TURKIETS GP 2008 - ISTANBUL

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

TURKIETS GP 2008 - ISTANBUL

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: 2008 FORMULA 1 PETROL OFISI TURKISH GRAND PRIX

Banbeskrivning: Istanbul
Banlängd: 5.338 km, antal varv: 58, startförskjutning: 0.208 km, distans: 309.396 km

Tidschema (Bästa tid från 2007 inom parantes)
Fredag 2008-05-09, CET
Träning 1 09:00-10:30 (K.Räikkönen - Ferrari 1:27.988)
Träning 2 13:00-14:30 (L.Hamilton - McLaren 1:28.469)
Lördag 2008-05-10, CET
Träning 3 10:00-11:00 (L.Hamilton - McLaren 1:27.325)
Kvalificering 13:00-14:00 (F.Massa - Ferrari 1:27.329)
Söndag 2008-05-11, CET
Lopp 14:00-16:00

Alla tre segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:26:42,161
2006: Felipe Massa - Ferrari # 1:28:51,082
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:24:34,454

Alla tre kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:27,329
2006: Felipe Massa - Ferrari # 1:26,907
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:26,797
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Tja skall man våga gissa på en tredje raka för Massa?
Förövrigt den absolut bästa av de "nya" banorna enligt min smak. Har varit riktigt underhållande kval och race där varje gång.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Sticker ut hakan och gissar på en finne som kör en silverpil :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Kimi fortsätter mot VM-titeln även här. Tror ingen annan kan vinna (inte ens Massa), det enda frågetecknet är kvalificeringen där Ferrari fortfarande har mindre marginal till de andra toppstallen. I loppen är Ferrari överlägsna, se bara varvtiderna från Spanien!

Kanske McLaren satsar lite mera i Turkiet och är lättare i kvalet. Ron Dennis sade i en intervju att man skulle ha varit agressivare i Barcelona, då hade Hamilton varit i första startledet. Kanske blir det så i Istanbul?
Bild
Lelle

Starttank

Inlägg av Lelle »

Hej,

Kan inte ngn som är lite duktigare och nördigare än mig lägga ut de troliga antalet varv (förstår att det bara är en kvalificerad gissning men man lär väl kunna förfina gissningen allteftersom) som respektive bil kan köra innan första depåstoppet?

...eller finns det ngn annan site som visar det?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det kan ingen göra, man får i alla fall en felmarginal på minst +- 7 varv. Att bara jämföra Q2 och Q3 är för enkelt, då vi inte vet ifall tiden i Q2 är satt med snustorr bil. Inte heller satsningen är lika i Q2 och Q3 för de bästa. Och det finns ännu flera felkällor.

De normala depåfönsterna för tävlingarna redovisas på Forza Motorsport i tidschemat i vår vänsterspalt. De dyker upp någon dag innan starten på loppet.

I Istanbul är fönstren nedanstående, men det betyder inte att stallen följer dem. :D

Ett stopp: 27-33
Två stopp: 12-15 och 33-37
Tre stopp: 6-12, 20-27 och 37-45
Bild
Lelle

Inlägg av Lelle »

Pastis skrev:Det kan ingen göra, man får i alla fall en felmarginal på minst +- 7 varv. Att bara jämföra Q2 och Q3 är för enkelt, då vi inte vet ifall tiden i Q2 är satt med snustorr bil. Inte heller satsningen är lika i Q2 och Q3 för de bästa. Och det finns ännu flera felkällor.

De normala depåfönsterna för tävlingarna redovisas på Forza Motorsport i tidschemat i vår vänsterspalt. De dyker upp någon dag innan starten på loppet.

I Istanbul är fönstren nedanstående, men det betyder inte att stallen följer dem. :D

Ett stopp: 27-33
Två stopp: 12-15 och 33-37
Tre stopp: 6-12, 20-27 och 37-45
Minst +- 7 varv kan du ju glömma ...eller missförstår jag?

Vad var fönstren för spanien? ...så skall jag ge ett exempel.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Ett stopp: 28-32
Två stopp: 19-26 och 39-47
Tre stopp: 16-19, 30-36 och 44-50
Bild
Lelle

du har rätt

Inlägg av Lelle »

Spelar ingen roll med fönstret. Du har rätt i det du säger (fast inte +-7 varv) i alla fall.

Med facit i hand kunde jag inte - bara utifrån varvtiderna - komma med en bättre prognos än detta.

Prognos, Resultat
Kimi: 17, 20
Massa: 21, 19
Lewis: 22, 21
Heikki: 21, out lap 21
Kubuca: 21, 21
Alonso: 18, 16

...vilket ger totalt 7 varv fel med det största felet på 3 varv, Heikki borträknat. Hade min prognos istället varit 20 varv för varje bil så blir det också 7 varv fel fast största felet i och för sig hela 4 varv. Typ nästan lika bra gissning.

Det enda intressanta jag såg var att topbilarna går i depån tidigare, men det är ju självklart om man tänker efter ...fast det har jag tydligen inte gjort förut.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det är lättare efteråt med facit i hand. ;) Men gör gärna en prognos på de sex första efter nästa kvalificering, så får vi se hur rätt du har efter loppet.
Bild
Geer

Re: du har rätt

Inlägg av Geer »

Lelle skrev:Spelar ingen roll med fönstret. Du har rätt i det du säger (fast inte +-7 varv) i alla fall.

Med facit i hand kunde jag inte - bara utifrån varvtiderna - komma med en bättre prognos än detta.

Prognos, Resultat
Kimi: 17, 20
Massa: 21, 19
Lewis: 22, 21
Heikki: 21, out lap 21
Kubuca: 21, 21
Alonso: 18, 16

...vilket ger totalt 7 varv fel med det största felet på 3 varv, Heikki borträknat. Hade min prognos istället varit 20 varv för varje bil så blir det också 7 varv fel fast största felet i och för sig hela 4 varv. Typ nästan lika bra gissning.

Det enda intressanta jag såg var att topbilarna går i depån tidigare, men det är ju självklart om man tänker efter ...fast det har jag tydligen inte gjort förut.
Tror Alonso körde mjukta däck i Q2 och Kimi hårda. Resten av förarna vet jag inte vad dom valde. Fast lägger man in det i beräkningen stämmer det kanske bättre.
Lelle

Re: du har rätt

Inlägg av Lelle »

Geer skrev:Tror Alonso körde mjukta däck i Q2 och Kimi hårda. Resten av förarna vet jag inte vad dom valde. Fast lägger man in det i beräkningen stämmer det kanske bättre.
Försökte väga in det utan faktiska kunskapen om att just på denna bana var det stor skillnad på däcken (man kan ju inte hitta generell info om vilka däck de körde på eller?). Kollade dessutom på de 8 som kom till första depåstoppet men det blev inte bättre än såhär:

Prognos, Resultat
K.Räikkön 20, 20
F.Alonso 17, 16
F.Massa 19, 19
R.Kubica 19, 21
L.Hamilton 19, 21
M.Webber 21, 20
J.Trulli 23, 20
N.Heidfeld 23, 24
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jag skulle vilja utropa ett Hurra för Barrichello för sin 257 start i ett F1 lopp Rekord. Men jag mins när han körde för Stewart då trodde jag att han skulle blir något stort men snyft vad jag blev lurad.
Men han har gjort mycket roligt och kommit på pallen relativt mycket.
Så ett stort Hurra för lille Barrichello :up: :up:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Barrichello är en förare som jag tycker ha gjort sitt i F1. 257 gp är mycket, kanske några GP för mycket?.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Sami skrev:Barrichello är en förare som jag tycker ha gjort sitt i F1. 257 gp är mycket, kanske några GP för mycket?.
Men han har varit rolig att ha me, men nu är han bara en tråkig gubbe :D
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Man riktigt njuter av att HK spöade LH i första träningen hoppas det försätter så :up: Heja HK
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Tredje fria verkar ha blivit en genomkörare för stora soppamängder eller?
27,8 och 27,5 mellan Kimi och Massa säger väl knappast något eller?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Varför är kimi så långsam? Eller är Massa snabb?...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Kimi var sämre helt enkelt. Kvalen verkar vara Kimis akilleshäl.
Bild
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Jäkla Massa imponerar mer och mer, jag avskyr ju honom... vilken bövel.. ;-) :evil:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Massa är inget hot i morgon. Så nu har jag fått det sagt.
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Ha ha ha hamilton!
Fan så överskattad han är.
Hur ska Peter Windsor förklara detta?
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Jacob skrev:Ha ha ha hamilton!
:quest: :quest: Vad syftar du på?
Menar du dagens kval då han körde med hårda däck och var 0,3 sek efter Massa som körde med mjuka.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Kimi varliet av en besvikelse idag. Kvalet var lite konstigt efter Q1 såg det ut att handla om enbart Massa och Hamilton. Efter Q2 såg det ut att handla om Massa, Kimi och Hamilton. Men sedan i Q3 blev det Massa (inte helt otippat) före kovalainen (Mycket otippat) före Hamilton och sedan Räikkönen. Men det är bra för VM att McLaren är med så pass bra. Lite trist att BMW-Sauber ser ut börja tappa mark.

Helgens uppsving är har ju redbull gjort som har lyckats få två bilar i topp 10.efter kvalet. En besviskelse är att Williams verkar gå kräftgång och kommer nog aldrig att lyckas bli ett toppstall igen.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

olag skrev:
Menar du dagens kval då han körde med hårda däck och var 0,3 sek efter Massa som körde med mjuka.
Jag tror han syftar på att Windsor skrev att Hamilton är en av de bästa genom tiderna redan efter att Lewis kanske kört 10 gp.
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Sami skrev:
olag skrev:
Jag tror han syftar på att Windsor skrev att Hamilton är en av de bästa genom tiderna redan efter att Lewis kanske kört 10 gp.

Japp, precis det menade jag.
Har alltid sett fram emot Windsors artiklar men när han började yra om att Hamilton var en av de bästa genom tiderna så.....
Numera så tycker jag mest han verkar skriva om att det "gäller att flytta den dynamiska massan".

Sen så blir jag så glad när Ha ha hamilton får stryk av sin stallkamrat.
Tycker att det som hände 2007 i Mc Laren och för Alonso börjar bli mer och mer tydligt.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Jacob skrev: Tycker att det som hände 2007 i Mc Laren och för Alonso börjar bli mer och mer tydligt.
Precisera
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Men har inte Hamilton presterat bland de bästa genom tiderna så här långt? Finns det fem förare som gjort det bättre under samma tid?
Tror han saknar Alonso men inte säker någon annan i hans team gör det.
Lelle

Inlägg av Lelle »

Pastis skrev:Det är lättare efteråt med facit i hand. ;) Men gör gärna en prognos på de sex första efter nästa kvalificering, så får vi se hur rätt du har efter loppet.
Har förfinat/ändrat lite i metoden och levererar denna rent matematiska prognos utan hänsyn till några däcksval eller annat (fick dock ta bort coultard som inte försökte i Q3)

F.Massa 16
H.Kovalainen 15
L.Hamilton 17
K.Räikkönen 18
R.Kubica 19
M.Webber 18
F.Alonso 18
J.Trulli 20
N.Heidfeld 20

Det är mycket möjligt att det inte går att göra detta bra men visa det i praktiken istället genom att utmana mig och göra bättre prognos utifrån presskonferenser, expertkommentarer, sunt förnuft eller ngn annan metod, så får vi se? Det finns ju många experter i forumet har jag sett.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Såg just i GP2 att Senna jr fick bryta. Han kom in i depå och hoppa av bilen och svor en lång ramsa. Då säger Eje " jag tycker han säger att han körde på en hund". :o

Visst man ser på reprisen att där var två hundar på banan och nu fick dom jagat ut den ända levande....

Lite skrämmande att dom kan komma ut på banan..
:-?
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

olag skrev:Såg just i GP2 att Senna jr fick bryta. Han kom in i depå och hoppa av bilen och svor en lång ramsa. Då säger Eje " jag tycker han säger att han körde på en hund". :o

Visst man ser på reprisen att där var två hundar på banan och nu fick dom jagat ut den ända levande....

Lite skrämmande att dom kan komma ut på banan..
:-?
Ja, hundar, hjortar och präster.
Djur som inte fattar att det är farligt område :)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Lelle skrev:
Pastis skrev:Det är lättare efteråt med facit i hand. ;) Men gör gärna en prognos på de sex första efter nästa kvalificering, så får vi se hur rätt du har efter loppet.
Har förfinat/ändrat lite i metoden och levererar denna rent matematiska prognos utan hänsyn till några däcksval eller annat (fick dock ta bort coultard som inte försökte i Q3)

F.Massa 16
H.Kovalainen 15
L.Hamilton 17
K.Räikkönen 18
R.Kubica 19
M.Webber 18
F.Alonso 18
J.Trulli 20
N.Heidfeld 20

Det är mycket möjligt att det inte går att göra detta bra men visa det i praktiken istället genom att utmana mig och göra bättre prognos utifrån presskonferenser, expertkommentarer, sunt förnuft eller ngn annan metod, så får vi se? Det finns ju många experter i forumet har jag sett.
Själv har jag inte tid eller lust att göra några prognoser, men ska med intresse följa era.
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Angående Rubens Barrichellos rekord på 257 starter, så är det fel enligt mig. Han har varit närvarande 257 gånger, och kommer idag att starta sitt 254:e lopp.

En viss skillnad på att närvara under en GP-helg och starta ett GP-lopp...
Bild
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Patrik L skrev:Men har inte Hamilton presterat bland de bästa genom tiderna så här långt? Finns det fem förare som gjort det bättre under samma tid?
Tror han saknar Alonso men inte säker någon annan i hans team gör det.
Om vi säger så här!
Min gamle favvo Damon Hill som jag inte alls rankar som den bästa genom tiderna hade ju´ungefär samma facit som Ha ha hamilton efter ca 20 körda GP:n.

Det jag menar med att det börjar bli tydligt vad som hände Alonso förra året är ju ganska så tydligt....
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Pastis skrev:Angående Rubens Barrichellos rekord på 257 starter, så är det fel enligt mig. Han har varit närvarande 257 gånger, och kommer idag att starta sitt 254:e lopp.

Dom yrade om det på kvalet och hade bestämt sig för att fira tre lopp i rad för att det inte skulle vara några tveksamheter.

För min del hade han kunnat sluta tidigare.

För övrigt stor kommentatorsskandal ;) Ivan Capelli siste Italienare i Ferrari? Var han verkligen det? Ersatten inte Larini honom? För att inte tala om halv-spaggen Alesi som körde några år till 8)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ferrari på mjuka och McLaren på hårda däck. Det blir nog en intressant start.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

De kanske värvat experter från aftonbladet?
Skitkul med mycket racing på banan i alla fall utan tc...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Tråkigt med Kova i starten. Annars var han rätt underhållande.

Tyckte att Kimi såg ovanligt blek ut idag.

Vasst av Hamilton att sno åt sig andraplatsen, som han visserligen har Massa att tacka för ;)
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Larini körde två lopp....som ersättare. Jag menade ordinarie:)

JB

Bra koll, jag klippte faktiskt bort det i inslaget...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:
Pastis skrev:Angående Rubens Barrichellos rekord på 257 starter, så är det fel enligt mig. Han har varit närvarande 257 gånger, och kommer idag att starta sitt 254:e lopp.

Dom yrade om det på kvalet och hade bestämt sig för att fira tre lopp i rad för att det inte skulle vara några tveksamheter.

För min del hade han kunnat sluta tidigare.

För övrigt stor kommentatorsskandal ;) Ivan Capelli siste Italienare i Ferrari? Var han verkligen det? Ersatten inte Larini honom? För att inte tala om halv-spaggen Alesi som körde några år till 8)
Det stämmer precis. Larini körde två lopp 1994, Pacific och San Marino medan Capelli körde sitt sista Ferrari-lopp 1992 i Portugal. Men, det är inte lätt för dem att hålla reda på allt.
Bild
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Bla bla bla....:)

JB
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:Tråkigt med Kova i starten. Annars var han rätt underhållande.

Tyckte att Kimi såg ovanligt blek ut idag.

Vasst av Hamilton att sno åt sig andraplatsen, som han visserligen har Massa att tacka för ;)
Ja, Kimi var blek. Han blev piskad med 15 sekunder, innan man på slutet slog av takten. Inte likt honom att få så mycket spö!

Idag lyfter jag av hatten för Hamilton och lider med Heikki!
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Blomman skrev:Bla bla bla....:)

JB
Mycke snack ere... ;)
Bild
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Heikki Kovalainen sabbade både sitt och Kimis lopp i starten. Han ska ge fan i att nypa igen så där när man har en bil på insidan som inte har någonstans att ta vägen. Ibland kör Kova som en 15 årig gocartförare. :down:

Men det var ett underhållande lopp och det var bra för Vm-striden att Kimi kom trea. Vad gjorde Fisichella i starten? Kul att McLaren har så bra häng på Ferrari. Det kan bli en spännande säsong trots allt. Mindre kul är att BMW verkar inte kunna hänga med lika bra längre. De kanske inte klarar av att utveckla sin bil i samma tempo som McLaren och Ferrari?
Geer

Inlägg av Geer »

Sami skrev:Heikki Kovalainen sabbade både sitt och Kimis lopp i starten. Han ska ge fan i att nypa igen så där när man har en bil på insidan som inte har någonstans att ta vägen. Ibland kör Kova som en 15 årig gocartförare. :down:
Kimi fick en justerad framvinge och Kovalainen punka. Inte jättebra för finnarna.
Superswede

skärpning

Inlägg av Superswede »

Det var inte ett av Blommans och Ejes finest moments under dagens sändning. Ett par blunders sticker ut särskilt. Hur kunde ta så lång tid att upptäcka det som vi andra såg vid Hamiltons första pitstop- att han var på en trestoppare? Han tog ju bara ombord soppa för 15 varv. Detta samman med hans sätt att köra fösta stinten gjorde till en no brainer som dessa iallafall erfarna herrar inte skulle missat så totalt. Samma sak med Kovalainens första pitstop. Man kunde höra att de såg ut som fågelholkar när de svamlade om tänkbara orsaker-botten och skärpning.
"No-one deserved a win more than Ronnie"
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Du hade ingen aning om att Hamilton var på en trestoppare, han hade defentivt möjligheten att göra en två stoppare efter första stoppet, det där är bara efterkonstruktion. Jag visste inte att Kovalainen hade punktering, ingen annan heller, men det var väl uppenbart att något gått på tok eftersom han kom in efter två varv, även för oss. Men visst, vi skärper oss efter detta bottennapp...

JB
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Kraven ökar när i takt med att man glömmer 4-ans stjärnkommentatorer.

Med andra ord är det ditt eget fel att vi gnäller på dig ;)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Ingen som kommenterar det faktum att Hamilton tydligen är en däcksförstörare?
Bara hans Bridgestonedäck som inte höll för en tvåstoppare?

Visserligen pajade dom förra året, men lite produktutveckling eller liet justering i körteknik, nähänä.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

hehe Björn Andersson...

Blomman och Eje är ett bra team. Visst det blir lite små misssar ibland. Men det är de inte ensamma om, BMW-Sauber trodde ju att de rejsade mot Hamilton även när det var uppenbart att Hamilton tampades med Räikkönen om andra platsen.