Bäste föraren?
-
Bäste föraren?
Vem tycker ni är bäste föraren?
Har nu försökt skriva om frågan flera gånger eftersom jag vet att alla kommer hacka sönder frågan genom att lägga in alla möjliga förutsättningar som den enkla frågan egentligen inte ville befatta sig med.
Istället för att göra en komplicerad fråga gör jag ett scenario istället. Sedan får ju alla tolka svaren som man vill. Jag själv vill bara se vem ni tycker är bäst (inte bara på att köra).
FRÅGA:
Du är stallchef för ett nytt stall 2009 som man tror kommer prestera ungefär i paritet med BMW. En oljeshejk sponsrar stallet så egentligen är inte pengar ett problem. Själv är du en karismatisk och etablerad ledare utan lik i lasten så alla förarna vill köra för dig. Prio för stallet är att försöka vinna förar-vm.
Vilken av de aktiva F1 förarna är ditt förstaval?
Har nu försökt skriva om frågan flera gånger eftersom jag vet att alla kommer hacka sönder frågan genom att lägga in alla möjliga förutsättningar som den enkla frågan egentligen inte ville befatta sig med.
Istället för att göra en komplicerad fråga gör jag ett scenario istället. Sedan får ju alla tolka svaren som man vill. Jag själv vill bara se vem ni tycker är bäst (inte bara på att köra).
FRÅGA:
Du är stallchef för ett nytt stall 2009 som man tror kommer prestera ungefär i paritet med BMW. En oljeshejk sponsrar stallet så egentligen är inte pengar ett problem. Själv är du en karismatisk och etablerad ledare utan lik i lasten så alla förarna vill köra för dig. Prio för stallet är att försöka vinna förar-vm.
Vilken av de aktiva F1 förarna är ditt förstaval?
-
- Varnad
-
Svårt det där.
Alonso anses ju vara en bra bil utvecklare men nu går Renault är väl inte bättre än i år än förra året. Samma sak gäller väl McLaren. McLaren går väl lika bra i år utan Alonso som förra året med.
Alonsos körning har varit väldigt stark i kvalen men i loppen har det sett mindre imponerande ut för ofta har Nelson lika bra race pace som Fernando.
Kanske skulle man som stallchef satsat på Kubica och Webber som förare. Så spränger man inte budgeten på grund av onödigt dyra förare?
Alonso anses ju vara en bra bil utvecklare men nu går Renault är väl inte bättre än i år än förra året. Samma sak gäller väl McLaren. McLaren går väl lika bra i år utan Alonso som förra året med.
Alonsos körning har varit väldigt stark i kvalen men i loppen har det sett mindre imponerande ut för ofta har Nelson lika bra race pace som Fernando.
Kanske skulle man som stallchef satsat på Kubica och Webber som förare. Så spränger man inte budgeten på grund av onödigt dyra förare?
-
- Moderator
Svar: Kubica
Anledningar till att jag inte vill ha...
...Hamilton: Verkar tappa fattningen lite för lätt när det går honom emot. En bra förare i medvind, i motvind vill jag ha någon annan att hålla i handen.
...Alonso: Visserligen stark nog att ta titeln i bra material, men hans kvaliteter vid sidan av bilen verkar lite tveksamma. Kanske för förtjust i att intrigera när det går honom emot.
...Massa: Osäker på hur bra han är på utveckla bilen och ge feedback. Behöver kanske ha det lite för serverat än vad som krävs med tanke på stallets situation.
...Räikkönen: Personkemin funkar inte. Kanske, om han ber fotografen om ursäkt för och rycker upp sig som medmänniska, spolar kröken och börjar tala med två toner, men inte förr.
Övriga förare är inte tillräckligt bra för att ens behöva kommenteras.
Anledningar till att jag inte vill ha...
...Hamilton: Verkar tappa fattningen lite för lätt när det går honom emot. En bra förare i medvind, i motvind vill jag ha någon annan att hålla i handen.
...Alonso: Visserligen stark nog att ta titeln i bra material, men hans kvaliteter vid sidan av bilen verkar lite tveksamma. Kanske för förtjust i att intrigera när det går honom emot.
...Massa: Osäker på hur bra han är på utveckla bilen och ge feedback. Behöver kanske ha det lite för serverat än vad som krävs med tanke på stallets situation.
...Räikkönen: Personkemin funkar inte. Kanske, om han ber fotografen om ursäkt för och rycker upp sig som medmänniska, spolar kröken och börjar tala med två toner, men inte förr.
Övriga förare är inte tillräckligt bra för att ens behöva kommenteras.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
Svaret är ju självklart Maestro. Han är fortfarande snabbare än någon av dagens aktiva förare (snabbare än den snabbaste) och erkänt duktig bilutvecklare och lagbyggare.
Bättre blir det helt enkelt inte.
DC som andreförare, helt enkelt för att han är en bra och komplett förare, duktig på att återkoppla till tekniker och den mest vane andrefiolen i fältet (har ju aldrig fått utmana, ja utom nu i RB då).
DC som andreförare, helt enkelt för att han är en bra och komplett förare, duktig på att återkoppla till tekniker och den mest vane andrefiolen i fältet (har ju aldrig fått utmana, ja utom nu i RB då).
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
-
Tyvärr kommer han inte kunna det!!!Han får ju bara ratta röda bilar....Även om det är på skoj får han inte köra annatEnzoF1 skrev:Svaret är ju självklart Maestro. Han är fortfarande snabbare än någon av dagens aktiva förare (snabbare än den snabbaste) och erkänt duktig bilutvecklare och lagbyggare.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Utvisad
Med pengar blir utköpet inga problem...olag skrev:Tyvärr kommer han inte kunna det!!!Han får ju bara ratta röda bilar....Även om det är på skoj får han inte köra annatEnzoF1 skrev:Svaret är ju självklart Maestro. Han är fortfarande snabbare än någon av dagens aktiva förare (snabbare än den snabbaste) och erkänt duktig bilutvecklare och lagbyggare.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
- Mr Forza Motorsport
Mitt svar är Alonso, för han är den mest kompletta föraren. Skulle gärna låta han och Webber köra för mitt stall, Scuderia Forza Motorsport.
Hamilton är ännu för grön, för att jag ska kunna lita på honom.
Räikkönen är inte tillräckligt bra verkar det som. Hans tid i Ferrari har varit en stor besvikelse så här långt, trots en VM-titel. När Ferrari anställde honom trodde jag de gjorde det rätta, nu tvivlar jag starkt på det.
Kubica är snabb, men han är också för grön för att jag ska kunna veta om han är något att bygga på. Det är bara i år som han varit snabbare än sin stallkompis.
I övrigt ett ganska tunnt startfält enligt mina ögon. I alla fall inga riktiga ”teamleaders” som jag ser det.
Hamilton är ännu för grön, för att jag ska kunna lita på honom.
Räikkönen är inte tillräckligt bra verkar det som. Hans tid i Ferrari har varit en stor besvikelse så här långt, trots en VM-titel. När Ferrari anställde honom trodde jag de gjorde det rätta, nu tvivlar jag starkt på det.
Kubica är snabb, men han är också för grön för att jag ska kunna veta om han är något att bygga på. Det är bara i år som han varit snabbare än sin stallkompis.
I övrigt ett ganska tunnt startfält enligt mina ögon. I alla fall inga riktiga ”teamleaders” som jag ser det.
-
Då de 2 bästa förarna genom tiderna Damon Hill och JPM har slutat med F1 så skulle jag välja Fernando Alonso som 1:a i mitt team som får heta boja racing.
Jag väljer bort
Kimi - han har redan peakat och känns bara dyr
Massa - ser ingen storhet hos honom
Hamilton - för stressad
Kubica - hur bra är han egentligen?
Webber - bra på ett varv men raceresultaten - HALLÅ vart är dom?
Nää jag tror jag tar Heidi som 2:a bakom Alonso faktiskt.
Som stallchef väljer jag för överigt mig själv.
PR konsulter är helt klart en trio bestående av Gösta Enzo och Jari
Jag väljer bort
Kimi - han har redan peakat och känns bara dyr
Massa - ser ingen storhet hos honom
Hamilton - för stressad
Kubica - hur bra är han egentligen?
Webber - bra på ett varv men raceresultaten - HALLÅ vart är dom?
Nää jag tror jag tar Heidi som 2:a bakom Alonso faktiskt.
Som stallchef väljer jag för överigt mig själv.
PR konsulter är helt klart en trio bestående av Gösta Enzo och Jari
Lite äldre, lite långsammare
-
Nästan hälften vill just nu ha Alonso, precis som jag.
Kul att jag inte är ensam, vilket jag trodde, för det har varit väldigt lite uppskattning på forumet för hans insatts i år.
Personligen gillar jag Alonso lika lite som Hamilton, men det är en helt annan sak.
Perfekt om Alonso fick ersätta Heidfelt så vi fick ytterligare in titelkandidat.
Kul att jag inte är ensam, vilket jag trodde, för det har varit väldigt lite uppskattning på forumet för hans insatts i år.
Personligen gillar jag Alonso lika lite som Hamilton, men det är en helt annan sak.
Perfekt om Alonso fick ersätta Heidfelt så vi fick ytterligare in titelkandidat.
-
Mitt val blir nog Kubica och som andre pilot väljer jag Kovalainen. Jag tror att Kubica kommer att börja leverera mycket mer med mer erfarenhet som kommer snart, Kovalainen är en bra andre pilot och kommer så att förbli.
Annars så tycker jag förarna överlag inte sticker ut hackan speciellt mycket, med andra ord så finns det ingen som är någon topp kandidat.
Man får ju hoppas att det kommer några friska och glada nya förare nästa säsong eftersom det förmodligen blir ett antal pensionsavgångar.
Annars så tycker jag förarna överlag inte sticker ut hackan speciellt mycket, med andra ord så finns det ingen som är någon topp kandidat.
Man får ju hoppas att det kommer några friska och glada nya förare nästa säsong eftersom det förmodligen blir ett antal pensionsavgångar.
-
- Varnad
-
-
Hypen kanske har lagt sig?Jari skrev:...och så går snacket att det finns en Kimihausse?!?
Här är min önskelista:
1. Alonso. Det självklara valet. Dubbel världsmästare, talang i överflöd, snabb, fullblodsegoist, taktiker, kan leda team, vinnarskalle.
2. Hamilton. Den stora talangen vid sidan av Alonso. I Ron Dennis händer är han en given världsmästarkandidat. Frågetecken om ledaregenskaper och taktisk förmåga finns, men är nog inga problem så länge han kör för McLaren.
3. Räikkönen/Massa. Svårt val, tar därför bägge. Räikkönen den större talangen, men frågetecknen hopar sig. Massa snabb men ojämn, har bevisat att hårt arbete lönar sig.
4. Kubica. Imponerar i BMW men hur skulle han prestera i säg en Ferrari? Därför osäkert kort än så länge.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Varnad
Ett bra val och med Heikki som andrekusk fick man efter första säsongen till en tävlingsanda som skulle få Mika/Mikasäsongen att blekna och få andra skulle slåss om titlarna på flera år.Hannu skrev:Jag hade valt Kimi. Så hade vi kunnat ta oss ett glas eller flera ihop och skratta åt eländet i bastun.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
Röstade på Kimi innan jag läst "frågan", som faktiskt inte riktigt stämmer överrens med åsikten som efterfrågas i trådtiteln.
Det är kluvet mellan tidigare nämnda och Alonso. Helst de två tillsammans. Men alla verkar ju så seriösa med att ha en favorit från toppen och en andreförare, så jag får väl göra likadant.
Jag väljer Alonso med antingen DC eller Heidfeld som andreförare.
Hej då.
Det är kluvet mellan tidigare nämnda och Alonso. Helst de två tillsammans. Men alla verkar ju så seriösa med att ha en favorit från toppen och en andreförare, så jag får väl göra likadant.
Hej då.
-
Man får väl anta att dessa 3% är du. Då kan du kanske berätta om på vilket sätt personen i fråga slog den regerande världsmästaren? På poäng? I vinster? Jag är bara nyfiken.Lelle skrev:Under sin debutsäsong vann han 4 lopp och slog den regerande världsmästaren i samma bil. Han var 2p från att bli den yngste världsmästaren någonsin. Detta år leder han vm när bara ca en tredjedel av säsongen kvarstår.
3% vill ha den killen nästa år
-
Stämmer att rubriken diffar från frågan men som sagt...GMD skrev:Röstade på Kimi innan jag läst "frågan", som faktiskt inte riktigt stämmer överrens med åsikten som efterfrågas i trådtiteln.
Hej då.
Utveckla varför du tycker Kimi är bäst men vill ha Alonso?
-
Jag valde Alonso.GMD skrev:Man får väl anta att dessa 3% är du. Då kan du kanske berätta om på vilket sätt personen i fråga slog den regerande världsmästaren? På poäng? I vinster? Jag är bara nyfiken.Lelle skrev:Under sin debutsäsong vann han 4 lopp och slog den regerande världsmästaren i samma bil. Han var 2p från att bli den yngste världsmästaren någonsin. Detta år leder han vm när bara ca en tredjedel av säsongen kvarstår.
Hamilton kom före Alonso i vm tabellen, tack vare flera 2a platser tror jag? ....eller delade de 2a platsen? Om Massa kört om Kimi (stor chans va?) på sista varvet hade Hamilton blivit världsmästare tror jag.
-
- Utvisad
Och där motbevisades Jaris inlägg snabbare än ögat.Hannu skrev:Jag hade valt Kimi. Så hade vi kunnat ta oss ett glas eller flera ihop och skratta åt eländet i bastun.
Humor!
-
- Utvisad
En bitter och inåtvänd försupen försteförare på dekis som inte kan ställa in bilen och en andreförare som inte kan vinna på egen hand???!!!??!!Jari skrev:Ett bra val och med Heikki som andrekusk fick man efter första säsongen till en tävlingsanda som skulle få Mika/Mikasäsongen att blekna och få andra skulle slåss om titlarna på flera år.Hannu skrev:Jag hade valt Kimi. Så hade vi kunnat ta oss ett glas eller flera ihop och skratta åt eländet i bastun.
Jo du, det skulle allt bli framgångsrikt det.
Men de kanske skulle lämna all utveckling åt Schumi, vad vet jag?
-
- Varnad
-
Skulle ja ha haft med en smiley kanske så du fattat att det var ironi?EnzoF1 skrev:Och där motbevisades Jaris inlägg snabbare än ögat.Hannu skrev:Jag hade valt Kimi. Så hade vi kunnat ta oss ett glas eller flera ihop och skratta åt eländet i bastun.
Humor!
Ingen annan som reagerade på detta. Undrar vad det betyder.
-
Min personliga åsikt om vem jag tycker är bäst i den bemärkelsen jag först trodde tråden handlade om är egentligen inte något jag vill ska bli föremål för diskussion. Jag har ingen uttalad favoritförare och har inte haft det på många år. Jag röstade ursprungligen på Kimi för att jag var tvungen att välja nån. Jag tror det är som hugget och stucket mellan de två världsmästarna, och kanske någon mer. Däremot tror jag att Alonso är en större tillgång i det scenariot du målar upp, och det av anledningar som redan tagits upp här. Han är bevisat snabb, tvåfaldig världsmästare, verkar taktisk och fokuserad, har väl viss erfarenhet av att leda team och verkar dessutom ha en ganska stor teknisk kunskap.Lelle skrev:Stämmer att rubriken diffar från frågan men som sagt...GMD skrev:Röstade på Kimi innan jag läst "frågan", som faktiskt inte riktigt stämmer överrens med åsikten som efterfrågas i trådtiteln.
Hej då.
Utveckla varför du tycker Kimi är bäst men vill ha Alonso?
-
-
Alonso skulle nog bli mitt val, men det är en intressant fråga o inte helt lätt att välja.
2009 blir ett extra speciellt år med tanke på alla förändringar som träder i kraft. Det ska bli oerhört intressant att se hur teamen kommer att hantera balansen mellan att fortsätta utvecklingen av årets bilar och att starta utvecklingen av 2009 års bil som torde behöva starta tidigare än normalt. Jag gissar att tre team har kapacitet nog att kunna köra pararellt utan att det ena tar så mycket av det andra: Toyota, Ferrari och McLaren. Resten tror jag måste välja.
Mitt val av Alonso baseras på en mix av hans förarkunskaper, hans utvecklingskunskaper och inte minst hur hans blotta närvaro verkar inspirera andra i teamet att leverera på topp. Tror exempelvis inte att det går omkring så många personer som folket i McLaren skulle imponeras av men jösses hur det lät efter att Fernando anlänt o kommit igång med testningen. Jag inbillar mig också att Hamilton levererat ett snäpp bättre med Alonso än utan.
Kubica verkar vara ren o skär rejser rätt igenom, imponerar men inte 'där' än?
Om Kimi försäkrat att han fortfarande varit sugen på att vara #1 så visst men innan det är klarlagt så blir det pass.
Hamilton har levererat i allt han har företagit sig men han har befunnit sig under samma vingpar i alla år, hur reagerar han på ett totalt miljöombyte?
2009 blir ett extra speciellt år med tanke på alla förändringar som träder i kraft. Det ska bli oerhört intressant att se hur teamen kommer att hantera balansen mellan att fortsätta utvecklingen av årets bilar och att starta utvecklingen av 2009 års bil som torde behöva starta tidigare än normalt. Jag gissar att tre team har kapacitet nog att kunna köra pararellt utan att det ena tar så mycket av det andra: Toyota, Ferrari och McLaren. Resten tror jag måste välja.
Mitt val av Alonso baseras på en mix av hans förarkunskaper, hans utvecklingskunskaper och inte minst hur hans blotta närvaro verkar inspirera andra i teamet att leverera på topp. Tror exempelvis inte att det går omkring så många personer som folket i McLaren skulle imponeras av men jösses hur det lät efter att Fernando anlänt o kommit igång med testningen. Jag inbillar mig också att Hamilton levererat ett snäpp bättre med Alonso än utan.
Kubica verkar vara ren o skär rejser rätt igenom, imponerar men inte 'där' än?
Om Kimi försäkrat att han fortfarande varit sugen på att vara #1 så visst men innan det är klarlagt så blir det pass.
Hamilton har levererat i allt han har företagit sig men han har befunnit sig under samma vingpar i alla år, hur reagerar han på ett totalt miljöombyte?
-
Jag kan berätta på vilket sätt han slog den regerande världsmästaren.GMD skrev:Man får väl anta att dessa 3% är du. Då kan du kanske berätta om på vilket sätt personen i fråga slog den regerande världsmästaren? På poäng? I vinster? Jag är bara nyfiken.Lelle skrev:Under sin debutsäsong vann han 4 lopp och slog den regerande världsmästaren i samma bil. Han var 2p från att bli den yngste världsmästaren någonsin. Detta år leder han vm när bara ca en tredjedel av säsongen kvarstår.
Fast egentligen vet du nog redan att Hamilton kom före Alonso i resultattabellen förra året.
-
- Moderator
Vore jag bergsäker på att jag hade en bra bil att ge Alonso skulle jag välja honom, men han har alldeles för lätt att bli missnöjd och risken att han skulle sänka moralen i stallet, eller till och med försvinna efter säsongen skulle vara överhängande. Men om han valde att skriva ett treårsavtal, utan förbehåll, skulle jag nog välja honom av alla dagens förare. Av dessa anledningar blev det Kubica för mig eftersom jag tycker att han borde vara mer motiverad än någon annan av förarna i toppskiktet att jobba hårt på att utveckla bilen. Han har inte fått smaka på de riktigt stora framgångarna ännu och till skillnad från Hamilton är han nog inte lika övertygad om sin egen förträfflighet (det vill säga, uteblir resultaten så är det teamet det är fel på).
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
-
-
Några saker förvånar i alla fall mig.
-Att inte fler vill ha Hamilton. Hans entre in i F1 saknar motstycke vilket skulle kunna tolkas som en otrolig talang (vågar inte påstå det själv och riskera att hamna i mil långa diskussioner).
-Att så många fler vill ha Raikkonen än Massa när de presterar lika i lika bilar.
-Att de flesta vill ha Alonso trots att ingen verkar bry sig om honom. Om han nu är så bra så är det ju mycket roligare om han får sitta i en konkurrenskraftig bil och tävla om mästerskapet.
-Att inte fler vill ha Hamilton. Hans entre in i F1 saknar motstycke vilket skulle kunna tolkas som en otrolig talang (vågar inte påstå det själv och riskera att hamna i mil långa diskussioner).
-Att så många fler vill ha Raikkonen än Massa när de presterar lika i lika bilar.
-Att de flesta vill ha Alonso trots att ingen verkar bry sig om honom. Om han nu är så bra så är det ju mycket roligare om han får sitta i en konkurrenskraftig bil och tävla om mästerskapet.
-
- Varnad
Ja, visst är det märkligt det där?
Varför tror du det blivit så?
Lewis Hamiltons intåg i F1 är inte särskilt märkligt med tanke på hur väl serverad han varit hela vägen upp till klassen och sen direkt får sätta sig i vad sióm visade sig vara årets snabbaste bil. (Om än med lite fusk i bakgrunden)
Det vore ju för jävligt om man gick in på ett forum och hamnade i diskussioner...
Lewis Hamiltons intåg i F1 är inte särskilt märkligt med tanke på hur väl serverad han varit hela vägen upp till klassen och sen direkt får sätta sig i vad sióm visade sig vara årets snabbaste bil. (Om än med lite fusk i bakgrunden)
Det vore ju för jävligt om man gick in på ett forum och hamnade i diskussioner...
-
Så nära doping man kan komma...Jari skrev:Lewis Hamiltons intåg i F1 är inte särskilt märkligt med tanke på hur väl serverad han varit hela vägen upp till klassen och sen direkt får sätta sig i vad som visade sig vara årets snabbaste bil. (Om än med lite fusk i bakgrunden)
Ska man säga något om hans kvaliteter som chaufför så visst är han en av de bästa vi sett de senaste åren.
Dock känns hans helylle-personlighet otroligt påklistrad, något som gör att det vänder sig i magen på en när den spelas ut till fullo. Ganska likt den tidigare, ledande skådespelaren von Kerpen...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
Skulle kunna varit att han är tvåa på alla listor men inte etta på ngn men era kommentarer tyder på ngt annat. Tror egentligen bara att man ventilerar sina känslor på forumet och det är helt ok. Att på allvar inte förstå att Hamilton är en av världens bästa F1 förare är ju bara korkat.Jari skrev:Ja, visst är det märkligt det där?
Sedan hoppas ju jag att han inte vinner titeln förränn han börjar bete sig som folk. Tycker han liknar Schumi lite i att vara fel hela tiden, men Schumi var bara socialt inkompetent men i grunden äkta. Hamilton är mycket mer socialt begåvad politiker-typ, men inte tillräckligt för att dölja hur falsk han är. I bästa fall beror det bara på att han är ung och osäker.
Titta du kan ju vara både subtil och roligJari skrev: Det vore ju för jävligt om man gick in på ett forum och hamnade i diskussioner...
-
- Varnad
Nu verkar det finnas en rörande enighet om att vissa attribut hos Lewis Hamilton har likheter med den förre riktiga gödkalven från Kerpen och jag håller med. Någonstans vänder det sig i magen. Att han däremot är med i F1 och faktiskt hänger med bra mellan varven tyder på en stor hop talang. Å andra sidan så är det där med "rå fart" som han har förknippat med större och större krav ju närmare man kommer en final/titel/ eller när det verkligen gäller och då behövs förutom "rå fart" även nerver. Eller kanske avsaknad av såna.
När det verkligen knep kunde Kungen av Kerpen också floppa kapitalt. Låt oss hoppas att han når det han ska nå, men utan att köra av folk av banan eller ännu värre, ta livet av någon.