Sorglig - sorgligare - Montoya

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-08 11:58, gringo wrote:
jag tycker att rätt ska vara rätt
/gringo
Det tycker vi nog alla men - livet ÄR inte rättvist. F1 handlar först och främst om pengar. Det är det som är drivkraften för hela verksamheten och det är därför får det sportsliga ofta stå tillbaka. Ett rimligt straff för MS efter 1997 hade ju varit några lopps avstängning. Eftersom det hade varit att ge honom ett ointagligt (?) underläge i VM 1998, vilket hade varit katastrof för mediaintresset för sporten och därmed kommersiellt vansinne, valde man en lustig form av retroaktiv bestraffning.
(Tänk att som straff för vårdslös körning få undervisa i trafiksäkerhet :lol:)

Samma princip gällde i fallet Ferraris frikännande efter barge board-historien. Naturligtvis ville Bernie & Max till varje pris få till en spännande säsongsfinal i Japan och därför fick det kommersiella intresset fälla avgörandet.
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Cuscino

Så var du och mätte dessa enligt dig olagliga barge board? Inte? Så hur vet du då att ferrari bara inte hede hittat ett kryphål? Det är ju de alla stallen konstant letar efter. Men din "logik " är plågsamt uppenbar... Ferrari anklagas för något= de är skyldiga!

Marsupilami

Så säg mig... du som tydligen har siar gåvan.....

Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Faktum är att Ferrari <B>erkände</B> att deras barge boards var regelvidriga enligt gängse tolkning. Men, om man tolkade reglerna på ett visst sätt (en slags juridisk efterhandskonstruktion) kunde man få det till att de var otydliga. Faktum är också att de flesta i racingvärlden tyckte att beslutet var ett skämt.

Nu var nog inte detta ett medvetet fusk från Ferraris sida eftersom överskridelsen hade marginell betydelse, det var nog bara slarv. Men att de ändå klarade sig visar att kommersiella intressen går före sportsliga. Andra minde betydelsefulla stall har åkt dit för lika små "förseelser" utan en chans till upprättelse.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu hade det ju i och för sig varit rätt illa om de HADE åkt dig för de där barge boardsen ... för det gav ju ingen direkt prestandafördel vad jag förstod och var mest ett slarv.

Visserligen la de den helgen ner en enorm energi på att täcka barge boards varje gång bilen stod på gridden eller rullades in i depån vilket skulle kunna tolkas som att de var medvetna om "felet" ....

men jag tycker att rätt beslut togs i det fallet - VM ska inte avgöras på nån millimeters slarv när det inte finns en uppenbar prestandafördel ... man ska kunna vara flexibel i regeltolkningen upp till en viss gräns.

Så där togs rätt beslut - efter Jerez 97 togs fel beslut ... det är vad jag tycker.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ursus
Inlägg: 233
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av Ursus »

On 2002-04-08 13:51, Cuscino wrote:
Faktum är att Ferrari <B>erkände</B> att deras barge boards var regelvidriga enligt gängse tolkning. Men, om man tolkade reglerna på ett visst sätt (en slags juridisk efterhandskonstruktion) kunde man få det till att de var otydliga. Faktum är också att de flesta i racingvärlden tyckte att beslutet var ett skämt.

.
Snarare var det att Ferrari gjorde det troligt att mätningarna var felaktigt utförda och därför missvisande. Varpå FIA införde att man antingen skulle godta mätningarna vid banan eller få bilen beslagtagen, vid ett överklagande.
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Cuscino
Andra minde betydelsefulla stall har åkt dit för lika små "förseelser" utan en chans till upprättelse.
Snälla ge några exempel!


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Cina den 2002-04-08 14:35 ]</font>
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-08 13:56, LuckyStrike1 wrote:
VM ska inte avgöras på nån millimeters slarv när det inte finns en uppenbar prestandafördel ... man ska kunna vara flexibel i regeltolkningen upp till en viss gräns.
Och var går i så fall den gränsen? Regler är till för att följas och får inte tolkas på olika sätt beroende på om de ger en prestandafördel/gäller VM-titeln eller inte.

Annars är det ju reglerna det är fel på. Varför begränsa något som saknar betydelse? Det finns ju en anledning till varför en barge board måste innehålla vissa mått.

Sen kan jag hålla med dig att det skulle varit en antiklimax om säsongen skulle avgjorts på en diskning. Men det är en annan sak. :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om jag är ute och kör för fort på motorvägen bara sådär och åker fast så ska jag ju också bestraffast - oavsett hur fel jag kan tycka att det är.

Men skulle jag vara på väg med min sambo till BB för födsel, eller om det är bokstavligen en fråga om liv eller död och jag åker fast så ska polisen istället hjälpa mig dit jag ska - inte stoppa mig och dra mitt körkort. Dvs - straff ska stå i proportion till brottet och omständigheter och också sända en signal så att jag/den som begår det inte upprepar sin försyndelse.

Så till Ferrarifallet - visst gjorde de fel. Men dels kunde man tolka det som att det faktiskt inte var förbjudet och är reglerna luddigt skrivna ska inte stallen bestraffas för det. Sen kunde man ju visa att det i det här fallet inte innebar någon prestandafördel och troligaste förklaringen var ett slrav på golvet. Då är frågan - är det värt att avgöra ett VM en vecka efter säsongens näst sista lopp på en sådan teknialitet? Gör det kanske mer skada än nytta? Kan man förhindra liknande regelbrott genom att hårt bestraffa stallet den gången? Jag tycket därför att det var rätt att fria stallet och bli tydligare i regelverket istället för att döma.

Däremot Jerez 97 - där fick Schumacher ett straff som i praktiken var helt meningslöst och inte innebar någonting. Segrarna behölls, nästa års säsong drabbades inte, to.m i resultatsiffrorna står hans poäng för det året kvar, om än i parentes. Det sände signalen till unga förare att hans manöver egentligen var okay ... vilket också en ung förare vid namn Jenson Button snappade upp några år senare då han sa om manövern: "Det enda felet var att den inte fungerade" ... alltså att det var okay att göra det om det bara hade funkat vilket det lika gärna kunde ha gjort. JAg anser att FIA med det straffet sände signalen till unga förare att det inte behöver vara fel att köra av sin motståndare av banan i stridens hetta i en titelavgörande strid - så länge det inte finns en uppenbar fara för människors liv. Där skulle FIA ha varit hårdare - i Malaysia 99 gjorde de rätt och det är väl det som egentligen är problemet:

DEt är inte reglerna det är fel på utan hur de tolkas och bedöms och efterlevs ... som bland annat Irvine sa nyligen: "It isnt' the rules that are at fault, it's the consistency in the application of them that are."
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2002-04-08 14:34, Cina wrote:
Cuscino
Andra minde betydelsefulla stall har åkt dit för lika små "förseelser" utan en chans till upprättelse.
Snälla ge några exempel!
När Dc kom i mål på en andra plats i Brasilien 2000 och hade en för låg frontvinge på ena sidan så blev både han och stallet av med poängen. Att sedan även plankan var för mycket sliten var han inte ensam om utan det hade fem av de sex första och mätta bilarna.
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Nisse

Så du tycker att Mclaren tillhör kategorin mindre betydelsefulla stall.....

Till exemplet... han hade då två infraktioner ( svengelska? ). Båda mycket mer påverkande på en bils prestanda en det ferrari hade "fel"
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Mclaren håller på att hamna i kategorin betydelselösa stall om de inte får ordning på sina motorer snart. :wink:

Till exemplen. Salo år 2000 i Australien blev diskad som 6:a i mål. P.g.a en felaktig frontvinge när han körde en Sauber.

Orsaken att de mindre stallen sällan är inblandade i "fuskdebatten" beror till en stor del på att det är de 6 första bilarna som kollas.


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-04-09 00:02 ]</font>
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Nisse
Så du menar att frontbilarna.. ( ferrari ) är de mest lagliga bilarna :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det finns inga bilar som kollats så rigoröst som Ferarri. Fröken R. Dennis kommer in med en klagan om dagen till FIA och ber dem kolla Ferarri för eventuellt fusk.


Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Five years ago, if someone slipstreamed by you, and passed, good for him. Today we've come a situation where weaving on the straights, and blocking on a narrow street circuit, are totally acceptable - even praised! And I find that a shame.

"Think about Gilles Villeneuve's win in Spain in '81. He had four guys right behind him for most of the way - but Gilles didn't block once in that race. His car was horrible in the corners and quick in a straight line. He took his line into the corners, and stayed on it - no more, no less. No one could complain afterwards because no one was ever quite close enough to overtake him. He never changed his line deliberately to block someone, and that's what I'm talking about.

"The thing is, Gilles was a giant of a driver. And he drove that race in a giant's way. Completely fair. What angers me is when a guy makes a mistake, letting you get alongside, and then chops across straight at you, so you either give way - or hit him. That's not Grand Prix racing. There's a difference between being tough and being unfair.

"I don't think the basic talent in Formula 1 changes very much from era to era - it's the attitude that has changed, the discipline. The respect for Grand Prix racing is not what it was."

Now, as then, I agree with every word of that, so I'd be delighted to see Rosberg deciding what was what, not least because I know he'd stick to his guns, whatever pressure was exerted upon him. Not sure Michael would like it, though...
Kan bara fullt ut hålla med Keke Rosberg. Alla blockeringar och vinglanden på banan idag borde inte vara acceptabelt men är det tyvärr.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Amen!
Men just ja, enligt vissa blir det ju ingen racing då, utan flickskole-läger... :roll:

Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är väl just racing det INTE blir när man vinglar och blockerar på banan...

_________________
Jag för alltid en diskussion framåt - mot OT

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-04-10 13:39 ]</font>

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-04-10 17:46 ]</font>
Användarens profilbild
woodi
Inlägg: 7566
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av woodi »

On 2002-04-10 12:08, LuckyStrike1 wrote:
Det är väl just racing det blir när man inte vinglar och blockerar på banan...
Jag måste tyvärr säga att Du har fel i alla dina syften med denna meningen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så fel det kan bli när man glömmer ett litet INTE :crazy:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
woodi
Inlägg: 7566
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av woodi »

Just det, tänk på det i fortsättningen! :grin:
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

Fast Keke, om ingen var tillräckligt nära Gilles för att kunna passera fanns det väl ingen anledning för honom att blockera dem heller?! Herregud.... :shake:

Först den dag jag hör Mika Häkkinen beskriva MS som en fuskare och ful förare (och då syftar jag inte på utseendet, för där tror jag alla är rörande ense... :smile: ), kommer jag att acceptera den bilden av Schumi. MH är en av få som figthats på lika villkor med MS samt den ende som därutöver har vett nog innanför skallbenet att ge en sansad och någorlunda objektiv syn på det mesta inom racingen.

Keke, däremot, har alltid varit något av en gåta för mig. :help:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Ja du, Efter Macau 90 så sa Schumacher till Häkkinen att han aldrig såg honom när han körde demolition derby mot Häkkä som skulle om. Häkkinen sa att han accepterade det svaret, men lite senare så fick han se Schumacher göra en intervju på tv där Schu sade något helt annat och då visste Häkkinen att Schumacher hade gjort allt med flit och var en lögnhals.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

LSD: Har du varit på dubblanegationer-skola i amerikat??
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-04-10 13:38, woodi wrote:
On 2002-04-10 12:08, LuckyStrike1 wrote:
Det är väl just racing det blir när man inte vinglar och blockerar på banan...
Jag måste tyvärr säga att Du har fel i alla dina syften med denna meningen!
Beroende på vilken version regen syftar på kan jag kanske hålla med. Vad är det för fel på den här?
När/om man inte vinglar så blir det just racing, var det inte det som var tanken? Med ett extra INTE som i den senare versionen så kan du ju lika gärna skriva "Det är väl just racing det blir när man vinglar och blockerar på banan..." Lite logik och boolsk algebra. :smile:

Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Okay nu är jag förvirrad - förstår inte vad jag har försökt säga men jag redigerar ialla fall
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mika är en gentleman, binnikeberra. Han snackar inte skit om folk, han tar det mano a mano. (Minns Spa 2000)
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

On 2002-04-01 10:15, Binneberra wrote:
Så har då den gode Juan-Pablo återigen varit i farten. Den här gången skräder han inte orden, utan basunerar ut att Schumi borde bestraffas för sin vårdslösa körning. :???: Och därmed måste det väl anses bekräftat: JPM har nu huvudet uppkört så långt i sitt eget arsle att han kan kittla gomseglet med tungan. Patetiskt, ta mig banne mig patetiskt.

Förr än Michael får en varning eller bestraffning för gårdagens händelse, tycker jag Juan-Pablo själv ska ha en för att han så ofta är inblandad i situationer som slutar med närkontakt. Det känns som att hans huvudlösa körstil snart kan sluta i en allvarlig olycka och inte bara i extrajobb för mekarna. :cplain:
Fan vad du är smart? JPM höll sitt spår i både Malaysia och speciellt senast i Brasilien där han skulle köra om [Schumacher] som dessvärre agerade fyllekaja och körde av framvingen på JPM.Bild
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Helgonet Hoppas du inte har ett jobb där synen är högt prioriterad......
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Det är nog mer skygglapparna som stör! :cool:

Det är en sak att anse att JPM har ett extra stort tarmpaket men att han bölar på ett sätt som t o m sätter [Coulthard] i skuggan är ju bara ynkligt. Är JPM den riktiga fjollan i fältet. Han kan ju dessutom uppenbarligen inte köra om. Per vissas definition är det alltså ingen riktig racer. Till JPM:s försvar ska dock sägas att han vågar tävla på samma villkor som sin stallkamrat - dock leder detta till att han får pisk gång på gång... detta med samma material... underligt det där!

/E
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

Visst EnzoFjant:
2-1 till Ralf än så länge tack vare storbror [Schumacher], annars hade det varit 3-0 till JPM. Fast det är tidigt på säsongen ännu och nu är det dags att slå [Schumacher], Ralf är ett sekundärt mål bara med sina 50hk extra från BMW.

Bild
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

Jävla skit det ska regna hela helgen på Imola. Blöta blir ni alla som ska åka och kolla.:razz:
Bild
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-04-11 11:56, Helgaynet wrote:
Visst EnzoFjant:
2-1 till Ralf än så länge tack vare storbror [Schumacher], annars hade det varit 3-0 till JPM. Fast det är tidigt på säsongen ännu och nu är det dags att slå [Schumacher], Ralf är ett sekundärt mål bara med sina 50hk extra från BMW.
Skyll inte på MS för att JPM inte kan köra om. Men han kanske lär sig när tarmarna utvecklas till hjärnceller.

Du får gärna visa på lite belägg om de där 50 extra hästarna. Alla är ju inte som Senna som särbehandlas av Honda (1989). Där snackar vi en förare som inte vågade möta sin stallkompis på samma villkor.

Svider sanningen Helgonet? :read:

Ska bli kul att se JPMs psyke sjunka lägre nu när MS anser att Ralf är den största titelutmanaren...

Jag har som sagt set fram emot alla ursäkter och bortförklaringar när JPM inte levererar, och nu kommer du med att han skulle ha klenare motor. Patetiskt! :argh:

/E

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2002-04-11 12:20 ]</font>
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

On 2002-04-11 06:27, Jari wrote:
Mika är en gentleman, binnikeberra.
Hur var det nu Jari med användandet av nidnamn på forumdeltagare, det var väl du som inte ägnade dig åt sådant...... :roll:
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-11 09:14, Helgonet wrote:
[Fan vad du är smart? JPM höll sitt spår i både Malaysia och speciellt senast i Brasilien där han skulle köra om [Schumacher] som dessvärre agerade fyllekaja och körde av framvingen på JPM.Bild
Eh....ska vi nu plötsligt börja om från början igen, menar du? Nej tack.
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-11 06:27, Jari wrote:
Mika är en gentleman, binnikeberra. Han snackar inte skit om folk, han tar det mano a mano. (Minns Spa 2000)
Vilket var precis den ventil jag såg som min möjligt att fortsatta framhäva MS som den schysstaste av alla förare. :argh:

Vet du förresten hur man tar livet av en binnikemask? För övrigt föredrar jag att bli kallad bikiniberra.
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-11 12:17, desricz wrote:
Hur var det nu Jari med användandet av nidnamn på forumdeltagare, det var väl du som inte ägnade dig åt sådant...... :roll:
:beer:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-11 12:17, desricz wrote:
On 2002-04-11 06:27, Jari wrote:
Mika är en gentleman, binnikeberra.
Hur var det nu Jari med användandet av nidnamn på forumdeltagare, det var väl du som inte ägnade dig åt sådant...... :roll:
Binneberga verkar inte vara särskilt humorlös med tanke på en del saker han skrivit (tvärtom), så jag antog att han tålde det. Hans eget svar får väl stärka min teori.

_________________
Hockey VM på gång, tur att inte Vitryssland är med...
"Speciell hälsning till F1-redaktören :wink:"

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-04-11 14:18 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bikiniberra!
Jag skulle nog köra en hårdkur med Tequila först, typ 10x8cc i så få svep som möjligt. Jag har aldrig haft sånt där och det syns. Medusin a la naturelle när den är som bäst.
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

Jari,

Allt som behövs är en påse sega gubbar och en träklubba. Ta en seg gubbe efter middagen varje kväll. Påsen går åt på uppskattningsvis ett par veckor och efter första middagen utan seg gubbe som efterrätt är det bara, när binnikemasken tittar fram ur röven och skriker "var faaaan är min sega gubbe?!", att slå honom i huvudet med träklubban.

:argh2:

_______________________

För övrigt anser jag att Juan Pablo ska förnedras
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol:
Jag skall ha det i åtanke om någon av dom vågar sig in i brödluckan här.
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

EnzoFjant:
Jag har svårt att se att du är halv italienare för du ser ut som värsta svennen men dina blåaögon och ljusa lurviga hår.

Vad menar du att Senna inte vågade möta Prost el Berger på samma villkor? Inte såg jag att någon väntade in honom för att flytta sig i alla fall som för fjollan [Schumacher]. Personlig som Prostfan tror jag dock att Honda hade mer hästkrafter i Sennas motor speciellt när Prost blev klar för Ferrari 1990. Prost visade sitt missnöje ganska bra när han skänkte segerbucklan till publiken efter segern i Monza-89.Bild

Jag tror att Ralf som hemmaförare av BMW har en starkare motor än Montoya. Vi får se vem som vinner jag tycker dock Montoya kört om ganska många i år och speciellt [Schumacher] round the outside i Melbourne, [Schumacher] hade väl skitit i brallorna om han försökte samma sak. Montoya skulle dyka på innern i Brasilien som [Schumacher] gick ut och täckte därav förlorade han vingen, kan inte förstå att du EnzoFjant får vara lärare och lära ut en massa smörja om [Schumacher].:finger: Bild
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Helge:

Du säger det själv: Senna hade starkare motor än Prost 89 och vågade därigenom inte möta sin stallkompis på samma villkor.

Är det inte det du och dina 3-mansbobpolare brukar hävda inte utgör en riktig racer? Enligt er egen definition var alltså Senna en gutslös fjolla.

Att Senna dessutom tjatade om att bli uttalad försteförare och inte ville ha vissa som andreförare (för att denne vara snabbare) påminner ju också om ett beteende som du lastar en viss "gutslös fjolla från Kerpen för".

Kan det möjligen vara så att du egentligen ser en stor stjärna i MS men inte vågar erkänna det för att du i så fall får stryka av brorsan? :wink:

Bra då har vi fastställt det.

Jag väntar fortfarande på bevis om att Ralf har 50 hästar mer än JPM. Möjligen vågar Raffe varva lite mer än JPM och får därigenom lite mer effekt. JPM verkar ju vara lite feg och gnäller bara när folk inte viker åt sidan för honom.

Jag tror minsann att MS leder omkörningsstatistiken över JPM hittills i år.

Det är lustigt att du svarar med personangrepp så fort någon lägger fram bevis som inte passar dig! Vågar du inte möta folk på samma villkor? Ska du få mig avstängd nu för att jag skriver sanningar som du inte tål?

/E
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

EnzoFjant:
Vad för personangrepp? Vem ska jag få pisk av? Min lillebror Boban?Bild
Talade precis med herrarna nere i Imola och det är soligt och det ser ut att bli bättre framåt kvalet. Lucy, Fjollamannen, Cheevan och ZZ sitter och fryser pitten av sig därnere i hopp om en [Schumacher] pole som inte vore allt för märkvärdigt med skräddarsydda Bridgestone däck och överlägsen bil.:tong:

EnzoFjant vi får se vem som blir snabbaste Michelin förare på kvalet, och kan snacka sedan om hur dålig vissa är eller bra. Fördelen om det skulle börja regna, är att motorsvagare pjäser har chansen då inte effekt är lika viktig som grepp, tror exempelvis att McLaren har ett bättre chassi än Williams men ganska motor svagare pjäs.
Bild
Jag höll på Prost under hela hans aktiva karriär och Senna var mycket jobbig i mina ögon då han alltid skulle knäcka just Prost med alla möjliga medel, när Prost inte körde (1992) gjorde Senna sin sämsta säsong för att året efter sopa banan med [Schumacher] i en Customer Cosworth mot Skummis fabriks Ford med minst 50-80hk mindre än [Schumacher], Prost hade säkert 100 hk mer men var mot slutet av sin karriär och ville inte riskera något förutom i första loppet i Kyalami där han visade vart skåpet skall stå. Min teori var att Prost var den snabbare när han satsade 110% som Senna alltid gjorde.Bild

Bild

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Helgonet den 2002-04-13 09:13 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Svårt att säga.

Jag tror att Senna var den snabbaste föraren men Prost mer komplett. Ungefär som jag anser MS vara mer komplett än t ex Mika H och JPM även om de kan köra enstaka varv snabbare...

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jag måste ha missat det, för jag såg aldrig Montoya krossa Raffe igår... :grin:

Det kanske ligger nåt i det där att Raffe har 50 hästar mer eftersom han verkar så mycket snabbare än Montoya. :crazy:

Eller är det så att detta är allt Montoya klarar av. IOFS verkar jag få revidera min åsikt att han skulle komma sexa i år. McLaren verkar ju vara en munsbit...

Blir det 13 segrar för maestro och resten åt Raffe?

Borgar ju för en höjdarjulmiddag i Kerpen i år? :dance:

/E
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

JPM kommer igen i Barcelona där han kommer att knäcka Raffe i alla fall men monsterbilarna från Ferrari verkar omöjliga.:mad:

Bild
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jahajaja...

ni bara snackar om hur Montoya ska komma igen etc... men när gör han det egentligen? Förra året hette det att han inte kunde banorna och i år är det en massa andra ursäkter, varav den blekaste var att han hade lägre effekt i motorn :grin:!

Är det så svårt att läsa resultaten?

Raffe krossar Montoya!

Det är nog tur att McLaren misslyckats så kapitalt annars skulle han legat ännu längre ned, och snart får Renault upp ångan ordentligt och då blir det ännu svårare för Yetin.

Visst är JPM ganska snabb men han saknar psyket och analysförmågan för att bli en komplett racer. Att han sedan lider av extrem prestationsånget gentemot Maestro gör ju knappast saken bättre. Men i senaste loppet så kan han ju närmast beskrivas med det populära ordet "gutslös"! Köra om kunde han ju inte heller. Att han dessutom inte kan slå sin stallkompis... ja, hur är det nu vissa brukar beskriva förare med dessa kvaliteter nu igen?

Kom igen Helge, fram med det! :wink:

/E

Marsupilami
Inlägg: 486
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Marsupilami »

JPM har tillskillnad från Grinolle tagit poäng i samtliga av årets lopp. Malaysia och Brasiliens GP var så uppkörda för Gnällis som de bara kunde bli. I båda fallen skulle Montoya tagit mer poäng om det inte hade varit för biografägare (Malaysia) samt en vinglande tysk i en orange bil (Brasilien) som bägge tolkar reglerna efter behag.

Huruvida Surpuppan har mer motoreffekt eller ej vill jag inte gå in på eftersom jag inte har några belägg för ett sådant påstående, men att han är favorit hos BMW råder det väl ingen tvekan om.

På Imola berodde JPM´s magra resultat på taskiga inställningar på bilen, vilket tydligt syntes från hans onboardkamera. De ändrade inställningarna till det sämre efter morgonens warm-up där han var snabbare än Gnällis. Shit happens! Jag är inte orolig för att JPM skall komma efter Raffe, däremot är jag orolig för att hela säsongens spänning är över nu p.g.a F(usk)2002 :wink:
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

F1 har ju problem. Hur kul är det att se en dum och i och för sig skicklig tysk åka varv efter varv i en bil som är klart bättre än motståndarnas?

För övrigt är det ju bara herr Skomakare själv som har tagit för vana att svänga rakt in i konkurrenter när det står en VM-titel på spel, t.ex. i Damon Hill eller Jacques Villeneuve. Egentligen borde han stängts av 1 år eller så.

Hoppas verkligen de andra stallen kommer ikapp Ferrari snarast. För F1-cirkusen börjar bli helt patetisk med en omkörning då och då i depån...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Marsupilami:

Om inte om fanns sköt kärringen räv!

Jag orkar inte ens räkna antalet bortförklaringar i ditt inlägg.
Hade JPM haft högre IQ än midjemått så borde han förstå att Raffes taktik ger bättre utdelning än hans. Efter fyra lopp kan vi enkelt sammanfatta deras körningar och det görs överskådligt i tabellen över förarmästerskapet. Jag tolkar det i alla fall som att Raffe presterat bättre.

Huruvida bilen är rätt eller fel inställd kan ju bara belastas Montoya själv, men nu när han inte kopierar Raffes inställningar så blir det väl så här. Och med tanke på hans eminenta "car control" så ska väl lite över- eller understyrning inte vara nåt problem.

Men fila på ursäkter inför nästa lopp! Jag ser fram emot dem.

/E
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Marsupilami: Dat har ju sagts att JPM är favorit hos Frank o Head, men jag tänker inte spekulera om huruvida JPM har specialchassie. :roll: Er s.k. "grinolle" håller just nu tyst och kör skjortan av ert stora hopp. :lol:

Dubbelt Schumacher i VM. Sug på den ett tag.... :grin: :razz: