Snygga eller fula vingar?
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Snygga eller fula vingar?
Nya vingar.. fula eller snygga?
Fula....men på ngt sätt har Red Bull fått sin att bli mer "naturlig" och sticker inte ut som det ser ut för Renulten.
En repris eller?
Ser inte helt snyggt ut iheller.
Fula....men på ngt sätt har Red Bull fått sin att bli mer "naturlig" och sticker inte ut som det ser ut för Renulten.
En repris eller?
Ser inte helt snyggt ut iheller.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Re: Snygga eller fula vingar?
Kanske inte snygga men ganska roliga skapelserolag skrev:Nya vingar.. fula eller snygga?
Ser inte helt snyggt ut iheller.
Det ser ut som man har kört på en mås som sedan försöker flyga i vägg
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 180
- Blev medlem: lör aug 20, 2005 01:30
- Ort: Stockholm
Dags att reducera vingantalet till två styck.
En fram.
En bak.
Samtidigt så är det ju intressant att följa aerodynamikernas ständiga utvecklingsarbete. Vackert är det däremot icke.
Hur började allt detta?
Vem bär skulden?
En fram.
En bak.
Samtidigt så är det ju intressant att följa aerodynamikernas ständiga utvecklingsarbete. Vackert är det däremot icke.
Hur började allt detta?
Vem bär skulden?
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 180
- Blev medlem: lör aug 20, 2005 01:30
- Ort: Stockholm
Skönt att höra.
Läste precis schumis kommentarer om körglädje (...publikglädje) vad gäller mekaniskt grepp kontra aerodynamiskt.
Omkörningssvårigheterna har man ju svurit över bra länge nu. Det svåra med att slipstreama i gammal luft.
For the love of racing: Äntligen!
Beslutsfattarnas tröghet förvånar ibland.
09 blir alltså ytterligare ett stort steg i rätt riktning nu när antispinnet är borta.
Cleant.
Läste precis schumis kommentarer om körglädje (...publikglädje) vad gäller mekaniskt grepp kontra aerodynamiskt.
Omkörningssvårigheterna har man ju svurit över bra länge nu. Det svåra med att slipstreama i gammal luft.
For the love of racing: Äntligen!
Beslutsfattarnas tröghet förvånar ibland.
09 blir alltså ytterligare ett stort steg i rätt riktning nu när antispinnet är borta.
Cleant.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jun 30, 2008 18:48
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Ok, då har jag missat Williams hajfena...
Kan det vara denna:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/67412
Vem blir först att hitta en bild på BMW-Saubers hajfena?
Kan det vara denna:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/67412
Vem blir först att hitta en bild på BMW-Saubers hajfena?
Senast redigerad av Bopper den lör jul 26, 2008 13:17, redigerad totalt 2 gånger.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Jag vann
http://www.f1network.net/boards/read/s4 ... 07,9453535
Här är något om det men jag vet inte om det stämmer
EDIT: Drick inte sprit
http://www.f1network.net/boards/read/s4 ... 07,9453535
Här är något om det men jag vet inte om det stämmer
EDIT: Drick inte sprit
Senast redigerad av olag den lör jul 26, 2008 10:31, redigerad totalt 1 gång.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
BMW Sauber´s "Mini Shark Fin"Pastis skrev:Aj fan, BMW har visst inte gjort det det? Eller?Bopper skrev:Har BMW och Williams testat hajfenan?
http://www.formula1.com/news/technical/ ... 0/525.html
Keep on Boppin´
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Just den ja menade... Va stor den är!Bopper skrev:BMW Sauber´s "Mini Shark Fin"Pastis skrev:Aj fan, BMW har visst inte gjort det det? Eller?Bopper skrev:Har BMW och Williams testat hajfenan?
http://www.formula1.com/news/technical/ ... 0/525.html
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det har ju inte byggts en snygg F1:a sedan Ferraris 412 T2.El Scorcho skrev:Det är för väl att de försvinner nästa år. Jag tycker F1 bilar ska se hyfsat snygga ut och i år är de inte det.
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag håller med Anfran.ANFRAN skrev:Det har ju inte byggts en snygg F1:a sedan Ferraris 412 T2.El Scorcho skrev:Det är för väl att de försvinner nästa år. Jag tycker F1 bilar ska se hyfsat snygga ut och i år är de inte det.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Den är riktigt jävla snygg
Allvarligt så tror jag en del av mitt ointresse den här säsongen har att göra med att bilarna är extremt fula. Påminner om när Tyrrell hittade på den där fula vingen framme vid backspeglarna som då förbjöds rätt fort. De skyllde på "säkerhet"
Och nästa år blir det slicks och slätare bilar...längtar redan.
Allvarligt så tror jag en del av mitt ointresse den här säsongen har att göra med att bilarna är extremt fula. Påminner om när Tyrrell hittade på den där fula vingen framme vid backspeglarna som då förbjöds rätt fort. De skyllde på "säkerhet"
Och nästa år blir det slicks och slätare bilar...längtar redan.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
BMW Sauber använder nog sin Mini Shark Fin, om man tittar på dessa 2 bilder:
https://f1.tauzero.se/images/db/f1/2008 ... kJoj5V.jpg
http://www.formula1.com/news/technical/ ... 0/525.html
I så fall använder alla stall utom 2 hajfenan just nu.
https://f1.tauzero.se/images/db/f1/2008 ... kJoj5V.jpg
http://www.formula1.com/news/technical/ ... 0/525.html
I så fall använder alla stall utom 2 hajfenan just nu.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 20:07
- Ort: Ängelholm
Ferraris vingar är riktigt schyssta
Ferraris vingar ser bra ut och Hondas vingar ser fördjävliga ut..
/v-power
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Jag skulle förtydliga detta med att det inte byggts en snygg F1-bil sedan de första vingarna introducerades. [/url]ANFRAN skrev:Det har ju inte byggts en snygg F1:a sedan Ferraris 412 T2.El Scorcho skrev:Det är för väl att de försvinner nästa år. Jag tycker F1 bilar ska se hyfsat snygga ut och i år är de inte det.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Dom introducerade 850 Estate på det viset. Snacka om bra sätt att tvätta bort gubbstämpeln på en Volvo kombi. Det gick dessutom skapligt bra med den. Men till året därpå så ändrade dom reglementet för aerodynamiken så Volvo blev tvugna att köra med sedanen istället.platt skrev:Kan inget om BTCC, men varför i herrans namn kör dom med herrgårdsvagnar i en motor tävling???
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det var tider det, när Murray Walker kommenterade BTCC och var lika opartisk mot alla förare som inte var brittiska, sen började JT själv att sköta kommenteringen och visst har han kanske gjort ett bra jobb med att göra "Tintopparna" och motorsport poppis. Race fick inte vara en sportsändning utan gick (kanske gör det fortfarande, orkar inte kolla) under SVT nöje.
Nu till vingar. Det här förslaget har "omkörningsgruppen" lämnat. Det blir ganska stora förändringar i reglementet till 2009 bland annat:
Nu till vingar. Det här förslaget har "omkörningsgruppen" lämnat. Det blir ganska stora förändringar i reglementet till 2009 bland annat:
- Front wing width increased to 180 instead of 140 cm.
- Front wing height decreased to 7.5 instead of 15 cm.
- The middle section over a width of 40 cm has to be a standard part.
- The driver may adjust the front wing flaps from the cockpit twice a lap by an angle of a maximum 6 degrees.
- Rear wing width 75 instead of 100 cm
- Rear wing height 95 instead of 80 cm.
The diffusor then starts from the centre of the rear axle rather than from the front end of the rear wheels. It may raise to 17.5 instead of 12.5 cm. The bodywork has to be clean. That means no barge boards, no winglets, no chimneys, no flipups.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Nja... När 850n skulle anpassas för banracing, så kunde Volvo i första läget inte leverera någon sedanmodell. Så för att inte tappa tid så använde man en kombi istället, helt enkelt...Christoffer skrev:Dom introducerade 850 Estate på det viset. Snacka om bra sätt att tvätta bort gubbstämpeln på en Volvo kombi. Det gick dessutom skapligt bra med den. Men till året därpå så ändrade dom reglementet för aerodynamiken så Volvo blev tvugna att köra med sedanen istället.platt skrev:Kan inget om BTCC, men varför i herrans namn kör dom med herrgårdsvagnar i en motor tävling???
När man väl kommit igång med bygget så insåg man att PR-värdet skulle bli högt så man behöll konceptet.
Att man inte forsatte med kombin berodde som sagt på det nya reglementet där riktiga vingar introducerades, vidare så hade kombin väldigt stor frontarea, den behövde flytta på mer luft än sedanerna.
Kombin förbjöds inte, men den var inte tillräckligt effektiv efter de nya reglerna...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Nån som förstått vad syftet är med att begränsa vingjustering till max 2 gånger/varv? Varför inte begränsa antalet växlingar, inbromsningar, rattrörelser etc också om man är ute efter att reglera hur föraren kör bilen?Cheever skrev:- The driver may adjust the front wing flaps from the cockpit twice a lap by an angle of a maximum 6 degrees.
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
De tycker kanske inte att F1-bilar ska bli flygplan. Eller jag vet inte.Cuscino skrev:Nån som förstått vad syftet är med att begränsa vingjustering till max 2 gånger/varv? Varför inte begränsa antalet växlingar, inbromsningar, rattrörelser etc också om man är ute efter att reglera hur föraren kör bilen?Cheever skrev:- The driver may adjust the front wing flaps from the cockpit twice a lap by an angle of a maximum 6 degrees.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Förstår inte varför föraren skall hålla på med detta medan han kör... också...ANFRAN skrev:De tycker kanske inte att F1-bilar ska bli flygplan. Eller jag vet inte.Cuscino skrev:Nån som förstått vad syftet är med att begränsa vingjustering till max 2 gånger/varv? Varför inte begränsa antalet växlingar, inbromsningar, rattrörelser etc också om man är ute efter att reglera hur föraren kör bilen?Cheever skrev:
En del av bilracingens essens är just att innan race testa och finjustera bilen till bästa möjliga prestanda.
Låt gå för att man justerar vingen under race, men då i samband med depåbesök.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...