JAPANS GP 2008 - FUJI

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Nu är det f_n att dom inte kan zooma in däcken när dom kommer in i mål....Alonsos så rätt slitna ut men hur var det med KUB och Kimi
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Hamilton hoppades väl på 5-6 motorhaverier på sista varvet...
Fredrik i Trollhättan

Tänk om han kört på Alonso...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Fredrik i Trollhättan skrev:Hamilton hoppades väl på 5-6 motorhaverier på sista varvet...
Det var det som ITV föröskte försvara med :D
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Kimi mest sugen på champagnen. Janne :up: :lol:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

guuben skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Hamilton hoppades väl på 5-6 motorhaverier på sista varvet...
Det var det som ITV föröskte försvara med :D
Ahaaa. Tänkte inte på det.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Hamilton har nu förstört "med flit" för Räikkönen 2 lopp : en påkörning i depån och nu i första kurva. Hur f-n trodde Haha att han skulle klara den kurvan utan att ramma ut Kimi?
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Jag missa vad Massa gjorde för dom skulle kolla på ev straff efter loppet..Någon som kan berätta?

LH:s nerver igen och Massa visar sina vanliga takter....Otroligt :-?
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

guuben skrev:Hamilton har nu förstört "med flit" för Räikkönen 2 lopp : en påkörning i depån och nu i första kurva. Hur f-n trodde Haha att han skulle klara den kurvan utan att ramma ut Kimi?
Massa har förstört för fler i denna säsongen :-?
Användarens profilbild
Averell

Inlägg av Averell »

Hamilton är en klant o Massa är inté så smart han heller. I F3 Euroserien o GP2 så nog var Hamilton vild o körde om lite hur som helst, men man tycker han borde fattat att när man gör misstag i F1 så är det inte lika lätt att köra om....
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Ännu en gång har Hamilton visat hur omogen han är, sista varvet där han helt i onödan ville om Alonso - Ruggigt barnsligt..

Grattis Alonso & Renault..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Jag beundrar nog Kimi för att han inte ens nu i intervjun var förbannad på andra förare (läs Haha och Kova pga första kurvan). Har Kimi egentligen skällt nånsin på nån annan förare????
Fredrik i Trollhättan

Massa och Bourdais kubbades lite när B kom ut från depån. Visst skulle han väl släppt Massa? Inte kan väl Massa bli bestraffad för det där? Det är väl snarare Bourdais som hänger löst?
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

guuben skrev:Jag beundrar nog Kimi för att han inte ens nu i intervjun var förbannad på andra förare (läs Haha och Kova pga första kurvan). Har Kimi egentligen skällt nånsin på nån annan förare????
Han skäller bara på funktionärer och fotografer, fysiskt.

Han kallade väl Hamilton färgblind efter Kanada om jag inte minns galet?
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Tråkigt för Ha Ha Hamilton att det inte blev regn han är ju oslagbar då enligt egen utsago
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag gjorde en bra start och såg att jag kunde komma före Kimi i första kurvan. Jag bromsade sent, men då svängde Kimi mot mig – vi körde nästan ihop! – och jag låste upp och fick köra utanför banan, annars hade det smällt. Sen tror jag att jag låg femma och Massa låg framför. Jag var mycket snabbare än han! Jag låg nära honom, tänkte att det här klarar jag, jag visste att jag kunde ta honom. Jag körde om honom i chikanen. Men då! Plötsligt när jag svängde vänster blev jag påkörd! Massa körde på mig! Jag snurrade runt, försökte vända runt igen på banan, men det kom bilar hela tiden. Jag fick vänta på hela fältet – det var väldigt frustrerande! – sen var jag sist och teamet ropade på mig: kom in, kom in, vi måste fylla på bränsle! Jag låg sist men jag visste att jag förmodligen kunde slåss om en poäng, för bilen var riktigt bra igår och jag visste att jag kunde vara snabbast. Men nåt hade gått sönder på bilen när Massa körde på mig. Bilen var obalaserad och jag försökte verkligen köra snabbt, men det gick inte. Sen fick jag en drivethrough för... ja, jag tror det för starten, men jag vet inte, jag förstår ingenting. Nu vill jag bara glömma det här. Jag leder VM och vi har den bästa bilen och jag är besviken och jag är ändå glad och det känns bra det här.

/Lewis
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

http://www.youtube.com/watch?v=1H5KReYtyew .......säger mer än tusen ord
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

guuben skrev:http://www.youtube.com/watch?v=1H5KReYtyew .......säger mer än tusen ord
Att Kimi vinglar till 39 sek in i videon och har kontakt med LH som körde rakt
eller menar du att LH gjorde dålig start :quest:
Hannu

Inlägg av Hannu »

Hamilton regrets first corner move

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71343

Förövrigt ett mycket bra lopp.

Mycket nerver med i bilden och Hamilton och Massa får totalt hjärnsläpp.

Först Hamilton som inte alls behövde ta den risken han tog i första kurvan och sen Massa som visserligen inte visste då men som hade tagit med sig betydligt mer poäng om han varit kylig i det läget istället för att ramma Hamilton med tanke på Hamiltons straff som han fick senare.
Visst i stridens hetta och han tog ju in 1 poäng.

Sen kan man ju fråga sig om inte Kimi borde ha satt emot mer tidigare mot Hamilton in i första böj men jag antar att han inte ville ha en plump till i protokollet.

Underhållningen i F1 i år och förra året är kanon. :up:

"Who the fack is Schumacher???" :wink:
Frankie

Inlägg av Frankie »

Haha!
Det är så lustigt att se när Hamilton tappar hjärnan och visar sin sanna sida.
Kimi var ju cool som en iceman idag.
Massa är en sopa...
Heja Kimi
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Om man bortser att det var Massa och Lh som inblandade då Massa körde på LH. Om det skulle vara andra förare. Är inte ett drive-through straff lite lindrigt. För den som blev påkörd kom in på banan sist. Straffet borde vara att man var tvungen att lägga sig bakom den man snurra.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Vare sig Hamilton eller Massa är den bäste föraren i startfältet och det är lite trist att titeln kommer att gå till någon av dem två.Att vara snabb är en sak, men det gäller att behålla kylan och fatta rätt beslut vid rätt tidpunkt och det klarar ingen av dem. BAra att konstatera att med årets säsong inräknad kommer de senaste två årens mästare att räknas till sämre.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

JTarnstrom skrev:Vare sig Hamilton eller Massa är den bäste föraren i startfältet och det är lite trist att titeln kommer att gå till någon av dem två.Att vara snabb är en sak, men det gäller att behålla kylan och fatta rätt beslut vid rätt tidpunkt och det klarar ingen av dem. BAra att konstatera att med årets säsong inräknad kommer de senaste två årens mästare att räknas till sämre.
Men det är mycket mer roligare att se loppen då vm inte är avgjort som förr flera lopp innan det sista :up:
kas

Inlägg av kas »

Till alla senaste kommentarerna säger jag bara VA? Sen nämde jag förut att Renault hade säkert nåt på G, annars hade inte Alonso skrivit kontrakt med dem igen, skulle jag tro. :spec:
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

kas skrev:Till alla senaste kommentarerna säger jag bara VA? Sen nämde jag förut att Renault hade säkert nåt på G, annars hade inte Alonso skrivit kontrakt med dem igen, skulle jag tro. :spec:
Menar du för 2008 eller för 2009 :quest:
Geer

Inlägg av Geer »

olag skrev:
guuben skrev:http://www.youtube.com/watch?v=1H5KReYtyew .......säger mer än tusen ord
Att Kimi vinglar till 39 sek in i videon och har kontakt med LH som körde rakt
eller menar du att LH gjorde dålig start :quest:
Så här säger LH om situationen med Kimi

"You can always look back and wish you'd done something (differently) - I made a mistake and I paid for it,"
Fredrik i Trollhättan

ANFRAN skrev:Jag bromsade sent, men då svängde Kimi mot mig – vi körde nästan ihop! – och jag låste upp och fick köra utanför banan, annars hade det smällt.
Hur menar han där? Blev han tvungen att låsa upp bromsarna för att Kimi svängde mot honom? Hade det smällt om han klarat kurvan? Snor han Kimis kommentar? Om inte Kimi kört rakt så hade det ju definitivt smällt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

olag skrev:
JTarnstrom skrev:Vare sig Hamilton eller Massa är den bäste föraren i startfältet och det är lite trist att titeln kommer att gå till någon av dem två.Att vara snabb är en sak, men det gäller att behålla kylan och fatta rätt beslut vid rätt tidpunkt och det klarar ingen av dem. BAra att konstatera att med årets säsong inräknad kommer de senaste två årens mästare att räknas till sämre.
Men det är mycket mer roligare att se loppen då vm inte är avgjort som förr flera lopp innan det sista :up:
Det kan man tycka men jag ser hellre förare som vinner VM av egen kraft än på grund av att andra gör misstag. Jag har aldrig sett ett VM när förarna har jobbat så hårt för att misslyckas med att ta titeln.

Axelsson

Inlägg av Axelsson »

Bourdais given 25-second penalty

Sebastien Bourdais has received a 25-second post-race penalty for his tangle with Felipe Massa in the Japanese Grand Prix.

The stewards' decision drops Bourdais from sixth to 10th in the race results - and also affects the title battle as it elevates Massa to seventh and therefore reduces Lewis Hamilton's championship advantage to five points.

Bourdais had been rejoining after his second pitstop on lap 50 just as Massa, who had yet to stop, turned into the first corner.

The Ferrari attempted to pass the Toro Rosso around the outside, but they made contact, sending Massa spinning. He rejoined and ultimately finished eighth.

The penalty moves Bourdais' teammate Sebastian Vettel up to sixth ahead of Massa, and gives Red Bull's Mark Webber a point for eighth place.
McFuckers
Användarens profilbild
Scorpio

Inlägg av Scorpio »

Hamilton och Massa får båda totalt hjärnsläpp. Knappast någon som är förvånad att det var just de två..

Nu blir säsongsavslutningen än mer pressande för Hamilton = kan öppna upp för Ferrari om han klantar sig igen :)
Användarens profilbild
mr.h

Inlägg av mr.h »

För en annan som inte orkade upp och se loppet...

Kan man nu i efterhand se loppet nånstans på nätet???
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Man ser ju tydligt vilka förare som är bäst, som har intelligens och kyla och båda har varit värlsmästare och någon eller båda kommer troligtvis att bli det igen - inte i år men nästa kanske..

Känns rätt trist att Massa och Hamilton slåss om titeln, ingen av dem är väl värdiga - hoppas Kubica tar titeln i Brasilien mitt framför näsan på Hamilton och Massa. :spec:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Rexa
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Rexa »

Petrol skrev:Man ser ju tydligt vilka förare som är bäst, som har intelligens och kyla och båda har varit värlsmästare och någon eller båda kommer troligtvis att bli det igen - inte i år men nästa kanske..

Känns rätt trist att Massa och Hamilton slåss om titeln, ingen av dem är väl värdiga - hoppas Kubica tar titeln i Brasilien mitt framför näsan på Hamilton och Massa. :spec:
Kan inte mer än hålla med ..
Massa och Den där Hamilton är för klena i psyket som två snorungar som tävlar till godishyllan ..
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Är det någon annan som begriper hur Bourdais kunde bli bestraffad, alltså i ett annat perspektiv än att domarna ville ge Massa en pinne extra?

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

JTarnstrom skrev: Det kan man tycka men jag ser hellre förare som vinner VM av egen kraft än på grund av att andra gör misstag. Jag har aldrig sett ett VM när förarna har jobbat så hårt för att misslyckas med att ta titeln.
Det går lite hand i hand då det är så jämnt som det är, pressen blir större och risken för misstag ökar och när dom väl kommer blir de väldigt kostsamma. Samtidigt kan man ju inte bortse från det som hänt tidigare i år även om man kan tycka att en välförtjänt mästare inte ska darra när det ska till att avgöras.

Men som sagt när det är så jämnt tenderar den som gör minst misstag över en hel säsong vinna, det är svårt att komma ifrån.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

JTarnstrom skrev:Är det någon annan som begriper hur Bourdais kunde bli bestraffad, alltså i ett annat perspektiv än att domarna ville ge Massa en pinne extra?
Nej. Jag känner att det är dags att lägga ned F1 och försöka hitta något annat att fylla lördagarna och söndagarna med. Det borde inte vara så svårt, speciellt inte nu när man ska sluta sända det på ett normalt sätt.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Massa måste ju få lite bjudpoäng för att VM ska vara lite spännande.
Hannu

Inlägg av Hannu »

Oj, ytterligare gratispoäng för Massa.

Hur tänkte dom där igentligen. :hmm:

Märkliga beslut dom gör i F1 nu för tiden.
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Massa kan mycket väl ta hem VM nu. Han behöver bara få en sisådär 5 extra poäng efter varje lopp nu. :wink:
"You have 19 laps in which to build up a 25s lead," he told the German - and Schumacher duly obliged. With metronome like regularity he went faster and faster - it was awesome.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Martin Whitmarsh efter Singapore.
"If we criticise ourselves for last year, it was we didn't have that discipline. We wanted to win and we pushed too hard when we didn't need to - and championships aren't won like that. Arguably last year was an example of that. And while it is excusable for Lewis in his first year, it was not excusable for us as a team."

"Lewis was deeply frustrated behind David Coulthard," said Whitmarsh. "David was entitled to race that way and it cost Lewis a second a lap. In yesteryear he would have got past quite a bit earlier, or slid off the circuit after interlocking wheels!

"He took a very mature approach, got past him in the end just before a stop – and I think he has learned. He is a smart guy."
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Massa tycker att LHs straff var rätt men att hans eget var mer av en race incident och att Bourdais var för optimistisk. :o
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Både Hamilton och Massa är makalösa. Jag körde inte på någon.
Han körde på mig, sedan körde han på mig. Han var alldeles för optimisk och sedan får jag ett straff????!!!!
:roll:
Fredrik i Trollhättan

JTarnstrom skrev:Är det någon annan som begriper hur Bourdais kunde bli bestraffad, alltså i ett annat perspektiv än att domarna ville ge Massa en pinne extra?
Får man inte automatiskt blåflagg om man kör ut ur depån när någon annan är jämsides?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Får man inte automatiskt blåflagg om man kör ut ur depån när någon annan är jämsides?
Om det var det som Bourdais blev bestraffad för så var det första gången jag har sett den regeln tillämpad på det viset. Hur många gånger har det inte varit fajt direkt efter depåutfarten utan att det har dömts ut några straff?

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Rexa skrev:
Petrol skrev:Man ser ju tydligt vilka förare som är bäst, som har intelligens och kyla och båda har varit värlsmästare och någon eller båda kommer troligtvis att bli det igen - inte i år men nästa kanske..

Massa och Den där Hamilton är för klena i psyket som två snorungar som tävlar till godishyllan ..
Men de är ju iallafall överlägsna sina finska stallkompisar, vilket förstås är underbart. :lol:
Nu kan möjligen Kimi spotta upp sig lite igen då han inte längre har nån chans på titeln och därför inte behöver känna någon press, för det har ju inte varit så överdrivet mycket is i iceman såhär i slutet av säsongen. 8)
Geer

Inlägg av Geer »

AndersF1 skrev:
Rexa skrev:

Men de är ju iallafall överlägsna sina finska stallkompisar, vilket förstås är underbart. :lol:
Nu kan möjligen Kimi spotta upp sig lite igen då han inte längre har nån chans på titeln och därför inte behöver känna någon press, för det har ju inte varit så överdrivet mycket is i iceman såhär i slutet av säsongen. 8)
Kubica är en värdig vinnare.
(Kimi är ute ur resonemanget om någon missat det.)
Senast redigerad av Geer den sön okt 12, 2008 12:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Hannu skrev:Oj, ytterligare gratispoäng för Massa.

Hur tänkte dom där igentligen. :hmm:

Märkliga beslut dom gör i F1 nu för tiden.
Plåster på såren för han blev enligt han själv "oskyldigt" dömd för att köra på Hamilton...... :barf:
Lillis

Inlägg av Lillis »

olag skrev:Om man bortser att det var Massa och Lh som inblandade då Massa körde på LH. Om det skulle vara andra förare. Är inte ett drive-through straff lite lindrigt. För den som blev påkörd kom in på banan sist. Straffet borde vara att man var tvungen att lägga sig bakom den man snurra.
Problemet just nu var väl att fältet var samlat, om det hade varit halvvägs in hade det kanske inte kostat mer än en placering och då blir straffet mycket lindrigt
Lillis

Inlägg av Lillis »

mr.h skrev:För en annan som inte orkade upp och se loppet...

Kan man nu i efterhand se loppet nånstans på nätet???
Du kan alltid besöka www.racing-underground.com - Mycket bra att ha i efterhand
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Lillis skrev:
olag skrev:Om man bortser att det var Massa och Lh som inblandade då Massa körde på LH. Om det skulle vara andra förare. Är inte ett drive-through straff lite lindrigt. För den som blev påkörd kom in på banan sist. Straffet borde vara att man var tvungen att lägga sig bakom den man snurra.
Problemet just nu var väl att fältet var samlat, om det hade varit halvvägs in hade det kanske inte kostat mer än en placering och då blir straffet mycket lindrigt
Det vad det jag syfta på. Därför borde straffet vara att den man kör på måste man placera sig bakom igen.