Hamiltons nybörjarmisstag

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alonso vill nog inget hellre än att Ron ger honom sparken, det vore kanon. Han kan få ekonomisk kompensation från Ron för att kontraktet bryts i förtid samtidigt som Alonsos nya stall inte behöver betala McLaren dyra pengar för att lösa Alonso från kontraktet.

Rena jackpot för Alonso i så fall!

Ron kanske har ett trumfkort om han kan tvinga Alonso till ett sabbatsår, men jag misstänker att det finns klausuler i kontraktet som föreskriver att Alonso ska köra om han har kontrakt med McLaren.

Så - frågan är vem som kan hålla ut längst av de två och hur förhandlingarna går. McLaren har ju behov av lite extrapengar.

Det känns ändå som Alonso är den som har råd att vänta längst av de två.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lemon skrev: När Schumacher, Villeneuve, Häkkinen och Alonso tog sina titlar hade dom svagt eller obefintligt motstånd från teamkompisen. I år är första gången sen 1996, när Hill och Villy slogs om det, som två teamkompisar kämpar om titeln i sista loppet. Hade Ferrari eller McLaren haft en given försteförare redan i inledningen på säsongen hade vi aldrig haft den här rafflande upplösningen på denna säsong.
Jag vet inte riktigt om alla håller med dig om att Häkkinen inte hade motstånd från sin stallkamrat 8) Alonso hade kanske inget vidare motstånd i Fisico heller men Schumacher är ju den enda som hade hjälpryttare istället för stallkamrater.

Alonso sa ju själv igår att han "inte visste" om han skulle vara kvar nästa år. På F1-språk är ju det i princip ett 100% uttalande om att han aldrig mer kommer att sätta sin fot i Woking eller var fan dom håller hus nuförtiden så det är väl tveksamt om det bara är Ron som ska "bestämma sig"

Jag tror att Massa kommer att bli livsfarlig nästa år och att det står mellan honom och Hamilton om inte Flavio får lite sprutt på kärran. :D
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Cheever skrev: Jag vet inte riktigt om alla håller med dig om att Häkkinen inte hade motstånd från sin stallkamrat 8) Alonso hade kanske inget vidare motstånd i Fisico heller men Schumacher är ju den enda som hade hjälpryttare istället för stallkamrater.

Alonso sa ju själv igår att han "inte visste" om han skulle vara kvar nästa år. På F1-språk är ju det i princip ett 100% uttalande om att han aldrig mer kommer att sätta sin fot i Woking eller var fan dom håller hus nuförtiden så det är väl tveksamt om det bara är Ron som ska "bestämma sig"

Jag tror att Massa kommer att bli livsfarlig nästa år och att det står mellan honom och Hamilton om inte Flavio får lite sprutt på kärran. :D
Om jag inte missminner mig så tog Coulthard inte enda poäng från Häkkinen när han tog titeln 1998. Däremot snodde Coulthard lite poäng från finnen året därpå vilken nästan orsakade att han förlorade titeln till en filbunke som Eddie Irvine.

Jag skulle bli rätt förvånad om Alonso sitter i en McLaren nästa säsong. Alonso vill lämna stallet och Ron vill inte ha honom kvar heller. Det enda som återstår är att lösa det ekonomiska. Inom två veckor har vi förhoppningsvis svaret.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jari skrev:
olag skrev:
jokan skrev:Slå upp ordet RUTIN i ett lexicon :D
Så kan du rätta dig själv :lol:
Ja ja tur vissa hitta något att hacka på.För körningen han gjorde innan misstaget var bättre än många andras..
Före, efter, skitsamma. Han gjorde ett misstag punkt.
Att det var hans första enligt honom själv kan få en ketchupeffekt nu när ganska mycket står på spel.
VSV!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Lemon skrev: Om jag inte missminner mig så tog Coulthard inte enda poäng från Häkkinen när han tog titeln 1998. Däremot snodde Coulthard lite poäng från finnen året därpå vilken nästan orsakade att han förlorade titeln till en filbunke som Eddie Irvine.

Jag skulle bli rätt förvånad om Alonso sitter i en McLaren nästa säsong. Alonso vill lämna stallet och Ron vill inte ha honom kvar heller. Det enda som återstår är att lösa det ekonomiska. Inom två veckor har vi förhoppningsvis svaret.
[Coulthard] släppte ju dessutom förbi Häkkinen i ett lopp -98, så där fick han ungefär lika hårt motstånd som Kimi haft här på slutet.

Jag hoppas Alonso går till BMW, även om jag inte direkt har nåt emot nån av BMW-förararna, tvärtom. Har de förresten kontrakt för nästa år? Båda skulle dessutom duga rätt bra som hjälpryttare till Hamilton, resp. Alonso, då jag inte tror att de är särskilt långt efter, men dock bakom. Gissningsvis även lite mer fogliga än Hamilton och Alonso. Vilket jag förstås inte vet säkert förrän de har testat. Med Alonso skulle förhoppningsvis BMW ramla upp det sista lilla steget som behövs för att komma upp i McLarens och Ferraris klass. Förutom förarkvaliteter så tillför han ju känslan av att de anställda vet att bara de får till en bra bil så har föraren kapacitet att vinna. Annars kan det ju kännas lite mer hopplöst om man tror att även om jag jobbar över och anstränger mig att få till det där problemet så är föraren för dålig för att vinna.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, båda BMW-förarna är bekräftade av BMW för nästa år. Kubica hade redan ett kontrakt för nästa år, och BMW hade en option på Heidfeld de tog upp i somras om jag kommer ihåg rätt.

Men det sägs att Kubica ska vara på väg över till Toyota ändå, vilket i så fall öppnar upp situationen hos BMW ...

Men vad gäller vad Alonso hamnar gissar jag att det i sannolikhetsordning är:

1: Toyota
2: Renault
3: BMW
4: Honda
5: Red Bull
6: McLaren
7: Sabbatsår

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Toyota har pengarna. Där är det nog mer frågan om Alonso tror lika mycket på Toyota som omvänt. Utan tvivel kan Toyota betala större pengar än något annat stall men räcker det för att övertyga Alonso?

BMW har två bra förare och de måste fråga sig om Alonso, med den split som han kan så, ger ett bättre totalresultat än om man behåller Heidfeld och Kubica. Själv är jag tveksam.

Renault. Bägge känner varandra sedan tidigare. Renault lär inte bygga en lika dålig bil till nästa säsong. Betänk att de ganska tidigt under säsongen markerade att de lade ned utvecklinge av årets bil till förmån för att lägga alla resurser på nästa års bil.

Honda verkar föga troligt. Nu får han ju inte Stepney och Coughlan med sig (var det det de hade i kikaren? Var även Alonso tänkt att ingå i ett superstall?)

Red Bull. Om inga andra alternativ finns, men då tror jag ändå sabbatsåret lockar mer, alternativt pension.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Hur är det hos Red Bull? Har de sina förare klara eller letar de nytt efter Coulthard och Webber?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Coulthard är klar, Webber tror jag har ett år kvar på kontraktet men det sägs att han kan ingå i en swap hos McLaren.

Men Red Bull ryktet vad gäller Alonso har uppkommit enbart pga. ett av årets kanske mest intressanta F1-bilder. Alonso på Spa som gäst hos Red Bulls motorhome i paddocken och på övervåningen i möte med bland annat Christian Horner.

Jag tror dock inte att han hamnar där, han har bättre alternativ. Både Toyota och Renault känns bättre än Red Bull, de har egna program medan Red Bull har avdankad Adrian Newey och kundmotorer.

BMW och Honda kräver en hel del flytt av kontrakterade förare som stökar till bilden, men jag tror inget av stallen är dummare än att de inser att möjligheten att kontraktera Alonso inte bör förbises.

Jag hoppas Alonso väljer Toyota, det vore intressant.

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Toyota skulle nog inte vara så bra för Alonso. Dom verkar inte ha rätt folk för att kunna bygga en bra bil.

Renault kan mycket väl bygga en vinnarbil till nästa år. Dom vet hur man bygger en sådan och dom vet vad som passar Alonso. Anledningen till att Alonso säger sig inte vara så intresserad av Renault, handlar nog om en form av löneförhandling. Han ska mjölka ur Flavio så mycket det bara går innan han krattar på för dom igen.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Hur var det nu med hydrauliken i Lille Lewis bil, var det verkligen den som falerade?

En (finsktalande...) arbetskollega till mig hade läst att LH helt enkelt hade sjabblat bort sig bland knapparna på ratten. Han skulle av misstag ha lagt i friläge och fick lite panik att hitta rätt igen.

Rätt eller fel...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

My finger slipped on the steering wheel and I accidentally pressed the button used for the starting sequence," Hamilton confided several hours after the event, according to Montreal's French-language daily newspaper La Presse. :rock:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Geer

Inlägg av Geer »

Christoffer skrev:My finger slipped on the steering wheel and I accidentally pressed the button used for the starting sequence," Hamilton confided several hours after the event, according to Montreal's French-language daily newspaper La Presse. :rock:
Det konstiga är att McLaren fortsätter att hävda att det var fel på växellådan efter Lewis uttalande. Kanske har han inte sagt det eller också är det inte meningen att startknappen skall vara aktiv efter start.
Det kan ju också vara så att man tycker det är viktigare att försvara Lewis en att sanningen kommer fram. Många :quest:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

När McLaren säger något officiellt har vi lärt oss att det inte är sant.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är ju det jag säger - Ron är inte ärlig.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Däremot är saker som står i tidningarna alltid korrekt fakta, speciellt icke fackpress.

Särskilt när det är återgivet ifrån en annan tidning på ett annat språk och ursprunget är lite dunkelt. Det brukar öka tillförlitligheten, eftersom allt ljug försvinner vid översättningen, speciellt om det sker via nån automatisk översättare, eller forumuttolkare.

Jag såg en intervju med nån tysk skvallertidningsredaktör som hade skrivit nåt totalt påhittat om nån skandinavisk prinsessa. Hon hade nåt extra undangömt barn, eller vad det var. Försvaret till publiceringen var att det hade ju kunnat vara sant och då hade hon säkert reagerat så där, det var redaktören säker på. Det verkade logiskt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Var det Ron som var artikelförfattaren?

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Det är ju det jag säger - Ron är inte ärlig.
Till skillnad mot alla andra som är jätteärliga om precis allting...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
Jag tror att det som många retar sig på hos Ron är inte att han är ärligare eller oärligare än någon annan - det är hans sätt att försöka framstå som mer ärlig än någon annan (det är ju vad Ron-speak handlar om; att väva in saker i ett ordnät som ska få tingen att framstå i en annan dager än den uppenbara). Det är fullt möjligt att han tror på det själv, men då handlar det om ett självbedrägeri på undermedvetna nivåer. Jag tror som sagt att Ron har ett ärligt uppsåt att vara just ärlig men det tror jag gäller för de flesta andra människor på planeten. Även Todt och grabbarna. Möjligen är Schumacher undantagen...

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari skrev:

Ja, jämfört med Ron. Allt är ju relativt. Dessutom försöker Ron framstå som Moder Teresa när han egentligen är mer Hin Håle. Kontrasten bygger på intrycket.

Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

Jaha.....då var vi där IGEN.
Skicka lewis på grundkursen Grön=kör---Röd=STOPP :D
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Jävla klant han är
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Strangiato88

Inlägg av Strangiato88 »

Jag är så jävla arg, han SKA ha straff.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Re: .

Inlägg av Jari »

Redbullgerdigvingar skrev:Jokan är helt ute o cyklar, Hamilton behöver knappt köra för att ta VM-Titlen nu
Dubbelfel...
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Strangiato88 skrev:Jag är så jävla arg, han SKA ha straff.
Minst samma straff Kimi fick efter Monaco. :roll:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

När det gäller toppförare som LM och KR så sitter bestraffningarna långt inne. Dom uteblir
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Hur tänker du nu?
I Monaco hände en raceincident där Kimi tappade kontrollen och körde på Sutil. I Kanada stod bilar still pga rött ljus, som rammades av en blåkörande Hamilton. Situationen skall bedömas av domarna nu efter loppet och jag förmodar att skulden faller enkom på Lewis.
Liknande situation friade helt alla inblandade i Monaco.
Har du någon annan information?
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Jari skrev:Hur tänker du nu?
I Monaco hände en raceincident där Kimi tappade kontrollen och körde på Sutil. I Kanada stod bilar still pga rött ljus, som rammades av en blåkörande Hamilton. Situationen skall bedömas av domarna nu efter loppet och jag förmodar att skulden faller enkom på Lewis.
Nico då hur ska han dömmas?.. är det inte race när man kör i depå??
Senast redigerad av olag den sön jun 08, 2008 21:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Ingen teori alls jag bara drar förhastade slut sattser jag tror att det blir ett förar misstag
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

olag skrev:
Nico då hur ska han dömmas?..När är det inte race när man kör i depå??
Nicos insats skall också bedömas och ja, han kommer också få straff.
Skillnaden är väl kanske att Nico inte plockade någon ur racet som inte redan var borta, men som sagt. Han är fortfarande ocksp lite för het i vissa lägen.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Jari skrev:
olag skrev:
Nico då hur ska han dömmas?..När är det inte race när man kör i depå??
Nicos insats skall också bedömas och ja, han kommer också få straff.
Skillnaden är väl kanske att Nico inte plockade någon ur racet som inte redan var borta, men som sagt. Han är fortfarande ocksp lite för het i vissa lägen.
Det kan vara han som plocka bort LH.... Kimi klara att mangla Sutil av banan och fortsätta själva....
arska

Inlägg av arska »

Sådan far, sådan son :-?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Var det bara jag som tyckte att Kimi petade på Hamilton och sen pekade på rödljuset i slutet på depån?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Nä, det såg även jag.
Bild
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Cheever skrev:Var det bara jag som tyckte att Kimi petade på Hamilton och sen pekade på rödljuset i slutet på depån?
Nej han gjorde det... Han ville nog vara snäll och säga att " Man får inte köra på någon bakifrån, Det är inte snällt" :wink:
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Tror ni att han får något straff? Och om han får det, får Nico något?

Visst borde han väl ha tio platser ner nästa lopp. Eller uteslutning från VM 8)
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Nico får inget ting Hamilton får ett varnande finger, vi får se den som har rätt
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

10 platser ned efter kvalificeringen i Frankrike borde båda få.
Bild
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

FIA får ta på sig detta. Detta hade inte hänt om McLaren hade haft den sista depåplatsen som dom borde :D :D
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det blir nog inget straff. Det är inte bra för Hamiltons VM-chanser.
Nico Rosberg gör också massor med klantiga saker. Nu sabbade han sitt lopp också och det kanske är straff nog.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

nu blev de tydligen straffade.
ollowing the stewards investigation into the pitlane accident which took out Kimi Raikkonen and Lewis Hamilton from the Canadian Grand Prix, both Hamilton and Nico Rosberg will lose ten grid positions in the French Grand Prix.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Sami skrev:nu blev de tydligen straffade.
ollowing the stewards investigation into the pitlane accident which took out Kimi Raikkonen and Lewis Hamilton from the Canadian Grand Prix, both Hamilton and Nico Rosberg will lose ten grid positions in the French Grand Prix.
:down: :down: :down: Varför blev detta värre än Kimis situation i Monaco?
Geer

Inlägg av Geer »

Pastis skrev:10 platser ned efter kvalificeringen i Frankrike borde båda få.
Var är långfingret, bespottade nybörjaren och hatobjektet i Kanada reportaget ?

Tippar på 5 platser nedflyttning.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

olag skrev:
Ja, eftersom det hände i depåområdet.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Sami skrev:
olag skrev:
Ja, eftersom det hände i depåområdet.
Tror mer på att det var för en Ferrari fick bryta.... 8)
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Geer skrev:

Pastis kanske tog till sig kritiken och kör en mer sansad stil igen?
Lillis

Inlägg av Lillis »

olag skrev:
Som i verkliga livet, vad är värst? Att du råkar sladda av på en raksträcka eller om du av någon konstig anledning bara kör rakt in i ett par bilar som står vid rödlysen.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Sami skrev:
Geer skrev:

Pastis kanske tog till sig kritiken och kör en mer sansad stil igen?
Viasat tävlingen... 8)
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Stängs inte lille Lewis av på livstid så är det en stor stor skandal!!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz: