Kovalainen - för snäll?

Kungaklassen av motorsport...
Bauta

Kovalainen - för snäll?

Inlägg av Bauta »

Den mannen verkar vara ett unikum. Fast ”kova” lär betyda hård, så verkar han inte vara så hård.
Ingen har ett ont ord att säga om honom. Min granne, en kvinna som kommer från samma stad (by?) som Kova, har bara positiva saker att säga om honom. Han är juste, en i gänget, bryr sig om barnen, är med på lokalt ordnade spektakel...
Är det därför han inte vinner? Han är för snäll.
Krävs det att man är en fullblodsegoist för att bli en höjdare i F1?

Bauta

Som fortfarande gillar Trulli, som inte heller vinner.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Tror nog man måste vara lite egoistisk i de flesta sporter för att bli världsmästare. De har det i alla fall betydligt enklare.

Kolla in Gunde, Stenmark, Borg med flera klassiska svenskar. De kanske inte är egoister som personer, men när det gäller vinna eller förlora så växer hornen ut och de satsade 110% på att vinna. För att inte tala om Senna och Schumacher... som nästan gick över lik för att vinna.

Kova verkar snäll.
Bild
Bauta

Inlägg av Bauta »

Utan att veta EnzoF1:s källor så tror jag att han - liksom de flesta människor med livserfarenhet - kan läsa människor.
Snälla vinnare är det ont om.

Apropå snällhet: Är det någon som har testat Jarno och hans pappas vin?
http://www.poderecastorani.it/
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Läsa människor?
Det tror jag är en illusion efter att ha haft med såna att göra hela mitt liv.
I de lugnaste vatten och när man minst anar det har man käpprätt åt h*... fel om en hel drös människor.
Folk som tror sig kunna läsa människor har ofta fel om dem och tar fel beslut vilket lett till att vi har den värld de förtjänar.
Ofta har de inte ens civilkurage nog att erkänna sina fel utan tuffar på i fel spår i illusionen om sin egen förträfflighet. :evil:
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Bauta

Inlägg av Bauta »

Jari skrev:Läsa människor?
Det tror jag är en illusion efter att ha haft med såna att göra hela mitt liv.
I de lugnaste vatten och när man minst anar det har man käpprätt åt h*... fel om en hel drös människor.
Folk som tror sig kunna läsa människor har ofta fel om dem och tar fel beslut vilket lett till att vi har den värld de förtjänar.
Ofta har de inte ens civilkurage nog att erkänna sina fel utan tuffar på i fel spår i illusionen om sin egen förträfflighet. :evil:
Javisst, min vän. Och själv arbetar jag på en tingsrätt med bovar. Var arbetar du?
Edit: ångrar skrattet. Människor har olika erfarenhet helt enkelt.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Säg till när du har upp till 99 klienter samtidigt att göra med hela dagarna plus alla de som inte åker med.
18 år i taxi gav viss insikt om människor också och jag misstänker att det är en lite öppnare stämning i min taxi än hur en bov beter sig i rätten.
Vad gör du där förresten? Sitter bakom en glasruta och skriver in dem och meddelar vilken sal de har sin sittning?
Bauta

Inlägg av Bauta »

Jari skrev:Säg till när du har upp till 99 klienter samtidigt att göra med hela dagarna plus alla de som inte åker med.
18 år i taxi gav viss insikt om människor också och jag misstänker att det är en lite öppnare stämning i min taxi än hur en bov beter sig i rätten.
Vad gör du där förresten? Sitter bakom en glasruta och skriver in dem och meddelar vilken sal de har sin sittning?
Jag förstår att du har varit på Stockholms tingsrätt. Och - nej, det är inte mitt arbete.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Bauta skrev:
Jari skrev:Säg till när du har upp till 99 klienter samtidigt att göra med hela dagarna plus alla de som inte åker med.
Jag förstår att du har varit på Stockholms tingsrätt. Och - nej, det är inte mitt arbete.
Ja, man blir ju inbjuden i bland. De vill väl veta hur man mår och hur man klarar sig. Är väl ingen riktig VIP-gäst dock. Har inte ens blivit inbjuden till säkerhetssalen.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

"Kampen" mellan Jari och EnzoF1 kan hållas i klotterplanket! Era vendettor intresserar varken mig eller andra Formel 1 intresserade.

Försök att respektera detta!
Bild
Användarens profilbild
Lemon

Re: Kovalainen - för snäll?

Inlägg av Lemon »

Bauta skrev:Är det därför han inte vinner? Han är för snäll.
Krävs det att man är en fullblodsegoist för att bli en höjdare i F1?

Bauta
Han vinner inte för att han är för långsam. Jämfört med tidigare andreförare i McLaren är Kovalainen än så länge den klart sämsta. Blev faktiskt förvånad över att McLaren förlängde kontraktet med han.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Kovalainen får nog fortsätta ett år till just eftersom han är så trevlig.
Stallet tycker säkert det är skönt att slippa någon form av inbördeskrig mellan förarna.

Sedan ser ju Lewis väldigt bra ut om han har en stallkamrat som är klart långsammare. :wink:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Han kommer dessutom väldigt bra överns med stallkamraten.
Tror Lewis till och sagt att han önskar att Heikki skrivit på för riktigt lång tid och att atmosfären är mycket bra i teamet just nu.
Minns gärna för ett år sen när McLarens kräftgång började just på Hungaroring.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Jari skrev:Han kommer dessutom väldigt bra överns med stallkamraten.
Tror Lewis till och sagt att han önskar att Heikki skrivit på för riktigt lång tid och att atmosfären är mycket bra i teamet just nu.
Det är Hekki själv som sagt att han gärna bara kör för McLaren till han slutar för han trivs bra.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Kovalainen är precis så där lagom bra att att Hamilton inte känner sig hotad av honom, det är det som gör att det är så bra stämmning i McLaren.

Kovalainen är en perfekt andreförare, precis som Coulthard och Barrichello. Några enstaka segrar kan det bli i karriären, men inget mera, Kovalainens roll är att spela andrafiolen.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Har man ställt in sig på att köra lite F1 i en bra bil, kan tjäna kanske en miljard på kuppen och när han slutar blir försteförare så finns det flera sätt att ha ett sämre yrkesverksamt "liv" i några år efter vilket man kan pensionera sig vid mellan 25 och 30 års ålder.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Man kommer ju knappt ihåg det just nu, men några gånger i år var Heikki väl så bra eller bättre än Hamilton. Fast numera känns det som att han behöver visa mer än vad han har gjort om han inte ska bli bara den trevlige andraföraren. Och visst - han kanske aldrig gör det, men jag har inte riktigt gett upp hoppet om att han har en växel till än.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Han ligger i storleksordningen 30 poäng efter och skall inte ställa till det för Hamilton. Skulle han däremot trilla av från toppstriden i ett lopp får nog Heikki köra om det.
Så är det bara och så kanske det ska vara i det här skedet av säsongen.
Även om jag kan tycka det är surt, som senast till exempel. Kanske hade han ändå inte farten i längden, men det var lite för enkelt.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Idag har Kovalainen en gyllene chans att hamna på pallen. Något han bara lyckats med en enda gång i år hittills. Kan inte minnas att varken Coulthard eller Montoya var så långt efter sina teamkompisar resultatmässigt när dom körde för McLaren.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Precis, han har mycket att bevisa idag. Minst tvåa är egentligen ett krav om han nu inte får tekniska problem. Hamilton rår han inte på som bör gå mot en promenadseger.

Vad säger väderprognoserna?
Bild
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Pastis skrev:Precis, han har mycket att bevisa idag. Minst tvåa är egentligen ett krav om han nu inte får tekniska problem. Hamilton rår han inte på som bör gå mot en promenadseger.

Vad säger väderprognoserna?
Today: A few showers this morning. Isolated thunderstorms developing in the afternoon. High 86F. Winds WNW at 5 to 10 mph. Chance of rain 30%.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Pepparkvarnen skrev:
Kovalainen är precis så där lagom bra att att Hamilton inte känner sig hotad av honom, det är det som gör att det är så bra stämmning i McLaren.

Kovalainen är en perfekt andreförare, precis som Coulthard och Barrichello. Några enstaka segrar kan det bli i karriären, men inget mera, Kovalainens roll är att spela andrafiolen.
Problemet är att han är för dålig på att skrapa ihop poäng för att McLaren skall vinna konstruktörsmästerkskapet och dessutom "stjäl" han inga poäng ifrån Hamiltons mästerskapskonkurrenter heller. Att endast ha 28 p i årets McLaren är närmast uselt. Det är ju nästan så att McLaren lika gärna kunnat köra med en enda bil, förutom i nåt enstaka lopp.
Lite förvånande att de förlänger med honom, men de har väl inga bättre alternativ. Alonso funkade ju uppenbarligen inte, men Heidi kanske skulle funka? Han är ju rätt bra på att samla ihop poäng och känns som en hyfsad teamplayer, som inte heller lär hota Lewis. Button?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Åtminstone 20 av de poängena han missade i borjan av säsongen hade ingenting med Heikki att göra, så jag skulle inte vilja göra någon så drastisk tolkning.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

AndersF1 skrev:
Pepparkvarnen skrev:

Problemet är att han är för dålig på att skrapa ihop poäng för att McLaren skall vinna konstruktörsmästerkskapet och dessutom "stjäl" han inga poäng ifrån Hamiltons mästerskapskonkurrenter heller. Att endast ha 28 p i årets McLaren är närmast uselt. Det är ju nästan så att McLaren lika gärna kunnat köra med en enda bil, förutom i nåt enstaka lopp.
Lite förvånande att de förlänger med honom, men de har väl inga bättre alternativ. Alonso funkade ju uppenbarligen inte, men Heidi kanske skulle funka? Han är ju rätt bra på att samla ihop poäng och känns som en hyfsad teamplayer, som inte heller lär hota Lewis. Button?

Lite hårt omdöme om Kovalainen tycker jag. Han har haft rejält med otur och aldrig fått chansen att hitta rytmen. Om McLaren inte ställer till det för honom framöver så får vi se vad han går för, det är jag övertygad om. Dock är han inget världsmästarämne som jag ser det.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jodå, det är slut med finnar som inte tar titlar i F1 nu...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Stäng tråden!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

:up: Lite klagande i en tråd ledde till en uppkörd seger. Bra jobbat Heikki. Det lönar sig att vara långsam ibland.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Snabbast idag och som han sa, det är den första av flera segrar...
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jari skrev:Snabbast idag och som han sa, det är den första av flera segrar...
Det återstår att se. Kovalainen var duktigt frånåkt större delen av loppet idag innan han fick segern till skänks. Kan inte säga att jag blev imponerad direkt, men grattis ändå.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Frågan är om Kova kan få sig en lite boost av den här segern. Han kanske behöver lite självförtroende för att kunna utmana LH.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Cheever skrev:Frågan är om Kova kan få sig en lite boost av den här segern. Han kanske behöver lite självförtroende för att kunna utmana LH.
Nog får han självförtroende av detta, men Evil Don har nog gjort klart för Heikki vad som gäller nu med nya kontraktet.

Vi kommer nog att få se fler "move overs", även om det inte blir aktuellt så ofta. Kovalainen hänger ju inte med i Hamiltons tempo. Finns inte en sportmössa att Kovalainen kommer att sluta en placering före Hamilton i nåt lopp så länge mästerskapet är öppet.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Snabbast??? Jösses!! :roll:
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Man får ju hoppas att det inte blir en repris av Buttons stor och enda vinst
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jag vet inte hur du räknar men han var först över mållinjen och då brukar man säga att just denne är snabbast. :D
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:
Jag vet inte hur du räknar men han var först över mållinjen och då brukar man säga att just denne är snabbast. :D
Det är inte nödvändigtvis den som gör först över linjen som är snabbast, han kan ha haft bättre strategi eller en jäkla massa tur :D
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

platt skrev:
Jari skrev:
EnzoF1 skrev: Snabbast??? Jösses!! :roll:
Det är inte nödvändigtvis den som gör först över linjen som är snabbast, han kan ha haft bättre strategi eller en jäkla massa tur :D
Den som åker först över mållinjen har högst km/h under loppet så man kan säga att den har åkt snabbast, väl?

Det är en del av F1 att ta sig i mål också, någon annan kan upfinna en ny sport där man ger segern till den som har varit snabbast i några få varv...

Känns inte som att Kova behöver ursäkta sig för att Massa klantade till det, han kör sitt eget lopp och bevisligen så gjorde han det bäst av alla. Grattis . :up:
Senast redigerad av Kuopio den sön aug 03, 2008 18:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Nästan pinsamt för Kova att vinna i dag...

Han imponerade verkligen inte..

Som jag skrev i annan sträng, "Bara B-gubbar på podiet...
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Kuopio skrev: Den som åker först över mållinjen har högst km/h under loppet så man kan säga att den har åkt snabbast, väl?
Nej. Det är skillnad på "högst" och "flest"... :idea:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Kuopio skrev:Känns inte som att Kova behöver ursäkta sig för att Massa klantade till det, han kör sitt eget lopp och bevisligen så gjorde han det snabbast av alla. Grattis.
Här har vi ett praktexempel på s.k "finsk logik". En finne är alltid snabbast oavsett vad som sker i verkligheten. Jag har t ex kunnat läsa på forum dom senaste dagarna att Kimi egentligen är så mycket snabbare än Massa, men att just nu blir han utkvalad pga taskig motivation, dåligt inställd bil mm. Aldrig att Massa skulle kunna vara snabbare än Kimi för det existerar ju inte på kartan. Liknande verkar tongångarna vara nu om Kovalainen. Vem som helst kunde se att han blev duktigt frånåkt i stort sett hela loppet. Han kunde t.o.m ha tappat en placering till Glock i Toyotan om inte Massa lämpligt nog kom ut med fulltankad bil precis före Glock vid ett av depåstoppen. Dagens nästan skottsäkra bilar brukar paja högst en gång per säsong för toppteamen. Turligt för Kovalainen skedde det med den ledande Ferrarin just idag och samtidigt råkade den snabbare teamkompisen ut för en punktering.

Jag blev inte imponerad när Nelson Piquet jr kom tvåa i Tyskland utan konstaterade att han hade en himla röta. Samma sak med Kovalainen idag. Dubbelröta. Händer en gång var tionde år ungefär.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Lemon skrev:
Kuopio skrev:Känns inte som att Kova behöver ursäkta sig för att Massa klantade till det, han kör sitt eget lopp och bevisligen så gjorde han det snabbast av alla. Grattis.
Här har vi ett praktexempel på s.k "finsk logik". En finne är alltid snabbast oavsett vad som sker i verkligheten. Jag har t ex kunnat läsa på forum dom senaste dagarna att Kimi egentligen är så mycket snabbare än Massa, men att just nu blir han utkvalad pga taskig motivation, dåligt inställd bil mm. Aldrig att Massa skulle kunna vara snabbare än Kimi för det existerar ju inte på kartan. Liknande verkar tongångarna vara nu om Kovalainen. Vem som helst kunde se att han blev duktigt frånåkt i stort sett hela loppet. Han kunde t.o.m ha tappat en placering till Glock i Toyotan om inte Massa lämpligt nog kom ut med fulltankad bil precis före Glock vid ett av depåstoppen. Dagens nästan skottsäkra bilar brukar paja högst en gång per säsong för toppteamen. Turligt för Kovalainen skedde det med den ledande Ferrarin just idag och samtidigt råkade den snabbare teamkompisen ut för en punktering.

Jag blev inte imponerad när Nelson Piquet jr kom tvåa i Tyskland utan konstaterade att han hade en himla röta. Samma sak med Kovalainen idag. Dubbelröta. Händer en gång var tionde år ungefär.
Vilken generös muntergök du var då, verkar som du tagit en tugga av ditt eget "nick"...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag vill nog också se Kovalainen vinna ett lopp mer på egen hand, det är lite Fisichellavarning på den här segern.

Men visst är Kova en hygglig förare, men han blir ju duktigt frånkörd av Hamilton än så länge.

Visst var dagens seger uppkörd, men såna räknas ju också. Jag tvivlar dock på att han mäktar med nån mer seger i år. Finns inte mycket som tyder på det.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

platt skrev:
Jari skrev:
EnzoF1 skrev: Snabbast??? Jösses!! :roll:
Tja, eftersom denna diskussion varit uppe tidigare så låt mig klargöra:
Dagems lopp gick ut på att avverka 306,7 kilometer på Hungaroring och den som gör det fortast, dvs går först i mål är snabbast. Vem som leder vid vilket varv är oväsentligt för han har inte avverkat hela sträckan snabbast.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kuopio skrev:
platt skrev:
Jari skrev: Jag vet inte hur du räknar men han var först över mållinjen och då brukar man säga att just denne är snabbast. :D
Den som åker först över mållinjen har högst km/h under loppet så man kan säga att den har åkt snabbast, väl?

Det är en del av F1 att ta sig i mål också, någon annan kan upfinna en ny sport där man ger segern till den som har varit snabbast i några få varv...

Känns inte som att Kova behöver ursäkta sig för att Massa klantade till det, han kör sitt eget lopp och bevisligen så gjorde han det bäst av alla. Grattis . :up:
Snabbast över ett varv var för övrigt en annan finne, men vart var svenskarna?
Som finne kan man som bäst hoppas på två finska och en tysk flagga samtidigt på podiet så vi är ganska nöjda idag.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:Jag vill nog också se Kovalainen vinna ett lopp mer på egen hand, det är lite Fisichellavarning på den här segern.

Men visst är Kova en hygglig förare, men han blir ju duktigt frånkörd av Hamilton än så länge.

Visst var dagens seger uppkörd, men såna räknas ju också. Jag tvivlar dock på att han mäktar med nån mer seger i år. Finns inte mycket som tyder på det.
6 försök får du nog ändå ge honom ändå...
Nu har vi alltså en Iceman och en Niceman :D
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Jari skrev:
platt skrev:
Jari skrev: Jag vet inte hur du räknar men han var först över mållinjen och då brukar man säga att just denne är snabbast. :D
Tja, eftersom denna diskussion varit uppe tidigare så låt mig klargöra:
Dagems lopp gick ut på att avverka 306,7 kilometer på Hungaroring och den som gör det fortast, dvs går först i mål är snabbast. Vem som leder vid vilket varv är oväsentligt för han har inte avverkat hela sträckan snabbast.
Håller med.. Motorsport kan man inte vinna på egen hand. Det finns 1000 olika saker som ska gå rätt för att vinna. Ingen vinner ett lopp på egen hand..OM finns alltid med och man kan alltid hitta ett OM. Idag var det OM Massas bil inte gått sänder. Förra loppet var det OM inte SC. Monaco så hade Sutil tagit poäng OM inte Kimi hade kört av han Och LH hade inte vunnit Monaco OM han inte fått punka.

Om LH inte fått punka vem hade vunnit idag då????
FIA = Ferrari International Assistance