Pepparkvarnens 9
Den här är bäst:
"Max Mosley
I have a very high opinion of him. The most impressive thing is that when he talks about F1 he is very rational and he never says anything stupid, and thats very unusual in Formula 1."
Kan någon översätta Frallans krönika och skicka den till Max?
Jag själv minns den rationella person som sökte upp Coulthard efter Spa 98 och sa nå't dumt.
"Max Mosley
I have a very high opinion of him. The most impressive thing is that when he talks about F1 he is very rational and he never says anything stupid, and thats very unusual in Formula 1."
Kan någon översätta Frallans krönika och skicka den till Max?
Jag själv minns den rationella person som sökte upp Coulthard efter Spa 98 och sa nå't dumt.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vem säger att han är en rationell person. Max säger att när MS pratar om F1 så beter han sig rationellt och säger inte idiotiska saker.On 2002-10-25 06:14, Jari wrote:
Den här är bäst:
"Max Mosley
I have a very high opinion of him. The most impressive thing is that when he talks about F1 he is very rational and he never says anything stupid, and thats very unusual in Formula 1."
Kan någon översätta Frallans krönika och skicka den till Max?
Jag själv minns den rationella person som sökte upp Coulthard efter Spa 98 och sa nå't dumt.
Att MS nu hindrades piska upp DC för dennes idiotier är ju en annan sak. Men självklar skulle ju Rons livgarde skydda DC, han följde ju trots allt bara chefens order, det är snarare Ron som skulle ha apkuk, men allt för att Mika skulle få en titel, eller hur?
Du kan orera hur mycket du vill Jari, men F1 under den här eran kommer alltid att vara lika med Michael Schumacher och Ferrari. Snart faller Häkkinen i glömska precis som man knappt diskuterar 70- och 80-talets spridda mästare... däremot kommer namn som Fangio och Prost ofta upp på tapeten... undrar varför?
McLaren är ett dussinstall och kommer aldrig att få samma aura av riktig racing som Ferrari kring sig.
/E
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, ett av de tolv (nåja inte just nu då..) stallen... men det har inte samma likhetstecken mellan sig och F1 som Ferrari har.On 2002-10-25 08:27, Cuscino wrote:McLaren ett dussinstall? Kom igen nu!On 2002-10-25 08:10, EnzoF1 wrote:
McLaren är ett dussinstall och kommer aldrig att få samma aura av riktig racing som Ferrari kring sig.
F1 utan Ferrari skulle snabbt degenerera till nån andraklassserie... men avsaknad av McLaren skulle inte ge upphov till mer rubriker än Prosts bortfall... (möjligen skulle publiktillströmningen öka...)
/E
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Så sant. Så här sa Damon Hill i en interjuv sommaren 1999:On 2002-10-25 08:10, EnzoF1 wrote:
Du kan orera hur mycket du vill Jari, men F1 under den här eran kommer alltid att vara lika med Michael Schumacher och Ferrari.
"This is the Michael Schumacher era. Every period has its dominant figure - weather it´s Senna, Prost, Lauda, Stewart or whoever - and this is the Schumacher era."
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Du har rätt. F1 går ut på att de röda cigarettpaketen ska vinna. Resten är bara med som utfyllnad.On 2002-10-25 08:46, EnzoF1 wrote:
F1 utan Ferrari skulle snabbt degenerera till nån andraklassserie... men avsaknad av McLaren skulle inte ge upphov till mer rubriker än Prosts bortfall... (möjligen skulle publiktillströmningen öka...)
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
- Ort: Rymden
-
- Inlägg: 91
- Blev medlem: lör feb 09, 2002 01:00
- Ort: Åland
Månne dom inte sa så om James Hunt, Jody Schekter.... också, vilka, som bekant, blev världsmästareOn 2002-10-25 06:13, EnzoF1 wrote:
Han verkar ju helt klart inte begripa vad som behövs för att vinna ett lopp. Och detta är en av hans största brister och det som gör att han aldrig kommer att bli nåt.
/E
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jag vet ju ingenting om "Enzo F1" och andra, men det verkar vara många som tror att Ferrari är F1. Möjligen beror det på att de inte har varit med så länge.
For your info så har F1 ALDRIG varit enbart Ferrari. Ferrari är ett häftigt stall men ett stall är aldrig hela F1.
Tyckte själv att Lotus var synonymt med F1, eller Tyrrell, eller Brabham och så vidare. Ferrari har aldrig varit varken mer eller mindre än de stallen.
Och F1 klarar sig lätt utan Ferrari.
Men F1 klarar sig inte om 2 Ferraribilar åker cirklar runt motståndet och vinkar till publiken och säger efteråt att det var ett tufft och spännande race.
For your info så har F1 ALDRIG varit enbart Ferrari. Ferrari är ett häftigt stall men ett stall är aldrig hela F1.
Tyckte själv att Lotus var synonymt med F1, eller Tyrrell, eller Brabham och så vidare. Ferrari har aldrig varit varken mer eller mindre än de stallen.
Och F1 klarar sig lätt utan Ferrari.
Men F1 klarar sig inte om 2 Ferraribilar åker cirklar runt motståndet och vinkar till publiken och säger efteråt att det var ett tufft och spännande race.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Självklart är F1 alla deltagande stall, men få stall om en något annat har väl gett så mycket för glansen kring F1...On 2002-10-25 12:06, El Scorcho wrote:
Jag vet ju ingenting om "Enzo F1" och andra, men det verkar vara många som tror att Ferrari är F1. Möjligen beror det på att de inte har varit med så länge.
For your info så har F1 ALDRIG varit enbart Ferrari. Ferrari är ett häftigt stall men ett stall är aldrig hela F1.
Tyckte själv att Lotus var synonymt med F1, eller Tyrrell, eller Brabham och så vidare. Ferrari har aldrig varit varken mer eller mindre än de stallen.
Och F1 klarar sig lätt utan Ferrari.
Men F1 klarar sig inte om 2 Ferraribilar åker cirklar runt motståndet och vinkar till publiken och säger efteråt att det var ett tufft och spännande race.
Vad gäller det faktum att Ferrari kör cirklar runt resten så är det knappast något som kan lastas Ferrari eller dess förare. Det är väl upp till resterande stall att skaffa bättre bilar eller bättre förare.
Det enda som jag fruktar med Montoya är att han ska ha ihjäl någon... tvärtom så uppskattar jag att se hur hypen kring honom nu falnat för att under nästa säsong dö ut helt... jämför Button för några år sedan...
Montoya hade en närmast felfri bil i år och lyckades inte prestera bättre... Ordet skandal ligger nära till hands...
Jag upprepar min fråga som jag ställt så många gånger: "När ska Montoya börja vinna lopp?" annars blir han inte WDC (OK, det finns väl en teoretisk möjlighet att bli det ändå men men...)
Det räcker inte med att vara snabb ett enda varv... han kan ju börja med att lära sig av Maestro hur man ställer in en bil så att däcken inte slits... sedan kommer ju faktorer som att veta när man ska köra om etc...
Ja ja, listan över JPM:s okunskaper kan göras lång men troligen slipper vi snart honom i F1 och han får köra karusell med Tjack i CocaCola-landet...
/E
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Alla verkar vi ju vara överrens om att Ferraris bilar var helt överlägsna. Att då bli bäste "icke Ferrariförare" kan väl knappast betraktas som en skandal. Skandalen ligger i att Williams med flera stall inte kan leverera konkurrenskraftiga bilar.On 2002-10-25 12:27, EnzoF1 wrote:
Montoya hade en närmast felfri bil i år och lyckades inte prestera bättre... Ordet skandal ligger nära till hands...
/E
Seså Enzo, sluta gräma dig över att du fick fel gällande JPM vs. Gnällis.
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
HERE HERE!On 2002-10-25 12:06, El Scorcho wrote:
Jag vet ju ingenting om "Enzo F1" och andra, men det verkar vara många som tror att Ferrari är F1. Möjligen beror det på att de inte har varit med så länge.
For your info så har F1 ALDRIG varit enbart Ferrari. Ferrari är ett häftigt stall men ett stall är aldrig hela F1.
Tyckte själv att Lotus var synonymt med F1, eller Tyrrell, eller Brabham och så vidare. Ferrari har aldrig varit varken mer eller mindre än de stallen.
Och F1 klarar sig lätt utan Ferrari.
Men F1 klarar sig inte om 2 Ferraribilar åker cirklar runt motståndet och vinkar till publiken och säger efteråt att det var ett tufft och spännande race.
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: mån jul 01, 2002 02:00
- Ort: Solvalla
Montoya kommer börja vinna fler lopp när materialet tillåter det. Det är svårt att vinna lopp när den bil man kör är cirka två sekunder långsammare per varv än vad de bästa bilarna är. Den enda chansen att vinna lopp under sådana förutsättningar är att de bättre bilarna (Ferrari) drabbas av tekniska problem eller andra missöden. Jag blir nästan chockad av att läsa att några här på ett ställe för sk "F1-fans" inte känner till något så fundamentalt grundläggande. Pinsamt är ordet. I alla former av motorsport är det materialet som sätter gränsen och ju snabbare några här inser det desto färre idiotiska frågeställningar från er sida får jag hoppas. Förundras även över det utspridda hat som många här hyser mot Montoya. En rättelse förresten. Det är tre personer ser jag som i varje inlägg passar på att skriva något nedlåtande om Montoya och vad är problemet med er. Gillar ni inte racing och och en förare som bjuder på underhållning? En annan sak som jag skulle vilja tillägga är att jag ser några personer som inte anser att det är en stor bedrift att vinna Indy 500. Vad grundar ni det på?
Man ska ta de tre musköternas inlägg med varsina säckar salt. De är förtappade s*u**ilovers med fjollrosa skygglappar på sig och de ser bara det de vill se. Vad beträffar Montoya och hans material så tror i alla fall jag att man kunnat ge bättre motstånd än man gjorde med "rätt" förare bakom ratten. De gick ju till exempel betydligt säkrare än Kimis McLaren. Erfarenhet är också en faktor vilket skulle visas med Coulthards seger på Monaco.
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: mån jul 01, 2002 02:00
- Ort: Solvalla
Det fanns några få tillfällen där det fanns chans för Montoya att vinna men de var då inte många eller stora. Hade allt gått perfekt och med en gnutta tur och marginal på sin sida hade Montoya segrat i Sepang och Interlagos. I Monaco försvann hans chanser efter att McLarenbilen gjorde en monsterstart. Eventuellt försvann en segerchans i Kanada när motorn tackade för sig men det loppet hade ändå Barrichello vunnit om allt gick som det skulle. I övrigt ser jag inga andra tillfällen där Montoya av egen kraft kunde vunnit. Michelindäcken begränsade hans och de andra Michelinstallens möjligheter. Och jag kan inte se vilken förare som hade kunnat göra jobbet bättre än Montoya men de som jag kommer att tänka på som kanske hade kunnat prestera likvärdigt eller kanske till och med liiite bättre torde vara Villeneuve eller Räikkönen. Men det är på intet sätt säkert. Men faktum kvarstår att Williams i de flesta loppen hade en bil som var två sekunder långsammare per varv än vad Ferrari var och därför finner jag det ytterst märkligt att se människor här vräka ur sig att när ska Montoya börja vinna lopp. Frågan har ett givet svar nämligen när materialet tillåter det. Som det är i alla motorsporter och som det alltid varit.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker väl själv inte att Monotya har imponerat på mig i år (inte förra året heller) men det är bara sett mot bakgrund av den enorma hype som har omgett honom. SÅ visst kan Montoya bli mästare i rätt material, något annat är löjligt att påstå. Frågan om när Montoya ska börja vinna lopp är ganska fånig. Om det är något han kommer att göra i framtiden så är det att vinna lopp - den stora frågan är om han klarar att bli mästare. Det verkar vara väl lätt att bli självgod om man är ett Ferrari-fan. Jag skulle ha velat se Schumacher i en Williams. HAn hade absolut sett betydligt mänskligare ut. Framförallt hade han fått storstryk av Barrichello. Hur hade tongångarna gått då hos alla [Schumacherfans]?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om du tror att Schumacher, med sämre material än vad han har haft den här säsongen, inte skulle haft problem med Barrichello måste du ha skygglapparna på, FS. Schumacher hade ju för sjutton problem med Barrichello som det var i år.
Schumacher hade garanterat inte inneburit någon större skillnad för Williams resultat i år. På sikt hade han kanske gjort det och det är väl det som är hans främsta egenskap, att kunna få allt att fungera som det ska. Men även på den punkten kanske det är lätt att överskatta Schumachers egenskaper. Betydelsen av de andra genierna runt om honom har bidragit till framgången och vilka av alla dessa faktorer som inte bara har varit bidragande utan även nödvändiga är omöjligt att utröna. Det är inte säkert att Schumacher i en Williams, utan Byrne, Brawn och de andra i Ferrari, skulle leda till samma utveckling som i Ferrari. Vad säger vi om ett par år när Ferrari har hjälpt en ny förare till otaliga VM-titlar? Än är det för tidigt att värdera Schumachers karriär. Låt honom lägga av och kom tillbaka om tio år, då vet vi vad hans insatser har varit värda i ett historiskt perspektiv.
Tärnström
Schumacher hade garanterat inte inneburit någon större skillnad för Williams resultat i år. På sikt hade han kanske gjort det och det är väl det som är hans främsta egenskap, att kunna få allt att fungera som det ska. Men även på den punkten kanske det är lätt att överskatta Schumachers egenskaper. Betydelsen av de andra genierna runt om honom har bidragit till framgången och vilka av alla dessa faktorer som inte bara har varit bidragande utan även nödvändiga är omöjligt att utröna. Det är inte säkert att Schumacher i en Williams, utan Byrne, Brawn och de andra i Ferrari, skulle leda till samma utveckling som i Ferrari. Vad säger vi om ett par år när Ferrari har hjälpt en ny förare till otaliga VM-titlar? Än är det för tidigt att värdera Schumachers karriär. Låt honom lägga av och kom tillbaka om tio år, då vet vi vad hans insatser har varit värda i ett historiskt perspektiv.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Alla Barrichello-segrar var uppkörda så det sjöng om det. Det stämmer att han blev tvungen att skänka bort en seger. Den enda han skulle ha gjort sig förtjänt av dessutom.
Varför vänta i tio år med att analysera Maestros betydelse? Vi vet redan att han är så inåt helevete jävla bäst. Benetton var ett lysande exempel. 1995 krossade Schumi Williams på egen hand trots klart sämre bil. 1996 lyckades inte dom nya Benetton-förarna Alesi och Berger ta en endaste seger trots att dom hade numera geni-förklarade Rory Byrne och Ross Brawn i ryggen. Samma år tog Schumi Ferraris skrothög till fyra poles och tre segrar.
Tyvärr har Schumi krossat lite för mycket dom senaste åren vilket medfört att intresset för sporten sjunkit markant. Jag hoppas att Maestro lägger av nästa år efter sin sjätte titel. Med nya förare som får slåss om titlar och segrar kommer intresset återvända.
Festligt att du nämner att vissas åsikter ska tas med en nypa salt, Jari. Ungefär som om någon tog ditt finntjafs på allvar
P.S Blanda inte in mig i Montoya-debatten. Jag har inte påstått att han skulle vara värdelös eller talanglös. Håller ungefär med Tärnströms åsikter beträffande JPM.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Därför att om 10 år så har kanske en finne (läs Kimi) vunnit något lopp som Schumi inte brutit och då kan Jari orera om Finlands storhet inom motorsporten och hur värdelös Schumi är som inte vinner längre...On 2002-10-27 22:39, Lemon wrote:
Varför vänta i tio år med att analysera Maestros betydelse? Vi vet redan att han är så inåt helevete jävla bäst. Benetton var ett lysande exempel. 1995 krossade Schumi Williams på egen hand trots klart sämre bil. 1996 lyckades inte dom nya Benetton-förarna Alesi och Berger ta en endaste seger trots att dom hade numera geni-förklarade Rory Byrne och Ross Brawn i ryggen. Samma år tog Schumi Ferraris skrothög till fyra poles och tre segrar.
Man kan tycka vad man vill men nu råkar det vara så att Maestro är i särklass av dagens förare och ur tråkigt det än är för sporten så är det upp till resten att ta sig i kragen och försöka slå honom.
F ö anser jag faktiskt att Montoya inte är något speciellt... självklart är han inte en veritabel sopa men han är heller inte ett dugg bättre förare än DC, Raffe och en del andra... men både Rubens, Kimi och t ex Fisico anser jag vara bättre förare.
Men sett till den hype som varit kring Montoya så har hans prestationer varit något diskreta... i princip jämnbördig med sin stallkompis...
Jag skulle gärna se JPM och Maestro i samma stall... JPM skulle få smisk så att det sjöng om det...
/E
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lemon, det fattar du väl att om Jari måste lägga in en hojtning till i veckan måste det bli en vardag. Helgen är redan fullbokad.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Är ju lätt för dig som har totalt abnorm dygnsrytm och sällan går och lägger dig så tidigt som jag går upp..On 2002-10-29 01:35, Jari wrote:
Tisdag är en ytterst tråkig dag som behöver lyftas upp. För det fjärde är det bara amatörer ute på helgerna och då snor jag gärna deras pengar i stället.
/ Tommi
Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: mån jul 01, 2002 02:00
- Ort: Solvalla
Montoya inget speciellt??? Sju pole positions 2002 (ende Michelinförare att ha haft pole 2002) i en bil som var en underperformer. En vacker omkörning av Schumacher i Melbourne 2002. Riktigt explosiv i Sepang när han två gånger körde upp sig genom fältet och trots detta bara var 30-talet sekunder bakom R. Schumacher i mål. Insatsen på Silverstone helt fantastisk. Med slicks i regnet drog han ifrån Schumacher med nästan 10 sekunder på mindre än två varv. Kimi Räikkönen var även han vass och körde ifatt Schumacher lätt i regnet där på Silverstone. Montoyas omkörning av Räikkönen på Hockenheim är redan en klassiker som kommer gå till historien och jämföras med Gilles vs Arnoux på Dijon. Montoya är verkligen speciell. Inte tu tal om annat. Dock har han varit aningen ojämn med några missar här och där. Hur mycket det ligger i de förädiska Michelindäcken låter jag vara osagt men de var riktigt lömska att köra på under en period där på säsongen när de slets ut som smör i solsken. Med lite mer rutin i bagaget och Montoya kommer lyfta sig ännu ett snäpp och förhoppningsvis vara mer konsekvent på sin fina höga nivå.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
1: Totalförbud mot stallorder. Alla förarna skall ha inskrivet i sitt kontrakt att de inte behöver följa stallorder, om dom inte har det blir de ej godkända för start. Bestraffningen skall vara stenhård, inga böter men rejäla poängavdrag och ev. avstängning.
Det finns ett förbud mot stallorder osm är tandlöst och inte fungerar, och ingenting som reglerar vad som står i kontrakten hos förarna. Stallen pratar öppet om förste- och andreförare och satsning på en av stallets föraren som en nödvändighet. Ej verklighet idag.
Stallorderförbudet är dessutom en av de dummaste reglerna i F1.
2: Jämnare fördelning av TV-intäckterna.
Nej - ej verklighet idag. Ferrari har t.ex. en större del än den andra stallen.
3: Tillåta Olika Sponsorer/Färschema på bilarna dels för att göra det möjligt för stallen att få in mer pengar men också för att göra det enklare för tv-tittarna(och kommentatorerna).
Nej, ej tillåtet.
4: Åtminstonde ett Race på Oval, dom kör ju redan på Indianapolis.. använd hela ovalen för tusan!
Och så kan dom köra ett race på Lausitz så blir det ett ovalrace i Europa också.
Ej verklighet och aktuellt och F1 har dessutom lämnat Indianapolis
5: Total revidering av F1-circusen banor, det finns så många länder som vill bygga F1-banor att det
inte finns någon annledning att köra på banor som inte erbjuder några omkörnings möjligheter.
Monaco, Monza och Spa ska naturligtvis vara kvar men resten kan bytas ut alt. byggas om.
Ej verklighet, några nya banor i nya länder har tillkommit men banor som Suzuki har försvunnit om än temporärt. Det har tillkommit några Tilkebanor bara i nya länder utanför Europa.
6: Mera stadslopp.
Ej verklighet även om Valenica kommer att införas men fler än så blir det knappast.
7: Motormästerskap för att locka tillverkarna att leverera motorer till fler än ett stall, jag kan till och med tänka mig en regel som säger att dom är tvugna att leverera till minst två stall.
Motormästerskap finns ej. Några stall säljer motorer till andra men styr då ocks de stallen mer - se Toyota/Williams.
8: Möjlighet för stallen att sälja hela chassin till andra stall.
Nej, det är förbjudet och de som har utnyttjat ett kryphål - Super Aguri och Toro Rosso - är det mycket kontroverser kring. Prodrive kommer inte till start bland annat pga. att detta ej är tillåtet. Så ej verklighet idag.
9: Alla TV-sändningar skall vara med supersignalen.
Nej, ej verklighet och aktuellt.
Det finns ett förbud mot stallorder osm är tandlöst och inte fungerar, och ingenting som reglerar vad som står i kontrakten hos förarna. Stallen pratar öppet om förste- och andreförare och satsning på en av stallets föraren som en nödvändighet. Ej verklighet idag.
Stallorderförbudet är dessutom en av de dummaste reglerna i F1.
2: Jämnare fördelning av TV-intäckterna.
Nej - ej verklighet idag. Ferrari har t.ex. en större del än den andra stallen.
3: Tillåta Olika Sponsorer/Färschema på bilarna dels för att göra det möjligt för stallen att få in mer pengar men också för att göra det enklare för tv-tittarna(och kommentatorerna).
Nej, ej tillåtet.
4: Åtminstonde ett Race på Oval, dom kör ju redan på Indianapolis.. använd hela ovalen för tusan!
Och så kan dom köra ett race på Lausitz så blir det ett ovalrace i Europa också.
Ej verklighet och aktuellt och F1 har dessutom lämnat Indianapolis
5: Total revidering av F1-circusen banor, det finns så många länder som vill bygga F1-banor att det
inte finns någon annledning att köra på banor som inte erbjuder några omkörnings möjligheter.
Monaco, Monza och Spa ska naturligtvis vara kvar men resten kan bytas ut alt. byggas om.
Ej verklighet, några nya banor i nya länder har tillkommit men banor som Suzuki har försvunnit om än temporärt. Det har tillkommit några Tilkebanor bara i nya länder utanför Europa.
6: Mera stadslopp.
Ej verklighet även om Valenica kommer att införas men fler än så blir det knappast.
7: Motormästerskap för att locka tillverkarna att leverera motorer till fler än ett stall, jag kan till och med tänka mig en regel som säger att dom är tvugna att leverera till minst två stall.
Motormästerskap finns ej. Några stall säljer motorer till andra men styr då ocks de stallen mer - se Toyota/Williams.
8: Möjlighet för stallen att sälja hela chassin till andra stall.
Nej, det är förbjudet och de som har utnyttjat ett kryphål - Super Aguri och Toro Rosso - är det mycket kontroverser kring. Prodrive kommer inte till start bland annat pga. att detta ej är tillåtet. Så ej verklighet idag.
9: Alla TV-sändningar skall vara med supersignalen.
Nej, ej verklighet och aktuellt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
LuckyStrike1 skrev:1: Totalförbud mot stallorder. Alla förarna skall ha inskrivet i sitt kontrakt att de inte behöver följa stallorder, om dom inte har det blir de ej godkända för start. Bestraffningen skall vara stenhård, inga böter men rejäla poängavdrag och ev. avstängning.
Det finns ett förbud mot stallorder osm är tandlöst och inte fungerar, och ingenting som reglerar vad som står i kontrakten hos förarna. Stallen pratar öppet om förste- och andreförare och satsning på en av stallets föraren som en nödvändighet. Ej verklighet idag.
Stallorderförbudet är dessutom en av de dummaste reglerna i F1.
2: Jämnare fördelning av TV-intäckterna.
Nej - ej verklighet idag. Ferrari har t.ex. en större del än den andra stallen.
3: Tillåta Olika Sponsorer/Färschema på bilarna dels för att göra det möjligt för stallen att få in mer pengar men också för att göra det enklare för tv-tittarna(och kommentatorerna).
Nej, ej tillåtet.
4: Åtminstonde ett Race på Oval, dom kör ju redan på Indianapolis.. använd hela ovalen för tusan!
Och så kan dom köra ett race på Lausitz så blir det ett ovalrace i Europa också.
Ej verklighet och aktuellt och F1 har dessutom lämnat Indianapolis
5: Total revidering av F1-circusen banor, det finns så många länder som vill bygga F1-banor att det
inte finns någon annledning att köra på banor som inte erbjuder några omkörnings möjligheter.
Monaco, Monza och Spa ska naturligtvis vara kvar men resten kan bytas ut alt. byggas om.
Ej verklighet, några nya banor i nya länder har tillkommit men banor som Suzuki har försvunnit om än temporärt. Det har tillkommit några Tilkebanor bara i nya länder utanför Europa.
Men nya baner i andra länder stämmer bra.eller?
6: Mera stadslopp.
Ej verklighet även om Valenica kommer att införas men fler än så blir det knappast.
Är där inte ett nytt stadslopp nästa år???
7: Motormästerskap för att locka tillverkarna att leverera motorer till fler än ett stall, jag kan till och med tänka mig en regel som säger att dom är tvugna att leverera till minst två stall.
Motormästerskap finns ej. Några stall säljer motorer till andra men styr då ocks de stallen mer - se Toyota/Williams.
Men då levereras väll motorer till mer än ett stall?
8: Möjlighet för stallen att sälja hela chassin till andra stall.
Nej, det är förbjudet och de som har utnyttjat ett kryphål - Super Aguri och Toro Rosso - är det mycket kontroverser kring. Prodrive kommer inte till start bland annat pga. att detta ej är tillåtet. Så ej verklighet idag.
Men om man utnyttjar ett kryphål då levereras chassin till andra stall
9: Alla TV-sändningar skall vara med supersignalen.
Är inte hd en typ av supersignal?
Nej, ej verklighet och aktuellt.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
5: Det har inte skett en total revidering av F1-banorna. Några nya har tillkommit, några gamla försvunnit. Precis som alltid.
6: Valencia är ny stadsbana ja, om den blir verklighet till nästa säsong. Fler än så blir det inte.
7: Kundmotorer har funnits tidigare i över 10 år nu så det är inget nytt. Men inga tillverkare är tvungna att leverera motorer till fler stall, och när de gör det handlar det om kundavtal. Inte leverans till flera stall som blir "fabriksstall".
Några motormästerskap finns inte och tillverkare som måste leverera till flera stall på annat än de kundavtal som funnits i F1 sedan 1997 är inte verklighet idag.
8: Kundchasin är inte tillåtet. Så det är ej verklighet idag. Super Aguri och Toro Rossos lösningar har det varit väldigt mycket kontroverser kring och de kan göra det därför att Honda och Red Bull skapat ett bolag som på papperet levererar motorer till Honda/Super Aguri resp. Red Bull/Toro Rosso men det är en papperskonstruktion i mångt och mycket.
Det finns ingen möjlighet för ett stall att köpa ett chassi från ett annat stall idag, så det är ej verklighet. Det går att utnyttja kryphålet om man äger två stall däremot, även om det inte är helt enkelt.
9: Nej, supersignal är inte HD. Med Supersignalen avses den digital flerkanalssädning som Bernie startade 1997 och drev fram till 2002 innan han tog bort den. Sändningar där man kunde välja själv vilka kamerar man ville följa loppet med - superfeed, onboard, långt ner i fältet, depån o.s.v. Premiere använder ngt liknande idag som enda kanal.
6: Valencia är ny stadsbana ja, om den blir verklighet till nästa säsong. Fler än så blir det inte.
7: Kundmotorer har funnits tidigare i över 10 år nu så det är inget nytt. Men inga tillverkare är tvungna att leverera motorer till fler stall, och när de gör det handlar det om kundavtal. Inte leverans till flera stall som blir "fabriksstall".
Några motormästerskap finns inte och tillverkare som måste leverera till flera stall på annat än de kundavtal som funnits i F1 sedan 1997 är inte verklighet idag.
8: Kundchasin är inte tillåtet. Så det är ej verklighet idag. Super Aguri och Toro Rossos lösningar har det varit väldigt mycket kontroverser kring och de kan göra det därför att Honda och Red Bull skapat ett bolag som på papperet levererar motorer till Honda/Super Aguri resp. Red Bull/Toro Rosso men det är en papperskonstruktion i mångt och mycket.
Det finns ingen möjlighet för ett stall att köpa ett chassi från ett annat stall idag, så det är ej verklighet. Det går att utnyttja kryphålet om man äger två stall däremot, även om det inte är helt enkelt.
9: Nej, supersignal är inte HD. Med Supersignalen avses den digital flerkanalssädning som Bernie startade 1997 och drev fram till 2002 innan han tog bort den. Sändningar där man kunde välja själv vilka kamerar man ville följa loppet med - superfeed, onboard, långt ner i fältet, depån o.s.v. Premiere använder ngt liknande idag som enda kanal.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nej, supersignalen var den som användes för att sända F1 som multikanal.olag skrev:Är inte hd en typ av supersignal?
Det var den som CanalDigital visade och det är något liknande som tyska Premiere har idag även om deras multikanalsändningar är mer simpla än den gamla s k Bernievisionen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!