SINGAPORE GP 2008 - SINGAPORE CITY
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
Äntligen så vinner den bästa föraren i fältet.
Och på vilket sätt han gör det.
Det gräsliga i kråksången är att HA HA Hamilton nu verkar ha säkrat segern.
Visst känns Massa lite som den (enligt mig) bästa föraren genom tiderna Damon Hill? Han är liksom Damon snabb när det är fritt spår men som fort det börjar krångla med regn eller att han ska köra om så får han spader...
Och på vilket sätt han gör det.
Det gräsliga i kråksången är att HA HA Hamilton nu verkar ha säkrat segern.
Visst känns Massa lite som den (enligt mig) bästa föraren genom tiderna Damon Hill? Han är liksom Damon snabb när det är fritt spår men som fort det börjar krångla med regn eller att han ska köra om så får han spader...
Lite äldre, lite långsammare
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Håller med om allt utom att Hill skulle vara bästa föraren genom tiderna (finns minst 30 förare genom tiderna som är/var bättre). Massa har en rejäl akilleshäl i att han klarar inte av när det inte går som planerat. Allt bara skiter sig för honom då.Jacob skrev:Äntligen så vinner den bästa föraren i fältet.
Och på vilket sätt han gör det.
Det gräsliga i kråksången är att HA HA Hamilton nu verkar ha säkrat segern.
Visst känns Massa lite som den (enligt mig) bästa föraren genom tiderna Damon Hill? Han är liksom Damon snabb när det är fritt spår men som fort det börjar krångla med regn eller att han ska köra om så får han spader...
Visst ser det ut som Hamilton säkrat segern, men jag har inte gett upp hoppet än. Fjolårets gummiarmar i sista loppen kan mycket väl komma tillbaka, Kimi kan trycka han av banan, Mercedes kan poffa osv.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
*ASG* bra svarat ... Men han gjorde en bra uppkörning tills han smällde lite med muren ..Jari skrev:Tackar för köplatsen i depån.Lemon skrev:Men vad gör Räkan?
Kul med Alonso som får se ner på Hamilton iklädd Renaultoverall.
En kul detalj till, detta är den sjunde segraren för i år och det har inte hänt sen 2003.
Medan Massa inte gjorde någe alls ..
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lyckades kolla hela racet trots att jag hade ett koppel med ungar på halsen. Måste säga att jag tycker att det var en helt fantastisk tävling ur alla perspektiv. Inramningen var perfekt. Jag hade inte trott att nattrce skulle tillföra någonting öht men det infanns sig en känsla av att det var ett riktigt stort evenemang som vi fick bevittna. Banan måste ha synts ordentligt, långt ut i rymden. Vilka läktare de hade byggt! Banan var också bra och möjligheter till omkörningar fanns. Bra många fler än i Valencia och Monaco. Att sedan Alonso fick vinna var ju härligt. Den killen ska sitta i en bra bil nästa år och helst en Renault, om jag får råda.
Räikkönen... Fyra raka utan poäng. Vilken kalkon. På de tio senaste tävlingarna har han gått poänglös från sex. Det håller inte.
Räikkönen... Fyra raka utan poäng. Vilken kalkon. På de tio senaste tävlingarna har han gått poänglös från sex. Det håller inte.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
På tal om banan ja.. Inget regn och banan skötte sig ganska bra.
Lite trist att SC ska betyda så mycket för ett race - men så är det och alla drabbas eller tjänar på det och det jämnar nog ut sig i det långa loppet.
Ferrari nollade igen, inte säker men tror att det bara är BMW & McLaren som tagit poäng i alla lopp hittills..
Hamilton utökade litet igen, bra kört av honom som inte förivrade sig, men hade egentligen ingen anledning heller. Med tanke på att Massa valde att släpa tankriggen genom hela depån (Trodde han på fullt allvar att någon ville se den längst borta i depån?) och Kimi med sin betongfetisch!!!
Lite trist att SC ska betyda så mycket för ett race - men så är det och alla drabbas eller tjänar på det och det jämnar nog ut sig i det långa loppet.
Ferrari nollade igen, inte säker men tror att det bara är BMW & McLaren som tagit poäng i alla lopp hittills..
Hamilton utökade litet igen, bra kört av honom som inte förivrade sig, men hade egentligen ingen anledning heller. Med tanke på att Massa valde att släpa tankriggen genom hela depån (Trodde han på fullt allvar att någon ville se den längst borta i depån?) och Kimi med sin betongfetisch!!!
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
Att sluta nästsist imponerar inte ens på Pappa Massa...Eau Rouge skrev:Fast han tar i alla fall bilen i mål till skillnad mot sin teamkompis som har för vana att sätta bilen i räcket/muren eller skjuta stora rökmål på start/mål-rakan.olag skrev:Massa bevisa idag att när han ligger först funkar allt.Sen vid lite motgång så kör han sämre än sämst
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Han slutade före sin teamkompis - som inte råkade ut för några problem med bränsleriggen eller drive through-straff. Enligt F1:s officiella resultatlista slutade nämligen Kimi absolut sist av alla förare som blev klassificerade. Starkt jobbat av Kimi som nu inte tagit poäng på fyra tävlingar i rad, i en av fältets bästa bilar.
Han gör sig verkligen förtjänt av sin plats i Ferrari...
Han gör sig verkligen förtjänt av sin plats i Ferrari...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, den var inte dum.Sami skrev:Renault är sluga som låter Piquet sladda av precis lagom efter att Alonso gjort ett depåstopp. Smart gjort Symonds!
Men så himla chansartat tycker jag inte att Alonsos strategi var. Chansen för en gynnande SC var väl inte över 50% precis, men visst händer det på typiska SC-banor rätt ofta att det kommer ut en säkerhetsbil någonstans kring första depåstoppet, eller?
Tycker det har varit en hel del svordomar kring pit-reglerna.
Imponerande fart han hade Alonso och även Rosberg var bra.
Ferrari var väl ingen höjdare, varken teamet eller förarna, åtminstone inte Kimi - helt otroligt klantigt.
Massa var väl svårt att säga så mycket om, ut klart sist efter katastrof-depåstoppet och sedan drive through-straff, men nån plats upp borde han väl kanske ha kunnat ta sig. Såg väldigt långsam ut ett tag innan han fick på nya däck.
Hamilton skötte sig bra genom att dryga ut i mästerskapet och inte förivra sig. Kovalainen - nja, inte direkt imponerande den här helgen heller.
Undrar vad finska förare har för egenskaper som gör att toppteamen förlänger med dem, oavsett hur usla de är? Är det nåt sexuellt?
Hyfsat roligt lopp ändå, det blev en hel del omkörningar och försök, samt snygg inramning. Ingen jättetempo på funktionärerna och frågan är om man skall ha så långa stadsbanor. Bättre att kraftsamla med lyftkranar och andra resurser.
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Händelserikt lopp men inte särskilt kul ändå
Ferraris depåpersonal får ta och skärpa upp sig ordentligt.. känns som om det börjar bli lite väl många misstag där nu??
Annat var det på MS, Brawn och Jeans tid.
Massa fick först problem med tankriggen och fick följdriktigt stanna längst ner där det var ledigt utrymme. Meckarna får nog ta och träna lite löpning ...inte det snabbaste man sett på hundra meter
Massa fick dessutom punka... för att avslutningsvis snurra när han väjde för en trasig bil framför.
Kimi var på väg att ta en 5:e plats när han sin vana trogen får bryta
Fattar inte vad som är Kimis problem??
Som ferrari fan så var detta en helg att glömma och det fort
Ferraris depåpersonal får ta och skärpa upp sig ordentligt.. känns som om det börjar bli lite väl många misstag där nu??
Annat var det på MS, Brawn och Jeans tid.
Massa fick först problem med tankriggen och fick följdriktigt stanna längst ner där det var ledigt utrymme. Meckarna får nog ta och träna lite löpning ...inte det snabbaste man sett på hundra meter
Massa fick dessutom punka... för att avslutningsvis snurra när han väjde för en trasig bil framför.
Kimi var på väg att ta en 5:e plats när han sin vana trogen får bryta
Fattar inte vad som är Kimis problem??
Som ferrari fan så var detta en helg att glömma och det fort
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
- Ort: Bara
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Vadå bjuda är man värd det så är man, själv klart ska McLaren ha WM pokalen i Konstruktions Wm. Får dom den i förar Wm så är det bara att ta i mot denJari skrev:Hela Ferrari är ur balans och vill gärna bjuda Hamilton och McLaren på årets titlar. Annars gillade jag loppet i Singapore som var mycket roligare än förväntat.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: mån jul 24, 2006 03:54
Är du säker?ANFRAN skrev:Men det måste ju vara lättare att ångra ett klartecken med en spade än med en liten lampa. Om massa hade fått spaden i huvudet hade han nog stannat.menthol skrev:Systemet med trafikljusen är i teorin långt mycket bättre än lollipop-systemet då man med hjälp av olika sensorer helt kan eliminera den mänskliga faktorn. När detta fungerar som det ska är det nog oslagbart, det är väl bara så att Ferrari inte hittar rätt i det än.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: mån jul 24, 2006 03:54
Är det någon som vet hur den trafiklyktan är konstruerad? För även om det bara var en sensor som felade så åkte han ju faktiskt ut när en annan bil kom farandes. Borde man inte ta med det i beräkningarna?menthol skrev:Systemet med trafikljusen är i teorin långt mycket bättre än lollipop-systemet då man med hjälp av olika sensorer helt kan eliminera den mänskliga faktorn. När detta fungerar som det ska är det nog oslagbart, det är väl bara så att Ferrari inte hittar rätt i det än.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Där är nog en del olika människor som sköter var och en knapp. En trycker när däcken är klara och en när tankningen är klar och en när det är tomt på trafik.Lillis skrev:Är det någon som vet hur den trafiklyktan är konstruerad? För även om det bara var en sensor som felade så åkte han ju faktiskt ut när en annan bil kom farandes. Borde man inte ta med det i beräkningarna?menthol skrev:Systemet med trafikljusen är i teorin långt mycket bättre än lollipop-systemet då man med hjälp av olika sensorer helt kan eliminera den mänskliga faktorn. När detta fungerar som det ska är det nog oslagbart, det är väl bara så att Ferrari inte hittar rätt i det än.
Killen som trycker när det är trafik sov nog detta loppet oxå
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Som det är idag är det nog killen som egentligen skulle hålla i klubban som istället trycker på en knapp, men han har säkert hjälp av vissa indikatorer som automatiskt säger till när ett moment är klart. Bara en gissning som sagt.Lillis skrev:Är det någon som vet hur den trafiklyktan är konstruerad? För även om det bara var en sensor som felade så åkte han ju faktiskt ut när en annan bil kom farandes. Borde man inte ta med det i beräkningarna?menthol skrev:Systemet med trafikljusen är i teorin långt mycket bättre än lollipop-systemet då man med hjälp av olika sensorer helt kan eliminera den mänskliga faktorn. När detta fungerar som det ska är det nog oslagbart, det är väl bara så att Ferrari inte hittar rätt i det än.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, det är väl det som är problemet med ljusen. Innan den slår om till grönt sitter de säkert och blåstirrar på lampan, men när den väl slagit om till grönt så riktas uppmärksamheten framåt och då märker de aldrig ifall den slår om till rött igen, så istället för att missen blir nån meter, så blir den hela depån.Lillis skrev:Är du säker?ANFRAN skrev:Men det måste ju vara lättare att ångra ett klartecken med en spade än med en liten lampa. Om massa hade fått spaden i huvudet hade han nog stannat.menthol skrev:Systemet med trafikljusen är i teorin långt mycket bättre än lollipop-systemet då man med hjälp av olika sensorer helt kan eliminera den mänskliga faktorn. När detta fungerar som det ska är det nog oslagbart, det är väl bara så att Ferrari inte hittar rätt i det än.
FI-meckarna såg lite nervösa ut för att Ferrarin skulle ha tagit eld, när de smög omkring runt Massa med brandsläckarna. Kanske inte så kul med en öppen slang in till tanken hängande på utsidan. För jag antar att kopplingen är öppen tills någon kopplar bort den?
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Alonsos seger idag innebar att han blev den sjunde segraren i årets mästerskap. Så jämnt och så många olika segrare har vi inte haft sedan -03 då det var hela åtta olika segrare. Även det faktum att 13 förare av 22 besökt pallen tyder också på att det inte bara är jäkligt jämnt mellan topp-teamen utan överlag.
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 11:18
STORT Grattis till Alonso, otrolig tur med sitt tidiga depåstopp som bäddade för seger. Även ett stort grattis till Nico, som lyckligtvis hann före Trulli efter sitt depåstopp under SC, med en stop-and-go som följd.
Synnerligen sopigt av Scuderia Ferrari, inga glada rubriker i morgondagens Gazzetta. Kasst av tekniken som släppte iväg Massa med tankslangen, kasst av Massa att inte orka längre upp i fältet trots fadäsen i depån, starkt av Kimi att ta sig upp till en femteplats med bud på en fjärdeplacering, uselt att missa så grovt i chikanen för att parkera i muren. Inga mästartakter där inte.
Hamilton var för en gångs skull lite cool, inga fula omkörningar och en smart taktik genom att inte riskera sina sex säkra poäng för ytterligare två mot Rosberg.
Trulli måste kört med handbromsen hårt åtdragen, fem sekunders tapp på täten per varv under början av loppet var surt för de efterföljande bilarna. Tom Force India låg ju med i samma klunga.
Singapore by night, enligt min åsikt ett mycket lyckat koncept. Tät racing, synnerligen annorlunda miljö med en nattsvart himmel i bakgrunden och en känsla av inomhusbana med den starka artificiella belysningen.
Synnerligen sopigt av Scuderia Ferrari, inga glada rubriker i morgondagens Gazzetta. Kasst av tekniken som släppte iväg Massa med tankslangen, kasst av Massa att inte orka längre upp i fältet trots fadäsen i depån, starkt av Kimi att ta sig upp till en femteplats med bud på en fjärdeplacering, uselt att missa så grovt i chikanen för att parkera i muren. Inga mästartakter där inte.
Hamilton var för en gångs skull lite cool, inga fula omkörningar och en smart taktik genom att inte riskera sina sex säkra poäng för ytterligare två mot Rosberg.
Trulli måste kört med handbromsen hårt åtdragen, fem sekunders tapp på täten per varv under början av loppet var surt för de efterföljande bilarna. Tom Force India låg ju med i samma klunga.
Singapore by night, enligt min åsikt ett mycket lyckat koncept. Tät racing, synnerligen annorlunda miljö med en nattsvart himmel i bakgrunden och en känsla av inomhusbana med den starka artificiella belysningen.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det verkar bara vara Massa som är i balans, som ju inte gör många fel nuförtiden. Det kan man inte säga om stallets andreförare.Jari skrev:Hela Ferrari är ur balans och vill gärna bjuda Hamilton och McLaren på årets titlar. Annars gillade jag loppet i Singapore som var mycket roligare än förväntat.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.