Insamling till server/hårddiskar

Allmänna frågor och svar till och från Forza Motorsport.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Pastis skrev:Visst, men vad är egentligen målet? Nu börjar jag bli inspirerad och börjar fantisera om RAM-minnen också. ;)
Förhoppningsvis har helgens motorsport renderat i många besökare på sajten, och således donatorer :)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Pastis skrev:
EnzoF1 skrev:
Pastis skrev:Visst, men vad är egentligen målet? Nu börjar jag bli inspirerad och börjar fantisera om RAM-minnen också. ;)
Är det nån särskilt dyr historia det?
Hehe, är du på hugget Enzo? Kingston DDR2 PC3200/400MHz Dell ECC 4GB, artnr: KTD-WS670/4G
Är det en sån du vill ha?

Tja, med tanke på att diskarna finns att få till lägre pris än du angav så är du väl snart där med en minnesmodul också.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Man måste ha parvisa minnen. Men som sagt, ni har varit snälla och duktiga och det är många veckor kvar till inköp av diskar och eventuella minnen.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Nu är vi i hamn eftersom vi nu har nått målet med sponsorpengar till nya diskar! Stort tack till alla sponsorer! :wor:

Som jag skriver i redovisningstråden så kommer det nu att ta ett antal veckor innan själva hårddiskarna köps in och servern uppdateras. Skulle tro att det sker någon gång i september. Skulle diskpriserna sjunka och/eller att fler sponsorer bidrar under tiden, kommer överskottet av sponsorpengarna att gå till mera RAM-minne.

Tack ännu en gång och ha en god fortsättning på motorsportsåret 2008! :hug:
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

:cool2:
Loranga

Inlägg av Loranga »

Snart har du ju RAM-minne också! Vad blir nästa steg? :wink:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ny bil.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag tror inte Pastis svarar... han sågs på Arlanda imorse med en sedelbunt i handen på väg till helgens F1-lopp...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:Ny bil.
Ny traktor!

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

EnzoF1 skrev:Jag tror inte Pastis svarar... han sågs på Arlanda imorse med en sedelbunt i handen på väg till helgens F1-lopp...
Lugn, var bara iväg och köpte ett hus i Spanien för pengarna. ;)
Bild
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Hej Gösta jag såg att du var orolig för att jag och andra inte skulle hjälpa Pastis med det ekonomiska, oroa dig inte. Jag är nu hemkommen efter en välförtjänt månads semester utan dator men nu är pengarna skickade.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Tack för det platt!

OBS! Jag uppdaterar sponsorlistan endast ett par gånger i veckan numera, så det kan ta någon extra dag innan era bidrag syns i listan.
Bild
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

platt skrev:Hej Gösta jag såg att du var orolig för att jag och andra inte skulle hjälpa Pastis med det ekonomiska, oroa dig inte. Jag är nu hemkommen efter en välförtjänt månads semester utan dator men nu är pengarna skickade.
Jag hoppas att du grävde djupt i din pengapung :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

olag skrev:
platt skrev:Hej Gösta jag såg att du var orolig för att jag och andra inte skulle hjälpa Pastis med det ekonomiska, oroa dig inte. Jag är nu hemkommen efter en välförtjänt månads semester utan dator men nu är pengarna skickade.
Jag hoppas att du grävde djupt i din pengapung :up:
Jag tog det sista jag har kvar efter semestern och satsar allt på Forza
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag tvivlade inte på dig för en sekund. Jag vet att du är en man med heder och stort hjärta. :up:

Jag var orolig för att Enzo den snålb-gen skulle åka snålskjuts på alla bidragsgivare. Men nu har Pastis intygat att enzo bidragit med 200:-. Han sade dock inte om det var lire eller euro. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:

Jag tvivlade inte på dig för en sekund. Jag vet att du är en man med heder och stort hjärta. :up:

Jag var orolig för att Enzo den snålb-gen skulle åka snålskjuts på alla bidragsgivare. Men nu har Pastis intygat att enzo bidragit med 200:-. Han sade dock inte om det var lire eller euro. :D
Intressant är att jag står före Gösta i listan över bidragsgivare... :D

Jag ger alltid bidrag i KrugerRand.

Edit: ändrat till givare, tack Jari.
Senast redigerad av EnzoF1 den sön aug 03, 2008 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det kan man ju påstå om man skänker t.ex 200 men begär 500 tillbaks i växel.
Bidragtagare hade jag annars lite svårt att tro, men säger du det så...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Det kan man ju påstå om man skänker t.ex 200 men begär 500 tillbaks i växel.
Bidragtagare hade jag annars lite svårt att tro, men säger du det så...
Jag behöver aldrig begära det tillbaka det blir så automatiskt... måste vara mitt sicilianska arv.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

...och kanske finska pga allt snack utan substans?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:...och kanske finska pga allt snack utan substans?
Det är bara helfinnar som håller på med sånt - gummiband till ryggrad och sånt, för att inte tala om den förtäckta homosexualiteten.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

OBS! Kan eventuellt ändra inköpsplanerna och istället skaffa en ytterligare server istället för de mycket dyra hårddiskarna som krävs i den gamla servern.

Rent prestandamässigt behövs ingen ytterligare server på många år, det råder bara platsbrist. Men eftersom diskarna är så dyra till den nuvarande servern, kan det kanske vara vettigare att köpa i ny server eftersom man får mycket mer per krona.

I dagsläget kostar en ny bra fullbestyckad server något mera (cirka 12000-15000 kronor exkl. moms) än vad de planerade diskarna skulle göra. Med en ny server skulle man kunna dela upp belastningen mellan den nuvarande servern och den nya och då skulle Forza Motorsport i princip aldrig på kunna gå på knäna. Nackdelarna är något ökade driftkostnader och ett litet dyrare inköp. Vi har redan dryga 10000 insamlade kronor och eventuell mellanskillnad kan jag eventuellt lägga till personligen.

Jag kommer i alla fall att titta på båda alternativen och era sponsorpengar kommer att gå till det bästa alternativet för både Forza, mig och er besökare.

Tack igen!
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Litar på dig Pastis. Bara sidan är lika bra i framtiden som nu får pengarna gå till vad som :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Gösta

Inlägg av Gösta »

Klart du skall optimera inköpen så att du får mest för pengarna.

Hade nu E betalat 200 sek i stället för lire så hade du varit lite närmare målet.

Man får väl se om det finns en krona till eller två att skicka. Är i Varberg denna vecka. Fixar det när jag är åter i civilisationen.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:Klart du skall optimera inköpen så att du får mest för pengarna.

Hade nu E betalat 200 sek i stället för lire så hade du varit lite närmare målet.

Man får väl se om det finns en krona till eller två att skicka. Är i Varberg denna vecka. Fixar det när jag är åter i civilisationen.
Typiskt Gösta att vänta tills andra har betalat innan han själv öppnar lädret. Själv såg jag till att Pastis fick mitt bidrag snabbt, utan tanke på att först se om andra betalat.

Gösta den gamle snålvargen tar ju aldrig egna initiativ.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Gösta skrev:Klart du skall optimera inköpen så att du får mest för pengarna.

Det var faktiskt EnzoF1 som väckte tanken med ett serverinköp om än begagnat. Jag började då titta lite på vad en ny kostar med moderna billigare hårddiskar och kom fram till att det kanske vore den bästa lösningen på sikt eftersom begagnade servrar oftast har de äldre dyrare hårddiskarna. Man måste ju se lite längre än näsan, även om de flesta besluten som tas idag knappt räcker till näsroten. ;)
Gösta

Inlägg av Gösta »

Pastis skrev: Det var faktiskt EnzoF1 som väckte tanken med ett serverinköp om än begagnat.

det är lått att komma med ideer när man själv inte betalar.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
Pastis skrev: Det var faktiskt EnzoF1 som väckte tanken med ett serverinköp om än begagnat.

det är lått att komma med ideer när man själv inte betalar.
Säger han som betalade efter mig! :lol:

Jag börjar förstå att du har så gott om pengar Gösta, är man "sparsam" och ekonomisk som du så får man pengar öer.

Säg mig Gösta, när bjöd du någon på något senast? Du grinar till och med när någon dricker vatten hemma hos dig. Ditt bidrag till Forza härstammar sannolikt från BBraun. För det är knappast dina egna pengar.

Men ur Forzas synpunkt är det ju bra att det kommer in pengar, oavsett ursprung, men du kunde gott ha gett lite mer. Procentuellt motsarar mina 200:- det tiodubbla för dig.

Stickan

Inlägg av Stickan »

Sluta stöd alx så har ni råd med nya servrar/hårddiskar.
Alx kommer aldrig till f1.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Stickan skrev:Sluta stöd alx så har ni råd med nya servrar/hårddiskar.
Alx kommer aldrig till f1.
Du vet inte vad du pratar om. Forza stöder inte honom med pengar.

Hans satsning har varit den klart bästa i Sverige så länge jag varit med och även om det inte räckte ända fram, så vore det roligt om fler gav honom uppmuntrande ord och inte glåpord och uttalanden liknande ”Vad var det jag sa, han blir ingen F1-förare…”

Ingen är felfri, inte heller Alx och hans satsning, men jag ger tummen upp för att han verkligen försökte! :up:
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Pastis skrev:Ingen är felfri, inte heller Alx och hans satsning, men jag ger tummen upp för att han verkligen försökte! :up:
Precis :up:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag med :up:
Jag hoppades verkligen och hoppas än...