Skandal - Hamilton bestulen på segern
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Om man tittar på filmen vid 38sekunders strecket. Så vinkar en funktionär gulflagg...Det är när dom kör om Nico.AndersF1 skrev:Här är en filmsnutt ifrån incidenten: http://www.youtube.com/watch?v=WRx3AZx-11o
Nog tusan blev Hamilton utträngd.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men Hamilton är ju på gräset, du tror inte att dom vinkar gult för honom?olag skrev:Om man tittar på filmen vid 38sekunders strecket. Så vinkar en funktionär gulflagg...Det är när dom kör om Nico.AndersF1 skrev:Här är en filmsnutt ifrån incidenten: http://www.youtube.com/watch?v=WRx3AZx-11o
Nog tusan blev Hamilton utträngd.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Jo det kan det vara... Det är svårt att se varför han vinkar eller åt vem..Cheever skrev:Men Hamilton är ju på gräset, du tror inte att dom vinkar gult för honom?olag skrev:Om man tittar på filmen vid 38sekunders strecket. Så vinkar en funktionär gulflagg...Det är när dom kör om Nico.AndersF1 skrev:Här är en filmsnutt ifrån incidenten: http://www.youtube.com/watch?v=WRx3AZx-11o
Nog tusan blev Hamilton utträngd.
Bägge kommer som skott och Nico står dumt på vägen innan dom kommer Så det borde vara åt Nico han vinkar.Annars har han inte vinkat åt den incidenten!Vilket är fel.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Frågan är varför FIA verkar ha en massa regler som de själva aldrig följer?Cheever skrev:AndersF1 skrev:Där står förresten även:Angående Göstas påstående om att man får köra på sidan om banan som man vill.f) The repetition of serious mistakes or the appearance of a lack
of control over the car (such as leaving the track) may entail the
exclusion of the drivers concerned.
g) The race track alone shall be used by the drivers during the
race.
Som man vill är väl att ta i. Det där är ju en generell regel som sagt.
Men vad är då "the track"? Man kan nog räkna till exempel dagens avåknings-zon i La Scource som "the track".
Kan inte påminna mig att jag sett eller hört att refererat till den där regeln någon gång, har du?
Vad beror det på?
Öppnar aldrig domarna regelboken?
Varför ändrar de inte reglerna om de ändå inte har för avsikt att följa dem?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag är läskunnig, vilket domarna i sin uppenbara inkonsekvens inte verkar vara.Gösta skrev:Är domarna verkligen inkompetenta?AndersF1 skrev: Däremot är ju vinster av den här typen rätt trista, eftersom det är så uppenbart inkompetent av domarna.
Med vilken objektiv auktoritet kan du hävda det, vad legitimerar ditt påstående?
Ditt deltagande i 5-pappcuppen, ditt intresse och tävlande i gocart?
Dessa frågor vänder sig självfallet även till er alla som anser att en feldömning begåtts.
Frågan är snarare med vilken auktoritet man blir F1-domare?
Känna rätt personer verkar vara det grundläggande kravet.
I fallet med biografägaren är det uppenbart att stödja Max. Skall det verkligen vara enda kravet?
Professionella domare som betalas bra, dömer alla lopp och har förarnas förtroende, genom att de har rätt av avgöra vilken som väljs, vore inte så dumt.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Som jag sa, nyckeln är nog definitionen på "the track". Det är ju ett hyfsat nytt påfund med asfalterade zoner utanför banan och tidigare har det inte vart något större problem eftersom det oftast har vart fråga om icke körbara underlag i någon större utsträckning.
Kan egentligen inte se någon anledning till at man skulle döma eller börja döma någon för att den har kört utanför banan. Ganska ohållbart om du frågar mig.
Det bästa vore kanske AnFrans förslag med vaselin utanför kurbsen... Eller Arturs med vatten.
Nej, låt förarna köra på asfalten utanför, det lär inte löna sig i längden.
Kan egentligen inte se någon anledning till at man skulle döma eller börja döma någon för att den har kört utanför banan. Ganska ohållbart om du frågar mig.
Det bästa vore kanske AnFrans förslag med vaselin utanför kurbsen... Eller Arturs med vatten.
Nej, låt förarna köra på asfalten utanför, det lär inte löna sig i längden.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tor jun 26, 2008 13:45
- Ort: halmstad
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
- Ort: Bara
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Som jag skrev tidigare så var Alonso tvungen att ge tillbaks position när han gjorde en liknande manöver på Webber tror jag det var i Japans GP 2005.gtgp2008 skrev:han gav tillbaka platsen vad vill dommarna att hamilton ska göra ge kimi 5sek försprång så att loppen blir ännu tråkigare än vad dom är idag.
Han genande, vart före Webber och gav position för att sedan ta den direkt in i första böj, sen så var han tvungen att ge tillbaks ytterligare en gång för att han inte hade gjort det tillräckligt första gången.
Minnet kanske sviker lite här men jag har för mig att det var så.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag vet inte om någon tidigare i tråden gjort samma reflektion, men ändå...
Visst såg Kimi obekväm ut när regnet kom, dock ser det ut som att vänster bakdäck har tappat trycket redan efter incidenten med Williamsbilen (och Hamilton).
Första snurrningen efteråt kan ju bero på att Kimi ködre lite för brett men direkt efter denna så ser bilen ut att halta något vid gaspådrag, ganska typiskt vid punka på ena bakhjulet.
Men, men... nu var det ju plaskblött på banan, greppet uselt så punkan kan ju ha inträffat vid den sista väggkänningen också.
Och för att återknyta till detta.
Vid LHs överoptimistiska omkörningsförsök i busstop så rådde samma usla förhållanden. Det är lite svårt att lämna plats och bromsa för någon som försöker styra in framför en när det knappt finns något fäste i banan att tala om. Man får nog lov att skilja lite på torrt och blött väglag när det kommer till att "lämna plats"...
Visst såg Kimi obekväm ut när regnet kom, dock ser det ut som att vänster bakdäck har tappat trycket redan efter incidenten med Williamsbilen (och Hamilton).
Första snurrningen efteråt kan ju bero på att Kimi ködre lite för brett men direkt efter denna så ser bilen ut att halta något vid gaspådrag, ganska typiskt vid punka på ena bakhjulet.
Men, men... nu var det ju plaskblött på banan, greppet uselt så punkan kan ju ha inträffat vid den sista väggkänningen också.
Och för att återknyta till detta.
Vid LHs överoptimistiska omkörningsförsök i busstop så rådde samma usla förhållanden. Det är lite svårt att lämna plats och bromsa för någon som försöker styra in framför en när det knappt finns något fäste i banan att tala om. Man får nog lov att skilja lite på torrt och blött väglag när det kommer till att "lämna plats"...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
F1 är business förklädd till sport. Därför måste man ha regler. Sen följer man dem inte om de inte gynnar affärsintressena. Simple as that.AndersF1 skrev:Frågan är varför FIA verkar ha en massa regler som de själva aldrig följer?
Vad beror det på?
Öppnar aldrig domarna regelboken?
Varför ändrar de inte reglerna om de ändå inte har för avsikt att följa dem?
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: fre mar 07, 2008 15:06
- Ort: Stockholm
Sansad åsikt som jag delar. Gena-regeln är ju etablerad och gäller ju även för det momentum du skapar. Tycker inte det finns ngt tillfälle då det bedömts annorlunda. Straffet är ju också självklart eftersom det hade blivit drive-through om det funnits tid till det i tävlingen.Scorpio skrev:Det är ju utan tvekan så att Hamilton tjänade på sin gening. Om han hade lugnat ner sig för att istället attackera t.ex. i slutet på Kemmelrakan hade resultatet blivit ett annat. Orutinen igen kanske..?
Att domarna sedan är inkonsekventa är ju mindre bra..
Hamiltons orutin kom fram när han försökte köra om direkt han kom ifatt i bus stop och sedan att han inte väntade till kemmel rakan utan trodde det var ok att utnyttja läget han fått.
Mycket möjligt att andra bröt mot regler också men det förändrar inte det självklara straffet. Vansinnigt att Kimi kan åka utanför banan och ta fart, uppenbart helt mot tävlingens ide, och dessutom farligt. Jag gillar att sandfållorna är borta så att förarna kan ta lite mer risker, men detta här är ju löjligt. Bort med den perfekta asfalten.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Intressant att du tar upp den incidenten, för den är faktiskt skrämmande lik den mellan Kimi/Hamilton på Spa igår. Alonso laddar för att ta sig förbi Klien i sista chikanen, men missar, låser upp och tvingas gena. Han låter sedan Klien komma upp precis jämsides på start/mål-rakan innan han på nytt laddar för en omkörning i i första kurvan. Något som inte är några som helst problem eftersom han har mycket högre fart än Klien. Detta ledde senare till att Alonso fick en varning om att han var tvungen att släppa tillbaka Klien om han inte ville åka på en drive-trough. Detta gjorde han också.Hannu skrev:Som jag skrev tidigare så var Alonso tvungen att ge tillbaks position när han gjorde en liknande manöver på Webber tror jag det var i Japans GP 2005.gtgp2008 skrev:han gav tillbaka platsen vad vill dommarna att hamilton ska göra ge kimi 5sek försprång så att loppen blir ännu tråkigare än vad dom är idag.
Han genande, vart före Webber och gav position för att sedan ta den direkt in i första böj, sen så var han tvungen att ge tillbaks ytterligare en gång för att han inte hade gjort det tillräckligt första gången.
Minnet kanske sviker lite här men jag har för mig att det var så.
Här är videon för övrigt: http://www.youtube.com/watch?v=vdy6qzI2-A4
Så, med Alonso/Klien-incidenten som underlag för bedömning, så tycker jag man gjorde helt rätt och Hamiltons bestraffning var klart befogad.
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: fre mar 07, 2008 15:06
- Ort: Stockholm
Jag brukar gilla dina balanserade inlägg som inte styrs av en redan bestämd uppfattning om vissa förare men...JTarnstrom skrev:Hur mycket glad entusiast du än är så ligger den här diskussionen bortom din kompetens (precis som domarna). Hamilton har följt reglerna till punkt och pricka. Det är brännvinsadvokaterna till domare som inte kan sitt jobb, eller om de är köpta... något fel är det.Gösta skrev:JTarnstrom skrev:
Tvärtom, jag ser hellre att Ferrari vinner än McLaren men det är på banan det ska avgöras, inte på skrivbordet.
Håller självfallet med dig, men när rons patrask så flagrant bryter mot tävlingsreglerna så blir tyvärr detta resultatet.
Själv var jag rätt upprörd när det hände, och ännu mer när ingen (kommentatorerna) verkade bry sig.
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: fre mar 07, 2008 15:06
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
De som inte gillade domarnas tilltag kan ju skriva på protestlista på http://www.petitiononline.com/mod_perl/ ... ?belgp08&1
Som om det skulle spela någon roll...
Som om det skulle spela någon roll...
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, men det beror ju på att jag inte såg något fel när det hände. Hade ju varit konstigt om jag hade reagerat då, för att sedan ha den uppfattning jag har nu. Så du menar att jag skulle vara obalanserad... måste låta det sjunka in ett tagLelle skrev:Jag brukar gilla dina balanserade inlägg som inte styrs av en redan bestämd uppfattning om vissa förare men...JTarnstrom skrev:Hur mycket glad entusiast du än är så ligger den här diskussionen bortom din kompetens (precis som domarna). Hamilton har följt reglerna till punkt och pricka. Det är brännvinsadvokaterna till domare som inte kan sitt jobb, eller om de är köpta... något fel är det.Gösta skrev:
Håller självfallet med dig, men när rons patrask så flagrant bryter mot tävlingsreglerna så blir tyvärr detta resultatet.
Själv var jag rätt upprörd när det hände, och ännu mer när ingen (kommentatorerna) verkade bry sig.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För övrigt så är en av domarna ordförande i Frankrikes bilsportförbund. Han var en av dem som ville ha väck Mosley, så det är ingen ledhund vi talar om här. Möjligen skulle han behöva en sådan...
En annan av friskusarna i domarjuryn är Surinder Thatti, en gammal kartläsare som bland annat har utmärkt sig för att maila stolliga kommentarer om Sebastian Loebs utseende.
En annan av friskusarna i domarjuryn är Surinder Thatti, en gammal kartläsare som bland annat har utmärkt sig för att maila stolliga kommentarer om Sebastian Loebs utseende.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
Saken kanske beror på att 2 av dom fightades om segern medans den tredje som har visat att köra i regn inte är en av hans starka sidor (Hint: Massa) var på behörigt avstånd bakom och hade långt försprång före 4:e platsen?Lelle skrev:Kanske var Massa den värdige vinnaren nu när det blev regn?
De andra två körde som vettvillingar och gjorde massor med misstag som tills slut kostade dem segern medans Massa anpassade körningen.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
menthol skrev:De som inte gillade domarnas tilltag kan ju skriva på protestlista på http://www.petitiononline.com/mod_perl/ ... ?belgp08&1
Som om det skulle spela någon roll...
JA. ÄNTLIGEN. Vi röstar i sann demokratisk anda om domsluten.
Jag tycker det är fel att McLaren har silverfärgade bilar. Vi röstar att de skall vara bajsbruna.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Niki Lauda uttalar sig i frågan: http://www.viasatsport.se/content/view/11209/37/
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lauda är het inkompetent. Vad vet han? Han har ju som bäst bara brunnit i karriären...menthol skrev:Niki Lauda uttalar sig i frågan: http://www.viasatsport.se/content/view/11209/37/
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Konstigt att det är orutin!!!! Han släpper Kimi enligt konstens regler efter han genat...Sedan bedömmer dommarna något annat...Lelle skrev:Sansad åsikt som jag delar. Gena-regeln är ju etablerad och gäller ju även för det momentum du skapar. Tycker inte det finns ngt tillfälle då det bedömts annorlunda. Straffet är ju också självklart eftersom det hade blivit drive-through om det funnits tid till det i tävlingen.Scorpio skrev:Det är ju utan tvekan så att Hamilton tjänade på sin gening. Om han hade lugnat ner sig för att istället attackera t.ex. i slutet på Kemmelrakan hade resultatet blivit ett annat. Orutinen igen kanske..?
Att domarna sedan är inkonsekventa är ju mindre bra..
Hamiltons orutin kom fram när han försökte köra om direkt han kom ifatt i bus stop och sedan att han inte väntade till kemmel rakan utan trodde det var ok att utnyttja läget han fått.
Mycket möjligt att andra bröt mot regler också men det förändrar inte det självklara straffet. Vansinnigt att Kimi kan åka utanför banan och ta fart, uppenbart helt mot tävlingens ide, och dessutom farligt. Jag gillar att sandfållorna är borta så att förarna kan ta lite mer risker, men detta här är ju löjligt. Bort med den perfekta asfalten.
Berätta klar och tydligt hur en förare ska släppa efter man genat. är det i sekunder man ska släppa eller meter eller vilket mått ska man släppa??
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Tack för att du fyllde på med rätt fakta därEau Rouge skrev:Intressant att du tar upp den incidenten, för den är faktiskt skrämmande lik den mellan Kimi/Hamilton på Spa igår. Alonso laddar för att ta sig förbi Klien i sista chikanen, men missar, låser upp och tvingas gena. Han låter sedan Klien komma upp precis jämsides på start/mål-rakan innan han på nytt laddar för en omkörning i i första kurvan. Något som inte är några som helst problem eftersom han har mycket högre fart än Klien. Detta ledde senare till att Alonso fick en varning om att han var tvungen att släppa tillbaka Klien om han inte ville åka på en drive-trough. Detta gjorde han också.Hannu skrev:Som jag skrev tidigare så var Alonso tvungen att ge tillbaks position när han gjorde en liknande manöver på Webber tror jag det var i Japans GP 2005.gtgp2008 skrev:han gav tillbaka platsen vad vill dommarna att hamilton ska göra ge kimi 5sek försprång så att loppen blir ännu tråkigare än vad dom är idag.
Han genande, vart före Webber och gav position för att sedan ta den direkt in i första böj, sen så var han tvungen att ge tillbaks ytterligare en gång för att han inte hade gjort det tillräckligt första gången.
Minnet kanske sviker lite här men jag har för mig att det var så.
Här är videon för övrigt: http://www.youtube.com/watch?v=vdy6qzI2-A4
Så, med Alonso/Klien-incidenten som underlag för bedömning, så tycker jag man gjorde helt rätt och Hamiltons bestraffning var klart befogad.
Som du säger, väldigt lik fighten vi såg igår.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Thatti den stollen, har du sett protokoll eller är det forumuppgifter?JTarnstrom skrev:För övrigt så är en av domarna ordförande i Frankrikes bilsportförbund. Han var en av dem som ville ha väck Mosley, så det är ingen ledhund vi talar om här. Möjligen skulle han behöva en sådan...
En annan av friskusarna i domarjuryn är Surinder Thatti, en gammal kartläsare som bland annat har utmärkt sig för att maila stolliga kommentarer om Sebastian Loebs utseende.
Vet du hur många dom brukar vara tre?
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Med den skillnaden att Alonso inte ser ut att vara i närheten av att kunna klara chikanen...Eau Rouge skrev:Intressant att du tar upp den incidenten, för den är faktiskt skrämmande lik den mellan Kimi/Hamilton på Spa igår. Alonso laddar för att ta sig förbi Klien i sista chikanen, men missar, låser upp och tvingas gena. Han låter sedan Klien komma upp precis jämsides på start/mål-rakan innan han på nytt laddar för en omkörning i i första kurvan. Något som inte är några som helst problem eftersom han har mycket högre fart än Klien. Detta ledde senare till att Alonso fick en varning om att han var tvungen att släppa tillbaka Klien om han inte ville åka på en drive-trough. Detta gjorde han också.Hannu skrev:Som jag skrev tidigare så var Alonso tvungen att ge tillbaks position när han gjorde en liknande manöver på Webber tror jag det var i Japans GP 2005.gtgp2008 skrev:han gav tillbaka platsen vad vill dommarna att hamilton ska göra ge kimi 5sek försprång så att loppen blir ännu tråkigare än vad dom är idag.
Han genande, vart före Webber och gav position för att sedan ta den direkt in i första böj, sen så var han tvungen att ge tillbaks ytterligare en gång för att han inte hade gjort det tillräckligt första gången.
Minnet kanske sviker lite här men jag har för mig att det var så.
Här är videon för övrigt: http://www.youtube.com/watch?v=vdy6qzI2-A4
Så, med Alonso/Klien-incidenten som underlag för bedömning, så tycker jag man gjorde helt rätt och Hamiltons bestraffning var klart befogad.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, uppgifterna om vilka domarna är cirkulerar på nätet. Vem den tredje är har jag glömt.Cheever skrev:Thatti den stollen, har du sett protokoll eller är det forumuppgifter?JTarnstrom skrev:För övrigt så är en av domarna ordförande i Frankrikes bilsportförbund. Han var en av dem som ville ha väck Mosley, så det är ingen ledhund vi talar om här. Möjligen skulle han behöva en sådan...
En annan av friskusarna i domarjuryn är Surinder Thatti, en gammal kartläsare som bland annat har utmärkt sig för att maila stolliga kommentarer om Sebastian Loebs utseende.
Vet du hur många dom brukar vara tre?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
http://www.fia.com/belgiumgp/documents/ ... ent_49.pdfJTarnstrom skrev:Ja, uppgifterna om vilka domarna är cirkulerar på nätet. Vem den tredje är har jag glömt.Cheever skrev:Thatti den stollen, har du sett protokoll eller är det forumuppgifter?JTarnstrom skrev:För övrigt så är en av domarna ordförande i Frankrikes bilsportförbund. Han var en av dem som ville ha väck Mosley, så det är ingen ledhund vi talar om här. Möjligen skulle han behöva en sådan...
En annan av friskusarna i domarjuryn är Surinder Thatti, en gammal kartläsare som bland annat har utmärkt sig för att maila stolliga kommentarer om Sebastian Loebs utseende.
Vet du hur många dom brukar vara tre?
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu blir jag lite mörkrädd faktist, Max rensade upp lite och "anställde" en kompis som skulle se över ban-domarna, Alan Donnely. Enligt uppgift en PR-gubbe åt FIA.JTarnstrom skrev:Ja, uppgifterna om vilka domarna är cirkulerar på nätet. Vem den tredje är har jag glömt.Cheever skrev:Thatti den stollen, har du sett protokoll eller är det forumuppgifter?JTarnstrom skrev:För övrigt så är en av domarna ordförande i Frankrikes bilsportförbund. Han var en av dem som ville ha väck Mosley, så det är ingen ledhund vi talar om här. Möjligen skulle han behöva en sådan...
En annan av friskusarna i domarjuryn är Surinder Thatti, en gammal kartläsare som bland annat har utmärkt sig för att maila stolliga kommentarer om Sebastian Loebs utseende.
Vet du hur många dom brukar vara tre?
Sen var det även en styrelsemedlem från Spa-banan, Yves Bacquelaine, utan några som helst kvalifikationer.
Trodde faktist att man hade fått lite ordning på den där sammanslutningen men tydligen inte.
Skulle gärna vilja veta vad Österlind har att säga off the record om det där.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Hmm han lyckades visst bli världsmästare tre gånger och det år han brann missade han titeln med en halv poäng. Bagateller i och för sig, men kan ändå nämnas.JTarnstrom skrev:Lauda är het inkompetent. Vad vet han? Han har ju som bäst bara brunnit i karriären...menthol skrev:Niki Lauda uttalar sig i frågan: http://www.viasatsport.se/content/view/11209/37/
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Det var helt klart en liknande situation. Men jag tycker nog att det var ett ganska dumt domslut där också. Alonso lägger sig faktiskt bakom, det borde räcka för att slippa straff.Eau Rouge skrev:Intressant att du tar upp den incidenten, för den är faktiskt skrämmande lik den mellan Kimi/Hamilton på Spa igår. Alonso laddar för att ta sig förbi Klien i sista chikanen, men missar, låser upp och tvingas gena. Han låter sedan Klien komma upp precis jämsides på start/mål-rakan innan han på nytt laddar för en omkörning i i första kurvan. Något som inte är några som helst problem eftersom han har mycket högre fart än Klien. Detta ledde senare till att Alonso fick en varning om att han var tvungen att släppa tillbaka Klien om han inte ville åka på en drive-trough. Detta gjorde han också.Hannu skrev:Som jag skrev tidigare så var Alonso tvungen att ge tillbaks position när han gjorde en liknande manöver på Webber tror jag det var i Japans GP 2005.gtgp2008 skrev:han gav tillbaka platsen vad vill dommarna att hamilton ska göra ge kimi 5sek försprång så att loppen blir ännu tråkigare än vad dom är idag.
Han genande, vart före Webber och gav position för att sedan ta den direkt in i första böj, sen så var han tvungen att ge tillbaks ytterligare en gång för att han inte hade gjort det tillräckligt första gången.
Minnet kanske sviker lite här men jag har för mig att det var så.
Här är videon för övrigt: http://www.youtube.com/watch?v=vdy6qzI2-A4
Så, med Alonso/Klien-incidenten som underlag för bedömning, så tycker jag man gjorde helt rätt och Hamiltons bestraffning var klart befogad.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ironi.Christoffer skrev:Hmm han lyckades visst bli världsmästare tre gånger och det år han brann missade han titeln med en halv poäng. Bagateller i och för sig, men kan ändå nämnas.JTarnstrom skrev:Lauda är het inkompetent. Vad vet han? Han har ju som bäst bara brunnit i karriären...menthol skrev:Niki Lauda uttalar sig i frågan: http://www.viasatsport.se/content/view/11209/37/
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
LikewiseJTarnstrom skrev:Ironi.Christoffer skrev:Hmm han lyckades visst bli världsmästare tre gånger och det år han brann missade han titeln med en halv poäng. Bagateller i och för sig, men kan ändå nämnas.JTarnstrom skrev: Lauda är het inkompetent. Vad vet han? Han har ju som bäst bara brunnit i karriären...
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
En strålande artikel funnen på F1-live!
Opinion: The weekend racing died?
Passing no longer worth the risk...
08/09/08 11:49
Passing is a risk. Should they bother?
Type in the words 'Arnoux Villeneuve' into any well known video streaming service and you'll get to watch two drivers battling tooth and nail in a fight that was not for the race win, but the runner-up position.
The cars look dated now, but nearly three decades on the principal is still the same and that is to beat the other guy.
Forward-wind to this weekend and we have seen that trying to win, or indeed even make up ground, really may not be worth the bother after all.
In Valencia Formula One fans were treated to 90 minutes of high speed tedium and they didn’t like it. Lewis Hamilton trailed Felipe Massa to the chequered flag and made no attempt to make a pass for the lead.
With the points system the way it is, there really is little incentive for a driver to risk a great deal to move from second place on track to take the lead. Why risk an accident for two championship points?
This weekend at Spa Francorchamps, we saw some stunning racing both in Formula One and in the GP2 support series.
GP2 Championship leader Georgio Pantano found himself watching the action early on Sunday morning having been disqualified from the Saturday race and banned from taking part in the Sunday affair. His crime? He made a mistake under braking and took out a rival while trying to move through the field.
Sunday afternoon was not so different either.
Lewis Hamilton had the chance to beat Kimi Raikkonen to the chequered flag and he took that decision. It proved a bad decision in hindsight as he found himself penalised by the Stewards and dropped six points as a consequence to championship rival Felipe Massa.
To put that into context, six points is the same for Hamilton as winning the next three Grand Prix on the trot ahead of Massa.
So the answer has to be, don't bother, don't try and make a pass as the chances are, you will lose out in the longer run.
One doubts Hamilton will take that view and it is certain that the legends that were Rene Arnoux and Gilles Villeneuve most certainly would not either. Some will however and as ever, the sport is all the poorer for it.
Is this what we want? Watch the clip, even if you have seen it many times before, and then decide.
Earl ALEXANDER
© CAPSIS International
Opinion: The weekend racing died?
Passing no longer worth the risk...
08/09/08 11:49
Passing is a risk. Should they bother?
Type in the words 'Arnoux Villeneuve' into any well known video streaming service and you'll get to watch two drivers battling tooth and nail in a fight that was not for the race win, but the runner-up position.
The cars look dated now, but nearly three decades on the principal is still the same and that is to beat the other guy.
Forward-wind to this weekend and we have seen that trying to win, or indeed even make up ground, really may not be worth the bother after all.
In Valencia Formula One fans were treated to 90 minutes of high speed tedium and they didn’t like it. Lewis Hamilton trailed Felipe Massa to the chequered flag and made no attempt to make a pass for the lead.
With the points system the way it is, there really is little incentive for a driver to risk a great deal to move from second place on track to take the lead. Why risk an accident for two championship points?
This weekend at Spa Francorchamps, we saw some stunning racing both in Formula One and in the GP2 support series.
GP2 Championship leader Georgio Pantano found himself watching the action early on Sunday morning having been disqualified from the Saturday race and banned from taking part in the Sunday affair. His crime? He made a mistake under braking and took out a rival while trying to move through the field.
Sunday afternoon was not so different either.
Lewis Hamilton had the chance to beat Kimi Raikkonen to the chequered flag and he took that decision. It proved a bad decision in hindsight as he found himself penalised by the Stewards and dropped six points as a consequence to championship rival Felipe Massa.
To put that into context, six points is the same for Hamilton as winning the next three Grand Prix on the trot ahead of Massa.
So the answer has to be, don't bother, don't try and make a pass as the chances are, you will lose out in the longer run.
One doubts Hamilton will take that view and it is certain that the legends that were Rene Arnoux and Gilles Villeneuve most certainly would not either. Some will however and as ever, the sport is all the poorer for it.
Is this what we want? Watch the clip, even if you have seen it many times before, and then decide.
Earl ALEXANDER
© CAPSIS International
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Dagon skrev:Italienska pressen är kalas
Summarising the race, the sports daily Corriere dello Sport said: "Hamilton wins but then loses, because he cannot resist the temptation to try to be smarter than the others."
Håller med.
Men att engelsk press basunerar ut skandal hit och F1 död dit är inte konstigt. Det stall som burit sig mest illa åt i F1 historien straffas rättvist, det kan inte vara lätt för engelsmännen att smälta. Men de får väl lära sig tugga bättre eller ta mindre bitar.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: sön sep 07, 2008 19:04
Gösta skrev:Dagon skrev:Italienska pressen är kalas
Summarising the race, the sports daily Corriere dello Sport said: "Hamilton wins but then loses, because he cannot resist the temptation to try to be smarter than the others."
Håller med.
Men att engelsk press basunerar ut skandal hit och F1 död dit är inte konstigt. Det stall som burit sig mest illa åt i F1 historien straffas rättvist, det kan inte vara lätt för engelsmännen att smälta. Men de får väl lära sig tugga bättre eller ta mindre bitar.
Håller med dig helt o fullt
Infinity and Beyond
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Faktum är att det är rätt skoj att dan har lyckats få till lite rejäla skandaler efter att skandalkungen slutade, jag tror helt enkelt att det är en väl genomarbetad plan från Max.Lemon skrev:En gång. 22:a oktober 2006PeppeF1 skrev:Hur många gånger har sporten dött egentligen?
Allt från hans fritidsaktiviteter till spiona-affären och i söndags. Han saknar sin kompanjon som han kunde lita på i alla väder men måste fixa skandalerna själv nu
I was misled and that is the way it went