepparkvarnen, tror du att något annat stall kommer att kliva in istället för Williams? Borde inte de två platser som är lediga i mästerskapet ha tagits i bruk av andra aktörer vid det här laget? Det rimmar illa med att sporten mår så bra.