Hade JPM haft högre IQ än midjemått så borde han förstå att Raffes taktik ger bättre utdelning än hans.
/E
Det är ju lite svårt att förutse att man skall bli påkörd av en vinglande tysk (eller kanske inte ) eller att ha biografägare i tankarna när man skall köra ett GP. Detta är saker som Grinolle naturligtvis har kalkylerat med i sin taktik. "Ralfs taktik: Hmm... Eftersom jag inte är lika snabb som JPM så väntar jag på att min storebror gör en av sina vanliga manövrar vilket föranleder en biografägare till att ta ett beslut som gör den oranga massan glad samt gör så att jag får en uppkörd seger. Jaaaa så gör jag!" Tur & otur snarare.
Det är några lopp kvar som tur är. Det kommer säkert fler tillfällen att käbbla över några nya tilltag från FIA eller uppkörda poäng...
On 2002-04-16 11:17, Marsupilami wrote:
..... I båda fallen skulle Montoya tagit mer poäng om det inte hade varit för biografägare (Malaysia) samt en vinglande tysk i en orange bil (Brasilien) som bägge tolkar reglerna efter behag....[att] Surpuppan är favorit hos BMW råder det väl ingen tvekan om...... På Imola berodde JPM´s magra resultat på taskiga inställningar på bilen, vilket tydligt syntes från hans onboardkamera.... Jag är inte orolig för att JPM skall komma efter Raffe, däremot är jag orolig för att hela säsongens spänning är över nu p.g.a F(usk)2002
Åhhhhh, vad det är synd om Montoya!!! Stackar'n.....
B
Ps. Vem är det förresten som försett JPM med en bil med så dåliga inställningar? Oavsett vem det är, borde skurken verkligen skjutas!!! Jaså, har JPM själv ett avgörande inflytande?! Det var som faan.... Tja, då får vi väl skjuta honom istället!
Som Montoyafan är jag mycket besviken på Montoyas prestation i söndags. Han var helt enkelt inte tillräckligt snabb och det berodde på att han själv misslyckades med inställningarna på bilen - vilket är hans ansvar. Så Imolaronden till Ralf.
2-2 i kval, och nästintill obefintlig fördel Ralf i mästerskapet. I Spanien är det dags för revansch för Montoya vilket idag tyvärr verkar innebära "best of the rest" bakom Ferraris nya monsterbil.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
On 2002-04-16 11:34, El Scorcho wrote:
F1 har ju problem. Hur kul är det att se en dum och i och för sig skicklig tysk åka varv efter varv i en bil som är klart bättre än motståndarnas?
För övrigt är det ju bara herr Skomakare själv som har tagit för vana att svänga rakt in i konkurrenter när det står en VM-titel på spel, t.ex. i Damon Hill eller Jacques Villeneuve. Egentligen borde han stängts av 1 år eller så.
Hoppas verkligen de andra stallen kommer ikapp Ferrari snarast. För F1-cirkusen börjar bli helt patetisk med en omkörning då och då i depån...
Det finns ju ett skäl till att Schumacher trots sina 4 titlar, snart 5 aldrig kommer att bli så stor i folks sinnen som han borde vara om man bara tittar på resultat. Han är helt enkelt en tråkig jävel. När han kör in i en bil eller halvfuskar så borde han erkänna det. Då kan man ju ha lite respekt för tysken.
On 2002-04-19 10:17, El Scorcho wrote:
"bla bla bla" jo du Binneberra
Det finns ju ett skäl till att Schumacher trots sina 4 titlar, snart 5 aldrig kommer att bli så stor i folks sinnen som han borde vara om man bara tittar på resultat.
Du borde besöka ett F1 lopp någon gång i ditt liv för att förvissa dig om hur stor Schumacher är.
Har aldrig funnits och kommer sannolikt aldrig finnas en större F1 förare än honom. Vad sen du och några lantisar till tycker är irrelevant i sammanhanget. Vi som inte bor i Tranås och har sett honom köra ett otal gånger vet att han är och förblir den störste.
Sennas stora merit är hans tragiska olycka i Imola. Skulla han fått leva skulle han varit stallchef i BAR.
Som ni alla borde förstått vid det här laget så kan inte ZZ något om racing ö.h.t., utan besöker och tittar på F1-race p.g.a. glamouren och pengarna som är inblandade. Andra typer av racing bryr honom inte alls, då de saknar det enda han är instresserad av - stor social gemenskap kring glamourösa tillställningar. Naturligtvis håller en sådan människa på det stall som har lyckats bäst i marknadsföringen och har flest supportrar - Ferrari. Där kan han bäst tillfredsställa sitt stora behov av någon typ av gemenskap i sitt i övrigt ensamma och trista liv. Nu är vi några som ibland på främst kvällstid och mot betalning brukar hålla honom sällskap mellan racen så att livet inte blir allt för jobbigt för stackarn. Alla vill vi väl hjälpa de som har det svårt, så häng på någon gång ni andra också. Visst, helt kul är det inte, men lönande och man gör en god gärning.
Du borde besöka ett F1 lopp någon gång i ditt liv för att förvissa dig om hur stor Schumacher är.
Har aldrig funnits och kommer sannolikt aldrig finnas en större F1 förare än honom. Vad sen du och några lantisar till tycker är irrelevant i sammanhanget. Vi som inte bor i Tranås och har sett honom köra ett otal gånger vet att han är och förblir den störste.
Bara för att det finns 100 000 tyskar med hockeyfrillor och stentvättadejeans som skriker schumi schumi som hjärntvättade knäppgökar, gör knappast [Schumacher] den störste genom tiderna. Dessa hävdar ju även att Ramstein och Scooter, tillsammans med scorpions är de största banden genom tiderna.
On 2002-04-19 10:17, El Scorcho wrote:
"bla bla bla" jo du Binneberra
Det finns ju ett skäl till att Schumacher trots sina 4 titlar, snart 5 aldrig kommer att bli så stor i folks sinnen som han borde vara om man bara tittar på resultat. Han är helt enkelt en tråkig jävel. När han kör in i en bil eller halvfuskar så borde han erkänna det. Då kan man ju ha lite respekt för tysken.
Dr. Ar---e F1, för att man gillar fotboll så betyder det inte att man gillar korpfotboll. F1 är den mig veterligen enda formelklass där den berömda Svenska jantelagen inte gäller. Där det gäller att konstruera ett chassie och helst även en motor och tävla. Där man inte har infört budgetens storlek i reglementet. Jag älskar (en lätt överdrift) att se ett VM slutspel i fotboll, det innebär inte per automatik att vad som händer i matchen mellan Bökeberga Assholes och Vårtinge BK är av intresse. Du har självfallet din fulla frihet att tycka och titta på precis vad du vill. Det finns folk här som till och med är intresserade av cart, stcc, dmt och alla andra avarter som är i varierande utsträckning degenererade biltävlingsklasser. Dock så tilltalar ingen av de nämnda mig.
Ser inte felet med "social gemenskap kring glamourösa tillställningar". Man tröttnar fort på öl och korv, då kan man ju ibland byta till champagne och caviar.
Jag håller på det stall som är mig närmast om hjärtat. Ger mig den på om Volvo (då det var Svenskt) kört F1 så skulle sannolikheten att du höll på dom vara hyffsat stor?? Har inte sett Fisichellas alla framgångar än, hoppas att dom kommer så att jag kan hålla på en vinnare.
Jag går hellre ut och tar ett glas med mina vänner till en hutlös kostnad än sitter hemma bitter, inåtvänd drickandes hembrännt och med en miljon på banken. Jag är av sydeuropeisk härkomst och det är kullturellt betingat.
On 2002-04-19 13:57, Binneberra wrote:
....medan du själv gång efter annan bländar oss andra med din fulländade expertkunskap och ditt ogrumlade omdöme.
Tack för det lite omotiverade berömmet, men även jag kan ha fel ibland, dock inte så ofta.
Känner jag dig förresten, Binneb?
On 2002-04-19 13:57, Binneberra wrote:
....medan du själv gång efter annan bländar oss andra med din fulländade expertkunskap och ditt ogrumlade omdöme.
Tack för det lite omotiverade berömmet, men även jag kan ha fel ibland, dock inte så ofta.
Känner jag dig förresten, Binneb?
Eh....nu läste du nog mitt förra inlägg lite slarvigt...
Att det fanns riktigt korkade människor i forumet är väl i coh för sig inte överraskande. Schumachers storhet bestäms inte av hur många tyskar i hockeyfrillor som går på ett F1 lopp och dricker öl. Det jag menade var att fusktysken med fuskbilen riskerar att utarma intresset för F1.
För övrigt har jag följt F1 länge och till och med sett det på plats i Sverige för tusen år sedan känns det som.
Men, ni har väl inte följt F1 så länge? Därav er totala oförmåga att bedöma saker i ett perspektiv. Upptäckte ni F1 när TV4 började sända, eller?
Personangrepp renderar personangrepp tillbaka...om vi nu bortser från Tranås, och att jag därför är mindre vetande och så vidare...det jag ville ha fram är att F1 just nu håller på och tappar spänningen och ni verkar inte inse att M. Schumachers körning just nu bara är kejsarens nya kläder. Han är inte så stor bakom sin Ferrari.
Men, han var väldigt bra i Benetton, och han har varit extremt duktig på att bygga upp ett stall omkring honom. Där är han bäst.
Jag får hoppas att en del av er, t.ex. zz försöker skämta (även om det var ett uselt försök). Kommentaren om Senna är verkligen INTE rolig! Sådana kommentarer gör bara att debattklimatet försämras.
Till er alla: Försök debattera med hjärnan och inte magen.
On 2002-04-22 11:18, El Scorcho wrote:
Personangrepp renderar personangrepp tillbaka...om vi nu bortser från Tranås, och att jag därför är mindre vetande och så vidare...det jag ville ha fram är att F1 just nu håller på och tappar spänningen och ni verkar inte inse att M. Schumachers körning just nu bara är kejsarens nya kläder. Han är inte så stor bakom sin Ferrari.
Men, han var väldigt bra i Benetton, och han har varit extremt duktig på att bygga upp ett stall omkring honom. Där är han bäst.
Personangrepp är ett sundhetstecken, det visar att man har ett patos för någonting. Om jag sårat dig (vilket absolut inte var avsikten) så ber jag om ursäkt.
MS är vår tids Fangio eller Prost, jag är glat att få vara del av den tidsperioden. Har följt F1 redan då 85% av Tv utbudet var svartvitt och TV4 inte var politiskt möjligt.
Det gäller att bygga ett bra stall, attrahera kapital i form av rika och generösa sponsorer, bygga bra bilar/motorer och se till at man tar kortast tid på sig från start till mål. MS har bevisligen gjort allt det där. Det har givit honom 2WDC (i Ferarri) och Ferarri en knapp handfull WCC.
Nej MS är verkligen inte stor. En liten kille på ca 170cm och knappt 65 Kg.
On 2002-04-19 10:28, zz wrote:
Sennas stora merit är hans tragiska olycka i Imola.
Jag antar att detta upprörde en del och att det var detta som Pastis avsåg.
Jag har sagt det i ett annat forom och jag säger det även här.
Det var ett jävla tjaffsande om Senna. Får han inte kritiseras? Vem av Er har helgonförklarat vår egen Ronnie?? Vem av Er sörjer Ratzenberger? Dom misste också sina liv i den sport dom älskade. Jag saknar Senna lika mycket som ni och jag saknar Ronnie och Ratzenberger mfl. Skillnaden är den att för mig var och är Senna en duktig förare som tragiskt omkom. För Er är han ett orörbart helgon. Hade han inte mist sitt liv på Imola och levt för att få uppleva att besegras av MS 1994, då hade det gått aldeles utmärkt att skriva vad som helst. Med ovanstående mening vill jag ha sagt att ingen skriver om hans fula körning, hans förakt för motståndarna mm. Ja han var bra, men har i mångas inlägg blivit ett oslagbart helgon man inte får utala sig negativt om. Hade han inte tragiskt omkommit på Imola och sett sig besegrad 94, 95 och slutat 96, då hade han bara varit en pensionerad lyxbåtsägare med 3WDC titlar som bla, Piquet, Lauda, Brabham mfl. För många är han ett helgon, för mig är han en tragiskt omkommen duktig förare. Det var det jag avsåg när jag skrev "Hans största merit....."
Han är ingen helgon! Men att säga att han inte var något speciellt är lika dumt som att säga att Schumi är en sopa. Senna förändrade F1, från en playboysport till en sport för riktiga idrottsmän.
Kritisera är en sak, men att dumsåga någon är något helt annat.
On 2002-04-19 11:55, AndersF1 wrote:
Som ni alla borde förstått vid det här laget så kan inte ZZ något om racing ö.h.t., utan besöker och tittar på F1-race p.g.a. glamouren och pengarna som är inblandade. Andra typer av racing bryr honom inte alls, då de saknar det enda han är instresserad av - stor social gemenskap kring glamourösa tillställningar. Naturligtvis håller en sådan människa på det stall som har lyckats bäst i marknadsföringen och har flest supportrar - Ferrari. Där kan han bäst tillfredsställa sitt stora behov av någon typ av gemenskap i sitt i övrigt ensamma och trista liv. Nu är vi några som ibland på främst kvällstid och mot betalning brukar hålla honom sällskap mellan racen så att livet inte blir allt för jobbigt för stackarn. Alla vill vi väl hjälpa de som har det svårt, så häng på någon gång ni andra också. Visst, helt kul är det inte, men lönande och man gör en god gärning.
On 2002-04-22 12:04, Pastis wrote:
Men att säga att han inte var något speciellt är lika dumt som att säga att Schumi är en sopa.
Om Herr ansvarig utgivare bemödade sig om att inte enbart läsa mitt inlägg utan tog sig tid att försöka förstå det så skulle Herr ansvarig utgivare inte ha skrivit ovanstående.
Senna var följdaktligen lika stor som Piquet, Lauda, Brabham och Stewart. Varken mindre eller större. Man kan inte bagatellisera dessa herrars insats. De kommer från en annan tid och var så stora man kunde bli på sin tid utifrån den anda som rådde då. Att hamna bland dessa stora är inte kattskit. Man kan skriva vad man vill om Brabham men uppenbart inte om Senna????
Fangio, Prost och Schumacher står i en annan klass än de ovan nämnda. Sen kan du och jag "tycka" vad vi vill. 1 meter är och förblir en meter oavsett hur gärna vi vill tt den skall vara 2.
Läser JBS om F1??? Trodde att det var sunkcart som gällde? Välkommen! Den dansande gubben påminner lite om hur du såg ut i sommras när solen sken på dig.
On 2002-04-22 10:49, El Scorcho wrote:
Att det fanns riktigt korkade människor i forumet är väl i coh för sig inte överraskande. Schumachers storhet bestäms inte av hur många tyskar i hockeyfrillor som går på ett F1 lopp och dricker öl. Det jag menade var att fusktysken med fuskbilen riskerar att utarma intresset för F1.
För övrigt har jag följt F1 länge och till och med sett det på plats i Sverige för tusen år sedan känns det som.
Men, ni har väl inte följt F1 så länge? Därav er totala oförmåga att bedöma saker i ett perspektiv. Upptäckte ni F1 när TV4 började sända, eller?
Med tanke på att Montoya var tvungen att använda reservbilen vilken inte hade en kvalmotor så var ju hans tid rätt okay - bara 0,15s bakom stallkamraten med kvalmotor.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
This was an impressive enough achievement considering that the Colombian was forced to abandon his racecar and switch to the T-car.
What makes his achievement incredible, though, is the fact that the T-car was not fitted with a qualifying engine, which has to make his tour of the Circuit de Catalunya in 1m17.425s something of a minor miracle.
"Firstly, if I could correct Eddie. I don't know what Frank said at whatever meeting, but we don't have and have never had a qualifying engine. Any engine we qualify with, the same specification is available on Sunday. Every now and then there may be a new development that we may use in qualifying first and then in the next race it will be a race spec, but there is no such thing as a qualifying engine."
Ska inte ta äran åt mig av att ha grävt fram ciatet själv. Någon på Atlas som har gjort jobbet.
Jag måste säga att jag är förvånad över denna nyhet om Montoyas motor? Vad är det egentligen för källa för det ryktet?
I BMW:s officiella uttalanden sägs inget om att reservbilen skulle ha en sämre motor än de två ordinarie bilarna. Ett så stort stall som Williams-BMW har naturligvis tillräckligt med resurser för att ha tre likadana bilar i garaget.
Enligt Mario Theissen BMW och Sam Michael chefingenjör Williams, så anmälde Montoya misständningar över radion. Stallet kunde inte se något orsak till detta på telemetrin. Därför bytte man till reservbilen.
Enligt Montoya tog det sedan ett bra tag för honom att hitta rätt inställning.
Inte ett ord om någon annan motor från dem!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Pastis den 2002-04-28 12:22 ]</font>
Ryktet kan juh ha uppkommit från bilderna på BernieVision där Montoya låg på 18200~ och Raffe på 18600~ varv. Men det har väl kanske med utväxlingen och när man växlar att göra.
On 2002-04-28 15:30, Flatspot wrote:
För jäkligt att med flit köra över sin egen mekaniker...
egen tolkning som så många andra här inne...känn er träffade,,=)
Eje: "lollipopkillen verkade tveka något när han skulle släppa iväg Montoya. Anledningen känner han nog bara till själv"
Detta sa han efter att ha sett reprisen tre gånger
Hur i... kan man få kommentera F1 när man inte ens kan se vad som händer på banan?
Hela världen såg ju att bränslepåfyllningsslangen var kvar i bilen när Montoya släpptes iväg, redan utan repris?
Det hjälper inte att man är duktig och påläst, när man ALDRIG ser vad som egentligen händer
Grejen var väl den att lollipopen skulle gå åt sidan lite så han drog med sig skylten en aning och då trodde Montoya det bara var att åka. Lollipop-mannen fick sitt straff iom att han själv vart "överkörd".
Jo han fladdrade med spaden, vilket ledde till en lite otäck situation. Tanknissen höll ju hårt i sitt grepp och åkte med bilen Tur väl verkade det inte gå så illa med någon av dem.
Var det inte i Spanien som M Schumacher körde över en mekaniker för något år sedan?
On 2002-04-28 16:01, PeppeF1 wrote:
Grejen var väl den att lollipopen skulle gå åt sidan lite så han drog med sig skylten en aning och då trodde Montoya det bara var att åka. Lollipop-mannen fick sitt straff iom att han själv vart "överkörd".
Fast det roligaste med hela incidenten var ändå att Mr Lollipop, när han väl insett sitt misstag eller i vart fall att Montojojo var på väg att blåsa i förtid, slängde fram benet för att försöka stoppa bilen med sin egen kropp!!! Fast han verkade rent allmänt ganska förvirrad, faktiskt. Man såg ju ända från Marieberg att tank-mannen inte var klar. Varför Mr Lollipop ändå svajade som han gjorde vet nog inte ens han själv.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Binneberra den 2002-04-29 13:36 ]</font>
Jag tror att killarna som bytte vänster fram hade nåt mindre problem som drog slickepottmannens uppmärksamhet till sig. När de vinkade att allt var ok viftade han till med spaden - för tidigt.