Hamilton brukar va snabbt framme och gratulera .......ifall han märker att han är på tvJTarnstrom skrev:Webber gratulerade Vettel. Visserligen är de från samma team (jag vet, jag vet, men TR och RB är samma skit) men sådant där brukar ju sitta långt inne även då.ANFRAN skrev:Jag har bara TV6, så nej, jag såg inte.JTarnstrom skrev:Åh, fy fan! Såg ni? En förare som gratulerade en annan! Det händer fan i mig inte varje dag.
ITALIENS GP 2008 - AUTODROMO DI MONZA
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Jag tror nog det vanligtvis är ännu jobbigare att gratulera en i samma team eller teamkamrat.JTarnstrom skrev: Webber gratulerade Vettel. Visserligen är de från samma team (jag vet, jag vet, men TR och RB är samma skit) men sådant där brukar ju sitta långt inne även då.
Så snyggt gjort av Webber att gratulera Vettel som ju också är hans framtida stallkamrat.
Dessutom bra kval av Webber som helt klart är grym i regn.
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Cheever skrev:Ok, synd för dig, du får övertyga Eje också.menthol skrev: Nej.
http://www.formula1.com/inside_f1/rules ... ions/6837/The only exception to this is when there is a "change in climatic conditions", for example a dry qualifying session followed by a wet race, or vice versa. In this case the FIA will give the teams permission to make further appropriate changes to their cars.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det var ju det jag postade tidigare, att man får ändra framvingen, hur svårt kan det vara.menthol skrev:Cheever skrev:Ok, synd för dig, du får övertyga Eje också.menthol skrev: Nej.http://www.formula1.com/inside_f1/rules ... ions/6837/The only exception to this is when there is a "change in climatic conditions", for example a dry qualifying session followed by a wet race, or vice versa. In this case the FIA will give the teams permission to make further appropriate changes to their cars.
- the aerodynamic set up of the front wing may be adjusted using the existing parts. No parts may be added, removed or replaced ;
- if the FIA technical delegate is satisfied that changes in climatic conditions necessitate alterations to the specification of a car, changes may be made to the air ducts around the front and rear brakes and radiator ducts. These changes may be made at any time after the message “CHANGE IN CLIMATIC CONDITIONS” is shown on the timing monitors, from this point the choice of air ducts around the front and rear brakes and radiator ducts is free, subject always to compliance with the relevant Technical Regulations.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Så vad är problemet? Frontvingen kan man ändra på oavsett om vädret har ändrat sig eller inte. För att göra mer måste vädret ha förändrat sig. Precis som jag sade.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Man får ändra luftintagen? Jag svarade på frågan generellt och antagande att det skulle ändra bilens uppförande i vått väglag jämfört med torrt eller tvärt om.menthol skrev:Så vad är problemet? Frontvingen kan man ändra på oavsett om vädret har ändrat sig eller inte. För att göra mer måste vädret ha förändrat sig. Precis som jag sade.
Det intressanta trodde jag var om man hade en set-up på lördagen och vädret ändrade sig till söndagens lopp vilka medel man har att påverka bilens uppförande enligt reglerna.
Summa summarum är att om man ställer in bilen för vått på lördagen och det är torrt på söndagen så får man inte ändra det, det var det frågan var och det jag svarade på - om just det är ändrar sig genom att man får ändra luftintagen vet inte jag, men jag antog att så inte var fallet utan att det som Pastis sa bland annat är dämpare och i viss mån vingar, du får upplysa mig och andra om så inte är fallet.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån sep 08, 2008 16:42
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70572
HAM förklarar sitt risiga kval för Autosport:
HAM förklarar sitt risiga kval för Autosport:
Kan någon påminna honom om Kanada's GP, tyckte han missade bromspunkten rätt grovt där också."It was very hard to pick out the braking points," he said. "It's the first time this has happened to me in Formula 1
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
(Mario Andretti)
(Mario Andretti)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hamilton var sen efter sitt idiotmisstag med däcken, men Kimi var inte så speciellt sen ut, vad jag såg, så vad hände med honom egentligen?Jari skrev:De var sena ut i andra och det regnade betydligt mer då, ¨så de fick inte till tidernaIMS-1999 skrev:Fort, mitt i ett barnkalas. Vad gjorde HAM och RAI för att klara sig undan Q3?
Bara långsam, eller någon ursäkt?
Angående Massas snabbaste varv så satte han väl det en bit in i Q3 och inte på sitt första varv, eller?
Livetidtagningen var lite skakig så därför är jag inte helt säker.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Frågan är om han pratar om samma sak i den andra meningen, med tanke på vad han säger efteråt. Det är inte den missade Q3-platsen han pratar om, när han säger att det är första gången?IMS-1999 skrev:http://www.autosport.com/news/report.php/id/70572
HAM förklarar sitt risiga kval för Autosport:Kan någon påminna honom om Kanada's GP, tyckte han missade bromspunkten rätt grovt där också."It was very hard to pick out the braking points," he said. "It's the first time this has happened to me in Formula 1
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Han var ganska klart siste man (sett till när tiden sattes alltså) att ta sig vidare till Q3. Väl i Q3 var han tillsammans med Kova, Webber, Bourdais och Glock de som förbättrade sig precis i slutet.Lemon skrev:Om jag inte missminner mig så var Massa den siste som lyckades klämma in sig i topp-10 i Q2. Tror även han var sist i Q3 att förbättre sin position. Inte illa pinkat av världens sämsta förare i regn.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det stämmer. Långt in i Q2 låg Massa runt 12-13:e plats men han var en av de sista som överhuvudtaget förbättrade sig, upp till 10:e. Räikkönen, Hamilton och Kubica var samtliga ute och körde då också utan att nå liknande tider.Lemon skrev:Om jag inte missminner mig så var Massa den siste som lyckades klämma in sig i topp-10 i Q2. Tror även han var sist i Q3 att förbättre sin position. Inte illa pinkat av världens sämsta förare i regn.
Q. You did a great job in Q2 to improve your time in the late phase of that session when conditions were getting worse. Can you talk a little about that lap, and do you think it saved your day?
FM: For sure I think Q2 was the most critical point in qualifying. And looking at the track, it was reasonably okay in the beginning but then there was coming a lot of water and it was getting worse and worse. I think I was maybe the only one to improve the time and to get the time in the very late phase.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån sep 08, 2008 16:42
Tror att han pratar om att det var första gången han hade (så) svårt att hitta bromspunkterna sen han kom till F1. Men han har ju iofs aldrig missat Q3.AndersF1 skrev: Frågan är om han pratar om samma sak i den andra meningen, med tanke på vad han säger efteråt. Det är inte den missade Q3-platsen han pratar om, när han säger att det är första gången?
Erkänner dock glatt att jag tolkar Lewis ungefär som faan skulle tolka bibeln. Det underlättas ju en del av att han har en tendens att fälla de moppsigaste kommentarerna just innnan de största missarna.
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
(Mario Andretti)
(Mario Andretti)
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det stämmer, ingen var mer förvånad än jag. Men det skall ändå till en rätt ok körning i ett regnlopp för att Silverstone skall blekna lite.Lemon skrev:Om jag inte missminner mig så var Massa den siste som lyckades klämma in sig i topp-10 i Q2. Tror även han var sist i Q3 att förbättre sin position. Inte illa pinkat av världens sämsta förare i regn.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Man kan naturligtvis göra sig lustig över Hamiltons misslyckande i Q2 men grunden till det var ju felbeslutet att först gå ut på intermediate, något som Hamilton själv tar på sig skulden för tillsammans med sin ingenjör. När Hamilton sedan väl kom ut på regndäck hade han begränsat med tid att känna av banans kondition och när dessutom regnet tilltog var det kört för honom. Man såg ju i Q1 att Hamilton var nästan lika snabb som Kova så något fel på Hamiltons fart i regn är det egentligen inte. Blir det regn i morgon också är jag övertygad om att Hamilton lämnar Räikkönen och Kubica bakom sig ganska snabbt.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det konstiga var att han inte var snabbare en Kimi när dom båda var ute på regndäck samtidigt.PS skrev:Man kan naturligtvis göra sig lustig över Hamiltons misslyckande i Q2 men grunden till det var ju felbeslutet att först gå ut på intermediate, något som Hamilton själv tar på sig skulden för tillsammans med sin ingenjör. När Hamilton sedan väl kom ut på regndäck hade han begränsat med tid att känna av banans kondition och när dessutom regnet tilltog var det kört för honom. Man såg ju i Q1 att Hamilton var nästan lika snabb som Kova så något fel på Hamiltons fart i regn är det egentligen inte. Blir det regn i morgon också är jag övertygad om att Hamilton lämnar Räikkönen och Kubica bakom sig ganska snabbt.
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
Men Hamilton åkte rätt så mycket långsammare än Räikkönen under Q2 när det regnade, varför är du så övertygad om att han blir på en dag snabbare i regn?PS skrev:Man kan naturligtvis göra sig lustig över Hamiltons misslyckande i Q2 men grunden till det var ju felbeslutet att först gå ut på intermediate, något som Hamilton själv tar på sig skulden för tillsammans med sin ingenjör. När Hamilton sedan väl kom ut på regndäck hade han begränsat med tid att känna av banans kondition och när dessutom regnet tilltog var det kört för honom. Man såg ju i Q1 att Hamilton var nästan lika snabb som Kova så något fel på Hamiltons fart i regn är det egentligen inte. Blir det regn i morgon också är jag övertygad om att Hamilton lämnar Räikkönen och Kubica bakom sig ganska snabbt.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag fick uppfattningen att det dröjde ganska länge innan Hamilton/McLaren hade insett sitt misstag och fick ut honom på riktiga regndäck i Q2. Det gjorde att Hamilton hade bara ett fåtal varv på sig att sätta en bra tid innan regnet tilltog igen. Massa satte sitt snabbaste varv när det var ungefär fem minuter kvar av Q2, därefter var det i princip omöjligt att sätta snabbare tider pga regnet.Kuopio skrev:Men Hamilton åkte rätt så mycket långsammare än Räikkönen under Q2 när det regnade, varför är du så övertygad om att han blir på en dag snabbare i regn?
Jag menar alltså att misstaget att gå ut på intermediates gjorde att Hamilton hamnade i tidsnöd och aldrig fick chansen att bygga upp farten i Q2 som t.ex. Kovalainen, Räikkönen och Massa fick. Det var Hamiltons eget fel så klart, men hans tid i Q1 indikerar att han hade farten i sig och därav min slutsats att blir det regn i morgon kommer Hamilton att vara snabb.
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
Underbart Vettel . Tack för att du visar Hamiltån hur man kör i regn. Fan vad han kommer få äta upp sitt uttalande om att vara så bra i regn. Hahaha!!
Jag hoppas Massa vinner imorgon och Hamiltån kraschar i första kurvan med Trulli (the blockmaster).
Tack Eje o Blomman för bra sändning
Jag hoppas Massa vinner imorgon och Hamiltån kraschar i första kurvan med Trulli (the blockmaster).
Tack Eje o Blomman för bra sändning
-Red Bull Racing
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det blir kul att se vad som händer i morgon, om det är tort.PeppeF1 skrev:LH själv menar att han aldrig fick upp tempen i däck och bromsar när han gick ut så sent medan de andra kunde bibehålla den tempen de fick upp i början av sessionen. Inte ens han kunde anpassa sig till den situationen.
Kanske hade Hamilton mer kylning på bromsarna en andra vilket kan ge utdelning i morgon.
Tycker ändå det var lite kul med 15:e platsen efter hans kaxiga uttalande innan loppet.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad har Monaco med att Silverstone skall blekna?PS skrev:Monaco i år anses inte heller ok?Cheever skrev:Det stämmer, ingen var mer förvånad än jag. Men det skall ändå till en rätt ok körning i ett regnlopp för att Silverstone skall blekna lite.
Att Massa inte vann i Monaco från pole hjälper inte riktigt till i min värld, snarare tvärt om.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tis dec 06, 2005 00:05
- Ort: Riverhouse,Skåne
Hade inte varit fel med loppet på VS1, UTAN reklam!!Depeche skrev:Ja speciellt när man slipper reklamen under kvalet.Blomman skrev:Viasat är en mycket bra kanal , prova den....
JB
Ångrar inte att jag skaffade Viasat Sport-paketet.
Men det blir kanske ändring på det till 2009, Viasats avtal går ju ut efter denna säsongen.........Vad säger Du Blomman??
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Precis.PS skrev:Ok, då vet jag. Fördelen med att leva i en egen värld är ju att man själv bestämmer reglerna!Cheever skrev:Vad har Monaco med att Silverstone skall blekna?
Att Massa inte vann i Monaco från pole hjälper inte riktigt till i min värld, snarare tvärt om.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kimis vansinniga klantigheter på Spa och även hans uppvisning i Monaco får dock det mesta att blekna när det gäller klantig regnkörning. Det var minst sagt lite bambi på hal is i dagens kval också. Kova skötte sig ju bra, annars kunde man tro att det aldrig regnade i Finland...Cheever skrev:Det stämmer, ingen var mer förvånad än jag. Men det skall ändå till en rätt ok körning i ett regnlopp för att Silverstone skall blekna lite.Lemon skrev:Om jag inte missminner mig så var Massa den siste som lyckades klämma in sig i topp-10 i Q2. Tror även han var sist i Q3 att förbättre sin position. Inte illa pinkat av världens sämsta förare i regn.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag vet inte vad som tagit åt folk, fullkomligt normala människor har fått hybris och börjar yra om Monaco när det nämns SilverstoneAndersF1 skrev:Kimis vansinniga klantigheter på Spa och även hans uppvisning i Monaco får dock det mesta att blekna när det gäller klantig regnkörning. Det var minst sagt lite bambi på hal is i dagens kval också. Kova skötte sig ju bra, annars kunde man tro att det aldrig regnade i Finland...Cheever skrev:Det stämmer, ingen var mer förvånad än jag. Men det skall ändå till en rätt ok körning i ett regnlopp för att Silverstone skall blekna lite.Lemon skrev:Om jag inte missminner mig så var Massa den siste som lyckades klämma in sig i topp-10 i Q2. Tror även han var sist i Q3 att förbättre sin position. Inte illa pinkat av världens sämsta förare i regn.
Jag ska aldrig mer nämna att Massa körde bra i regn, jag lovar och svär dyrt och heligt. Det verkar bringa fram Kimiantipatier som jag trodde endast Enzo och Tärnström hade - men ibland blir man förvånad. Och Kimis egenskaper som förare i väta verkar också ha att göra med Massas körning på Silverstone?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Kanske......do296 skrev:Hade inte varit fel med loppet på VS1, UTAN reklam!!Depeche skrev:Ja speciellt när man slipper reklamen under kvalet.Blomman skrev:Viasat är en mycket bra kanal , prova den....
JB
Ångrar inte att jag skaffade Viasat Sport-paketet.
Men det blir kanske ändring på det till 2009, Viasats avtal går ju ut efter denna säsongen.........Vad säger Du Blomman??
JB
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Vad sade dom till Hamilton via radion under Q2;
....nåt att du måste kunna köra snabbare, det gör alla (?) andra ....
eller nåt liknande? Detta kan ju bli bevingade ord
Jag undrar om inte det knäckte en hel del på Ham,s psyke....kanske det för ett ögonblick gick upp för honom hans senaste skrytsnack om sig själv.
Off topic: Jag kommer inte ihåg att Kimi skulle nånsin ha skrutit om sina egna förträffliga egenskaper framom andra efter eller före ett lopp....men nu antar jag att det finns typer a´la Enzo säkert hittar nåt som kan tolkas som motsatsen. Häkkinen hade väl också samma egenskap ...och inte Vettel heller för den delen.
....nåt att du måste kunna köra snabbare, det gör alla (?) andra ....
eller nåt liknande? Detta kan ju bli bevingade ord
Jag undrar om inte det knäckte en hel del på Ham,s psyke....kanske det för ett ögonblick gick upp för honom hans senaste skrytsnack om sig själv.
Off topic: Jag kommer inte ihåg att Kimi skulle nånsin ha skrutit om sina egna förträffliga egenskaper framom andra efter eller före ett lopp....men nu antar jag att det finns typer a´la Enzo säkert hittar nåt som kan tolkas som motsatsen. Häkkinen hade väl också samma egenskap ...och inte Vettel heller för den delen.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tis dec 06, 2005 00:05
- Ort: Riverhouse,Skåne
............Kanske inte, hur som helst hoppas jag att det bli MINST samma satsning till nästkommande säsonger, läste en intressant kommentar iBlomman skrev:Kanske......do296 skrev:Hade inte varit fel med loppet på VS1, UTAN reklam!!Depeche skrev: Ja speciellt när man slipper reklamen under kvalet.
Ångrar inte att jag skaffade Viasat Sport-paketet.
Men det blir kanske ändring på det till 2009, Viasats avtal går ju ut efter denna säsongen.........Vad säger Du Blomman??
JB
eran blogg... http://f1bloggen.blog.mtgnewmedia.se/20 ... fortsatta/
Men DU kan väl inte kommentera ....änn??!!
Tack för bra jobb, Blomman!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det hade med bleknandet av Massas Silverstone-klantighet att göra.Cheever skrev: Jag vet inte vad som tagit åt folk, fullkomligt normala människor har fått hybris och börjar yra om Monaco när det nämns Silverstone
Jag ska aldrig mer nämna att Massa körde bra i regn, jag lovar och svär dyrt och heligt. Det verkar bringa fram Kimiantipatier som jag trodde endast Enzo och Tärnström hade - men ibland blir man förvånad. Och Kimis egenskaper som förare i väta verkar också ha att göra med Massas körning på Silverstone?
Fullkomligt normala människor?
Finns det sådana här på SLP?
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: lör okt 06, 2007 11:05