"Bensintemperaturaffären"
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
"Bensintemperaturaffären"
Varför försöker McLaren hävda att de inte arbetar för att Lewis Hamilton ska blir årets världsmästare, samtidigt som deras advokat under dagens domstolsförhandlingar vill att BMW Sauber och Williams ska få sina förare diskade från loppet i Brasilien? Det är hans huvudspår så att säga.
Det här med dubbla budskap, är TYVÄRR vanligt när stallet i fråga är i farten. Är det därför många hatar dem?
"Vi gör det för Formel 1 skull, inte för att Hamilton ska vinna VM".
Det här med dubbla budskap, är TYVÄRR vanligt när stallet i fråga är i farten. Är det därför många hatar dem?
"Vi gör det för Formel 1 skull, inte för att Hamilton ska vinna VM".
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Re: "Bensintemperaturaffären"
Såja lugn och fin nu Pastis, rätt skall vara rätt och fuskare skall straffasPastis skrev:"Vi gör det för Formel 1 skull, inte för att Hamilton ska vinna VM".
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: lör okt 06, 2007 11:05
Re: "Bensintemperaturaffären"
Isf så ska ju McLarens förare också diskas.Salo skrev:Såja lugn och fin nu Pastis, rätt skall vara rätt och fuskare skall straffas
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Re: "Bensintemperaturaffären"
Just det!Strangiato88 skrev:Isf så ska ju McLarens förare också diskas.Salo skrev:Såja lugn och fin nu Pastis, rätt skall vara rätt och fuskare skall straffas
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Re: "Bensintemperaturaffären"
För vad? McLaren bröt inte mot något tekniskt reglemente i något lopp i år.Strangiato88 skrev:Isf så ska ju McLarens förare också diskas.Salo skrev:Såja lugn och fin nu Pastis, rätt skall vara rätt och fuskare skall straffas
Stallet McLaren ansågs däremot inte agera "i sportens intresse" och straffades för det som stall, men inga individuella personer straffades för sitt agerande.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Re: "Bensintemperaturaffären"
Kunde inte sagt det bättre självLuckyStrike1 skrev:För vad? McLaren bröt inte mot något tekniskt reglemente i något lopp i år
McLaren anställde ett rötägg det kosta dem 100 miljoner i böter och uteslutning i mästerskapet
Jag utgår från att Renault får samma typ av straff
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror att det helt enkelt tar lite längre tid att enas om en god och fungerande formulering för ett på förhand uppgjort beslut.
Avslaget på överklagan kommer, det tar bara tid att formulera det korrekt så att mer än 10 grader för kall bensin faktiskt uppfattas av alla som bensin som är max 10 grader kallare än lufttemperaturen.
Avslaget på överklagan kommer, det tar bara tid att formulera det korrekt så att mer än 10 grader för kall bensin faktiskt uppfattas av alla som bensin som är max 10 grader kallare än lufttemperaturen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
temp bens -10g C aktuell tävldag temp ute.punkt slut.
enkla regler men bensins idealiska temp vid förbränning ligger på ca -7gr C.Exempel tempen ute 27gr c .Lägsta temp på soppan får då vara 17g c men skulle du köra med bensin -7grader så går förbränningen optimalt i en bensinmotor prva själv i Volvon hemma 5-10% effektökn.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det skilljer en del på våra motorer och Formel 1 motorer där förbränningen är så optimal det bara går idag.
Enligt Gilles Simon så ger 10 grader lägre bensintemperatur cirka 2.5 bhp. BMW Sauber och Williams hade 4 grader för kall bensin, alltså ungefär 1 bhp. Andra uppgifter har uppgivit det dubbla eller trippla, men hur som helst så är det inte många hästar man tjänat.
Grundproblemet är att man brutit mot reglerna, men de är enligt FIA:s egna funktionärer på plats i Brasilien är så luddigt skriva att man inte straffade stallen, utan ville ha bättre och tydligare regelskrivningar.
Det enda goda av denna överklagan, kommer att bli att denna regel blir glasklar vad gäller hur, när, var man ska mäta...
Enligt Gilles Simon så ger 10 grader lägre bensintemperatur cirka 2.5 bhp. BMW Sauber och Williams hade 4 grader för kall bensin, alltså ungefär 1 bhp. Andra uppgifter har uppgivit det dubbla eller trippla, men hur som helst så är det inte många hästar man tjänat.
Grundproblemet är att man brutit mot reglerna, men de är enligt FIA:s egna funktionärer på plats i Brasilien är så luddigt skriva att man inte straffade stallen, utan ville ha bättre och tydligare regelskrivningar.
Det enda goda av denna överklagan, kommer att bli att denna regel blir glasklar vad gäller hur, när, var man ska mäta...
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: ons apr 04, 2007 18:53
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
www.autosport.comMr Hunt skrev:Någon källa ?Pastis skrev:Hehe, FIA var illa ute och fick ta till att McLarens överklagan var ogiltig.
Du har säkert rätt men det vore kul att få det bekräftat.
Mclaren kan befunnit sig i total chock när de la in protesten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Ännu mera bekräftat om man anger: http://www.fia.com/mediacentre/Press_Re ... 07-01.html
och letar efter "inadmissible".
och letar efter "inadmissible".
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Har ett fel gorts så ska man prottestera har jag fel , har McLaren fel ?Mr Hunt skrev:Någon källa ?Pastis skrev:Hehe, FIA var illa ute och fick ta till att McLarens överklagan var ogiltig.
Du har säkert rätt men det vore kul att få det bekräftat.
Mclaren kan befunnit sig i total chock när de la in protesten.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
varför skulle dom vara i chock . Det var ju fel på tempraturen och fusk eller fel som görs av stallen ska utredas och bestraffas om det behövs..Mr Hunt skrev:Någon källa ?Pastis skrev:Hehe, FIA var illa ute och fick ta till att McLarens överklagan var ogiltig.
Du har säkert rätt men det vore kul att få det bekräftat.
Mclaren kan befunnit sig i total chock när de la in protesten.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Betyder denna dom. att det är godtyckligt att följa reglerna?Löjligt att ett uppenbart regelbrott inte bestraffas.Det har bestraffas en hel del i år men detta var väll solklart att dom hade fel temp på bensinen
Inte för att jag tycker att det skulle påverka vm.Vm vanns av kimi som förkäna det. Men böter är väll det minsta dom skulle ha
..Slår vad att om det hade varit McLaren som hade fel temp hade dom stora klockerna ringt.
Inte för att jag tycker att det skulle påverka vm.Vm vanns av kimi som förkäna det. Men böter är väll det minsta dom skulle ha
..Slår vad att om det hade varit McLaren som hade fel temp hade dom stora klockerna ringt.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Olag är det inte jobigt att lålla få fel stall . E¤ller hller du med mig?olag skrev:Betyder denna dom. att det är godtyckligt att följa reglerna?Löjligt att ett uppenbart regelbrott inte bestraffas.Det har bestraffas en hel del i år men detta var väll solklart att dom hade fel temp på bensinen
Inte för att jag tycker att det skulle påverka vm.Vm vanns av kimi som förkäna det. Men böter är väll det minsta dom skulle ha
..Slår vad att om det hade varit McLaren som hade fel temp hade dom stora klockerna ringt.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Både ja och nej.Ett sant fan håller på laget i vått och tort.Jag har både sydväst och regnkläder på mig..hoppas du har det oxåplatt skrev:Olag är det inte jobigt att lålla få fel stall . E¤ller hller du med mig?olag skrev:Betyder denna dom. att det är godtyckligt att följa reglerna?Löjligt att ett uppenbart regelbrott inte bestraffas.Det har bestraffas en hel del i år men detta var väll solklart att dom hade fel temp på bensinen
Inte för att jag tycker att det skulle påverka vm.Vm vanns av kimi som förkäna det. Men böter är väll det minsta dom skulle ha
..Slår vad att om det hade varit McLaren som hade fel temp hade dom stora klockerna ringt.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Olag det va ganska bra att du förstog va jag skrev jag skälv kan inte ens lässa vad det står över set gärna ?olag skrev:Både ja och nej.Ett sant fan håller på laget i vått och tort.Jag har både sydväst och regnkläder på mig..hoppas du har det oxåplatt skrev:Olag är det inte jobigt att lålla få fel stall . E¤ller hller du med mig?olag skrev:Betyder denna dom. att det är godtyckligt att följa reglerna?Löjligt att ett uppenbart regelbrott inte bestraffas.Det har bestraffas en hel del i år men detta var väll solklart att dom hade fel temp på bensinen
Inte för att jag tycker att det skulle påverka vm.Vm vanns av kimi som förkäna det. Men böter är väll det minsta dom skulle ha
..Slår vad att om det hade varit McLaren som hade fel temp hade dom stora klockerna ringt.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Jo man blir defensivt inte kallad medgångssupporter vare sig i år eller i fjololag skrev:Ett sant fan håller på laget i vått och tort.
FIA:s beslut är fegt och beklämmande
Men man får väll trösta sig med att tyska pressen står bakom Mercedes och McLaren och utser dem till årets sämsta förlorare
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Williams pressmeddelande sammanfattar det ganska bra tycker jag. Reglerna för mätning är oklara...Pastis skrev:Nja, FIA suger skulle jag vilja säga. De har målat in sig själva i hörnet med sina godtyckliga regler och tolkningar. Det behöver storstädas där!
WILLIAMS WELCOMES ICA FINDINGS
Oxford, Friday November 16, 2007. Williams F1 today welcomed the findings of the FIA’s International Court of Appeal (ICA), investigating the matter of the fuel temperatures recorded at the Brazilian Grand Prix earlier this year. The outcome of the hearing means that the Steward’s decision in Brazil in
relation to this matter remains in force and valid. The AT&T Williams team did not transgress the regulations, demonstrate any intent or gain any competitive advantage in relation to the management of its race fuels. In order to respect the Court of Appeal process, Williams has refrained from making any public statement until a conclusion had been reached. The team can now confirm that the facts of this case are as follows:-
1. Article 6.5.4 of the FIA Technical Regulations states that no fuel onboard the car may be more than 10°C below ambient temperature.
2. There is no specified source for the ambient temperature measurement, and there is no homologated and sealed sensor for measuring fuel temperature either in the fuel rigs or on-board the cars.
3. Meteo France, who provide official temperature measurements for the FIA and Formula One teams, recorded a maximum ambient temperature during the Brazilian GP of 33°C.
4. The lowest temperatures recorded by Williams’ precise on-board sensors in the fuel tank and in the fuel injection rail on either of its cars during the Grand Prix were 31°C and 35°C respectively.
5. Consequently, as the Stewards found, there was no breach of the regulations.
6. All of the preceding points are consistent with all of the clarifications and opinions related to fuel temperatures expressed in Team Managers’ Meetings and other such forums. The views offered in these meetings fully support Williams’ case as presented to the FIA ICA.
These facts lay behind the Steward’s decision in Brazil. Williams was pleased to be able to present these facts to the ICA and see the Steward’s decision upheld, confirming that both Williams race cars were legal throughout the course of the Brazilian Grand Prix. In the event, the appeal of the Steward’s decision was found to be inadmissible as McLaren failed to follow the correct and clearly documented protest procedure.
Senast redigerad av Pastis den fre nov 16, 2007 23:39, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det återstår att se vad fia skriver i sitt slutliga uttalande.
Hur vanligt är det att stall diskas för att bränslet är för kallt ?
Nu råkade 2 stall ut för att ha för kallt bränsle... samtidigt.
Fias bandommare var osäkra på resultatet av mätningen och friade. Jag tycker mycket talar för att det faktiskt var något fel på mätningen. Det är ganska otroligt att båda stall medvetet skulle försöka fuska med bränsletemperaturen i ett och samma lopp.
Man undrar ändå varför överklagan inte var giltig.
Hur vanligt är det att stall diskas för att bränslet är för kallt ?
Nu råkade 2 stall ut för att ha för kallt bränsle... samtidigt.
Fias bandommare var osäkra på resultatet av mätningen och friade. Jag tycker mycket talar för att det faktiskt var något fel på mätningen. Det är ganska otroligt att båda stall medvetet skulle försöka fuska med bränsletemperaturen i ett och samma lopp.
Man undrar ändå varför överklagan inte var giltig.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
jag har hållit McLaen i alla år och detta år har gort mig eftertenksm på mitt val av minna favoriter deta fusk (som jag vet att alla hållr på med )som har blivit uppenbaratr dét är ingen rolig historia .Salo skrev:Jo man blir defensivt inte kallad medgångssupporter vare sig i år eller i fjololag skrev:Ett sant fan håller på laget i vått och tort.
FIA:s beslut är fegt och beklämmande
Men man får väll trösta sig med att tyska pressen står bakom Mercedes och McLaren och utser dem till årets sämsta förlorare
Om jag som McLaren fan ( som är en ingift svensk i en Italensk Ferrari släkt" hatad""ska säga min mening så bord Mr Ron dennis lämn över nu till en människa som är en bättre bissnes man än han skälv (Ron ) eller J. Tärnström ( Fan jag har fa fåt en fiss på tvären )
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
För det var McLaren som överklaga.Geer skrev: Man undrar ändå varför överklagan inte var giltig.
Det var väll som när Kallur i friidrots vm överklaga ett par minuter för sen.
mcLaren missa att fylla i en ruta i formoläret som man överklaga med eller något liknande löjlig sak.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det är ganska självklart att man har rätt att överklaga ett beslut om man blir fälld.olag skrev:För det var McLaren som överklaga.Geer skrev: Man undrar ändå varför överklagan inte var giltig.
Det var väll som när Kallur i friidrots vm överklaga ett par minuter för sen.
mcLaren missa att fylla i en ruta i formoläret som man överklaga med eller något liknande löjlig sak.
Det är inte lika självklart om man har rätt att överklaga när ett annat stall blir friade och man själv inte är inblandad i händelsen. Det kan ju leda till att det ständigt blir överklaganden av stall som inte är involverade i händelser.
Kanske är det självklart att man inte kan överklaga beslut där man inte själv är inblandad.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Kan ni hålla md om att deta F1 börjar likan barn program . Ny regler stup ikvarte ändra sig hit och ändra sig hit . Jag undrar om Mr. Börni( Ursäckt stavningen) Börjar likna President Buch Jävla stosints vansighet (jag är best jag vett best och är bäst . Regerings butte gubben är gammal och bord vara död sen 10 år till backs . Är det någon som har en åsikt om vem som ska ta över efter Börni Ekelsto n ( eller hur det stavas J. Tärnström)
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Men alla stall som körde loppet var inblandade.Geer skrev:Det är ganska självklart att man har rätt att överklaga ett beslut om man blir fälld.olag skrev:För det var McLaren som överklaga.Geer skrev: Man undrar ändå varför överklagan inte var giltig.
Det var väll som när Kallur i friidrots vm överklaga ett par minuter för sen.
mcLaren missa att fylla i en ruta i formoläret som man överklaga med eller något liknande löjlig sak.
Det är inte lika självklart om man har rätt att överklaga när ett annat stall blir friade och man själv inte är inblandad i händelsen. Det kan ju leda till att det ständigt blir överklaganden av stall som inte är involverade i händelser.
Kanske är det självklart att man inte kan överklaga beslut där man inte själv är inblandad.
Om nu dom två stallen skulle ha fuska(rent hypotetiskt)och dom kom före andra stall.då har det drabbat alla stall som placera sig bakom stallen..
Men fia måste kolla över reglementet så detta och liknande saker inte händer mer för det tar bort mycket av sporten..
intressant om fia ska kolla flabbes bil nästa år så inte den liknar McLarens!!
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Nej. Bara två stall var inblandade i händelsen med kallt bränsle.olag skrev:
Men alla stall som körde loppet var inblandade.
Bara dessa borde ha rätt att överklaga beslutet om kallt bränsle. Annars får man en ohållbar juridisk situation.
Tänk om alla stall hade rätt att överklaga det belut som FIA tog när Hamilton använde för många däck. "10 stall vill att han diskas och lämnar in överklagan." Det blir ohållbart.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Inget att oroa sig över... tror fortfarande inte så mycket på att ungtupparna själva har en aning om hur och vad det är som får en F1a att fungera ur ren ingenjörsmässig synvinkel...olag skrev:intressant om fia ska kolla flabbes bil nästa år så inte den liknar McLarens!!
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
FIA:s funktionärer/domare på plats i Brasilien hade nog tyckt att viktregeln var luddigt skriven om BMW och Williams hade åkt med 100 kg för lätta bilar...Pastis skrev: Grundproblemet är att man brutit mot reglerna, men de är enligt FIA:s egna funktionärer på plats i Brasilien är så luddigt skriva att man inte straffade stallen, utan ville ha bättre och tydligare regelskrivningar.
Det kan väl inte finnas klarare regel än att soppatemperaturer i bilen inte får understiga 10 grader lägre än omgivningstempen?
Oklarheten är möjligen hur man skall mäta, men reglen är inte direkt luddig.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det är ett av problemen som FIA har. Funktionärerna kan ändra sig och tolka olika vid olika tillfällen, och det är rena rama lotteriet vilka staff man delar ut eller inte. Ibland händer ingenting, ibland blir det böter, drive through, 10 sekunders stop and go, och så vidare och vi på sidan förundras varför man gjorde så, när man förra gången gjorde si. När pressen ökar vid avgörande tillfällen i mästerskapen skiljer sig besluten oftare och det luktar politik lång väg.AndersF1 skrev:Det vet de ju, eftersom de har mätt så i flera år vad jag förstår och stallen vet det uppenbarligen också, eftersom de väldigt sällan missar.
Mätmetoden brukar ju inte stå i regeln, så det är väl inget unikt för just det här?
Nej, Formel 1 är så pass komplicerat att man ska skriva om allt och vara tydligare i skrivningarna. Tyvärr är det den enda vägen om man ska få tillbaka respekten för FIA och deras funktionärer i Formel 1.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Men vissa av reglerna tycker man att det skulle stå i klartext hur domarna ska mäta/kolla. tex mäta bensin temperaturen.Pastis skrev:Det är ett av problemen som FIA har. Funktionärerna kan ändra sig och tolka olika vid olika tillfällen, och det är rena rama lotteriet vilka staff man delar ut eller inte. Ibland händer ingenting, ibland blir det böter, drive through, 10 sekunders stop and go, och så vidare och vi på sidan förundras varför man gjorde så, när man förra gången gjorde si. När pressen ökar vid avgörande tillfällen i mästerskapen skiljer sig besluten oftare och det luktar politik lång väg.AndersF1 skrev:Det vet de ju, eftersom de har mätt så i flera år vad jag förstår och stallen vet det uppenbarligen också, eftersom de väldigt sällan missar.
Mätmetoden brukar ju inte stå i regeln, så det är väl inget unikt för just det här?
Nej, Formel 1 är så pass komplicerat att man ska skriva om allt och vara tydligare i skrivningarna. Tyvärr är det den enda vägen om man ska få tillbaka respekten för FIA och deras funktionärer i Formel 1.
Hur svårt är det att få en text där det står exakt var på tankrigen där mätpunkten ska vara.och var ytertempraturen ska mätas.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
För att krångla till de ytterligare så säger FIA:s regel att det är temperaturen i bilen, inte i tankriggen, som räknas.olag skrev:Men vissa av reglerna tycker man att det skulle stå i klartext hur domarna ska mäta/kolla. tex mäta bensin temperaturen.Pastis skrev:Det är ett av problemen som FIA har. Funktionärerna kan ändra sig och tolka olika vid olika tillfällen, och det är rena rama lotteriet vilka staff man delar ut eller inte. Ibland händer ingenting, ibland blir det böter, drive through, 10 sekunders stop and go, och så vidare och vi på sidan förundras varför man gjorde så, när man förra gången gjorde si. När pressen ökar vid avgörande tillfällen i mästerskapen skiljer sig besluten oftare och det luktar politik lång väg.AndersF1 skrev:Det vet de ju, eftersom de har mätt så i flera år vad jag förstår och stallen vet det uppenbarligen också, eftersom de väldigt sällan missar.
Mätmetoden brukar ju inte stå i regeln, så det är väl inget unikt för just det här?
Nej, Formel 1 är så pass komplicerat att man ska skriva om allt och vara tydligare i skrivningarna. Tyvärr är det den enda vägen om man ska få tillbaka respekten för FIA och deras funktionärer i Formel 1.
Hur svårt är det att få en text där det står exakt var på tankrigen där mätpunkten ska vara.och var ytertempraturen ska mätas.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Domen har kommit ut och finns att läsa här: https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=7043
För den som inte orkar läsa den, så är slutklämmen bäst. McLaren får betala hela rättegången och blir av med lite mer stålar.
För den som inte orkar läsa den, så är slutklämmen bäst. McLaren får betala hela rättegången och blir av med lite mer stålar.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lite snäv tolkning av "direct interest":
"DECLARES the appeal lodged by Vodafone McLaren Mercedes to be inadmissible on account of the lack of direct interest in the decision under appeal, "
Så om bilarna framför inte följer reglementet och därmed har en fördel så skall inte den som hamnar på platsen bakom och därmed potentiellt får en sämre placering ha något "direct interest" i utgången av domslutet?
Det står ju inte "directly involved", utan "direct interest" och det borde väl McLaren ha.
Likadant var det lite lustigt med överklagan, där McLaren trodde att de överklagat och tävlingens Stewarts trodde tydligen det också, vilket de meddelat McLaren, men så var uppenbarligen inte fallet:
"While one may accept that Vodafone McLaren Mercedes thought that it was applying the correct procedure and that this appeared to be endorsed by the Stewards, this cannot alter the application of the Code or the Rules of Procedure"
Det är viktigt med procedurerna...
- Ni kan protestera om ni vill.
- OK, det vill vi, hur skall vi göra?
- Säg det till oss bara.
- Jaha, har ni noterat att vi protesterar.
- Japp, det är noterat.
- Vi behöver inte göra nåt annat?
- Nej.
- Haha, vilka idioter, de tror att de har protesterat!
- Ja, han är bra dum den där Ron, rent av ointelligent.
"DECLARES the appeal lodged by Vodafone McLaren Mercedes to be inadmissible on account of the lack of direct interest in the decision under appeal, "
Så om bilarna framför inte följer reglementet och därmed har en fördel så skall inte den som hamnar på platsen bakom och därmed potentiellt får en sämre placering ha något "direct interest" i utgången av domslutet?
Det står ju inte "directly involved", utan "direct interest" och det borde väl McLaren ha.
Likadant var det lite lustigt med överklagan, där McLaren trodde att de överklagat och tävlingens Stewarts trodde tydligen det också, vilket de meddelat McLaren, men så var uppenbarligen inte fallet:
"While one may accept that Vodafone McLaren Mercedes thought that it was applying the correct procedure and that this appeared to be endorsed by the Stewards, this cannot alter the application of the Code or the Rules of Procedure"
Det är viktigt med procedurerna...
- Ni kan protestera om ni vill.
- OK, det vill vi, hur skall vi göra?
- Säg det till oss bara.
- Jaha, har ni noterat att vi protesterar.
- Japp, det är noterat.
- Vi behöver inte göra nåt annat?
- Nej.
- Haha, vilka idioter, de tror att de har protesterat!
- Ja, han är bra dum den där Ron, rent av ointelligent.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
- Stall A kör med två bilar i racet som är för lätta.
- Stall A:s båda bilar placerar sig före stall B i loppet.
- Funktionärerna på plats väger dessa två bilar, tycker det ser konstigt ut och ber att få prata med representanter för stall A.
- Stall A:s representanter säger att bilarna vägde jättemycket i deras mätningar som för övrig mäter i pounds och inte i kg.
- Funktionärerna tittar i reglerna, ser på sina mätningar, försöker räkna om pound till kg. Räknar fel, och konstaterar att det inte i reglerna står uttryckligen hur bilarna ska vägas och om det är i pounds eller kg.
- Funktionärerna friar stall A från att ha gjort fel.
- Stall B går via sitt bilsportförbund till FIA och överklagar beslutet.
- FIA bekräftar att man fått in överklagan från stall B och att den har skett korrekt och ska tas upp i ICA.
- Datum, tid och plats för ICA meddelas.
- FIA tittar på överklagan, slår i sina regler och blir svettiga över felräkningen.
- FIA upptäcker att det inte är säkert att stall B är påverkat på sådant sätt av det ursprungliga beslutet att de faktiskt får överklaga.
- FIA beslutar således i ICA att stall B inte hade rätt att överklaga som man först sa och förklarar deras överklagan ogiltig.
- FIA beslutar vidare att stall B ska betala alla kostnader för mötet.
- Själva frågan om stall A:s bilar var för lätta eller inte är fortfarande outredd men ingen kan begära ny prövning av det beslutet.
- Stall A går ut och säger att deras bilar enligt deras mätningar både före, under och efter loppet och även nu inte var för lätta.
F1 och FIA ..... vad fan har ni gjort med min älskade sport!!??? Tacka vet jag NASCAR. F1 suger.
- Stall A:s båda bilar placerar sig före stall B i loppet.
- Funktionärerna på plats väger dessa två bilar, tycker det ser konstigt ut och ber att få prata med representanter för stall A.
- Stall A:s representanter säger att bilarna vägde jättemycket i deras mätningar som för övrig mäter i pounds och inte i kg.
- Funktionärerna tittar i reglerna, ser på sina mätningar, försöker räkna om pound till kg. Räknar fel, och konstaterar att det inte i reglerna står uttryckligen hur bilarna ska vägas och om det är i pounds eller kg.
- Funktionärerna friar stall A från att ha gjort fel.
- Stall B går via sitt bilsportförbund till FIA och överklagar beslutet.
- FIA bekräftar att man fått in överklagan från stall B och att den har skett korrekt och ska tas upp i ICA.
- Datum, tid och plats för ICA meddelas.
- FIA tittar på överklagan, slår i sina regler och blir svettiga över felräkningen.
- FIA upptäcker att det inte är säkert att stall B är påverkat på sådant sätt av det ursprungliga beslutet att de faktiskt får överklaga.
- FIA beslutar således i ICA att stall B inte hade rätt att överklaga som man först sa och förklarar deras överklagan ogiltig.
- FIA beslutar vidare att stall B ska betala alla kostnader för mötet.
- Själva frågan om stall A:s bilar var för lätta eller inte är fortfarande outredd men ingen kan begära ny prövning av det beslutet.
- Stall A går ut och säger att deras bilar enligt deras mätningar både före, under och efter loppet och även nu inte var för lätta.
F1 och FIA ..... vad fan har ni gjort med min älskade sport!!??? Tacka vet jag NASCAR. F1 suger.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish