Tacksam för hjälp i denna fråga?

Kungaklassen av motorsport...
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

Vore väldigt tacksam om övriga skribenters åsikter angående motorer i rangordning.

Jag tror följande med vissa undantag vad gäller McLaren som kan ha svagare motor än Arrows. Sedan är det och jämt mellan Honda och Asiatech om vem som har sämst motor. BMW:s motor är starkast men Ferrari har det snabbaste paketet med inbyggd växellåda/motor. Jämt också mellan Renault och Toyota?

1.BMW
2.Ferrari
3.Renault
4.Toyota
5.Sauber-Petronas
6.Jaguar-Cosworth
7.McLaren-Mercedes
8.Arrows-Cosworth
9.BAR-Honda
10.Jordan-Honda
11.Minardi-Asiatech



Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Här är min lista:

1. BMW
2. Toyota
3. Ferrari
4. Ford
5. Petronas (fjolårs-Ferrari)
6. Renault
7. Mercedes
8. Honda
9. Övriga sunk-motorer

Detta skrev Nigel Roebuck för någon månad sen:

The word is that DC and Kimi Raikkonen are working with little more than 800-810 horsepower at the moment, while BMW have perhaps 870, and Toyota, Ferrari and Ford not much less.

Jämnt mellan Ferrari, Toyota och Ford alltså. Renault tror jag inte har så många hästar utan deras fördel handlar mer om låg tyngdpunkt, vikt mm.
Boy
Inlägg: 364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Boy »

Är Ford verkligen så starka???
/Boy
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror att siffrorna för Mercedes-motorn är en aning underdrivna. Om man kollar på sektortider och hastigheter på Interlagos ligger McLaren bra till hur man än vrider och vänder på det. Däremot hade Renault problem i sista sektorn där man inte hade varken bra sektortider eller hastigheter. Det är ju ett parti, uppförsbacken mot mål, som kräver hästkrafter. Min känsla är att Renault har ett fruktansvärt bra chassi i år. Att de gick bra på Interlagos talar ju för det. Ska bli kul att se hur de klarar av curbsen på Imola.

Min motorranking:

BMW
Ferrari
Toyota
Mercedes
Renault
Petronas
Ford-Cosworth
Honda
Asiatech

Tärnström


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-04-13 11:10 ]</font>
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Här är lite varvtalsiffror från Atlas tekniska forum. Ska tydligen vara från Brasilien gp (kval och fria träning). Har ingen aning om hur pålitliga källorna är:

BMW ~ 18450
Toyota ~ 18343
FERRARI ~ 18200
Renault ~ 18160
Mercedes ~ 17900
HONDA ~ 17500
ASIATECH ~ 17200
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Förmodligen är det från Digital-feeden....

BMW hade en topp på 18306rpm idag, aning mer på kvalet trolitvis.
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

On 2002-04-13 08:46, Helgonet wrote:
men Ferrari har det snabbaste paketet med inbyggd växellåda/motor.

Dom byggde väl aldrig in den iår p.g.a av regel tolkningen. har inte hört nåt mer om den inbyggda växellådan på ett tag nu.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ser ut som om det inte bara är motorn som är problemet för McLaren. Såg oerhört segt ut i övergångarna mellan kurvorna i inledningspartiet. Mercedes kommer nog inte att ta alltför mycket skit innan de kommer att skylla på chassit.

Tärnström
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

McLaren chansar kanske med att köra med mindre downforce för att föröska kompensera den klena motorn? Kimi vart bra mycket snabbare än DC och det var kul i misären.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Det "sägs" juh att det redan är en massa kritik mellan Newey och Illien.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Var inte den "inbyggda" växellådan bara nåt missvisande rykte.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Läste en intervju med Byrne ifjol där han undrade var det ryktet kom ifrån och undrade vad det skulle vara bra för. Han verkade själv tycka att det fanns få fördelar och mest problem. Det kan ju förstås vara vilseledande BS, men vad jag har läst så har ingen insatt egentligen sagt emot.

regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Det enda andra inom området sagt är att de inte trodde det skulla vara nån bra idé.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Varvtalen på Mersan stämmer i alla fall inte. Enligt den film fråb Brasilien jag har varvar Kimi 18306 vid ett tillfälle. I kvalet idag noterade jag 18206 men han kan ha varvat lite mer någon gång.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Ska vi tolka detta inlägg av dig Jari, som att du är nöjd med Mercedes-motorn?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:finger: :barf:
Tolka det där...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-04-13 10:59, Boy wrote:
Är Ford verkligen så starka???
Det är inte motorn Jaguar har haft problem med utan det är sunkchassit som spökar. Cosworthmotorn har varit ganska stark hela tiden men haft ett lite väl smalt effektband om man ska tro skriverierna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish