Nelson Piquet Jr. snart sparkad?

Kungaklassen av motorsport...
Kubica08

Nelson Piquet Jr. snart sparkad?

Inlägg av Kubica08 »

Hur länge tror ni han sitter kvar?

Briatore är inte direkt känd för att vara sympatisk...

Fråga bara JJ Lehto...
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Tror Nelsinho sitter ganska högt när han har lädret i bakfickan o hur det än är med sympatierna så undrar jag det inte smäller ganska högt på Briatores lista. Är han inte killens manager också? Tror inte den gode Flavio sysslar med kapitalförstöring i den skalan :)
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Patrik L skrev:Tror Nelsinho sitter ganska högt när han har lädret i bakfickan o hur det än är med sympatierna så undrar jag det inte smäller ganska högt på Briatores lista. Är han inte killens manager också? Tror inte den gode Flavio sysslar med kapitalförstöring i den skalan :)
Briatores älskar pengar och fina flickor men om han tycker att Piquten har skitit i det blå skåpet så åker han och det har han så han åker inom den närmaste tiden :up:
Kubica08

Inlägg av Kubica08 »

Testiderna från igår (14.06.2008) avslöjar att de vill höja Nelsons självfötroende genom att köra bilen med nya däck och minimalt med bränsle..

Vi får se om en vecka om det har fungerat :)
ALF

Inlägg av ALF »

Han har ju inte lyckats få sparken ännu, och efter tyskland så får han väl köra ett par race till.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Han lär nog köra säsongen ut, men jag tvivlar på att han får förnyat förtroende nästa år.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det tog sin tid!

Nu är det bara Kovalainen, Nakajima och Barrichello kvar så är jag nöjd!
Bild
Användarens profilbild
Eau Rouge

Re: Nelson Piquet Jr. snart sparkad?

Inlägg av Eau Rouge »

Kubica08 skrev:
Fråga bara JJ Lehto...
Eller Fisichella. Vill minnas att Flav inte var så schysst mot italienaren i Benetton en gång tiden...
Ferrari.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Han verkar bitter!

I have received notice from the Renault F1 team of its intention to stop me from driving for them in the current F1 season. I want to say thanks to the small group who supported me and that I worked together at Renault F1, although it is obviously with great disappointment that I receive such news. But, at the same time, I feel a sense of relief for the end of the worst period of my career, and the possibility that I can now move on and put my career back on the right track and try to recover my reputation of a fast, winning driver. I am a team player and there are dozens of people I have worked with in my career who would vouch for my character and talent, except unfortunately the person that has had the most influence on my career in Formula 1.

I started racing at the age of eight and have broken record after record. I won every championship I raced in go-karts. I was South American F3 champion, winning 14 races and getting 17 pole positions. In 2003 I went to England, with my own team, to compete in the British F3 championship. I was champion there as well, winning 12 races and getting 13 pole positions. In fact I was the youngest ever champion. I raced GP2 in 2005 and 2006, winning five races and scoring six pole positions. I had a great season in my second year, only missing out on the championship to Lewis Hamilton due to technical mistakes of our team, which I take as my own as well, including running out of fuel during a race. I set the record in GP2 for the first driver to have a perfect weekend, scoring the maximum points available, in Hungary 2006. No-one matched that until July 2009 when Nico Hulkenberg did in at Nurburgring.

The path to F1 was always going to be tricky, and my father and I therefore signed a management contract with Flavio Briatore, who we believed was an excellent option with all the necessary contacts and management skills. Unfortunately, that was when the black period of my career started. I spent one year as a test driver, where I only did a handful of tests, and the next year started as a race driver with Renault. After the opening part of the season, some strange situations began to happen. As a beginner in F1, I could only expect from my team a lot of support and preparation to help me in getting up to the task. Instead, I was relegated as "someone who drives the other car" with no attention at all. In addition, on numerous occasions, fifteen minutes before qualifying and races, my manager and team boss (Briatore) would threaten me, telling me if I didn't get a good result, he had another driver ready to put in my place. I have never needed threats before to get results. In 2008 I scored 19 points, finished once on the podium in second place, having the best debut year of a Brazilian driver in F1.

For the 2009 season Briatore, again acting both as my manager and team boss of Renault F1, promised me everything would be different, that I would get the attention I deserved but had never received, and that I would get "at least equal treatment" inside the team. He made me sign a performance-based contract, requiring me to score 40% of Fernando Alonso's points by mid-way through the season. Despite driving with Fernando, two-time world champion and a really excellent driver, I was confident that, if I had the same conditions, I would easily attain the 40% of points required by the contract.

Unfortunately, the promises didn't turn into reality again. With the new car I completed 2002km of testing compared to Fernando's 3839km. Only three days of my testing was in dry weather - only one of Fernando's was wet. I was only testing with a heavy car, hard tyres, mostly on the first day (when the track is slow and reliability is poor), or when the weather was bad. Fernando was driving a light car with soft tyres in the dry, fine conditions. I never had a chance to be prepared for the qualifying system we use. In Formula 1 today, the difference between 1st and 15th position is sometimes less than a second. It means that 0.2 or 0.3s can make you gain eight positions.

In addition to that, car development is now happening on a race-to-race basis due to the in season testing ban. Of the first nine races that I ran this year, in four of them Fernando had a significant car upgrade that I did not have. I was informed by the engineers at Renault that in those races I had a car that was between 0.5 and 0.8s a lap slower than my teammate. If I look at Germany (where I out-qualified my teammate despite that), if I had that advantage in qualifying I would be fifth and not tenth. If we had that difference in the race, I would have finished ahead of my teammate, which I did in Silverstone, despite him having upgrades that I did not have.

I believe without doubt in my talent and my performance. I didn't get this far by getting bad results. Anyone who knows my history knows that the results I am having in F1 do not match my CV and my ability. The conditions I have had to deal with during the last two years have been very strange to say the least – there are incidents that I can hardly believe occurred myself. If I now need to give explanations, I am certain it is because of the unfair situation I have been in the past two years. I always believed that having a manager was being a part of a team and having a partner. A manager is supposed to encourage you, support you, and provide you with opportunities. In my case it was the opposite. Flavio Briatore was my executioner.

Being under pressure is not new to me. I have had criticism throughout my career, and have also had a lot of expectations put on me due to my name. Up until now I always met those expectations – surpassed them even. I have never before felt the need to defend myself or fight back from rumours and criticism because I knew the truth and I just wanted to concentrate on racing – I didn't ever let it affect me. Fortunately, I can now say to those people who supported me through my career that I'm back on the good tracks and considering the options for a new start in my F1 career in a fair and positive way.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Han är ju ärlig i alla fall. Sedan tror jag att det ligger mycket i hans kritik mot Thong-Flavio. Han har alltid varit taskig mot den förare som råkar vara sämst i stallet för tillfället. Jag tror att Button, Wurz, Fisichella och Trulli kan berätta samma historia som Piquet Jr.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer

Inlägg av Geer »

Han säger säkert som det är. Men hade det inte varit smartare att hålla käft. Vem vet vilka tillfällen som kan dyka upp i framtiden.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Visst, Flavio är nog taskig men inte ger han dem en sämre bil för det!

Det gäller att överbevisa gubbfan att man är bra. Lill-Piquet hade helt enkelt inte nerver och kunskap till det.
Bild
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Pastis skrev:Visst, Flavio är nog taskig men inte ger han dem en sämre bil för det!

Det gäller att överbevisa gubbfan att man är bra. Lill-Piquet hade helt enkelt inte nerver och kunskap till det.
Tänk om han bara haft någon som kunnat massera hans ego också...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag skulle nog också bli bitter om min stallchef och manager hotade mig med sparken en kvart före tävling. Vid upprepade tillfällen också.
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Lite av problemet för högprofil serierna i motorsport är väl att talangerna inte får den tid det tar att utvecklas. Nu vet jag inte hurvida detta kan relateras till Nelsinho, kanske är det så enkelt att F1 är så billigt nu att Flavy inte behöver hans pengar längre, men jag har hört från WRC håll att det anses ta ca 4 år i serien för att införskaffa nödvändig erfarenhet till att kunna göra bra resultat och har undrat om liknande villkor inte gäller i F1 också egentligen.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Problemet är nog fortfarande att det inte testas något. Men ingen ska behöva 4 år på sig att prestera i F1, det måste ske inom en säsong. Att vänja sig och testa runt kan man går i GP2 eller någon annan feeder serie i F1 är det "the best of the best". Till den gruppen hör inte Piquet
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Håller med. Det finns bevisligen grabbar som klarar att leverera från början i F1.
Med leverera menar jag inte nödvändigtvis att vinna tävlingar men visa att man kan köra med en låg felprocent.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fast Piquet Jr kom in i F1 under betydligt jobbigare omständigheter än många andra förare. Bilen var okörbar, tester var begränsade och vid sidan av Alonso skulle han ju förlora i varje jämförelse.

Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Nelsinho måtte ha klart med nästa projekt, han borde väl ha bränt en o annan bro med sitt utspel?

Absolut finns det exempel där någon kommer in direkt från typ F3 o presterar direkt a la Kimi men de, ska vi säga, extrema förmågorna från en annan planet (i min bok Kimi, Alonso, Hamilton) är ganska få och de bör nog också ha turen att gå rätt in i ett dominerande team. Men det finns andra exempel också: hur lång tid tog det inte för Häkkinen att utvecklas till ett världsmästarämne?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

platt skrev: Briatores älskar pengar och fina flickor men om han tycker att Piquten har skitit i det blå skåpet så åker han och det har han så han åker inom den närmaste tiden :up:
:clap: :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

platt skrev:
platt skrev: Briatores älskar pengar och fina flickor men om han tycker att Piquten har skitit i det blå skåpet så åker han och det har han så han åker inom den närmaste tiden :up:
Inbördes beundran, va e de för trams..? Här tar vi det ett steg längre! :lol:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

PC: skrev:
platt skrev:
Varför ska man inte stoltsera med att man har rätt? När det gäller mina egna gissningar så brukar dom vara fel. Så varför inte.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

platt skrev:
PC: skrev:
platt skrev: :clap: :D
Varför ska man inte stoltsera med att man har rätt? När det gäller mina egna gissningar så brukar dom vara fel. Så varför inte.
I retorikens värld är det ett " Big No-No". :saucy:
Du tar liksom udden av din egen prestation... var mera 8) . :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Får en känsla av att Piquet inte gillar sin fd teamboss:
http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/08/ ... -briatore/

"If you listen to the pit wall radio, it's like a joke; he hasn't got a clue what is happening in the race - sometimes he asks if a driver has slick or wet tyres when it is obvious." :)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Piquet Jr gör väl inte sig själv några tjänster men å andra sidan vet jag inte om skadan kanske är så stor när allt kommer omkring. Jag har alltid varit kluven när det gäller Briatore. Han är uppenbarligen fruktansvärt skicklig på den affärsmässiga biten och att skaffa fram rätt folk (utom till just andrasitsen i stallet). Hans sätt att hänga ut förare har jag dock aldrig gillat och det är inte mer än rätt att han får smaka lite på egen medicin. Det ligger säkert en del sanning bakom Piquets ord.