FRANKRIKES GP 2008 - MAGNY-COURS
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
FRANKRIKES GP 2008 - MAGNY-COURS
Loppets officiella namn: FORMULA 1 GRAND PRIX DE FRANCE 2008
Banbeskrivning: Magny-Cours
Banlängd: 4.411 km, antal varv: 70, startförskjutning: 0.184 km, distans: 308.586 km
Tidschema (Bästa tid från 2007 inom parantes)
Fredag 2008-06-20, CET
Träning 1 10:00-11:30 (K.Räikkönen - Ferrari 1:15.382)
Träning 2 14:00-15:30 (F.Massa - Ferrari 1:15.453)
Lördag 2008-06-21, CET
Träning 3 11:00-12:00 (L.Hamilton - McLaren 1:14.843)
Kvalificering 14:00-15:00 (F.Massa - Ferrari 1:15.034)
Söndag 2008-06-22, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla 17 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:30:54,200
2006: Michael Schumacher - Ferrari # 1:32:07,803
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:31:22,233
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:30:18,133
2003: Ralf Schumacher - Williams # 1:30:49,2132
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:32:09,837
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:33:35,636
2000: David Coulthard - McLaren # 1:38:05,538
1999: Heinz-Harald Frentzen - Jordan # 1:58:24,343
1998: Michael Schumacher - Ferrari # 1:34:45,026
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 1:38:50,492
1996: Damon Hill - Williams # 1:36:28,795
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:38:28,429
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:38:35,704
1993: Alain Prost - Williams # 1:38:35,241
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:38:08,459
1991: Nigel Mansell - Williams # 1:38:00,056
Alla 17 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:15,034
2006: Michael Schumacher - Ferrari # 1:15,493
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:14,412
2004: Fernando Alonso - Renault # 1:13,698
2003: Ralf Schumacher - Williams # 1:15,019
2002: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:11,985
2001: Ralf Schumacher - Williams # 1:12,989
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:15,632
1999: Rubens Barrichello - Stewart # 1:38,441
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:14,929
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 1:14,548
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:15,989
1995: Damon Hill - Williams # 1:17,225
1994: Damon Hill - Williams # 1:16,282
1993: Damon Hill - Williams # 1:14,382
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:13,864
1991: Riccardo Patrese - Williams # 1:14,559
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Krocktestare, menar du...platt skrev:LH får bli testförare...PC: skrev:Du menar att DC byter plats med Heikki eller LH, eller vad...?platt skrev:Det skulle vara om Coulthard skulle klara av det för den goda sakens skull, han verkar vara på hugget den gamla playboyen
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
OOOOOOOOH vad gott det vore med en seger av Felipe Massa i Frankrike.
Hamilton är vad jag förstått nerflyttad till skamvrån. Kimi är stressad, så det är upplagt för en fight mellan Kubica och Massa.
Hamilton är vad jag förstått nerflyttad till skamvrån. Kimi är stressad, så det är upplagt för en fight mellan Kubica och Massa.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Söderhamn, Sweden
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
BMW var väl bra i Frankrike förra året + att dom har självförtroende. Får dom bara till kvalifiseringen så skall det nog gå bra.
Kimi hade väl en dip förra året också vid samma tillfällen, men kom tillbaks lagom till Frankrikes GP. Han var väl ganska nära att ta sin första seger här 2002. http://www.grandprix.com/gpe/rr691.html
Kimi hade väl en dip förra året också vid samma tillfällen, men kom tillbaks lagom till Frankrikes GP. Han var väl ganska nära att ta sin första seger här 2002. http://www.grandprix.com/gpe/rr691.html
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:56
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:56
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
Här är tiderna för fredagens andra fria. Kimi's långa stinter är ingen lek...
http://www.fia.com/francegp/documents/F ... _Times.pdf
http://www.fia.com/francegp/documents/F ... _Times.pdf
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Trots en hård midsommaraftons kväll reagera jag oxå på att dom "glömde" Nico. Det ska bli kul och höra vad dom säger i morgonBopper skrev:Verkar som Blomman och Eje glömde bort Nico som flyttas ner 10 platser, så då slipper ju Sutil att starta sist även i detta lopp
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Ferrari verkar vara helt i en klass för sig på Magny cours. Det ser ut att kunna bli en enkel dubbelseger för Ferrari. BMW-Sauber var inte alls med på denna bana.
Dagens
Flippar: Ferrari, Alonso och Trulli. Renault ser ut att krypa närmare toppstallen. Toyota ser bra ut på denna bana.
Floppar: BMW-Sauber, Heikki Kovalainen, han kör inte alls bra för tillfället. Lewis kommer säkert före honom i mål imorgon.
Dagens
Flippar: Ferrari, Alonso och Trulli. Renault ser ut att krypa närmare toppstallen. Toyota ser bra ut på denna bana.
Floppar: BMW-Sauber, Heikki Kovalainen, han kör inte alls bra för tillfället. Lewis kommer säkert före honom i mål imorgon.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Undra vilket varv Alonso poffar sin Renault på imorgon? De har förmodligen trimmat den lika mycket som inför Barca.
Annars bra kval av Ferrrari, men tror Massa leker hem det ganska enkelt imorgon. Han har sett mycket bra ut.
Heidfeld verkar ha det svårt och får nog snart se upp så inte Theissen och grabbarna i BMW tröttnar. Speeden finns ju uppenbarligen i bilen vilket Kubica bevisar gång på gång.
Skönt att inga McLaren är inom de nio främsta, precis där de hör hemma.
Kul också att Piquet får en hyfsat bra startplacering. Kanske läge för någon poäng imorgon!?
Annars bra kval av Ferrrari, men tror Massa leker hem det ganska enkelt imorgon. Han har sett mycket bra ut.
Heidfeld verkar ha det svårt och får nog snart se upp så inte Theissen och grabbarna i BMW tröttnar. Speeden finns ju uppenbarligen i bilen vilket Kubica bevisar gång på gång.
Skönt att inga McLaren är inom de nio främsta, precis där de hör hemma.
Kul också att Piquet får en hyfsat bra startplacering. Kanske läge för någon poäng imorgon!?
Ferrari.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lite konstigt att man bestraffar Heikki, såg inte ut som om han hade någonstans att ta vägen riktigt.
Det förklarar också hans fart i kvalet, tydligen ändrade man strategi innan Q3 och tankade upp hans bil rejält när det blev klart med straffet.
Något som får en att undra, är det verkligen bättre att ha en tung bil i ruta tio som det blev nu än en lätt bil i en potentiell ruta fem?
Beror väl självklat på vad resten av fältet gör men utan att ha belägg för det känns det som att en tung bil mitten i fältet nästan alltid är sämre än en lätt bil i främre delen... ...eller nåt.
Det förklarar också hans fart i kvalet, tydligen ändrade man strategi innan Q3 och tankade upp hans bil rejält när det blev klart med straffet.
Något som får en att undra, är det verkligen bättre att ha en tung bil i ruta tio som det blev nu än en lätt bil i en potentiell ruta fem?
Beror väl självklat på vad resten av fältet gör men utan att ha belägg för det känns det som att en tung bil mitten i fältet nästan alltid är sämre än en lätt bil i främre delen... ...eller nåt.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
ruta fem? Skulle Heikki mot all förmodan tagit pole position, så skulle han väl få starta från ruta sex? Nåvä,l nu fanns det inte en chans att han skulle klara pole. Möjligen en tredje plats med lite tur, men starta åtta eller 10a är ju ingen större skillnad.
Sedan har väl nästan alltid McLaren tankat mycket när de inte hänger med i kvalen. De har fåt för sig att det är snabbaste sättet att avverka 30 mil.
Sedan har väl nästan alltid McLaren tankat mycket när de inte hänger med i kvalen. De har fåt för sig att det är snabbaste sättet att avverka 30 mil.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Okej, ruta sex till åtta då.
Spelar inte så stort piano, det jag funderar lite på är hur man resonerar när det bombsäkert är bättre att ha en tung bil från ruta tio än att ha en lätt?
En lätt bil och klämma några platser på första varvet i Adelaide eller försöka hålla framstormande 15-16:e-placerade bilar med kamikaze-tendenser bakom sig? Det går inte ihop, men så är jag ingen strateg i McLaren heller
Spelar inte så stort piano, det jag funderar lite på är hur man resonerar när det bombsäkert är bättre att ha en tung bil från ruta tio än att ha en lätt?
En lätt bil och klämma några platser på första varvet i Adelaide eller försöka hålla framstormande 15-16:e-placerade bilar med kamikaze-tendenser bakom sig? Det går inte ihop, men så är jag ingen strateg i McLaren heller
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Om det är den situationen där Hekki får stanna av pga av att där är en bil framför han är det bedrövligt straff. Var skulle han ta vägen. Bilen framför körde jättesakta och Hekki hade sin 110% tid att tänka på.Cheever skrev:Lite konstigt att man bestraffar Heikki, såg inte ut som om han hade någonstans att ta vägen riktigt.
Det förklarar också hans fart i kvalet, tydligen ändrade man strategi innan Q3 och tankade upp hans bil rejält när det blev klart med straffet.
Något som får en att undra, är det verkligen bättre att ha en tung bil i ruta tio som det blev nu än en lätt bil i en potentiell ruta fem?
Beror väl självklat på vad resten av fältet gör men utan att ha belägg för det känns det som att en tung bil mitten i fältet nästan alltid är sämre än en lätt bil i främre delen... ...eller nåt.
Anser att kvalreglerna är katastrof.
Vad skulle Hekki göra i denna situation utan att bli straffad kan man undra?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Eller så skulle Nakajima inte köra om för att sedan köra saktare!Geer skrev:Dom ansåg att HK kört på tok för sakta i denna situation och att det var därför Nakajima körde om honom. Kan hända att dom läst fel i alla data ?olag skrev: Vad skulle Hekki göra i denna situation utan att bli straffad kan man undra?
Eller också borde HK kört lite fortare ?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Det är ju som vanligt när cirkusen kommer till en halvtrist bana och man försöker hotta upp försnacket med att det kan börja ösregna. Jag tror inte att det blir något regn. Om det kommer något kommer det nog på måndag.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Heikki var bra idag!
Som sagt mycket konstigt att inte Kimi åkte på någon flagga. Att ha ett avgasarör fladdrande på bilen i 300 km/h känns inte så säkert.
Som sagt mycket konstigt att inte Kimi åkte på någon flagga. Att ha ett avgasarör fladdrande på bilen i 300 km/h känns inte så säkert.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga