Vad är det som låter på rallybilarna
-
Vad är det som låter på rallybilarna
Ser Rallykross nu på tv4 sport. Vad är det som låter från bilarna när dom kör. Det låter som när man ser handboll och skorna piper i golvet..Det låter som fågelkvitter..Vill någon tipsa mig
FIA = Ferrari International Assistance
-
-
Re: Vad är det som låter på rallybilarna
Vad får dig att tro att vi kollar på rallycross och handboll?????olag skrev:Ser Rallykross nu på tv4 sport. Vad är det som låter från bilarna när dom kör. Det låter som när man ser handboll och skorna piper i golvet..Det låter som fågelkvitter..Vill någon tipsa mig
Gissar på att det kan vara "wastegaten" på turbon alternativt vanligt hederligt däcksnissel, det kan också vara dina högtalare på TV´n som håller på att packa ihop.
Senast redigerad av Gösta den mån sep 08, 2008 11:37, redigerad totalt 1 gång.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
-
Viasatsport 3platt skrev:'I viken kanal?, Jag är riktigt intresseradCheever skrev:Wastegate heter det, tack Gösta, jag hittade inte ordet där riktigt.
Det börjar NASCAR snart Gösta
Eller grynig livestream på nätet.
http://www.justin.tv/widgets/jtv_live.r ... s4everyone
Jag har konverterat helt nu, som Gösta gjorde häromåret.
I was misled and that is the way it went
-
Jätte kul det hakar mäst men det är ju lite roligare än en jäkla massa fusk som det är i F1Cheever skrev:Viasatsport 3platt skrev:'I viken kanal?, Jag är riktigt intresseradCheever skrev:Wastegate heter det, tack Gösta, jag hittade inte ordet där riktigt.
Det börjar NASCAR snart Gösta
-
He he . Ett av toppstallen i nascar hade en magnet under gaspedalen så när dom besiktiga bilen före racet kunde dom mörka motorefektenplatt skrev:Jätte kul det hakar mäst men det är ju lite roligare än en jäkla massa fusk som det är i F1Cheever skrev:Viasatsport 3platt skrev: 'I viken kanal?, Jag är riktigt intresserad
FIA = Ferrari International Assistance
-
-
Jag är ordförande i Högdalens Art Swim-klubb.Gösta skrev:Gillar du också konstsim "artswim"??Cheever skrev: Jag har konverterat helt nu, som Gösta gjorde häromåret.
Sen har jag stått hela förmiddagen och kollat på en annan helt obegriplig sport där dom försker ta livet av en stackare som har en avlång boll?
-
-
-
-
-
-
-
- Varnad
-
-
http://sv.wikipedia.org/wiki/WastegateEn wastegate fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin. Det leder till att trycket på turbinen avlastas vilket i sin tur leder till att turbons laddtryck ej överskrider önskade värden.
När laddtrycket når det förutbestämda värdet så öppnas en ventil med hjälp av en tryckklocka (intern wastegate) eller en kolv (extern wastegate). Intern är vanligast och sitter inbyggd i turbons turbinhus, medan en extern sitter monterad på grenröret.
Det brukar bli ett vinande kanske pipande ljud.
-
Cheever skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/WastegateEn wastegate fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin. Det leder till att trycket på turbinen avlastas vilket i sin tur leder till att turbons laddtryck ej överskrider önskade värden.
När laddtrycket når det förutbestämda värdet så öppnas en ventil med hjälp av en tryckklocka (intern wastegate) eller en kolv (extern wastegate). Intern är vanligast och sitter inbyggd i turbons turbinhus, medan en extern sitter monterad på grenröret.
Det brukar bli ett vinande kanske pipande ljud.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister