Snygga eller fula vingar?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Snygga eller fula vingar?

Inlägg av olag »

Nya vingar.. fula eller snygga?


Bild

Bild

Fula....men på ngt sätt har Red Bull fått sin att bli mer "naturlig" och sticker inte ut som det ser ut för Renulten.

En repris eller?

Bild

Ser inte helt snyggt ut iheller.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Re: Snygga eller fula vingar?

Inlägg av platt »

olag skrev:Nya vingar.. fula eller snygga?


Bild

Ser inte helt snyggt ut iheller.
Kanske inte snygga men ganska roliga skapelser :lol:
Det ser ut som man har kört på en mås som sedan försöker flyga i vägg
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Bild

Här är föregångaren :roll:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

olag skrev:Bild

Här är föregångaren :roll:
Den var mer lik en stor val, den rörde sig runt banan likt en sakta men inte säkert :D
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

Få vingade bilar som är snygga imho :) Den där Renaulten ser ut som en potatis det växer lite prylar ur här o där :P
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Dagens F1or är utseendemässiga krymplingar. :barf:

Bifogar en bild på hur en modern räserbil faktiskt kan se ut. :idea:

Egentligen inte så värst väsenskilt från en formelbil, men så otroligt mycket vackrare...

Bild
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
bilpojke#1
Inlägg: 180
Blev medlem: lör aug 20, 2005 01:30
Ort: Stockholm

Inlägg av bilpojke#1 »

Dags att reducera vingantalet till två styck.
En fram.
En bak.

Samtidigt så är det ju intressant att följa aerodynamikernas ständiga utvecklingsarbete. Vackert är det däremot icke.
Hur började allt detta?
Vem bär skulden?
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

2009 är de flesta "vinglets" förbjudna och det ska bli skönt att se renare Formel 1 bilar igen. Bilarna blir även bredare och med slicks kommer de att bli bra mycket snyggare! :D
Bild
Användarens profilbild
bilpojke#1
Inlägg: 180
Blev medlem: lör aug 20, 2005 01:30
Ort: Stockholm

Inlägg av bilpojke#1 »

Skönt att höra.
Läste precis schumis kommentarer om körglädje (...publikglädje) vad gäller mekaniskt grepp kontra aerodynamiskt.

Omkörningssvårigheterna har man ju svurit över bra länge nu. Det svåra med att slipstreama i gammal luft.
For the love of racing: Äntligen!

Beslutsfattarnas tröghet förvånar ibland.
09 blir alltså ytterligare ett stort steg i rätt riktning nu när antispinnet är borta.
Cleant.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Nu får någon snart ta och hejda Honda.
Bild
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

bilpojke#1 skrev:09 blir alltså ytterligare ett stort steg i rätt riktning nu när antispinnet är borta.
Är det? Har du sett en enda bil med hjulspinn på startlinjen i år?
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Christoffer skrev:Nu får någon snart ta och hejda Honda.
Bild
Det är väl kul att dom har fantasi :up: :D
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jag ser att Force India också har börjat med en "ryggfena" som Red Bull och Renault.
Bild
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Boxerman
Inlägg: 249
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
Ort: Piteå

Inlägg av Boxerman »

platt skrev:
olag skrev:Bild

Här är föregångaren :roll:
Den var mer lik en stor val, den rörde sig runt banan likt en sakta men inte säkert :D
Tyckte det såg ut som om det var hål o nosen :D
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Då är det bara Ferrari kvar som ska testa Hajfenan.
Honda prova sin idag.

Ful är den :down:
FIA = Ferrari International Assistance
Axelsson
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jul 16, 2008 21:42

Inlägg av Axelsson »

Bild
McFuckers
Användarens profilbild
Suntrek
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 30, 2008 18:48

Inlägg av Suntrek »

Macca testade kaninöron igår. :o

Bild

Bild

Och i dag kommer (enl uppgift) hajfenan på Ferrarin.
Axelsson
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jul 16, 2008 21:42

Inlägg av Axelsson »

Ser förjävligt ut. :o
Bild
McFuckers
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Axelsson skrev:Ser förjävligt ut. :o
Den passar bara på RedBulls bilar.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Bra, nu har alla stallen testat skiten, alltså kan vi förbjuda dem. Vi tar till det gamla knepet med att det är farligt för sikten. ;)
Bild
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Har BMW och Williams testat hajfenan?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Williams prova en hajfena som inte var lika "lång" som dom andra har haft. BMW har nog inte provat det änn
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Ok, då har jag missat Williams hajfena...

Kan det vara denna:

Bild

http://www.autosport.com/news/report.php/id/67412

Vem blir först att hitta en bild på BMW-Saubers hajfena? :wink:
Senast redigerad av Bopper den lör jul 26, 2008 13:17, redigerad totalt 2 gånger.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Jag vann :D :D :D Bild

http://www.f1network.net/boards/read/s4 ... 07,9453535

Här är något om det men jag vet inte om det stämmer 8)

EDIT: Drick inte sprit :oops:
Senast redigerad av olag den lör jul 26, 2008 10:31, redigerad totalt 1 gång.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Det är ju inte BMW-Sauber, det är Williams... :-? :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Bopper skrev:Har BMW och Williams testat hajfenan?
Aj fan, BMW har visst inte gjort det det? Eller?
Bild
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Bopper skrev:Det är ju inte BMW-Sauber, det är Williams... :-? :wink:
:oops: Det var inte jag...Det var spriten som tala :-?
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Pastis skrev:
Bopper skrev:Har BMW och Williams testat hajfenan?
Aj fan, BMW har visst inte gjort det det? Eller?
BMW Sauber´s "Mini Shark Fin"

http://www.formula1.com/news/technical/ ... 0/525.html

:D
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Bopper skrev:
Pastis skrev:
Bopper skrev:Har BMW och Williams testat hajfenan?
Aj fan, BMW har visst inte gjort det det? Eller?
BMW Sauber´s "Mini Shark Fin"

http://www.formula1.com/news/technical/ ... 0/525.html

:D
Just den ja menade... :whistle: :wink: Va stor den är!
Bild
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Det är för väl att de försvinner nästa år. Jag tycker F1 bilar ska se hyfsat snygga ut och i år är de inte det.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

El Scorcho skrev:Det är för väl att de försvinner nästa år. Jag tycker F1 bilar ska se hyfsat snygga ut och i år är de inte det.
Det har ju inte byggts en snygg F1:a sedan Ferraris 412 T2.
Rexa
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 276
Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21

Inlägg av Rexa »

Det är fult som fan detta med alla vingar ..
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:
El Scorcho skrev:Det är för väl att de försvinner nästa år. Jag tycker F1 bilar ska se hyfsat snygga ut och i år är de inte det.
Det har ju inte byggts en snygg F1:a sedan Ferraris 412 T2.
Jag håller med Anfran.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Den är riktigt jävla snygg :D
Allvarligt så tror jag en del av mitt ointresse den här säsongen har att göra med att bilarna är extremt fula. Påminner om när Tyrrell hittade på den där fula vingen framme vid backspeglarna som då förbjöds rätt fort. De skyllde på "säkerhet" :D

Och nästa år blir det slicks och slätare bilar...längtar redan.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

BMW Sauber använder nog sin Mini Shark Fin, om man tittar på dessa 2 bilder:

https://f1.tauzero.se/images/db/f1/2008 ... kJoj5V.jpg

http://www.formula1.com/news/technical/ ... 0/525.html

I så fall använder alla stall utom 2 hajfenan just nu.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
v-power
Inlägg: 6
Blev medlem: fre sep 14, 2007 20:07
Ort: Ängelholm

Ferraris vingar är riktigt schyssta

Inlägg av v-power »

Ferraris vingar ser bra ut och Hondas vingar ser fördjävliga ut..
/v-power
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

ANFRAN skrev:
El Scorcho skrev:Det är för väl att de försvinner nästa år. Jag tycker F1 bilar ska se hyfsat snygga ut och i år är de inte det.
Det har ju inte byggts en snygg F1:a sedan Ferraris 412 T2.
Jag skulle förtydliga detta med att det inte byggts en snygg F1-bil sedan de första vingarna introducerades. Bild[/url]
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Nja...79:an alltså :D
Bild
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Bild
Dom där nya vingarna gör att F1-bilarna ser ut som racekombis i profil. Det var jävligt coolt när Volvo racade i BTCC med en herrgårdsvagn, men F1-bilar passar inte med den profilen.
Bild
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Kan inget om BTCC, men varför i herrans namn kör dom med herrgårdsvagnar i en motor tävling???
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

platt skrev:Kan inget om BTCC, men varför i herrans namn kör dom med herrgårdsvagnar i en motor tävling???
Dom introducerade 850 Estate på det viset. Snacka om bra sätt att tvätta bort gubbstämpeln på en Volvo kombi. Det gick dessutom skapligt bra med den. Men till året därpå så ändrade dom reglementet för aerodynamiken så Volvo blev tvugna att köra med sedanen istället.
Bild
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Vadå? dom sa nä nu får ni inte köra kombi? Tossit
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Det var tider det, när Murray Walker kommenterade BTCC och var lika opartisk mot alla förare som inte var brittiska, sen började JT själv att sköta kommenteringen och visst har han kanske gjort ett bra jobb med att göra "Tintopparna" och motorsport poppis. Race fick inte vara en sportsändning utan gick (kanske gör det fortfarande, orkar inte kolla) under SVT nöje.

Nu till vingar. Det här förslaget har "omkörningsgruppen" lämnat. Det blir ganska stora förändringar i reglementet till 2009 bland annat:
- Front wing width increased to 180 instead of 140 cm.

- Front wing height decreased to 7.5 instead of 15 cm.

- The middle section over a width of 40 cm has to be a standard part.

- The driver may adjust the front wing flaps from the cockpit twice a lap by an angle of a maximum 6 degrees.

- Rear wing width 75 instead of 100 cm

- Rear wing height 95 instead of 80 cm.



The diffusor then starts from the centre of the rear axle rather than from the front end of the rear wheels. It may raise to 17.5 instead of 12.5 cm. The bodywork has to be clean. That means no barge boards, no winglets, no chimneys, no flipups.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Är det något team som inte kör med hajfena nu?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Christoffer skrev:
platt skrev:Kan inget om BTCC, men varför i herrans namn kör dom med herrgårdsvagnar i en motor tävling???
Dom introducerade 850 Estate på det viset. Snacka om bra sätt att tvätta bort gubbstämpeln på en Volvo kombi. Det gick dessutom skapligt bra med den. Men till året därpå så ändrade dom reglementet för aerodynamiken så Volvo blev tvugna att köra med sedanen istället.
Bild
Nja... När 850n skulle anpassas för banracing, så kunde Volvo i första läget inte leverera någon sedanmodell. Så för att inte tappa tid så använde man en kombi istället, helt enkelt...

När man väl kommit igång med bygget så insåg man att PR-värdet skulle bli högt så man behöll konceptet.

Att man inte forsatte med kombin berodde som sagt på det nya reglementet där riktiga vingar introducerades, vidare så hade kombin väldigt stor frontarea, den behövde flytta på mer luft än sedanerna.

Kombin förbjöds inte, men den var inte tillräckligt effektiv efter de nya reglerna...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Christoffer skrev:Är det något team som inte kör med hajfena nu?
McLaren och Williams väl...
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Cheever skrev:
- The driver may adjust the front wing flaps from the cockpit twice a lap by an angle of a maximum 6 degrees.
Nån som förstått vad syftet är med att begränsa vingjustering till max 2 gånger/varv? Varför inte begränsa antalet växlingar, inbromsningar, rattrörelser etc också om man är ute efter att reglera hur föraren kör bilen?
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Bopper skrev:
Christoffer skrev:Är det något team som inte kör med hajfena nu?
McLaren och Williams väl...
McLaren kör med samma modell som BMW.
Bild
Bild
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Cuscino skrev:
Cheever skrev:
- The driver may adjust the front wing flaps from the cockpit twice a lap by an angle of a maximum 6 degrees.
Nån som förstått vad syftet är med att begränsa vingjustering till max 2 gånger/varv? Varför inte begränsa antalet växlingar, inbromsningar, rattrörelser etc också om man är ute efter att reglera hur föraren kör bilen?
De tycker kanske inte att F1-bilar ska bli flygplan. Eller jag vet inte.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

ANFRAN skrev:
Cuscino skrev:
Cheever skrev:
Nån som förstått vad syftet är med att begränsa vingjustering till max 2 gånger/varv? Varför inte begränsa antalet växlingar, inbromsningar, rattrörelser etc också om man är ute efter att reglera hur föraren kör bilen?
De tycker kanske inte att F1-bilar ska bli flygplan. Eller jag vet inte.
Förstår inte varför föraren skall hålla på med detta medan han kör... också...

En del av bilracingens essens är just att innan race testa och finjustera bilen till bästa möjliga prestanda.
Låt gå för att man justerar vingen under race, men då i samband med depåbesök.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...