Vem vinner VM?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Vem vinner VM?

Inlägg av JTarnstrom »

Hamilton ligger ju bäst till, otvivelaktigt men både han och Massa har problem med nerverna. Mitt tips är att Kubica tar hem det under förutsättning att han inte behöver mer än en andraplats i avslutningsracet för att gå förbi. Det är inte ett helt omöjligt scenario. Låt säga att Kubica tar en andraplats i nästa race samtidigt som varken Massa eller Hamilton lyckas, då kommer de att få ännu svårare att hålla nerverna i styr.

Både Massa och Hamilton kör ju under förutsättningar som mer handlar om att inte misslyckas, snarare än att lyckas och det är de svåraste förutsättningarna att hantera psykologiskt. Det är en helt annan sak att slå ur underläge, veta att det är allt eller inget som gäller, och det talar för Kubica i ett psykologiskt perspektiv.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Definitivt. Kubica har ett övertag där. Självförtroendet måste vara på topp.
Hamilton har ju varit i den här situationen förra året så han kan nog lätt bli vidskeplig. Sen har vi ju faktum att Massa har hemmabana sista racet. Nervös är bara förnamnet.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det är långt ifrån givet att Hamilton och Massa kommer att slåss om segrarna i de återstående loppen. Det har blivit så tätt nu att en liten miss i kvalet gör att man står femma eller sexa när starten går och då talar vi ett helt annat race än om man startar från första led.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Tärnan, måste du också hålla på Kubica?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan

...även om jag erkänner att jag ett problem med hans brytning. Låter som en....inte vet jag....kosmonauten i filmen Armagedon.
Han behöver öva på den om han ska bli världsmästare.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

BMW Sauber har en för dålig bil för att Kubica ska ta hem det. Om inte Hamilton fixar det är han värdelös. Han har bästa bilen för tillfället. Men om jag får önska, så tar jag också Kubica. Gillar varken Hamilton eller Massa!
Bild
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Pastis skrev:BMW Sauber har en för dålig bil för att Kubica ska ta hem det. Om inte Hamilton fixar det är han värdelös. Han har bästa bilen för tillfället. Men om jag får önska, så tar jag också Kubica. Gillar varken Hamilton eller Massa!

Då både tror vi och tycker likadant.
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Om Kubic tar hem det så blir jag glad - men inte mera än glad. Visst kan allt falla på plats för honom och han kämpar på men någon mindre värdig WDC får man nog leta efter.. :D Ska man vinna ska man kriga i toppen!!!!

Hoppas att BMW håller sitt ord om att kämpa på allvar om titeln nästa år, men med Alonso i Renault så blir det jobbigt, Hamilton kommer att kriga och Ferrari kommer ge allt.. Hua - vilken säsong vi kan få nästa år!!! :D
Senast redigerad av Petrol den mån okt 13, 2008 22:09, redigerad totalt 1 gång.
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Massa tilldöms segern i vm....Tyvärr
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:BMW Sauber har en för dålig bil för att Kubica ska ta hem det. Om inte Hamilton fixar det är han värdelös. Han har bästa bilen för tillfället. Men om jag får önska, så tar jag också Kubica. Gillar varken Hamilton eller Massa!
Kubica kommer inte att vinna några fler race i år om han inte har världens flax men med dagens poängsystem går det ju att samla tillräckligt med pinnar ändå för att vinna - men det skulle inte vara ett bra betyg till årets startfält om Kubica gick och vann, och det med bara en seger som dessutom var rätt kraftigt uppkörd.
Användarens profilbild
Dagon

Inlägg av Dagon »

Jag hoppas på Massa men tror att det blir Lewis. Jag är osäker på hur Massa står sig i Kina, har för mig att han inte gjort så jättebra ifrån sig där tidigare år men jag tror Massa blir livsfarlig i Brasilien.

Det som talar emot Lewis är hans uppblåsta ego, det som talar emot Massa är att han för tillfället ligger under och att han är rätt benägen till dumma misstag.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Det hade varit skoj om Kubica van över dess två yrhöner, men det är nog förmycket begärt av Kubica i en Bmw just nu. Fast jag är en McLaren anhängare så tror jag lite mer på Massas stora vibrerande nerver. Tyvärr LH , inte den här gången häller.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Vi verkar ganska eniga om att det är två stolpskott som verkar göra upp om det. :D
Bild
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

olag skrev:Massa tilldöms segern i vm....Tyvärr
Nu får domarna sluta att ge honom mer bjudpoäng. Det stinker redan.
Sedan är det det lite lågt av Alonso att gå ut och säga att han ska hjälpa Massa till att vinna titeln.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Vad ska Alonso göra ? Kör över foten på LH :D
Användarens profilbild
Diversion

Inlägg av Diversion »

Sami skrev:
olag skrev:Massa tilldöms segern i vm....Tyvärr
Nu får domarna sluta att ge honom mer bjudpoäng. Det stinker redan.
Sedan är det det lite lågt av Alonso att gå ut och säga att han ska hjälpa Massa till att vinna titeln.
Jag kan inte se något fel i det förutsatt att han inte gör något ojuste eller något som skadar hans eget team t.ex. släpper Massa och Renault får en poäng mindre.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Blev också lite förvånad när Alonso uttalade sig om att han skulle hjälpa Massa om det gick, men det är klart - han och Hamilton är ju inte direkt såta vänner. Såg för övrigt en interjuv från en Spansk journalist med Hamilton där H var ganska len i truten och lovordade Alonso.

Tyvärr blir det H som tar hem det hela om inte domarna nu ger det hela till Massa, vinner han med en eller två pinnar är det en skandal i storleksordningen stor.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Cheever skrev: Tyvärr blir det H som tar hem det hela om inte domarna nu ger det hela till Massa, vinner han med en eller två pinnar är det en skandal i storleksordningen stor.
Samma storleksordning som förra året till och med?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

EnzoF1 skrev:
Cheever skrev: Tyvärr blir det H som tar hem det hela om inte domarna nu ger det hela till Massa, vinner han med en eller två pinnar är det en skandal i storleksordningen stor.
Förra året var det ingen skandal, Schumacher körde inte.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Ska man vara riktigt ärlig så har ju faktiskt Massa haft mer oförtjänt strul än Hamilton i år, så hur man kan kalla Massa en ovärdig mästare (om han blir det) vet jag inte. Massa har ju ännu inte fått några bjudpoäng av sin stallkamrat. Han har sannolikt tappat 20 poäng som han inte varit skuld till.

Tycker dessutom att Massa kört snyggare än Hamilton som mer ser ut som Senna/Schumacher i sin framfart.

Det känns nog alltför orealistiskt att Kubica ska ha nån som helst vettig chans att ta hem titeln, jag tror Massa tar detta med 4 poängs marginal efter en höjdaravslutning i Brasilien.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Cheever skrev:
EnzoF1 skrev:
Jo, stor skandal. Sporten lider av hans frånvaro...

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tja, den otur Massa har haft fick han ju lite kompensation för på Spa. En bjudpoäng på Fuji fick han också.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

EnzoF1 skrev:
Cheever skrev:
EnzoF1 skrev: Samma storleksordning som förra året till och med?
Nä, han kan ju inte hålla sig från tävlingarna utan måste gå runt och vara bitter för att han fick sparken.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:Tja, den otur Massa har haft fick han ju lite kompensation för på Spa. En bjudpoäng på Fuji fick han också.
ja, det var visst 3 poäng det... ;)

17 kvar att räkna upp då... :D

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Cheever skrev:
EnzoF1 skrev:
Cheever skrev: Förra året var det ingen skandal, Schumacher körde inte.
Nä, han kan ju inte hålla sig från tävlingarna utan måste gå runt och vara bitter för att han fick sparken.
Bitter hela vägen till banken :D

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

EnzoF1 skrev:
JTarnstrom skrev:Tja, den otur Massa har haft fick han ju lite kompensation för på Spa. En bjudpoäng på Fuji fick han också.

Men va fasen, Hamilton har väl också haft oflyt någon gång? Räknar du bort de poängen så är det väl knappast 17 pinnar netto det handlar om.

Men visst, Massa har haft något mer oflyt och han har varit den stabilare av de två. Trots det så tycker jag inte av det finns någon annan värdig världsmästare i år än Alonso.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:
EnzoF1 skrev:

Men va fasen, Hamilton har väl också haft oflyt någon gång? Räknar du bort de poängen så är det väl knappast 17 pinnar netto det handlar om.

Men visst, Massa har haft något mer oflyt och han har varit den stabilare av de två. Trots det så tycker jag inte av det finns någon annan värdig världsmästare i år än Alonso.
Ja, alla har oflyt, men som du sa, Massa har haft lite mer, han har vunnit fem lopp hittills, skulle ha varit sju om man tar med haveriet 3 varv före mål och bränsleslangsdebaclet. Tycker inte han skulle bli det minsta ovärdig mästare.

Alonso måste tvätta av sig fuskarstämpeln i år innan jag välkomnar honom som världsmästare igen. Egentligen borde han inte ha fått kört i år i min mening.

Massa blir en värdig WDC i år, jag tror Hamilton bangar ur i nästa lopp igen.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Enzo, du upphör inte att förvånas - men det där var ny info. Jag vet att jag inte borde fråga, men jag gör det ändå, vad har Alonso fuskat med?
Har han precis bytt medborgarskap till finskt 8)
Fredrik i Trollhättan

Hamilton. Depå. Ungern..... :wink:
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Fredrik i Trollhättan skrev:Hamilton. Depå. Ungern..... :wink:
Det var inte fusk det var teamwork (jaja en liten bestraffning blev sen då) :D

Jag känner på mig att Enzo har en mer målande förklaring?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Cheever skrev:Enzo, du upphör inte att förvånas - men det där var ny info. Jag vet att jag inte borde fråga, men jag gör det ändå, vad har Alonso fuskat med?
Du missade kanske spygateaffären? ;)

Jag tycker det var dåligt och fusk, men du får så gärna ha en annan åsikt.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

EnzoF1 skrev:
Cheever skrev:Enzo, du upphör inte att förvånas - men det där var ny info. Jag vet att jag inte borde fråga, men jag gör det ändå, vad har Alonso fuskat med?

Nej inte alls men jag visste inte att det var Alonso som skulle straffas för den :o
Fredrik i Trollhättan

...sen var Alonso mer än bekvämt inblandad i spionskandalen mot Ferrari. Försökte han inte t.o.m. med utpressning mot Ron Dennis.
-Ge mig fördel eller jag går till tidningarna, sa han väl? Ron gick själv till tidningarna.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Cheever skrev:
EnzoF1 skrev:

Nej inte alls men jag visste inte att det var Alonso som skulle straffas för den :o
Det har jag väl inte sagt, jag säger bara att han har en fuskarstämpel på sig i mina ögon även om den snabbt bleknar bort.

Iofs tycker jag det var märkligt att man inte bestraffade förarna, men det tordes man väl inte.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag har också haft svårt att svälja Alonsos inblandning i Spygate-affären. Helt klart visade han att han inte skyr några medel för att slå sig fram.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan

Gösta

Inlägg av Gösta »

Jah tror Hamilto vinner men hoppas Massa gör det.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

In the biggest scandal to hit one of the world's most popular sports, FIA implicated McLaren's top driver and its test driver Pedro de la Rosa through a trail of e-mail exchanges.

"The e-mails show unequivocally that both Mr. Alonso and Mr. de la Rosa received confidential Ferrari information," FIA said Friday in a 15-page explanation of the World Motor Sport Council's decision to fine McLaren a record $100 million and expel it from this year's constructors' championship.

Och Chevan verkar vilja bagatellisera det. Andra kallar det för den största skandalen.

:D

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:Jah tror Hamilto vinner men hoppas Massa gör det.
Oroa dig inte, du slipper se en svart som WDC i år också. Massa tar detta och då ska du få en espresso för halva priset. :D

PS

Inlägg av PS »

Jag är fullt inställd på att Hamilton vinner VM. Skulle det till slut bli Massa som tar det blir det bara en glad överraskning! Kubica är kanske den som kört bäst i år (det var väl bara på Silverstone han klantade sig) men jag kan inte tänka mig att BMW räcker till i de sista loppen.

Bäst av allt med 2008 års säsong är ändå att Massa slog Kimi, så nu är det bara att lugnt luta sig tillbaka och njuta av upplösningen hur det än går! 8)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

PS skrev:Jag är fullt inställd på att Hamilton vinner VM. Skulle det till slut bli Massa som tar det blir det bara en glad överraskning! Kubica är kanske den som kört bäst i år (det var väl bara på Silverstone han klantade sig) men jag kan inte tänka mig att BMW räcker till i de sista loppen.

Bäst av allt med 2008 års säsong är ändå att Massa slog Kimi, så nu är det bara att lugnt luta sig tillbaka och njuta av upplösningen hur det än går! 8)
Fast än har han inte slagit Kimi. Kimi kan fortfarande gå om Massa, dock kan Kimi inte bli WDC.

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Fredrik i Trollhättan skrev:...även om jag erkänner att jag ett problem med hans brytning. Låter som en....inte vet jag....kosmonauten i filmen Armagedon.
Han behöver öva på den om han ska bli världsmästare.
Jag tycker att han har utvecklats oerhört i presskonferenserna.
I Kanada mumlade han entonigt som kimi och sa bara att det gick ok och tackade teamet. Nu lägger han ut texten lite mer och ger även lite info om hur han upplevde valda delar av loppet.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Fredrik i Trollhättan

EnzoF1 skrev:
PS skrev:Jag är fullt inställd på att Hamilton vinner VM. Skulle det till slut bli Massa som tar det blir det bara en glad överraskning! Kubica är kanske den som kört bäst i år (det var väl bara på Silverstone han klantade sig) men jag kan inte tänka mig att BMW räcker till i de sista loppen.

Fast än har han inte slagit Kimi. Kimi kan fortfarande gå om Massa, dock kan Kimi inte bli WDC.
Precis. Kanske klappar Massa igenom fullständigt och Kimi seglar om och tar andraplatsen. Kanske ligger det något i det där snacket om "iceman"?
Geer

Inlägg av Geer »

EnzoF1 skrev:
Cheever skrev:
EnzoF1 skrev: Du missade kanske spygateaffären? ;)

Det har jag väl inte sagt, jag säger bara att han har en fuskarstämpel på sig i mina ögon även om den snabbt bleknar bort.

Iofs tycker jag det var märkligt att man inte bestraffade förarna, men det tordes man väl inte.
Det var väl så att förarna fick löfte om att slippa straff om dom berättade vad dom visste för FIA.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Geer skrev:
EnzoF1 skrev:
Cheever skrev: Nej inte alls men jag visste inte att det var Alonso som skulle straffas för den :o

Det var väl så att förarna fick löfte om att slippa straff om dom berättade vad dom visste för FIA.
Ja, men det är ju rätt märkligt, då det ju faktiskt var förarna som stod för brottet (från McLarens sida).

Straffriheten gör ju dessutom inte förarnas agerande riktigt.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

EnzoF1 skrev:
Och Chevan verkar vilja bagatellisera det. Andra kallar det för den största skandalen.

:D
Allvarligt, jag bagatelliserar den inte alls. Eller kanske lite då, åtminstone jämfört med regelbrott på banan. Jag ser inte kopplingen mellan spygate och att en förare inte skulle få köra. Det två skilda saker. Vorde det så att han hade gjort sig skyldig till allvarligt spioneri skulle han kanske sitta i finkan och inte kunna köra därför.

Spioneri har det alltid funnits i F1 även om förra årets spygate kanske var lite magstarkt så är jag rätt övertygad om att det funnits värre saker som inte har kommit allmänheten till kännedom.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag blev bara lite förvånad eftersom du inte kunde se nån koppling till fusk från alonsos håll.

Jag tycker tvärtom, fusk, i form av regelbrott på banan, är nåt som kan ske i stridens hetta, t.ex. Jerez 97, geningar i chikaner och liknande.

Fusk av den form som Alonso m fl sysslade med förra året är mkt mer utstuderat och planerat.

Om det orsakades av klimatet i McLaren ska jag låta vara osagt, men i mina ögon är det bland det unknaste beteende jag hört talas om inom F1 och hade Alonso blivit WDC förra året hade den titeln varit nästan lika ovärdig som den aktuella. ;)

Det känns inte helt rätt att bortförklara spygate med att "det säkert funnits värre saker som inte kommit till kännedom", eftersom det bara är spekulationer.

Men hur som helst, man får ju ha vilken åsikt man vill i frågan, men för mig är det bra att Alonso inte är med i titelstriden i år, se det som ett karantänår. Nästa år har han sonat sitt brott i min mening, både genom att tappa titeln förra året och genom att inte vara med i år. För min del får han gärna vinna nästa år, fast helst kan han hålla på det till 2010 när han får slåss med Massa om den i Ferrari.

Hannu

Inlägg av Hannu »

Glöm inte bort Kanada också där Hamilton såg till att både han och Kimi inte fick några poäng och där Massa gjorde 5 plus istället för 4-6 minus.
Nu var det ju Kimi's fel enligt många att Hamilton körde in i honom så där bjöd Kimi på lite.

På Spa så bjöd han på lite till då han tog upp kampen med Hamilton och såg till att han blev nerflyttat till 3'e plats för utan det hade Massa gått 4 minus istället för 4 plus.

Där har vi en så där 16-19 poäng.

Vad Fuji hade kunnat ge både Massa och Hamilton vet vi inte men Massa gick i alla fall 2 plus där men i det läget Massa var i så hade det kunnat sluta med minus och kanske det var det som triggade hans dåliga tajming och påkörningen av Hamilton.

Där kan vi också se vad Kimi gjorde för Massa även fast det inte kanske var meningen men om inte Kimi gjort den starten han gjorde så hade vi kanske fått se Hamilton segla iväg till en säker seger men blev som sagt var pressad av starten Kimi gjorde och följden efter det.

Nää Kimi hjälper inte alls Massa. :wink:
Fredrik i Trollhättan

Hannu skrev:Glöm inte bort Kanada också där Hamilton såg till att både han och Kimi inte fick några poäng och där Massa gjorde 5 plus istället för 4-6 minus.
Nu var det ju Kimi's fel enligt många att Hamilton körde in i honom så där bjöd Kimi på lite.
Är lite nyfiken på hur man då resonerar? Kimis fel att han blev påkörd i depån? Kanske har Enzo tänkt ut en förklaring?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Hannu skrev:Glöm inte bort Kanada också där Hamilton såg till att både han och Kimi inte fick några poäng och där Massa gjorde 5 plus istället för 4-6 minus.
Är lite nyfiken på hur man då resonerar? Kimis fel att han blev påkörd i depån? Kanske har Enzo tänkt ut en förklaring?
Nja, det enda jag tänker på är att Kimi ju körde parallellt i depågatan, hade han ställt sig efter hade det kanske inte hänt.

En rejsincident helt enkelt.

På Spa gick Massa 2 plus, inte 4 pga Hamiltons nedflyttning.

Men inte har Kimi hjälpt Massa genom att ge honom poäng... än, ska jag säga. Dessutom fick ju Kimi en titel till skänks av sin stallkamrat. Jag hoppas Massa ska klara det på egen hand.

Men jag tror ändå inte Hamilton förlorat lika många poäng som Massa i år. Hans påkörning av Kimi depån är ju självförvållad t.ex. och kan ju inte jämställas med tankriggsgrejen.