Cutting Edge

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
jokan

Cutting Edge

Inlägg av jokan »

Vad handlar F1 om idag egentligen?
Tvinga f1 att utveckla alternativa bränslen som är ekologiskt hållbara men ändå fortsätter framåt med vår älskade sport.
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

F1 idag verkar endast handla om att spara pengar. :down:
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

spara dem åt vem ???
äckelstone eller?
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

jokan skrev:spara dem åt vem ???
äckelstone eller?
Spara åt teamen själva. Mycket snack om "cost-cutting" de senaste åren. Reglerna som behandlar motorerna och växellådorna är ju införda av kostnadsbesparande skäl. Nästa år verkar det som att FIA ska begränsa teamens budgetar till max 175 miljoner Euro(motorer, förar- och chefs-löner exkluderat) och succesivt steppa nedåt.

Jag vet inte vad jag ska tycka om det. :-?
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Det är lite märkligt att dom ska kostnadsbegränsa så väldigt nu. Eckelstone var ju glad att Super Aguri inte är med längre eftersom han tyckte att det räckte med tio team. Nu får alla plats med sina skrytbyggen bakom depån. Eller finns det en önskan att det skall finnas tolv team med i mästerskapet?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

jag vill ju att F1 ska få fortsätta att vara spjutspetsen i teknologi,låt då tekniken vridas mot konsument/ekologi vänligt motorsport.
varför inte supersnabba el bilar?
Lelle

Inlägg av Lelle »

jokan skrev:jag vill ju att F1 ska få fortsätta att vara spjutspetsen i teknologi,låt då tekniken vridas mot konsument/ekologi vänligt motorsport.
varför inte supersnabba el bilar?
Håller med, F1 skall vara ledande teknologiskt istället för att begränsas rent ekonomiskt.

T ex att man skall få återvända bromsenergin är ju preces den typen av regeländringar som behövs.
Användarens profilbild
Cuscino

Re: Cutting Edge

Inlägg av Cuscino »

jokan skrev:Vad handlar F1 om idag egentligen?
Tvinga f1 att utveckla alternativa bränslen som är ekologiskt hållbara men ändå fortsätter framåt med vår älskade sport.
Håller med. Men det finns starka krafter som vill bromsa sådan utveckling (olje-/bilbranschen).

Tanken på en eldriven F1-a som svischar fram utan motorvrål känns litet märklig, men sannolikt är vi där om inte alltför många år. Visst vore det bra om F1 kunde leda denna utveckling och det skulle lätt kunna göras med lämpligt reglemente. Ex.vis begränsa mängden kolvätebränsle men tillåt "alla" typer av motorer och energilagringssystem - inom en viss maxvikt. Det skulle förstås inte leda till kostnadsbesparingar, men en ruskigt intressant teknisk utveckling. Man kunde stipulera en enhetskaross så sparade man in litet av totalt bortkastade aerodynamikutvecklingskostnader i stället.
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

Klart som fan att olje bolagen vill bromsa utvecklingen.
Det är ju vi som konsumenter som måste sätta ner foten
för att få en förändring..............ELLER vill vi inte DET?
Jag älskar F1 men jag vill inte elda ljuset i bägge ändar!!!