Fem vinnarstall

Kungaklassen av motorsport...
ALF
Inlägg: 11
Blev medlem: fre feb 29, 2008 08:31

Fem vinnarstall

Inlägg av ALF »

När tog fem olika stall segrar under en och samma säsong senast? Jag tycker att det är skitroligt att det är fler än två-tre stall som lyckas vinna. Känns inte som det har varit så på hela 2000 talet. Visst kommer ju vissa segrar lite slumpartat men det är kul med lite spridning på poängen.

Var ju faktiskt så att ända tills Kimi satte sin bil i muren så var det åtta olika stall på poängplats.

Anders
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Senaste gången fem olika stall vann minst ett GP under en och samma säsong var 2003, då Ferrari, Williams, McLaren, Renault och Jordan alla tog åtminstone en seger.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hur många stall vann på den tiden Chevans namne körde F1 och den förste finska världsmästaren dök upp?
Har för mig att det var nåt tiotal(?) olika förare som vann lopp det år Keke tog titeln med en enda seger, så det måste ha varit en hel del stall också.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är fantastiskt tätt med tanke på skillnaden i budget mellan stallen. Idag hör det till undantagen att det skiljer mer än en sekund mellan de tio första i Q2. För inte så länge sedan fick man vara glad om det inte var två sekunder... På så sätt fungerar dagens reglemente bra. Jag gissar också att det är en av faktorerna som har gjort att många av stallen nu vill se kostnadsbegränsningar. Det blir dyrare och dyrare att utvinna fördelar inom ett reglemente ju snävare det är. Ska bli intressant att se hur KERS och aerodynamikförändringarna kommer att påverka nästa år. Risken är att det blir mer utspritt igen. Personligen är jag dock anhängare av Mosleys tankar om enhetsmotorer.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Enhetsmotorer - är inte riktigt klar med vad som menas med det - en tillverkare? Tex en Honda-motor till alla?

Vet inte Toyota vill ha Hondamotorer i sina bilar, eller om Ferrari vill stoppa ner en Renaultmotor bakom ryggen på sina förare - vet inte ens om tanken är så lyckad ifrån början!!!

Hoppas jag har missuppfattat vad som menas med en enhetsmotor. :o
Användarens profilbild
Gevalia
Inlägg: 142
Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21

Inlägg av Gevalia »

En utav de viktigaste faktorerna till ett jämnt fält är att vi har under en tid haft ett stabilt reglemente.

Precis som Tärnström redan är inne på misstänker jag att vi kommer att få ett betydligt mer utspritt fält nästa år.

Enhetsmotorer i F1 är en styggelse som jag hoppas vi slipper.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Petrol skrev:Enhetsmotorer - är inte riktigt klar med vad som menas med det - en tillverkare? Tex en Honda-motor till alla?

Vet inte Toyota vill ha Hondamotorer i sina bilar, eller om Ferrari vill stoppa ner en Renaultmotor bakom ryggen på sina förare - vet inte ens om tanken är så lyckad ifrån början!!!

Hoppas jag har missuppfattat vad som menas med en enhetsmotor. :o
Det är precis vad som avses med enhetsmotorer. Varför ha ett så strikt reglemente att motorerna i det närmaste levererar lika mycket effekt, och kasta bort pengar på det, när man genom upphandling kan köpa in en bra motor som alla kan använda? Och självklart är detta ett sätt att bryta biltillverkarna intresse i sporten. Det är dags att återgå till Formel 1 med stall som har racing som sin kärnverksamhet. Idag finns det i stort sett bara ett stall som representerar den gamla goda tiden - Williams. Men även dem har i viss mån hamnat i klorna på biltillverkarna genom att de måste köpa motorer från Toyota.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

JTarnstrom skrev:
Petrol skrev:Enhetsmotorer - är inte riktigt klar med vad som menas med det - en tillverkare? Tex en Honda-motor till alla?

Vet inte Toyota vill ha Hondamotorer i sina bilar, eller om Ferrari vill stoppa ner en Renaultmotor bakom ryggen på sina förare - vet inte ens om tanken är så lyckad ifrån början!!!

Hoppas jag har missuppfattat vad som menas med en enhetsmotor. :o
Det är precis vad som avses med enhetsmotorer. Varför ha ett så strikt reglemente att motorerna i det närmaste levererar lika mycket effekt, och kasta bort pengar på det, när man genom upphandling kan köpa in en bra motor som alla kan använda? Och självklart är detta ett sätt att bryta biltillverkarna intresse i sporten. Det är dags att återgå till Formel 1 med stall som har racing som sin kärnverksamhet. Idag finns det i stort sett bara ett stall som representerar den gamla goda tiden - Williams. Men även dem har i viss mån hamnat i klorna på biltillverkarna genom att de måste köpa motorer från Toyota.
Till viss del var det ju nästan så förut när de flesta använde Fords legendariska 3-liters DFV V8-motor.
Men jag vill inte det ändå. Jag gillar tjusningen med olika tillverkare. Kom ihåg ett år på 90-talet när Honda gjorde motorer åt BAR och Jordan och dom sprängdes varenda en på Spabanan.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Christoffer skrev: Till viss del var det ju nästan så förut när de flesta använde Fords legendariska 3-liters DFV V8-motor.
Men jag vill inte det ändå. Jag gillar tjusningen med olika tillverkare. Kom ihåg ett år på 90-talet när Honda gjorde motorer åt BAR och Jordan och dom sprängdes varenda en på Spabanan.
2002 har jag för mig att det var. Vilken helg! :)

Jag kan hålla med Tarnstrom om att enhetsmotorer för att få tillbaka stall till F1 som Williams med racing som kärnverksamhet vore en bra idé, men samtidigt är ju mycket av tjusningen med sporten att ha olika motorer i bilarna(inte olika biltillverkare som äger stall) som de själva styr över och optimerar, inte en och samma.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Var rädd för att min misstanke var rätt. Detta passar bra i lägre klasser där alla kör med lika chassin och motorer - jättebra för att hålla nere kostnaderna så att så många som möjligt får chansen att för en hyfsad peng kunna komma fram och klättra i karriären.

Men personligen tycker jag att det ligger en del i tjusningen att stallen har olika alternativ att laborera med - egen motor eller använda någon annans. Vad blir annars nästa steg - samma chassin också - kul :(

Lite trist om konstruktörstiteln alltid är den samma :D

Nä ska de spara pengar på allvar så kan de ju alltid lotta en vinnare efter kvalet - sparar massor med bränsle och däck på det. :spec:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Idag kan de ju inte laborera med motorerna mer än genom att kringgå reglementet (med FIA:s goda minne), så vad tjusningen är med egna motorer idag begriper jag inte.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Christoffer skrev:Kom ihåg ett år på 90-talet när Honda gjorde motorer åt BAR och Jordan och dom sprängdes varenda en på Spabanan.
Början till slutet för Jordan, tyvärr...

Det blev så efter att Honda tog över ansvaret för sin egna morötter. Innan dess hade Mugen stått för utvecklingen av dessa.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

JTarnstrom skrev:Idag kan de ju inte laborera med motorerna mer än genom att kringgå reglementet (med FIA:s goda minne), så vad tjusningen är med egna motorer idag begriper jag inte.
Det är skit det också. F1 skall vara spjutspets.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

JTarnstrom skrev:Idag kan de ju inte laborera med motorerna mer än genom att kringgå reglementet (med FIA:s goda minne), så vad tjusningen är med egna motorer idag begriper jag inte.
Förstår vad du menar och att du inte förstår vad jag menar :o

Nää - men förbrukningen, kvaliteten och tillförlitligheten är väl saker motortillverkarna kan påverka? Men föralldel så har alla bra tillförlitlighet nu mera - tja nästan alla iallafall.. :D
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Christoffer skrev:
JTarnstrom skrev:Idag kan de ju inte laborera med motorerna mer än genom att kringgå reglementet (med FIA:s goda minne), så vad tjusningen är med egna motorer idag begriper jag inte.
Det är skit det också. F1 skall vara spjutspets.
Hade F1 inte varit reglerat öht hade det gått samma väg som den amerikanska finansmarknaden. Om stallen skulle få fortsätta slöas miljoner på något som publiken inte ser och som dessutom leder tilll utslagning bland deltagarna så skulle sporten dö.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

JTarnstrom skrev:
Christoffer skrev:
JTarnstrom skrev:Idag kan de ju inte laborera med motorerna mer än genom att kringgå reglementet (med FIA:s goda minne), så vad tjusningen är med egna motorer idag begriper jag inte.
Det är skit det också. F1 skall vara spjutspets.
Hade F1 inte varit reglerat öht hade det gått samma väg som den amerikanska finansmarknaden. Om stallen skulle få fortsätta slöas miljoner på något som publiken inte ser och som dessutom leder tilll utslagning bland deltagarna så skulle sporten dö.
Det gick ju bra till för bara något år sedan. Att det skall finnas restriktioner att följa är självklart, men en total frysning.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Christoffer skrev:
JTarnstrom skrev:
Christoffer skrev: Det är skit det också. F1 skall vara spjutspets.
Hade F1 inte varit reglerat öht hade det gått samma väg som den amerikanska finansmarknaden. Om stallen skulle få fortsätta slöas miljoner på något som publiken inte ser och som dessutom leder tilll utslagning bland deltagarna så skulle sporten dö.
Det gick ju bra till för bara något år sedan. Att det skall finnas restriktioner att följa är självklart, men en total frysning.
Ja, den amerikanska finansmarknaden gick bra ända fram till för några veckor sedan... Formel 1 har gjort sig alldeles för beroende av några enstaka aktörer och sporten är oerhört sårbar på grund av den kostnadskostym man har dragit på sig. Förvisso har motorreglementet inte bidragit i någon nämnvärd utsträckning till att dra ned totalkostnaderna eftersom stallen som regel har bränt stålarna på annat istället.

I allmänhet tror jag att restriktioner kostar mer än frysningar eftersom ROI blir lägre. Varje tiondel som går att utvinna kommer att kosta mer än om reglementet vore helt fritt.

Att Formel 1 ska fortsätta som en konstruktionsklass så som den fungerade förr är i mina ögon en utopi. Idag sysslar man förövrigt mindre med innovationer och mer med förfining (delvis på grund av det begränsade reglementet) och den tid när ett stall kunde komma med ett nytt, banbrytande koncept är förbi. Det är bara att konstatera att Formel 1 måste förändras med tiden för att överleva. Att i vissa avseenden begränsa den tekniska utvecklingen och standardisera vissa komponenter är en del av det som behöver göras. Dessutom måste sportens ekonomiska struktur förändras för att motverka pengaslöseriet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666