Ytterligare ett lopp i mellanöstern och inget i USA...
Avslutning i Abu Dhabi, hur kul är det på en skala?
Provisional 2009 calendar:
29 March Australia
5 April Malaysia
19 April Bahrain
10 May Spain
24 May Monaco
7 June Canada
21 June Great Britain
28 June France
12 July Germany
26 July Hungary
9 August Turkey
23 August Europe (Valencia)
6 September Italy
13 September Belgium
27 September Singapore
11 October Japan
18 October China
1 November Brazil
15 November Abu Dhabi
Är kalendern helt spikad? Planerar en resa till Malaysia i april 2009 och då vill man ju passa på att se F1.
Nån som vet?
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Ytterligare ett lopp i mellanöstern och inget i USA...
Avslutning i Abu Dhabi, hur kul är det på en skala?
Provisional 2009 calendar:
29 March Australia
5 April Malaysia
19 April Bahrain
10 May Spain
24 May Monaco
7 June Canada
21 June Great Britain
28 June France
12 July Germany
26 July Hungary
9 August Turkey
23 August Europe (Valencia)
6 September Italy
13 September Belgium
27 September Singapore
11 October Japan
18 October China
1 November Brazil
15 November Abu Dhabi
Är kalendern helt spikad? Planerar en resa till Malaysia i april 2009 och då vill man ju passa på att se F1.
Nån som vet?
Ja, jag vet att provisional betyder "inte helt spikad".
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Nu kan vi bara hoppas på att man stryker Spaniens GP, Europas GP (valencia) samt Monaco och det är racing igen.
Känns lite överflödigt att köra F1 i nordamerika. De har ju racing där så det räcker.
Ja, eller hur.
Ja!
Racingen i Canada är urtrist. Spaniens GP i Barcelona är ett sömnpiller. Valencia är en katastrof och Monaco är mer uppvisning än racing. Jag ser gärna att dessa lopp försvinner och ersätts med andra lopp på nya eller nygamla banor.
Varför inte Argentina, Portugal, Sydafrika, Holland osv!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Nu kan vi bara hoppas på att man stryker Spaniens GP, Europas GP (valencia) samt Monaco och det är racing igen.
Känns lite överflödigt att köra F1 i nordamerika. De har ju racing där så det räcker.
Ja, eller hur.
Ja!
Racingen i Canada är urtrist. Spaniens GP i Barcelona är ett sömnpiller. Valencia är en katastrof och Monaco är mer uppvisning än racing. Jag ser gärna att dessa lopp försvinner och ersätts med andra lopp på nya eller nygamla banor.
Varför inte Argentina, Portugal, Sydafrika, Holland osv!
Men att du tycker racingen är trist i Canada säger ju inte speciellt mycket.
Sen lär du inte få se några nya eller nygamla banor i europa eller sydamerika. Det är asien och mellanöstern som gäller för Bernie nu.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Att Gösta inte vill ha Monaco kvar på kalendern beror nog mer på att Ferrari brukar suga ovanligt mycket mer där än att det skulle vara något fel på racingen.
Monaco får inte försvinna. Det är helt klart en av höjdpunkterna.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Jag tycker också det är tråkigt att Kanadas GP försvinner. Banan var helt klart en utmaning och den erbjöd bra racing, till skillnad mot många av dagens banor. Riktigt synd!
Och så var det bara 18 - trodde att vi skulle få 19 lopp till livs 2009.
Varför inte köra med 20 lopp jämnt, mycket bättre på alla vis.
In med ett lopp till ifrån sydamerika och ett ifrån europa - och inga fler stadslopp om man får be. Paris - Disney låter illa - riktigt illa i mina öron.
Släng in ett lopp ifrån Portogal eller nått....
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Gällande 2009-säsongen och förar-uppställningen, hur kommer det sig att Rubens hänger löst i Honda och inte Button? Button har blivit slagen av Rubens oftare än Button slagit Rubens plus att Rubens tagit stallets bästa position i år.
Jag tycker att antingen ska Honda anställa två nya förare eller sparka Button och behålla Rubens.
Har väl att göra med att Barrichello börjar bli lite till åren och är kanske inget att satsa på. Det kanske förvisso inte Button heller är, men han har bättre förutsättningar att lyckas. Barrichello har haft sina glansdagar - Button väntar fortfarande på sina och borde vara hungrigare...
Barrichello fick i slutändan lite fler poäng än Button, men glöm heller inte att det var en turlig pallplats han fick på Silverstone - även om han körde bra. År 2006 och 2007 var det omvänt och Button slog Barrichello. Det blir lite mer turliga omständigheter som avgör när det handlar om flest poäng inbördes i en skitbil som Honda.
Jag är också besviken på Button. Men samtidigt måste man förstå honom, han har valt fel stall vid fel tillfälle ett par gånger och att harva runt med årets RA108 kan inte vara inspirerande. Men nu måste han skärpa sig och arbeta hårt med RA109, annars är han snart förbrukad.
Han har turen att vara britt, annars hade han redan varit ute i kylan.
Button hamnade ju i en situation där han inte kunde välja längre när han bröt kontraktet med Williams. Verkar som om han blev tvungen att skriva på ett livstidskontrakt med Honda. Tyvärr tror jag att Button är förbrukad om inte Honda levererar en mirakelbil som återuppväcker britten från de döda.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Är bakvingen verkligen bestämd eller är den fortfarande ett förslag. Alla bara pratar om KERS och Slicks. Att bilarna ska bli "renare" från vingar och krafs är väl också ett faktum. Men smalare vinge? Källa?
Fredrik i Trollhättan skrev:Är bakvingen verkligen bestämd eller är den fortfarande ett förslag. Alla bara pratar om KERS och Slicks. Att bilarna ska bli "renare" från vingar och krafs är väl också ett faktum. Men smalare vinge? Källa?
pitepudas skrev:Vad är det för förändringar i reglementet 2009?
sliks, KERS, och nya regler för vingar har jag uppfattat.
något jag missat?
Det är väl de största grejerna och kanske ökad hållbarhet. Vart är chevan när han behövs?
Den absolut största och bästa förändringen inför 2009 är :
During the 2008 season a review took place of the stewarding arrangements in F1. The current panel of stewards consists of two international stewards and one national steward, all of whom must be eligible for the FIA’s super licence. For 2009, the following updates will be made:
- Any national steward participating who is officiating for the first time will be required to ‘observe’ a minimum of one Grand Prix prior to their event.
- At five Grands Prix in 2009, a number of trainee Stewards, nominated by their ASN and selected by the FIA, will be invited to attend.
- Before each Grand Prix, a short CV of each steward will be posted on the FIA website.
- With the benefit of a new replay system available to the stewards, all incidents will be investigated and appropriate action taken during the race, unless it is essential to seek further evidence afterwards.
- Following the race, a short written explanation of steward’s decisions will be published on the FIA website. This will supplement the formal steward’s decision which largely defines the breach of the rules.
- Where appropriate, additional film evidence that the public may not have seen but which was reviewed by the stewards, will be made available on both the FIA and FOM websites.
Förhoppningsvis är det början till en mer kunnig domarkår på banorna även om jag personligen hade sett lite mer radikala förändringar, till exempel att jag dömer alla lopp enväldigt.
Fredrik i Trollhättan skrev:Är bakvingen verkligen bestämd eller är den fortfarande ett förslag. Alla bara pratar om KERS och Slicks. Att bilarna ska bli "renare" från vingar och krafs är väl också ett faktum. Men smalare vinge? Källa?
Dagon skrev:Vad tycker ni här om Sebastien Bourdais, ska han få vara kvar i Toro Rosso? Vem ska han vara stallkamrat med i såna fall om ni får bestämma?
Jag tycker nog nästan han har gjort sig förtjänt av ett andra år. Men då måste han rycka upp sig avsevärt om det ska bli tal om ett tredje. Jag skulle inte ha något emot att se Sato som hans stallkamrat. Jag saknar Sato lite, men jag undrar om han är rätt val för TR. Förövrigt lär väl Buemi ligga närmast till för en styrning.
Jag håller med där. Slutet av säsongen har varit riktigt skaplig. Får Piquet fortsätta i Renault som verkligen inte lyfte sig nånstans så borde det inte vara något snack.
Jag skulle vilja få med Sato. Hans raceinstinkt gör honom rolig. Tyvärr har nog bäst föredatumet gått ut på honom.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister