Kortare banor, kortare race - undergången är nära
-
- Moderator
Kortare banor, kortare race - undergången är nära
http://uk.eurosport.yahoo.com/08092008/ ... monza.html
Nästan så att man undrar om de galna vetenskapsmännen redan har kommit igång med den nya partikelacceleratorn. Det känns fan i mig som om vi är på väg att sugas in i det där svarta hålet med tanke på alla idiotier som försiggår i F1. Först nåddes vi av ryktena att Spa ska kortas av, snart är Storbritanniens GP borta ur kalendern och nu ska alltså FOTA ta upp frågan om inte tävlingarna ska kortas. Anledning: racen är för tråkiga. Om man nu vill förändra sporten så fundamentalt kan man väl skapa en ny serie istället för att fullständigt utplåna sportens identitet och historia.
Nästan så att man undrar om de galna vetenskapsmännen redan har kommit igång med den nya partikelacceleratorn. Det känns fan i mig som om vi är på väg att sugas in i det där svarta hålet med tanke på alla idiotier som försiggår i F1. Först nåddes vi av ryktena att Spa ska kortas av, snart är Storbritanniens GP borta ur kalendern och nu ska alltså FOTA ta upp frågan om inte tävlingarna ska kortas. Anledning: racen är för tråkiga. Om man nu vill förändra sporten så fundamentalt kan man väl skapa en ny serie istället för att fullständigt utplåna sportens identitet och historia.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Jaha, det här börjar bli riktigt illa. Korta loppen, vad får dom allt ifrån. Som du sa, då kan man kolla vilken gärsgårdsserie som helst.
Dom hade en stor undersökning på fia.com för något eller ett par år sedan, va fan svarade ni egentligen?
Eller har dom tagit resultatet och gjort precis tvärt om.
Nä fan, bort med tvåtimmarsregeln och inför längre lopp, åtminstone ett "F1-indy500" över minst tre timmar.
Dom hade en stor undersökning på fia.com för något eller ett par år sedan, va fan svarade ni egentligen?
Nä fan, bort med tvåtimmarsregeln och inför längre lopp, åtminstone ett "F1-indy500" över minst tre timmar.
I was misled and that is the way it went
-
-
- Moderator
Det finns gränser för vad man accepterar... Än så länge behåller F1 sin tjusning, för min del, men det behövs inte speciellt mycket mer för att jag ska skita i att intressera mig. Det finns andra serier att följa som faktiskt bjuder på mer spänning. IRL ser ju ut att vara på rätt väg. Finalracet var ett av de mest spännande race jag har sett. ALMS är på rätt spår, som CART när det var som bäst. Näe, F1 är på väg käpprätt åt helvete.
-
- Moderator
Om något behöver ju racen bli längre för att de ska bli intressanta. Titta på rally. Idag är det rena sprintloppen. Glädjande nog hörs röster för att återgå till de långa sträckor man körde förr i tiden.
-
-
-
Att köra riktigt fort kräver en tuffare set-up exempelvis.ANFRAN skrev:Vad menar du?PC: skrev:Kortare race vore skitbra tycker jag, de snabbaste chaufförerna kommer bättre till sin rätt.
Bilen blir hårdare både mot bränsleförbrukning och däck, de som är lite bättre på "eco-driving" och strategi kommer inte till sin rätt i samma utsträckning som vid långa race.
Vi slipper se omkörningar i depån med kortare race, förhoppningsvis. Men det förutsätter att bilarna inte släpper så mycket skitig luft bakom sig som de gör idag, annars blir det inga omkörningar alls...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
-
-
-
Men om ska det inte vara F1 kan man ju lika gärna göra en ny serie och låta publik som gillar korta lopp titta på det. Inte förstöra F1 för det. Vad är poängen? Fullkomligt idiotiskt.PC: skrev:Att köra riktigt fort kräver en tuffare set-up exempelvis.ANFRAN skrev:Vad menar du?PC: skrev:Kortare race vore skitbra tycker jag, de snabbaste chaufförerna kommer bättre till sin rätt.
Bilen blir hårdare både mot bränsleförbrukning och däck, de som är lite bättre på "eco-driving" och strategi kommer inte till sin rätt i samma utsträckning som vid långa race.
Vi slipper se omkörningar i depån med kortare race, förhoppningsvis. Men det förutsätter att bilarna inte släpper så mycket skitig luft bakom sig som de gör idag, annars blir det inga omkörningar alls...
Att köra F1 är mer än att bara vara snabbast. Det gäller att komma i mål först (och tydligen komma förbi nålsögat med ban-domarna efter loppen) efter en distans uppåt 30 mil att korta det vore som att korta en meter till 74½cm.
Senast redigerad av Cheever den tis sep 09, 2008 21:08, redigerad totalt 1 gång.
-
-
-
-
-
"Killen" är det så du kallar den store Franske tänkaren??????Cheever skrev:Har Gösta citerat killen med åsikten för dig? Något dravel om att alla har en rätt till sin åsikt och att han skulle försvara deras rätt att framföra den.PC: skrev:Nu svor jag visst i kyrkan igen, dumma mig...
I det här fallet gäller inte det
"Jag håller inte med om din åsikt, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att yttra den".
Voltaire (1694-1778)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Eehh... vadå...?Cheever skrev:Har Gösta citerat killen med åsikten för dig? Något dravel om att alla har en rätt till sin åsikt och att han skulle försvara deras rätt att framföra den.PC: skrev:Nu svor jag visst i kyrkan igen, dumma mig...
Och så talar du för Gösta, säger du? Han är nog kapabel att själv framföra sina åsikter, faktum är att han kan försvara sig själv för att ha den rätten.
Om Gösta vill såga mig vid fotknölarna så behöver/vill han inte ha något ombud tror jag
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
-
Se ovanPC: skrev:Eehh... vadå...?Cheever skrev:Har Gösta citerat killen med åsikten för dig? Något dravel om att alla har en rätt till sin åsikt och att han skulle försvara deras rätt att framföra den.PC: skrev:Nu svor jag visst i kyrkan igen, dumma mig...
Och så talar du för Gösta, säger du? Han är nog kapabel att själv framföra sina åsikter, faktum är att han kan försvara sig själv för att ha den rätten.
Om Gösta vill såga mig vid fotknölarna så behöver/vill han inte ha något ombud tror jag
-
Du tillhör det få här på forumet jag fortfarande har något som kan kallas för respekt, för. Men å andra sidan älskar jag att gräla och såga folk vid fotknölarna, känner mig lite kluven där.PC: skrev: Om Gösta vill såga mig vid fotknölarna så behöver/vill han inte ha något ombud tror jag
Nej för f-n, inga ombud, vill njuta av det helt själv.
-
- Varnad
Nej, det där är fan mitt, eller?ANFRAN skrev:För sjuttielfte gången: CITATET ÄR INTE HANS!Gösta skrev:"Jag håller inte med om din åsikt, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att yttra den".
Voltaire (1694-1778)
P.S. Vems är det egentligen? D.S
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
- Varnad
-
- Varnad
-
-
-
-
-
ANFRAN skrev:För sjuttielfte gången: CITATET ÄR INTE HANS!Gösta skrev:"Jag håller inte med om din åsikt, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att yttra den".
Voltaire (1694-1778)
Nähä??? Är det ditt???????
Det är omtvistat ifall det var Voltaire eller Evelyn Beatrice Hall, men jag håller på Voltaire.
http://konst.wordpress.com/2007/06/09/voltaire/
http://www.faktoider.nu/voltaire.html
-
-
-
Jag håller med om att man inte ska in och meka med racelängd och banlängd. Med nästa års reglemente kanske det är möjligt att köra om igen och banor blir lite av en utmaning, där tror jag att det stora problemet ligger.Cheever skrev:Jaha, det här börjar bli riktigt illa. Korta loppen, vad får dom allt ifrån. Som du sa, då kan man kolla vilken gärsgårdsserie som helst.
Som det är nu så är det knappast någon som får problem med däcken, ingen laddar för att köra om p.g.a. att det inte går att komma tillräckligt nära etc.
Nej, fram för lite mer utmanande banor. Tilke i all ära, men det blir inte så spännande passager, den enda utmaning som gör skäl för namnet är väl kurva 8 på Istanbul Park. Bygg lite mer efter gammal beprövad "landsvägsmodell" istället så blir det sannolikt mer utmanande och bättre race.
-
- Varnad
-
Eftersom det mest intressanta i F1 vad det gäller själva körningen oftast sker under kval och första varvet, så kan de väl fullfölja ferribossens råd och flagga av efter första varvet. Då blir dessutom PC nöjd eftersom det systemet belönar de snabbaste förarna.
Vi andra får väl förhoppningsvis titta på nån annan serie.
Det vore lite skoj om F1 verkligen totalfloppade, så att bilfabrikanterna drog och det blev ekonomiskt utrymme för en alternativ europabaserad formelbilsserie som går på gamla klassiska banor, om det finns någon kvar. Typ uppdaterad och fristående GP2, men med minst lika rolig racing.
GP2 med kommentarer av Eje och Blomman är faktiskt riktigt bra. Vad är egentligen bättre i F1, sett till en hel säsong? F1-bilarna är 10 s snabbare, men spelar det egentligen någon roll för racingen?
Förarna är bättre i F1, men märks det på underhållningen?
Det vore lite skoj om F1 verkligen totalfloppade, så att bilfabrikanterna drog och det blev ekonomiskt utrymme för en alternativ europabaserad formelbilsserie som går på gamla klassiska banor, om det finns någon kvar. Typ uppdaterad och fristående GP2, men med minst lika rolig racing.
GP2 med kommentarer av Eje och Blomman är faktiskt riktigt bra. Vad är egentligen bättre i F1, sett till en hel säsong? F1-bilarna är 10 s snabbare, men spelar det egentligen någon roll för racingen?
-
Sluta gnälla. Du har hur många racingserier som helst att titta på. 5-papp, stcc, folkrace, rallycross, sandsäck till vänster och sandsäck till höger, vänstersvängsracing, vänster och högersvängsracing, racing utan svängar alls, osv. Så länge du tittar så minskar sannolikheten att det floppar, som du så gärna önskar. Vi som älskar F1 kan väl få titta på det och se till att det inte floppar. Ingen tvingar dig att titta. Om nu stcc hade varit så bra så hade fler än de ca 3-5000 (vild gissning byggd på estimering då jag varit där och kollat MC racing) gått och sett spektaklet. Där har du riktigt politiskt korrekt racing. Miljöanpassade bilar som kör på E85, sandsäckar, bestraffning av framgång, volvo, rävsvansar, tärningar i framrutan, janne "fläsk" nilsson, wunderbaumdoft, hembrännt, träskor mm. Redneckracing närden är som sämst. Underhållande racing? Inte det minsta. Hightech? Skulle inte tro det. Glamour? Lika mycket som ett besök på konsum.AndersF1 skrev:Eftersom det mest intressanta i F1 vad det gäller själva körningen oftast sker under kval och första varvet, så kan de väl fullfölja ferribossens råd och flagga av efter första varvet. Då blir dessutom PC nöjd eftersom det systemet belönar de snabbaste förarna.
Alla gillar inte öl och korv, några vill ha champagne och caviar. Låt alla få det de vill ha och är beredda att betala för.
-
- Moderator
Dina smaklökar är inte vad de har varit, Gösta. Du BETALAR för champagne och caviar men det du får serverat är cider och kalles kaviar. Om F1 bara är en etikett som man kan klistra på vilken skitvara som helst, kommer du ändå att fortsätta köpa den då?
-
Så är det. Kvalet placerar bilarna i "snabbhetsordning" - vilket minimerar "risken" för omkörningar på banan - och efter starten handlar det bara om att avverka 2-3 sprintar på 15-20 varv mellan depåstoppen. På banan händer väldigt sällan något intressant eftersom det är depåstrategin som är viktigast att följa. Här finns (enda) chansen att passera någon av framförvarande.AndersF1 skrev:Eftersom det mest intressanta i F1 vad det gäller själva körningen oftast sker under kval och första varvet, så kan de väl fullfölja ferribossens råd och flagga av efter första varvet. Då blir dessutom PC nöjd eftersom det systemet belönar de snabbaste förarna.
-
- Utvisad
Nu börjar du närma dig essensen (eller ska jag kalla det essencen?) i Göstas varande...JTarnstrom skrev:Dina smaklökar är inte vad de har varit, Gösta. Du BETALAR för champagne och caviar men det du får serverat är cider och kalles kaviar. Om F1 bara är en etikett som man kan klistra på vilken skitvara som helst, kommer du ändå att fortsätta köpa den då?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
Jag är anhängare av marknadsracing och inte planracing som ni.JTarnstrom skrev:Dina smaklökar är inte vad de har varit, Gösta. Du BETALAR för champagne och caviar men det du får serverat är cider och kalles kaviar. Om F1 bara är en etikett som man kan klistra på vilken skitvara som helst, kommer du ändå att fortsätta köpa den då?
Gillar inte artificiell smaksättning utan vill känna om varan är färsk eller inte, sanden skall vara bortsköljd.
Har hitittills inte blivit besviken på F1. Varken på notan eller innehållet. Däremot är 180:- SEK för stcc på tok för dyrt medan man för 320:-EUR får valuta i F1.
-
F1 är historian och myten, "creme de la creme", best of the best, prototyp-racing nästan utan gränser. Det är det som gör det så intressant att följa på TV o se på plats...
Vill man se bra racing (vilket innebär att vi måste definiera bra racing, för min del tufft med många omkörningar ej pärlbandsracing) så finns det många klasser på fyra hjul, men kanske främst på två hjul som gör att man sitter som på nålar i de kanske 45 min racingen pågår. Bägge delarna har sin tjusning men jag skulle inte vilja att F1-reglementet ändras alltför mycket. I Champcar införde man för många år sedan en regeländring med nåt på vingarna som gjorde att luften bakom blev renare och som ledde till enormt mycket omkörningar, detta skulle jag gärna se i F1. Ni som har bättre koll på regeländringarna inför -09, var det inte nått på gång åt detta hållet?
Vill man se bra racing (vilket innebär att vi måste definiera bra racing, för min del tufft med många omkörningar ej pärlbandsracing) så finns det många klasser på fyra hjul, men kanske främst på två hjul som gör att man sitter som på nålar i de kanske 45 min racingen pågår. Bägge delarna har sin tjusning men jag skulle inte vilja att F1-reglementet ändras alltför mycket. I Champcar införde man för många år sedan en regeländring med nåt på vingarna som gjorde att luften bakom blev renare och som ledde till enormt mycket omkörningar, detta skulle jag gärna se i F1. Ni som har bättre koll på regeländringarna inför -09, var det inte nått på gång åt detta hållet?
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
David Jefferies 1972 - 2003