SINGAPORE GP 2008 - SINGAPORE CITY

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Ärligt talat - så klantiga som hela Ferraristallet varit i år så tycker inte jag i alla fall att man förtjänar VM-titeln - om nu Massa tar den.

Vore kanske bra om någon annan tog över stafettpinnen så Ferrari får något att tänka på inför nästa säsong och inser att en rejäl uppryckning krävs i alla led. Detta är inte värdigt ett stall som Ferrari. :argh:

Gissar att McLaren och Hamilton inte slutat skratta än.. :D :D :D
zx9r
Inlägg: 32
Blev medlem: lör feb 02, 2002 01:00
Ort: Norrköping

Inlägg av zx9r »

Menar Massa på fullt allvar att de kan få grön lampa innan riggen är bortkopplad?

"Of course we could return to using a lollipop, but today's problem was not about this," Massa added, explaining that because a mechanic pressed a button too soon, the green light on the driver gantry simply came on too soon.

Det där tror jag inte ett dugg på.
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Petrol skrev:Ärligt talat - så klantiga som hela Ferraristallet varit i år så tycker inte jag i alla fall att man förtjänar VM-titeln - om nu Massa tar den.

Vore kanske bra om någon annan tog över stafettpinnen så Ferrari får något att tänka på inför nästa säsong och inser att en rejäl uppryckning krävs i alla led. Detta är inte värdigt ett stall som Ferrari. :argh:

Gissar att McLaren och Hamilton inte slutat skratta än.. :D :D :D
Ferrari börjar se ut som innan MS fick ordning på dom..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Heidfeld ligger bara en poäng efter Kimi nu. :D
Otur för Kubica som fastnade bakom Trulli. Han borde ha kommit lika långt fram som Rosberg annars.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
kas
Inlägg: 397
Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
Ort: uppland

Inlägg av kas »

Sitta här och rycka upp oss går väl an. :down:
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Var det någon annan supportracing i Singapore den här helgen?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Här är hela helgens program från F1.com:

2008 FORMULA 1 SINGTEL SINGAPORE GRAND PRIX

Thursday 25th September
Formula One Press Conference - Press Room 18:00

Friday 26th September
Formula BMW Pacific Practice Session 15:00 - 15:25
Aston Martin Practice Session 15:50 - 16:20
Porsche Carrera Cup Practice Session 16:40 - 17:25
Formula BMW Pacific Qualifying Session 17:50 - 18:15
Formula One Friday Practice 1 19:00 - 20:30
Formula One Friday Practice 2 21:30 - 23:00
Formula One Press Conference - Press Room 23:15

Saturday 27th September
Celebrity Challenge (FIAT 500) Qualifying Session 15:00 - 15:30
Aston Martin Qualifying Session 15:50 - 16:20
Formula BMW Pacific First Race (10 Laps or 25 Mins) 16:50 - 17:15
Porsche Carrera Cup Qualifying Session 17:45 - 18:15
Formula One Saturday Practice 19:00 - 20:00
Celebrity Challenge (FIAT 500) Race (25 Mins) 20:30 - 21:00
Formula One Qualifying 22:00

Sunday 28th September
Aston Martin Asia Cup Race (10 Laps or 25 Mins) 15:30 - 16:00
Formula BMW Pacific Second Race (10 Laps or 25 Mins) 16:30 - 17:00
Porsche Carrera Cup Race (12 Laps or 30 Mins) 17:30 - 18:05
Formula One Drivers' Track Parade 18:30
Formula One Race 20:00
Användarens profilbild
B BUS
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 01, 2007 10:44

Inlägg av B BUS »

Jovisst var det betydligt mer spänning i Singapore loppet än vad någon vågat hoppas på :up:
Det var ju kul att Rosberg hadde sån fart i sin kärra, men visst undrar man varför det tog sån tid innan straffen mot dom som tankade när depån var stängd, delades ut. Alla viste att dom skulle komma, ändå satt Domarna/fyllgubbarna och ältade detta så länge att man nästan trode att det skulle delas ut först efter loppet (det hade ju inte vart så bra för Rosberg med 25 sek tillägg). Detta var ju direkt avgörande till Rosbergs fördel som hann köra från "broms klossen i Toyotan".

Sen tycker jag straffskalan är rätt komisk:
Om du tvingas in i depån trots att den är stängd blir straffet 10 Sek Stop and go.

Men om man bryter mot depå reglerna och håller på att ramma en annan bil är det okej så länge ingen i depån riskerar skador, Eller?.

Men om man bryter mot depå reglerna och håller på att ramma en annan bil och dessutom riskerar ett 10 tal depåarbetare är det nästan lika illa som om du tankat vid fel tillfälle, och man tvingas in i depån en extra gång, men man slipper stå still i 10 Sek.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

B BUS skrev:
Sen tycker jag straffskalan är rätt komisk:
Om du tvingas in i depån trots att den är stängd blir straffet 10 Sek Stop and go.

Men om man bryter mot depå reglerna och håller på att ramma en annan bil är det okej så länge ingen i depån riskerar skador, Eller?.

Men om man bryter mot depå reglerna och håller på att ramma en annan bil och dessutom riskerar ett 10 tal depåarbetare är det nästan lika illa som om du tankat vid fel tillfälle, och man tvingas in i depån en extra gång, men man slipper stå still i 10 Sek.
Håller med. :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Kuopio skrev:Fanns det fler omkörningsställen än kurva 7?
Nej, och var man inte >2 s/varv snabbare funkade inte inte det stället heller...
Användarens profilbild
Flamman
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jul 07, 2008 11:18

Inlägg av Flamman »

Cuscino skrev:
Kuopio skrev:Fanns det fler omkörningsställen än kurva 7?
Nej, och var man inte >2 s/varv snabbare funkade inte inte det stället heller...
Var även Nakajima så pass mycket snabbare än Trulli?
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

olag skrev:
B BUS skrev:
Sen tycker jag straffskalan är rätt komisk:
Om du tvingas in i depån trots att den är stängd blir straffet 10 Sek Stop and go.

Men om man bryter mot depå reglerna och håller på att ramma en annan bil är det okej så länge ingen i depån riskerar skador, Eller?.

Men om man bryter mot depå reglerna och håller på att ramma en annan bil och dessutom riskerar ett 10 tal depåarbetare är det nästan lika illa som om du tankat vid fel tillfälle, och man tvingas in i depån en extra gång, men man slipper stå still i 10 Sek.
Håller med. :up:
Hela SC grejen är minst sagt skummmm, Är man vid rätt plats när en olycka sker och hinner in i depån så är allt okej, men om SC bilen hinner ut innan man hinner fram så blir det internering i depån några varv senare. Först tappas det placeringar för depåstoppet som man inte får köra ifatt innan SC släpper fältet, och sedan ett stop & Go.

Borde inte det här ses över igen tills nästa säsong? Bedrövligt dålig regel! :cry:
Hannu
Inlägg: 1389
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Tumba

Inlägg av Hannu »

Det är för bedrövligt att Ferrari slarvar på detta sättet när de har en sån möjlighet att få 2 olika förare på 2 år som världsmästare.

När jag tänker på det så är det en stor bedrift om de lyckas med det men nu blir det tufft att slå Hamilton.

Kimi behöver skärpa till sig ordentligt till att börja med om det ska gå vägen för Massa och inga fler misstag får göras av stallet.

I övrigt är jag förvånad över att Singapore blev en sån lyckad tävling som det blev trots att SC återigen både förstör och gav oss ytterligare en segrare i år.

Förstörde pga att fighten om segern bland topp 4 i tabellen uteblev helt.

Ser fram emot nästa säsong och Singapore för det såg verkligen ut som att förarna fick kämpa med bilarna och det är en fröjd att se hur de hanterar bilarna.
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Verkar som Hamilton trodde att Coulthard skulle hjälpa honom i Singapore bara för att de båda är Britter.

But Hamilton rued getting 'stuck behind' his British compatriot David Coulthard, a Scot who drives for Red Bull.

"I hoped my fellow Brit might help me out, but he was in the points and wanted a good result," he told The Times.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Petrol skrev:Ärligt talat - så klantiga som hela Ferraristallet varit i år så tycker inte jag i alla fall att man förtjänar VM-titeln - om nu Massa tar den.

Vore kanske bra om någon annan tog över stafettpinnen så Ferrari får något att tänka på inför nästa säsong och inser att en rejäl uppryckning krävs i alla led. Detta är inte värdigt ett stall som Ferrari. :argh:

Gissar att McLaren och Hamilton inte slutat skratta än.. :D :D :D
Andra sidan av myntet säger att det är starkt att vara kvar i fighten trots alla missar man gjort.
Användarens profilbild
Flamman
Inlägg: 53
Blev medlem: mån jul 07, 2008 11:18

Inlägg av Flamman »

Hannu skrev: I övrigt är jag förvånad över att Singapore blev en sån lyckad tävling som det blev trots att SC återigen både förstör och gav oss ytterligare en segrare i år.

Förstörde pga att fighten om segern bland topp 4 i tabellen uteblev helt.
Hade du hellre sett dem tävla bland resterna av Piquet's Renault? Nej, jag förstår hur du menar men SC är en företeelse som måste tas med i beräkningarna. En slumpartad faktor som trots allt alla nog är tacksamma för, även om det kastar om i ledet.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Petrol skrev:
olag skrev:
B BUS skrev:
Sen tycker jag straffskalan är rätt komisk:
Om du tvingas in i depån trots att den är stängd blir straffet 10 Sek Stop and go.

Men om man bryter mot depå reglerna och håller på att ramma en annan bil är det okej så länge ingen i depån riskerar skador, Eller?.

Men om man bryter mot depå reglerna och håller på att ramma en annan bil och dessutom riskerar ett 10 tal depåarbetare är det nästan lika illa som om du tankat vid fel tillfälle, och man tvingas in i depån en extra gång, men man slipper stå still i 10 Sek.
Håller med. :up:
Hela SC grejen är minst sagt skummmm, Är man vid rätt plats när en olycka sker och hinner in i depån så är allt okej, men om SC bilen hinner ut innan man hinner fram så blir det internering i depån några varv senare. Först tappas det placeringar för depåstoppet som man inte får köra ifatt innan SC släpper fältet, och sedan ett stop & Go.

Borde inte det här ses över igen tills nästa säsong? Bedrövligt dålig regel! :cry:
Det är ju egentligen inte svårare än att stallen har soppa för 2-3 varv i beräkningen i sin depåstrategi. Och till sist är det lika för alla. Massa kunde ju t.ex. ligga ute tills depån öppnades.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

EnzoF1 skrev:
Det är ju egentligen inte svårare än att stallen har soppa för 2-3 varv i beräkningen i sin depåstrategi. Och till sist är det lika för alla. Massa kunde ju t.ex. ligga ute tills depån öppnades.
Det var därför Ferrari skulle ha med sig hela tankriggen kopplad till Massas bil efter första SC. Så dom skulle garanterat ha soppa kvar om det blev en SC till :idea: :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

olag skrev:
EnzoF1 skrev:
Det är ju egentligen inte svårare än att stallen har soppa för 2-3 varv i beräkningen i sin depåstrategi. Och till sist är det lika för alla. Massa kunde ju t.ex. ligga ute tills depån öppnades.
Det var därför Ferrari skulle ha med sig hela tankriggen kopplad till Massas bil efter första SC. Så dom skulle garanterat ha soppa kvar om det blev en SC till :idea: :D
haha good one! :up:
Hade ju varit en syn för gudarna, en F1-bil ute på banan med en tankrigg på släp.
Hannu
Inlägg: 1389
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Tumba

Inlägg av Hannu »

Flamman skrev:
Hannu skrev: I övrigt är jag förvånad över att Singapore blev en sån lyckad tävling som det blev trots att SC återigen både förstör och gav oss ytterligare en segrare i år.

Förstörde pga att fighten om segern bland topp 4 i tabellen uteblev helt.
Hade du hellre sett dem tävla bland resterna av Piquet's Renault? Nej, jag förstår hur du menar men SC är en företeelse som måste tas med i beräkningarna. En slumpartad faktor som trots allt alla nog är tacksamma för, även om det kastar om i ledet.
Ja att SC behövs är ju självklart men reglerna som följer efter att den har tagits i bruk borde man kunna göra något åt och förmodligen gör dom nog det tills nästa år.
Gillar inte det alls även fast det ger lite mer spänning då det ofta drabbar någon bra förare som måste ta sig upp i fältet igen.

Jaja hoppas på en bra avslutning nu på säsongen och som det ser ut nu i tabellen så kan det bli riktigt bra.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Ett sätt att lösa SC-problematiken är att slopa depåstraffet helt och öppna depån för frivilliga stopp, men i samband med det upprätta ett system som stryper bilarnas hastighet ute på banan på samma sätt som nu görs i depån, Låt säga att bilarna max kan köra i 200km/h så länge SC är ute på banan. Ett förslag och idé som kanske skulle kunna funka. :)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det är ännu enklare att helt förbjuda depåstoppen för tankning.
Problem solved!

Vart ska jag skicka fakturan?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Razor skrev:Det är ännu enklare att helt förbjuda depåstoppen för tankning.
Problem solved!

Vart ska jag skicka fakturan?
Det var en dålig ide. Du får nog skicka en kreditfaktura.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Razor skrev:Det är ännu enklare att helt förbjuda depåstoppen för tankning.
Problem solved!

Vart ska jag skicka fakturan?
Depåstoppen har ju blivit roligare nu när det har avgjort lite under stoppen.
Bättre att låta bilarna få stanna och tanka och att dom inte får byta däcken om det är SC :idea:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Petrol skrev:Ett sätt att lösa SC-problematiken är att slopa depåstraffet helt och öppna depån för frivilliga stopp, men i samband med det upprätta ett system som stryper bilarnas hastighet ute på banan på samma sätt som nu görs i depån, Låt säga att bilarna max kan köra i 200km/h så länge SC är ute på banan. Ett förslag och idé som kanske skulle kunna funka. :)
SC är detsamma som gulflagg på hela banan, vid gulflagg skall man ta det lilla lugna enligt reglerna. Att köra 200km/h under gulflagg är alltså ingen bra idé.
De flesta verkar tolka gulflagg som enbart "omkörning förbjuden", den betyder mycket mer än så... :idea:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Säg max 150km/h då? :D Men å andra sidan så kör ju SC allt vad skiten går för så på vissa ställen är det nog redan över 200 också.

Men min poäng är ju just att alla ska ta det lilla lugna men också slippa bestraffas for att tvingas tanka, en kollektiv hastighetsgräns som ger säkerhet utan att loppet och placeringar äventyras på ett oturligt och slumpmässigt sett. :)
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Utan att ha läst igenom tråden kommer här mina insiktsfulla kommentarer från F1:s första kvällslopp sett på en gryning 15-tummare på kanalen Telecinco på ett obegripligt språk.

Till att börja med var det rätt man som vann, lika många svordomar på spanska jag lärde mig på kvalet, lika många superlativer blev det på söndagen, rena rama Ferdinand på julafton.

Spansk TV:s införprogram var en riktig hit, även för mig som endast behärskar ett fåtal ord på språket i fråga. Pedro och en programledare vandrade runt banan och språkade om kurvor och annat. Bland annat så petade de la Rosa på en kurb-bit och påpekadeatt "den här kommer att lossna under loppet" och mycket riktigt var det bitar som for iväg och man varnade för detta. Sen kom det ett flertal olika folk från stallen cyklandes runt banan och man morsade och språkade lite samtidigt som det kom VIP-gäster i golfbilar och ville bli fotade tillsamnns med PdLR.

Sen visade man ett inslag om belysningen som var intressant (kanske visades här med?) bland annat sa man att det var 3000 lux? Och att en fotbollsarena har 800? Kan inte riktigt skalorna, men det lös son fan!


Och loppet tycker jag var en succé! Riktigt bra lopp, även om nu det var ett litet lotteri, men ändå. Alonso som segrare, Rosberg sopm tvåa! Riktigt skoj! Sen att Ferrari överlät VM-titeln kan man ju kanske diskutera om det var så jättansbra gjort.

Det är säkert ingen här som har sagt att Ferrari borde se över sitt depåsystem? Nä, det börjar fan se ut som på 90-talet, man visste aldrig om bilfan kom ut ur depån igen när en Ferrari gick i depå...

När mekarna hade fått vin till lunch gjorde man däcksbyten på rekordtider, men mest som oftast blev det pannkaka. Måste det till en arrogant skitstövel (Todt då ;)) för att det ska funka i det förbannade stallet?

Bra och underhållande lopp hur som haver, och visst fan gick det att köra om lite. Underhållande helt enkelt, och det är fan inte att förakta i dessa dagar.

Snygga stallorder feresten av Renutt att sätta Piquet i muren näs Alonso hade vart i depå :D
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Är det två veckors tidsfördröjning i Spansk TV?
Det behövs inte regn eller extraordinära händelser för att få till ett spännande rejs och nu hoppas jag på Kubica som världsmästare.
Kimis teoretiska möjlighet tog slut i och med tredje platsen idag.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jovisst var det spektakulärt. Men jag undrar vad som händer om det skulle regna under ett kvällslopp? Kör man hela loppet bakom säkerhetsbil kanske? Måste ju bli otroligt svårt att se något med belysning på sprayen...
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jari skrev:Är det två veckors tidsfördröjning i Spansk TV?
Nej, jag såg loppet för två veckor sen och skrev igår kväll när jag kom hem, vad määänar du :quest: :quest:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Cheever skrev:
Snygga stallorder feresten av Renutt att sätta Piquet i muren näs Alonso hade vart i depå :D
Jag ville bara säga, jag hade visst rätt i alla fall.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Som vanligt då!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

O det gick inte att skönja en endaste gnutta ironi i första läget ;) Men rätt fick du!