Men så står det inte i reglerna. Förr brukade man tala om att den som hade "spåret" hade någon sorts företräde, men idag är det så att om två förare går in jämsides genom en kurva så måste faktiskt den som ligger före lämna utrymme till den andre. Det är en urbota korkad regel som har blivit missbrukad, främst inom standardvagnsracingen där bakomvarande ekipage satte i system att vända på framförvarande, utan bestraffning, om de så bara hade en centimeter innanför kofångaren på den andre. Kommer man jämsides in i en kurva har man skyldighet att ge varandra utrymme. Kimi var den som hade utrymme att dela med sig av, Hamilton hade inget utan blev tvungen att gena.Eau Rouge skrev:Jag kan inte säga att Kimi gör något direkt fel när Hamilton försöker komma förbi. Kimi är klart före in i chikanen eftersom Hamilton ligger på utsidan, klart som sjutton Kimi väljer spår och styr in först eftersom han ligger före Hamilton. Hamilton blir inte utträngd utan han väljer att gena för att Kimi som ligger före in ger honom någon plats - någon Kimi inte väl behöver om han redan styrt in och valt spår i kurvan? Hade egentligen bara varit för Hamilton att inse att slaget var förlorat och backat av. Två bliar får normalt sett inte plats i en chikan.
Skandal - Hamilton bestulen på segern
-
- Moderator
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
Han stod farligt tillTalbo skrev:Som jag minns det så har väl LH oxå fått lite hjälp av banpersonalen att komma iväg igen va ?platt skrev:Jag håler med dig!Lemon skrev: Ja, och det är en trend som sprider sig. Det är inte bara chikaner och La Source som är felkonstruerade. Finns alldeles för mycket asfalt utanför banan nuförtiden. Att bromsa på sig och köra långt utanför banan ska straffa sig långt mer än det gör idag tycker jag, givetvis utan att äventyra förarnas säkerhet.
Mer grus utan för banerna och inga personal som kan puta ut dig ingen som dom gjorde med skomakaren.
FIA = Ferrari International Assistance
-
Var? när ? Hur?Talbo skrev:Som jag minns det så har väl LH oxå fått lite hjälp av banpersonalen att komma iväg igen va ?platt skrev:Jag håler med dig!Lemon skrev: Ja, och det är en trend som sprider sig. Det är inte bara chikaner och La Source som är felkonstruerade. Finns alldeles för mycket asfalt utanför banan nuförtiden. Att bromsa på sig och köra långt utanför banan ska straffa sig långt mer än det gör idag tycker jag, givetvis utan att äventyra förarnas säkerhet.
Mer grus utan för banerna och inga personal som kan puta ut dig ingen som dom gjorde med skomakaren.
Jag måste ha missat detta!
Det kan inte jämföras med när skomakaren blev buren ur sandlådan av sina barnpassare
-
- Moderator
Den kom till på 90-talet om jag inte minns fel. Tror att det var med anledning av Schumachers vinglande på banan som reglerna reviderades men jag kan ha fel. Dessutom verkar det ju inte ha hjälpt, eller så var det kanske för att möjliggöra vinglandet...ANFRAN skrev:Hur ny är den där nya regeln?
-
-
Du har aldrig felJTarnstrom skrev:Den kom till på 90-talet om jag inte minns fel. Tror att det var med anledning av Schumachers vinglande på banan som reglerna reviderades men jag kan ha fel. Dessutom verkar det ju inte ha hjälpt, eller så var det kanske för att möjliggöra vinglandet...ANFRAN skrev:Hur ny är den där nya regeln?
-
Fy faan,jag mår faktiskt fysiskt illa av det här En fråga bara,vem ska jag spy min galla över? Är det här ett FIAbeslut eller en bedömning från lokala stewards?
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"
Richard Britton. Macau GP 2004
-
- Moderator
Jodå, enligt Form-Ola1 så jag har alltid fel. Det är mitt fel att inte Sverige har någon F1-förare och han kommer väl att anklaga mig för att ligga bakom den här soppan också. Jag är dålig och jag har fått sparken av Alx.platt skrev:Du har aldrig felJTarnstrom skrev:Den kom till på 90-talet om jag inte minns fel. Tror att det var med anledning av Schumachers vinglande på banan som reglerna reviderades men jag kan ha fel. Dessutom verkar det ju inte ha hjälpt, eller så var det kanske för att möjliggöra vinglandet...ANFRAN skrev:Hur ny är den där nya regeln?
-
- Moderator
Det är mitt fel.westerberg skrev:Fy faan,jag mår faktiskt fysiskt illa av det här En fråga bara,vem ska jag spy min galla över? Är det här ett FIAbeslut eller en bedömning från lokala stewards?
-
Jag kommer inte ihåg exakt vart o när. Men jag tror nog att nån annan här inne kan klargöra det.platt skrev:Var? när ? Hur?Talbo skrev:Som jag minns det så har väl LH oxå fått lite hjälp av banpersonalen att komma iväg igen va ?platt skrev: Jag håler med dig!
Det kan inte jämföras med när skomakaren blev buren ur sandlådan av sina barnpassare
-
Mhm? Jag får erkänna att jag har missat det där...JTarnstrom skrev:Den kom till på 90-talet om jag inte minns fel. Tror att det var med anledning av Schumachers vinglande på banan som reglerna reviderades men jag kan ha fel. Dessutom verkar det ju inte ha hjälpt, eller så var det kanske för att möjliggöra vinglandet...ANFRAN skrev:Hur ny är den där nya regeln?
-
Ja det förstår jag (vad erkänner man inte för lite gallvätska ) men jag antar att nån mer var med och tog beslutet?JTarnstrom skrev:Det är mitt fel.westerberg skrev:Fy faan,jag mår faktiskt fysiskt illa av det här En fråga bara,vem ska jag spy min galla över? Är det här ett FIAbeslut eller en bedömning från lokala stewards?
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"
-
Jag har alltid avskytt all form av asfalt lagd utanför banmarkeringarna. Om man klantar sig eller gör ett misstag ska det kosta. Om inte Tilke hade älskat asfalt så mycket hade vi aldrig kommit i den här situationen.Lemon skrev:Ja, och det är en trend som sprider sig. Det är inte bara chikaner och La Source som är felkonstruerade. Finns alldeles för mycket asfalt utanför banan nuförtiden. Att bromsa på sig och köra långt utanför banan ska straffa sig långt mer än det gör idag tycker jag, givetvis utan att äventyra förarnas säkerhet.Transalp skrev:Om man kan gena och tjäna på det så är banan felkonstruerad.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
Missat? Skämtar du? Det var ju när Tärnström skrev sitt berömda 1:a aprilskämt om Schumacher, syretält och en DJ som skulle byta spår om jag kommer ihåg detalejrna rätt.ANFRAN skrev:Mhm? Jag får erkänna att jag har missat det där...JTarnstrom skrev:Den kom till på 90-talet om jag inte minns fel. Tror att det var med anledning av Schumachers vinglande på banan som reglerna reviderades men jag kan ha fel. Dessutom verkar det ju inte ha hjälpt, eller så var det kanske för att möjliggöra vinglandet...ANFRAN skrev:Hur ny är den där nya regeln?
[Schumacher] vinglade till sig en ändring av hela reglementet i rejsing, det säger en del.
I was misled and that is the way it went
-
Jäklar den fanns kvar:Cheever skrev:Missat? Skämtar du? Det var ju när Tärnström skrev sitt berömda 1:a aprilskämt om Schumacher, syretält och en DJ som skulle byta spår om jag kommer ihåg detalejrna rätt.ANFRAN skrev:Mhm? Jag får erkänna att jag har missat det där...JTarnstrom skrev: Den kom till på 90-talet om jag inte minns fel. Tror att det var med anledning av Schumachers vinglande på banan som reglerna reviderades men jag kan ha fel. Dessutom verkar det ju inte ha hjälpt, eller så var det kanske för att möjliggöra vinglandet...
[Schumacher] vinglade till sig en ändring av hela reglementet i rejsing, det säger en del.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=1489
-
Så aldrig-byta-spår-regeln är samma regel som alltid-lämna-utrymme-regeln?Cheever skrev:Missat? Skämtar du? Det var ju när Tärnström skrev sitt berömda 1:a aprilskämt om Schumacher, syretält och en DJ som skulle byta spår om jag kommer ihåg detalejrna rätt.
-
Det är en del av den om jag kommer ihåg rätt, jag orkar inte läsa igenom blindarm J just nu.ANFRAN skrev:Så aldrig-byta-spår-regeln är samma regel som alltid-lämna-utrymme-regeln?Cheever skrev:Missat? Skämtar du? Det var ju när Tärnström skrev sitt berömda 1:a aprilskämt om Schumacher, syretält och en DJ som skulle byta spår om jag kommer ihåg detalejrna rätt.
Å andra sidan ska du inte liata för mycket på mina uppgifter för tillfället, jag kollar på NASCAR.
-
Bry dig inte! jag HÅLLER PÅ DIGJTarnstrom skrev:Jodå, enligt Form-Ola1 så jag har alltid fel. Det är mitt fel att inte Sverige har någon F1-förare och han kommer väl att anklaga mig för att ligga bakom den här soppan också. Jag är dålig och jag har fått sparken av Alx.platt skrev:Du har aldrig felJTarnstrom skrev: Den kom till på 90-talet om jag inte minns fel. Tror att det var med anledning av Schumachers vinglande på banan som reglerna reviderades men jag kan ha fel. Dessutom verkar det ju inte ha hjälpt, eller så var det kanske för att möjliggöra vinglandet...
Det är du som ska hålla huvudet högt
-
- Moderator
Tack, tack ... skönt att veta att man inte är ensam om att vara vansinnigplatt skrev:Bry dig inte! jag HÅLLER PÅ DIGJTarnstrom skrev:Jodå, enligt Form-Ola1 så jag har alltid fel. Det är mitt fel att inte Sverige har någon F1-förare och han kommer väl att anklaga mig för att ligga bakom den här soppan också. Jag är dålig och jag har fått sparken av Alx.platt skrev: Du har aldrig fel
-
Va é det för förtal? jag är väl ingen vansinning? ellerJTarnstrom skrev:Tack, tack ... skönt att veta att man inte är ensam om att vara vansinnigplatt skrev:Bry dig inte! jag HÅLLER PÅ DIGJTarnstrom skrev: Jodå, enligt Form-Ola1 så jag har alltid fel. Det är mitt fel att inte Sverige har någon F1-förare och han kommer väl att anklaga mig för att ligga bakom den här soppan också. Jag är dålig och jag har fått sparken av Alx.
-
westerberg skrev:Fy faan,jag mår faktiskt fysiskt illa av det här En fråga bara,vem ska jag spy min galla över?
Det rättvisaste vore att spy över Hamilton som de flesta andra som kan något om motorsport gör.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
När läste du regelboken senast?Gösta skrev:westerberg skrev:Fy faan,jag mår faktiskt fysiskt illa av det här En fråga bara,vem ska jag spy min galla över?
Det rättvisaste vore att spy över Hamilton som de flesta andra som kan något om motorsport gör.
-
-
Europas GP på Nurburgring förra året blev Hamilton utlyft mha en traktor på banan efter att ha suttit fast i sandfållan.platt skrev:Var? när ? Hur?Talbo skrev:
Som jag minns det så har väl LH oxå fått lite hjälp av banpersonalen att komma iväg igen va ?
-
Ja just det ! det var när det regnade en massa, Men det går inte att jämföra med Skomakarens sand slåt. Ensam i en sand hög och ban personalen bär ut han ur sandlådanFlamman skrev:Europas GP på Nurburgring förra året blev Hamilton utlyft mha en traktor på banan efter att ha suttit fast i sandfållan.platt skrev:Var? när ? Hur?Talbo skrev:
Som jag minns det så har väl LH oxå fått lite hjälp av banpersonalen att komma iväg igen va ?
-
Så var det ja, tack för hjälpen..Flamman skrev:Europas GP på Nurburgring förra året blev Hamilton utlyft mha en traktor på banan efter att ha suttit fast i sandfållan.platt skrev:Var? när ? Hur?Talbo skrev:
-
-
Nu känns det jättebra att följa F1 igen. När man vet att regelverket gäller för alla, även för etniska minoriteter. Hamilton kanske kan hävda att han känner sig kränkt och vinna i ett civilrättsligt mål i Sverige.
Gud vad kvällen blev trevlig trotts att den började lite så där halvbra. (Kimis bambikörning var ytterst glädjande och underhållande, och nu kommer detta som en tidig julklapp)
Gud vad kvällen blev trevlig trotts att den började lite så där halvbra. (Kimis bambikörning var ytterst glädjande och underhållande, och nu kommer detta som en tidig julklapp)
-
Hamilton genade i chikanen, kom före Kimi och släppte honom förbi sig på startrakan. Sen körde han om Kimi igen inför LaSource.
Så Hamilton skaffade sig en fördel genom att släppa Kimi förbi sig? Enligt min lilla baskunskap om bilkörning så innebär det att Hamilton måste kört långsammare än Kimi, för att sen öka farten och komma ikapp och sedan bromsa senare än Kimi för att ta sig förbi igen.
Utgångsläget inför LaSource hade varit detsamma om Hamilton legat bakom Kimi genom hela chikanen, förutom att Hamilton då haft en längre accelerationssträcka.
Om inte McLarens överklagande går igenom hos FIA, så kan F I A bara uttydas som "Ferrari International Assistance".
Så Hamilton skaffade sig en fördel genom att släppa Kimi förbi sig? Enligt min lilla baskunskap om bilkörning så innebär det att Hamilton måste kört långsammare än Kimi, för att sen öka farten och komma ikapp och sedan bromsa senare än Kimi för att ta sig förbi igen.
Utgångsläget inför LaSource hade varit detsamma om Hamilton legat bakom Kimi genom hela chikanen, förutom att Hamilton då haft en längre accelerationssträcka.
Om inte McLarens överklagande går igenom hos FIA, så kan F I A bara uttydas som "Ferrari International Assistance".
-
Näe, det är väl klart att man inte kan jämföra Guden Hamilton med Djävulen Schumacher...platt skrev:Ja just det ! det var när det regnade en massa, Men det går inte att jämföra med Skomakarens sand slåt. Ensam i en sand hög och ban personalen bär ut han ur sandlådanFlamman skrev:Europas GP på Nurburgring förra året blev Hamilton utlyft mha en traktor på banan efter att ha suttit fast i sandfållan.platt skrev: Var? när ? Hur?
-
I första läget så är det ju Hamilton som trycker ut Kimi, men han har högre fart och måste ta en större sväng och hamnar därmed cirkus en halv billängd bakom innan sista kurvan, där Kimi ligger före i idealspåret och kör ut på startrakan.
Dom flesta skulle lagt sig bakom för han hade 0 chans att ta sig förbi, men istället så genar Lewis och kommer förbi.
Och i andra läget så utnyttjar han fördelen av att ha genat, om han skulle lagt sig bakom så skulle han inte haft nån chans att sig förbi, skulle väl legat då några tiondelar bakom. Istället så får han slipstreaming och fightas igen på direkten.
Dom flesta skulle lagt sig bakom för han hade 0 chans att ta sig förbi, men istället så genar Lewis och kommer förbi.
Och i andra läget så utnyttjar han fördelen av att ha genat, om han skulle lagt sig bakom så skulle han inte haft nån chans att sig förbi, skulle väl legat då några tiondelar bakom. Istället så får han slipstreaming och fightas igen på direkten.
-
- Moderator
-
-
Är du förvånad?JTarnstrom skrev:http://www.youtube.com/watch?v=-5UnPeyzcHM
Omvänd situation. Röd bil genar. Ingen bestraffning.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Så du menar att han inte stod farligt till i Dunlop kurvan????platt skrev:Ja just det ! det var när det regnade en massa, Men det går inte att jämföra med Skomakarens sand slåt. Ensam i en sand hög och ban personalen bär ut han ur sandlådanFlamman skrev:Europas GP på Nurburgring förra året blev Hamilton utlyft mha en traktor på banan efter att ha suttit fast i sandfållan.platt skrev: Var? när ? Hur?
McFuckers
-
Det där var en trängning, ingen plats lämnades och i detta fall har Schumacher ingen skyldighet att släppa av. Att Schumacher inte dömdes för det är således helt rätt av dommarna oavsett vad okunniga kommentatorer säger. De är som tur är inte dem som dömmer.JTarnstrom skrev:http://www.youtube.com/watch?v=-5UnPeyzcHM
-
- Moderator
Du är för festlig...Gösta skrev:Det där var en trängning, ingen plats lämnades och i detta fall har Schumacher ingen skyldighet att släppa av. Att Schumacher inte dömdes för det är således helt rätt av dommarna oavsett vad okunniga kommentatorer säger. De är som tur är inte dem som dömmer.JTarnstrom skrev:http://www.youtube.com/watch?v=-5UnPeyzcHM
-
ska du kamma hem årets komikerpris?Gösta skrev:Det där var en trängning, ingen plats lämnades och i detta fall har Schumacher ingen skyldighet att släppa av. Att Schumacher inte dömdes för det är således helt rätt av dommarna oavsett vad okunniga kommentatorer säger. De är som tur är inte dem som dömmer.JTarnstrom skrev:http://www.youtube.com/watch?v=-5UnPeyzcHM
FIA = Ferrari International Assistance
-
Jag menar att jag aldrig sett sådana marionetter som har dansat så fint för en skomakare, det var fånit. Jag har aldrig set någon bil blivit ut putat på banan på ett sådan set men därimot så har jag set bilar blivit bort flyttade för att dom stått fel tillAxelsson skrev:Så du menar att han inte stod farligt till i Dunlop kurvan????platt skrev:Ja just det ! det var när det regnade en massa, Men det går inte att jämföra med Skomakarens sand slåt. Ensam i en sand hög och ban personalen bär ut han ur sandlådanFlamman skrev: Europas GP på Nurburgring förra året blev Hamilton utlyft mha en traktor på banan efter att ha suttit fast i sandfållan.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Oj vad förvånad jag är. Hoppas att hela världen, även de som inte håller McLaren varmast om sitt hjärta idag såg sanningen om förhållandet FIA(t) och Ferrari, klarare än såhär kan det knappast bli.platt skrev:Är du förvånad?JTarnstrom skrev:http://www.youtube.com/watch?v=-5UnPeyzcHM
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
-
Ja, det vet du att jag är, vi har varit på fest tillsammans.JTarnstrom skrev:Du är för festlig...Gösta skrev:Det där var en trängning, ingen plats lämnades och i detta fall har Schumacher ingen skyldighet att släppa av. Att Schumacher inte dömdes för det är således helt rätt av dommarna oavsett vad okunniga kommentatorer säger. De är som tur är inte dem som dömmer.JTarnstrom skrev:http://www.youtube.com/watch?v=-5UnPeyzcHM
Men att man skulle ha dömt MS för detta vore en rättskandal, det blev det således inte. Det vet du själv (borde veta med ditt racingintresse) men är förblindad av ditt Ferrarihat så till den milda ANFRANgrad att du inte vill inse det.
-
-
Jag vet, det är lite dåligt. Jag har legat av mig lite.ANFRAN skrev:Jag trodde du hade alla paragrafer i huvudet. Dåligt!Cheever skrev:jag orkar inte läsa igenom ...
Det är lättare när det är knivskarpa F1-regler, men nu ska dom ju ändra skiten till nästa år igen...
-
- Moderator
Tvärtom, jag ser hellre att Ferrari vinner än McLaren men det är på banan det ska avgöras, inte på skrivbordet.Gösta skrev:Ja, det vet du att jag är, vi har varit på fest tillsammans.JTarnstrom skrev:Du är för festlig...Gösta skrev: Det där var en trängning, ingen plats lämnades och i detta fall har Schumacher ingen skyldighet att släppa av. Att Schumacher inte dömdes för det är således helt rätt av dommarna oavsett vad okunniga kommentatorer säger. De är som tur är inte dem som dömmer.
Men att man skulle ha dömt MS för detta vore en rättskandal, det blev det således inte. Det vet du själv (borde veta med ditt racingintresse) men är förblindad av ditt Ferrarihat så till den milda ANFRANgrad att du inte vill inse det.
-
-
JTarnstrom skrev:
Tvärtom, jag ser hellre att Ferrari vinner än McLaren men det är på banan det ska avgöras, inte på skrivbordet.
Håller självfallet med dig, men när rons patrask så flagrant bryter mot tävlingsreglerna så blir tyvärr detta resultatet.
-