Finanskrisen och framtiden för F1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Finanskrisen och F1
Kräver en egen tråd. Mosley är allvarligt oroad och inte utan anledning. Precis som andra aktörer på marknaden är läget förmodligen värre än vad som görs gällande, allt för att upprätthålla förtroendet. Vad händer om Williams försvinner?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om vi gissar på att Frank har en specialare av platina så talar vi ras på råvarubörsen också.ANFRAN skrev:Efterfrågan på rullstolsramper sjunker med 100 procent?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Re: Finanskrisen och F1
En kvartsfinne mindre på banan.JTarnstrom skrev:Kräver en egen tråd. Mosley är allvarligt oroad och inte utan anledning. Precis som andra aktörer på marknaden är läget förmodligen värre än vad som görs gällande, allt för att upprätthålla förtroendet. Vad händer om Williams försvinner?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Seriöst: det kan bli problem för Williams. Även andra kan drabbas. Credite Suisse, vet inte om de har sponsrat i år, har problem. ING är ju en finansjätte, som jag förstår det. Hur går det för dem?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det här är verkligen inte enkelt och det behövs nog lite glimten i ögat för att lösa detta. Så ta det lugnt ANFRAN.
Jag vet som sagt inte hur man ska lösa det hela på sikt. Enhetsmotorer är jag egentligen emot, men frågan är ifall det inte är lösningen i längden, samt att biltillverkarna försvinner. Jag vill tillbaka till tiden då F1 var racing som skötes av kompetenta stall och inte biljättar. Men går verkligen det? Suck, känner mig neråt just nu...
Jag vet som sagt inte hur man ska lösa det hela på sikt. Enhetsmotorer är jag egentligen emot, men frågan är ifall det inte är lösningen i längden, samt att biltillverkarna försvinner. Jag vill tillbaka till tiden då F1 var racing som skötes av kompetenta stall och inte biljättar. Men går verkligen det? Suck, känner mig neråt just nu...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Maxxx fixar nog till det här åt dig, Pastis! Jag tror att det bara är att acceptera att F1 inte blir vad det har varit. Den tiden är förbi när alla kunde bygga sina egna bilar, från ax till limpa, motor inkluderad. Med tanke på att motorreglementet ändå är strypt så kan man lika gärna införa enhetsmotorer på sikt. För publiken betyder det inte ett enda smack.Pastis skrev:Det här är verkligen inte enkelt och det behövs nog lite glimten i ögat för att lösa detta. Så ta det lugnt ANFRAN.
Jag vet som sagt inte hur man ska lösa det hela på sikt. Enhetsmotorer är jag egentligen emot, men frågan är ifall det inte är lösningen i längden, samt att biltillverkarna försvinner. Jag vill tillbaka till tiden då F1 var racing som skötes av kompetenta stall och inte biljättar. Men går verkligen det? Suck, känner mig neråt just nu...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Med enhetsmotorer lär väl biltillverkarna försvinna? Tror du att de går med på det?JTarnstrom skrev:Maxxx fixar nog till det här åt dig, Pastis! Jag tror att det bara är att acceptera att F1 inte blir vad det har varit. Den tiden är förbi när alla kunde bygga sina egna bilar, från ax till limpa, motor inkluderad. Med tanke på att motorreglementet ändå är strypt så kan man lika gärna införa enhetsmotorer på sikt. För publiken betyder det inte ett enda smack.Pastis skrev:Det här är verkligen inte enkelt och det behövs nog lite glimten i ögat för att lösa detta. Så ta det lugnt ANFRAN.
Jag vet som sagt inte hur man ska lösa det hela på sikt. Enhetsmotorer är jag egentligen emot, men frågan är ifall det inte är lösningen i längden, samt att biltillverkarna försvinner. Jag vill tillbaka till tiden då F1 var racing som skötes av kompetenta stall och inte biljättar. Men går verkligen det? Suck, känner mig neråt just nu...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Det viktigaste är ett stabilt reglemente där kompetens blir viktigare än vem som har störst pengapung (läs klarar utveckla ny teknik stup i kvarten).
Enhetsmotorer är jag av princip emot. Man tar bort en del av själen i F1.
Vad är Ferrari med en Toyotamotor?
Det är inte omöjligt att de som drar sig ur F1 först är just biltillverkarna och de gamla stallen som drivs utav ren passion är de som stannar.
(Man kan ju alltid hoppas)
Enhetsmotorer är jag av princip emot. Man tar bort en del av själen i F1.
Vad är Ferrari med en Toyotamotor?
Det är inte omöjligt att de som drar sig ur F1 först är just biltillverkarna och de gamla stallen som drivs utav ren passion är de som stannar.
(Man kan ju alltid hoppas)
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
På A svarar jag "bra", på B "jag bryr mig inte".Pastis skrev: Med enhetsmotorer lär väl biltillverkarna försvinna? Tror du att de går med på det?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Tycker nog att Ferrari luktar racing lång väg. Hade Enzo Ferrari läst ditt inlägg skulle han nog snurra som en propeller i graven.Nisse skrev:Biltillverkarna har en kärnverksamhet som inte är motorsport och får svårare att motivera sitt deltagande i en ekonomisk krissituation.
De enda stallen som har sin kärnverksamhet i racing i dag är väl Williams, Force India, Torro Rosso?
Biltillverkarna, BMW, Honda Toyota osv är starka varumärken som sponsorer betalar för för att få synas i F1 sammanhang, precis som för alla andra "riktiga" stall med sina sponsorer.
Att stora banker sponsrar stora delar av F1 är givetvis ett problem, ta RBS som har fått stöd för att överleva själva, hur ska de kunna stötta Williams de närmaste åren?
På något sätt känns det snarare som att det är Biljättarna som blir kvar och racingstallen försvinner - HUGA huga .
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Problemet är hur ska Max kunna driva igenom det? Det nya concorde-avtalet lär ge mera makt till stallen, med andra ord biltillverkarna.JTarnstrom skrev:På A svarar jag "bra", på B "jag bryr mig inte".Pastis skrev: Med enhetsmotorer lär väl biltillverkarna försvinna? Tror du att de går med på det?
Jag förstår inte hur Max kan tvinga dem? Är han för hård, får vi åter höra om talas om en utbrytarserie driven av bilföretagen.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Biltillverkarna skulle aldrig lyckas driva en egen serie. För det första tror jag inte att de blir tillräckligt många vilket skulle innebära att några få aktörer skulle vara tvungna att driva fler bilar än två för att få fulla startfält för det andra kommer de aldrig att komma överens vad gäller kostnader och annat. Även om det nya concordeavtalet skulle ge mer makt åt stallen så är det Max som har sista ordet. Det lär inte finnas något som tvingar FIA att sanktionera något de inte anser ska sanktioneras. Grejen är, tror jag, att ju mer "makt" stallen får, desto större sannolikhet att Max spelar ut det enda kort han har. Paradoxen är att ju mer makt stallen ser ut att ha, desto mer kommer Mosley att visa vem som bestämmer.Pastis skrev:Problemet är hur ska Max kunna driva igenom det? Det nya concorde-avtalet lär ge mera makt till stallen, med andra ord biltillverkarna.JTarnstrom skrev:På A svarar jag "bra", på B "jag bryr mig inte".Pastis skrev: Med enhetsmotorer lär väl biltillverkarna försvinna? Tror du att de går med på det?
Jag förstår inte hur Max kan tvinga dem? Är han för hård, får vi åter höra om talas om en utbrytarserie driven av bilföretagen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Om man gör F1 till en enhetsserie blir skillnaden mot GP2 för liten. Blir det egentligen någon skillnad. Och biltillverkarna, som ersatt tobaksbolagen som finansiär av sporten är förmodligen lagom intresserade. Toytamotor i en Ferrari som sagt....
Sänka kostnaderna så privatstall har råd? Kan inte dessa hålla till i billigare serier.
Sänka kostnaderna så privatstall har råd? Kan inte dessa hålla till i billigare serier.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur stora startfält i F1 blir det då?Fredrik i Trollhättan skrev:.
Sänka kostnaderna så privatstall har råd? Kan inte dessa hålla till i billigare serier.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
F1 har aldrig drabbats speciellt hårt tidigare, inte så att sportens existens har hotats i alla fall, men så har F1 aldrig varit lika sårbart som det är nu. Förr kunde en del team falla bort utan att man behövde oroa sig för återväxten eftersom instegskostnaden inte var så stor som den är idag. F1 har inte råd att förlora något stall.platt skrev:Är det någon som har ett bra minne från värdens andra ekonomiska kriser, för det har faktiskt varit kriser för. Hur drabbades F1 och andra dyra sporter av dom. Nu är det kanske ett anat läge, för det är väl mer pengar i spel än det var då.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Pastis skrev:Formel 1 håller på att ta död på sig själv. Betrakta följande:
Man har över 1000 anställda i toppstallen som gör allt för att få fram två stycken snabba bilar som ska köra 18-20 lopp per år. För några år sedan hade man 350 personer och det var mycket det!
Så här kan det inte hålla på!
För några år sedan hade Nokia 100.000 anställda nu har de väl 150.000. Funkar alldeles utmärkt.
JÄVLA BAKÅTSTRÄVARE
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Hur ska kontrollen gå till hos t.ex. BMW? Vilka jobbar bara med F1 och vilka knäcker extra för F1 men inom den ordinarie organisationen? Drabbar förmodligen de små teamen hårdast. Ingen går att gömma där.Dagon skrev:För att dra ner på alla kostnader o dyl så skulle de ju kunna ge stallen vissa gränser, varje stall får ha max 350 anställda, de får enbart spendera x summa pengar varje säsong sen hur dem spenderar pengarna är helt upp till stallet.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Precis, att sätta gränser på personal och ekonomi kommer bara att gynna de stora som kan fuska utan att det märks.Fredrik i Trollhättan skrev:Hur ska kontrollen gå till hos t.ex. BMW? Vilka jobbar bara med F1 och vilka knäcker extra för F1 men inom den ordinarie organisationen? Drabbar förmodligen de små teamen hårdast. Ingen går att gömma där.Dagon skrev:För att dra ner på alla kostnader o dyl så skulle de ju kunna ge stallen vissa gränser, varje stall får ha max 350 anställda, de får enbart spendera x summa pengar varje säsong sen hur dem spenderar pengarna är helt upp till stallet.
Fy tusan vad svårt det här är! Max kommer inte att få det lätt...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Varför inte belöna segraren med en 40 kilos sandsäck nästa race???Dagon skrev:För att dra ner på alla kostnader o dyl så skulle de ju kunna ge stallen vissa gränser, varje stall får ha max 350 anställda, de får enbart spendera x summa pengar varje säsong sen hur dem spenderar pengarna är helt upp till stallet.
Vad är det med er??? Vi talar om myndiga och vuxna människor, som har förmåga att tänka. Stallcheferna har inte en stat som kommer med hjälp om de gör dåliga investeringar. Låt stallen spendera de pengar de vill och har.
Finns det fler internationella motorsportserier som överlevt lika länge som F1? (möjligtvis nascar). Motorsportserier kommer och går. F1 består. Låt den förbli fri från klåfingriga regleringsivrare gällande pengar och personal
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
F1 borde handla om att stallen får spendera de pengar som de kan på det de vill och mindre om budgettak och enhetsmotorer.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad är det då som hindrar att vi har 24 bilar på griden idag?Fredrik i Trollhättan skrev:Vad menar du? Utan privatstall? Antagligen fullt.JTarnstrom skrev:Hur stora startfält i F1 blir det då?Fredrik i Trollhättan skrev:.
Sänka kostnaderna så privatstall har råd? Kan inte dessa hålla till i billigare serier.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Raz, jag är inte säker på att jag förstått vad du menar?Razor skrev:Det är precis det som har gjort att F1 letar kostnadsbegränsningar.menthol skrev:F1 borde handla om att stallen får spendera de pengar som de kan på det de vill
Vem tvingar Toyota att spendera 1 miljard om året samtidigt som force india kanske bara spenderar 300 miljoner? Varför leta, vill man spendera mindre så är det väl bara att minska sin budget.
Vad menar du med att F1 letar? Vem är det som letar? Stallen eller någon annan?
Detta är en allvarligt menad frågeställning.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
O RLY?Razor skrev:Det är precis det som har gjort att F1 letar kostnadsbegränsningar.menthol skrev:F1 borde handla om att stallen får spendera de pengar som de kan på det de vill
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Gösta, du tycks tro att en avreglerad marknad fungerar bäst.Gösta skrev:Raz, jag är inte säker på att jag förstått vad du menar?Razor skrev:Det är precis det som har gjort att F1 letar kostnadsbegränsningar.menthol skrev:F1 borde handla om att stallen får spendera de pengar som de kan på det de vill
Vem tvingar Toyota att spendera 1 miljard om året samtidigt som force india kanske bara spenderar 300 miljoner? Varför leta, vill man spendera mindre så är det väl bara att minska sin budget.
Vad menar du med att F1 letar? Vem är det som letar? Stallen eller någon annan?
Detta är en allvarligt menad frågeställning.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Inte alls. Det finns massor med regler inom F1. Vikt, bredd, höjd, slagvolym på motorn, hållfastheten på komponenter mm mm. Men skall man reglera förarnas och stallpersonalens löner, vilken vindtunnel de får eller inte får köpa, mm. Lika bra att införa planekonomi enligt dig. Alla skall ha palestinschal, näbbskor och kånken ryggsäck som enhetsklädsel. JÄVLA KOMMUNISTJTarnstrom skrev:Gösta, du tycks tro att en avreglerad marknad fungerar bäst.Gösta skrev:Raz, jag är inte säker på att jag förstått vad du menar?Razor skrev: Det är precis det som har gjort att F1 letar kostnadsbegränsningar.
Vem tvingar Toyota att spendera 1 miljard om året samtidigt som force india kanske bara spenderar 300 miljoner? Varför leta, vill man spendera mindre så är det väl bara att minska sin budget.
Vad menar du med att F1 letar? Vem är det som letar? Stallen eller någon annan?
Detta är en allvarligt menad frågeställning.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det är ingen eller inget som tvingar någon att spendera en viss summa pengar (förutom vissa avgifter som alla betalar) men jakten på prestanda kostar enorma pengar och så länge det finns sponsorer (och kanske moderbolaget i Toyotas fall) som betalar så kan t ex Toyota peta in alla de här pengarna i sin jakt på prestanda.Gösta skrev: Raz, jag är inte säker på att jag förstått vad du menar?
Vem tvingar Toyota att spendera 1 miljard om året samtidigt som force india kanske bara spenderar 300 miljoner? Varför leta, vill man spendera mindre så är det väl bara att minska sin budget.
Vad menar du med att F1 letar? Vem är det som letar? Stallen eller någon annan?
Detta är en allvarligt menad frågeställning.
Force India har inte lika mycket sponsorpengar att röra sig med och kan följaktligen inte hänga med i prestandajakten på samma sätt och får därför svårare att skaffa sponsorpengar o s v... ond cirkel kallas det för och till slut går de små stallen i konkurs.
Med F1 menar jag dels stallen i F1 och dels FIA som tillsammans försöker hitta metoder att begränsa kostnadsökningarna med och kanske t o m minska kostnaderna.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Han tycks heller inte förstå vad som menas med avreglerad marknad.JTarnstrom skrev:Gösta, du tycks tro att en avreglerad marknad fungerar bäst.
Senast redigerad av Razor den ons okt 08, 2008 22:35, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag vet inte hur gammal du är, men om du var med på 1980-talet så kanske du minns alla de stall som förkvalade på torsdagar, för att sedan åka ur kvalet på fredag? Inte var det mer spännande för det.Fredrik i Trollhättan skrev: Vad menar du? Utan privatstall? Antagligen fullt.
Det är inte privatstallen som gör att det saknas bilar på gridden, snarare tvärt om.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Gösta, låt säga att du äger produkten Formel 1. Du gör stålar på att sälja den. Om nu komponenter i denna produkt börjar bete sig så att produkten förändras, kanske till och med hotar att omdefiniera produkten så till den milda grad att den inte finns längre - du skulle inte se det som ett problem att du inte längre har något att leverera till kunden?Gösta skrev:Inte alls. Det finns massor med regler inom F1. Vikt, bredd, höjd, slagvolym på motorn, hållfastheten på komponenter mm mm. Men skall man reglera förarnas och stallpersonalens löner, vilken vindtunnel de får eller inte får köpa, mm. Lika bra att införa planekonomi enligt dig. Alla skall ha palestinschal, näbbskor och kånken ryggsäck som enhetsklädsel. JÄVLA KOMMUNISTJTarnstrom skrev:Gösta, du tycks tro att en avreglerad marknad fungerar bäst.Gösta skrev: Raz, jag är inte säker på att jag förstått vad du menar?
Vem tvingar Toyota att spendera 1 miljard om året samtidigt som force india kanske bara spenderar 300 miljoner? Varför leta, vill man spendera mindre så är det väl bara att minska sin budget.
Vad menar du med att F1 letar? Vem är det som letar? Stallen eller någon annan?
Detta är en allvarligt menad frågeställning.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Tack för ditt svar. Om jag förstått dig rätt så menar du att man (stallen och FIA) vill försöka införa ett system som sätter ett tak på kostnaderna? Vad har stall som Ferrari, McLaren och tex Toyota att tjäna på detta? Det lär knappast gynna utvecklingen av bilarnas prestanda på banan. Sätter man tex taket på 300 miljoner kronor så lär Ferrari och McLaren tvingas sparka 50% av personalen samt anställa Wirdheim i stället för Hamilton.Razor skrev:Det är ingen eller inget som tvingar någon att spendera en viss summa pengar (förutom vissa avgifter som alla betalar) men jakten på prestanda kostar enorma pengar och så länge det finns sponsorer (och kanske moderbolaget i Toyotas fall) som betalar så kan t ex Toyota peta in alla de här pengarna i sin jakt på prestanda.Gösta skrev: Raz, jag är inte säker på att jag förstått vad du menar?
Vem tvingar Toyota att spendera 1 miljard om året samtidigt som force india kanske bara spenderar 300 miljoner? Varför leta, vill man spendera mindre så är det väl bara att minska sin budget.
Vad menar du med att F1 letar? Vem är det som letar? Stallen eller någon annan?
Detta är en allvarligt menad frågeställning.
Force India har inte lika mycket sponsorpengar att röra sig med och kan följaktligen inte hänga med i prestandajakten på samma sätt och får därför svårare att skaffa sponsorpengar o s v... ond cirkel kallas det för och till slut går de små stallen i konkurs.
Med F1 menar jag dels stallen i F1 och dels FIA som tillsammans försöker hitta metoder att begränsa kostnadsökningarna med och kanske t o m minska kostnaderna.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nja, jag vet inte om de försöker införa något system för ett kostnadstak, de försöker i alla fall hitta metoder för att minska kostnaderna.Gösta skrev:Tack för ditt svar. Om jag förstått dig rätt så menar du att man (stallen och FIA) vill försöka införa ett system som sätter ett tak på kostnaderna? Vad har stall som Ferrari, McLaren och tex Toyota att tjäna på detta? Det lär knappast gynna utvecklingen av bilarnas prestanda på banan. Sätter man tex taket på 300 miljoner kronor så lär Ferrari och McLaren tvingas sparka 50% av personalen samt anställa Wirdheim i stället för Hamilton.
Ferrari och McLaren har idag pengarna för att leda prestandajakten men hur tror du att det blir den dag som t ex Williams, Toro Rosso och Force India har konkat eller lagt ner sina F1-satsningar?
De stora stallen kan tvingas köra med tre bilar där den tredje inte får ta poäng och det lär ju kosta rejält för något de inte får ut speciellt mycket av.
Dessutom så hotas hela F1:s existens om stallen går i konkurs till höger och vänster för vem vill investera i en sport där antalet team hela tiden minskar? Det är ju dessutom ingen naturlag att Ferrari och McLaren alltid ska lyckas attrahera lika stora sponsorer som idag.
Nu tror inte jag att det går så långt och jag är inte speciellt orolig för F1:s existens men jag tror att F1 kommer se annorlunda ut om t ex 5 år.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Toro Rosso har Red Bullpengar ett par år till, sen blir det Minardistajl igen. Williams går redan massor med förlust och det är dags att släppa in cigaretterna i de fina salongerna igen. Alltid finns det väl nån jävla galning som vill betala pengar för att få ta livet av sig.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Har inte stall alltid kommit och gått?Razor skrev: Dessutom så hotas hela F1:s existens om stallen går i konkurs till höger och vänster för vem vill investera i en sport där antalet team hela tiden minskar? .
Hur många stall har det varit som minst resp mest i F1?
Jag är inte lika övertygad som en del andra att F1 är på väg mot sin undergång.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jo, det är helt sant att stall har kommit och gått men idag fyller vi ju inte ens ut det utrymme som finns på gridden p g a att det är så dyrt med F1.Gösta skrev:Har inte stall alltid kommit och gått?
Hur många stall har det varit som minst resp mest i F1?
Jag är inte lika övertygad som en del andra att F1 är på väg mot sin undergång.
Prodrives satsning kvävdes redan i sin linda p g a att de inte fick köpa McLaren-chassin, Super Aguri försvann mitt under pågående säsong och Toro Rossos framtid har sett oviss ut innan Mateschitz gick ut och sa att han kan tänka om i frågan om att sälja stallet.
Under de senaste tio åren har Prost, Arrows och Super Aguri försvunnit helt och endast Toyota har tillkommit och lyckats hålla sig kvar.
Jag har ingen aning om hur många stall det har varit som mest eller minst men det är irrelevant eftersom förutsättningarna för att delta har förändrats ganska radikalt om man jämför t ex 70-talet med dagens situation.
På den tiden tillät man bl a att ett litet stall köpte chassin från någon annan tillverkare och man behövde inte köra med två bilar i ett stall vilket höll ner kostnaderna.
Jag tror inte heller att F1 går under inom de närmsta åren men jag tror att det kommer att ske ganska stora förändringar.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Där är vi tämligen överens. Men tror du inte varje decenium inom F1 haft sina trauman och problem???Razor skrev:
Jag tror inte heller att F1 går under inom de närmsta åren men jag tror att det kommer att ske ganska stora förändringar.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)