Vilket lopp ska man välja?
-
Vilket lopp ska man välja?
Min sambo är F1-intresserad och jag skulle vilja överraska honom med en resa till ett F1-lopp.
Kan ni F1-kunniga hjälpa mig att välja resmål mellan Valencia, Monza och Spa-Francorchamps?
Tack!
Kan ni F1-kunniga hjälpa mig att välja resmål mellan Valencia, Monza och Spa-Francorchamps?
Tack!
Cissi
-
Jag föreslår Monza!
Av följande skäl:
En legendarisk bana
Ferraris hemmabana
Nära en stor stad (Milano)
Bra kommunikationer
Kan kombineras med shopping, teater, restauranger av klass mm
Hamnar man på rätt ställe så är det ibland bra racing (första chikanen, De la roggia eller Ascari)
Men Francorchamps är även det en underbar bana, kanske stökigare att ta sig till och inte lika stora kombinationsmöjligheter med andra tänkbara aktiviteter. Även boendet kan ställa till bekymmer om det vill sig illa.
Av följande skäl:
En legendarisk bana
Ferraris hemmabana
Nära en stor stad (Milano)
Bra kommunikationer
Kan kombineras med shopping, teater, restauranger av klass mm
Hamnar man på rätt ställe så är det ibland bra racing (första chikanen, De la roggia eller Ascari)
Men Francorchamps är även det en underbar bana, kanske stökigare att ta sig till och inte lika stora kombinationsmöjligheter med andra tänkbara aktiviteter. Även boendet kan ställa till bekymmer om det vill sig illa.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Två klassiska banor, så det är bara att välja - Italien eller Belgien.
Gillar han inte regn - undvik Spa på sensommaren/hösten och åk till Monza istället. Risken för regn brukar vara ganska stor på Spa.
Annars, välj Spa och försök få biljetter vid Eau Rouge. Jag tror nämligen att Spa är en betydligt häftigare racing- och banupplevelse än Monza. Bara att se hur brant Eau Rouge i verkligheten är bör göra resan värd för honom.
Boendet är nog lika svårt på båda ställena.
Gillar han inte regn - undvik Spa på sensommaren/hösten och åk till Monza istället. Risken för regn brukar vara ganska stor på Spa.
Annars, välj Spa och försök få biljetter vid Eau Rouge. Jag tror nämligen att Spa är en betydligt häftigare racing- och banupplevelse än Monza. Bara att se hur brant Eau Rouge i verkligheten är bör göra resan värd för honom.
Boendet är nog lika svårt på båda ställena.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Spa och Eau Rouge är ett måste att uppleva.
Om ni vill slippa oroa er för boende så se till att vara nere på onsdagen i en Husvagn/husbil om tillgängligt. Att bo på banan är halva grejen
Malmedy ligger annars väldigt nära banan och är en fin liten by där det finns hotel. kom bara ihåg att boka i tid.
Monza har jag vart på 2003 men det var inte så bra efterssom att det är svårt att se bilarna mycket pga skog.
Om ni vill slippa oroa er för boende så se till att vara nere på onsdagen i en Husvagn/husbil om tillgängligt. Att bo på banan är halva grejen
Malmedy ligger annars väldigt nära banan och är en fin liten by där det finns hotel. kom bara ihåg att boka i tid.
Monza har jag vart på 2003 men det var inte så bra efterssom att det är svårt att se bilarna mycket pga skog.
Richard Trange
DMS Young Gun Programme 2008
DMS Young Gun Programme 2008
-
Jag har inte varit på Spa, men väl på Monza. Och jag tror också att Spa erbjuder en häftigare racingupplevelse.LuckyStrike1 skrev:Jag tror nämligen att Spa är en betydligt häftigare racing- och banupplevelse än Monza.
Fartupplevelsen på Monza är enorm mittemot depågatan. Men, ja, där kör de bara rakt fram.
På läktaren vid första chikanen, den på utsidan av banan, kommer man så långt ifrån att fartupplevelsen försvinner. När bilarna dyker upp har de redan börjat bromsa. Sedan kör de långsamt genom chikanen, accelererar och försvinner snart bakom träden.
Jag kan tänka mig att det är lite bättre fart och racing från läktaren i andra chikanen. Men va fan, det händer ju aldrig något på Monza. Atmosfären är underbar (om det inte regnar, antar jag) men racingen suger.
Välj Spa.
-
- Varnad
-
-
Desto större anledning att åka dit och se alla irriterade Tifosi när McLaren spöar scuderia på deras hemmabana.olag skrev:Tänk om hennes sambo hatar Ferarri precis som jag!Gud vad resan blir tråkig dåGösta skrev:Jag föreslår Monza!
Av följande skäl:
Ferraris hemmabana
Du kan omöjligt hata Ferrari mer än jag hatar Ron Dennis.
Jag har varit på Monza ca 14-15 ggr, har haft kul de flesta gångerna. Kan väldigt lite om Francorchamps då jag bara varit där 1 gång och det var ett tag sen. Nürburgring var en positiv upplevelse.
-
Vetti fan om om du gör ...jag har alltid gillat Kimi och nu bryr jag inte mer om han.Höllt på han pga 2 saker.Finsk broder och McLaren förare.Gösta skrev:Desto större anledning att åka dit och se alla irriterade Tifosi när McLaren spöar scuderia på deras hemmabana.olag skrev:Tänk om hennes sambo hatar Ferarri precis som jag!Gud vad resan blir tråkig dåGösta skrev:Jag föreslår Monza!
Av följande skäl:
Ferraris hemmabana
Tyckte inte ens att det var komiskt att han vann wm.Och klart dom fule röda.Mer tragiskt att han lyckades.......Men jag Diggar RON
FIA = Ferrari International Assistance
-
Jag drömmer fortfarande om att se ett lopp liveGösta skrev:Desto större anledning att åka dit och se alla irriterade Tifosi när McLaren spöar scuderia på deras hemmabana.olag skrev:Tänk om hennes sambo hatar Ferarri precis som jag!Gud vad resan blir tråkig dåGösta skrev:Jag föreslår Monza!
Av följande skäl:
Ferraris hemmabana
Jag har varit på Monza ca 14-15 ggr, har haft kul de flesta gångerna. Kan väldigt lite om Francorchamps då jag bara varit där 1 gång och det var ett tag sen. Nürburgring var en positiv upplevelse.
-
-
Storry of my life.Gösta skrev:Sluta drömma, gå och se ett lopp!!!
Så fasligt svårt och dyrt är det inte!!!!!
Skulle se F1 live till sommaren Inställt pga medressenären fick ställa in.
Året efter.Inställt pga träffa mitt ex som oxå skulle med.penga brist:(
Året efter igen.Inställt för medressenären fick unge
2007 pengabrist pga fick lösa ut huset
2008 Ingen vill följa med
Senast redigerad av olag den mån jan 07, 2008 18:05, redigerad totalt 2 gånger.
-
Ge inte upp.
Jag har åkt med forummedlemmar och före detta forummedlemmar samt utan forummedlemmar. Den senaste resan med forummedlemmarna hade jag gärna varit utan.
Jag har åkt med forummedlemmar och före detta forummedlemmar samt utan forummedlemmar. Den senaste resan med forummedlemmarna hade jag gärna varit utan.
-
Ger inte upp....Med en/två bra förare i McLaren finns det hopp att se sitt team vinna om man kommer i väg! Jag är ju bara barnet i gämnförelse med andra här inneGösta skrev:Ge inte upp.
-
Monza
Jag var på Monza för tre år sedan o det var en formidabel upplevelse. Vi köpte biljetter till Ascari o det var en bra plats o kolla på. Man ser givetvis aldrig lika bra på banan som på tv men för mig spelade det ingen som helst roll eftersom ljudet är det allra bästa o jag uppfyllde en livslång dröm.
Vi bodde hos en italiensk dam på ett B&B, 50 EUR natten för dubbelrum i Monza, snyggt o fräscht. Så det var bara att ta sig ner till tågstationen ca 1,5 km o ta bussen ut till banan. Damen hetta Gemma Bossi o telefonnumret var då 0039 039746801. Hon kunde bara italienska men med hjälp av en ordbok så lyckades jag boka rätt dagar.
Med närheten till Milano, tåget tog nog 20 min, så var det ett perfekt ställe att bo på.
Vi bodde hos en italiensk dam på ett B&B, 50 EUR natten för dubbelrum i Monza, snyggt o fräscht. Så det var bara att ta sig ner till tågstationen ca 1,5 km o ta bussen ut till banan. Damen hetta Gemma Bossi o telefonnumret var då 0039 039746801. Hon kunde bara italienska men med hjälp av en ordbok så lyckades jag boka rätt dagar.
Med närheten till Milano, tåget tog nog 20 min, så var det ett perfekt ställe att bo på.
-
Jag har sett F1-lopp de två senaste åren (Monza 2006 och Istanbul 2007) och kommer garanterat att se ett i år, antagligen Singapore.
Jag tycker att det är en bra idé att åka till lopp som ligger nära städer som också är intressanta, som Monza/Milano, Istanbul, Barcelona och Paris (om man vill hålla sig i Europa). Då blir det en härlig helg med god mat, stort hotellutbud och lite sightseeing/shopping/vad-man-nu-gör-i-en-stad.
Precis som många andra skulle jag rekommendera Monza. Jag satt själv på läktaren vid Ascari-chikanen och tyckte att det var väldigt bra. Välj läktare med omsorg! (Kan vara en bra idé att fråga om tips här efter att du bestämt bana.)
Vi hade hyrbil och valde att bo en bit norr om Milano - det finns boende i alla prisklasser att välja mellan.
Jag tycker att det är en bra idé att åka till lopp som ligger nära städer som också är intressanta, som Monza/Milano, Istanbul, Barcelona och Paris (om man vill hålla sig i Europa). Då blir det en härlig helg med god mat, stort hotellutbud och lite sightseeing/shopping/vad-man-nu-gör-i-en-stad.
Precis som många andra skulle jag rekommendera Monza. Jag satt själv på läktaren vid Ascari-chikanen och tyckte att det var väldigt bra. Välj läktare med omsorg! (Kan vara en bra idé att fråga om tips här efter att du bestämt bana.)
Vi hade hyrbil och valde att bo en bit norr om Milano - det finns boende i alla prisklasser att välja mellan.
"I can handle pressure" - Lewis Hamilton före Brasiliens GP
-
-
Det var ju allt vi hade råd med efter att Du gett den Österikiska staten hela vår reskassa!Gösta skrev:man kan bo så här billigt.
http://zzracing.zivkovic.se/bilder/imag ... /zz072.jpg
¨°º© woodi ©º°¨
-
-
-
-
-
-
Är man så urbota korkad att man upplåter mark som man tar svindyrt för att parkera på, har bara en utfart från parkeringen och en jorgubbsodling bredvid så får man skylla sig själv. Vad väljer en motorsportpublik, att vänta ca 1 timme på att komma ut från en parkering eller korsa ett jordgubbsland på 100 meter och sen komma ut direkt.
När den 1á bilen korsade jordgubbslandet så var "isen bruten" och resten liksom bara hakar på. Jag var nog bil nr 10, , efter mig kom ett par hundra bilar till, i snabb takt. Bonden bara stirrade. Hur stoppar man 800 bilar som kommer 20 i bredd.
När den 1á bilen korsade jordgubbslandet så var "isen bruten" och resten liksom bara hakar på. Jag var nog bil nr 10, , efter mig kom ett par hundra bilar till, i snabb takt. Bonden bara stirrade. Hur stoppar man 800 bilar som kommer 20 i bredd.
-
- Varnad
-
-
Österrikiska jordgubbar är ändå inte goda!!!
Men det måste ha varit en sannslöst besvärande syn för bonden. Helt plötsligt kommer det en himla massa bilar som kör över hans jordgubbsodling för att komma ut från p platsen. Jordgubbsodlingen var ca 200m x 200m. Den korsades av ca 500-1000 bilar, och få valde att köra i spåren från bilen framför. Det kan inte ha varit mycket kvar av den odlingen.
Jag valde dock att köra i spåren från bilen framför. Jordgubbarna var ändå dåliga efter den bilen så min bil kan inte ha gjort så stor skada.
Så här läckert såg det ut när Maestro kom susande fram i "Castrol" kurvan. http://zzracing.zivkovic.se/bilder/imag ... /zz088.jpg
Här tar en del av jordgubbsmarodörerna "fika" efter loppet.
Notera "snubben" i den gula jackan. Han lär ha varit värst av alla på att förstöra jordgubbar. Även "jeppen" i blå jacka ser nöjd ut efter att ha decimerat den österrikiska jordgubbsskörden.
http://zzracing.zivkovic.se/bilder/imag ... /zz085.jpg
"hangarrounds" till legisterna.
http://zzracing.zivkovic.se/bilder/imag ... /zz058.jpg
Men det måste ha varit en sannslöst besvärande syn för bonden. Helt plötsligt kommer det en himla massa bilar som kör över hans jordgubbsodling för att komma ut från p platsen. Jordgubbsodlingen var ca 200m x 200m. Den korsades av ca 500-1000 bilar, och få valde att köra i spåren från bilen framför. Det kan inte ha varit mycket kvar av den odlingen.
Jag valde dock att köra i spåren från bilen framför. Jordgubbarna var ändå dåliga efter den bilen så min bil kan inte ha gjort så stor skada.
Så här läckert såg det ut när Maestro kom susande fram i "Castrol" kurvan. http://zzracing.zivkovic.se/bilder/imag ... /zz088.jpg
Här tar en del av jordgubbsmarodörerna "fika" efter loppet.
Notera "snubben" i den gula jackan. Han lär ha varit värst av alla på att förstöra jordgubbar. Även "jeppen" i blå jacka ser nöjd ut efter att ha decimerat den österrikiska jordgubbsskörden.
http://zzracing.zivkovic.se/bilder/imag ... /zz085.jpg
"hangarrounds" till legisterna.
http://zzracing.zivkovic.se/bilder/imag ... /zz058.jpg
-
-
Då förstår jag bättre dels en del av hans märkligt skrivna artiklar och krönikor, hans förmåga till "asskissing" och hans nyligen fattade beslut att ta anställning hos Ron Dennis som PR-ansvarig.
Det är tydligt att det där sällskapet ger allvarliga spår.
Det är tydligt att det där sällskapet ger allvarliga spår.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-
Hade varit bättre att göra som de andra odlarna, göra p-plats av åkern och inkassera några euro.Gösta skrev:Österrikiska jordgubbar är ändå inte goda!!
Gösta om minnet inte sviker hade du väll din höjda offroad vannabe Passat som du ville testa vad den gick för.