Uppkörda titlar genom åren
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Uppkörda titlar genom åren
En titel är en titel, en världsmästare är alltid en världsmästare, men somliga har haft lite mer tur än andra när de har tagit sina titlar. Här är min topplista:
1. Rosberg, 1982 - Villeneuve omkommer och sedan kraschar Pironi. Rosberg fick titeln serverad på ett fat efter att endast ha tagit en enda seger under säsongen.
2. Phil Hill, 1961 - titeln var von Trips men denne omkom i säsongens näst sista tävling på Monza efter en kollission med Clark.
3. James Hunt, 1976 - Lauda i överlägsen ledning i mästerskapet, 35 poäng före Hunt, men kraschar på Nürburgring.
4. Ayrton Senna, 1988 - Vinner titeln med två poängs marginal men först efter att Prost tvingats räkna bort tre andraplatser (18 poäng!!!) från sitt resultat.
5. Kimi Räikkönen, 2007 - McLaren får kollektiv hjärnkollaps och skänker bort titeln.
6. Michael Schumacher, 1994 - kör in i Damon Hill och vinner titeln.
7. Mika Häkkinen, 1999 - Schumacher bryter benet och lämnar vägen öppen för finländaren.
8. Mike Hawthorn, 1958 - tar titeln trots att han bara tar en seger mot Moss fyra.
9. John Surtees, 1964 - Surtees tar titeln trots att han har färre bruttopoäng än Graham Hill som får räkna bort en femteplats.
10. Nelson Piquet, 1981 - tar titeln före Reutemann trots att han avslutar mästerskapet med en räcka femte- och sjätteplatser. Reutemann får stora skälvan i avslutningsracet och kastar bort en given titel.
Jag är lite osäker på rankingen ovan. Kom gärna med mot- och medargument.
1. Rosberg, 1982 - Villeneuve omkommer och sedan kraschar Pironi. Rosberg fick titeln serverad på ett fat efter att endast ha tagit en enda seger under säsongen.
2. Phil Hill, 1961 - titeln var von Trips men denne omkom i säsongens näst sista tävling på Monza efter en kollission med Clark.
3. James Hunt, 1976 - Lauda i överlägsen ledning i mästerskapet, 35 poäng före Hunt, men kraschar på Nürburgring.
4. Ayrton Senna, 1988 - Vinner titeln med två poängs marginal men först efter att Prost tvingats räkna bort tre andraplatser (18 poäng!!!) från sitt resultat.
5. Kimi Räikkönen, 2007 - McLaren får kollektiv hjärnkollaps och skänker bort titeln.
6. Michael Schumacher, 1994 - kör in i Damon Hill och vinner titeln.
7. Mika Häkkinen, 1999 - Schumacher bryter benet och lämnar vägen öppen för finländaren.
8. Mike Hawthorn, 1958 - tar titeln trots att han bara tar en seger mot Moss fyra.
9. John Surtees, 1964 - Surtees tar titeln trots att han har färre bruttopoäng än Graham Hill som får räkna bort en femteplats.
10. Nelson Piquet, 1981 - tar titeln före Reutemann trots att han avslutar mästerskapet med en räcka femte- och sjätteplatser. Reutemann får stora skälvan i avslutningsracet och kastar bort en given titel.
Jag är lite osäker på rankingen ovan. Kom gärna med mot- och medargument.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Hm...intressant men jag vidhåller att en uppkörd titel inte handlar om att andra råkar krascha. Villeneuve var ju lysande men körde med rätt små marginaler både här och där. Pironi likaså. Han körde fullt i regnet på träningen på Hockenheim och vadå? Keke körde bil utan turbo och var otroligt bra säsongen 1982.
1999 bröt Schumacher benet men Ferrari ägnade resten av säsongen åt att bädda för Irvine och Mika vann titeln trots att hans teamkompis inte direkt var andreförare.
2000 tror jag Mika hade vunnit om McLaren hade haft honom som försteförare.
2003 hade inte Schumacher vunnit om Williams hade satsat på Montoya.
Mest uppkörda titel i definitionen team som har en uttalad försteförare och en wingman till andreförare som hjälpryttare - då ligger ett par Schumachers säsonger väldigt långt fram. Marios 78 titel ligger också långt fram.
Mest hjälpt av andras olyckor titel är väl rätt jämnt mellan Keke och James Hunt. Orkar inte fundera över säsonger före 1970-talet för övrigt...
1999 bröt Schumacher benet men Ferrari ägnade resten av säsongen åt att bädda för Irvine och Mika vann titeln trots att hans teamkompis inte direkt var andreförare.
2000 tror jag Mika hade vunnit om McLaren hade haft honom som försteförare.
2003 hade inte Schumacher vunnit om Williams hade satsat på Montoya.
Mest uppkörda titel i definitionen team som har en uttalad försteförare och en wingman till andreförare som hjälpryttare - då ligger ett par Schumachers säsonger väldigt långt fram. Marios 78 titel ligger också långt fram.
Mest hjälpt av andras olyckor titel är väl rätt jämnt mellan Keke och James Hunt. Orkar inte fundera över säsonger före 1970-talet för övrigt...
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Min definition av uppkörd i det här sammanhanget är väl snarast att det fanns andra förare som var bättre, egentligen, eller att konkurrenterna snarare förlorade titeln än att mästaren vann den. Stallorder betyder inte så mycket för min del. Det har alltid varit en del av sporten. I så fall borde Fangio vara med på listan...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Nisse skrev:Blir snabbt rätt tråkigt när man började plocka upp fram alla förolyckade och skadade chafförer från forntiden.
68 Hade kanske sett annorlunda ut med Clark i livet
94 Hade kanske sett en annan avslutning med Senna i livet
etc.
Jag kombinerar dessa två citat och lägger till 1978 på listan.JTärnström skrev:Min definition av uppkörd i det här sammanhanget är väl snarast att det fanns andra förare som var bättre, egentligen, eller att konkurrenterna snarare förlorade titeln än att mästaren vann den. Stallorder betyder inte så mycket för min del. Det har alltid varit en del av sporten. I så fall borde Fangio vara med på listan...
Andretti var en värdig mästare, javisst, men han hade en team-kollega som hela året fick köra med "det som blev över"...
Ronnie körde andra-bilen och när den inte fungerade fick han köra fjolårsbilen, tog av uppenbara skäl inte några poäng i de tre sista tävlingarna och slutade ändå tvåa i mästerskapet, 12 poäng efter.
Dock, hade inte den tragiska olyckan på Monza inträffat så är det ändå inte säkert att Ronnie hade fått köra om det eftersom detta var en tid då man hade tydligt definierade förste- och andre-förare.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Coulthard vann Storbritanien och Frankrikes gp samtidigt som Häkkinen kom tvåa båda gångerna. Det var dom enda gångerna under 2000 som eventuella stallorder hade gett Häkkinen mer poäng. Fast åtta poäng till för Häkkinen hade inte räckt i alla fall om man ser till slutställningen. Å andra sidan hade säsongen kanske utvecklat sig annorlunda om Häkkinen hade haft dom poängen i bagaget inför slutstriden.El Scorcho skrev: 2000 tror jag Mika hade vunnit om McLaren hade haft honom som försteförare.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Med dom sektortider Massa gjorde i samband med depåstoppet i Brasilien är det ingen tvekan om att Kimi gjorde det helt på egen hand. Massa gav inte bort något.EnzoF1 skrev:Du glömmer Kimis fenomenala "omkörning" av Massa i sista loppet.
I WM räknas poängen från alla lopp under året.
Det är väl främst en förare genom tiderna som ständigt varit uttalad förstaförare och där stallkompisen aldrig fått chans att utmana om titeln.
Det måste väl vara uppkörda titlar om något ?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jaså, borde inte Kimi ha ökat tempot då i samband med depåstoppet?Geer skrev:Med dom sektortider Massa gjorde i samband med depåstoppet i Brasilien är det ingen tvekan om att Kimi gjorde det helt på egen hand. Massa gav inte bort något.EnzoF1 skrev:Du glömmer Kimis fenomenala "omkörning" av Massa i sista loppet.
I WM räknas poängen från alla lopp under året.
Det är väl främst en förare genom tiderna som ständigt varit uttalad förstaförare och där stallkompisen aldrig fått chans att utmana om titeln.
Det måste väl vara uppkörda titlar om något ?
Är det verkligen nån som är så naiv att han eller hon tror att Massa körde för att vinna?
Som jag sagt flera gånger, självklart ska Massa bjuda på segern, allt annat är tjänstefel. Men det blir uppkört.
Annars håller jag med dig, DC fick aldrig utmana Häkkinen, så visst var det två uppkörda titlar, i synnerhet den andra.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, och det var lite det jag var inne på. Statusen mellan förste- och andreförare betyder inte så mycket på min lista. Det är en del av sporten, ett sätt för teamet att maximera sina chanser att vinna och inte så sällan har det ju varit nödvändigt för att försäkra sig om segrarna. Och inte så sällan så har det ju faktiskt varit så att försteföraren i allmänhet har varit bättre än andreföraren. Så tror jag faktiskt att det var i fallet Andretti/Peterson. Andretti är i mina ögon en av de bästa racerförarna någonsin. Ronnie var förmodligen en av de allra snabbaste någonsin i likvärdigt material men hans problem var att han sällan kunde ställa in bilen. Frågan är var han hade varit någonstans utan Andretti i teamet 1978. Det finns en klassisk story från Paul Ricard (tror jag det var). Lotus var nere och testade och mellan varven kom Ronnie in och klagade på att bilen överstyrde så förbannat. Mekarna gav honom mer och mer understyrning men Ronnie kom likväl in i depån för att mekarna att göra bilen förhållandevis hårdare fram. Till slut begav sig en av mekarna/ingenjörerna iväg ned till den kurva som vållade Ronnie sådana bekymmer och kunde konstatera att Ronnie helt enkelt ställde upp bilen mer och mer för att komma runt den understyrning som mekarna hade gett honom. Han var inte ens medveten om att han försökte köra runt problemet och hans feedback gav mekarna helt fel signaler och inställningarna på bilen gick i käpprätt fel riktning. Med sådana kunskaper blir man inte mästare. Men Ronnie kunde i princip hoppa i vilken bil som helst och köra snabbare än den som normalt körde bilen.PC: skrev:Nisse skrev:Blir snabbt rätt tråkigt när man började plocka upp fram alla förolyckade och skadade chafförer från forntiden.
68 Hade kanske sett annorlunda ut med Clark i livet
94 Hade kanske sett en annan avslutning med Senna i livet
etc.Jag kombinerar dessa två citat och lägger till 1978 på listan.JTärnström skrev:Min definition av uppkörd i det här sammanhanget är väl snarast att det fanns andra förare som var bättre, egentligen, eller att konkurrenterna snarare förlorade titeln än att mästaren vann den. Stallorder betyder inte så mycket för min del. Det har alltid varit en del av sporten. I så fall borde Fangio vara med på listan...
Andretti var en värdig mästare, javisst, men han hade en team-kollega som hela året fick köra med "det som blev över"...
Ronnie körde andra-bilen och när den inte fungerade fick han köra fjolårsbilen, tog av uppenbara skäl inte några poäng i de tre sista tävlingarna och slutade ändå tvåa i mästerskapet, 12 poäng efter.
Dock, hade inte den tragiska olyckan på Monza inträffat så är det ändå inte säkert att Ronnie hade fått köra om det eftersom detta var en tid då man hade tydligt definierade förste- och andre-förare.
Förresten, ett exempel på Andrettis förmåga att ställa in en bil var när han 1982, efter att ha slutat i Formel 1, gjorde ett inhopp på förfrågan av Enzo Ferrari i Italiens GP och satte sin Ferrari på pole. Då var Andretti 42 år.
Senast redigerad av JTarnstrom den mån jul 21, 2008 12:26, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
DC hade inte kunnat utmana Häkkinen ens omhan hade velat. Häkkinen var på en annan planet än DC när det gällde att köra bil. Jag tror att det var 98-99 som Häkkinen kvalade ut DC med 26-6 eller något liknande... Något som Räikkönen inte var i närheten av för övrigt, men det visar lite vad vi talar om - Häkkinen hade styrkan att ta sig an Schumacher (även om Schumacher var den bättre av dem i slutänden).EnzoF1 skrev:Jaså, borde inte Kimi ha ökat tempot då i samband med depåstoppet?Geer skrev:Med dom sektortider Massa gjorde i samband med depåstoppet i Brasilien är det ingen tvekan om att Kimi gjorde det helt på egen hand. Massa gav inte bort något.EnzoF1 skrev:Du glömmer Kimis fenomenala "omkörning" av Massa i sista loppet.
I WM räknas poängen från alla lopp under året.
Det är väl främst en förare genom tiderna som ständigt varit uttalad förstaförare och där stallkompisen aldrig fått chans att utmana om titeln.
Det måste väl vara uppkörda titlar om något ?
Är det verkligen nån som är så naiv att han eller hon tror att Massa körde för att vinna?
Som jag sagt flera gånger, självklart ska Massa bjuda på segern, allt annat är tjänstefel. Men det blir uppkört.
Annars håller jag med dig, DC fick aldrig utmana Häkkinen, så visst var det två uppkörda titlar, i synnerhet den andra.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vad du glömmer är att Massa släppte Kimi nära sig innan han gick i depå och sedan gjorde långsamma utvarv,PeppeF1 skrev:Vilket han gjorde genom att sänka varvtiderna med halvsekunden jämfört med när han låg bakom Massa före stoppet.EnzoF1 skrev: Jaså, borde inte Kimi ha ökat tempot då i samband med depåstoppet?
Att Massa sedan märkligt nog tappar tempot just under det varv Kimi är i depå är ju märkligt, men det var väl tur för Kimi, så att han kunde komma ut strax före. Att Massa inte hade några problem att sedan öka tempot var ju märkligt även det.
Vet inte varför jag ens diskuterar, vissa ser ju inte skogen för bara träd.
Du får gärna fortsätta tro att de rejsade om det, Kimi, Massa och stallet har redan klargjort hur det låg till, men Kimis fans vill ju ha en egen sanning... som vanligt.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vad Massas tempo har att göra med hurvida Kimi ökade farten eller inte vet jag inte, du får gärna förklara det för det var väl vad du hävdade och jag svarade på?EnzoF1 skrev:Vad du glömmer är att Massa släppte Kimi nära sig innan han gick i depå och sedan gjorde långsamma utvarv,PeppeF1 skrev:Vilket han gjorde genom att sänka varvtiderna med halvsekunden jämfört med när han låg bakom Massa före stoppet.EnzoF1 skrev: Jaså, borde inte Kimi ha ökat tempot då i samband med depåstoppet?
Att Massa sedan märkligt nog tappar tempot just under det varv Kimi är i depå är ju märkligt, men det var väl tur för Kimi, så att han kunde komma ut strax före. Att Massa inte hade några problem att sedan öka tempot var ju märkligt även det.
Vet inte varför jag ens diskuterar, vissa ser ju inte skogen för bara träd.
Du får gärna fortsätta tro att de rejsade om det, Kimi, Massa och stallet har redan klargjort hur det låg till, men Kimis fans vill ju ha en egen sanning... som vanligt.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Alla varvtider finns på http://forix.autosport.com/PeppeF1 skrev:Vad Massas tempo har att göra med hurvida Kimi ökade farten eller inte vet jag inte, du får gärna förklara det för det var väl vad du hävdade och jag svarade på?EnzoF1 skrev:Vad du glömmer är att Massa släppte Kimi nära sig innan han gick i depå och sedan gjorde långsamma utvarv,PeppeF1 skrev: Vilket han gjorde genom att sänka varvtiderna med halvsekunden jämfört med när han låg bakom Massa före stoppet.
Att Massa sedan märkligt nog tappar tempot just under det varv Kimi är i depå är ju märkligt, men det var väl tur för Kimi, så att han kunde komma ut strax före. Att Massa inte hade några problem att sedan öka tempot var ju märkligt även det.
Vet inte varför jag ens diskuterar, vissa ser ju inte skogen för bara träd.
Du får gärna fortsätta tro att de rejsade om det, Kimi, Massa och stallet har redan klargjort hur det låg till, men Kimis fans vill ju ha en egen sanning... som vanligt.
Kuggfrågan är om Massa sänkte tempot när Kimi var i depån eller efter det att Kimi kom ut före honom.
Massas varvtider var:
Varv 52: 1'12.965
Varv 53: 1'12.987
Varv 54: 1'15.037
Jag vet svaret
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Graining?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För mig är den diskussionen egentligen fullständigt ointressant eftersom jag anser det vara rena vansinnet att inte låta Kimi passera Massa. För mig är det inte det som gör Kimis prestation mer eller mindre värd. Och det är inte heller hans fel att konkurrenterna skänkte bort titeln till honom. Det är bara ett faktum att han vann titeln mindre på egen kraft än på andras misstag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Var det inte Ferrari som höll på att ge Hamilton titeln pg.av. massa misstag 2007 ?JTarnstrom skrev:För mig är den diskussionen egentligen fullständigt ointressant eftersom jag anser det vara rena vansinnet att inte låta Kimi passera Massa. För mig är det inte det som gör Kimis prestation mer eller mindre värd. Och det är inte heller hans fel att konkurrenterna skänkte bort titeln till honom. Det är bara ett faktum att han vann titeln mindre på egen kraft än på andras misstag.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Inte som jag ser det. McLaren fumlade hela säsongen, misslyckades med att hantera sina förare, fattade vansinniga beslut baserat på den interna konflikten och kastade bort en given seger i de två sista loppen. Ferrari gjorde också misstag men det var liksom när påsen skulle knytas ihop, när allt redan var klart som McLaren och Hamilton klantade sig.Geer skrev:Var det inte Ferrari som höll på att ge Hamilton titeln pg.av. massa misstag 2007 ?JTarnstrom skrev:För mig är den diskussionen egentligen fullständigt ointressant eftersom jag anser det vara rena vansinnet att inte låta Kimi passera Massa. För mig är det inte det som gör Kimis prestation mer eller mindre värd. Och det är inte heller hans fel att konkurrenterna skänkte bort titeln till honom. Det är bara ett faktum att han vann titeln mindre på egen kraft än på andras misstag.
Med tanke på det som hände förra året tycker jag inte att det var någon som egentligen hade gjort sig riktigt förtjänt av titeln. Hamilton var med undantag för de sista racen den som var den bästa föraren sett till hela säsongen men man får inte vinna en titel när man klappar ihop så totalt som han gjorde.
Det bästa hade varit om ingen titel hade delats ut överhuvudtaget.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Inte som jag ser det. McLaren fumlade hela säsongen, misslyckades med att hantera sina förare, fattade vansinniga beslut baserat på den interna konflikten och kastade bort en given seger i de två sista loppen. Ferrari gjorde också misstag men det var liksom när påsen skulle knytas ihop, när allt redan var klart som McLaren och Hamilton klantade sig.Geer skrev:Var det inte Ferrari som höll på att ge Hamilton titeln pg.av. massa misstag 2007 ?JTarnstrom skrev:För mig är den diskussionen egentligen fullständigt ointressant eftersom jag anser det vara rena vansinnet att inte låta Kimi passera Massa. För mig är det inte det som gör Kimis prestation mer eller mindre värd. Och det är inte heller hans fel att konkurrenterna skänkte bort titeln till honom. Det är bara ett faktum att han vann titeln mindre på egen kraft än på andras misstag.
Med tanke på det som hände förra året tycker jag inte att det var någon som egentligen hade gjort sig riktigt förtjänt av titeln. Hamilton var med undantag för de sista racen den som var den bästa föraren sett till hela säsongen men man får inte vinna en titel när man klappar ihop så totalt som han gjorde.
Det bästa hade varit om ingen titel hade delats ut överhuvudtaget.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
Uppkört enligt mig!
1973. Emerson och Ronnie sopar rent men Stewart tar poängen
Eller det kansek inte ska klassas som uppkört.
Annars så är jag lite besviken på att Williams inte kunde hjälpa JPM bättre 2003.
Schumis titel 1995 var väl uppkörd med tanke på att Ikonen Hill klantade sig så jävligt det året.
Prost 93 och Mansell 92 är inga titlar att vara stolt över.
1978 Andretti. Visst fan var han värld det efter att under 2 säsonger utvecklat och kört skit men ändå uppkört!!
1973. Emerson och Ronnie sopar rent men Stewart tar poängen
Eller det kansek inte ska klassas som uppkört.
Annars så är jag lite besviken på att Williams inte kunde hjälpa JPM bättre 2003.
Schumis titel 1995 var väl uppkörd med tanke på att Ikonen Hill klantade sig så jävligt det året.
Prost 93 och Mansell 92 är inga titlar att vara stolt över.
1978 Andretti. Visst fan var han värld det efter att under 2 säsonger utvecklat och kört skit men ändå uppkört!!
Lite äldre, lite långsammare
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: sön aug 12, 2007 19:51
En liten fundering om uppkörda titlar.
Om man sladdar av (förarmisstag ?) Europas gp nurburgring -03
och sitter "som en pinne i skiten" fast i sandfållan, fram rusar ett antal funktionärer och puttar ut bilen på banan igen som kan fortsätta imål och ta 4 mkt. viktiga poäng. Detta gör att Kimi blir rånad på sin första titel av MS, skillnaden blev till slut bara 2 poäng.
Fick MS titeln uppkörd då, och isåfall var det funktionärerna som körde upp den ??
mvh Boxster
Om man sladdar av (förarmisstag ?) Europas gp nurburgring -03
och sitter "som en pinne i skiten" fast i sandfållan, fram rusar ett antal funktionärer och puttar ut bilen på banan igen som kan fortsätta imål och ta 4 mkt. viktiga poäng. Detta gör att Kimi blir rånad på sin första titel av MS, skillnaden blev till slut bara 2 poäng.
Fick MS titeln uppkörd då, och isåfall var det funktionärerna som körde upp den ??
mvh Boxster
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: mån jul 14, 2008 15:45
Genom tiderna mest uppknuffade titeln?Boxster skrev:En liten fundering om uppkörda titlar.
Om man sladdar av (förarmisstag ?) Europas gp nurburgring -03
och sitter "som en pinne i skiten" fast i sandfållan, fram rusar ett antal funktionärer och puttar ut bilen på banan igen som kan fortsätta imål och ta 4 mkt. viktiga poäng. Detta gör att Kimi blir rånad på sin första titel av MS, skillnaden blev till slut bara 2 poäng.
Fick MS titeln uppkörd då, och isåfall var det funktionärerna som körde upp den ??
mvh Boxster
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Var det några regler som bröts?Boxster skrev:En liten fundering om uppkörda titlar.
Om man sladdar av (förarmisstag ?) Europas gp nurburgring -03
och sitter "som en pinne i skiten" fast i sandfållan, fram rusar ett antal funktionärer och puttar ut bilen på banan igen som kan fortsätta imål och ta 4 mkt. viktiga poäng. Detta gör att Kimi blir rånad på sin första titel av MS, skillnaden blev till slut bara 2 poäng.
Fick MS titeln uppkörd då, och isåfall var det funktionärerna som körde upp den ??
mvh Boxster
Blev han omsläppt?
Är det uppkört om man får punka men lyckas ta sig i depå för att byta däck och sedan få poäng i loppet?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: lör okt 06, 2007 11:05
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Om bilen står illa till på banan var de tillåtna att ge hjälp. Från och med i år har de ändrat på de reglerna tror jag, alla parkeringsplatser till trots.Strangiato88 skrev:Ja, funktionärerna får väl inte hjälpa, eller?EnzoF1 skrev:Var det några regler som bröts?
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: sön aug 12, 2007 19:51