Vintertester inför 2008

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Gösta skrev:
Sami skrev:
Gösta skrev: om f1 án startar stående så skall väl volvon gör det med.
Får båda starta med flygande start, blir det väl bara en bättre förutsättning för att Volvon ska klara av uppgiften.
Jag tror också det är så! F1 bilen tjänar nog mer på stående start, eftersom den har avsevärt bättre acceleration!! (jag tror att det är så) Det är i accelerationsfasen och inbromsningsfasen F1án tjänar mest??

Här önskar jag att vår gode AndersF1 kan komma in med sina synpunkter och spydigheter! Han är utomordentligt duktig på bådadera! :D
Om jag tar gamla Gelleråsen så bör en bra förare i en V70 Diesel klara det på en bit under 1:30 och en STCC-bil körde strax under 1:10, typ 1:08-1:09, om jag inte missminner mig. I nån gammal AMS har jag för mig att Ekblom körde 1:18 med en lätt modifierad BMW M3. Så säg att standardbilen tar ca 30% längre tid på sig än en STCC/WTCC-bil. Då hamnar man någonstans kring 2:40 på Monza. Svårt att avgöra om skillnaden blir större eller mindre på Monza än på Gelleråsen. En WTCC-bil är ju inget effektmonster med jättemycket högre toppfart än en vanlig standardbil.

Vad det gäller stående eller rullande start, så tror jag att F1:an vinner på rullande start. Den kan kanske ha 80-90 m/s i snittfart mellan start och första kurvan, med sin korta inbromsning och höga toppfart, samt utgångshastighet ur parabolican. En Volvo kan väl hoppas på 40 m/s, eller nåt sånt.

Men om man startar ifrån noll så kommer nog inte F1:an upp i mer än 40 m/s i snitt och Volvon bör väl klara av 25 m/s åtminstone.

Skillnaden mellan en riktigt bra proffsförare och en skapligt bra amatörracerförare i en långsam bil är kanske 5%. Så lite till då om någon med Jaris förmåga skulle köra, kanske knappt 10%. Det har t.ex. varit de skillnader jag sett när Alx kört samma bil som amatörracers, när det handlat om t.ex. Grp N-bilar. Min gissning blir att V70:n skulle vinna med en bra förare och F1:an med en halvtaskig amatör.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

AndersF1 skrev:
Gösta skrev:
Sami skrev: Får båda starta med flygande start, blir det väl bara en bättre förutsättning för att Volvon ska klara av uppgiften.
Jag tror också det är så! F1 bilen tjänar nog mer på stående start, eftersom den har avsevärt bättre acceleration!! (jag tror att det är så) Det är i accelerationsfasen och inbromsningsfasen F1án tjänar mest??

Här önskar jag att vår gode AndersF1 kan komma in med sina synpunkter och spydigheter! Han är utomordentligt duktig på bådadera! :D
Om jag tar gamla Gelleråsen så bör en bra förare i en V70 Diesel klara det på en bit under 1:30 och en STCC-bil körde strax under 1:10, typ 1:08-1:09, om jag inte missminner mig. I nån gammal AMS har jag för mig att Ekblom körde 1:18 med en lätt modifierad BMW M3. Så säg att standardbilen tar ca 30% längre tid på sig än en STCC/WTCC-bil. Då hamnar man någonstans kring 2:40 på Monza. Svårt att avgöra om skillnaden blir större eller mindre på Monza än på Gelleråsen. En WTCC-bil är ju inget effektmonster med jättemycket högre toppfart än en vanlig standardbil.

Vad det gäller stående eller rullande start, så tror jag att F1:an vinner på rullande start. Den kan kanske ha 80-90 m/s i snittfart mellan start och första kurvan, med sin korta inbromsning och höga toppfart, samt utgångshastighet ur parabolican. En Volvo kan väl hoppas på 40 m/s, eller nåt sånt.

Men om man startar ifrån noll så kommer nog inte F1:an upp i mer än 40 m/s i snitt och Volvon bör väl klara av 25 m/s åtminstone.

Skillnaden mellan en riktigt bra proffsförare och en skapligt bra amatörracerförare i en långsam bil är kanske 5%. Så lite till då om någon med Jaris förmåga skulle köra, kanske knappt 10%. Det har t.ex. varit de skillnader jag sett när Alx kört samma bil som amatörracers, när det handlat om t.ex. Grp N-bilar. Min gissning blir att V70:n skulle vinna med en bra förare och F1:an med en halvtaskig amatör.
Så Jari vann alltså den här debatten?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Vet någon hur schumis test gick?
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

Dagens tider från Barcelona. Guben verkar hänga med:

Kod: Markera allt

Pos  Driver        Team                      Time      Laps
 1.  Hamilton      McLaren-Mercedes     (B)  1:22.276   78
 2.  Raikkonen     Ferrari              (B)  1:22.319   82
 3.  M.Schumacher  Ferrari              (B)  1:22.428   83
 4.  Nakajima      Williams-Toyota      (B)  1:22.724   54
 5.  Kovalainen    McLaren-Mercedes     (B)  1:22.852   71
 6.  Rosberg       Williams-Toyota      (B)  1:22.974  108
 7.  Alonso        Renault              (B)  1:23.021   79
 8.  Heidfeld      BMW-Sauber           (B)  1:23.075   75
 9.  Webber        Red Bull-Renault     (B)  1:23.091   62
10.  Vettel        Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:23.115   71
11.  Sutil         Force India-Ferrari  (B)  1:23.188   95
12.  Klien         BMW-Sauber           (B)  1:23.239   43
13.  Liuzzi        Force India-Ferrari  (B)  1:23.270   70
14.  Piquet        Renault              (B)  1:23.442   42
15.  Glock         Toyota               (B)  1:23.609   86
16.  Kobayashi     Toyota               (B)  1:23.880   29
17.  Barrichello   Honda                (B)  1:24.460  115
18.  Wurz          Honda                (B)  1:24.667  109
19.  Coulthard     Red Bull-Renault     (B)  1:24.826   25
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Crazy F1 skrev:Vet någon hur schumis test gick?
Helt ok.

Kod: Markera allt

1. Hamilton McLaren-Mercedes B 1:22.276 78
2. Raikkonen Ferrari B 1:22.319 82
3. M.Schumacher Ferrari B 1:22.428 83
4. Nakajima Williams-Toyota B 1:22.724 54
5. Kovalainen McLaren-Mercedes B 1:22.852 71
6. Rosberg Williams-Toyota B 1:22.974 108
7. Alonso Renault B 1:23.021 79
8. Heidfeld BMW-Sauber B 1:23.075 75
9. Webber Red Bull-Renault B 1:23.091 62
10. Vettel Toro Rosso-Ferrari B 1:23.115 71
11. Sutil Force India-Ferrari B 1:23.188 95
12. Klien BMW-Sauber B 1:23.239 43
13. Liuzzi Force India-Ferrari B 1:23.270 70
14. Piquet Renault B 1:23.442 42
15. Glock Toyota B 1:23.609 86
16. Kobayashi Toyota B 1:23.880 29
17. Barrichello Honda B 1:24.460 115
18. Wurz Honda B 1:24.667 109
19. Coulthard Red Bull-Renault B 1:24.826 25
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Nakajima gör bra ifrån sig i Williams.
Toyota och Honda har nog lite att jobba på inför premiären.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
molle2
Inlägg: 122
Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
Ort: Oslo

Inlägg av molle2 »

Christoffer skrev:Nakajima gör bra ifrån sig i Williams.
Toyota och Honda har nog lite att jobba på inför premiären.
och ser faktiskt ut som att alonso har ganska bra fart i bilen. ännu inga tecken på att piquet gör en hamilton inför säsongen..
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ah, tack. Ja de verkar jämt och tight i toppen. De ska bli spännande att se hur bra renault kommer vara iår för jag undrar hur de blir med Alonsos motivation om de går åt skogen.

Titta På villeneuve, han vann vm och sedan gick an till fel stall och sen var hans f1 karriär ett fiasko efter det...
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Crazy F1 skrev:
Titta På villeneuve, han vann vm och sedan gick an till fel stall och sen var hans f1 karriär ett fiasko efter det...
Och det verkar det bli där han är nu också han klarar ju inte ens att få sponsorer, vad jag har förståt