Tv-Sändningar

Kungaklassen av motorsport...
Långlopp

Tv-Sändningar

Inlägg av Långlopp »

Någon som har koll på tv-sändningarna för F1 säsongen? gärna en länk.... :up:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det hetaste tips jag kan ge dig är samma som i fjol eftersom Viasat har ett flerårigt kontrakt på cirkusen.
Det finns en länk om detta här nånstans där detta kommenterats av Janne B med flera.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Det är viasat som skall sända det.
Dom har gått ut med att deras hemsida ska bli jättebra i år för i fjor så dog den mer eller mindre.

Nu har dom lite nyheter på sin hemsida men deras loppkalender är katastrof.Det är fjorårets lista och nästa lopp är 16 juli i USA :o

Hoppas dom skärper sig :(
FIA = Ferrari International Assistance
Transalp

Inlägg av Transalp »

Kan man se F1 i HD någonstans?
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Transalp skrev:Kan man se F1 i HD någonstans?
Vet ej.

Men ibland avgörs F1 i FIAs HD... :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

..

Inlägg av Redbullgerdigvingar »

Tänk er om kamerorna i bilarna/på bilarna kunde prestera full HD :)
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
Användarens profilbild
menthol

Re: ..

Inlägg av menthol »

Redbullgerdigvingar skrev:Tänk er om kamerorna i bilarna/på bilarna kunde prestera full HD :)
Den biten har jag faktiskt inte tänkt på. Är det tekniskt möjligt att göra kamerorna på bilarna HD-kompatibla, utan att de blir för otympliga? Det värsta problemet lär väl vara att överföra den stora datamängden utan en massa drops.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Med tanke på hur mycket data som stallen får in från bilarna nu under loppen från alla möjliga och omöjliga sensorer så borde det det gå, men å andra sidan så krävdes det ju en privatfilm på youtube för att se varför Vettel blev störd av Hamilton på Japans GP innan han smaskade in i Webber.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Transalp skrev:Kan man se F1 i HD någonstans?
Nej inte än vad jag vet. Vi får vara glada ifall vi får riktiga widescreen sändningar i år.

TV6 och Viasat Sport 1 sänder ungefär som i fjol, men innan den 16:e mars ska man inte vara spiksäker på hur det kommer att se ut. Vi får avvakta ett tag och se ifall Blomman snart kan berätta hur och var man sänder. Viasat Sports hemsida ger som vanligt ingen tröst eller förtroende... nästa lopp "USA:s GP 16-17 juni" står det där. :(
Bild
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Christoffer skrev:Med tanke på hur mycket data som stallen får in från bilarna nu under loppen från alla möjliga och omöjliga sensorer så borde det det gå, men å andra sidan så krävdes det ju en privatfilm på youtube för att se varför Vettel blev störd av Hamilton på Japans GP innan han smaskade in i Webber.
Visserligen sant, men jag tror inte den datan är så utrymmeskrävande eller för den delen beroende av att skickas kontinuerligt som tv-bilder är. En HD-ström ligger väl på 30 Mbit/sekund om jag inte minns fel, alltså nästan 4 megabyte/sekund som ska skickas hela tiden, utan förluster. Ett alternativ är ju att skala upp SD-bilden som de nuvarande kamerorna genererar till HD.

Är det någon som vet hur ombordkamerorna fungerar idag? För några år sedan sprakade det ju till titt som tätt när man väl fick chansen att titta på dem. Nu för tiden överförs bilden digitalt va?
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

HD kameror kör med samma storlek på chip och tar inte mer plats än SD kameror egentligen. Datamängden behöver inte heller bli ett så stort problem, HDV kameror drar exempelvis samma mängd data som DV kameror, 25Mb, trots att de visar en bild på 1920x1080 mot 768x576. Jag tyckte dessvärre onboard kamerorna såg sämre ut förra året än vad de gjort tidigare, sämre upplösning som gav en rätt tydlig facett look. Hoppas de blir bättre :)
Kör inte premiere i HD förresten?
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

tv 6 har slagit på stort att gå ut med klockslagen på loppen.
http://www.tv6.se/content/view/1870/856/

Men vilken kanal kval och träning ska gå på får man gissa. :-?

Viasatsport hem sida är uppdaterad med F1 :up:
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Jag gissar (och hoppas) på Viasat Sport 1, gärna loppet också.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Det blir det säkert inte.Då får dom inte in reklampengarna :(
difmot17

Inlägg av difmot17 »

olag skrev:Det blir det säkert inte.Då får dom inte in reklampengarna :(
Så är det "olag"
Dem kommer aldrig att visa loppen utan reklam i Viasat Sport 1.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Har för mig att man inte får sända f1 i en betalkanal oxå. tror det är därför tv6 är gratis i svenska nätet.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

olag skrev:Har för mig att man inte får sända f1 i en betalkanal oxå. tror det är därför tv6 är gratis i svenska nätet.
Det beror i grunden inte på om kanalen är en betalkanal eller inte, utan mer hur pass stor penetration kanalen har. TV3 sände ju loppen 2006 och den är ju inte gratis någonstans, men den är ändå enkel att få tag på.

Stopp blir det om de vill sända loppet på Viasatsport1 t.ex. Det är helt enkelt för bökigt och dyrt att ratta in kanalen.
Martin_Granberg

Inlägg av Martin_Granberg »

Patrik L skrev:HD kameror kör med samma storlek på chip och tar inte mer plats än SD kameror egentligen. Datamängden behöver inte heller bli ett så stort problem, HDV kameror drar exempelvis samma mängd data som DV kameror, 25Mb, trots att de visar en bild på 1920x1080 mot 768x576. Jag tyckte dessvärre onboard kamerorna såg sämre ut förra året än vad de gjort tidigare, sämre upplösning som gav en rätt tydlig facett look. Hoppas de blir bättre :)
Kör inte premiere i HD förresten?
Tjenare PL :)

Nix, Premiere har inte visat F1 i HD (ännu). Iaf inte vad jag märkt.

Det ryktas om att det kan blir några/alla lopp i HD i år, men Bernie verkar vara bränd från Bernievisionen tidigare och är numera mest nöjd om alla sänder widescreen...

/Martin
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Tjena Martin :) Hoppas familjen har det bra o gäddorna hugger ;)
Ok, det verkar som ett par lopp kan ha producerats i HD redan förra året men har inte lyckats få reda på om det distribuerades som sådant någonstans. Bra om de börjar testa internt, ett problem med HD är att det finns så många sätt att packa det och det blir lätt fel i soppan med bl. a progressiv/interlace och kvadratiska/okvadratiska pixlar. Personligen tror jag att den stora revolutionen inträffar när tillräckligt många har tillräckligt bra internet uppkoppling (fiber förmodligen) för att rörliga bilder ska kunna distribueras i högkvalitativ form direkt mellan producent/slutkund.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Patrik L skrev:Tjena Martin :) Hoppas familjen har det bra o gäddorna hugger ;)
Ok, det verkar som ett par lopp kan ha producerats i HD redan förra året men har inte lyckats få reda på om det distribuerades som sådant någonstans. Bra om de börjar testa internt, ett problem med HD är att det finns så många sätt att packa det och det blir lätt fel i soppan med bl. a progressiv/interlace och kvadratiska/okvadratiska pixlar. Personligen tror jag att den stora revolutionen inträffar när tillräckligt många har tillräckligt bra internet uppkoppling (fiber förmodligen) för att rörliga bilder ska kunna distribueras i högkvalitativ form direkt mellan producent/slutkund.
Visade dom inte fotbollsvm i hd?
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

olag skrev:
Patrik L skrev:Tjena Martin :) Hoppas familjen har det bra o gäddorna hugger ;)
Visade dom inte fotbollsvm i hd?
Stämmer! Jag misstänker i väldigt bra kvalitet dessutom eftersom jag tror att de kunde köra på hela bandbredden av en mux (lite drygt 20 mbit i marknätet) men jag såg det aldrig själv. Vi får nog hålla till godo med en fjärdedel av den bandbredden framöver.
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Enligt Dagens TV kommer TV 6 att visa kvalet och rejset live och dessutom efterhandssända loppet på vanlig rejstid 14.00 i sin helhet! Vore ju helt otroligt om detta nu stämmer :)
http://www.dagenstv.com/se/chart/?cha=42&dat=2008-03-16
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Nu släppte dom tiderna och kanalerna.
Tv6 visar loppen och viasatsport kval och träningarna.

http://www.viasatsport.se/content/view/1382/37/
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

De som inte kan se TV6 eller Viasat sport 1 kan kanska se på DSF/RTL via Astra.

DSF FREDAG
13:00 Formel 1: Freies 1-2 Training
19:45 Formel 1: Freies 1-2 Training

RTL LÖRDAG
03:00 Formel 1: Freies Training
03:45 Formel 1: Qualifying
11:45 Die Formel 1 2008 - Made in Germany
12:45 Formel 1: Qualifying

RTL SÖNDAG
04:15 Formel 1: Warm up
04:30 Formel 1: Countdown
05:30 Formel 1: Das Rennen
07:15 Formel 1: Siegerehrung und Highlights
08:00 Die Formel 1 2008 - Made in Germany
09:00 Formel 1: Countdown
10:00 Formel 1: Das Rennen
12:00 Formel 1: Siegerehrung und Highlights
Bild
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Suck.. då var kvalen körda igen (förutom Melbourne?). Samma visa som förra året, de kan inte komma ut med kanalföredelningen mindre än 1 vecka i förväg. Undrar vad de har emot oss f1 fans egentligen? Skulle de köra gruppspelet från hockey VM endast i betal-viasat o finalerna i tv3? Det är bara att inse att F1 är en marginalsport och vi är i händerna på yrkeslallare :(
Geer

Inlägg av Geer »

Som vanligt så blir det säkert inte så som Viasat säger att det skall bli.
Jag tippar på att kvalen kommer att visas i 6:an (kanske med något undantag) med start på lördag 05:15.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Patrik L skrev:Suck.. då var kvalen körda igen (förutom Melbourne?). Samma visa som förra året, de kan inte komma ut med kanalföredelningen mindre än 1 vecka i förväg. Undrar vad de har emot oss f1 fans egentligen? Skulle de köra gruppspelet från hockey VM endast i betal-viasat o finalerna i tv3? Det är bara att inse att F1 är en marginalsport och vi är i händerna på yrkeslallare :(
Både kvalen och loppen ska direktsändas i TV6 hela säsongen, i alla fall vad jag har hört.
Användarens profilbild
Dagon

Inlägg av Dagon »

Enligt tv6 program-tablå så sänder de kvalet på lördag 03:55
http://www.tv6.se/worp/854/
Geer

Inlägg av Geer »

Dagon skrev:Enligt tv6 program-tablå så sänder de kvalet på lördag 03:55
http://www.tv6.se/worp/854/
Lite olika i olika tablåer men det verkar som att kvalet börjar 04:00.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Patrik L skrev:Suck.. då var kvalen körda igen (förutom Melbourne?). Samma visa som förra året, de kan inte komma ut med kanalföredelningen mindre än 1 vecka i förväg. Undrar vad de har emot oss f1 fans egentligen? Skulle de köra gruppspelet från hockey VM endast i betal-viasat o finalerna i tv3? Det är bara att inse att F1 är en marginalsport och vi är i händerna på yrkeslallare :(
Vad är oklart, att vi skulle sända som förra året med kval o race i TV6 har ju gällt hela tiden....FP3 och kval sänds dessutom i viasatsport 1.

Det var ett tag snack om att sända FP 2, men länkkostnaden drog iväg och vi valde att lägga krutet på lördag o söndag.

Melbourne är sej likt, laddar för en skön premiärhelg.....

JB
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Tackar nedräkningen har snart övergått till timmar :up:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Blomman skrev:Det var ett tag snack om att sända FP 2, men länkkostnaden drog iväg och vi valde att lägga krutet på lördag o söndag.
JB
Det gjorde ni rätt i.
Bild
tompa

Re: Tv-Sändningar

Inlägg av tompa »

Långlopp skrev:Någon som har koll på tv-sändningarna för F1 säsongen? gärna en länk.... :up:
kanske radio p4
Zetor

Inlägg av Zetor »

Pastis skriver att sändning börjar 05:30
TV6 att den börjar 06:00
Vilket gäller?
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Zetor skrev:Pastis skriver att sändning börjar 05:30
TV6 att den börjar 06:00
Vilket gäller?
05:15 ska den börja. Det står lite fel på olika tablåsidor p.g.a att det blir en ny "tv-dag" vid kl. 06:00.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Man ska lita på Pastis och Forza Motorsport, vi har aldrig fel. :P

Nää, skojar bara, men som jag skrivit andra år: Är mycket noga med just tiderna, eftersom jag inte vill att någon ska missa en körning på grund av mig. Det bävar jag för och trippelkollar det här med tider och Forzas tidscheman är i det närmaste felfria.

Allt är inte fel med TV6/Viasat, men någon koll på tider har det verkligen inte på sina hemsidor. Tur att Eje och Blomman är vakna, för annars skulle väl även sändningarna missas. ;)

OBS! Jag skriver aldrig om TV-sändningarnas start, bara när passen börjar!
Bild
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Pastis skrev:OBS! Jag skriver aldrig om TV-sändningarnas start, bara när passen börjar!
Vore det inte bättre att skriva både och, så ingen blir besviken när de märker att de har missat hela uppladdningen?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Folk tittar på olika sändningar, RTL startar en timme före, TV6 fem minuter före en gång, en halvtimme en annan. Jag kan inte göra allt jobb åt er, något får ni göra själva. ;)

Det får räcka med att hålla reda på alla tidscheman.
Bild
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Pastis du gör ett bra jobb :up: Sidan blir bättre och bättre :up:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

olag skrev:Pastis du gör ett bra jobb :up: Sidan blir bättre och bättre :up:
Tackar, du ska få en guldstjärna för det. :D
Bild
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Pastis skrev:Folk tittar på olika sändningar, RTL startar en timme före, TV6 fem minuter före en gång, en halvtimme en annan. Jag kan inte göra allt jobb åt er, något får ni göra själva. ;)

Det får räcka med att hålla reda på alla tidscheman.
Jo, men de flesta "vanliga" fans lär ju se på TV6. :) De som är så hardcore att de ser på RTL vet redan när de ska sätta igång tv:n.

Jag måste också hålla med olag, bra jobb med sidan!
Battery

Inlägg av Battery »

Jag missade kvalet. Trodde att det bara visades i viasat. I min tv-tidning stod det inget om att kvalet visades i tv6.

Finns det korrekt info om sändningarna nånstans eller måste man gissa varje gång?
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Battery skrev:Jag missade kvalet. Trodde att det bara visades i viasat. I min tv-tidning stod det inget om att kvalet visades i tv6.

Finns det korrekt info om sändningarna nånstans eller måste man gissa varje gång?
Tv6 tablån är lurig börjar en sändning före 06:00 står det på dagen innans program. Kvalet stod som sista programpunkt på Fredagkvällen.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Battery skrev:Jag missade kvalet. Trodde att det bara visades i viasat. I min tv-tidning stod det inget om att kvalet visades i tv6.

Viasatsport.se har sännings sidorna.

http://www.viasatsport.se/content/blogcategory/28/37/
Battery

Inlägg av Battery »

Ok tack, men märkligt att korrekt info inte finns överallt.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Battery skrev:Ok tack, men märkligt att korrekt info inte finns överallt.
Jag litar på viasats hemsida för det är trotts allt dom som sänder. :up:
Geer

Inlägg av Geer »

Battery skrev:Ok tack, men märkligt att korrekt info inte finns överallt.
Ett problem är att vissa tablåer visar tiden 04.00 samma dygn som den är 04.00 medans andra visar 04.00 dygnet före. Det betyder att för att veta när kvalet börjar får man titta på fredagen 04.00 i vissa tablåer och lördagen 04.00 i andra.

Tack och lov så finns alltid korrekt starttid på Forza ( på rätt dygn ) och kaval och lopp visas bla på 6:an.
Battery

Inlägg av Battery »

Nu har jag inte tidningen här, men i Aftonbladets tv-bilaga så tror jag att det stod att racet börjar 06:00. Ok, är man intresserad, så får man väl kolla upp närmare på nätet för att vara säker, men det är ändå lite trist att så mycket felaktig info cirkulerar. Jag var säkert inte den ende som missade kvalet och fler lär säkert missa en del av tävlingen imorgon pga detta.

Hur blir det framöver då? Kommer verkligen alla kval att vsas i tv6? Så var det ju inte förra året?
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Battery skrev:Nu har jag inte tidningen här, men i Aftonbladets tv-bilaga så tror jag att det stod att racet börjar 06:00. Ok, är man intresserad, så får man väl kolla upp närmare på nätet för att vara säker, men det är ändå lite trist att så mycket felaktig info cirkulerar. Jag var säkert inte den ende som missade kvalet och fler lär säkert missa en del av tävlingen imorgon pga detta.

Hur blir det framöver då? Kommer verkligen alla kval att vsas i tv6? Så var det ju inte förra året?
Alla lopp på tv6
kval på både tv6 och viasatsport.
och fria träningen bara på viasatsport
Battery

Inlägg av Battery »

Och det innebär typ att de flesta kval visas i viasat och bara ett fåtal (de på dålig tv-tid) i tv6 eller? Jag har inte viasat så vad vad viasat visar är rätt ointressant. Båda kanalerna visar väl inte kvalen samtidigt? Jag blir förvirrad..