Fernando Alonso till Renault!
-
Fernando Alonso till Renault!
Från Renalts hemsida:
The ING Renault F1 Team is pleased to announce a competitive driver duo for the 2008 Formula 1 season. Next year, double world champion Fernando Alonso will drive alongside Brazilian rookie Nelson Piquet Jr. They will be supported by Frenchman Romain Grosjean, reigning 2007 F3 Euroseries Champion and a product of Renault’s driver development scheme, in the role of test driver.
“Fernando and Nelsinho will form one of the most exciting driver line up of 2008,” commented Renault F1 Team Managing Director Flavio Briatore. “We are delighted to be welcoming Fernando back home to the team where he enjoyed his greatest success. His abilities as a driver and a team leader are well known, and we look forward to forging another strong partnership. What’s more, he knows the team well and how we operate; he will feel comfortable straight away in this environment. Nelsinho is one of the most promising young talents in motorsport. After his success in GP2, he has spent a year learning the ropes as our test driver and getting to know the team ; he is now ready to step up to the next level.”
ING Renault F1 Team President Bernard Rey commented: “The entire team has been working flat out over the past months to return to the front of the field, and a top-line driver line-up is essential to achieving our targets. Our recent technology investments, the return of Fernando Alonso to the team, and the promotion of Nelsinho Piquet, all signal our intent to return to winning ways next year. Renault is also delighted to welcome a talented, young Frenchman to the team as test driver.”
Fernando Alonso rejoins the Renault F1 Team after spending the 2007 season at McLaren-Mercedes. Alonso drove for the Renault F1 Team between 2003 and 2006, during which time he scored 15 Grand Prix victories and won two world championships, in 2005 and 2006. He will play a key role in the team’s efforts to return to the front of the field in 2008.
“I am delighted to be returning to Renault,” commented the 26 year-old Spaniard. “This is the team where I grew up as a driver in Formula 1. Now it is time for us to begin a new chapter together. I am very excited about working with this great team once more, and confident that together we can move back to the front of the field. Renault had a difficult year in 2007, but I know that the team has real strength in depth. I am confident they can produce a fast and competitive car and be back at the top in 2008.”
Nelson Piquet Jr will complete the team’s race driver line-up. The 22 year-old Brazilian spent 2007 as the Renault F1 Team’s test and reserve driver, after finishing runner-up in the 2006 GP2 series championship. He will make his F1 debut at the 2008 Australian Grand Prix.
“First of all, I want to thank Flavio and Renault for putting their confidence in me for 2008,” commented Nelsinho. “It is a fantastic opportunity to make my Formula 1 debut with one of the top teams on the grid, and alongside one of the very best drivers in the sport. This drive is something I have been working towards since the end of 2006, and I am proud that my performances as test driver have earned me this position. I am looking forward to teaming up with Fernando, and learning from him. As a rookie, there is no better way to start your career than to have a double world champion as your reference point.”
The team’s 2008 challenger, the Renault R28, will run for the first time at a three-day teams test in Valencia, Spain from 22 – 24 January. The car will be officially launched at Renault’s corporate communications headquarters in Paris, France on Thursday 31 January 2008.
A brief interview of Fernando Alonso is available for download from the team’s media website alongside with CV’s of Alonso, Piquet and Grosjean.
The ING Renault F1 Team is pleased to announce a competitive driver duo for the 2008 Formula 1 season. Next year, double world champion Fernando Alonso will drive alongside Brazilian rookie Nelson Piquet Jr. They will be supported by Frenchman Romain Grosjean, reigning 2007 F3 Euroseries Champion and a product of Renault’s driver development scheme, in the role of test driver.
“Fernando and Nelsinho will form one of the most exciting driver line up of 2008,” commented Renault F1 Team Managing Director Flavio Briatore. “We are delighted to be welcoming Fernando back home to the team where he enjoyed his greatest success. His abilities as a driver and a team leader are well known, and we look forward to forging another strong partnership. What’s more, he knows the team well and how we operate; he will feel comfortable straight away in this environment. Nelsinho is one of the most promising young talents in motorsport. After his success in GP2, he has spent a year learning the ropes as our test driver and getting to know the team ; he is now ready to step up to the next level.”
ING Renault F1 Team President Bernard Rey commented: “The entire team has been working flat out over the past months to return to the front of the field, and a top-line driver line-up is essential to achieving our targets. Our recent technology investments, the return of Fernando Alonso to the team, and the promotion of Nelsinho Piquet, all signal our intent to return to winning ways next year. Renault is also delighted to welcome a talented, young Frenchman to the team as test driver.”
Fernando Alonso rejoins the Renault F1 Team after spending the 2007 season at McLaren-Mercedes. Alonso drove for the Renault F1 Team between 2003 and 2006, during which time he scored 15 Grand Prix victories and won two world championships, in 2005 and 2006. He will play a key role in the team’s efforts to return to the front of the field in 2008.
“I am delighted to be returning to Renault,” commented the 26 year-old Spaniard. “This is the team where I grew up as a driver in Formula 1. Now it is time for us to begin a new chapter together. I am very excited about working with this great team once more, and confident that together we can move back to the front of the field. Renault had a difficult year in 2007, but I know that the team has real strength in depth. I am confident they can produce a fast and competitive car and be back at the top in 2008.”
Nelson Piquet Jr will complete the team’s race driver line-up. The 22 year-old Brazilian spent 2007 as the Renault F1 Team’s test and reserve driver, after finishing runner-up in the 2006 GP2 series championship. He will make his F1 debut at the 2008 Australian Grand Prix.
“First of all, I want to thank Flavio and Renault for putting their confidence in me for 2008,” commented Nelsinho. “It is a fantastic opportunity to make my Formula 1 debut with one of the top teams on the grid, and alongside one of the very best drivers in the sport. This drive is something I have been working towards since the end of 2006, and I am proud that my performances as test driver have earned me this position. I am looking forward to teaming up with Fernando, and learning from him. As a rookie, there is no better way to start your career than to have a double world champion as your reference point.”
The team’s 2008 challenger, the Renault R28, will run for the first time at a three-day teams test in Valencia, Spain from 22 – 24 January. The car will be officially launched at Renault’s corporate communications headquarters in Paris, France on Thursday 31 January 2008.
A brief interview of Fernando Alonso is available for download from the team’s media website alongside with CV’s of Alonso, Piquet and Grosjean.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
I.Kilmister
-
-
-
heikki vore kanon i mclaren ihop med lewis ju.tompa290 skrev:Tråkigt för Heikki Kovalainen,
Då hamnar han kanske bredvid hamilton i Mclaren...Man kan ju alltid hoppas
de la rosa är det tråkiga valet.. men han har seglat upp som nån slags favorit i dagarna.. fast förstår inte helt varför..
daniel @ http://f1bloggen.se
-
-
Undrar om detta var planerat att han skulle tillbaka dit igen...
tycker att hela affären verkar skum...
Först byta han stall och går ut med det ett år innan.
sen allt som hände i nya stallet.
Sen får renult inget straff men blir ändå skylldiga om spionage på mclaren.
Sen kommer Alonso tillbaka.
Och han har skapat oro i båda lägerna!!
tycker att hela affären verkar skum...
Först byta han stall och går ut med det ett år innan.
sen allt som hände i nya stallet.
Sen får renult inget straff men blir ändå skylldiga om spionage på mclaren.
Sen kommer Alonso tillbaka.
Och han har skapat oro i båda lägerna!!
FIA = Ferrari International Assistance
-
Då var det klart med vem som går vart. Heikki Kovalainen blir Hamiltons stallkamrat 2008. Bra drag för hans karriär får man hoppas. Kör han nästan lika bra som Hamilton så kommer han nog få en lång F1-karriär. Förhoppningvis är Heikki minst lika snabb som Hamilton men det betvivlar jag att han är.
McLaren som andreförare känns ändå som ett bättre val än att harva runt i en Toyota.
McLaren som andreförare känns ändå som ett bättre val än att harva runt i en Toyota.
-
-
-
-
- Varnad
Den stora flykten har väl varit ifrån Ferrari?Razor skrev:Frågan är väl hur vingklippta McLaren är nästa säsong?
Själv är jag så glad för att kunna använda både svarta och röda käder nästa år.
Oavsett hur det går blir jag vinnare, eller hur man nu kan uttrycka sig.
Vilken tur att jag inte slängt McLarenprylarna ännu
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
Varför skulle du slänga dom för är du en stolt McLaren fan eller är du en son mäkigen som vänder kappan efter vindenJari skrev:Den stora flykten har väl varit ifrån Ferrari?Razor skrev:Frågan är väl hur vingklippta McLaren är nästa säsong?
-
-
- Varnad
Varför skulle de vara vingklippta om inga stora ändringar skett i ledningen? Tror du att Alonsos input gjort bilen så bra att Hamilton nästan vann VM?Razor skrev:Jag har inte sagt något om någon flykt.Jari skrev:Den stora flykten har väl varit ifrån Ferrari?Razor skrev:Frågan är väl hur vingklippta McLaren är nästa säsong?
-
Jag trot att dehorneringen (det Raz kallar för vingklippningen) av Rons fuskteam stavas pengar.Jari skrev:Varför skulle de vara vingklippta om inga stora ändringar skett i ledningen? Tror du att Alonsos input gjort bilen så bra att Hamilton nästan vann VM?Razor skrev:Jag har inte sagt något om någon flykt.Jari skrev: Den stora flykten har väl varit ifrån Ferrari?
Ron har väl en räkning på en fin slant att ta hand om.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
- Varnad
Hade inte Ron en gång sagt att "in order to finnish first, you must first be finnish" så hade jag kunnat misstänka att han inte skämtade när han lät en neger och en spanjack sköta representationen i stället för att kolla så att man först fick lite arbetsro tack vare det finska svårmodet som innefattar inställningen till uppgiften (köra den förbannade bilen fortare än någon annan) framför vem som åtnjuter vilken gunst inom stallet och med vilken rätt...platt skrev:Varför skulle du slänga dom för är du en stolt McLaren fan eller är du en son mäkigen som vänder kappan efter vindenJari skrev:Den stora flykten har väl varit ifrån Ferrari?Razor skrev:Frågan är väl hur vingklippta McLaren är nästa säsong?
PS, jag vann långameningstävlingen igen...
-
Jari. Du är Mclaren suporter har jag förståt jag håller med dig med det du skriver och jag saknar denna iskalla trevliga Finnska kylla den är så varm och go och jag ri ktigt mysser när en Finne sitter i en sådan finn bil som McLaren eller hurJari skrev:Hade inte Ron en gång sagt att "in order to finnish first, you must first be finnish" så hade jag kunnat misstänka att han inte skämtade när han lät en neger och en spanjack sköta representationen i stället för att kolla så att man först fick lite arbetsro tack vare det finska svårmodet som innefattar inställningen till uppgiften (köra den förbannade bilen fortare än någon annan) framför vem som åtnjuter vilken gunst inom stallet och med vilken rätt...platt skrev:Varför skulle du slänga dom för är du en stolt McLaren fan eller är du en son mäkigen som vänder kappan efter vindenJari skrev: Den stora flykten har väl varit ifrån Ferrari?
-
Nedlåtande kommentarer om personers hudfärg sätter en stämpel på dig som inte är speciellt hedrande. Försökte du få något vettigt sagt så tog du själv udden av det.Jari skrev:Hade inte Ron en gång sagt att "in order to finnish first, you must first be finnish" så hade jag kunnat misstänka att han inte skämtade när han lät en neger och en spanjack sköta representationen i stället för att kolla så att man först fick lite arbetsro tack vare det finska svårmodet som innefattar inställningen till uppgiften (köra den förbannade bilen fortare än någon annan) framför vem som åtnjuter vilken gunst inom stallet och med vilken rätt...platt skrev:Varför skulle du slänga dom för är du en stolt McLaren fan eller är du en son mäkigen som vänder kappan efter vindenJari skrev: Den stora flykten har väl varit ifrån Ferrari?
Brain dead, total amnesia,
I.Kilmister
I.Kilmister
-
hittade inget direkt nedlåtande, dock så använder vi idag inte termerna neger eller spanjack om svarta och spanjorer. Den äldre generationen gör det i stor utsträckning fortfarande. Det är inte politiskt korrekt att använda de gamla termerna som emancerar från spanskans "negro" som just betyder svart. Även "spanjack" är förlegat och vi säger numera spanjor.
Den yngre generationen svarta i usa har åter annamat termen "nigger" då de tilltalar varandra. Det är dock inte tillrådigt att använda termen om man själv är "kaukasier" då man tilltalar afroamerikanerna i usa.
Man bör ha återhållsamhet med dessa termer. Men detta är något som växlar med tiden och som sagt, ordet har återannamats igen, främst då av afroamerikanerna själva.
Den yngre generationen svarta i usa har åter annamat termen "nigger" då de tilltalar varandra. Det är dock inte tillrådigt att använda termen om man själv är "kaukasier" då man tilltalar afroamerikanerna i usa.
Man bör ha återhållsamhet med dessa termer. Men detta är något som växlar med tiden och som sagt, ordet har återannamats igen, främst då av afroamerikanerna själva.
-
Nej.Jari skrev:Varför skulle de vara vingklippta om inga stora ändringar skett i ledningen? Tror du att Alonsos input gjort bilen så bra att Hamilton nästan vann VM?Razor skrev:Jag har inte sagt något om någon flykt.Jari skrev: Den stora flykten har väl varit ifrån Ferrari?
Försök igen... med lite tur kan du kanske komma på vad jag tänker på
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Jag tänkte mig inte för, men så är jag ju en trög finnjävel också...Gösta skrev:hittade inget direkt nedlåtande, dock så använder vi idag inte termerna neger eller spanjack om svarta och spanjorer. Den äldre generationen gör det i stor utsträckning fortfarande. Det är inte politiskt korrekt att använda de gamla termerna som emancerar från spanskans "negro" som just betyder svart. Även "spanjack" är förlegat och vi säger numera spanjor.
-
- Varnad
Du får gärna berätta själv vad du tänker på. Kan inte åta mig som uppgift att försöka gissa när det gäller dig. Har inte hittat "saida-stämpeln" i min panna ännu...Razor skrev:Nej.Jari skrev:Varför skulle de vara vingklippta om inga stora ändringar skett i ledningen? Tror du att Alonsos input gjort bilen så bra att Hamilton nästan vann VM?Razor skrev: Jag har inte sagt något om någon flykt.
Försök igen... med lite tur kan du kanske komma på vad jag tänker på
-
Jari skrev: Jag tänkte mig inte för, men så är jag ju en trög finnjävel också...
Mitt svar var en förklaring till Christoffer, inte till tröga Finländare som använder en förlegad och omodern terminologi.
-
- Varnad
Kontinuitet är en dygd.
If it ain't broke, don't fix it.
För mig är en neger en neger oavsett hur andra väljer att ladda ordet positivt eller negativt. För mig är ordet helt neutralt och helt utan andra värderingar än som beskrivning av en människa med mörkare hudton.
Vill pöbeln springa efter politiskt korrekthet får de göra det för mig, men ursäktar ni om jag kanske småler lite då?
If it ain't broke, don't fix it.
För mig är en neger en neger oavsett hur andra väljer att ladda ordet positivt eller negativt. För mig är ordet helt neutralt och helt utan andra värderingar än som beskrivning av en människa med mörkare hudton.
Vill pöbeln springa efter politiskt korrekthet får de göra det för mig, men ursäktar ni om jag kanske småler lite då?
-
Men du har en panna i alla fall?Jari skrev:Du får gärna berätta själv vad du tänker på. Kan inte åta mig som uppgift att försöka gissa när det gäller dig. Har inte hittat "saida-stämpeln" i min panna ännu...
Gösta var inne på rätt spår men man kan lägga till det faktum att McLaren, tre månader före säsongsstart, har stoppat utvecklingen av ett antal komponenter som hade sitt ursprung i de dokument som kom från Ferrari (står att läsa i bl a Autosport om man ids läsa). Dessutom så kan man ju bara spekulera i hur hämmade de är p g a FIA:s de har argusöga på sig... jag är inte så säker på att McLaren har så mycket med toppstriden att göra nästa säsong
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Vinnare är Renult som nu har hela bilden fulld av kopierade delar från McLaren...Som kanske i sin tur är från Ferrari.hmmm har inte Renult oxå sabbat sina fälgar med plastkåper ? Så dom blir heta nästa år och det kan dom tacka FIA för...Razor skrev:Men du har en panna i alla fall?Jari skrev:Du får gärna berätta själv vad du tänker på. Kan inte åta mig som uppgift att försöka gissa när det gäller dig. Har inte hittat "saida-stämpeln" i min panna ännu...
Gösta var inne på rätt spår men man kan lägga till det faktum att McLaren, tre månader före säsongsstart, har stoppat utvecklingen av ett antal komponenter som hade sitt ursprung i de dokument som kom från Ferrari (står att läsa i bl a Autosport om man ids läsa). Dessutom så kan man ju bara spekulera i hur hämmade de är p g a FIA:s de har argusöga på sig... jag är inte så säker på att McLaren har så mycket med toppstriden att göra nästa säsong
-
-"F:et i FiA = Ferrari."olag skrev:
Vinnare är Renult som nu har hela bilden fulld av kopierade delar från McLaren...Som kanske i sin tur är från Ferrari.hmmm har inte Renult oxå sabbat sina fälgar med plastkåper ? Så dom blir heta nästa år och det kan dom tacka FIA för...
Hur gör vi nu då...? Ska vi byta ut F:et mot ett R, kanske...?
Då skulle det bli Ria. Den enda Ria jag känner till var Ria Wägner, alla TV-kockars anmoder. Knepigt...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
Eller som i Flavio...Den dagen Renult blir lite hetare än Ferrari så hittar dommarna något i bilen på Renulten som dom måste ta bort..Har hänt innan men misslyckades..PC: skrev:-"F:et i FiA = Ferrari."olag skrev:
Vinnare är Renult som nu har hela bilden fulld av kopierade delar från McLaren...Som kanske i sin tur är från Ferrari.hmmm har inte Renult oxå sabbat sina fälgar med plastkåper ? Så dom blir heta nästa år och det kan dom tacka FIA för...
Hur gör vi nu då...? Ska vi byta ut F:et mot ett R, kanske...?
Då skulle det bli Ria. Den enda Ria jag känner till var Ria Wägner, alla TV-kockars anmoder. Knepigt...