TURKIETS GP 2008 - ISTANBUL

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

HK bevisa i dag att han kan köra bil bra....

Kul att McLaren överraska lite :up:

Kul med lite omkörningar i loppet. :up:

Massa tyckte att han var rolig på press konferensen i dag. :-?
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Tyckte att tv sändningarna blir bättre och bättre. Inför programmen är bra :up: :up: :up: :up: :up:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:.... Kul att McLaren har så bra häng på Ferrari.
+20 poängs skillnad efter 5 lopp, är det det du kallar på "bra häng på"???? :o
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Gösta skrev:
Sami skrev:.... Kul att McLaren har så bra häng på Ferrari.
+20 poängs skillnad efter 5 lopp, är det det du kallar på "bra häng på"???? :o
Sju poäng skiljer Hamilton och VM-ledande Räikkönen. Massa och Hamilton ligger båda på 28 poäng.

I konstruktörssammandraget ser det givetvis lite annorlunda ut, men det är heller inte det som räknas, hur man ligger till där.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Precis, fartmässigt och inte poängmässigt.

Hade Heikki inte varit så aggressiv i starten så hade det kanske blivit riktigt bra med poäng för McLaren.
Gösta

Inlägg av Gösta »

menthol skrev:
I konstruktörssammandraget ser det givetvis lite annorlunda ut, men det är heller inte det som räknas, hur man ligger till där.
Inte?????? :o

En minst lika viktig titel som förarmästerskapet!!!

Fråga Ron, Frank, Mario mfl om vad de anser om WCC!!!

Nu kanske vi inte skall jämföra med fopoll, men om man gör det så motsvarar WDC en seger i skytteligan medan WCC motsvarar en VM seger.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Gösta skrev:
menthol skrev:

Nu kanske vi inte skall jämföra med fopoll, men om man gör det så motsvarar WDC en seger i skytteligan medan WCC motsvarar en VM seger.
Jag är medveten om vad Ron och gänget tycker om WCC. Bland vanligt folk och i medierna är det dock WDC som uteslutande uppmärksammas och därmed blir den viktigaste titeln.

Själv följer jag gärna WCC hellre än WDC, då jag håller på teamet snarare än förarna som kör deras bilar, något som folk funnit lite "udda", då teamet jag håller på inte heter Ferrari.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Både ron och de andra vet att det är tack vare förar-vm som f1 lever och för stallcheferna är wcc viktigt för det är efter det de får betalt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta

Inlägg av Gösta »

menthol skrev:
Gösta skrev:
menthol skrev:

Jag är medveten om vad Ron och gänget tycker om WCC. Bland vanligt folk och i medierna är det dock WDC som uteslutande uppmärksammas och därmed blir den viktigaste titeln.

Själv följer jag gärna WCC hellre än WDC, då jag håller på teamet snarare än förarna som kör deras bilar, något som folk funnit lite "udda", då teamet jag håller på inte heter Ferrari.
Du får hålla på vilket team du vill, men att påstå att WCC inte räknas är lite väl överdrivet. Jag ser hellre att Scuderia Ferarri vinner WCC än att kimi vinner WDC.

(antar att du håller på Ron och hans fuskande patrask. :D )

Det är inte alls så att man "uteslutande" uppmärksammar WDC i medierna, möjligtvis i kvällsblaskorna, men inte i de seriösa motorsporttidningarna.

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Gösta skrev:
menthol skrev:

Dålig ursäkt för dina favorit förare aldrig kommer att ta ett WDC seger nu när skomakaren inte kör mer...Därför säger du att du bara gillar WCC för då har du en chans på att heja på det vinnande laget :D :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

olag skrev:
Dålig ursäkt för dina favorit förare aldrig kommer att ta ett WDC seger nu när skomakaren inte kör mer...Därför säger du att du bara gillar WCC för då har du en chans på att heja på det vinnande laget :D :D
Jag gillar inte bara WCC, inte alls. Men får jag välja vad Ferarri eller deras förare skall vinna så är det självklart jag väljer WCC. Blir Massa WDC så är det bara en bonus. :up:

Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Gösta skrev:
Det är inte alls så att man "uteslutande" uppmärksammar WDC i medierna, möjligtvis i kvällsblaskorna, men inte i de seriösa motorsporttidningarna.
Vanligt folk läser inte de seriösa motorsporttidningarna. De vänder sig till en relativt liten och väl påläst målgrupp.

Vanligt folk läser Aftonbladet och tittar på Sportnytt. Där tar de upp WDC. Har nog aldrig hört om WCC på Sportnytt. Å andra sidan hör man inte så mycket om F1 på Sportnytt överhuvudtaget.

Det vanligt folk tycker och bryr sig om är det som räknas.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Gösta skrev:
olag skrev:
Jag gillar inte bara WCC, inte alls. Men får jag välja vad Ferarri eller deras förare skall vinna så är det självklart jag väljer WCC. Blir Massa WDC så är det bara en bonus. :up:
Större bonus om en Skandinav vinner :D :D

Vilka seriösa tidningar ska man läsa för att läsa om teamen?
Gösta

Inlägg av Gösta »

menthol skrev:
Gösta skrev:
Vanligt folk läser inte de seriösa motorsporttidningarna. De vänder sig till en relativt liten och väl påläst målgrupp.

Vanligt folk läser Aftonbladet och tittar på Sportnytt. Där tar de upp WDC. Har nog aldrig hört om WCC på Sportnytt. Å andra sidan hör man inte så mycket om F1 på Sportnytt överhuvudtaget.

Det vanligt folk tycker och bryr sig om är det som räknas.
Nu vet jag inte vad du menar med "vanligt folk". Jag anser mig vara som folk i allmänhet och jag läser flera motorsporttidningar sporadiskt. Jag har inte en aning om vem som vann allsvenskan i fotboll förra året men jag vet vem som vann WDC / WCC i F1 de senaste 20 åren. Jag tror att F1 är en sport för en medveten publik, antingen så gillar du det eller så gör du det inte. Gillar du det så har du koll. Men det är inga övermänniskor vi pratar om, utan helt vanligt folk.

Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Vanligt folk är folk som läser sporten i tidningen, kollar på sporten på tv:n. Folk som inte bryr sig så mycket.

Vanligt folk är inte folk som köper tidningar som F1-racing eller Autosport.
Gösta

Inlägg av Gösta »

olag skrev:
Det finns flera. F1 Racing, Autosport för att nämna 2 bra! Läser man dessutom tyska eller italienska finns det en uppsjö bra.

Gösta

Inlägg av Gösta »

menthol skrev:Vanligt folk är folk som läser sporten i tidningen, kollar på sporten på tv:n. Folk som inte bryr sig så mycket.

Vanligt folk är inte folk som köper tidningar som F1-racing eller Autosport.

?????????? :o

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Gösta skrev:
olag skrev:
Det finns flera. F1 Racing, Autosport för att nämna 2 bra! Läser man dessutom tyska eller italienska finns det en uppsjö bra.
F1 Racing fin ju bara på Hamilton språk nu mera. :evil: och Autosport den svenska är inte så himmla bra som jag trodde...

Dom andra språken behärskar jag inte alls :-? Får nöja mig med sportnytt då :(
Gösta

Inlägg av Gösta »

Du har tillgång till en enorm kompetens här på forumet. :up:

Frgar du Jari så kan du tex få reda på att Kimi har ca 40-60 kg bränsle kvar i bilen när han går i mål. :D

Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Fråga tio random personer var som helst om vilken titel som spelar roll. Hälften kommer nog inte ens ha en aning om att det finns något annat än WDC.

Nu pratar jag om folk som inte intresserar sig mer för F1 än för något annat. De är trots allt en majoritet.
Gösta

Inlägg av Gösta »

menthol skrev:Fråga tio random personer var som helst om vilken titel som spelar roll. Hälften kommer nog inte ens ha en aning om att det finns något annat än WDC.

Nu pratar jag om folk som inte intresserar sig mer för F1 än för något annat. De är trots allt en majoritet.
Kanske har du rätt, men F1 är inte till för dem, det är till för oss som finns på forum som detta.

Superswede

Inlägg av Superswede »

de hade åtminstone klart för sig att Hamilton skulle in en extra gång. Vem rejsar man mot om inte den som ligger omedelbart före? Det skilde bara 3-4 sekunder och ingen visste hur de mjuka däcken skulle funka för McLaren. I det läget och med Kubica i bilen är det bara att satsa.

Blomman, du tror mig inte men jag förstod ganska direkt hur strategin såg ut. OK, alla kan ha en dålig dag och normalt gör du ett jättebra jobb.
"No-one deserved a win more than Ronnie"
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

olag skrev:Större bonus om en Skandinav vinner :D :D
Det skulle dessutom vara en jätte-sensation eftersom det inte finns några skandinaver i F1 för tillfället...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

PC: skrev:
olag skrev:Större bonus om en Skandinav vinner :D :D
Det skulle dessutom vara en jätte-sensation eftersom det inte finns några skandinaver i F1 för tillfället...
Är du säker på det?
Men Kimi och Heikki har kanske inget som helst samröre med de delar av Finland som räknas till skandinaviska halvön?
Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:.... de delar av Finland som räknas till skandinaviska halvön?
Vilka delar är det????
Menar du möjligen nordvästra finland? Det är en finsk konspiration iscensatt för att höja statusen på landet. De är och förblir småryssar. :D

Användarens profilbild
PC:

AndersF1 skrev:Är du säker på det?
Jo.
Såvida Kimi och Heikki inte nyligen har skaffat svenskt, danskt eller norskt pass...
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Skandinavien är ett geografiskt och kulturellt område i norra Europa. Vanligen används termen i kulturell bemärkelse och omfattar då Sverige, Danmark och Norge. I strikt geografisk bemärkelse omfattar området skandinaviska halvön med bergskedjan Skanderna (Kölen på norska samt äldre och dialektal svenska), där Danmark ej ingår men däremot nordvästra Finland innefattas.

Vill man till det geografiska begreppet få med även Finland, Kolahalvön och ryska Karelen används lämpligen Fennoskandia.

Inom de nordiska länderna betraktas Skandinavien som en del av Norden, som också omfattar hela Finland och Island samt de självstyrande områdena Åland, Färöarna och Grönland. Utanför området är termen "Norden" (engelska; the Nordic countries) inte så etablerad, vilket gör att "Skandinavien" ibland felaktigt används som en synonym till Norden.

Namnet [redigera]
Namnet Skandinavien delar troligen etymologi med Skåne, och är känt sedan antiken.

Sconaowe 800-talets början, scóneg ca 900. Den senare leden är besläktat med vårt ö, med innebörden 'land vid vatten eller helt eller delvis omgivet av vatten'. Ö heter på urgermanska aghwio, närbesläktat med latinets aqua, och förleden i ordet Skåne antas ha lytt skadhin med innebörden 'skada/farlig'.

Beståndsdelarna blir nu Skadhinawio alltså 'det farliga landet vid vatten'. Romarna kallade landet Scadinavia den då kända landsmassan av nuvarande Skandinavien, och namnet spred sig därefter vidare geografiskt, så småningom med ett "n" inskjutet i assimilation med det som redan fanns. Namnet "Skåne"s vagga antas vara Skanör (hörs kanske på namnet) och dess farliga sandkust med revlar och grund utanför (ör, jämför norskans ur).
Användarens profilbild
PC:

olag skrev:Skandinavien är ett geografiskt och kulturellt område i norra Europa. Vanligen används termen i kulturell bemärkelse och omfattar då Sverige, Danmark och Norge.
Om man i vanligt tal med skandinaver menar svenskar, danskar och norrmän men inte finländare så finns det inte några skandinaver i F1.

Vill ni hålla på med hårklyverier och andra tolkningar, så varsågod.

Jag håller mig till den gängse uppfattningen...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Är din gängse uppfattning samma som majoritetens?
När jag debatterade om detta för länge sen var det nämligen inte helt entydigt.
Många glömmer nämligen ofta bort att Finland faktiskt var en del av sverige fram till början av 1800-talet...
Användarens profilbild
PC:

Jari skrev:Är din gängse uppfattning samma som majoritetens?
När jag debatterade om detta för länge sen var det nämligen inte helt entydigt.
Många glömmer nämligen ofta bort att Finland faktiskt var en del av sverige fram till början av 1800-talet...
Den gängse definitionen kan man inte tillskriva en person, den är helt enkelt något som i större kretsar är underförstådd eller vedertagen.

Och vilken majoritet talar du för, den här på Forza eller den ute i verkligheten...?

En viktig kulturell skillnad mellan Finland och de som man oftast betecknar de skandinaviska länderna är språket som härrör från helt skilda språkstammar.

(Nu spårade det visst ur ordentligt...)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Då frågar jag igen:
Vad anser du vara den gängse definitionen och kom inte dragandes med språket för Finland har officiellt även svenska som språk?
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

Inlägg av Redbullgerdigvingar »

olag skrev:Skandinavien är ett geografiskt och kulturellt område i norra Europa. Vanligen används termen i kulturell bemärkelse och omfattar då Sverige, Danmark och Norge. I strikt geografisk bemärkelse omfattar området skandinaviska halvön med bergskedjan Skanderna (Kölen på norska samt äldre och dialektal svenska), där Danmark ej ingår men däremot nordvästra Finland innefattas.

Vill man till det geografiska begreppet få med även Finland, Kolahalvön och ryska Karelen används lämpligen Fennoskandia.

Inom de nordiska länderna betraktas Skandinavien som en del av Norden, som också omfattar hela Finland och Island samt de självstyrande områdena Åland, Färöarna och Grönland. Utanför området är termen "Norden" (engelska; the Nordic countries) inte så etablerad, vilket gör att "Skandinavien" ibland felaktigt används som en synonym till Norden.

Namnet [redigera]
Namnet Skandinavien delar troligen etymologi med Skåne, och är känt sedan antiken.

Sconaowe 800-talets början, scóneg ca 900. Den senare leden är besläktat med vårt ö, med innebörden 'land vid vatten eller helt eller delvis omgivet av vatten'. Ö heter på urgermanska aghwio, närbesläktat med latinets aqua, och förleden i ordet Skåne antas ha lytt skadhin med innebörden 'skada/farlig'.

Beståndsdelarna blir nu Skadhinawio alltså 'det farliga landet vid vatten'. Romarna kallade landet Scadinavia den då kända landsmassan av nuvarande Skandinavien, och namnet spred sig därefter vidare geografiskt, så småningom med ett "n" inskjutet i assimilation med det som redan fanns. Namnet "Skåne"s vagga antas vara Skanör (hörs kanske på namnet) och dess farliga sandkust med revlar och grund utanför (ör, jämför norskans ur).
www.wikipedia.org :doh:
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
Användarens profilbild
PC:

Nu lägger jag ner denna diskussion.

Dels för att jag redan redogjort för min ståndpunkt, finns att uttyda i vad jag redan skrivit och dels p.g.a. att denna tråd handlar om något helt annat...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nu minns jag varför jag aldrig fört en vettig diskussion med dig...
Lelle

Inlägg av Lelle »

Lelle skrev:
Pastis skrev:Det är lättare efteråt med facit i hand. ;) Men gör gärna en prognos på de sex första efter nästa kvalificering, så får vi se hur rätt du har efter loppet.
Har förfinat/ändrat lite i metoden och levererar denna rent matematiska prognos utan hänsyn till några däcksval eller annat (fick dock ta bort coultard som inte försökte i Q3)

F.Massa 16
H.Kovalainen 15
L.Hamilton 17
K.Räikkönen 18
R.Kubica 19
M.Webber 18
F.Alonso 18
J.Trulli 20
N.Heidfeld 20

Det är mycket möjligt att det inte går att göra detta bra men visa det i praktiken istället genom att utmana mig och göra bättre prognos utifrån presskonferenser, expertkommentarer, sunt förnuft eller ngn annan metod, så får vi se? Det finns ju många experter i forumet har jag sett.
Jag ger upp. Pastis hade rätt även om han överdrev lite.