Tjena
Är lite nyfiken över däckhistoriken som jag finner ganska svårt att hitta svar på...
Nästa år ska slicks återinföras igen. Äntligen! Var stt mega nerköp att börja med mönstrade däck i första taget.
Men varför bestämdes det egentligen att Bridgestone ska vara den enda däckleverantören? Var det enbart en kostnadsfråga? Varför inte Michelin istället?
(Hade det varit Michelin istället som enda leverantör så hade jag frågat omvänt
Har det funnits flera däckleverantörer genom tiderna?
Hur skulle det sett ut idag om konkurransen var fri, alla fick ragga egna sponsorer som däckleverantör från Dunlop, Firestone, Hancook t.ex.?... innan Bridgestone och Michelin började utveckla däck till F1 bilarna som bäst. För just nu är de så klart mest erfarna inom Formel 1.
Kan någon lägga till lite intressanta fakta och några synpynkter så är ni jättevälkomna
Däckleverantörer - Varför en? Fanns det fler än 2 tidigare?
-
-
Först och främst var det nog en kostnadsfråga att man reducerade däcksleverantörerna till en, men eftersom att konkurrensen samtidigt försvann blev däcken ganska mycket mer säkra också då leverantörerna slapp ligga på marginalen hela tiden och hitta nya innovationer för att slå konkurrenten.
Jag har för mig att leverantörerna fick ansöka om lov att leverara däck. Vem som sedan fick äran bestämde nog FIA.
I F1 har Goodyear varit mest framgångsrika, men de lämnade cirkusen 1998 efter att ha blivit utskåpade av nykomlingen Bridgestone.
http://www.statsf1.com/ <- står en del om däckshistorian på den sidan.
Jag har för mig att leverantörerna fick ansöka om lov att leverara däck. Vem som sedan fick äran bestämde nog FIA.
I F1 har Goodyear varit mest framgångsrika, men de lämnade cirkusen 1998 efter att ha blivit utskåpade av nykomlingen Bridgestone.
http://www.statsf1.com/ <- står en del om däckshistorian på den sidan.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-