Vem vinner VM?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Hannu skrev:Glöm inte bort Kanada också där Hamilton såg till att både han och Kimi inte fick några poäng och där Massa gjorde 5 plus istället för 4-6 minus.
Nu var det ju Kimi's fel enligt många att Hamilton körde in i honom så där bjöd Kimi på lite.
Är lite nyfiken på hur man då resonerar? Kimis fel att han blev påkörd i depån? Kanske har Enzo tänkt ut en förklaring?
Han stod ivägen. :spec:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nisse skrev:
Hannu skrev:Glöm inte bort Kanada också där Hamilton såg till att både han och Kimi inte fick några poäng och där Massa gjorde 5 plus istället för 4-6 minus.
Nu var det ju Kimi's fel enligt många att Hamilton körde in i honom så där bjöd Kimi på lite.
Är lite nyfiken på hur man då resonerar? Kimis fel att han blev påkörd i depån? Kanske har Enzo tänkt ut en förklaring?
Han stod ivägen. :spec:
Det är sant. Kimi borde inte stå ivägen för titelkandidaterna.

Lysande Nisse![/b]
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Så länge det finns en teoretisk chans för Felipe Massa att ta hem VM 2008, så ger jag inte upp. Men jag tror ändå att den inbilske Hamilton tar det. Han kan inte göra om samma misstag detta år. Det enda han egentligen behöver göra är att sluta som sämst bakom Massa i Kina och Brasilien.

Men jag hoppas innerligt att Massa tar det!
Bild[/i]
Ferrari.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Eau Rouge skrev:Det enda han egentligen behöver göra är att sluta som sämst bakom Massa i Kina och Brasilien.
Precis bakom Massa would we have Kimi...
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Om Hamilton kan hålla nerverna i styr så har han ett bra utgångsläge, men nu är ju just det inte hans starkaste gren.

Verkar som att han helt enkelt inte kan kontrollera sig - starten i Japan, redan i första kurvan vill han ta tillbaka sin plats utan en enda tanke på att bilen kunde gått åt Helvete om inte Kimi hållit ut och lämnat plats.

Han erkänner ju själv att han inte vill taktik-köra utan vill raca - undrar om det inte snarare är så att han inte KAN taktik-köra. Flippar ur helt enkelt :o

Se bara på tokgrejen på sista varvet när han körde om Alonso, som smart nog lät honom komma förbi.
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Fredrik i Trollhättan

OM Kimi kört på Hamilton i söndags så hade han ju förmodligen inte blivit bestraffad.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Nu när Kimi inte kan vinna hoppas jag på Kubica även om det ser väldigt svårt ut för honom att vinna.
Hamilton och Massa är inte värdiga att vinna VM.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Depeche skrev: Hamilton och Massa är inte värdiga att vinna VM.
Håller med dig. De har kört så himla illa båda 2. Själv hoppas jag på att Webber vinner WDC 2008. :D

(den moraliska vinnaren är Alonso. Jävligt imponerad av hans körning, fast det var en smula tur inblandat, men bra förare har "tur") :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Ja, det moraliska WDC är ju klart, Kimi tätt följt av Webber.

Man måste ju se till materialet.

Kimi har ju varit klart bättre än Massa under hela året och Webber, ja Webber är ju Webber. Uppfinnare av plasmatevetekniken och världens genom tiderna näst snabbaste F1-förare.

Jag läste att man faktiskt funderar på att lägga ned själva F1-rejsen helt och istället lotta ut titeln mellan Kimi och Webber i fortsättningen.

Skämt åsido, det är smått komiskt att läsa att Massa och Lewis inte skulle vara värda titeln när man sedan anser att Kimi var värd sin titel förra året.

Tar Massa detta, utan att bjudas på avgörande poäng av Kimi, är han helt klart värd sin titel. Tar Lewis den på samma sätt är han också värd den. Båda två har kört skjortan av sina stallkamrater i år och det är en bra värdemätare, i synnerhet när den ene är, iofs uppkört, WDC och tillika den snabbaste genom tiderna.

Alonso blir inte WDC i år helt enkelt för att han gått till ett stall som inte kunnat konkurrera över året. Hade han stannat i McLaren hade han haft en chans. Nu får han ge sig till tåls till 2009 när han kan ta den i Scuderia, även om jag tror han kommer att få en grym match av den då tvåfaldige WDCn Massa.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Fredrik i Trollhättan

EnzoF1 skrev:Nu får han ge sig till tåls till 2009 när han kan ta den i Scuderia, även om jag tror han kommer att få en grym match av den då tvåfaldige WDCn Massa.
Hur räknar du nu?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

EnzoF1 skrev:Nu får han ge sig till tåls till 2009 när han kan ta den i Scuderia, även om jag tror han kommer att få en grym match av den då tvåfaldige WDCn Massa.
Hur räknar du nu?
jag menade så klart "efter" 2009, eller säsongen 2010 om vi säger så...

Användarens profilbild
Dawe

Inlägg av Dawe »

Eau Rouge skrev:Det enda han egentligen behöver göra är att sluta som sämst bakom Massa i Kina och Brasilien.
Detta betyder alltså att Massa inte kan ta titeln på egen hand... Hur var det med definitionen på "uppkört"?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Dawe skrev:
Detta betyder alltså att Massa inte kan ta titeln på egen hand... Hur var det med definitionen på "uppkört"?
Det är klart han kan, så länge han inte blir omsläppt av sin stallkamrat för att få den avgörande poängen.

Exempel: Brasilien förra året.

Definitionen av uppkört är alltså en annan. :D

Användarens profilbild
Dawe

Inlägg av Dawe »

Definitionen är alltså dynamisk ;)

Men faktum är att han inte kan ta WDC på egen hand längre, han måste få hjälp av någon annan.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Om Massa kommer före Kimi i något av de avslutande racen så beror det självklart enbart på att Kimi låtit honom komma före.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Dawe skrev:Definitionen är alltså dynamisk ;)

Men faktum är att han inte kan ta WDC på egen hand längre, han måste få hjälp av någon annan.
Fast det är skillnad på aktiv hjälp av stallkamraten, eller menar du att Massa får hjälp av Hamilton om Hamilton t.ex. bryter nästa lopp och Massa vinner?

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Vinner Massa vm med några poängs övervikt så är det tack vare dommarna och det är väl uppkört om något.

Jag hoppas att Hamilton tar det här.
Kimi - the king of Spa. http://premium.f1-live.com/f1/photos-hi ... oa_347.jpg
Ladda ner ringsignalen, M.S. sista träning i den röda bilen.
http://www.zedge.net/ringtones/441669/f ... &search=f1
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

form-ola1 skrev:Vinner Massa vm med några poängs övervikt så är det tack vare dommarna och det är väl uppkört om något.

Jag hoppas att Hamilton tar det här.
Tja, det är mindre uppkört än förra året, och det är skönt. Sedan är det lustigt att du anser att domarna verkar favorisera Massa, han har ju fått en hel del domslut mot sig.

Nåja, huvudsaken är ju att Massa har utvecklats till att bli mkt bättre än Kimi. Det är ju nåt alla F1-fans borde glädjas för.

Massa är en ödmjuk och bra förare och skulle bli en bra WDC, ett bra föredöme, så kanske Ecclestone slipper beklaga sig över den rådande.

Användarens profilbild
Baldur

Inlägg av Baldur »

EnzoF1 skrev: Nåja, huvudsaken är ju att Massa har utvecklats till att bli mkt bättre än Kimi. Det är ju nåt alla F1-fans borde glädjas för.
Nä usch nä, det är inget att glädjas över, stackars Kimi. Jag gillar och se Kimi vinna uppkörda titlar, det pirrar i hela kroppen när sådant händer :P

Jag hoppas Kubica vinner...det finns en liten chans :D
Ferrari är den röda bilen
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Depeche skrev:Nu när Kimi inte kan vinna hoppas jag på Kubica även om det ser väldigt svårt ut för honom att vinna.
Hur kan Kubica var mer värdig när han ligger efter både Hamilton och Massa?

:-?
Ferrari.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Baldur skrev:Jag gillar och se Kimi vinna uppkörda titlar, det pirrar i hela kroppen när sådant händer :P
Prostatastimulans lär ju ha den effekten, om man ska tro de som vet...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:
Baldur skrev:Jag gillar och se Kimi vinna uppkörda titlar, det pirrar i hela kroppen när sådant händer :P
Prostatastimulans lär ju ha den effekten, om man ska tro de som vet...
Jag tror dig!

Fredrik i Trollhättan

Eau Rouge skrev:
Depeche skrev:Nu när Kimi inte kan vinna hoppas jag på Kubica även om det ser väldigt svårt ut för honom att vinna.
Hur kan Kubica var mer värdig när han ligger efter både Hamilton och Massa?

:-?
Om Kubica nu kör ikapp och om Massa och Hamilton är han väl värdig?
Hannu

Inlägg av Hannu »

EnzoF1 skrev:
På Spa gick Massa 2 plus, inte 4 pga Hamiltons nedflyttning.
Nu läste du inte vad jag skrev så jag tar det igen.

På Spa så bjöd han på lite till då han tog upp kampen med Hamilton och såg till att han blev nerflyttat till 3'e plats för utan det hade Massa gått 4 minus istället för 4 plus.

Hade han (Kimi) inte gjort det så hade han slutat 2'a och Massa 3'a.
Enkel matematik.

Så visst gynnades Massa av att Kimi tog upp kampen men jag förstår att du är av en annan åsikt då du kommer att få svårt att försvara den uppkörda titeln som Massa eventuellt kan få.
Användarens profilbild
Dawe

Inlägg av Dawe »

EnzoF1 skrev:

Fast det är skillnad på aktiv hjälp av stallkamraten, eller menar du att Massa får hjälp av Hamilton om Hamilton t.ex. bryter nästa lopp och Massa vinner?
Jag menar att Massa inte kan vinna WDC på egen hand, ja.

Förklaring för de som inte förstår:

Någon måste hjälpa Massa genom att placera sig mellan Massa och Hamilton...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hannu skrev:
EnzoF1 skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Är lite nyfiken på hur man då resonerar? Kimis fel att han blev påkörd i depån? Kanske har Enzo tänkt ut en förklaring?
På Spa gick Massa 2 plus, inte 4 pga Hamiltons nedflyttning.

På Spa så bjöd han på lite till då han tog upp kampen med Hamilton och såg till att han blev nerflyttat till 3'e plats för utan det hade Massa gått 4 minus istället för 4 plus.

Enkel matematik.

Så visst gynnades Massa av att Kimi tog upp kampen men jag förstår att du är av en annan åsikt då du kommer att få svårt att försvara den uppkörda titeln som Massa eventuellt kan få.
Men Massa fick inte poäng för att Kimi tog upp kampen, Massa tjänade två poäng när Kimi visade att han inte kan köra i regn.

Kimi borde ha släppt om Massa och tagit bilen i mål på poängplats istället, men eftersom Kimi inte tillhör de vassare knivarna i depålådan, så blev det så här.

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Dawe skrev:
EnzoF1 skrev:

Hamilton tappar och släpper poängen ifrån sig väldigt lätt för tillfället resten grejar Massa.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Hamilton börjar tappa sina pluspoäng.. :down:

Inte många uppskattar hans körningar på sistone..

I Japan sabbade han hela loppet. helt på egen hand, hela flocken av i första kurvan..

Räkans kommentar var inte nådig.. :up:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Dawe

Inlägg av Dawe »

Nisse skrev:
Dawe skrev:
EnzoF1 skrev: Fast det är skillnad på aktiv hjälp av stallkamraten, eller menar du att Massa får hjälp av Hamilton om Hamilton t.ex. bryter nästa lopp och Massa vinner?

Hamilton tappar och släpper poängen ifrån sig väldigt lätt för tillfället resten grejar Massa.
Precis vad jag tror också... men då är det ju en form av hjälp till Massa... dvs. blir ungefär lika uppkört som i fjol...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Dawe skrev:
Nisse skrev:
Dawe skrev: Jag menar att Massa inte kan vinna WDC på egen hand, ja.

Precis vad jag tror också... men då är det ju en form av hjälp till Massa... dvs. blir ungefär lika uppkört som i fjol...
Nej, "hjälp" av motståndare är inte hjälp i "uppkörd"-mening.

Att bli omsläppt av sin stallkamrat i sista loppet så att man kan vinna med en poäng, det är däremot uppkört.

Användarens profilbild
Dawe

Inlägg av Dawe »

Jag är nog lite mera inne på JTarnstrom:s definition på uppkördhet
JTarnstrom skrev:Min definition av uppkörd i det här sammanhanget är väl snarast att det fanns andra förare som var bättre, egentligen, eller att konkurrenterna snarare förlorade titeln än att mästaren vann den. Stallorder betyder inte så mycket för min del. Det har alltid varit en del av sporten. I så fall borde Fangio vara med på listan...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Dawe skrev:Jag är nog lite mera inne på JTarnstrom:s definition på uppkördhet
JTarnstrom skrev:Min definition av uppkörd i det här sammanhanget är väl snarast att det fanns andra förare som var bättre, egentligen, eller att konkurrenterna snarare förlorade titeln än att mästaren vann den. Stallorder betyder inte så mycket för min del. Det har alltid varit en del av sporten. I så fall borde Fangio vara med på listan...
Du kan inte lyssna på Tärnström. Han är ju galen!

Gemensamt för både min och Tärnströms definition är i alla fall att Kimis titel var uppkörd.

Användarens profilbild
Baldur

Inlägg av Baldur »

EnzoF1 skrev: Du kan inte lyssna på Tärnström. Han är ju galen!

Gemensamt för både min och Tärnströms definition är i alla fall att Kimis titel var uppkörd.
Och du skulle inte vara galen? :D

Kimi vann sin titel helt enligt planerna...och därmed helt rättvist :P
Ferrari är den röda bilen
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Baldur skrev:

Fast uppkört!

Sannolikt den mest uppkörda titeln i historien.

Användarens profilbild
do296

Inlägg av do296 »

EnzoF1 skrev:
Baldur skrev:

Fast uppkört!

Snacka om "Räkan" på en räkmacka!!!!!!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Dawe

Inlägg av Dawe »

EnzoF1 skrev:
Baldur skrev:

Fast uppkört!

Om man räknar på antal gånger en förare har blivit om släppt för WDC så finns det dom som blivit "mera omsläppta" än Kimis enda gång i Brasilien... JUH! :)

Men om man ser till att konkurrenterna har "fuckat up", så är Kimis titel nog en av dom mest uppkörda... det kan jag hålla med om.
Hannu

Inlägg av Hannu »

EnzoF1 skrev:
Hannu skrev:
EnzoF1 skrev: På Spa gick Massa 2 plus, inte 4 pga Hamiltons nedflyttning.

Enkel matematik.

Men Massa fick inte poäng för att Kimi tog upp kampen, Massa tjänade två poäng när Kimi visade att han inte kan köra i regn.

Kimi borde ha släppt om Massa och tagit bilen i mål på poängplats istället, men eftersom Kimi inte tillhör de vassare knivarna i depålådan, så blev det så här.
Du glömde 2 poäng plus att Hamilton förlorade 4 poäng.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Hamilton är för nervis när det väl kommer till kritan, Massa kan "briljera" på sina egna sätt även han men han har storebror Kimi till hjälp så det löser sig!
WDC & WCC 2008, för andra året i rad!
Användarens profilbild
Dawe

Inlägg av Dawe »

Kuopio skrev:Hamilton är för nervis när det väl kommer till kritan, Massa kan "briljera" på sina egna sätt även han men han har storebror Kimi till hjälp så det löser sig!
WDC & WCC 2008, för andra året i rad!
HOOAH!