Därför kommer aldrig Göstas och Enzos drömmar slå in 2008
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
Därför kommer aldrig Göstas och Enzos drömmar slå in 2008
Vad dessa herrar lobbar för vet ju alla, men här kan majoriteten komma till tals om vad ni tycker om årets vm.
För egen del tycker jag att det ska bli jävligt spännande, den sista 3:e delen
För egen del tycker jag att det ska bli jävligt spännande, den sista 3:e delen
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tycker faktiskt inte att årets mästerskap är så spännande. För många misstag. I nuläget ser jag bara två förare som är värdiga att slåss om titeln - Hamilton och Massa. Ingen av dem håller egentligen tillräckligt hög klass för att få kalla sig världsmästare men så blir det ibland (även om det är sällan en årgång håller så låg kvalitet som årets säsong). Kimi ska vi inte tala om...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag håller med dig fullständigt, jag skrev i någon annan tråd att det fanns ingen av förarna som var värdig att favureseras, det finns ingen i F1 som höjer sig över dom andra best av resten.JTarnstrom skrev:Tycker faktiskt inte att årets mästerskap är så spännande. För många misstag. I nuläget ser jag bara två förare som är värdiga att slåss om titeln - Hamilton och Massa. Ingen av dem håller egentligen tillräckligt hög klass för att få kalla sig världsmästare men så blir det ibland (även om det är sällan en årgång håller så låg kvalitet som årets säsong). Kimi ska vi inte tala om...
Jag saknar verkligen Hakkinen Skomakaren Alesi Senna Hill Montoya mm.
En som jag inte saknar är Porr Ralf
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Dock vill jag säga att det finns förare i årets startfält som har potentialen att bli riktigt stora. Hamilton och Kubica representerar framtiden. Massa kommer nog aldrig att ta det där sista steget men han är en sjuhelvetes mer komplett förare än vad han var för ett par år sedan och han är den i särklass bäste andreföraren i hela fältet eftersom han är snabb som satan och inte låter sig knäckas av att stallkamraten är snabbare. Alonso har den där storheten, han behöver bara en bra bil så ordnar sig resten. Mitt tips i år: Massa, Hamilton, Kubica, Räikkönen
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag håller med dig en gång tillJTarnstrom skrev:Dock vill jag säga att det finns förare i årets startfält som har potentialen att bli riktigt stora. Hamilton och Kubica representerar framtiden. Massa kommer nog aldrig att ta det där sista steget men han är en sjuhelvetes mer komplett förare än vad han var för ett par år sedan och han är den i särklass bäste andreföraren i hela fältet eftersom han är snabb som satan och inte låter sig knäckas av att stallkamraten är snabbare. Alonso har den där storheten, han behöver bara en bra bil så ordnar sig resten. Mitt tips i år: Massa, Hamilton, Kubica, Räikkönen
Men du glömmer en som är en bra värdig andre förare till Kubica eller Hamilton, Kovalinen han har potential för att vara en mycket bra andre förare men inget VM material i honom
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
Absolut en korrekt iakttagelse av dig tärnis, vi kommer alla bli klokare i famtiden.alea acta est!JTarnstrom skrev:Dock vill jag säga att det finns förare i årets startfält som har potentialen att bli riktigt stora. Hamilton och Kubica representerar framtiden. Massa kommer nog aldrig att ta det där sista steget men han är en sjuhelvetes mer komplett förare än vad han var för ett par år sedan och han är den i särklass bäste andreföraren i hela fältet eftersom han är snabb som satan och inte låter sig knäckas av att stallkamraten är snabbare. Alonso har den där storheten, han behöver bara en bra bil så ordnar sig resten. Mitt tips i år: Massa, Hamilton, Kubica, Räikkönen
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: ons jul 16, 2008 21:42
Vem har sagt att Massa är andreföraren????JTarnstrom skrev:Dock vill jag säga att det finns förare i årets startfält som har potentialen att bli riktigt stora. Hamilton och Kubica representerar framtiden. Massa kommer nog aldrig att ta det där sista steget men han är en sjuhelvetes mer komplett förare än vad han var för ett par år sedan och han är den i särklass bäste andreföraren i hela fältet eftersom han är snabb som satan och inte låter sig knäckas av att stallkamraten är snabbare. Alonso har den där storheten, han behöver bara en bra bil så ordnar sig resten. Mitt tips i år: Massa, Hamilton, Kubica, Räikkönen
McFuckers
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag!Axelsson skrev:Vem har sagt att Massa är andreföraren????JTarnstrom skrev:Dock vill jag säga att det finns förare i årets startfält som har potentialen att bli riktigt stora. Hamilton och Kubica representerar framtiden. Massa kommer nog aldrig att ta det där sista steget men han är en sjuhelvetes mer komplett förare än vad han var för ett par år sedan och han är den i särklass bäste andreföraren i hela fältet eftersom han är snabb som satan och inte låter sig knäckas av att stallkamraten är snabbare. Alonso har den där storheten, han behöver bara en bra bil så ordnar sig resten. Mitt tips i år: Massa, Hamilton, Kubica, Räikkönen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag, men inte till Kimi. Tycker att Ferrari ska behålla Massa. Han blir en perfekt andreförare den dagen Ferrari värvar Alonso eller Kubica (dock måste Kubica ha ett par säsonger på sig innan han är redo att axla den rollen).Axelsson skrev:Vem har sagt att Massa är andreföraren????JTarnstrom skrev:Dock vill jag säga att det finns förare i årets startfält som har potentialen att bli riktigt stora. Hamilton och Kubica representerar framtiden. Massa kommer nog aldrig att ta det där sista steget men han är en sjuhelvetes mer komplett förare än vad han var för ett par år sedan och han är den i särklass bäste andreföraren i hela fältet eftersom han är snabb som satan och inte låter sig knäckas av att stallkamraten är snabbare. Alonso har den där storheten, han behöver bara en bra bil så ordnar sig resten. Mitt tips i år: Massa, Hamilton, Kubica, Räikkönen
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Spännande förstås, som alltid....utom sista tävlingen.
Men tänk va skönt att läsa en endaste tråd utan den där Enzos barnsliga kommentarer. Fan vad den killen måste ha komplex mot finnar.
Men tänk va skönt att läsa en endaste tråd utan den där Enzos barnsliga kommentarer. Fan vad den killen måste ha komplex mot finnar.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:56
Personligen tycker jag att Kubica redan är redo, han är kanske lite för tidig med gaspådraget vilket ännu skadar honom i racet, men annars ser jag honom som nästintill komplettJTarnstrom skrev:Jag, men inte till Kimi. Tycker att Ferrari ska behålla Massa. Han blir en perfekt andreförare den dagen Ferrari värvar Alonso eller Kubica (dock måste Kubica ha ett par säsonger på sig innan han är redo att axla den rollen).Axelsson skrev:Vem har sagt att Massa är andreföraren????JTarnstrom skrev:Dock vill jag säga att det finns förare i årets startfält som har potentialen att bli riktigt stora. Hamilton och Kubica representerar framtiden. Massa kommer nog aldrig att ta det där sista steget men han är en sjuhelvetes mer komplett förare än vad han var för ett par år sedan och han är den i särklass bäste andreföraren i hela fältet eftersom han är snabb som satan och inte låter sig knäckas av att stallkamraten är snabbare. Alonso har den där storheten, han behöver bara en bra bil så ordnar sig resten. Mitt tips i år: Massa, Hamilton, Kubica, Räikkönen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Komplett tror jag ingen förare blir förrän han har lärt sig att vinna. En seger räcker inte. Det handlar om förmågan att kontrollera race, att kontrollera motståndarna. För det har Kubica för lite erfarenhet. Men jag tror att han har det som krävs för att ta det steget. Det handlar bara om tid och att han får en tillräckligt bra bil som ger honom möjlighet att öva på just den saken.Kubica08 skrev:Personligen tycker jag att Kubica redan är redo, han är kanske lite för tidig med gaspådraget vilket ännu skadar honom i racet, men annars ser jag honom som nästintill komplettJTarnstrom skrev:Jag, men inte till Kimi. Tycker att Ferrari ska behålla Massa. Han blir en perfekt andreförare den dagen Ferrari värvar Alonso eller Kubica (dock måste Kubica ha ett par säsonger på sig innan han är redo att axla den rollen).Axelsson skrev: Vem har sagt att Massa är andreföraren????
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Inget mot finnarnas komplex mot mig. Vilket iofs sätter mig i en märklig sits, jag har komplex mot halva mig, och halva mig har komplex mot hela mig. Det är en nöt att knäcka.guuben skrev:Spännande förstås, som alltid....utom sista tävlingen.
Men tänk va skönt att läsa en endaste tråd utan den där Enzos barnsliga kommentarer. Fan vad den killen måste ha komplex mot finnar.
Synd bara att du förstörde denna tråd med en idiotisk kommentar. Men jag kan inte hålla det mot dig. Jag skyller på skolsystemet.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det finns professionell hjälp för ditt tillstånd. Jag tror nämligen inte att finnarna har komplex mot dig. Det är nog snarare tvärtom och jag vet inte om det har med bastukulturen att göra och att du kanske förnekar din egentliga sexualitet. (Du vill inte basta med män för att inte väcka de lustar du räds skall väckas)
Visst handlade tråden om Enzos drömmar bland annat?
Visst handlade tråden om Enzos drömmar bland annat?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:06
- Ort: Växjö
Jag anser att Kubica har alldeles tillräckligt med erfarenhet för att anses vara en komplett förare. Det handlar inte om att lära sig att vinna, det har han lärt sig sedan han var 6år och började med motorsport. Han behöver bara en tillräckligt bra bil för att börja vinna, så enkelt är det.JTarnstrom skrev: Komplett tror jag ingen förare blir förrän han har lärt sig att vinna. En seger räcker inte. Det handlar om förmågan att kontrollera race, att kontrollera motståndarna. För det har Kubica för lite erfarenhet. Men jag tror att han har det som krävs för att ta det steget. Det handlar bara om tid och att han får en tillräckligt bra bil som ger honom möjlighet att öva på just den saken.
Han behöver öva lika lite på att vinna, som Hamilton behövde sin första säsong
Ferrari är den röda bilen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu ska han vinna på den allra högsta nivån. Alla förare i F1 har "lärt" sig vinna i lägre klasser enligt din definition, annars skulle de inte vara i F1. Historien kryllar av förare som hade massvis med segrar bakom sig innan de kom till F1 bara för att misslyckas när de vill kom till F1.Baldur skrev:Jag anser att Kubica har alldeles tillräckligt med erfarenhet för att anses vara en komplett förare. Det handlar inte om att lära sig att vinna, det har han lärt sig sedan han var 6år och började med motorsport. Han behöver bara en tillräckligt bra bil för att börja vinna, så enkelt är det.JTarnstrom skrev: Komplett tror jag ingen förare blir förrän han har lärt sig att vinna. En seger räcker inte. Det handlar om förmågan att kontrollera race, att kontrollera motståndarna. För det har Kubica för lite erfarenhet. Men jag tror att han har det som krävs för att ta det steget. Det handlar bara om tid och att han får en tillräckligt bra bil som ger honom möjlighet att öva på just den saken.
Han behöver öva lika lite på att vinna, som Hamilton behövde sin första säsong
Att vinna handlar inte bara om att komma först över mållinjen. Det handlar om hela paketet, att kunna styra utvecklingen dit man vill ha den, vilket innebär att stallet ska fortsätta ha förtroende för föraren även när det går dåligt - det handlar om att "impose one´s will onto others" som det heter på engelska, i brist på passande svenskt uttryck, och det gäller både inom teamet och gentemot motståndarna, vid sidan av banan såväl som på den. Det kommer bara med erfarenhet.
I övrigt, med tanke på den erfarenhet som Kubica har, så är han komplett vad gäller förutsättningar. För min del är det dock en fråga om han kommer att kunna omvandla dessa förutsättningar till det jag talar om ovan. Jag tror det.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:06
- Ort: Växjö
Jag håller med dig, jag tror det också. Kubica har allt det du räknar upp, annars hade det inte gått så bra för han i år, speciellt om man jämför med hur dåligt hans teamkollega kör.JTarnstrom skrev:Nu ska han vinna på den allra högsta nivån. Alla förare i F1 har "lärt" sig vinna i lägre klasser enligt din definition, annars skulle de inte vara i F1. Historien kryllar av förare som hade massvis med segrar bakom sig innan de kom till F1 bara för att misslyckas när de vill kom till F1.Baldur skrev:Jag anser att Kubica har alldeles tillräckligt med erfarenhet för att anses vara en komplett förare. Det handlar inte om att lära sig att vinna, det har han lärt sig sedan han var 6år och började med motorsport. Han behöver bara en tillräckligt bra bil för att börja vinna, så enkelt är det.JTarnstrom skrev: Komplett tror jag ingen förare blir förrän han har lärt sig att vinna. En seger räcker inte. Det handlar om förmågan att kontrollera race, att kontrollera motståndarna. För det har Kubica för lite erfarenhet. Men jag tror att han har det som krävs för att ta det steget. Det handlar bara om tid och att han får en tillräckligt bra bil som ger honom möjlighet att öva på just den saken.
Han behöver öva lika lite på att vinna, som Hamilton behövde sin första säsong
Att vinna handlar inte bara om att komma först över mållinjen. Det handlar om hela paketet, att kunna styra utvecklingen dit man vill ha den, vilket innebär att stallet ska fortsätta ha förtroende för föraren även när det går dåligt - det handlar om att "impose one´s will onto others" som det heter på engelska, i brist på passande svenskt uttryck, och det gäller både inom teamet och gentemot motståndarna, vid sidan av banan såväl som på den. Det kommer bara med erfarenhet.
I övrigt, med tanke på den erfarenhet som Kubica har, så är han komplett vad gäller förutsättningar. För min del är det dock en fråga om han kommer att kunna omvandla dessa förutsättningar till det jag talar om ovan. Jag tror det.
Dock tycker jag du överdriver om du menar att det räcker med att ha alla dessa egenskaper som förare för att kunna vinna. Inom F1 har det varit så länge att har du bara den bästa bilen så vinner du.
Jag gillar Kimi, men jag anser att han aldrig har varit bra på att"impose one´s will onto others" eller att styra utvecklingen för ett stall, som du säger, ändå vinner han
Ferrari är den röda bilen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att Kimi vann VM förra året berodde enbart på att motståndet förintade sig själv. McLaren var en katastrof som stall betraktat och Hamilton visade sig sakna just det där som jag pratar om, när det verkligen gällde. Han gjorde en fantastisk debutsäsong men just den typen av missar som han svarade för i slutet av förra säsongen, och som han tidvis har visat upp även i år, överkörning och desperation när det inte fungerar, är sådant som de verkligt stora förarna jobbade bort tidigt i sin karriär.Baldur skrev:
Jag håller med dig, jag tror det också. Kubica har allt det du räknar upp, annars hade det inte gått så bra för han i år, speciellt om man jämför med hur dåligt hans teamkollega kör.
Dock tycker jag du överdriver om du menar att det räcker med att ha alla dessa egenskaper som förare för att kunna vinna. Inom F1 har det varit så länge att har du bara den bästa bilen så vinner du.
Jag gillar Kimi, men jag anser att han aldrig har varit bra på att"impose one´s will onto others" eller att styra utvecklingen för ett stall, som du säger, ändå vinner han
Kimi är också ett utmärkt exempel på det jag menar. Han saknar det som jag talar om och därför vinner han heller inte lika mycket som han borde göra. Det går inte att jämföra honom på samma dag som Senna, Prost eller Schumacher.
För att vinna måste man ha den bästa bilen, det är inget att snacka om, men det handlar också om att skapa de förutsättningar som ger en den bästa bilen. En förare kan inte bara sitta och vänta på att de ska få den bästa bilen. De måste kunna ange färdriktningen så att stallet förstår vad det är de behöver för att vinna. Förarna måste också kunna hantera att en bil inte fungerar som den ska utan att självförtroendet går i botten; eller motivationen tryter; eller att de hänger ut teamet. Allt det måste de klara utan att tappa stallets förtroende. Återigen, Kimi är ett exempel på det. När han lämnade McLaren trodde jag att han aldrig skulle bli världsmästare eftersom det var ett uttryck för att han ville få allt serverat på ett fat. Vad skulle Ferrari kunna göra som inte McLaren hade lyckats med? Att Kimi råkade få en bra bil samtidigt som McLaren klantade sig gör också Kimis titel till en av de mer uppkörda under de senaste decennierna, men så är det ibland. Det betyder dock inte att Kimi har uppnått ett högre stadium som förare, något som står alldeles klart idag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ett annat sätt att se på saken: Jag tror inte att Benetton eller Ferrari en enda gång under Schumachers karriär har tvivlat på att det är dem själva eller deras bil som inte har fungerat när resultaten inte har gått deras väg. Aldrig någonsin har de tappat förtroende för föraren. Det är den mest avgörande faktorn för att en förare ska få förutsättningen att kämpa om VM-segern för förr eller senare lyckas stallet tillgodose förarens behov och då klämmer de ur sig den där vinnarbilen (inte för att Schumacher behövde den bästa bilen för att vinna VM. Det räckte med den näst bästa vid ett par tillfällen).
Jag tror inte heller att något av de stall som Prost och Senna körde för någonsin skyllde på något annat än sig själva när det var problem. De visste att förarna var helt i särklass även om det just då fanns andra som var snabbare på banan.
Det räcker med att det där tvivlet sås vid ett enda tillfälle för att knäcka en karriär.
Jag tror inte heller att något av de stall som Prost och Senna körde för någonsin skyllde på något annat än sig själva när det var problem. De visste att förarna var helt i särklass även om det just då fanns andra som var snabbare på banan.
Det räcker med att det där tvivlet sås vid ett enda tillfälle för att knäcka en karriär.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:06
- Ort: Växjö
Jag tror definitivt att både Benetton och Ferrari har tvivlat under Schumachers karriär, men det blir rena spekulationer eftersom jag har inget som backar upp detta.
Kimi vann för att han fick flest poäng och körde skjortan av Massa och alla andra i sista loppet, det var inget uppkört där
Man vinner för att man har den snabbaste bilen, den snabbaste (kompletta?) föraren eller att motståndet inte är det bästa
I övrigt håller jag med dig i det mesta, Hamilton kan bli något stort om han bara skärper till sig. Men i år vinner nog Massa, han ser starkast ut just nu.
Kimi vann för att han fick flest poäng och körde skjortan av Massa och alla andra i sista loppet, det var inget uppkört där
Man vinner för att man har den snabbaste bilen, den snabbaste (kompletta?) föraren eller att motståndet inte är det bästa
I övrigt håller jag med dig i det mesta, Hamilton kan bli något stort om han bara skärper till sig. Men i år vinner nog Massa, han ser starkast ut just nu.
Ferrari är den röda bilen
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
På många sätt håller jag med dig:JTarnstrom skrev: Att Kimi vann VM förra året berodde enbart på att motståndet förintade sig själv. McLaren var en katastrof som stall betraktat och Hamilton visade sig sakna just det där som jag pratar om, när det verkligen gällde. Han gjorde en fantastisk debutsäsong men just den typen av missar som han svarade för i slutet av förra säsongen, och som han tidvis har visat upp även i år, överkörning och desperation när det inte fungerar, är sådant som de verkligt stora förarna jobbade bort tidigt i sin karriär.
Kimi är också ett utmärkt exempel på det jag menar. Han saknar det som jag talar om och därför vinner han heller inte lika mycket som han borde göra. Det går inte att jämföra honom på samma dag som Senna, Prost eller Schumacher.
För att vinna måste man ha den bästa bilen, det är inget att snacka om, men det handlar också om att skapa de förutsättningar som ger en den bästa bilen. En förare kan inte bara sitta och vänta på att de ska få den bästa bilen. De måste kunna ange färdriktningen så att stallet förstår vad det är de behöver för att vinna. Förarna måste också kunna hantera att en bil inte fungerar som den ska utan att självförtroendet går i botten; eller motivationen tryter; eller att de hänger ut teamet. Allt det måste de klara utan att tappa stallets förtroende. Återigen, Kimi är ett exempel på det. När han lämnade McLaren trodde jag att han aldrig skulle bli världsmästare eftersom det var ett uttryck för att han ville få allt serverat på ett fat. Vad skulle Ferrari kunna göra som inte McLaren hade lyckats med? Att Kimi råkade få en bra bil samtidigt som McLaren klantade sig gör också Kimis titel till en av de mer uppkörda under de senaste decennierna, men så är det ibland. Det betyder dock inte att Kimi har uppnått ett högre stadium som förare, något som står alldeles klart idag.
Kimi är ingen Schumacher/Senna/Prost.
Men ditt resonemang faller på en punkt.
Det är kombinationen team-förare-bil som vinner ett vm. Förra året var faktiskt ingen skillnad.
Kombinationen Kimi-Ferrari var bättre än Massa-Ferrari, eller för den del Hamilton-Mclaren.
Snacket om uppkört börjar faktiskt bli lite tröttsam. Jag ser det bara som en ursäkt för ett resultat som inte blev det man önskade.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, du säger det själv, "Kimi är ingen Schumacher/Senna/Prost". Det är det jag säger och ska man vinna VM, om man nu inte håller den klassen, då ska man ha både tur och en jävligt bra bil. Kimi hade bägge förra året. Det fanns heller ingen annan förare av Schumacher/Senna/Prost-kvalitet i fältet. Med Kimi i stallet blir det aldrig några synergieffekter som med Schumacher. Det blir det i och för sig inte med Massa heller, men nu var det väl få som trodde att Massa skulle utgöra något större motstånd för den hyllade Kimi. Som sagt, av dagens förare är det bara två som jag ser har pontential att höja sig över mängden, Hamilton och Kubica, med ett litet frågetecken inför Alonso. Spanjoren har visat rätt takter förut men jag vet inte om hans förtroende är ifrågasatt efter förra säsongens skandaler.Gevalia skrev: På många sätt håller jag med dig:
Kimi är ingen Schumacher/Senna/Prost.
Men ditt resonemang faller på en punkt.
Det är kombinationen team-förare-bil som vinner ett vm. Förra året var faktiskt ingen skillnad.
Kombinationen Kimi-Ferrari var bättre än Massa-Ferrari, eller för den del Hamilton-Mclaren.
Snacket om uppkört börjar faktiskt bli lite tröttsam. Jag ser det bara som en ursäkt för ett resultat som inte blev det man önskade.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För övrigt skriver Dieter Rencken i dagens Autosport att Kubica inte dansar till någon annans pipa än sin egen. Ett gott tecken. Som jag tidigare har sagt har Kubica den mentala hårdheten som behövs. Sedan Lauda har jag inte sett någon med liknande kvaliteter. Det finns nog ingen som kommer att kunna krypa under skinnet på polacken, den saken är klar. Lyssnar man noga på vad han säger, hur han säger det han har att säga, så ger han inget utrymme för konkurrenterna att försöka psyka honom. Det är som om han befinner sig ensam i en container, utan några andra människor i närheten. Hamilton och Alonso har redan uppvisat sprickor i den mentala rustningen, precis som Massa (som bara råkar vara ovän med sig själv ibland). Kimi... ja, han verkar också rätt osårbar för yttre tryck, men frågan är vad som pågår på insidan och hur väl han fungerar i teamet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Jag tror att vi i grund och botten tycker samma sak. Jag ser också Hamilton (tyvärr) och Kubica som framtida storheter.JTarnstrom skrev: Ja, du säger det själv, "Kimi är ingen Schumacher/Senna/Prost". Det är det jag säger och ska man vinna VM, om man nu inte håller den klassen, då ska man ha både tur och en jävligt bra bil. Kimi hade bägge förra året. Det fanns heller ingen annan förare av Schumacher/Senna/Prost-kvalitet i fältet. Med Kimi i stallet blir det aldrig några synergieffekter som med Schumacher. Det blir det i och för sig inte med Massa heller, men nu var det väl få som trodde att Massa skulle utgöra något större motstånd för den hyllade Kimi. Som sagt, av dagens förare är det bara två som jag ser har pontential att höja sig över mängden, Hamilton och Kubica, med ett litet frågetecken inför Alonso. Spanjoren har visat rätt takter förut men jag vet inte om hans förtroende är ifrågasatt efter förra säsongens skandaler.
Det enda jag hakar upp mig på är "Det är det jag säger och ska man vinna VM, om man nu inte håller den klassen, då ska man ha både tur och en jävligt bra bil".
Det är undantagsvis man får tillgång till en bra bil om man inte redan är en bevisad snabb förare.
Jag tror att de som anställde Kimi hos Ferarri visste att Kimi inte är den bästa utvecklaren i fältet. Det verkar vara mest folk utifrån som har haft de förväntningar på honom.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det börjar lukta lite om den där egenskapen att utveckla bilen. Synergieffekter kan man nämna när 900 ingenjörer helt plötsligt inte längre vet vad de borde göra för sin lön...PC: skrev:Alonso är en förare som i alla fall förut tillskrivits en enastående förmåga att "utveckla" bilen.
Har han på något märkligt vis nu bara tappat den förmågan...?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror inte att någon ifrågasätter hans förmåga att vare sig köra eller tekniskt kunnande. Däremot är jag inte säker på att han ses som en tillgång på det sociala planet efter det som hände förra året. Det blir lite som att tända en tändsticka i dynamitförrådet - det kan smälla till, om man säger som så. Jag tror att stallens shoppinglista ser ut så här:PC: skrev:Alonso är en förare som i alla fall förut tillskrivits en enastående förmåga att "utveckla" bilen.
Har han på något märkligt vis nu bara tappat den förmågan...?
Hamilton
Kubica
Alonso
Vettel (av någon ännu outgrundlig anledning)
Kimi
Massa verkar inte vara aktuell eller efterfrågad och han sitter ju bra där han sitter. Ferrari gör ett stort misstag om de gör sig av med honom. En bättre andreförare finns inte - han kan ju till och med vinna ett VM när försteföraren sviker.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är ju det som är grejen. Kan en förare få 900 ingenjörer att tvivla på sig själva så har han förtroende, men när ett stall bevisligen har en bil som går att vinna med och den andre föraren i stallet kör skjortan av den stora stjärnan, då är det inte undra på att förtroendet är förverkat.Jari skrev:Det börjar lukta lite om den där egenskapen att utveckla bilen. Synergieffekter kan man nämna när 900 ingenjörer helt plötsligt inte längre vet vad de borde göra för sin lön...PC: skrev:Alonso är en förare som i alla fall förut tillskrivits en enastående förmåga att "utveckla" bilen.
Har han på något märkligt vis nu bara tappat den förmågan...?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:06
- Ort: Växjö
Nu är du ute och seglar igenJTarnstrom skrev:Det är ju det som är grejen. Kan en förare få 900 ingenjörer att tvivla på sig själva så har han förtroende, men när ett stall bevisligen har en bil som går att vinna med och den andre föraren i stallet kör skjortan av den stora stjärnan, då är det inte undra på att förtroendet är förverkat.Jari skrev:Det börjar lukta lite om den där egenskapen att utveckla bilen. Synergieffekter kan man nämna när 900 ingenjörer helt plötsligt inte längre vet vad de borde göra för sin lön...PC: skrev:Alonso är en förare som i alla fall förut tillskrivits en enastående förmåga att "utveckla" bilen.
Har han på något märkligt vis nu bara tappat den förmågan...?
Massa kör inte skjortan av Kimi, däremot är han bättre i dagsläget. Kimi har knappast fått sitt förtroende förverkat bara för att han ligger trea i dagsläget, så kortsiktigt tror jag knappast ens att Ferrari ser på sina förare, snarare tvärtom om man ser till olika uttalanden från stallet.
Ingenjörer ska alltid tvivla på sig själva, annars blir det inga förbättringar på en bil. Ska det sitta tillbaka förnöjsamt på vad de har åstadkommit genom att påstå:
-Vi har en bil som fungerar, se bara på andreföraren
Ett sådant stall blir inte långvarigt i toppen. Det krävs hårt arbete hela tiden för att inte tappa mark gentemot konkurrenterna. Kimis tredjeplats är ingen katastrof som vissa verkar tycka, han kunde köra bättre och ha mer poäng, men säsongen är fortfarande inte slut.
Det är faktiskt så att han vann sitt första år i Ferrari, glöm inte det
Ferrari är den röda bilen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
När uttalanden i stallet börjar gå riktning mot att Kimi ska stötta Massa så säger det en hel del. Det har aldrig hänt när det gäller Schumacher/Senna/Prost, förutom det året då Schumacher bröt benet på Silverstone och fick försöka hjälpa fram Irvine.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Har man inget på fötterna som stöd för sina teorier kan man ju köra "synergieffekten" och förtroendekorten.
Inte en enda de här nämnda förarna har eller kommer att få 900 ingenjörer att vackla i sin tro om vad som behövs för att komma vidare mot toppen. Frågan är bara vem och vilka ingenjörer i respektive stall som nått längst i utvecklingsrejset och kommit med utvecklingarna som gett flest tiondelar i fördel. Inte en enda av dessa utvecklingssteg är framtagna av någon förare. Inte heller har någon förare berättat vad som behövs för att förbättra värdet i vindtunneltesterna.
Inte en enda förare i moderna tid har tillfört utvecklingen av bilen något annat än problem i form av att få till tyngdpunkter och balanser så att föraren känner sig maximalt förtrogen med bilen och därmed kan ta ut det mesta ur den.
Inte en enda de här nämnda förarna har eller kommer att få 900 ingenjörer att vackla i sin tro om vad som behövs för att komma vidare mot toppen. Frågan är bara vem och vilka ingenjörer i respektive stall som nått längst i utvecklingsrejset och kommit med utvecklingarna som gett flest tiondelar i fördel. Inte en enda av dessa utvecklingssteg är framtagna av någon förare. Inte heller har någon förare berättat vad som behövs för att förbättra värdet i vindtunneltesterna.
Inte en enda förare i moderna tid har tillfört utvecklingen av bilen något annat än problem i form av att få till tyngdpunkter och balanser så att föraren känner sig maximalt förtrogen med bilen och därmed kan ta ut det mesta ur den.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det är ju t.o.m. så att föraren knappt behöver tala om hur bilen beter sig.
Jag vet inte exakt hur många sensorer som sitter i en F1a, men många är det... Dessa talar via en datalogg direkt till raceingenjörerna hur bilen uppför sig på banan.
Innan laptopens tidevarv så föll det mer på föraren att berätta hur bilen kändes.
Jag vet inte exakt hur många sensorer som sitter i en F1a, men många är det... Dessa talar via en datalogg direkt till raceingenjörerna hur bilen uppför sig på banan.
Innan laptopens tidevarv så föll det mer på föraren att berätta hur bilen kändes.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Precis. Det säger t.ex. att Massa är den av Ferraris förare som ligger bäst till att bli WDC för tillfället, men det är väl inget konstigt med det...?JTarnstrom skrev:När uttalanden i stallet börjar gå riktning mot att Kimi ska stötta Massa så säger det en hel del.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Förarens dialog med ingenjörerna är fortfarande mycket viktig. Oavsett vad dataloggar säger så är det fortfarande en människa som med sina sinnen och sin kropp ska utföra arbetet. Även om dataloggarna till stor del kan berätta hur bilen uppför sig handlar det också om hur föraren upplever bilens beteende.PC: skrev:Det är ju t.o.m. så att föraren knappt behöver tala om hur bilen beter sig.
Jag vet inte exakt hur många sensorer som sitter i en F1a, men många är det... Dessa talar via en datalogg direkt till raceingenjörerna hur bilen uppför sig på banan.
Innan laptopens tidevarv så föll det mer på föraren att berätta hur bilen kändes.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ska man tro dig så borde ju Hondas ingenjörer vara fullständigt övertygade om att Button och Barrichello är helt oförmögna att framföra sina fordon.Jari skrev:Har man inget på fötterna som stöd för sina teorier kan man ju köra "synergieffekten" och förtroendekorten.
Inte en enda de här nämnda förarna har eller kommer att få 900 ingenjörer att vackla i sin tro om vad som behövs för att komma vidare mot toppen. Frågan är bara vem och vilka ingenjörer i respektive stall som nått längst i utvecklingsrejset och kommit med utvecklingarna som gett flest tiondelar i fördel. Inte en enda av dessa utvecklingssteg är framtagna av någon förare. Inte heller har någon förare berättat vad som behövs för att förbättra värdet i vindtunneltesterna.
Inte en enda förare i moderna tid har tillfört utvecklingen av bilen något annat än problem i form av att få till tyngdpunkter och balanser så att föraren känner sig maximalt förtrogen med bilen och därmed kan ta ut det mesta ur den.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
"Schumacher and Barrichello both also play a vital part in the continued development of their machines week on week, year on year, with their feedback to the team both on a race weekend and on their crucial visits to the factory, and the wind tunnel facility, in Maranello. And Iley confirmed that Schumacher's dedication and commitment to the team are as strong as ever in that department.
"I have seen Michael quite a few times since I joined and the drivers still have a very important role to play in the car development," he said. "Car telemetry gives you a huge amount of raw data these days and it is an area that is always expanding, getting more and more information from the car. But there are still aspects of the car's performance that rely heavily on driver feel and driver feedback.
"These are the very much more difficult to quantify or measure areas of the car such as stability and confidence that the driver feels and there is definitely lap time to be gained or lost in these areas of the car. Ultimately the driver is the main measurement tool for those areas so you are still very reliant on his feedback and if he is happy with the car then obviously the car will go quicker.
"But we also give drivers information as to where we are developing the car, what we feel the latest developments will do for them, and also, interestingly, they can give us feedback on where they feel maybe other competitors are strong, or not so strong, in what they are doing. So that gives us a clue as to globally where we fit against the competition.""
Citat från en intervju i Autosport med en Ferrari-ingenjör. Den har några år på nacken men den är nog i högsta grad aktuell.
"I have seen Michael quite a few times since I joined and the drivers still have a very important role to play in the car development," he said. "Car telemetry gives you a huge amount of raw data these days and it is an area that is always expanding, getting more and more information from the car. But there are still aspects of the car's performance that rely heavily on driver feel and driver feedback.
"These are the very much more difficult to quantify or measure areas of the car such as stability and confidence that the driver feels and there is definitely lap time to be gained or lost in these areas of the car. Ultimately the driver is the main measurement tool for those areas so you are still very reliant on his feedback and if he is happy with the car then obviously the car will go quicker.
"But we also give drivers information as to where we are developing the car, what we feel the latest developments will do for them, and also, interestingly, they can give us feedback on where they feel maybe other competitors are strong, or not so strong, in what they are doing. So that gives us a clue as to globally where we fit against the competition.""
Citat från en intervju i Autosport med en Ferrari-ingenjör. Den har några år på nacken men den är nog i högsta grad aktuell.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Vid 13 års ålder så körde jag mil efter mil på Visbys gokartbana, pappa stod i depån med tidtagaruret i hand. En lärdom jag fick där var bl.a. att då jag kom in efter ett pass och sa: " Fi, sakran va bra de går!" så visade farsgubben uret, en sekund långsammare än normalt... Men de gångerna jag kom in och tyckte att inget stämde, det var jobbigt att köra, tja, då gick det fort som f-n...JTarnstrom skrev:Förarens dialog med ingenjörerna är fortfarande mycket viktig. Oavsett vad dataloggar säger så är det fortfarande en människa som med sina sinnen och sin kropp ska utföra arbetet. Även om dataloggarna till stor del kan berätta hur bilen uppför sig handlar det också om hur föraren upplever bilens beteende.PC: skrev:Det är ju t.o.m. så att föraren knappt behöver tala om hur bilen beter sig.
Jag vet inte exakt hur många sensorer som sitter i en F1a, men många är det... Dessa talar via en datalogg direkt till raceingenjörerna hur bilen uppför sig på banan.
Innan laptopens tidevarv så föll det mer på föraren att berätta hur bilen kändes.
Nu är det väl så att mellan gokartbanan i Visby på 70-talet och F1-cirkusen idag så är det ljusår, men ändå...
Den faktiska datan man tankar ur bilarna efter test visar på hur saker och ting verkligen står till...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, om jag ska välja på vad en ingenjör från Ferrari har att säga och en vars karriär tog slut redan på kartingbanan, så är valet rätt enkelt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666