Japans GP 2007
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hade inte domarna tvingat stallen att starta på regndäcken hade Ferrari inte drabbats lika hårt eftersom fler förmodligen hade chansat men likväl hade de fått gå i depå.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enligt senaste nytt på Autosport fick inte Ferrari infrmationen förrän racet hade startat.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
Då var det ju snyggare det som kimi gjorde på DC snacka om Ice manSami skrev:Uppkörd pallplats? Massa var ju på samma usla strategi som Kimi. Inte så konstigt att han var tvungen att gå in ännu en gång. Om man från Ferrari velat ha om Kimi, så hade det varit lätt för Massa att släppa förbi honom på rakan istället.
Massa och Kubicas fight var ju rena prejningskörningen. Inte så snyggt direkt.
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Hur kan man skicka ut något sådant viktigt på e-post och alldeles före starten?Pastis skrev:Stämmer det är FIA ute på hal is igen!JTarnstrom skrev:Enligt senaste nytt på Autosport fick inte Ferrari infrmationen förrän racet hade startat.
Tärnström
Ferrari informed late about tyre rule
By Jonathan Noble and Pablo Elizalde Sunday, September 30th 2007, 08:02 GMT
Ferrari have confirmed they only received the FIA notification about a new tyre rule after the Japanese Grand Prix had already started.
The race direction informed teams that they were forced to start the race with extreme weather tyres given the poor conditions at Fuji.
Ferrari, however, decided to start the race with the standard wet tyres and both Kimi Raikkonen and Felipe Massa were forced to pit with the safety car on track if they didn't want to be excluded.
The pitstops sent both drivers to the back of the field, effectively ruining all their chances of fighting for victory.
The Italian squad said after the race that they had not been informed about the tyre rule until after the event had started.
"We did not receive email notification of the stewards decision until after the race had started. We have checked and on Stefano Domenicali's laptop it shows that he only received the message at 1.37pm," a Ferrari spokesperson said after the race.
"We then were told over the radio that we had to change the tyres, and that if we did not we would be black-flagged.
"There is nothing we can do now. There was a lack of communication, and that is why we took the decision to go with the standard wet tyre."
Raikkonen went on to finish in third place, while Massa finished down in sixth, meaning he is now mathematically out of contention for the title.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Renault fick det kvart över tolv:
Och "starten" gick när då? Ett? Två?"It is a bit surprising, actually, because you're not allowed to change the fuel - with the timing of this race - after 12 o'clock, and that rule came out at 12:15. So it's a little bit surprising, I guess," Symonds told ITV.
Senast redigerad av ANFRAN den sön sep 30, 2007 10:26, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
ANFRAN skrev:Renault fick det kvart över tolv:Och "starten" gick när då? Ett? Två?"It is a bit surprising, actually, because you're not allowed to change the fuel - with the timing of this race - after 12 o'clock, and that rule came out at 12:15. So it's a little bit surprising, I guess," Symonds told ITV.
kl 06:30, men dom rullade bra länge bakom en säkerhetsbil.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Förr fick man alltid ett papper i handen från funktionärena och inga misstag/missförstånd kunde ske!
I och för sig klantigt av Stefano Domenicali att inte kolla sin dator före start, men för tusan, han har mycket viktigare saker att göra inför starten.
Jag säger det IGEN: Det var bättre förr...
I och för sig klantigt av Stefano Domenicali att inte kolla sin dator före start, men för tusan, han har mycket viktigare saker att göra inför starten.
Jag säger det IGEN: Det var bättre förr...
Senast redigerad av Pastis den sön sep 30, 2007 10:31, redigerad totalt 1 gång.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Han menar naturligvis lokal tid!Sami skrev:ANFRAN skrev:Renault fick det kvart över tolv:Och "starten" gick när då? Ett? Två?"It is a bit surprising, actually, because you're not allowed to change the fuel - with the timing of this race - after 12 o'clock, and that rule came out at 12:15. So it's a little bit surprising, I guess," Symonds told ITV.
kl 06:30, men dom rullade bra länge bakom en säkerhetsbil.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Hehe, kanske det.ANFRAN skrev:Just ja, halv började det.Sami skrev:1.37 pm. Gick inte starten 1.30 pm? Mycket skumt i så fall...
Kan det vara Jonathan Neale som har installerat en brandvägg? Hmm.
Allvarligt talat så måste man kräva bekräftelse om man använder elektroniska forum som e-post och liknande. Nu tycker jag inte FIA ska använda sig av det, de kan lyfta på sina feta arsel och gå hela depågatan.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Dessutom borde Hamilton som rookie inte få fulla poäng under sin första säsong. Precis som när man som ung kommer ut som praktikant och får arbeta med lägre lön. NOTANFRAN skrev:Äh, jag tycker de kan räkna bort tiden som Ferrari förlorade på första depåstoppet.
Kimi vann, Massa tvåa, Hamilton trea! Och Alonso fyra, för hade inte Ferrari startat med fel däck så hade nog inte Alonso kraschat. VM är spännande!
Allt för spänningen!
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Man kan undra hur alla stall utom dom röda kan ha läst sina mejl.Dom är ändå bland dom största?? Borde dom inte hört det av dom andra stallen på depågatan?
Kanske dom andvände fel däck medvetet för ett tacktiskt drag att slippa kracha med alla ibörjan.Utan att dom skulle komma igen för dom vet att deras bilar är bland dom bättre.och då lätt dra om hela fältet bakifrån..
Massa visa ännu en gång hur kass han är när det är vått..snurra på SC varvet.
Kanske dom andvände fel däck medvetet för ett tacktiskt drag att slippa kracha med alla ibörjan.Utan att dom skulle komma igen för dom vet att deras bilar är bland dom bättre.och då lätt dra om hela fältet bakifrån..
Massa visa ännu en gång hur kass han är när det är vått..snurra på SC varvet.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Tror du att alla andra stallen inklusive, TV-tittare, funktionärer, med flera skulle kunnat ha missat att de hade fel däck på sina bilar? Klart att det INTE försökte att fuska! Den som är insatt i motorsport inser detta omgående.olag skrev:Kanske dom andvände fel däck medvetet för ett tacktiskt drag att slippa kracha med alla ibörjan.Utan att dom skulle komma igen för dom vet att deras bilar är bland dom bättre.och då lätt dra om hela fältet bakifrån..
Det var en kommunikationsmiss!
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Att införa en ny regel efter deadline (12.00 lokal tid var en sån) utan att få bekräftelse ifrån alla stall tolkar jag som att FIA avgjort förar-vm en gång för alla i år. Trots bra racing och jämna kombattanter har man alltså lyckats förstöra hela säsongen genom sin klantighet och jag blir bara ledsen att de inte fick göra upp om det på banan...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
De andra läste FIA:s meddelande. Hur många andra som också chansat på de andra regndäcken vet vi inte. Tänk om också McLaren gjort det?Eau Rouge skrev:Fast det var ju ordentligt blött på banan redan vid start, så man kan ju undra om Ferrari verkligen trodde att det skulle gå och köra runt med shallow wets? Speciellt när alla andra valde de mjukare regndäcken.
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
sutil tar spykers första poäng, liuzzi flyttas ner 25 sekunder, och en plats på grund av det, efter omkörning av just sutil under gulflagg.
snyggt jobbat spyker!
snyggt jobbat spyker!
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Uppenbarligen så har ju FIA klantat till det rejält i o m att de bara mejlade ut den informationen och att man inte använde någon sorts mottagningsbevis; vilket man ska om man följer FIA:s egna regler.
Från 2007 Formula One Sporting Regulations
Från 2007 Formula One Sporting Regulations
15.1 In exceptional circumstances, the stewards or race director may give instructions to competitors by means of special circulars in accordance with the Code. These circulars will be distributed to all competitors who must acknowledge receipt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Ja, det är sorgligt och tråkit att FIA klantat sig igen. Idag hade Ferrari säkert gjort bort sig själva, men det är oroveckande att man inte längre kan lita på FIA.Razor skrev:Uppenbarligen så har ju FIA klantat till det rejält i o m att de bara mejlade ut den informationen och att man inte använde någon sorts mottagningsbevis; vilket man ska om man följer FIA:s egna regler.
Från 2007 Formula One Sporting Regulations15.1 In exceptional circumstances, the stewards or race director may give instructions to competitors by means of special circulars in accordance with the Code. These circulars will be distributed to all competitors who must acknowledge receipt.
Årets VM handlar mera om regler, spiondomar och FIA än racing. Tyvärr är trenden att FIA blir senilare och senilare. Är det för gamla gubbar inom FIA?
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
Inom all sport är det för mycket gamla gubbar .Pastis skrev:Ja, det är sorgligt och tråkit att FIA klantat sig igen. Idag hade Ferrari säkert gjort bort sig själva, men det är oroveckande att man inte längre kan lita på FIA.Razor skrev:Uppenbarligen så har ju FIA klantat till det rejält i o m att de bara mejlade ut den informationen och att man inte använde någon sorts mottagningsbevis; vilket man ska om man följer FIA:s egna regler.
Från 2007 Formula One Sporting Regulations15.1 In exceptional circumstances, the stewards or race director may give instructions to competitors by means of special circulars in accordance with the Code. These circulars will be distributed to all competitors who must acknowledge receipt.
Årets VM handlar mera om regler, spiondomar och FIA än racing. Tyvärr är trenden att FIA blir senilare och senilare. Är det för gamla gubbar inom FIA?
Nä dags för generations skifte .
Tycker det är förkastligt att skicka mail om en sån viktig sak som det var .
Det kosta kimi segern i dag .
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
- Ort: Oslo
Pastis skrev:tror problemet snarare ligger i deras kroppsbyggnad, särskilt deras överdimentionerade bakdelar enligt den här siten;Razor skrev: Är det för gamla gubbar inom FIA?
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=6985&dept=F1
daniel @ http://f1bloggen.se
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur sådana regler skall tolkas avgör ju FIA, så det lär väl vara svårt att klaga på.Pastis skrev:Ja, det är sorgligt och tråkit att FIA klantat sig igen. Idag hade Ferrari säkert gjort bort sig själva, men det är oroveckande att man inte längre kan lita på FIA.Razor skrev:Uppenbarligen så har ju FIA klantat till det rejält i o m att de bara mejlade ut den informationen och att man inte använde någon sorts mottagningsbevis; vilket man ska om man följer FIA:s egna regler.
Från 2007 Formula One Sporting Regulations15.1 In exceptional circumstances, the stewards or race director may give instructions to competitors by means of special circulars in accordance with the Code. These circulars will be distributed to all competitors who must acknowledge receipt.
Årets VM handlar mera om regler, spiondomar och FIA än racing. Tyvärr är trenden att FIA blir senilare och senilare. Är det för gamla gubbar inom FIA?
Men tror ni inte att kommunikationsvägarna är uppgjorda redan på förhand och att någon hos Ferrari helt enkelt glömde bort att kolla sin email? Om det nu verkligen är email det handlar om, kan ju även vara nån annan liknande meddelartjänst. Det skickas ju massor av meddelanden mellan race control och stallen vid bestraffningar, etc., vilket bör gå genom samma på förväg uppgjorda kanaler. Men om det inte sitter någon i andra änden och kollar, utan de personerna istället t.ex. svansar runt på gridden, så går det förstås inte fram.
Alla andra verkar ju ha klarat det, trots att det var strax innan loppet, plus att de tydligen förmedlat det till media.
Nja, jag är inte helt övertygad om att det verkligen enbart var FIA som missat, även om det scenariot inte heller är helt otroligt, med tanke på vilka konstigheter som kan komma därifrån.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
AndersF1 skrev:Hur sådana regler skall tolkas avgör ju FIA, så det lär väl vara svårt att klaga på.Pastis skrev:Ja, det är sorgligt och tråkit att FIA klantat sig igen. Idag hade Ferrari säkert gjort bort sig själva, men det är oroveckande att man inte längre kan lita på FIA.Razor skrev:Uppenbarligen så har ju FIA klantat till det rejält i o m att de bara mejlade ut den informationen och att man inte använde någon sorts mottagningsbevis; vilket man ska om man följer FIA:s egna regler.
Från 2007 Formula One Sporting Regulations
Årets VM handlar mera om regler, spiondomar och FIA än racing. Tyvärr är trenden att FIA blir senilare och senilare. Är det för gamla gubbar inom FIA?
Men tror ni inte att kommunikationsvägarna är uppgjorda redan på förhand och att någon hos Ferrari helt enkelt glömde bort att kolla sin email? Om det nu verkligen är email det handlar om, kan ju även vara nån annan liknande meddelartjänst. Det skickas ju massor av meddelanden mellan race control och stallen vid bestraffningar, etc., vilket bör gå genom samma på förväg uppgjorda kanaler. Men om det inte sitter någon i andra änden och kollar, utan de personerna istället t.ex. svansar runt på gridden, så går det förstås inte fram.
Alla andra verkar ju ha klarat det, trots att det var strax innan loppet, plus att de tydligen förmedlat det till media.
Nja, jag är inte helt övertygad om att det verkligen enbart var FIA som missat, även om det scenariot inte heller är helt otroligt, med tanke på vilka konstigheter som kan komma därifrån.
Enligt något mess här tidigare var det ju en laptop inblandad, kan väl visserligen vara annat än vanliga mail för det men det låter ju som helt vanlig e-post faktist och då börjar man ju undra.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Jag nämde inget om fusk. Jag sa att det kanske var ett smart drag. Det blev ganska bra för dom ändå. Men frågan är hur många andra stall hade valt samma däck innan dom som läste mejlet??Pastis skrev:Tror du att alla andra stallen inklusive, TV-tittare, funktionärer, med flera skulle kunnat ha missat att de hade fel däck på sina bilar? Klart att det INTE försökte att fuska! Den som är insatt i motorsport inser detta omgående.olag skrev:Kanske dom andvände fel däck medvetet för ett tacktiskt drag att slippa kracha med alla ibörjan.Utan att dom skulle komma igen för dom vet att deras bilar är bland dom bättre.och då lätt dra om hela fältet bakifrån..
Det var en kommunikationsmiss!
Men som du skriver att alla visste det med däcken hur kan Ferrari missa det så totalt.Även om dom nu inte fått läst mejlet i tid så undrar man hur ALLA i Ferrari stallet missar det? Dom har ju full koll på allt annat!!Tycker att det är ganska konstigt.Dom är väll ett 100 tal från Ferrari på tävlingarna?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att en laptop är inblandad betyder ju bara att informationen sker via dator, vilket säkert är det troliga. Men om det sedan är via vanlig email eller nåt annat är mer osäkert, eller om de helt enkelt kanske kör med nåt interna email-system. Alternativt att de kör det över helt vanliga öppna email-system som skall ut på internet och vända. Men det kan ju fördröja meddelanden med flera timmar, så det verkar minst sagt vara lite osäkert.Cheever skrev: Enligt något mess här tidigare var det ju en laptop inblandad, kan väl visserligen vara annat än vanliga mail för det men det låter ju som helt vanlig e-post faktist och då börjar man ju undra.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Om nu Stefano Domenicali har missat att läsa sin e-mail.Kanske någon annan skulle ta emot dem. om han har så mycket att göra..Då är det ett bevis på att arbetsfördelningen i stallet är fel.Då får skylla sig själv!!!!Pastis skrev:Förr fick man alltid ett papper i handen från funktionärena och inga misstag/missförstånd kunde ske!
I och för sig klantigt av Stefano Domenicali att inte kolla sin dator före start, men för tusan, han har mycket viktigare saker att göra inför starten.
Jag säger det IGEN: Det var bättre förr...
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Huddinge
Det här blir riktigt intressant att följa utvecklingen av... Det är ju uppenbart FIAs fel då, som tidigare sagt, det finns regler hur sån information ska gå ut, och just det att det krävs kvittens. E-post är ju känt som ett av dom klart osäkraste kommunikationsmedlen, krävs bara att nätverkskortet på just Stefano Domenicali laptop strulade så avgjordes VM där! Undrar om dom ens frågade "your local computer guy" om det... Jobbar på it avd. på advokatfirma själv och vi förlitar oss fan inte på e-mail utan kvittenser uppbackade med SMTP loggar och hela köret... låter förvånansvärt oproffsigt att FIA nöjer sig med dra iväg mail, och till personer dessutom (tänk bara om han käkat dålig sushi dagen innan och legat på hotellet!), men sån kritisk information.
Sen kan man ju argumentera att Ferrari var dumma som startade med "fel" däck överhuvudtaget, men som Jari säger, hade inte det beslutet funnits kan man spåna vad maccarna hade kört på för däck för enligt ferrari sade prognosen att det skulle bli bättre.
Näe, bättre lycka att planera in det loppet en bit från tropiska säsongen nästa år tack för det var fan inte kul att se 1/3 loppet bakom säkerhetsbil och resten i dimma...
Sen kan man ju argumentera att Ferrari var dumma som startade med "fel" däck överhuvudtaget, men som Jari säger, hade inte det beslutet funnits kan man spåna vad maccarna hade kört på för däck för enligt ferrari sade prognosen att det skulle bli bättre.
Näe, bättre lycka att planera in det loppet en bit från tropiska säsongen nästa år tack för det var fan inte kul att se 1/3 loppet bakom säkerhetsbil och resten i dimma...
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Huddinge
Officielt från FIA...
TYRE CHOICE AT THE JAPANESE GRAND PRIX
30.09.2007
A communication from the Stewards requiring all competitors to fit extreme wet-weather tyres for safety reasons was sent to all teams by email at 12:35 hrs local time today. Save for Scuderia Ferrari Marlboro, all competitors have confirmed that they received the email at 12:37 hrs.
It is understood that Scuderia Ferrari Marlboro did not receive the email at the same time as other competitors. As a result, Scuderia Ferrari Marlboro was the only team which did not start on extreme wet-weather tyres.
The 2007 Formula One Sporting Regulations (Art. 15.1) state that in exceptional circumstances Stewards or Race Director may give instructions to Competitors by means of special circulars in accordance with the Code and these circulars will be distributed to all competitors who must acknowledge receipt.
At a meeting of the Formula One Sporting Working Group held in Monaco on 7th December 2006, all teams agreed to an electronic distribution system to ensure that all competitors received communications simultaneously, with no time advantage for a team by virtue of their location in the pit lane. This system has been used throughout the current championship year.
To avoid any recurrence of today's problem the agreed method of using electronic communications will continue to be used but in future will be backed up by the traditional method of written communication.
---------------------------------
Spontan fråga... om dom skickar mailat 12:35 och alla andra svarat inom 12:37 förutom ferrari... då har dom 53 minuter på sig att skicka en bollkalle från charlie witing över pitlane till ferrari och säga "you have mail"?.. jag menar ha en regel som förutsätter att dom ska svara men inte ha en biregel "om dom inte svarar inom"... fattar inte riktigt, trodde FIA var ett gäng advokater som råkade ha lite intresse för motorsport...
TYRE CHOICE AT THE JAPANESE GRAND PRIX
30.09.2007
A communication from the Stewards requiring all competitors to fit extreme wet-weather tyres for safety reasons was sent to all teams by email at 12:35 hrs local time today. Save for Scuderia Ferrari Marlboro, all competitors have confirmed that they received the email at 12:37 hrs.
It is understood that Scuderia Ferrari Marlboro did not receive the email at the same time as other competitors. As a result, Scuderia Ferrari Marlboro was the only team which did not start on extreme wet-weather tyres.
The 2007 Formula One Sporting Regulations (Art. 15.1) state that in exceptional circumstances Stewards or Race Director may give instructions to Competitors by means of special circulars in accordance with the Code and these circulars will be distributed to all competitors who must acknowledge receipt.
At a meeting of the Formula One Sporting Working Group held in Monaco on 7th December 2006, all teams agreed to an electronic distribution system to ensure that all competitors received communications simultaneously, with no time advantage for a team by virtue of their location in the pit lane. This system has been used throughout the current championship year.
To avoid any recurrence of today's problem the agreed method of using electronic communications will continue to be used but in future will be backed up by the traditional method of written communication.
---------------------------------
Spontan fråga... om dom skickar mailat 12:35 och alla andra svarat inom 12:37 förutom ferrari... då har dom 53 minuter på sig att skicka en bollkalle från charlie witing över pitlane till ferrari och säga "you have mail"?.. jag menar ha en regel som förutsätter att dom ska svara men inte ha en biregel "om dom inte svarar inom"... fattar inte riktigt, trodde FIA var ett gäng advokater som råkade ha lite intresse för motorsport...
Senast redigerad av stoff den sön sep 30, 2007 16:28, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö