Jan Magnussen en bortkastad talang?

Kungaklassen av motorsport...
Kubica08

Jan Magnussen en bortkastad talang?

Inlägg av Kubica08 »

1994 vann Jan Magnussen brittiska F3 mästerskapet i en sådan överlägsen stil att man i F1 verkligen höjde på ögonen. Men vad hände egentligen, var gick det snett, finns det någon som är mera insatt i det här, kommentera gärna...

citerat från wikipedia Magnussen had a dominating 1994 British Formula 3 championship with Paul Stewart Racing, winning 12 of the 16 events and tying Ayrton Senna's F3 record. Magnussen scored his first British F3 win that April at Donington Park, also taking pole for the race[1]. He also won at Brands Hatch, twice at Silverstone, and at Thruxton. He won six of the first eight races.[2] He then won again at Donington Park, [3] and both season-ending rounds at Silverstone
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Magnus ... ies_racing

Han verkar fortfarande vara aktiv förare i DK.
Användarens profilbild
Averell

Inlägg av Averell »

Han har kört Corvette i American Le Mans ganska många år nu tror jag. Såg han senast i söndags på Mid-Ohio, tyvärr kunde jag inte se allt så jag vet inte hur det gick för honom men han brukar ligga i topp.
Han tillhörde väl dem som fick erfara hur få bra platser de finns i F1 och hur svårt de är att få en av dem...
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Får inte han pisk där av Mika Salo?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Suntrek

Inlägg av Suntrek »

Vaddå hände?

Han var teamkompis hela 1997 med Rubens i Stewart-Ford och Rubens är fortfarande kvar, Magnussen är det inte. Talar för sig självt, han var väl inte tillräckligt bra helt enkelt.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Jari skrev:Får inte han pisk där av Mika Salo?
Kan inte hitta nån Mika Salo i resultatlistorna:
http://www.janmagnussen.com/result.asp?YearID=2008
men det är visst bara 2-3 bilar som ställer upp i GT1-klassen...

Mika Salo har bara kört Le Mans 24h i år...?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mika_Salo

Aha, nu ser jag: Magnussen tävlar i GT1 och Salo i GT2.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag vet inte, jag råkade bara zappa in på ett sånt där lopp och hörde Salos namn och tydligen gick det ganska bra för honom...
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Skoj att inte alla glömt Mika Salo, klart underskattad förare under sin storhetstid så körde han skjortan av den andre mer kände Mika H trots han hade sämre material.
Måste bara friska upp minnet för de som glömt :wink: :wink:

Häkkinen var en bräcklig/känslig typ när de körde F3 tillsammans, han hade alla rådgivare man kan tänka sig men han fick ändå stryk av sin granne som bodde i mekbussen och var sin egen rådgivare.
När så F3 var slut och det var två gånger Mika i topp och båda hade varsitt F1 kontrakt.

Tyvärr så var Salo som sagt lite mer impulsiv och han fira sin andra plats i mästerskapet och sitt F1 kontrakt på finskt vis :beer: och när festen var slut så fatta hen ett av sina livs sämsta beslut han satte sig i bilen och körde hem. Här hade han för en gång skull verkligen behövt Hakkinens rådgivare :oops:

Vem som tipsa polisen är bara rykten men han blev stoppad och miste körkort och sitt F1 kontrakt, för att sen komma ifrån allt så stack han till Japan och fortsatte sin karriär där innan han sen till slut fick sitt F1 kontrakt.

Ända gången han varit ”riktigt” dålig var Ungern 1999 när han underprestera något helt otroligt. Från att i princip vunnit loppet i Tyskland 14 dagar tidigare (tvingades släppa Irvin) så var han helt off i Ungern.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Tja, jag spår samma utveckling för Kovalainen den kommande F1-helgen.
Det tar att släppa nån...