MONACOS GP 2008 - MONTE CARLO
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
-
-
-
-
- Varnad
Men vill du ha slagtsmål mellan förare i F1?Gösta skrev:Håller helt med dig. Man borde ha Massa och Alonso som förare!Pastis skrev:Hoppas Ferrari snart byter förare så man kan njuta av de röda bilarna igen!
Hur fopållsfrälst har du blivit egentligen.
Å andra sidan vore det två gnomer som slogs, så skadorna blev nog relativt små...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Om du fick bestämma, vilka förare skulle du vilja ha i Ferrari.Pastis skrev:Hoppas Ferrari snart byter förare så man kan njuta av de röda bilarna igen!
Kimi gjorde nog sitt livs sämsta lopp, på denna nivå i varje fall men jag tycker ändå att dom har den bästa besättningen. Massa ser för tillfället mer ut som en titelkandidat men jag tror att Kimis starka period kommer när dom återvänder till Europa efter Canada.
-
-
- Mr Forza Motorsport
Jag HAR tyckt Kimi och Alonso, men det vette tusan om jag gör så länge till. Kimi verkar överbetald och överskattad, och någon "teamleader" verkar han inte vara. En rå talang, som "bara" är bra när förhållandena passar honom. Trodde i min enfald att han var bättre och kunde styra ett stall på ett bättre sätt och anpassa sig bättre efter bilen.form-ola1 skrev:Om du fick bestämma, vilka förare skulle du vilja ha i Ferrari.Pastis skrev:Hoppas Ferrari snart byter förare så man kan njuta av de röda bilarna igen!
Kimi gjorde nog sitt livs sämsta lopp, på denna nivå i varje fall men jag tycker ändå att dom har den bästa besättningen. Massa ser för tillfället mer ut som en titelkandidat men jag tror att Kimis starka period kommer när dom återvänder till Europa efter Canada.
Men o andra sidan finns det inte många som kan det i fältet. Alonso är kanske den enda som är bra på att leda ett stall... vi får väl se om han kan vända på Renault... det lär ta tid.
-
-
- Mr Forza Motorsport
Äh, inte en chans till att sådant "gnäll" ska gå igenom. Kimi gjorde allt han kunde för att undvika smällen, när han väl tappade kontrollen. Trots det var det klantigt av honom och så dåligt som han körde idag, har jag aldrig sett honom.
Sutil och Gascoyne var naturligvis rätt besvikna efter loppet och då är det lätt att springa iväg till FIA och gnälla.
Sutil och Gascoyne var naturligvis rätt besvikna efter loppet och då är det lätt att springa iväg till FIA och gnälla.
-
-
- Varnad
Alla förare gör misstag lite då och då och Kimi såg faktiskt ganska stabil ut tills han bromsade på sig i St Devote. Innan det såg det ut som om han börjat tänka som "Il Professore" och bara ta hem de poäng som fanns till buds och låta de andra göra bort sig. Med tanke på att vi visste att säkerhetsbilar och väder skulle korta ner fältet per automatik så gjorde han rätt i att inledningsvis avvakta andras misstag.
Både Massa och Hamilton gjorde ju faktiskt också misstag, men de förlorade inte lika mycket. Den enda som tabbade sig mer var väl Nico. (?)
När det sen började lugna ner sig med regnet tyckte man ju att han skulle börja bevaka sin position i loppet genom att svara upp mot varvtiderna hos förarna framför honom, men icke sa nicke. I stället tappade han allt emr och till med Sutil körde stundtals längre perioder fortare än Kimi.
När sen torrdäcken kom på och det började bli dags att sätta in stötarna för positioner och se över vad man hade kvar att hämta i loppet i poäng var han ingenstans och gjorde en riktig Coulthard i utgången från tunneln och plockade ut en Sutil som just gjorde sitt genombrott i F1.
Ett genombrott som kommer synas vid förhandlingarna inför nästa kontrakt.
Nu är det dags för Kimi att komma ihåg den knipa han satte sig i tidigare säsonger när han fick sin sk "pissbula" i pannan. (finskt uttryck som inte kommer att förklaras här).
Kan han undvika fler misstag kan han självklart vara med och slåss om årets titel men det kommer inte bli lätt för glorian sitter jävligt snett nu och det är en helt onödig press han satt på sig själv med sitt misstag.
Att sätta snabbaste varv på slutet gjorde ingen skillnad. Det är just så dags att vakna upp och börja köra som en F1-förare när allt redan var förlorat.
En poäng är knappast värd att jaga livet ur sig för.
Hoppas han är vaken och pigg nu, men framför allt att han inser att han faktiskt fortfarande måste leverera för att få behålla sin status som nummer 1, speciellt med tanke på den lön han har.
Både Massa och Hamilton gjorde ju faktiskt också misstag, men de förlorade inte lika mycket. Den enda som tabbade sig mer var väl Nico. (?)
När det sen började lugna ner sig med regnet tyckte man ju att han skulle börja bevaka sin position i loppet genom att svara upp mot varvtiderna hos förarna framför honom, men icke sa nicke. I stället tappade han allt emr och till med Sutil körde stundtals längre perioder fortare än Kimi.
När sen torrdäcken kom på och det började bli dags att sätta in stötarna för positioner och se över vad man hade kvar att hämta i loppet i poäng var han ingenstans och gjorde en riktig Coulthard i utgången från tunneln och plockade ut en Sutil som just gjorde sitt genombrott i F1.
Ett genombrott som kommer synas vid förhandlingarna inför nästa kontrakt.
Nu är det dags för Kimi att komma ihåg den knipa han satte sig i tidigare säsonger när han fick sin sk "pissbula" i pannan. (finskt uttryck som inte kommer att förklaras här).
Kan han undvika fler misstag kan han självklart vara med och slåss om årets titel men det kommer inte bli lätt för glorian sitter jävligt snett nu och det är en helt onödig press han satt på sig själv med sitt misstag.
Att sätta snabbaste varv på slutet gjorde ingen skillnad. Det är just så dags att vakna upp och börja köra som en F1-förare när allt redan var förlorat.
En poäng är knappast värd att jaga livet ur sig för.
Hoppas han är vaken och pigg nu, men framför allt att han inser att han faktiskt fortfarande måste leverera för att få behålla sin status som nummer 1, speciellt med tanke på den lön han har.
-
Jag antar att den som skrivit "Hamilton regerade i Monte Carlo" inte får betalt för sitt reportage, all heder åt ideella insatser...
... men ibland får man vad man betalar för.
Denna gång blev det onyanserat skräp som skribenten slängde ur sig.
Jag tycker också att Kimi delvis presterade under sin nivå men att kalla honom bespottad nybörjare och ge honom fingret känns lite barnsligt.
Barnsligt pennfajtande håller vi på med här i forumet där det kan anses vara kutym, ett mer "officiellt" reportage bör vara mer vederhäftigt och inte färgat av skribentens eget missnöje.
Jag tycker också att Kimi delvis presterade under sin nivå men att kalla honom bespottad nybörjare och ge honom fingret känns lite barnsligt.
Barnsligt pennfajtande håller vi på med här i forumet där det kan anses vara kutym, ett mer "officiellt" reportage bör vara mer vederhäftigt och inte färgat av skribentens eget missnöje.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
Du har inte förstått hur reportage skrivs?PC: skrev:Jag antar att den som skrivit "Hamilton regerade i Monte Carlo" inte får betalt för sitt reportage, all heder åt ideella insatser...
Eftersom de skrivs av en människa och inte en maskin så är hela poängen att det färgas av skribenten.
Sen fortsätter du med: "Denna gång blev det onyanserat skräp som skribenten slängde ur sig"
För att avsluta med: "Barnsligt pennfajtande håller vi på med här i forumet ......"
Och bidrar i högsta grad själv med det du så föraktfullt beskriver som "barnsligt"
Kimi underpresterade, var dålig i detta lopp, förstörde för en kille som var på väg att göra sitt livs insats, osv. Klart som f-n att den som skrev gjorde det lite i vredesmod.
Vill du slippa åsikter, läs en tabell över resultatet.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Jag tycker bara att man bör göra skillnad på ett reportage av mer "officiell" karaktär och det vi (ja,även jag...) håller på med inom ramarna för diskussionsforumet.Gösta skrev:Du har inte förstått hur reportage skrivs?PC: skrev:Jag antar att den som skrivit "Hamilton regerade i Monte Carlo" inte får betalt för sitt reportage, all heder åt ideella insatser...
Eftersom de skrivs av en människa och inte en maskin så är hela poängen att det färgas av skribenten.
Sen fortsätter du med: "Denna gång blev det onyanserat skräp som skribenten slängde ur sig"
För att avsluta med: "Barnsligt pennfajtande håller vi på med här i forumet ......"
Och bidrar i högsta grad själv med det du så föraktfullt beskriver som "barnsligt"
Kimi underpresterade, var dålig i detta lopp, förstörde för en kille som var på väg att göra sitt livs insats, osv. Klart som f-n att den som skrev gjorde det lite i vredesmod.
Vill du slippa åsikter, läs en tabell över resultatet.
Det vi hasplar ur oss, ibland i vredesmod, i en diskussion får sällan stå oemotsagt.
Ett journalistiskt reportage bör man däremot kunna ställa lite högre krav på...
-
Kimi och Ferrari var dåliga i Monaco av många orsaker och tog 0 poäng.
Kubika var väldigt stabil och gjorde ett mycket bra lopp.
Hamilton lyckades vinna trots ett oplanerat depåstopp efter att varit inne i räcket. Typiskt Monaco.
Massa gjorde ett par misstag men lyckades rädda situtionen på dom små avåkningszonerna. Annars ett bra lopp som delvis förstördes av Ferraris strategi.
Sutil låg på 4.e platsen efter att passera 3 bilar under gulflagg (men gjorde ändå ett bra lopp).
Efter loppet konstaterade funktionärerna att Sutil, inte Kimi, brutit mot reglerna och om han inte brutit hade han fått straff.
Forza har gjort sitt sämsta reportage hittils. Rent av oseriöst. Vanligen är repotagen mycket bra.
"Regerande världsmästaren Kimi Räikkönen gjorde sitt sämsta lopp någonsin och förstörde även Adrian Sutils dag, då Force India-föraren var på väg emot en sensationell fjärdeplats när Räikkönen körde in i baken på honom. Man lider verkligen med Sutil och Force India, och ger Ferrari och speciellt Kimi Räikkönen ett långt finger."
Kubika var väldigt stabil och gjorde ett mycket bra lopp.
Hamilton lyckades vinna trots ett oplanerat depåstopp efter att varit inne i räcket. Typiskt Monaco.
Massa gjorde ett par misstag men lyckades rädda situtionen på dom små avåkningszonerna. Annars ett bra lopp som delvis förstördes av Ferraris strategi.
Sutil låg på 4.e platsen efter att passera 3 bilar under gulflagg (men gjorde ändå ett bra lopp).
Efter loppet konstaterade funktionärerna att Sutil, inte Kimi, brutit mot reglerna och om han inte brutit hade han fått straff.
Forza har gjort sitt sämsta reportage hittils. Rent av oseriöst. Vanligen är repotagen mycket bra.
"Regerande världsmästaren Kimi Räikkönen gjorde sitt sämsta lopp någonsin och förstörde även Adrian Sutils dag, då Force India-föraren var på väg emot en sensationell fjärdeplats när Räikkönen körde in i baken på honom. Man lider verkligen med Sutil och Force India, och ger Ferrari och speciellt Kimi Räikkönen ett långt finger."
-
-
Hamilton hade inte bara stor tur med sitt tidiga stopp, utan också att alla enstoppare fick ställa om till tvåstoppare när banan torkade upp o alla måste byta till torrdäck på slutet.
Hade varit kul med en seger för Kubica, men i ärlighetens namn var han på en tvåstoppare från början och Massa (som var på en enstoppare) hade vunnit lätt (trots piruetten), om han inte tvingats till ett extra stopp..
"Thats racing" sägs det...
Hade varit kul med en seger för Kubica, men i ärlighetens namn var han på en tvåstoppare från början och Massa (som var på en enstoppare) hade vunnit lätt (trots piruetten), om han inte tvingats till ett extra stopp..
"Thats racing" sägs det...
Saknar de gamla mästarna...
-
- Varnad
Mmm, de menar säkert racerapporten. Vet inte om det gjorts så många reportage på Forza faktiskt...ANFRAN skrev:Reportage?
Att Gösta ojar sig stör mig lite. Det verkar som om han inte riktigt har koll på gränserna för vad som är okej i en racerapport, en krönika osv...
-
Förra loppet fick Blomman och Eje en avhyvling av många på olika forum.
För dom missa att LH var på 3 stops strategi.
Nu hackar man på Pastis rapport.
Va tacksamma istället annars så kanske Artur tar över micken igen på loppen och Aftonbladet sköter skrivandet
Rapporten som skrevs här var bra och rätt. Så sluta gnäll
Va tacksamma istället annars så kanske Artur tar över micken igen på loppen och Aftonbladet sköter skrivandet
FIA = Ferrari International Assistance
-
Den var väldigt seriös och insiktsfull.olag skrev:Förra loppet fick Blomman och Eje en avhyvling av många på olika forum.
"...gjorde sitt sämsta lopp någonsin. ...ett långt finger. Finnländaren har nu säkerligen blivit ett hatobjekt i många hem, vilken vändning, gå från hyllad världsmästare till en bespottad nybörjare!"
-
-
- Varnad
-
Jag förstår inte varför inte Heidfeld avbröt sitt lopp. Att halta omkring i en sönderslagen bil och bli varvad tre gånger kan inte ha gett speciellt mycket data av värdet till teamet. Dessutom är det inte någon vidare reklam för sponsorerna. + att det hade väl varit skönare för honom att få sitta i lugn och ro med en pilsner och titta på loppet via storbildsskärm i BMW:s motorhome.
Bourdais ser fruktansvärt blek ut i sin Toro Rosso. Med tanke på att han sett ut som säkerheten personifierad under alla säsonger i ChampCar så ifrågasätter jag inte hans egentliga körförmåga, däremot så tyder det snarare på vilken extrem talang Vettel är.
Piquet och Coulthard borde gå tillsammans till något sportbilsteam som skall köra 24h i Le Mans och erbjuda sina tjänster.
Bourdais ser fruktansvärt blek ut i sin Toro Rosso. Med tanke på att han sett ut som säkerheten personifierad under alla säsonger i ChampCar så ifrågasätter jag inte hans egentliga körförmåga, däremot så tyder det snarare på vilken extrem talang Vettel är.
Piquet och Coulthard borde gå tillsammans till något sportbilsteam som skall köra 24h i Le Mans och erbjuda sina tjänster.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
Precis som i andra racingdicipliner är det av yttersta vikt att man tar sig i mål och speciellt här...Christoffer skrev:Piquet och Coulthard borde gå tillsammans till något sportbilsteam som skall köra 24h i Le Mans och erbjuda sina tjänster.
Å andra sidan så sparar man en faslig massa bränsle, däck och bromsar i fall man totalskrotar i inledningen av racet och de andra förarna behöver inte bli svettiga.
För övrigt är jag lite osäker på om det bara är att anmäla sig till "24 Heures du Mans", har för mig att det är inbjudningar som gäller...
-
-
För det första så var det en jävla MASSA tur att han van WM .TurboF1 skrev:Skandal att inte Räikkönen blir avstängd efter vad han ställde till med i loppet. Men reglerna är ju som sagt till för att tolkas till FIA-Ferraris fördel.
Jag förstår inte hur den mannen kunde bli världsmästare förra året. Mer tur har väl ingen haft inom F1.
Varför ska han straffas för ett förar misstag, skulle Sató har gjort det ( Om han hade varit med ) skulle det varit gnäll om det NÄ jag tror inte det Kimmi hade en dålig dag så är det bara så tänk dig får innan du stampar dig själv på tårna
-
Det vore trist om alla som är involverade i en race incident bliv avstängda.
Hur kul vore det att se loppet i Montreal med kanske 12 bilar som startar?
Med facit i hand så var det nog det bästa som kunde hända Sutil. Hade han kommit i mål så hade han ändå blivit diskad på grund av fusket med omkörningar under gulflagg. Räikkönen var den som förlorade mest. Han hade blivit fyra om han tagit det piano resten av loppet, trots att han körde som en kratta även innan kollisionen.
När det gäller förra års VM så kan man nog påstås att McLaren och Lewis slängde bort en nästan given Vm-titel på grund av skandaldåliga nerver.
Hur kul vore det att se loppet i Montreal med kanske 12 bilar som startar?
Med facit i hand så var det nog det bästa som kunde hända Sutil. Hade han kommit i mål så hade han ändå blivit diskad på grund av fusket med omkörningar under gulflagg. Räikkönen var den som förlorade mest. Han hade blivit fyra om han tagit det piano resten av loppet, trots att han körde som en kratta även innan kollisionen.
När det gäller förra års VM så kan man nog påstås att McLaren och Lewis slängde bort en nästan given Vm-titel på grund av skandaldåliga nerver.
-
(Gösta säger att ödmjukhet inte är min starka sida, så OK då...)TurboF1 skrev:Skandal att inte Räikkönen blir avstängd efter vad han ställde till med i loppet. Men reglerna är ju som sagt till för att tolkas till FIA-Ferraris fördel.
Jag förstår inte hur den mannen kunde bli världsmästare förra året. Mer tur har väl ingen haft inom F1.
Vilket dravel...