Varför gillar INGEN Lewis Hamilton

Kungaklassen av motorsport...
Gösta

Inlägg av Gösta »

olag skrev:
Vet du vilken regering som sitter nu??
Knappast är väll denna regering mer miljötänkare änn den som satt innan som hade ett miljöpartisamabete!!
Maud Oloffson säger jag bara!!!!!!

Den ruggugglan är ju för f-n militantare än fyllegudrun schfyfan och Birger Schlaug tilsammans.

Nog f-n finns det både trädkramare och reclaimare i den nuvarande regeringen, det är bara det att palestinaschalen är utbytt mot veckad kjol och sidenschal.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Gösta skrev:
olag skrev:
Vet du vilken regering som sitter nu??
Knappast är väll denna regering mer miljötänkare änn den som satt innan som hade ett miljöpartisamabete!!
Maud Oloffson säger jag bara!!!!!!

Den ruggugglan är ju för f-n militantare än fyllegudrun schfyfan och Birger Schlaug tilsammans.

Nog f-n finns det både trädkramare och reclaimare i den nuvarande regeringen, det är bara det att palestinaschalen är utbytt mot veckad kjol och sidenschal.
Var tror du annars dom ska få in skattepengarna när dom lättar skatten för dom rike??Jo på alla fina nöje som vi svensson har..Snart får väll F1 betala reklamskatt i sverige och köpa utsläpsrätter för att se det!
Motorsport har varit dyrt innan men nu e det svindyrt!
FIA = Ferrari International Assistance
kas

Inlägg av kas »

Klart att det var Mansell jag menade, du kom på det till slut, han kunde göra det där lilla extra i rätt ögonblick! Han var tuff, lill-Lövis gnällde på att han övervarvade motorer men han vann ju ochså nåra lopp...Så fort han lärde sig att köra i USA, han praktiserade första loppet som i F-1, Vinst blev förlust men nästa lopp gick han in i pittlane och vann, den "gamle luvern" :up:
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Ingen gillar uppkomlingar. Därför har folk svårt för Hamilton. Det har varit för "enkelt" för honom att vinna. Jag uppskattar honom verkligen. Se hur han och Massa klappar om och pratar med varandra efter tävlingarna, det är positivt. Har inte sett sånt sedan Häkkinnen och Schumacher tävlade mot varandra, ömsesidig respekt :up: . Men det var tragiskt att se topptrion på pallen i Kina. Begravningar brukar ha mer uppsluppen stämning.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gösta skrev:Självklart inte som det är idag. Men jag tror att F1 finns kvar och jag tror att Ferrari är med då också.
Om 10 år har vi passerat peak oil och bensinpriserna eskalerat till kanske 2-3 gånger dagens. Givetvis kör vi bil, men troligen tysta el/hybrid-varianter. FIA vill ju att utveckling inom F1 i framtiden ska komma att gagna personbilarna så nog kommer 2017 års F1-bilar att skilja sig markant från dagens.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Troligtvis drivs de på etanol, men frånsett det så kommer vi fortfarande att se på F1 som vi gör idag. Porrflavio har blivit impotent och vankar vilsekommen i pittlane som en föredetting, Schumacher har ärvt Eccelstone och gift sig med en blondin 30 år yngre än honom själv, Coulthart och Trulli sitter i sina bilar på gridden och vägrar inse att de aldrig blir WDC, kimi har fått sparken från spyker sen 8 år tillbaka och livnär sig på att kommentera F1 på YLE och sitter med Fredrik af Petersén och super i paddock både före och efter loppen. Alonso är nybliven stallchef i Renault efter att ha avtjänat 7 års fängelse för att ha mördat Ron Dennis,

Allt är som vanligt mao. :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Christoffer skrev:Ingen gillar uppkomlingar. Därför har folk svårt för Hamilton. Det har varit för "enkelt" för honom att vinna.
Avundsjuka, med andra ord!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Ferrari är det ENDA stall som varit med från första F1GP´t
Nej.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Öh jo. Vilket mer annars?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ingen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

...eller så var det hela som senast hände en PR-grej för att väcka empati för stackars lille Lewis.

Vi är rätt många nu som tycker att det gått lite för lätt för britten, han är så in i bängen rekorderlig så det står en upp i halsen, nu kan vi tycka lite synd om stackarn.

Ett utslag av avundsjuka, ja kanske...

Men faktum är att han inte är så omtyckt i alla läger, trots att han är en av de största talangerna F1 har sett på länge både på banan och, till synes, vid sidan av...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Finns det någon som är omtyckt i alla läger?

Äntligen!
Användarens profilbild
PC:

Med den talangen så tycker man att det borde vara så, men som sagt...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Nej.

???????

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:
Razor skrev:
Nej.

???????
Ferrari är inte det enda stallet som har varit med från första GP:t, vad är det som du inte förstår?

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Gösta skrev:
Razor skrev: Nej.

???????
Ferrari är inte det enda stallet som har varit med från första GP:t, vad är det som du inte förstår?
Det jag inte förstår är vilket det andra stallet / de andra stallen skulle vara????

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

För att vara det enda stallet som har varit med från första GP:t så krävs det att man har varit med från just det första GP:t... eller hur?

Eftersom Ferrari inte var med i det första GP:t så är de inte de enda som har varit med från det första GP:t.

Detta förutsatt att vi räknar Storbritanniens GP 1950 som det första GP:t, vilket i sig är fel det också då man körde GP:n långt tidigare.
Men för ordningens skull så kan jag gå med på att räkna de som ingått i F1 och räknats till mästerskapet.
Senast redigerad av Razor den mån okt 08, 2007 13:43, redigerad totalt 1 gång.

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:För att vara det enda stallet som har varit med från första GP:t så krävs det att man har varit med från just det första GP:t... eller hur?

Eftersom Ferrari inte var med i det första GP:t så är de inte de enda som har varit med från det första GP:t.
Din kommentar är logiskt riktig!

Men har för mig att det första F1 GP´t kördes 1950!

Menar du att Ferrari inte var med då??????

Jag vet inte, därav min fråga!

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Men har för mig att det första F1 GP´t kördes 1950!

Menar du att Ferrari inte var med då??????
Ferrari var inte med i Storbritanniens GP, 13:e maj 1950, vilket var det första i något F1-mästerskap.

De var däremot med i det andra, som gick i Monaco.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Men har för mig att det första F1 GP´t kördes 1950!
Termen Grand Prix användes för första gången i bilsportsammanhang när Grand Prix de Pau kördes 1901 och då var Ferrari garanterat inte med som konstruktör.

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag har för mig att jag skrev F1 GP????

När kördes det första F1 GP?

Vilka av dagens stall finns med i F1 GP idag?

Jag vill hävda (rätta mig om jag har fel) att Ferrari är det enda stall som varit med i F1 GP från början till idag???

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ferrari var inte med i det första F1 GP:t, vilket jag nyss skrev.
Det första kördes 13 maj 1950 och Ferrari var inte med.

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Hur som helst så har Ferrari varit med sen 1950! (året då F1 GP startade) De deltog i F1 VM det året med bla Ascari, Villoresi, Sommer och Serafini!

De övriga stallen i dagens startfält framstår i dessa samanhang som dagssländor!!!

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Andra team som har varit med sisådär 30-40 år är ju inte direkt dagssländor. Både Williams och McLaren har ju varit med ganska länge. BMW satsar nog långsiktigt. Svårare att säga med Honda och Toyota. Renault har också varit med ganska länge - om än med uppehåll. Men visst är Ferrari viktiga för F1 - men dagssländor...jaja :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

Lyssna bara på dessa namn!

Sauber, red bull, spyker, jordan, torro rosso, minardi, arrows, tyrell, super aguri, lotus, footwork, toyota, det är ju ingen ände på det.

De som varit med längst förutom Ferrari så är det väl McFusk och Williams. Renault har väl liksom honda varit leverantörer av spisar under en tid i olika omgångar. Men jag ser dem som dagssländor utan Ferraris passion för F1. De är kvar för att tjäna pengar eller att undvika en för stor förlust, Ferrari och i viss mån Williams är de enda riktiga eldsjälarna. :up:

Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Håller med El Scorcho: Många team har varit med ganska länge, .t.ex. Williams, McLatren. Andra har bytt namn (Sauber til BMW-Sauber, BAR till Honda).

Man måste komma ihåg att många team från 70-talet var privatägda och hade inte något MEGAstort förtag i ryggen, t.ex. Tyrell, Arrows, Brabham.
Då är det inte alltid så lätt att få kontinuitet och överleva för alltid.

Det tråkiga med F1 idag är att det mest penningstarka teamet, Ferrari, gynnas på alla sätt. Egentligen borde teamet heta Ferrari-FIA, för det är ju de som bestämmer alla nya regler. Naturligtvis till Ferrari-FIA:s egen fördel. Detta är det verkliga FUSKET inom F1.

Sedan vill jag säga angående Hamilton.
Det finns visst personer som gillar Hamilton. I alla fall jag.
Framåt kille som verkligen kan köra racerbil.
Gösta

Inlägg av Gösta »

TurboF1 skrev: Framåt kille som verkligen kan köra racerbil.

Det brukar ju heta att en förare är inte bättre än sitt senaste lopp, vi såg ju alla hur bra lille Lewis var då. :D

Alonso som WDC 2007. :up:

Användarens profilbild
Boxerman

Re: Varför gillar INGEN Lewis Hamilton

Inlägg av Boxerman »

Jacob skrev:Jag har observerat på diverse forum att det banne mig inte finns någon här i sverige som håller på Hamilton.
Hur kan det komma sig?
Själv avskyr jag pöjken,
av vilken anledning avskyr man han, han kör ju fantastiskt bra,
jag håller inte på honom men han visar ju att han är en av dom bästa förarna.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Gösta skrev:Hur som helst så har Ferrari varit med sen 1950! (året då F1 GP startade) De deltog i F1 VM det året med bla Ascari, Villoresi, Sommer och Serafini!

De övriga stallen i dagens startfält framstår i dessa samanhang som dagssländor!!!
Det är lite hårklyveri tycker jag personligen, Ferrari var med i det andra GP:t dom tyckte väl att det var för regningt/långt bort att åka till Silverstone.

Här har du resultatet från det första (hämtat här på Forza).

Kod: Markera allt

1  	2  	N.Farina 	Alfa Romeo 		2.13.23,600 	 
2  	3  	L.Fagioli 	Alfa Romeo 		+2,600 	 
3  	4  	R.Parnell 	Alfa Romeo 		+52,000 	 
4  	14  	Y.Giraud-Cabantous 	Talbot-Lago-Talbot 		+2 varv 	 
5  	15  	L.Rosier 	Talbot-Lago-Talbot 		+2 varv 	 
6  	12  	B.Gerard 	ERA 		+3 varv 	 
7  	11  	C.Harrison 	ERA 		+3 varv 	 
8  	16  	P.Etancelin 	Talbot-Lago-Talbot 		+5 varv 	 
9  	6  	D.Hampshire 	Maserati 		+6 varv 	 
10  	10  	Delad körning 	Maserati 		+6 varv 	 
10  	10  	J.Fry 	Maserati 		  	 
10  	10  	B.Shawe-Taylor 	Maserati 		  	 
11  	18  	J.Claes 	Talbot-Lago-Talbot 		+6 varv 	 

Ej klassificerade
  	1  	JM.Fangio 	Alfa Romeo 		+8 varv 	Oljeläcka 
  	23  	J.Kelly 	Alta 		+13 varv 	Ej klassificerad 
  	21  	B.Bira 	Maserati 		+21 varv 	Bensinstopp 
  	5  	D.Murray 	Maserati 		+26 varv 	Motorn 
  	24  	G.Crossley 	Alta 		+27 varv 	Ej klassificerad 
  	20  	E.de Graffenried 	Maserati 		+34 varv 	Motorn 
  	19  	L.Chiron 	Maserati 		+46 varv 	Kopplingen 
  	17  	E.Martin 	Talbot-Lago-Talbot 		+62 varv 	Oljetryck 
  	9  	Delad körning 	ERA 		+65 varv 	Växellåda 
  	9  	P.Walker 	ERA 		+68 varv 	Delad körning 
  	9  	T.Rolt 	ERA 		+67 varv 	Delad körning 
  	8  	L.Johnson 	ERA 		+68 varv 	Kompressor 
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Gösta skrev:Lyssna bara på dessa namn!

Sauber, red bull, spyker, jordan, torro rosso, minardi, arrows, tyrell, super aguri, lotus, footwork, toyota, det är ju ingen ände på det.

De som varit med längst förutom Ferrari så är det väl McFusk och Williams. Renault har väl liksom honda varit leverantörer av spisar under en tid i olika omgångar. Men jag ser dem som dagssländor utan Ferraris passion för F1. De är kvar för att tjäna pengar eller att undvika en för stor förlust, Ferrari och i viss mån Williams är de enda riktiga eldsjälarna. :up:
Tror nog inte att McLaren är där för att förlora pengar..
Passion hade väll Bruce McLaren när han inte fick som han ville och starta sitt egna team i F1!

På 1960-talet körde nyzeeländaren Bruce McLaren (1937-1970) formel 1 i Cooper-stallet. Men när de vägrade acceptera hans designförslag för att förbättra bilen bestämde han sig för att bilda ett eget stall. 1963 anställde han ingenjörer som började konstruera en ny bil och McLaren Motor Racing Ltd var fött.

Är inte detta en eldsjäl :quest:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Bruce McLaren var en eldsjäl av största mått, men frågan är om Ron "the croock" Dennis är det??

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bruce McLaren tillät att stallet bärandes hans namn så småningom föll i Ron Dennis händer. Är man eneldsjäl tillåter man inte att sådant händer, även om det krävs att man återvänder från de döda för att sätta stopp för det.

Bruce McLaren var således inte en tillräckligt stor eldsjäl!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

Kan för lite om vad Bruce tyckte och tänkte, men om det var Ron "the croock" Dennis som tog över rodret efter Bruce själv så kan jag föreställa mig att han ljög ruce i ansiktet så att han blev blå i huvudet. Ron är ju inte känd för att tala sanning. :D

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Gösta skrev:Kan för lite om vad Bruce tyckte och tänkte, men om det var Ron "the croock" Dennis som tog över rodret efter Bruce själv så kan jag föreställa mig att han ljög ruce i ansiktet så att han blev blå i huvudet. Ron är ju inte känd för att tala sanning. :D
Är ni släkt 8)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man behöver inte vara släkt med Ron Dennis för att veta att han ljuger som en häst travar.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jacob

Re: Varför gillar INGEN Lewis Hamilton

Inlägg av Jacob »

Boxerman skrev:
Jacob skrev:Jag har observerat på diverse forum att det banne mig inte finns någon här i sverige som håller på Hamilton.
Hur kan det komma sig?
Själv avskyr jag pöjken,
av vilken anledning avskyr man han, han kör ju fantastiskt bra,
jag håller inte på honom men han visar ju att han är en av dom bästa förarna.
Jag behöver inte ge någon anledning till det. Jag avskyr honom bara.
Iof har jag aldrig träffat karln men det som jag ser på tv och läser om honon är så falskt. Allt han säger verkar så inövat, hans ständiga tummen upp, hans ständiga farsa, hans ständiga leende så fort en tv kamera är i närheten.
USCH
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
kanotisten

Inlägg av kanotisten »

Vad surpitten Jacob än anser så är Lewis en blivande stjärna i F1. Jag ser 100 gånger hellre än glad Lewis än den buttre och entonige Räikkönen vinna loppen.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Får jag välja att slippa se någon av dem så blir jag glad.

Båda är äckliga på var sitt sätt.

Kan heller inte sätta fingret på vad det är, tycker bara båda är vansinnigt motbjudande.

Alonso har jag börjat lära mig uppskatta mer och mer, nu hatar jag honom inte längre, han steg i min aktning sen han i princip bad Ron "the croock" Dennis fara åt helvete. :up:

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det är konstigt att Gösta som verkar tycka det viktigaste med F1-förare är att dom ler och ständigt gör tummen upp, inte gillar Lewis Hamilton. Han borde ju vara en perfekt favorit. 8)
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:Det är konstigt att Gösta som verkar tycka det viktigaste med F1-förare är att dom ler och ständigt gör tummen upp, inte gillar Lewis Hamilton. Han borde ju vara en perfekt favorit. 8)

han har andra egenskaper jag inte gillar

:roll:

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Bruce McLaren tillät att stallet bärandes hans namn så småningom föll i Ron Dennis händer. Är man eneldsjäl tillåter man inte att sådant händer, även om det krävs att man återvänder från de döda för att sätta stopp för det.

Lite svårt att vara eldsjäl när man är död.

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Gösta skrev:Får jag välja att slippa se någon av dem så blir jag glad.

Båda är äckliga på var sitt sätt.
Prova att stänga av TV:n
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Svaret på trådfrågan är att vi som är förlorare inte gillar vinnare.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:
LuckyStrike1 skrev:Bruce McLaren tillät att stallet bärandes hans namn så småningom föll i Ron Dennis händer. Är man eneldsjäl tillåter man inte att sådant händer, även om det krävs att man återvänder från de döda för att sätta stopp för det.

Lite svårt att vara eldsjäl när man är död.
Inte om man är tillräckligt mycket eldsjäl som jag skrev.

Användarens profilbild
PC:

JTarnstrom skrev:Svaret på trådfrågan är att vi som är förlorare inte gillar vinnare.

Tärnström
Jag känner mig inte som någon förlorare, dock har jag svårt att fördra Lille Lewis fullt ut...

Detta kan te sig ologiskt eftersom det är Racers jag vill se i F1.
Å andra sidan så tycker jag att F1 mest framgångsrike förare genom tiderna samtidigt är/var den Störste Skitstöveln av dom alla.

Jag vill se Lewis i F1 men det skadar inte att han får pisk lite då och då. Så trots att det tyder på ett visst mått av avundsjuka och Jante-ism så drog jag på smilbanden då L blev nödig och grävde ner sig i kattsanden.

Fy på mig... :D
GMD

Inlägg av GMD »

JTarnstrom skrev:Svaret på trådfrågan är att vi som är förlorare inte gillar vinnare.

Tärnström
Framför allt inte när vinnaren är uppfödd med silversked och fått väldigt mycket gratis som de flesta andra, kanske till och med alla, varit tvungen att kämpa förutan.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

GMD skrev:

Tärnström
Framför allt inte när vinnaren är uppfödd med silversked och fått väldigt mycket gratis som de flesta andra, kanske till och med alla, varit tvungen att kämpa förutan.
Då får vi hoppas redbull aldrig får upp några förare och bmw oxå!
Dom har ju oxå gratis reser till f1 säte.

Vad har han fått gratis??McLaren tog knappas en unge på skolgården och sa nu ska du bli f1 förare här är ett par mille. köp en bil och öva!!!

Hans far tog dubbla jobb för att han skulle kunna köra gocart...Levde knappas något lyxliv i förorterna..
Sen hitta McLaren han . Då fick han hjälp.
Men så är det väll för dom flesta som kör f1.Endag kommer en fram och öppnar plånboken sen rullar det bara.
Användarens profilbild
PC:

olag skrev:Hans far tog dubbla jobb för att han skulle kunna köra gocart...Levde knappas något lyxliv i förorterna..
bara.
Återigen...

Detta är ingen ovanlig företeelse, många racingkarriärer har börjat på just detta sätt.
Men ännu fler är de karriärer som aldrig tog fart för att pengarna trots alla vedermödor ändå inte räckte till.

Så att ha turen att bli headhuntad på ett tidigt stadie av exempelvis Ron D som öppnar pluskan är verkligen att få åka gräddfil...
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

kanotisten skrev:Vad surpitten Jacob än anser så är Lewis en blivande stjärna i F1. Jag ser 100 gånger hellre än glad Lewis än den buttre och entonige Räikkönen vinna loppen.
Surpitt? Nää jag är ganska så glad av mig ju!
jag blir precis som Du också 100 gånger gladare när Hamilton vinner än när Kimi vinner. 100 x 0 = 0!!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

PC: skrev:
olag skrev:Hans far tog dubbla jobb för att han skulle kunna köra gocart...Levde knappas något lyxliv i förorterna..
bara.
Återigen...

Detta är ingen ovanlig företeelse, många racingkarriärer har börjat på just detta sätt.
Men ännu fler är de karriärer som aldrig tog fart för att pengarna trots alla vedermödor ändå inte räckte till.

Så att ha turen att bli headhuntad på ett tidigt stadie av exempelvis Ron D som öppnar pluskan är verkligen att få åka gräddfil...
Håller med om gräddfilen.Men av dom som är i f1 är det fler än LH som kommit upp via gräddfilen.Kimi är väll en.Fick superlicens på dispans..tror jag..

Alberts hade pengar fick köra.sen när pengarna tog slut tog körningen slut.Ingen jätte bra gräddfil men ändå med pengar i fickan får man köra.

Alla f1 förare måste ha kämpat sig in för vad jag vet är det ingen förare som själv eller haft en rik far som betalat hela kariären med egna pengar!